Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:13

Ik had gewone beugels. Helemaal dicht. Nu de tech venice, hebben nu ook een goedkoper model. Deze klappen aan de bovenkant open als je zou blijven hangen. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:25

Wat een heftig verhaal splinter en wat dapper dat je het gewoon weer opgepakt hebt _/-\o_

Filmpje van pinda ziet er prima uit hoor, soms is een skupje onder de billen gewoon even nodig om de volgende stap te kunnen maken. Komt vast helemaal goed.

Goldenarrow, hij is echt braaf hoor, fijn hoe jullie vooruit gaan.

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:33

Ik vind het ook erg knap dat je nu weer zo onbevangen rondrijd!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:15

Wauw heftig ongeluk geweest Splinter! Inderdaad knap dat je er weer op bent gegaan inmiddels! Ook bedankt voor de reminder, ik had eens bij iemand 'kwikout' beugels gezien. En dankzij jouw bericht ben ik meteen op marktplaats gaan kijken en heb ik ze net gekocht! :D

Ik heb inmiddels ook 17 juni een afspraak gepland staan met de zadelpasser, dus hopelijk kan ik binnenkort wat serieuzer aan de slag met een goed passend zadel :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:20

Anouk_H schreef:
Wauw heftig ongeluk geweest Splinter! Inderdaad knap dat je er weer op bent gegaan inmiddels! Ook bedankt voor de reminder, ik had eens bij iemand 'kwikout' beugels gezien. En dankzij jouw bericht ben ik meteen op marktplaats gaan kijken en heb ik ze net gekocht! :D

Ik heb inmiddels ook 17 juni een afspraak gepland staan met de zadelpasser, dus hopelijk kan ik binnenkort wat serieuzer aan de slag met een goed passend zadel :)

Zo fijn een passend zadel! Ik heb de mijne sinds vrijdag terug. Heb prima kunnen rijden met het springzadel maar een dressuurzadel is het wat makkelijker wat betreft de hulpen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 22:24

Anouk_H schreef:

Super +:)+

Sizzle schreef:
Wat een heftig verhaal splinter en wat dapper dat je het gewoon weer opgepakt hebt _/-\o_

PSvanLot schreef:
Ik vind het ook erg knap dat je nu weer zo onbevangen rondrijd!

Tx ;)

Zal morgen kijken of ik een filmpje kan uploaden. Ik heb echt nog wel soms momenten hoor maar ik kom er nu snel doorheen :j

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:14

Hoi hoi, wel bijgelezen maar zoals gewoonlijk in etappes :o
Wel weer veel knappe paarden langs zien komen.
Wat een heftig ongeval Splinter! Fijn dat je nu weer lekker rond rijd.

Oei. Ik heb Timmie laten ontploffen.....Hij ging gister zo lekker aan de longe dat ik dacht, ik leg er eens een longeer singel om....Dat had ik dus beter even niet kunnen doen hahahahaaha!!! Hij ging helemaal uit zijn panty, geen idee dat er zo'n rodeo-bok inzat hahahaha!
Uiteindelijk is het ook weer positief geeindigd maar ik had dit even niet zien aankomen, aangezien ik er van alles op kan leggen zonder dat hij flipt, pads, zadels, bareback pads, al dan niet met de singel aangetrokken. Maar een singel is dus een no-go. Dus een projectje... ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:17

Welnee joh, dat is geen projectje, dat doen zo veel paarden. Meestal is het na 1x uitsloven dan wel klaar. Heel soms blijft er eentje een beetje in hangen en dan is het handig om dat te corrigeren door op harde boden te blijven lopen en niet te veel ruimte te geven zodat het niet een gewoonte wordt.
Maar de eerste keer uit hun plaat gaan als ze voelen dat ze ‚opgesloten‘ zijn in de singel is echt geen raar gedrag.

Ik mag mijn paard denk ik officieel de sticker kinderpaard geven. We hebben nu 2x uitgebreid gewandeld met mijn 6-jarige op de rug :D
Verder is de tandarts laatst geweest na de corona pauze en nu ben ik met bit begonnen. De eerste keren was ze flink fel erop maar na wat oefenen aan de lange teugel neemt ze het nu netjes aan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:25

Feyre is echt nog op niks ontploft :+ Heb ik nu een abnormaal paard? :D Longeersingel, zadel, stijgbeugels tegen haar buik, iemand er op.. Ze vindt het allemaal wel best! Maar goed, ze was als klein Feytje al nergens van onder de indruk. Zeldzaam makkelijk en zelfbewust paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:34

Gewoon niet ieder paard is hetzelfde.
Sommige geven er niets om, anderen doen even alsof ze gemartelt worden.
Bij sommige kun je eindeloos voorbereiden met dingen onder de buik en niet te strakke singels, maar zodra ze dan een normale singel voelen bij het aandraven gaan ze alsnog uit de panty.
Mijn vorige NAS merrie was ook voor de duivel niet bang. Daar kon je echt de vreemste dingen omheen vouwen en die vond alles even leuk. Maar geklapper van stijgbeugels daarentegen....... :') _O-
Ze zat even bijna tegen het plafond.

Mijn schimmel ging gewoon van ieder nieuw object aan haar lijf de eerste keer uit haar dak. Het ergste was een staartriem, daar heeft ze 3-kwartier tegen gevochten ondanks dat ze al dubbele longe en staartbandage kende >;)
We konden uit eigen veiligheid ook niet ingrijpen maar ze was niet in paniek, enkel boos, dus ze deed zichzelf geen schade.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-05-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 08:51

Jeetje Splinter, wat een heftig ongeluk heb jij gehad! Bah, wat een naar verhaal, om kippevel van te krijgen :(:) Ongelofelijk wat een mazzel, lang leve de bescherming bij het rijden... Superstoer dat je nu zo weer rondrijdt met haar! Heel fijn dat ze het nu zo goed doet :)

Hier ook veiligheidsbeugels :j Ik heb dezelfde als MirandaMalik.

Dapper Jodym, komend weekend in de buitenbak! Goed dat het vertrouwen weer zo groeit +:)+

Wat onwijs lief met Maylinn Phuddle, heerlijk dat ze zo reageert als jij van streek bent :+: Hopelijk voel je je vandaag al weer een stuk beter :(:) Ben erg benieuwd wat er vrijdag uitkomt!

Anouk ook binnenkort een passend zadel, fijn!

Niet druk om maken inderdaad Mrs_Midnight, dat doen er idd veel! Die eerste keer singel is in veel gevallen zelfs spannender dan eerste keer ruiter erop is mijn ervaring. Zelfs brave nuchtere Pinda deed rodeostuiters bij de eerste keer aangesingelde longeersingel bij het longeren (OK, wel pas toen het ding ging schuiven een rondje na het aandraven, maar ook als die niet was gaan schuiven was ze wel even gestuiterd verwacht want ze had er wel spanning op). Volgende keer is het al een stuk minder waarschijnlijk, de meesten reageren dat niet eens echt meer :)

Vet brave kinderpony dus Sizzle, ideaal! :D

Feyre is gewoon een nuchtere Grunninger, die maken zich sowieso niet druk :Y) :P

Gisteren voor het eerst sinds de lockdown start weer naar kantoor geweest, ik vraag me nu af hoe ik dat altijd gedaan heb 5x in de week := 55km in totaal fietsen, 9 uur lang collega's ( %) :') :D ), en dan 's avonds 2 of 3 paarden doen inclusief paddocks en weides (paddock en weide per paard, gedeeld met paarden van anderen. Da's een hoop stront :Y) ). En dan heb ik gisteren nog niet eens gereden/gelongeerd/gewandeld... Ik is moe :Y) _O- Moet maar eens goed naar mijn tijdsindeling gaan kijken voor wanneer ik dadelijk weer fulltime op kantoor zit nu Pinda ook aan het werk is, wordt nog een uitdaging.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:08

Mrs_Midnight schreef:
Hoi hoi, wel bijgelezen maar zoals gewoonlijk in etappes :o
Wel weer veel knappe paarden langs zien komen.
Wat een heftig ongeval Splinter! Fijn dat je nu weer lekker rond rijd.

Oei. Ik heb Timmie laten ontploffen.....Hij ging gister zo lekker aan de longe dat ik dacht, ik leg er eens een longeer singel om....Dat had ik dus beter even niet kunnen doen hahahahaaha!!! Hij ging helemaal uit zijn panty, geen idee dat er zo'n rodeo-bok inzat hahahaha!
Uiteindelijk is het ook weer positief geeindigd maar ik had dit even niet zien aankomen, aangezien ik er van alles op kan leggen zonder dat hij flipt, pads, zadels, bareback pads, al dan niet met de singel aangetrokken. Maar een singel is dus een no-go. Dus een projectje... ;-)

Wat is er project aan een paard wat op een singel reageert? Niets geks dat een paard uit zijn/haar plaat gaat als er een strakke band om de buik komt. De volgende keer zal het vast al beter gaan. Regelmatig herhalen, dan wordt het vanzelf normaal.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:55

Lief dat jullie mij gerust willen stellen hoor, maar dit is niet het eerste paard dat ik zadelmak maak en zoals ik hem ken, plus het feit dat hij op andere singels dus niet reageert, zie ik hier een projectje. Als Tim namelijk heeft besloten dat hij het niet leuk vind, dan wordt het een projectje. En dan bedoel ik geen jaren-durend-want-we-durben-niet projectje, maar gewoon een tijdje iets meer, op verschillende manieren aandacht besteden aan. Want Tim laat zich gewoonweg niet afdwingen, dat kun je proberen maar daar wordt het niet leuker en veiliger van, voor beide partijen. (trust me, I tried)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:43

Een ieder kent zijn eigen paard doorgaans het beste :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 11:45

Mrs Midnight Malik ging ook gespannen op de singel.
Ik heb daar ook de tijd voor genomen, hij heeft de tweede keer niet gebokt maar had nog steeds spanning.
Alleen niet meer bokken is nog niet spanningsvrij natuurlijk.
Zolang er nog spanning is ga ik ook niet naar de volgende stap, neestal krijg je dat toch later op je broodje.
Maar ieder paard is verschillend natuurlijk.

Vientje haha ja dat is wel heel druk. :=
Ik vind dat Pinda best kan helpen, ze moet leren in de kruiwagen te poepen. :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 21:29

Wat lief, Phuddle!
Paarden kunnen mensen echt goed lezen. Ze is eigenlijk gewoon een hele zachte merrie die waarschijnlijk ook erg onzeker is.

Timmie vond blijkbaar het zijne van de longeersingel. Kot vast wel weer goed!

Berdien, Joya is ook nog nooit uit haar dak gegaan om iets. Er zijn meer van dat soort exemplaren :j
Maar Joya kan wel ontploffen als ze iets niet wil en/of haar zin niet krijgt :+

Dat valt dan wel tegen, erg druk zo Vientje! Ver fietsen ook 55 kilometer, ik fiets 5,5 kilometer naar mijn werk :)

Joya had een heel programma vandaag. Vanmorgen vroeg op pad om kilometers te maken. Dit keer gewoon vanaf stal, rondje van 12 kilometer gemaakt. Op de drukke stukken ernaast gewandeld en toen ik merkte dat ze moe werd ook weer.
Het wandelen van de afgelopen jaren heeft zijn vruchten afgeworpen want ze is echt goed verkeersmak.
Zelfs de passerende vuilniswagen was niet indrukwekkend genoeg om aandacht aan te besteden.
Eind van de middag hadden we de hoefsmid nog langs. Nu ze op het gras staat groeide de hoeven helemaal als kool. Nu weer netjes, kan ze er weer een tijdje tegen.
Vanaf vrijdag gaan ze lekker 24/7 Het land op. Paarden willen na al slechter naar binnen in de avond en dat hoeft dan ook niet meer. Ik vind dat altijd de lekkerste maanden. Je ziet een kudde dan helemaal op elkaar afgestemd raken.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:14

MirandaMalik schreef:
Vientje haha ja dat is wel heel druk. :=
Ik vind dat Pinda best kan helpen, ze moet leren in de kruiwagen te poepen. :Y)

Ik zie een uitdaging :)) Ze komt vooralsnog vooral helpen dmv de kruiwagen omgooien en aan mij frunniken :+
Ja het is ook wel heel veel fietsen, gelukkig in stukjes (20km heen naar werk, 20km terug van werk, 8km naar stal en 8km terug van stal). Maar nog maar een paar maandjes bikkelen zo, dan komt er een auto (die ook trailer met Pinda kan trekken) *\o/*

Wauw, dan is Joya echt goed verkeersmak! Lekker om zo het profijt te gaan hebben van alle tijd die je daarin hebt gestoken :j
Heerlijk als ze dag en nacht buiten kunnen blijven!

Hier wat stoms, volgens mijn agenda had ik vandaag les. Bleek niet zo te zijn, maar ik stond wel al met gezadelde Pinda in de bak := Oeps! Dus toen toch maar even opgestapt, met alleen even vasthouden bij opstappen en daarna meteen los ipv eerst stukje aan de hand lopen. Heel braaf! Maar even rustig wat gewerkt, ze was fijn te rijden dus ook maar kort bezig geweest. Morgen dan wel les :+ Wil proberen voor het eerst zonder dat iemand erbij staat op te stappen dan. Als dat goed gaat en we dat kunnen bevestigen dan kunnen we verder alles in de bak zelf af voortaan *\o/* Goed weekje zo :)

Ze werkt hierdoor deze week wel wat meer onder het zadel dan dat ik graag zie (gelukkig is de bak nog steeds fijn), maar zaterdag komt de osteopaat dus dan krijgt ze sowieso wat dagen vrij gevolgd door wat dagen onbelast rustig werk dus dan kan ze mooi even bijkomen :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:33

Gaat goed, Vientje *\o/*

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:45

Fijn hoor dat Joya zo verkeersmak is, erg belangrijk ook met de drukte van tegenwoordig.
En weer een geslaagde buitenrit!
24/7 op de wei straks, dat zal wel bevallen. :))

Pinda helpt hetzelfde als Malik, hooligans! }>
Oepsie zomaar een keer extra erop, haha, misschien ook wel even handig, sowieso om te bevestigen en kan de osteo ook even kijken hoe ze op het werk reageert.
Super dat ze braaf was!
Lekker straks een auto, vroeger fietste ik ook altijd heel veel, dat kost veel tijd en energie.

Nu fiets ik eigenlijk alleen met Malik, dat hebben we vanavond ook gedaan, was een lekker rondje!

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:47

Als het opstappen makkelijk gaat dan ben je een heel eind op weg!

Ik morgen ook weer rijden. Hopelijk is ze der stress van afgelopen dinsdag beneden. De balen wol op poten zijn iig weer van de wei af, dus die kunnen geen kortsluiting meer veroorzaken bij haar haha.

Oe wat een heerlijke zon foto.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:50

Ik lees morgen even bij....

Vandaag met Gentle in onze speeltuin gespeeld voor de 2e keer sinds hij op stal staat (1 jaar dus) en daar waar ik bang was dat hij bepaalde dingen misschien toch niet zo makkelijk zou doen was ik verbaasd :)

Zelfs de wat moeilijkere onderdelen deed hij en nog belangrijker: uit zichzelf <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Water vind hij minder grappig
Afbeelding
Knapperd <3
Afbeelding
(Touwhalster wat hij op bovenstaande foto's om heeft is van mijn palomino geweest :) )

Heb ook mn 1e zelfgemaakte touwhalster gepast maar die moet ik op de bakstukken nog wat inkorten
Afbeelding

Nu (on)geduldig aan het wachten tot mn bestelde touwen binnenkomen en ik verder kan knopen.... ga dus touwhalsters en leadropes maken :D

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:55

Wat knap dat je paard dat allemaal durft!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:02

Wauwwww ik wil ook zo'n baan!!
Wat doen Gentle het goed!
Als je wil dat hij het water in gaat moet je zelf mee! :D
Mooi halster geknoopt!

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 23:20

Ik ga echt geen natte voeten halen ;)
Hij gaat er uiteindelijk wel een keer vanzelf in... heeft vandaag iig al met zn hoeven in het water lopen spetteren dus dat vond ik al knap voor de 1e keer :)

Heb van de traktorbanden nog n filmpje die ik hieronder even zal posten.... heb finaal in n deuk gelegen want had zelf niet verwacht dat hij op de hoogste zou gaan staan wat hij dus wel deed maar HOE kom je er dan ook alweer af???

Thanks! Ben ook best trots op mn 1e eigen geknoopte halster :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 07:44

Wat een leuk uitstapje naar de speeltuin.