[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 20:23

Klopt ik trek mijn benen ook wat op. Maar voor mijn gevoel mogen ze best wat langer, meer in dressuur, vind nu nog teveel stoelzit en duw mezelf hierdoor ook nog geregeld naar achter in het zadel. Ik reed voorheen ook liever met benen wat langer.

Qua zit en houding... Daar helpt mijn instructrice ook aan mee. Heb nog maar 4 lessen gehad, je kan dus nog geen mirakels verwachten. Ik lees ergens ook een groot begripsfout. Ik stop niet n'a 5 weken met lessen, nee zeker niet. Deze instructrice wil ik echt nog lang les van nemen. Ze legt alles ook heel goed uit, veel theorie over waarom iets zus of zo moet of kan. Dat vind ik leuk aan haar.

Tevens heb ik voorheen bij elke instructrice op maneges of privépaarden nooit echt opmerkingen gehad over mijn zit. Wel dat ik voorover zit vaak maar nooit iets gehoord over de onafhankelijke zit. Nooit geleerd dus.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-12-18 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:25

Wat Spirit betreft: waarom castreert de DA niet in de box? Hier hebben we er door de jaren al een 5-tal op stal laten castreren (ook België), en dat ging best.

Ikzelf ben ook geen voorstander van het opfoksysteem zoals dat in Nederland gebruikelijk is, met 1- tot 3-jarigen samen. Sinds een paar maand staat hier een veulen, en die had lak aan persoonlijke ruimte, ook met de grotere paarden. Gelukkig zit er een bazige volwassen merrie in de groep die haar toch al wat opgevoed heeft (en wijzelf en de eigenares hebben natuurlijk ook persoonlijke ruimte naar ons leren respecteren), maar had die in een jonge groep gestaan, dan vrees ik dat dat een arrogant ettertje geworden was die bij etenstijd over iedereen heen walste.

Veulen hier heeft trouwens maand in de kliniek gestaan met longproblemen, stond toen alleen, en heeft daar geen nadeel van ondervonden, integendeel, is ook niet slecht als ze leren niet direct te flippen als ze geen ander paard zien.

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 20:26

Doen ze dat dan in de box castreren?
Zou wel een fijne optie zijn namelijk.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:58

Bij ons op stal is een jonge pony ook in de stal (box) geruind. Ging prima :j

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 00:48

Mijn man castreert genoeg paarden in de box, wasplaats, wei.
Wij hebben zelf ons jonkie in december gecastreerd, beestje ook direct weer gewoon buiten en geen getrut.
Staand castreren is in Frankrijk trouwens heel gebruikelijk.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 08:09

In stal castreren is denk niet het probleem...maar wel als ze daarna niet heel veel op de wei gaan...zowiezo is die beweging nodig...maar ook het risico op infectie is in een ( vieze) stal echt wel groter...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 09:55

Mijn ervaring is dat elke dierenarts er dus anders over denkt. Zo mocht Harley de eerste week namelijk nog niet de wei op na de castratie VN dierenarts A. Limo is wel gewoon dagelijks de paddock op gegaan. (dierenarts B zei niet of het wel of niet mocht)

Bij limo is het wel lelijk geweest de sneden. En heb die dagelijks Met water gespoeld. Bij Harley was er alleen een verdikte koker maar verder zag alles er mooi uit. Nu was Harley ook wel net geen 2 en limo 3,5
Fjord van kennis is door dierenarts À gedaan en toch mocht hij wel vrij rondlopen. Hmm... :?

Ene dierenarts (C) zei dat staand castreren niet makkelijk gaat bij kleine paarden/ponies.
Lastig als zelfs dierenartsen diverse meningen hebben.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 10:01

Hele stille meelezer hier..

Ik heb n shetje van krap 90cm, welke met 5jaar staand gecastreerd is. Ben met m naar de praktijk gelopen en met de trailer terug. Daarna weer direct 24/7 de wei opgegaan, paar daagjes bute en 0 problemen gehad :)

Leeftijd en hoogte hoeven dus zéker geen probleem te zijn..
En hoe de mijne is gecastreerd had ook thuis gekunt, da deed dat alleen niet aan huis :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 11:16

Art_Ificious schreef:
Mijn ervaring is dat elke dierenarts er dus anders over denkt. Zo mocht Harley de eerste week namelijk nog niet de wei op na de castratie VN dierenarts A. Limo is wel gewoon dagelijks de paddock op gegaan. (dierenarts B zei niet of het wel of niet mocht)

Bij limo is het wel lelijk geweest de sneden. En heb die dagelijks Met water gespoeld. Bij Harley was er alleen een verdikte koker maar verder zag alles er mooi uit. Nu was Harley ook wel net geen 2 en limo 3,5
Fjord van kennis is door dierenarts À gedaan en toch mocht hij wel vrij rondlopen. Hmm... :?

Ene dierenarts (C) zei dat staand castreren niet makkelijk gaat bij kleine paarden/ponies.
Lastig als zelfs dierenartsen diverse meningen hebben.

Het ene paard is ook het andere niet, bij harley was de wonde/snede misschien anders gemaakt of waren er mogelijkheden op complicaties door te hevig bewegen. Terwijl die fjord misschien echt een castratie uit de boekjes heeft gehad, waardoor hij dus ook gelijk weer los kon. Hangt van veel dingen af, geen enkele medische ingreep pakt identiek hetzelfde uit bij verschillende paarden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 12:17

Wat fijn dat je nu zo regelmatig lest trouwens art! Als je zegt dat je nog nooit over onafhankelijke zit hebt gehoord, heb je of heel slecht les gehad of heel erg weinig of beide. Je kan imo nooit genoeg lessen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 01:30

Vandaag na 3 dagen rust voor Limo was het gewoon opstappen en wegrijden. Dat is al heel grote vooruitgang aangezien limo voorheen dan na x aantal dagen rust met opstappen vaak al wegrende of niet ontspande en veel wou vluchten.

Heb enkel staptraining gedaan. Veel figuren gereden, limo ontspande fijn en maakte al langere stukken zowel linksom als rechtsom ontspannen houding. Soms toch hangen in de teugels maar als ik dan been geef komt die weer omhoog (niet keihoog dat die zijn hoofd echt omhoog gooit maar net met de neus boven de boeg zegt maar) en is de druk van de teugels af. Waarna hij na 3 passen weer zakt.
Ook veel meer briesen en proesten, oortjes vaker naar voren en opzij ipv strak naar achter toe.

Ik ben blij met de vooruitgang.
Zaterdag weer les :)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:07

Wauw dat klinkt heel fijn Art! Ga zo door!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:12

Goed om te horen :).

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 10:25

Zelf heb ik een heel gevoelig paard, van zodra hij met regelmaat gewerkt wordt, neemt het sensitieve toch af. Hoop dat voor jullie het ook zo is. Fijn om te vernemen dat het zo goed gaat. Je hebt een kei van een instructrice, houden zo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 11:44

Thnx allemaal.

Ik denk dat 2019 een goed jaar gaat worden wat Limo en mij betreft. :j

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 18:55

Iemand ook enig idee of ik de hoofdriem van mijn bitloos hoofdstel kan veranderen? Nu is dat een dunne riem redelijk dicht achter de oren. Zou liever iets meer oorvrijheid hebben en wil kijken voor een anatomisch gevormde.
Een volledig nieuw sidepull kopen zit er voorlopig niet in. Het is immers alleen de riem achter de oren. Heb al andere frontriem en de keelriem weggelaten. Maar zit alsnog net achter de oren.
Limo schudt soms en denk dat meer oorruimte wel prettig kan zijn.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:42

Ik zou in dat geval als ik jou was kijken naar een tweedehands Rambo Micklem Multibridle.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 04:10

Pf limo deed alweer keilastig met hoofdstel omdoen en halster omdoen nu ook behalve als ik die ruimer maakte. Oren aanraken kan ineens weer niet dan houd hij zijn hoofd keihoog en zie je zijn oogwit zichtbaar worden.

Is rijden zonder frontriem een optie? Of is frontriem echt een belangrijk onderdeel van het hoofdstel? Zonder frontriem kan ik namelijk hoofdstel veel soepeler omdoen zonder de oren er doorheen te moeten steken.

Qua rijden ging het vandaag weer super. (in stap toch) Hij heeft me zelfs bewezen ook erg flink te kunnen zijn bij geroep van andere mensen. Stal bazin riep naar stalgenoot maar met een zeer scherpe stem net op moment dat ik langs haar door reed. En limo ? Die bleef gewoon kalm en rustig doorstappen. :D
Omdat stalgenoot niet meteen reageerde riep ik zelf ook even en ook daarop reageerde limo niet.
Gaf me een geweldig gevoel.
Zelfs toen stalbazin ineens de kantine uitkwam reageerde limo niet geschrokken. Keek wel even op maar bleef rustig.

Alleen bij de draf die ik vandaag ook even meenam in het trainen versneld hij nog teveel bij de hoek van C naar M ... Dit komt waarschijnlijk omdat ik daar altijd galop gevraagd heb en limo wil enorm graag galopperen, dat voel ik goed en stalgenoot zag dat aan hem, maar ik mag dit van de trainster nog niet doen ivm de balans van limo. Dus zet limo mij aan het werk om hem terug te rijden naar een rustiger tempo.
Al blijft hij in draf toch erg voorwaarts.

Morgen rustdag voor limo en zaterdag lesdag.
Dan maar eens extra uitleg vragen over dat "afwachtend lichtrijden" om limo in een rustigere draf te krijgen. Uit automatisme ga ik lichtrijden op Limo zijn tempo. Maar ik zou dus zelf rustiger moeten lichtrijden alleen zit ik dan op het binnenbeen licht te rijden ipv buitenbeen. En limo reageert helaas niet altijd op dat rustiger lichtrijden van mij of mijn schouders/gewicht naar achter plaatsen. Soms wil hij hierdoor zelfs versnellen of wegrennen.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 04:16

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 04:28

Thnx.
Via Google ook bitloze sidepull gevonden zonder frontriem, het kan dus zeker wel :)

En daar ik de keelriem weghaalt en een kaakriem gebruik zal hoofdstel ook stabiel blijven liggen vermoed ik.

Onderstaande heeft zelfs geen keel of kaakriem.
Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:33

Nu ben ik geen kenner Art, maar wel nieuwsgierig: als Limo vervelend doet met een frontriem, is het dan niet beter om ermee te trainen zodat hij een frontriem gewend raakt, in plaats van de confrontatie uit de weg te gaan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 08:44

Volgens mij zeg je al maanden dat die frontriem te kort is, koop toch gewoon een langere.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:08

Nog een tip maar wellicht dat je het al doet, oortjes naar voren vouwen en dan de riem er overheen :) als je ze plat naar achteren duwt kan hij dit zeer negatief ervaren

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:14

Art_Ificious schreef:
Thnx.
Via Google ook bitloze sidepull gevonden zonder frontriem, het kan dus zeker wel :)

En daar ik de keelriem weghaalt en een kaakriem gebruik zal hoofdstel ook stabiel blijven liggen vermoed ik.

Onderstaande heeft zelfs geen keel of kaakriem.
[ [url=m/gLBiil.jpg]Afbeelding[/url] ]

Overigens is dit geen sidepull maar een kingekruist hoofdstel? Of zie ik dat verkeerd?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 10:39

Wat goed dat je lest. Geeft je instructrice je alleen rij les of ook les op de grond over paarden gedrag en hoe iets wat jij doet overkomt bij hem?

Je zou bijvoorbeeld kunnen opzadelen samen met haar en zien wat zij denkt van zijn reacties