Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 08:59

Phonix schreef:
Paardrijden is gewoon echt heel moeilijk om goed te doen. Maar verbaas me hoe veel wereldruiters we hebben op Bokt. Of het verbaas me niet, maar denk dat weinig mensen zichzelf heb gefilmd tijdens het rijden en dan wel verbaast zou zijn…

Waarom denk je dat? :)

En ja, mee eens..paardrijden is ontzettend moeilijk en je raakt nooit uitgeleerd.

Ben benieuwd naar de docu van Marten, vind het wel jammer dat het uitgangspunt een puntje meer scoren lijkt te zijn bij de jury. In ieder geval ook best dapper in deze tijd waar online beelden maar al te graag neergesabeld worden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:42

Phonix schreef:
Paardrijden is gewoon echt heel moeilijk om goed te doen. Maar verbaas me hoe veel wereldruiters we hebben op Bokt. Of het verbaas me niet, maar denk dat weinig mensen zichzelf heb gefilmd tijdens het rijden en dan wel verbaast zou zijn…

filmen tijdens de les is een onderdeel wat veel duidelijkheid geeft, evenzo een stukje theorie als naslagwerk zou voor veel ruiters enorm helpen.

hoe rijd je een volte b.v. wat is er voor het paard belangrijk
Afbeelding

of b.v. waarom is een paard vaak onregelmatig als je uit een wending komt
zodat je als ruiter weet waar je op moet letten
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 09:49

Phonix schreef:

Ik snap je laatste zin niet zo goed..
Volgens mij zijn er heel veel wedstrijdruiters (zo niet alle) die zichzelf laten filmen (of gefilmd worden). Met de bedoeling om van hun fouten te leren.

Phonix

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:47

Sommige mensen in deze topic praten alsof ze echt fantastisch en heel vriendelijk rijdt, en ze stampen veel ruiters de grond in. Terwijl als ze hunzelf zou filmen, zou ze waarschijnlijk beseffen dat het niet allemaal zo makkelijk is. Dat was wat ik bedoelde met die uitspraak.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:09

Phonix schreef:
Sommige mensen in deze topic praten alsof ze echt fantastisch en heel vriendelijk rijdt, en ze stampen veel ruiters de grond in. Terwijl als ze hunzelf zou filmen, zou ze waarschijnlijk beseffen dat het niet allemaal zo makkelijk is. Dat was wat ik bedoelde met die uitspraak.

Dat lees ik echt helemaal niet terug om eerlijk te zijn. Wat ik wel lees is een verschil in kennis en ervaring in de bijdragen van de verschillende bokkers, die vooral uitleggen waarom iets wel of niet nuttig is.

Niemand hier beweert dat paardrijden makkelijk is of dat ze alle wijsheid in pacht hebben en veel bokkers hier laten zichzelf geregeld filmen om ervan te leren. Ik zie ze regelmatig langskomen in wedstrijdtopics waar we ook de problemen die we tegen komen bespreken. Leuk en leerzaam. Ook niemand in dat topic die een ander de grond in stampt.
Dus ik volg je in dat opzicht echt helemaal niet. Ik denk dat je het vooral verkeerd ontvangt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 13:19

Maw, tenzij je zelf op niveau x rijdt, mag je geen kritiek geven aka de dooddoener van alle dooddoeners

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:41

Phonix schreef:

Ik vond mezelf als ruiter best oke (ook op filmpjes), mag ook wel denk ik aangezien het mijn werk was. Maar alles weten of perfect kunnen nee. Maar wel het ea weten aan opleiden en trainen van verschillende paarden.

Klinkt dan misschien arrogant voor sommigen, so be it.

Ik heb ook nergens gelezen in ieder geval op de afgelopen pagina,s dat mensen die zelf niet op een bepaald niveau gereden hebben geen kritiek mogen hebben.

Alleen wel dat bepaalde kritiek niet onderbouwd lijkt te zijn. En uiteindelijk leek dat meer te zitten in de communicatie dan in echt grote meningsverschillen.

Volgens mij worden hier wel de extremen aangehaald in het topic. Het soort men waar dit topic mee begon. En ook de andere kant (bitloos, paarden die niet over de rug lopen etc.)

Gelukkig bestaat er een hele grote genuanceerde groep tussen in.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 22:52

Voor mij hoef je echt niet op niveau (met dat bedoel ik wedstrijden) te rijden om er over te kunnen praten. Dat heb ik ook nergens geschreven. Dat vindt ikzelf een onzettend dooddoener. Maar ik denk wel dat veel mensen een blind spot hebben voor hun eigen rijden en dat het soms minder vriendelijk is dan jezelf denkt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 06:18

Dan heb ik niks gezegd. Excuus phonix!

Ik ben zelf extreem kritisch over alles wat ik doe. Kan je zeggen dat dat ook niet heel bevorderlijk is :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:00

Ik ook, heb ook altijd hard geoefend om zo ver te kunnen komen. Maar voor de een is een S&T gebruiken al niet vriendelijk. Tja, wat is dan de definitie van vriendelijk he?
Daar zijn de meningen over verdeeld en daar getuigt dit topic ook van.

Is niet erg, we zijn het er allemaal wel over eens dat in ieder geval het gedrag van Charlotte niet vriendelijk is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 09:31

Omdat hier stang en trens een paar pagina's gelden nog voorbij kwam als iets wat zielig was. Is dit een interessant onderzoek:

"Stang en trens geeft minder druk dan een enkel bit in top dressuur paarden. "

https://www.horseandhound.co.uk/news/do ... nds-873053

Overigens heb ik zelf helemaal niks met S&T. Ook niet toen ik zelf Z reed. Ook niet toen dat nog echt een statussymbool was. Maar ik ben wel voor feiten boven meningen.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:22

pol013 schreef:
Omdat hier stang en trens een paar pagina's gelden nog voorbij kwam als iets wat zielig was. Is dit een interessant onderzoek:

Overigens heb ik zelf helemaal niks met S&T. Ook niet toen ik zelf Z reed. Ook niet toen dat nog echt een statussymbool was. Maar ik ben wel voor feiten boven meningen.

Dit onderzoek is al aangetoond als dubieus. Er waren maar 13 combinaties "getest". Het onderzoek is ook nog niet "peer reviewed". Ik zou dit onderzoek zelf nog even met een korreltje zout nemen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:24

Er staat ook in de tekst dat de druk op andere delen van het hoofd, bij een stang en trens groter is dan bij een enkel bit.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:58

Dat is met een bitloos hoofdstel ook het geval, toch?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:01

Vast en zeker. Er zit dan geen druk in de mond, maar grotendeels op de neus.
Dus is het altijd de hand van de ruiter die bepaalt hoe pijnloos/pijnlijk het gebruik is voor het paard.
En daar gaat het naar mijn mening in bepaalde gevallen heel erg fout, in combinatie met hoe strak veel neusriemen worden aangesnoerd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:04

En het is ook maar net wat een paard fijner vindt. Daarom ben ik wel voorstander van bitloos, enkele trens en s&t toestaan over de gehele linie in de dressuur.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:08

Ik ben zelf van het principe 'zo zacht als mogelijk, zo hard als nodig'. En hard dan tussen aanhalingstekens.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:19

ZwarteHeks schreef:
pol013 schreef:

Dit onderzoek is al aangetoond als dubieus. Er waren maar 13 combinaties "getest". Het onderzoek is ook nog niet "peer reviewed". Ik zou dit onderzoek zelf nog even met een korreltje zout nemen.

Dubieus? Welk deel vind je betwistbaar? discutabel of duister?

Het is gewoon een klein onderzoek zoals zo veel onderzoeken bij paarden dat zijn. er is simpelweg geen financiering voor. Dat je altijd moet blijven nadenken is waar. en dat je dat nog meer moet blijven doen bij dit soort onderzoeken onderschrijf ik.
Maar als je al dit soort onderzoeken wil afdoen als onzin, komen we ook nergens.

@polar: En wat zegt dat jou? dat er meer drek op het hoofd is? Is dat positief? negatief? Onduidelijk?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 11:21

Onduidelijk in die zin dat ik vind dat daar meer onderzoek naar gedaan moet worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:47

pol013 schreef:

Dit is ook logisch, ik heb dat al vaker genoemd maar dan wordt je voor gek versleten. De S&T verdeeld de druk meer over het gehele hoofd. Het kopstuk, de neusriem en kinketting.

En er zijn paarden die dat prefereren boven een trens.

Ik ben ook voorstander van optoming vrij laten op alle niveaus. Dus bitloos, trens en S&T maar de focus vooral leggen op van de hand af rijden.

Daar zit imo hetgeen wat het grootste verschil maakt en waar over de algemene linie nog wel een grotere verbetering te behalen valt.

En dan WEL in combinatie met goed rug gebruik en een nageeflijk paard natuurlijk. Dus in aanspanning.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:28

Onderzoekstechnisch heeft zwarte heks gelijk. De groep is te klein om harde conclusies te trekken. Interessant is het wel.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:18

denisesilver schreef:
Onderzoekstechnisch heeft zwarte heks gelijk. De groep is te klein om harde conclusies te trekken. Interessant is het wel.

Nou ja dit inderdaad. En dit is gebaseerd dat er 2 vingers de ruimte zit bij beiden neusriemen. We weten allemaal dat dit in de praktijk, dat neusriemen in het algemeen strakker worden aangesnoerd, door zowel professionals als door amateurs.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:47

ZwarteHeks schreef:
denisesilver schreef:

Nou ja dit inderdaad. En dit is gebaseerd dat er 2 vingers de ruimte zit bij beiden neusriemen. We weten allemaal dat dit in de praktijk, dat neusriemen in het algemeen strakker worden aangesnoerd, door zowel professionals als door amateurs.

Maar hoezo worden die in het algemeen strakker aangesnoerd? In mijn omgeving gebeurt dat weinig eigenlijk.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:05

Veronica2 schreef:
ZwarteHeks schreef:

Maar hoezo worden die in het algemeen strakker aangesnoerd? In mijn omgeving gebeurt dat weinig eigenlijk.

Mwuah, kijkje nemen op de gemiddelde KNHS wedstrijd, zie van een afstand al hoe strak neusriemen aan zijn gesnoerd. FEI stewards kunnen nog net, met een beetje duwen, 1 vinger aan de zijkant (!) van de neusriem krijgen (ik was mee als groom van Team NL naar EK Gothenburg + verschillende FEI World Cups, ik heb het van dichtbij gezien).

Op de gemiddelde (dressuur) pensionstal, kan jij echt niet 2 vingers, bovenop elkaar op het neusbotje zetten. Even generaliserend, maar helaas zie ik dit toch echt dagelijks/wekelijks.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:17