Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 15:21

Welkom Oehlala! Heb je een foto van je knapperd?

Een poel zonder water is ook gek :+ Ben wel heel benieuwd hoe het eruit ziet, klinkt heel fijn in ieder geval!

Ze is heel knap zo met haar zadel Berdien!

Prazani heeft vandaag voor het eerst op commando gegaloppeerd onder het zadel *\o/* Hij durft alleen niet echt naar rechts te kijken (terwijl rechts opstappen verder wel prima gaat). Hij vindt het echt een beetje eng dat daar ook een been zit. Vandaag geprobeerd hem met koekjes wat naar rechts te laten kijken en dan buigt hij zijn hals wel, maar blijft hij strak naar voren kijken. Een beetje het idee van: "Als ik het niet zie/erken, dan bestaat het ook niet!" _O- _O- Komt wel goed, aan het einde van de sessie ging het al een stuk beter.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 16:27

Dat ziet er al een stuk relaxter uit dan het vorige filmpje!!!

Hier ook fijn gereden, 3 rondjes gelongeerd en toen dacht ik, dit is niet meer nodig. Toen nog 10 minuten gereden, beide kanten een rondje gegaloppeerd en mevrouw was klaar.

Blijft bijzonder hoe een cranio sacraal therapeut een verandering te weeg kan brengen in der karakter. zoveel meer rust.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:37

Hij is al heel veel rustiger dan op het vorige filmpje, mooie vooruitgang! :)

Fijn dat ze het zo goed deed PSvanLot, inderdaad een keer losmaken kan een wereld van verschil geven!

Welkom Oehlala! Inderdaad benieuwd naar een foto :j

Zo'n lege poel is ook gek :)) wel mooie ruimte dan met zo veel afwisseling!

Wat top dat je zadel goedgekeurd is Berdien! *\o/* staat haar heel knap!

Pinda heeft de lente in de bol, die ging gisteren als een rodeostier aan de longe := Moest echt even een ei kwijt haha. Maar daarna even met hulp opgestapt en verder zonder hulp gaan rijden, ze was net als zaterdag weer flink aan het koekeloeren en behoorlijk fris, maar heb ook zelf haar (nou ja, ons allebei :+ ) gewoon wat strenger aan het werk gezet ipv met haar mee te gaan loeren. Dan is het echt binnen de minuut "OK, ik let al op vrouwtje" en gaat ze braaf met me mee geconcentreerd aan het werk :+: Zodra ik even afgeleid ben is zij er wel als de kippen bij om ook mee bij de buren te gluren, dat is wel heel grappig- ze spiegelt mij duidelijk enorm. Op het eind liep ze net zo fijn te sjouwen als in de les zondag, ze deed heel hard haar best <3 Was een heel goede training dus, zo fijn!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 12:05

Veel geleerd in een rit Vientje!

Hier was het vandaag een grote ellende. Dacht even relaxed te longeren met een longeerhulp. Toen ik de bak instapte liet de buurman schapen los op het nieuwe gras en de buurman een stuk verderop ging 15 paarden in de wei zetten. Helemaal over de zeik. Aan het einde ietsje meer relaxed. Op de wasplaats (buiten) liep ze me finaal ondersteboven toen ik halster aan wilde doen.
Paar keer echt boos geworden tijdens longeren en bij het omver lopen.

Op stal gezet en na het uitmesten van de andere stallen weer even op de wasplaats. Toen was de rust weer terug.
Baal ervan dat ik boos geworden ben, totaal zinloos natuurlijk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 13:26

PsvanLot jammer dat het zo stresserig ging, volgende keer beter.
Fijn dat ze verder wel goed opknapt!
Ja klopt, de geit en Malik liggen graag samen.

Vientje, goed gedaan!
Ze krijgt toch niet teveel voer he want daar lijken de signalen wel op.

GoldenArrow wat braaf is Prazani toch, ook al vind hij het spannend geen stap verkeerd.

S1993 zo'n kuddeverandering kan een heel ding zijn, fijn dat je daar rekening mee houdt.

Hallo Oehlala, kom maar door met de foto's!

Berdien wat fijn dat je zadel goed is, staat geweldig!

Malik mocht vandaag oefenen met lange lijnen en hij deed het braaf.
Beginnetje van sturen gemaakt, dat vond hij wel moeilijk.
Volgende keer weer verder.

Afbeelding

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:07

Wat vervelend PSvanLot, dat zit dan echt even hard tegen...snap je boosheid wel, heel frustrerend is dat. En op zich, omverlopen mag natuurlijk echt echt echt niet, in welke situatie dan ook. Dus dan ben je als het goed is wel even goed duidelijk geweest dat dat niet mag. Maar rot is het zeker, zulke situaties geven altijd zo'n kater-gevoel ook achteraf -O-

Knappe Malik! *\o/* Fijn dat hij het zo goed oppakt, lange lijnen is behoorlijk moeilijk. Dat blauwe hoofdstel blijft hem super staan!

Nou...ze hebben op stal sinds zaterdag besloten dat de paarden ipv alleen s middags op het gras, van s ochtends half 8 al op het gras gaan. Dus zonder overleg ineens een verdubbeling van graastijd, terwijl ze al echt heel veel binnen kregen (kwamen van een halve dag al aan als een malle, zijn al behoorlijk te dik nu). De hele groep waar Pinda staat (voor wie dit geldt) staat knettergek sindsdien, het is niet alleen Pinda. Dus ja, ik weet inderdaad bijna 100% zeker dat ze veel en veel te veel energie binnen krijgt -O- Ben not amused, in het algemeen ben ik super blij met onze stal maar dit soort dingen zijn niet tof.
Ben al aan het puzzelen op een oplossing, het duurt nl nog wel even eer dat het gras wat afneemt en men vindt het onzin (nou ja, vooral te lastig geloof ik) om de beesten halve dagen op de paddock te houden over de zomer.

We hebben er verder idd een leerzaam ritje opzitten, de les van zaterdag heeft aardig wat losgemaakt en het lijkt effectief te zijn :)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 14:22

Sturen was hier ook moeilijk eerst! Is handig als je iemand bij je hebt om te helpen maar dat had ik niet dus hier duurde het wat langer

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:14

Vientje schreef:
Wat vervelend PSvanLot, dat zit dan echt even hard tegen...snap je boosheid wel, heel frustrerend is dat. En op zich, omverlopen mag natuurlijk echt echt echt niet, in welke situatie dan ook. Dus dan ben je als het goed is wel even goed duidelijk geweest dat dat niet mag. Maar rot is het zeker, zulke situaties geven altijd zo'n kater-gevoel ook achteraf -O-

Knappe Malik! *\o/* Fijn dat hij het zo goed oppakt, lange lijnen is behoorlijk moeilijk. Dat blauwe hoofdstel blijft hem super staan!

Nou...ze hebben op stal sinds zaterdag besloten dat de paarden ipv alleen s middags op het gras, van s ochtends half 8 al op het gras gaan. Dus zonder overleg ineens een verdubbeling van graastijd, terwijl ze al echt heel veel binnen kregen (kwamen van een halve dag al aan als een malle, zijn al behoorlijk te dik nu). De hele groep waar Pinda staat (voor wie dit geldt) staat knettergek sindsdien, het is niet alleen Pinda. Dus ja, ik weet inderdaad bijna 100% zeker dat ze veel en veel te veel energie binnen krijgt -O- Ben not amused, in het algemeen ben ik super blij met onze stal maar dit soort dingen zijn niet tof.
Ben al aan het puzzelen op een oplossing, het duurt nl nog wel even eer dat het gras wat afneemt en men vindt het onzin (nou ja, vooral te lastig geloof ik) om de beesten halve dagen op de paddock te houden over de zomer.

We hebben er verder idd een leerzaam ritje opzitten, de les van zaterdag heeft aardig wat losgemaakt en het lijkt effectief te zijn :)

Toen ik om 1300 weer op stal kwam had ze alles ondersteboven gehaald in de box en had ze weinig hooi gegeten. Ze mocht naar buiten, dat zal der goed doen. Muts dat het is.

Dat is best lang op het gras mooi op lengte is Vientje, dan is het wel erg veel vreten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:08

Granoek schreef:
Sturen was hier ook moeilijk eerst! Is handig als je iemand bij je hebt om te helpen maar dat had ik niet dus hier duurde het wat langer

Ik vind het altijd fijn alleen, veel te lastig om en je paard en nog iemand anders instructies te geven! ;)
Met mijn vorige heb ik veel gelangelijnt dus dat maakt het wat makkelijker.
En het maakt niet uit hoe lang het duurt, als we maar lol hebben! :))

Vientje ja ik had al zo'n vermoeden want zo kijkerig zoeken naar dingen en rodeo wijzen meestal op te veel energie.
Gelukkig is het fructaan wel laag.

Psvanlot ze wilde niet op stal met droog hooi maar lekker buiten met sappig gras!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:23

MirandaMalik schreef:
Granoek schreef:

Ik vind het altijd fijn alleen, veel te lastig om en je paard en nog iemand anders instructies te geven! ;)
Met mijn vorige heb ik veel gelangelijnt dus dat maakt het wat makkelijker.
En het maakt niet uit hoe lang het duurt, als we maar lol hebben! :))

Vientje ja ik had al zo'n vermoeden want zo kijkerig zoeken naar dingen en rodeo wijzen meestal op te veel energie.
Gelukkig is het fructaan wel laag.

Psvanlot ze wilde niet op stal met droog hooi maar lekker buiten met sappig gras!

haha ze staat nooit op gras ;) Helaas staan ze op zand met voordroog.
Wel graast ze iedere dag lekker aan de hand.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:38

Oh mijn kleintjes mogen geen gras.
Maar ze zouden het wel willen! :))

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:47

Ze vind het ook echt heerlijk haha, maar het is helaas niet anders.

Hoop dat ze snel van haar platte mest af is, krijg donderdag equi protecta algae vitalis binnen. Wil dit gaan voeren met Cavalor Strucomix. Maar ik denk dat het ook veel met haar psyche te maken heeft.

https://www.medpets.nl/equi-protecta-al ... s/?sqr=alg

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 16:58

Een van mijn ponnies had toen hij jong was een bacterie in de darmen en heeft daardoor ook veel diarree gehad, dat is nauwelijks te behandelen en hij is er gelukkig uiteindelijk overheen gegroeid.
Er zijn ook paarden die gebaat zijn met wat mest eten van een gezond paard, van nature kunnen ze dat ook doen, daardoor wordt hun darmhuishouding wat beter.
Dus mocht het niet werken zou je dat nog kunnen proberen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:40

Tijdje niet gepost, welkom aan de nieuwe :)) ( die al niet meer nieuw zijn :+)

Heb bijgelezen maar is lastig om op alles te reageren met mn telefoon :7

Vientje wees niet te streng voor jezelf, ga gewoon op je eigen en pinda's tempo.
Fijn dat het daarna beter ging +:)+

Leuk goldenarrow gaaf dat galop filmpje!

Gaaf zadel berdien, zit er super comfortabel uit
ik wil eigenlijk een westernzadel voor buitenrijden maar weet nog niet zo goed waar te beginnen :')
Feyra is ook een knappie.

Ik las nog iets over gras, hele dagen. Bij ons staat er niet veel meer, door de droogte dus dat probleem hebben we hier niet :Y)

Ik zou nog wat vertellen over mn ongeluk bedenk ik me nu.
Met limaar gaat het heel goed, we zijn lekker aan het rijden. Dat was wel even anders . In december was ik aan het rijden en limaar was al wat gespannen, tot nu toe was ze nooit afgegaan dus ik deed er niet veel. Gewoon beetje doorkachelen. Helaas werd het toch teveel, vuurwerk, iemand die continue aan het zweepmeppen was, paarden langs de bak, mensen pratend naast de bak, naja haar emmer liep over dus ze ging er vandoor. Toen gaf ze dus een hoge bok, en ik vloog eraf alleen ging mn linker beugel mee terwijl ik er rechts afviel -O- ik weet dat ik de grond raakte en voelde dat ik vastzat, wat dan door je hoofd gaat :n met een ruk werd ik meegesleurd mensen begonnen te gillen, ik zag hoeven overal ik voelde dat ik geraakt werd op mn rug, op mm hoofd in mn gezicht en toen zwart..

Ik kwam weer bij en was blijkbaar al bij want ik hoorde een hoog stemmetje en had later door dat ik dat was. Mm bodyprotector was kapot mn cap in stukken en ik lag half naakt. Ja echt half naakt. Trauma helikopter was al onderweg en kon gelukkig worden afgebeld want ik kom met ambu mee.

Ik zat onder het bloed uit mn oog, neus oor noem het op. Ik zag eruit joh. Mn man kwam in het zkh en poeh was heftig.

Al met al gebroken oogkas, neus, ribben en helemaal gekneusd. Man wat een pijn. Mn wang was zo groot als een meloen.

Je kan je voorstellen dat ik daarna dr eerste keren met koudzweet erop heb gezeten. Maar rustig het grondwerk gedaan, vertrouwen opgebouwd, hersteld en weer gaan rijden.
Dit was mn cap.

Afbeelding

Foto's van mm hoofd post ik niet maar hier een impressie van de rest
Mn rug
Afbeelding
Mn arm
Afbeelding

En nu

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nu veiligheidsbeugels, zo'n beetje mn hele stal nu. Ik had gewoon netjes laarzen aan en alles maar zo zie je maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik heb echt heel veel geluk gehad veel mensen overleven dit niet. Ik ben 3 rondjes meegesleurd en uiteindelijk zelf losgeschoten.
Al met al blij dat ik nog steeds limaar leuk vind zij kan er ook niets aan doen :j maar ook een bizarre tijd dat je ineens doodsbang was voor hetgene wat je het allerliefste doet.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:52

Jemig :oo :oo :oo Dat je het inderdaad nog na kan vertellen.. Gadver wat een vreselijk ongeluk, ik heb het er koud van! En zo zie je maar weer dat enórme belang van een cap. Je moet er toch niet aan denken dat het je eigen schedel was geweest die die klappen op had moeten vangen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 17:59

Nee zonder cap en body had ik het niet kunnen navertellen :n

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 18:01

Oh bah kippenvel :( kan me idd niet voorstellen wat dan door je hoofd gaat...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:07

Heftig Splinter!
Mazzel dat het weer goed is gekomen..
Dat geeft moed om een jong paard in te rijden! :P :')
Zelf heb ik ook veiligheidsbeugels, al bij mijn vorige aangeschaft, vooral omdat mijn dochtertje erop reed en nog wel eens met haar voet er ver in ging.
Ben er zelf regelmatig afgeknikkerd in de loop der jaren maar nooit blijven hangen, al heb ik me vaak afgevraagd hoe dat mogelijk is, het lijkt zo logisch dat je blijft hangen.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:08

Ik vind Feyre ohz heel stoer staan!
Helaas is mijn pony echt te kort voor een western zadel, maar t lijkt me wel heerlijk zitten

Prazani in galop! Super

Pinda heeft energie voor 10, gelukkig wel braaf! Heerlijk gevoel lijkt me dat.
Wel balen van het gras. Hier staan ze ook hele dag op het gras maar het is alweer erg snel kaal. Vind ik alleen maar fijn.

Malik is gewoon knap en dat hoofdstel maakt hem alleen maar knapper!

Splinter, wat een verhaal! Pfoeh, en dan ook zoveel gebroken, klinkt ontzettend pijnlijk.
Wel fijn dat je nu wel weer rijden kan. Hier indd ook veiligheidsbeugels, wel fijn dat meerdere op je stal op dat idee zijn gekomen.

Vandaag heeft bijrijdster weer gereden. Pony was superbraaf. Ook weleens fijn om te zien! (Vorige week was z’n stuur weg). <3
Wil het weekend zelf weer proberen in de buitenbak te rijden, mits die (bijna) leeg is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:17

Wow heel heftig, Splinters! Heel dapper dat me nu weer aan het rijden bent!
Heb zelf beugels met een korf en door verhalen als de jouwe weet ik weer waarom.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:30

Wow wat heftig Splinter #) Hoe gaat het nu met je? Is alles goed genezen, ook in je gezicht? Wel heel sterk van je dat je er nu gewoon weer lekker vandoor rijdt. Ik heb zelf ook maar veiligheidsbeugels van Sprenger besteld voor ik op Marie kroop. Zoals Fransje zegt, door zulke verhalen ben ik daar heel blij mee. Ben hier ook eens blijven hangen met links terwijl ik naar rechts viel, had toen enkel het geluk dat paardlief mee viel en zo los kwam.

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:47

Ik ben niet zo goed in mee lees posten,
Maar een hoop knappe paarden, eentje die in de stress was met longeren, een passend mooi zadel, een nieuwe meekletser en iemand die heel erg hard is gevallen wauw.
Vrijdag komt Yvonne Roos Bijleveld bij Maylinn kijken. Kijken of ze ons kan helpen met de ontploffingen etc. Heel erg benieuwd naar "de les". En maandag komt de osteopaat voor haar. Kan ook geen kwaad denk ik.
Gisteren had ik een rotdag waarop ik dacht kan beter niet naar stal, want dat komt nooit goed. Maar goed liep haar box in met de intentie haar buiten te maken dr stal te mesten en weer naar huis te rijden, maar ik moest ineens keihard huilen, spanning van de afgelopen tijd denk ik. En waar ik zou hebben verwacht dat Maylinn daarvan zou schrikken of lelijk zou gaan doen liet ze me in eerste instantie mijzelf verstoppen in der manen. En toen ik in de hoek van de stal ging zitten op mijn hurken kroop ze nog net niet in mijn broekzak. (Ik weet het niet veilig, als ze wel geschrokken of boos had geworden dan zat ik hier nu niet te typen. Maar ze heeft gewoon een kwartier minstens zo gestaan....
En ergens dacht ik bij mezelf, het mag dan geen makkelijke tante zijn maar hierdoor weet ik wel waar ik het voor doe en ergens had ik zoiets van zie je wel we horen bij elkaar...

Afbeelding
Blauwe is mijn knie

Afbeelding
Let niet op mijn hoofd

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:54

Jeetje wat heftig Splinter! Wat een mazzel heb je nog gehad. Geen last meer van gevolgen van je val? Mag ik vragen watvoor beugels je had en watvoor veiligheidsbeugels jullie nu allemaal hebben?

Ik heb toevallig met dit soort https://www.drunensruiterhuis.nl/stijgb ... NDfD_BwE#3 in mijn handen gestaan van het weekend. Maar vroeg mij af of ze echt zo veilig zijn, dus of je voet wel los komt.
Ik heb nu zelf die flexibele beugels die geven ook aan dat ze veilig zijn. Maar door dit soort verhalen wil ik gewoon echt goede veilige beugels hebben.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:08

Jodym, fijn dat hij braaf was met de bijrijder.
Het gras is idd snel kaal, het moet meer regenen!

Phuddle, wat lief. <3

Liaan, ik heb deze.
Maar ik weet niet wat perse de veiligste is..

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:11

Liaan schreef:
Jeetje wat heftig Splinter! Wat een mazzel heb je nog gehad. Geen last meer van gevolgen van je val? Mag ik vragen watvoor beugels je had en watvoor veiligheidsbeugels jullie nu allemaal hebben?

Ik heb toevallig met dit soort https://www.drunensruiterhuis.nl/stijgb ... NDfD_BwE#3 in mijn handen gestaan van het weekend. Maar vroeg mij af of ze echt zo veilig zijn, dus of je voet wel los komt.
Ik heb nu zelf die flexibele beugels die geven ook aan dat ze veilig zijn. Maar door dit soort verhalen wil ik gewoon echt goede veilige beugels hebben.

Dit zijn hele fijne stijgbeugels en idd veilig. Ik heb toevallig vorige week mijn safestyle beugels verkocht. Had een paar keer met beugels met breed voetbed gereden en toen kon ik aan mijn safestyles niet meer wennen.

Het zijn nu alleen geen veiligheidsbeugels meer, terwijl ik jaren met de safestyle gereden heb nu voor deze gekozen.