Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 12:36

Lamarxhorse schreef:
Hahah puppy lijkt wel een fopspeen.. hij is er wel blij mee zo te zien! Is dat speciaal voor paarden?

Nee het is een honden speeltje. Moet een tong voorstellen, maarja ik zelf zie er niet echt een tong in.. :+

Gewoon van steviger materiaal en erbij blijven, kan er niet veel fout gaan. Tenzij je paard er enorm hard in bijt en opeet.. _O-

Moos99

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 13:44

Ik kom even binnen vallen met een vraag. Ik heb sinds 2 weken een bijna 2 jarige merrie gekocht, ik heb eigen weiland waar ze in de groep staat. Dat is voor nu nog even met twee oudere paarden en dit weekend komt er een leeftijdsgenootje bij. We zoeken het liefst daarna nog één jong paard erbij zodat ze genoeg jonkies om haar heen heeft. Waar ik tegen aan loop is dat ze heel snel brutaal begint te worden. Dit betekent, in je ruimte komen staan, constant aan je jas plukken, lomp zijn. Vandaag bij haar wegsturen draaide ze zelfs haar kont. Ik ben aan het zoeken hoe ik hiermee omga, herkennen jullie dit bij jullie jonge paarden? Ik wil niet al constant aan het corrigeren zijn, maar ik wil wel al duidelijk zijn. Ik laat haar veel met rust, ik wil haar niet vemenselijken of de hele tijd al met haar aanklooien. Ik heb paarden gezien die hier juist enorm verwend van werden. Ik laat haar vooral staan, oefen alleen met halster om en af en een voetje geven voor nu. Hebben jullie hier ervaring in? Zou dit uit verveling zijn? Wanneer ik het water kom controleren komt ze direct en gaat ze een beetje stalken zeg maar. :D Ik hoor het graag!

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:00

Die van mij wordt vervelend als ie wilt spelen. Als ie uitgespeeld is met een ander paard dan is er niks aan de hand.
Is ie niet uitgespeeld maar wil ik wel wandelen, dan gaat ie vooral happen. Dan ben ik duidelijk met een nee, daarna een strengere nee met een tik, raak of niet raak maakt niet uit (hij weet toch wat ik ermee bedoel). En als ie mij in 1 keer 'hard' grijpt dan is ie helemaal de banketstaaf. Dan krijgt ie niet eens een waarschuwing. :+
Maarja. Als ik hem in het land zie, het paard wat oren plat doet in zijn nek en daarna een trap verkoopt is er gelijk vanaf. De ander doet oren in de nek en doet vrijwel niets. Dat is voor hem een héél leuk spelletje. :))

En kwa drammen met lopen zet ik hem stil en meestal loopt hij dan een paar passen door, dan zet ik hem flink terug en herhaal dit tot ie stil staat wanneer ik het zeg. Op den duur doet ie het met 1 keer terug zetten en daarna is hij weer braaf.
Ook als ie in mijn ruimte staat zonder dat ik dat wil, zet ik hem terug. En gewoon blijven herhalen.
En de ene keer is het 1 stap terug, de andere keer 15 stappen terug. Is ook maar net hoe vervelend hij is. Maar aan zijn hoofd zie ik vaak al dat ie zoiets heeft van 'oke ik zal weer lief zijn'. En soms probeert ie de woeste hengst uit te hangen, dan is ie ook zwaar de banketstaaf. Kan niet en wil ik niet. Dat weet ie al te goed. Dat laat ik hem dan ook goed weten en dan is het vaak ook in 1 keer klaar. :P

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 14:03

puppy1128 schreef:
Die van mij wordt vervelend als ie wilt spelen. Als ie uitgespeeld is met een ander paard dan is er niks aan de hand.
Is ie niet uitgespeeld maar wil ik wel wandelen, dan gaat ie vooral happen. Dan ben ik duidelijk met een nee, daarna een strengere nee met een tik, raak of niet raak maakt niet uit (hij weet toch wat ik ermee bedoel). En als ie mij in 1 keer 'hard' grijpt dan is ie helemaal de banketstaaf. Dan krijgt ie niet eens een waarschuwing. :+
Maarja. Als ik hem in het land zie, het paard wat oren plat doet in zijn nek en daarna een trap verkoopt is er gelijk vanaf. De ander doet oren in de nek en doet vrijwel niets. Dat is voor hem een héél leuk spelletje. :))

En kwa drammen met lopen zet ik hem stil en meestal loopt hij dan een paar passen door, dan zet ik hem flink terug en herhaal dit tot ie stil staat wanneer ik het zeg. Op den duur doet ie het met 1 keer terug zetten en daarna is hij weer braaf.
Ook als ie in mijn ruimte staat zonder dat ik dat wil, zet ik hem terug. En gewoon blijven herhalen.
En de ene keer is het 1 stap terug, de andere keer 15 stappen terug. Is ook maar net hoe vervelend hij is. Maar aan zijn hoofd zie ik vaak al dat ie zoiets heeft van 'oke ik zal weer lief zijn'. En soms probeert ie de woeste hengst uit te hangen, dan is ie ook zwaar de banketstaaf. Kan niet en wil ik niet. Dat weet ie al te goed. Dat laat ik hem dan ook goed weten en dan is het vaak ook in 1 keer klaar. :P

Ik heb het idee dat ze zich dan nu gewoon verveeld. De oudere paarden waar ze mee staat willen helemaal niet spelen of rennen en volgens mij kan ze haar ei niet kwijt...misschien dat ze daarom ook vervelend wordt. Thanks voor je reactie!

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 17:51

@xapple: chique merrie?? :+
Het is een heuse hengst hahaha

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:22

Fflur is ingereden!!!! :))
Het duurde even, maar ze tolereerde daarna toch de ruiter op de rug! Helaas kan deze nog niet goed rijden en is er een paar keer afgegleden.

Afbeelding
Afbeelding

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:28

KittyDylan schreef:
Fflur is ingereden!!!! :))
Het duurde even, maar ze tolereerde daarna toch de ruiter op de rug! Helaas kan deze nog niet goed rijden en is er een paar keer afgegleden.

[ [url=m/ECDNFX.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Q7Kqrb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen cap? Hoe dom?! Straks had ie nog een dikke vette hersenschudding of nog erger.. 8)7

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 22:33

Hij is al aardig vertrapt vooraf hoor, Fflur mocht hem niet :(:)

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-17 22:41

Rosie deed dat ook erg in mijn ruimte of kont naar mij toe draaien. Dan is het tijd om haar te leren dat ze niet zomaar in je rui.te mag komen. En voor je aan de kant moet als jij haar benaderd. Jij moet je opstellen als de leider. Ik heb nu geen problemen meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:07

biancalaylo schreef:
@xapple: chique merrie?? :+
Het is een heuse hengst hahaha

:')

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:26

@Moos99 Zoals ik het lees, zou ze zich wel kunnen vervelen. Hebben ze altijd wat te eten? Ik snap dat je niet de hele tijd wilt corrigeren, maar dat zou ik wel doen. Als je nu je grenzen goed duidelijk maakt, hoef je als het goed is later weinig meer te corrigeren. Bij kont omdraaien zou ik bijvoorbeeld uithalen en al die andere voorbeelden hoef je echt niet te pikken.
Het vervelende gedrag komt naar mij idee vooral voor bij paarden die zich vervelen en als ze ook een brutaal karakter hebben, heb je zo een vervelend paard. Dus als ze gezelschap heeft waarmee ze wat meer energie kwijt kan, hoeft het geen probleem te zijn om er wat mee te doen.
Doe zelf vaak 2 keer per week wat met mijn tweejarige. Die is niet zo brutaal en verveeld zich naar mijn idee ook niet, dus is misschien wat anders, maar hij is nog net zo respectvol naar als een jaar geleden toen ik hem kocht en hij is eigenlijk alleen maar braver geworden. In het begin steigerde hij nog wel eens als hij iets eng vond en kon hij niet stil staan. Dus naar mijn idee hoeft een paard niet vervelend te worden van wat menselijke aandacht en de basis dingen leren is alleen maar makkelijk, maar niet te veel willen is natuurlijk ook alleen maar goed. Hoop dat je er wat aan hebt.

@KittyDylan, Aah dierenmishandeling. Je zet toch geen beer op een paard :(:) Gelukkig kon Fflur zich goed verdedigen en hoeft de beer misschien alleen een teen missen. Voor een beer zat hij trouwens wel netjes rechtop :')

Zonder gekheid, leuk dat ze zo spelenderwijs kan wennen aan een 'ruiter' :).

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:36

Ze hoeft gelukkig niet te wennen aan een ruiter. Iig niet voor mezelf. Ze is een a'tje dus een ruiter vinden zal sowieso al lastig zijn. Ik wil haar gewoon lekker mak hebben. Ik gooi er zo ook wel eens een groot dek oid op. Volgende ding word plastic haha.

De beer is mijn geboorteknuf, inmiddels vervangen dus deze mag nu veilig (verder) verminkt worden :D

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:42

Mak worden zal wel lukken zo! En ookal hoeft er nooit een ruiter op, denk ik dat ze het op die manier nooit een probleem zal gaan vinden als er toch eens een passend persoon op zou gaan zitten.

Stoer, ben benieuwd of ze met plastic ook zo makkelijk is! Ik durf dat nog niet te proberen. Ik had pas een bodywarmer van mij over z'n rug gelegd, vond hij nog niet helemaal grappig.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:19

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:28

Ik leg er nu het liefste al vanalles op. Kleine dingetjes
Afbeelding
Afbeelding

Vorig jaar wel al zo gedaan. Geluid kan uit trouwens, ik praat zo veel met haar :') (Ze is heel alert op stem commando's.)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:03

Fflur is echt een super coole kikker :# !
Hoe spreek je Fflur eigenlijk uit? Als Flur?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:08

Coole Kikker ja, maar modder en schapen vermoorden je >;) Vandaag op wandeling geweest met haar... Tja, werd leuk daar....

Fflur spreek je uit als Fleur.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:20

Ik moet schapen zoeken voor ik kan ontdekken wat Elano doet.. Net als koeien.
Ben stiekem wel benieuwd hoe hij erop zou reageren. _O-

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:25

Fflur ziet al ruim anderhalf jaar een schapenweide (Weide is er zowat naast), maar deze waren levensgevaarlijk :')

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:52

KittyDylan schreef:
Fflur ziet al ruim anderhalf jaar een schapenweide (Weide is er zowat naast), maar deze waren levensgevaarlijk :')

Net als dat witte en zwarte schapen geen probleem zijn, maar die gevlekte zijn dan heel gevaarlijk en vreten je op. :j

Misschien morgen met mijn nichtje naar Elano. Ze weet nog van niks, want er is kans op regen voorspeld en moet natuurlijk wel leuk blijven voor haar. Het is niet dat je in 5 min tijd omgekleed en warm thuis bent. :=
Neem iig paraplu mee. Mocht het toch nog regenen terwijl het droog zou zijn, raken de paarden daar ook gelijk aan gewend. :')

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 21:59

Verhip hoe raad je het, dit waren ook gevlekte en bij ons zijn het witte. Zit het hem dan toch in de kleur? :))

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:09

KittyDylan schreef:
Verhip hoe raad je het, dit waren ook gevlekte en bij ons zijn het witte. Zit het hem dan toch in de kleur? :))

Stiekem spioneer ik jou. <<) _O-

Zag een foto langskomen met onder andere het land waar Elano in staat, even rood omlijnd. Zoals jullie kunnen zien, heerlijk groot. :P
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:14

Ohh wat heerlijk, is mijn weitje niets bij :D

Met hoeveel staat hij in een kudde?

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:16

KittyDylan schreef:
Ohh wat heerlijk, is mijn weitje niets bij :D

Met hoeveel staat hij in een kudde?

Rond de 20, dus hij heeft letterlijk alle ruimte. Soms rond de 10 en soms miss wel een paar meer. Net hoeveel er op stal staan etc.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 22:25

Ohh lekker veel maatjes dan.

Ik heb ook even gespiekt en gemeten..
Afbeelding
Prima voor 2 A'tjes al zeg ik het zelf, haha.