de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

peetje82

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 08:29

leuke foto's en filmpjes zeg, ze doen het goed!

Mijne is ril in euh niks eigenlijk.
Ze ging zaterdag weer heel dapper mee naar de zee!
Gister liep ze wel fijn, kan ze echt al wat aan dr veter gaan zitten( in de goeie zin van t woord)
Horsefood sta ik op de reservelijst, hoop snel meer te weten, toch wel fijn om te weten.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:16

Ik ben juist jalours op de mensen die al een buitenrit kunnen maken! Had nog 2 foto's van zaterdag gevonden, aan Gio kun je wel zien dat hij niet echt onder de indruk is. (Foto's zijn niet geweldig en hoe Gio liep ook niet...)
Afbeelding
Afbeelding

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 10:08

Grappig Daantjuh, vooral de eerste foto. Zo superrelaxed. Wat voor punten had je?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:23

_Anneruth schreef:
Grappig Daantjuh, vooral de eerste foto. Zo superrelaxed. Wat voor punten had je?

Geen idee, halverwege had je jury mij stop gezet omdat ze hem kreupel vond. Mocht de proef wel uitrijden, maar kreeg geen punten meer. Hij was niet kreupel, hooguit erg moe en door mijn gesjor om hem vooruit te krijgen soort van teugel kreupel.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:33

Aha! gek eigenlijk dat ze je stop zetten maar toch door laten rijden, klinkt wat tegenstrijdig. Jammer dat het zo gegaan is.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:38

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:45

Daantjuh, hij ziet er relaxed uit inderdaad! Jammer dat de jury jullie stil heeft gezet.

Jeetje Cheytjuh dat is heftig zeg, sterkte. :(:)

Wie van jullie paarden staan al op ijzers? Die van mij heeft nooit lange hoeven gehad en de hoefsmid vond dat het elke keer net kon zonder ijzers. Maar we zijn nu van stal verhuisd en rijden nu geregeld buiten (wel in het bos, maar moet eerst een stukje weg over) en heb het idee dat de hoeven (helemaal aan de voorkant) nu toch wel vlot slijten. Heb er wat foto's van gemaakt en naar mijn smid gestuurd om te vragen wat hij vindt. Wil namelijk niet dat ze straks gevoelig gaat lopen omdat het niet fijn is voor haar zonder ijzers. :(:)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:47

Gideon staat sinds afgelopen najaar op ijzers. Bij ons op stal komt hij in de stapmolen en sleten ze teveel af om hem blootvoets te laten lopen.

Ik ga je verhaal even lezen Cheytjuh.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:48

Ohhh wat erg Cheytjuh, sterkte!

Gigi staat zonder ijzers en dit wil ik ook zo lang als het kan zo houden :)

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:52

Hoe ging het op ijzers zetten? Gibbie is normaal gesproken echt vreselijk braaf maar ben bang dat ze het branden van de ijzers écht niet leuk gaat vinden. En als ze iets écht niet leuk vindt dan zit er ineens een kop op. :+ Misschien ook wel niet hoor, want met de schriktraining liep ze ook zo door de rook van een rookmachine maar de geur is natuurlijk wel anders.

JudArthos schreef:
Ohhh wat erg Cheytjuh, sterkte!

Gigi staat zonder ijzers en dit wil ik ook zo lang als het kan zo houden :)

Dat was ook mijn bedoeling inderdaad. Maar we vinden het buitenrijden zo vreselijk leuk dat ik dat ons niet ga onthouden omdat haar hoeven anders net te snel afslijten.
Ik ben er ook zeker voorstander van om ze er weer af te halen als het kan. Ken meerdere paarden die, door tijdelijk ijzers te hebben, daarna weer zonder ijzers kunnen. Sowieso in de wintermaanden vind ik het het prettigste zonder ijzers. Zomermaanden hadden wij ze hier altijd op ijzers ivm stiften draaien voor op wedstrijd.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 11:56

Cheytjuh, sterkte! Wat een verhaal.

Gio staat nog zonder ijzers, voor het outdoorseizoen gaat hij rondom op ijzers. Hij zal er maar aan moeten wennen is mijn motto, zonders stiften voor mij geen outdoor.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:07

Die twee van mij staan zonder ijzers en zolang ze zonder kunnen houd ik ze ook zonder. Dressuur start ik zelden op gras. Ik vind dat niet fijn rijden en hier in de omgeving hebben we genoeg locaties waar je op hele fijne zandbodem kan starten. Mocht ik ook willen gaan springen met ze dan wordt het een ander verhaal maar dat is voorlopig nog niet aan de orde.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:11

Hoi hoi
Zou ik hier een beetje mee mogen kletsen? heb ook een G-tje te rijden op het moment naast mijn eigen paard...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:15

Sterkte Cheytjuh

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:56

Toen ik George kocht stond hij voor op ijzers. Na 2 dagen spelen in de wei (hij kwam bij handelaar niet buiten) waren beide ijzers eraf. Opnieuw eronder laten slaan, maar na 3 dagen waren ze weer beiden eraf met als gevolg een deel van de hoefwand meegetrokken. Ondanks de springschoenen bleven de ijzers er niet onder. Hij staat blootvoets nu en dat gaat voorlopig prima. Ik durf wel een L of M proefje nog te starten op gras zonder stiften. Gewoon even kijken hoe hij loopt dan.

Vind blootvoets wel ideaal, zeker omdat ik altijd gewend was 2 paarden 4-kant te laten beslaan...
Echt goedkoop uit nu! :D

Heftig verhaal Cheytjuh... Heel veel sterkte aankomende periode! Ik heb je topic nog met veel plezier gevolgd, vond het een gaaf paard! Ontzettend zonde van hem zeg...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:45

Gilly loopt nog steeds zonder ijzers. De smid vond het zonde om er ijzers onder te slaan omdat ze perfecte hoeven heeft.
Gisteren is Gilly gereden door een kijkster. Eerst even voorgereden door haar vaste amazone en na 20 minuutjes de kijkster erop. Die was aangenaam verrast dat Gilly zo braaf is. Zij was een ontzettend schrikkerig paard gewend en verwachtte dus wel wat, maar krukje in de hoek van de bak is geen probleem. Wat krap tussen twee paarden door is ook geen probleem. En wisselen van de opfokpaarden die om de rijbaan heen in paddocks staan is ook geen probleem (omdat Gilly daar zelf ook drie jaar lang heeft gestaan als opfokpaard). Maar wel na het rijden tijdens het teruglopen naar de stal schrikken van een touwtje dat over het erf was gespannen. Dat weer wel. Maar ze weet zich snel te herstellen dus het viel alles erg mee.

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:37

Daantjuh88, Guusje is 13 mei uitgerekend, en we zijn nu echt uitgereden. Ik kan ook niet wachten tot het veulen eruit is en we lekker verder aan de slag kunnen. Balen van je proef maar volgende keer beter!

Goofy is gaaf Brandje04, beweegt lekker makkelijk en braaf zo buiten op open terrein.

Nou Caro die van mij is nu 2,5 maand onder het zadel en staat nu dus stil tot na de bevalling, dus zo ver zijn wij ook niet hoor haha.

Sterkte Cheytjuh.

Guusje staat zonder ijzers en zo lang ze dat goed doet laat ik het zo! Zeker met het veulen op komst en een beetje in de wei staan is het nergens voor nodig.

Welkom spottedponie, stel jullie eens voor!

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 14:50

Mijn naam is Carly, 29 jaar uit Berkel-Enschot. Heb een eigen paard Ace (v. Oo Seven uit 2005) waar ik M eventing mee start en nog wat dressuur en spring (al hebben die laatste 2 beetje op een laag pitje gestaan qua wedstrijden).

Maar daar gaat het hier natuurlijk eigenlijk niet om...

Naast Ace heb ik vorig jaar haar dochter Ghost (v. Oscar) zelf zadelmak gemaakt en ingereden, die heeft inmiddels een paar maandjes wat rustiger aan gedaan door gebrek aan tijd en door het slechte weer, nu wordt het weer beter en zit ik wat makkelijker in mijn tijd (en heb een fijne hulp) om haar weer op te pakken en dan van de zomer te gaan starten... Zowiezo in de dressuur, springen gaan we even bekijken of ze daar beetje aanleg voor heeft zo ja dan start ik haar daar ook in, en heeft ze ook nog wat hart en lef over zal ik haar misschien ook wel een keer mee nemen naar een eventingwedstrijd...
heb geen foto's op deze pc, dus die houden jullie nog even tegoed :)

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:13

Geen ijzers voor ons denk ik.. het motto van onze smid is; een goed galoperend paard heeft geen stiften nodig.

En ik moet zeggen het klopt. Mijn 7 jarige start ik in zowel het springen als in de dressuur en heeft alleen voor ijzers. Afgelopen zomerseizoen heb ik dan ook zonder stiften gestart zonder dat we aan het glijden zijn gegaan. En aangezien Goofy gisteren ook best stabiel liep laat ik de ijzers denk ik weg, tenzij ons pa er anders over denkt haha.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:50

Het gaat mij ook niet zozeer om de stiften maar omdat ik wil voorkomen dat ze gevoelig gaat lopen door het (te) kort worden van de hoeven, vanwege het meer buiten rijden.

Ik durf ook rustig zonder ijzers te starten, helemaal het dressuur of je moet merken dat dat niet werkt.

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 16:56

Kaitlyn schreef:
Het gaat mij ook niet zozeer om de stiften maar omdat ik wil voorkomen dat ze gevoelig gaat lopen door het (te) kort worden van de hoeven, vanwege het meer buiten rijden.

Ik durf ook rustig zonder ijzers te starten, helemaal het dressuur of je moet merken dat dat niet werkt.

Als je echt veel buiten rijd en over straten dan zou ik wel ijzers er onder doen.. licht trouwens wel aan de voeten als ze hoeven heeft die snel slijten dan zijn ijzers wel een goede oplossing.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 17:01

Hier beide paarden ook blootvoets, de oudste crosst op het moment toch niet, en de jongste komt nog niet veel op de weg, hoeven zijn verder prima, dus als ik daarmee ga starten en t gaat niet zit er nog zo een ijzertje onder...

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:17

Mijn gupje staat ook nog op blote voeten :j Tegen de tijd dat we echt parcoursen gaan springen zie ik wel verder i.o.m. mijn hoefsmid.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 12:15

spottedponie schreef:
Mijn naam is Carly, 29 jaar uit Berkel-Enschot. Heb een eigen paard Ace (v. Oo Seven uit 2005) waar ik M eventing mee start en nog wat dressuur en spring (al hebben die laatste 2 beetje op een laag pitje gestaan qua wedstrijden).

Maar daar gaat het hier natuurlijk eigenlijk niet om...

Naast Ace heb ik vorig jaar haar dochter Ghost (v. Oscar) zelf zadelmak gemaakt en ingereden, die heeft inmiddels een paar maandjes wat rustiger aan gedaan door gebrek aan tijd en door het slechte weer, nu wordt het weer beter en zit ik wat makkelijker in mijn tijd (en heb een fijne hulp) om haar weer op te pakken en dan van de zomer te gaan starten... Zowiezo in de dressuur, springen gaan we even bekijken of ze daar beetje aanleg voor heeft zo ja dan start ik haar daar ook in, en heeft ze ook nog wat hart en lef over zal ik haar misschien ook wel een keer mee nemen naar een eventingwedstrijd...
heb geen foto's op deze pc, dus die houden jullie nog even tegoed :)

He, wat grappig Carly, ik kom ook uit Berkel-Enschot! Ben jij bij De Cavalieren lid of ben je niet aangesloten bij een rijvereniging?

Welkom in ieder geval!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 12:20

Voor de nieuwelingen welkom! gezellig dat jullie er zijn!

Cheytjuh: verschrikkelijk! ik weet hoe het is om een dier af te moeten geven wegens ataxie. Dit jaar zou anders mijn zelfgefokte Rousseau naar binnen komen om zadelmak te maken. Helaas heb ik haar als jaarling af moeten laten maken omdat ze een ongeluk of iets in de wei heeft gehad waardoor ze niet meer kon staan.

Mijn reus doet het wel goed, paar dagen niet gereden, vandaag weer een poging wagen.