Een nieuw paard kopen deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

Re: Een nieuw paard kopen deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 00:48

Gefeliciteerd Limonade!!

Fijn dat het zo goed gaat met jullie jonkies Nathe en Adin.

Ik heb heel veel van mijn merrie geleerd, want dat was absoluut geen makkelijk paard (was ook net zadelmak toen ik haar kocht). Dus ik heb ook geen moeite om opnieuw aan een jong paard te beginnen. Het gekke is dat de paarden die ik bij mijn zoektocht heb bekeken waar ik niet op wilde stappen omdat ik ze niet vertrouwde, toevallig allemaal oudere paarden waren. Tot nu toe op elk jonkie die ik ben tegengekomen een goed gevoel gehad onder het zadel. En toch vind ik het moeilijk.... ik denk dat ik gewoon een beetje huiverig ben om dezelfde inschattingsfout te maken als bij mijn merrie.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 09:00

Sporthorses deed het idd regelmatig niet, maar F5 werkt wonderen. Inlogsysteem is waardeloos idd (vooral als je een bij je favorieten wil zetten... sjonge jonge kon soms wel keer of 10 inloggen pffffff!)

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:13

@limonade: gefeliciteerd!!!

@ambre: ik ben benieuwd wat je van de merrie van pullaar vindt!

@pollux: zo druk weekendje met kijken!

@pizzazz: balen van het paardje, hopelijk vindt je snel wat nieuws!

@rockey: succes met zoeken!

@snoekiej: hoe is het bij jou afgelopen?

@sporthorses: vindt het niet altijd een fijne website moet ik zeggen!

@nanthe/adin: fijn dat het zo goed gaat met jullie puppypaarden!

hier staat Diva ook op stal (dinsdag gekomen). En tot nu toe heel braaf en nuchter. De nieuwe omgeving bekeek ze eens een keer en toen was het goed. Ze staat super relax op stal en op de poetsplaats, ook zadels passen etc deed haar niets. Gisteren even wat gestapt door de bak en ook daar gaf ze helemaal niets om, erg braaf en nuchter dus (ach ze zal heus nog wel wat gaan proberen, maar karakter zit in ieder geval helemaal goed!).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 10:54

Klinkt super linda_hans

@ pollux: zekerheid heb je bij het kopen van een paard natuurlijk nooit, je heb ze ook nog niet echt in het dagelijks leven mee gemaakt.
Je moet je vanaf het eerste moment 'fijn' voelen met een paard en vooral vertrouwd.
Wanneer je dan iets tegenkomt stap je er makkelijker overheen om het zo maar even te zeggen.

Stasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:29

@ Linda_jans Wat leuk om te horen! Lijkt me heerlijk als je nieuwe paard het direct zo naar haar zin heeft. tenminste zo klinkt het zeker.

Bij mij is de keuring vanmiddag spannend spannend spannend............ :\

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:32

Duim, duim :)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:36

spannend Stasja! Ik duim voor je!
Wat fijn linda! Hopelijk gaat dat hier ook zo easy!

Voor mij mogen jullie maandag duimen... Gister is zo goed bevallen weer dat dit 'm gaat worden als hij wordt goedgekeurd. Maandag is het zo ver!
Heb er door een kleine miscommunicatie nog wel naastgelegen maar dan hebben we dat ook maar direct weer gehad. Omdat mijn laarzen nog neit zijn ingelopen/ingereden (lang verhaal) had ik alleen jodphurs aan en dat was neit zo slim, heb een mooi blauw scheenbeen, blijkbaar veroorzaakt door de hak van mijn andere schoen. Ik liep al zo mank door alle spierpijn maar nou is het helemaal dramatisch haha
Maar ben tot over m'n oren verliefd op 'm... hij wordt in juni pas vier en hartstikke braaf gewoon. Rijden gaat heerlijk, opzadelen/poetsen staat hij gewoon netjes op rust te wachten wat er allemaal gaat gebeuren. Met een beetje geluk past mijn eigen zadel er ook op. Stalling gisteravond bekeken en hij krijgt een prachtige stal. Dus dat wordt echt spannend de komende dagen! Hopelijk komt alles goed! Aah hij is zo lief <3

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:38

Klinkt super Ilsemarie, ik duim alvast voor maandag :D

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:41

Pion schreef:
Je moet je vanaf het eerste moment 'fijn' voelen met een paard en vooral vertrouwd.
Wanneer je dan iets tegenkomt stap je er makkelijker overheen om het zo maar even te zeggen.

+:)+
Dit dus! Elk paard heeft wel iets waar je niet helemaal blij mee bent. Net als elke hond en ja, ook elk mens. Maar als je 'verliefd' bent, kijk je makkelijk door die onvolkomenheden heen en weegt dat niet op tegen de pluspunten.

Klinkt goed Linda_Hans! Hebben jullie een fijn zadel kunnen vinden?
Heel veel succes Stasja, ik duim!
Ilsemarie: alvast (voorzichtig) gefeliciteerd! Als we nu alvast gaan duimen komt het vast helemaal goed :D

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:42

Spannend Stasja! We duimen voor je!

Ilse; wat SUPER!!!!

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:49

Pion: Ik moet ook niet zo miepen en gewoon gaan met die banaan, haha. De twijfel sloeg me ineens even om het hart (en dan heb ik nog niet eens echt een paard op het oog).

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 11:53

Ik heb ook wel gedacht bij mijn paard 'is dit wel de goede keus geweest?'.
Denk dat iedereen wel zo'n moment heeft, ergens, ooit.
Maar door de klik die er is stap je al snel over die gedachte heen, je hebt niet alleen met je verstand, maar ook met je hart gekozen.
Bij het kopen van een paard is het verstand natuurlijk van groot belang, maar daarnaast moet je hart ook 'ja' zeggen.
En laten we wel wezen, het is een moeilijke beslissing, je koopt geen brood of een fiets. :Y)

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:23

Voor ieder die een keuring heeft: Succes!

@linda klinkt goed!

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 13:52

Pizzazz schreef:
Pion schreef:

Dit dus! Elk paard heeft wel iets waar je niet helemaal blij mee bent. Net als elke hond en ja, ook elk mens. Maar als je 'verliefd' bent, kijk je makkelijk door die onvolkomenheden heen en weegt dat niet op tegen de pluspunten.

Ilsemarie: alvast (voorzichtig) gefeliciteerd! Als we nu alvast gaan duimen komt het vast helemaal goed :D

Liefde maakt blind en blind ongelukkig......

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:05

Torius16 schreef:
Pizzazz schreef:

:D
Uiteraard moet je niet alleen op bakvis-verliefdheid afgaan. Zo wel, dan had ik nu een paard met een peesblessure gehad :+ Maar als het zakelijk gezien klopt, zorgt de gevoelsmatige klik ervoor dat je niet eindeloos blijft zoeken naar hét perfecte paard. Dat bestaat namelijk niet! Er is altijd wel een maar. Zolang dat met geduld en training op te lossen is, is het overkomelijk.

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:12

Mee eens Pizzazz! Maar idd wel altijd je verstand ook nog blijven gebruiken haha

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:15

Ik heb wel zoiets dat een paard op mijn netvlies moet blijven staan.Als ik mezelf er mee de ring in zie rijden,dan is het iets voor mij.
De rest moet je zelf maken.
Ik hoop dat alle keuringen een positief aankoopadvies brengen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:34

Torius16 schreef:

Mag ik dit een klein beetje nuanceren? ;)
Het is vooral "verliefdheid" die blind maakt, echte liefde erkent en accepteert juist ook de zwakke punten van de ander.

Pollux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:11

Goeie Waratje! En dan nog kan het zoals bij een relatie op een gegeven moment op zijn met de liefde. Maar denk dat ik bij mijn vorige paard iets teveel liet leiden door mijn verliefdheid en haar 'onvolkomenheden' iets te gemakkelijk aan de kant schoof. Dat gebeurt me hopelijk nu niet weer... Aan de andere kant moet ik ook oppassen dat ik mezelf allerlei onzekerheden aanpraat

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:18

Moeten we niet over naar een nieuw topic?

Tijdens mijn zoektocht naar een trailer kwam ik deze advertentie tegen... misschien interessant voor iemand:

merrie 1.73
http://link.marktplaats.nl/529408401

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:39

Torius16 schreef:

En daar maak jij mijn patienten niet gelukkig mee! B-)
:=

maar ik snap wat je bedoelt.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:46

Heb wel problemen met een paard vinden naar mijn smaak. Heb een beslissing genomen, bont vind ik geweldig! Heeft me altijd aangesproken, alleen had ik dat nooit echt door omdat ik natuurlijk nog nooit op zoek was naar een paard...

Vriend en familie raden het af omdat persoonlijke redenaties (zelf geen leuke ervaringen met een bont paard), maar ja, who cares right?

Mijn eisen:
minimaal B niveau (m.a.w. kent links en rechts, maar moet niet pas net ingereden zijn)
leeftijd tussen 7 en 10/11
niet kleiner dan 1.55 en geen hoogte van meer dan 1.75..
merrie / ruin
onder de 3000 euro...

Helaas ben ik er geen 1 tegen gekomen die echt naar mn zin is. 9 van de 10 allemaal te oud/te jong, net ingereden, te klein, hengst enzovoorts...

Als iemand iets tegen komt, let me know

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:50

Pollux schreef:
Goeie Waratje! En dan nog kan het zoals bij een relatie op een gegeven moment op zijn met de liefde. Maar denk dat ik bij mijn vorige paard iets teveel liet leiden door mijn verliefdheid en haar 'onvolkomenheden' iets te gemakkelijk aan de kant schoof. Dat gebeurt me hopelijk nu niet weer... Aan de andere kant moet ik ook oppassen dat ik mezelf allerlei onzekerheden aanpraat

Het is zeker nuttig om goed na te denken over de voor- en nadelen van een paard, met name in samenhang met je eigen sterke en zwakke punten. Het is natuurlijk simpel dat als je bepaalde sportambities hebt je niet een paard moet willen dat hier fysiek gewoon nooit aan zal kunnen voldoen. Hetzelfde geldt voor iemand die veel buiten wil rijden aan een los teugeltje, die moet niet een hete, explosieve neuroot kopen.
Lastiger wordt het als je verliefd wordt op een paard dat je eigen rijtechnische capaciteiten te boven gaat. Hoe snel kun je leren? Wil je dat ook?
Daar heb je dus je nuchtere verstand bij nodig ;)

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 16:56

@clypso84: als je jou eisen op sporthorses.nl invoert is dit de enige die eruit rolt...
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... kid/811842
Op MP alleen veulen en 5 jarige onbeleerde.
Ik dacht dat bont wel het een en ander te vinden was, maar blijkbaar heb je toch wel iets ingewikkelds gekozen ;)
Je leeftijdseis, tussen 7 en 10/11, waarom moeten ze al 7 zijn? (terwijl ze maar B van niveau hoeven te zijn)
Als je 5 en 6 eraan toevoegt heb je denk ik nog wat meer kans. Volgens mij is 6-10 ook wel de duurste leeftijd namelijk)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 17:30

Ilsemarie schreef:
@clypso84: als je jou eisen op sporthorses.nl invoert is dit de enige die eruit rolt...
http://www.sporthorses.nl/advertentie/p ... kid/811842
Op MP alleen veulen en 5 jarige onbeleerde.
Ik dacht dat bont wel het een en ander te vinden was, maar blijkbaar heb je toch wel iets ingewikkelds gekozen ;)
Je leeftijdseis, tussen 7 en 10/11, waarom moeten ze al 7 zijn? (terwijl ze maar B van niveau hoeven te zijn)
Als je 5 en 6 eraan toevoegt heb je denk ik nog wat meer kans. Volgens mij is 6-10 ook wel de duurste leeftijd namelijk)

Bedankt, die had ik inderdaad ook al gezien!

MAAR ZIE JE WAT ZE MET DE MANEN HEBBEN GEDAAN!!!!!?? ewig zonde... :n

over leeftijd, ik wil geen jong paard. Ik ben helaas geen amazone die een paard wat kan aanleren de eerste jaren. rij al jaren paard maar altijd recreatief. heb zo mijn eigen ding aangeleerd. Om nu een jong paard daarin te betrekken vind ik geen goed plan. Ik moet leren van het paard of we gaan er samen voor.. maar wel met een 'volwassen' paard dus ;)

edit, toch is ze wel mooi he...?