Bokt en Antoine De Bodt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:14

Wel en niet waar. Ik denk dat je wel een manier van trainen kunt vinden die het beste bij jouw paard past, maar volgens mij komt het onderscheid pas op een veel hoger niveau dan waar de bokkers rijden, m.u.v. ikhier Haha!

Het is een samenspel tussen ruiter, paard en trainer. Olympische medailles win je alleen als die 3 helemaal op elkaar aansluiten.

Voor iedereen geldt dat je gewoon op je gevoel moet afgaan, maar probeer niet al te zwart-wit te denken want dat gebeurt hier. En dan worden woorden uit hun verband gerukt etc. en ontaarden dingen in ronduit moddergooien . Persoonlijk voel ik me dáár dus net te goed voor eigenlijk. Ik zeg ook niet dat mijn manier van werken heilig is, al past het mij en het soort paarden dat ik rijd heel erg goed. Ik kan alleen niet zo goed tegen ongefundeerd afzeiken. Zelf probeer ik mijn kritiek zo veel mogelijk te onderbouwen, dus ik verwacht ook dat een ander dat doet.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:44

Ik was er ook, ik vond Ozep echt veel en veel slechter gaan lopen, van een paard wat bij het losrijden redelijk los toonde, wel kijkerig en iets te hard IMO tot een paard wat loopt als een typische Duitser (hoog bovenin en enorm strak in het lijf) dat achterbeen werd ook steeds en steeds trager en op een gegeven moment ging de tong over het bit en werd hij onrustiger in het hoofd. Als een paard zo gaat lopen na een LES (!!!!) dan zit er iets echt niet goed, dan heeft de les ronduit geen zin gehad en had je beter je tijd en geld anders kunnen besteden. Wel vond ik dat de combinaties die ik later zag (waren ook niet de beste ruiters Lips are sealed ) enorm verbeteren, vooral dat bruintje wat na Ozep kwam vond ik een stuk verbeteren. AdB zou ik dus echt NOOIT les van willen hebben, een onduidelijke man wie ik niet kon volgen, door dat irritante Belgische en doordat hij het allemaal vreselijk onduidelijk vertelde, in mijn ogen moet een instr. binnen no time duidelijk kunnen maken waarom hij dat bedoeld omdat je anders te laat kunt zijn. Dat de mensen hier halleluja roepen snap ik wel, zegt weer wat over het nivo van bokt (...) want het nivo was over het algemeen gewoon laag! En dan is het toch heel logisch dat een paard verbeterd?

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:56

Ik heb al verschillende mensen horen zeggen dat AdB moeilijk te begrijpen is. Toch zijn er ook mensen die hem heel goed vinden. Maar als instructeur wordt het wel moeilijk als je leerlingen je moelijk te volgen vinden. AdB meer trainer voor paarden dan instructeur? Laten even in het midden of hij wel/niet goed is. Ik denk dat de beste man zich meer kan richten op het trainen van paarden. Les geven is een vak apart.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:58

Dan moeten jullie mij toch even uitleggen hoe het kan dat Duiters het altijd zo goed doen in de dressuur terwijl hun systeem kennelijk zo slecht is en hun paarden zo strak in het lijf zijn? Verward

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:02

Kayla schreef:
Dan moeten jullie mij toch even uitleggen hoe het kan dat Duiters het altijd zo goed doen in de dressuur terwijl hun systeem kennelijk zo slecht is en hun paarden zo strak in het lijf zijn? Verward

Dat zat ik me eigenlijk ook net af te vragen. En wat buiten Anky is er dan nog meer buiten Duits. Er zijn wel verschillende stromingen in de Duitse rijstyl. Maar buiten ddat zou ik geen ander systeem weten...

Overigens denk ik dat Gigolo wel het toonbeeld is van een strak in zijn lijf zitten paard(misschien de spieren?) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:03

Allereerst: dat hoor je mij niet zeggen. (maar soms vraag ik het me letterlijk wel eens af trouwens)

ten tweede: ik vind de paarden van Anky en haar leerlingen vaak opvallend veel meer veer hebben dan de Nederlanders die in het meer Duitse systeem trainen. Je pikt ze er op concours zo uit vanwege de enorme elastiekerigheid.

Ten derde: goed "Duits" rijden is wat anders dan slecht Duits rijden. En slecht Duits rijden zie je ook nog altijd vaker dan goed Duits rijden.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:05

Ik snap trouwens niet dat mensen bij hem op trainingsweek gaan, heb geen flauw idee wat dat kost maar ik denk toch echt dat je dan net zo goed bij een bekende instr. fanatiek gaat lessen dat je dan theoretisch nog wat verder komt omdat die misschien wat makkelijker te volgen is?

En Jos, over dat vragen/praten bij een clinic, daar is het toch een clinic voor? Ik was er neit bij, het achteraf wel gehoord dat je het zei, maar een clinic is een openbare les waar ook de toeschouwers wat aan moeten hebben, en als er niet gepraat/gevraagd mag worden dan is het geen clinic, ik heb daar OOK voor betaalt!

Kayla, ik kan het je niet precies uitleggen, ik concludeer alleen maar dat die paarden zo lopen. Ik ben theoretisch helemaal niet goed onderbouwd, vind het echt moeilijk om uit te leggen maar ik denk dat het komt door hun systematische africhting en omdat er vreselijk veel goede instr. zijn. Misschien kan iemand anders dit beter toelichten?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:15

Nee ik vind dat jullie wel gelijk hebben, de juryleden zijn best wel achterlijk dat ze paarden als Rusty en Farbenfroh zulke hoge punten geven....pfffff ongelooflijk....en een Coby van Baalen, nee is niks, Johan Hinnemann

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:16

Kayla schreef:
Nee ik vind dat jullie wel gelijk hebben, de juryleden zijn best wel achterlijk dat ze paarden als Rusty en Farbenfroh zulke hoge punten geven....pfffff ongelooflijk....en een Coby van Baalen, nee is niks, Johan Hinnemann

Daarom winnen ze meestal ook Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:18

Kayla,

...

laat ook maar eigenlijk. Frusty verspilde energie.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:19

nee hoor, ik hoor het graag, snap het namelijk ECHT niet

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:22

Kayla schreef:

er zijn zoveel wegen naar Rome, je moet de manier kiezen die bij jou past waar jij je goed bij voelt, of je nu duits, anky, Adb, of op de swhahilliaanse manier rijd lb oftwel lekker belangrijk.

[offtopic]ps jullie hebben het hier over of duits (wat is duits daar word denk ik mee bedoelt het aloude zespuntssysteem) of over anky of AdB, niemand die hier heeft leren rijden op de basis van o.a. de grote Schultheiss?? en duits is ook maar relatief want mevr. Werth reed haar paarden ook altijd errug laag en rond...[/offtopic]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:26

Ik bedoel met Duits denk ik Johan Hinneman e.c. en die gaat geloof ik uit van het aloude 6-puntensysteem. Ik heb eigenlijk een hekel aan het geven van namen aan systemen, omdat het in principe toch allemaal om hetzelfde draait. Dat heb ik hier al vaker gezegd en daarom zet ik de kreten dus ook vaak tussen aanhalingstekens.

Kayla: misinterpretatie denk ik.
Maar Rusty en Farbenfroh zie ik wel graag hoor!

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:26

Wijlen heer Rehbein mag dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:34

Klimke met Biotop bijvoorbeeld, is bepaald niet een voorbeeld van een ingeslikte bezemsteel. Maar een Ferro zie ik dan bijvoorbeeld weer veel minder graag Scheve mond

Over het algemeen val ook in het "Duits" niet zozeer over de toppers zelf, maar wel over degenen die dat niet na kunnen rijden maar het wel proberen. Dat is dus net zo moeilijk als goed diep rijden, maar dat schijnt niemand te willen geloven...

marel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:39

Zep schreef:
Allereerst: dat hoor je mij niet zeggen. (maar soms vraag ik het me letterlijk wel eens af trouwens)

ten tweede: ik vind de paarden van Anky en haar leerlingen vaak opvallend veel meer veer hebben dan de Nederlanders die in het meer Duitse systeem trainen. Je pikt ze er op concours zo uit vanwege de enorme elastiekerigheid.

Ten derde: goed "Duits" rijden is wat anders dan slecht Duits rijden. En slecht Duits rijden zie je ook nog altijd vaker dan goed Duits rijden.

Het gros van het nederlands paardenvolk rijdt niet beter dan dat van het duitse naar mijn idee. Prutsers zijn sowieso altijd in de meerderheid dat is niet nationaalafhankelijk.
Ik heb zelf contact met een paar prima (duitse) ruiters en ik moet zeggen geen kwaad woord over hun methode. Hoewel ik idd soms die 'elastiekerigheid Haha! ' mis in duitse (maar niet alle duitse!) training. De kracht vanuit de achterhand mis ik vaker op nederlandse concoursen itt de duitse.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:39

zep deze keer ben ik het niet helemaal met je eens (ps sorry voor het offtopic gaan) ik denk (ik zeg IK DENK) dat bv het duitse zespuntssysteem errug goed is voor mensen die niet elke dag een extra paar ogen op de grond heeft staan, gewoon vaste punten waar je altijd op terug kunt vallen, maar onder die punten valt ook rechtrichten, veel bokkers imo die hulp zoeken bij AdB heeft dat gevoel nooit ontwikkeld of nooit wat meegedaan of nog belangrijker is je nooit verteld!!

AdB maakt duidelijk waar het probleem zit, prima nix mis mee maar idealiseren en nix mag maar AdB wel gaat imo een beetje erg ver...

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:41

Zep schreef:
Klimke met Biotop bijvoorbeeld, is bepaald niet een voorbeeld van een ingeslikte bezemsteel. Maar een Ferro zie ik dan bijvoorbeeld weer veel minder graag Scheve mond

Over het algemeen val ook in het "Duits" niet zozeer over de toppers zelf, maar wel over degenen die dat niet na kunnen rijden maar het wel proberen. Dat is dus net zo moeilijk als goed diep rijden, maar dat schijnt niemand te willen geloven...

Elk paardrijden wat niet goed wordt gedaan is niet fijn om naar te kijken. Jammer alleen dat niemand het meteen goed kan en (uiteraard zijn er uitzonderingen) iedereen wel een periode niet goed aan het rijden is. Duits of een ander systeem je zal het toch moeten leren en dat gaat niet zonder fouten te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:43

Wouter: ik zeg toch ook nergens dat het Duitse 6-puntensysteem niet goed is? Verward

UniferB: sommige mensen zitten dan wel heel erg vastgeroest in hun periode van veel fouten maken.

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:48

Zep schreef:
Wouter: ik zeg toch ook nergens dat het Duitse 6-puntensysteem niet goed is? Verward

UniferB: sommige mensen zitten dan wel heel erg vastgeroest in hun periode van veel fouten maken.

Dat zal best, maar daardoor is het ene systeem niet beter dan het ander

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:51

Zep schreef:

heb je denk ik dan verkeerd begrepen

en ga verder hier niets meer posten krijg nu al een trauma als ik de naam AdB hoor

en voor alle bokkers wie zijn paard hoefkatrol heeft, of scheef is, of traag of niet wil nageven...

stop met geld uitgeven aan je anky kleren en dure dekjes, ga dat geld uitgeven aan een goede instructie en leer PAARDRIJDEN, zoals het ooit bedoeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:52

UniferB: Dat hoor je mij toch ook niet zeggen Verward

Ik vind het alleen opvallend dat je op de nederlandse (nationale) wedstrijden de leerlingen van Anky en Sjef er meestal zo uitpikt. De elastiekerigheid spreekt me gewoon heel erg aan en ik merk het ook bij mijn eigen paarden. Maar Biotop bijvoorbeeld was ook 1 stuk elastiek. je moet doen wat je ligt, maar brandt het systeem van een ander niet zo ongefundeerd af als hier nogal eens gebeurd.

Verder verwijs ik iedereen naar de reactie hierboven, incl. het onderschrift, van Wouter24
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-01-03 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:53

Wouter24"]
[quote="Zep schreef:

heb je denk ik dan verkeerd begrepen

en ga verder hier niets meer posten krijg nu al een trauma als ik de naam AdB hoor

en voor alle bokkers wie zijn paard hoefkatrol heeft, of scheef is, of traag of niet wil nageven...

stop met geld uitgeven aan je anky kleren en dure dekjes, ga dat geld uitgeven aan een goede instructie en leer PAARDRIJDEN, zoals het ooit bedoeld is.
[/quote]

Ik doe beide...is dat ook goed. Overigens heb ik een paard met HKO, geen les van AdB maar hij loopt rad Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:54

Wouter24 schreef:

en zo is het Haha!

Colinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:56

hoi,

Zep; tja... op zich kan ik wel uitleggen wat mijn mening erover is, maar het heeft niet zoveel zin...
Wat je zelf ook al aangeeft & ik in een eeder berichtje ook schrijf, het blijft gewoon een moeilijke discussie... tevens speelt je 'smaak' ook nog mee, de één rijdt/ziet liever LRD, een ander 'hoog ingesteld' ..

Tevens denk ik, dat ik uit een aantal berichten v. sommigen, mag concluderen dat sommige berichten, of sommige bokkers, niet serieus genomen worden en zo kan deze discussie nog wel dgn. doorgaan... maar wat voor 'zin' heeft het? Verward

Ik heb gewoon niet zoveel zin om je 'mening' hier te vertellen, waarop een ander z'n mening geeft, jij je mening weer verdedigt wáárom...en weer een ander die het v. tafel afveegt...
op een gegeven moment moet je, denk ik, kunnen zeggen; oke.. ieder z'n mening... goed of fout... Knipoog

groetjes