Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

detour

Re: Het moet toch niet gekker worden?? Jaarling gezadelt en al!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:27

Die is meer in handen geweest dan menig 4 jarig paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:30

Alsof dat goed is? Je krijgt er soms enorm verwende brutale paarden van die niet meer zoveel respect hebben voor de mensen omdat ze teveel lief en schattig gevonden zijn en omdat de mensen veel te veel goed hebben gevonden in de omgang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:32

Poe hee, wat een stampei om niks. Bovendien hebben we te maken met een fraai staaltje verdisneyficering. Een paardenbrein is geen mensenbrein, en echt, een jaarling gaat er niet stuk van als je er een zadeltje oplegt.
De draken die vanavond voor het eerst in tuig gaan (twee jaar en een paar maanden) deed ik af en toe in de box wel eens een shabrak op tijdens de wintermaanden. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat ze niet stuk zijn gegaan :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:33

Lovely schreef:
Alsof dat goed is? Je krijgt er soms enorm verwende brutale paarden van die niet meer zoveel respect hebben voor de mensen omdat ze teveel lief en schattig gevonden zijn en omdat de mensen veel te veel goed hebben gevonden in de omgang.

Neem maar van mij aan dat Detour weet wat ze doet, die zorgt heus wel dat een paard weet wat zijn plaats is.....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:38

Lovely schreef:

Ja hoor, gaat best goed! Haha!
IS niet verwend, gehoorzaam, aanhankelijk, geweldig! Ach gut Cool Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:38

@CindyUniek, ik lees nog ergens een krabbel van je waarin je veronderstelt dat een Fries pas met vier jaar het gewicht van een ruiter kan dragen, mag ik vragen wat voor boekjes je leest?
Als dat zo was konden ze het ras wel opdoeken wegens een waardeloze constitutie van de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:44

suleilitha schreef:
Lovely schreef:

Neem maar van mij aan dat Detour weet wat ze doet, die zorgt heus wel dat een paard weet wat zijn plaats is.....

Nou, in de boktwereld neem ik niet zoveel meer aan hoor en ook niet van mensen die vinden dat je een jaarling gewoon heerlijk met zadel en hoofdstel moet lastig vallen Lachen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 17:53

Jij noemt dat lastig vallen, mijn jaarling is dat echter niet met jou eens Lovely, ik neem meer van mijn paard aan dan van jou! Knipoog
Kom anders eens kijken ipv oordelen. Bloos
Suleilitha kent me idd dus ze weet waar ze het over heeft. Pling
Feel free. Koffie staat klaar. Gratis entree. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:05

En er is niks mis aan een paard al op jonge leeftijd af en toe blootstellen aan de grote boze wereld!
Ik heb mijn martelwerktuigen klaargezocht, hoofdstellen, jawel met Liverpoolstangen, tuig, en een sleep gemaakt van een afgedankte deur met een pak stro er bovenop. Let the show begin, I can't wait!
Werkwijze is als volgt, vanavond ga ik even pielen net zolang tot ze beide even een eindje hebben gesleept in de bak, vervolgens gaan ze van de week in dubbelspan naast een ervaren paard. Deze rituelen gaan we de komende weken een aantal malen herhalen tot we zijn waar we willen zijn, dat ze beide een stukje voor de kar hebben gelopen in dubbelspan, samen. Als de dames het kunstje kennen, gaan ze terug naar de wei, waar ze dan minimaal tot eind oktober blijven. Ik verwacht dat we een week of twee nodig hebben om ze redelijk te betuigen.
Als ze drie zijn, worden ze verder opgepakt in tuig, tevens zadelmak gemaakt en dressuurmatig licht doorgereden.
Ik vind het zelf een groot voordeel om ze op tweejarige leeftijd tuigmak te maken, dan kunnen ze als ze drie zijn de training in en zijn al een aantal dingen gewend.
Doel van dit span is (ze lijken als twee druppels water op elkaar) om ze volgend jaar daadwerkelijk als span te verkopen voor de mensport en beleerd zijn ze een aardige grijpstuiver meer waard dan groen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:08

suleilitha schreef:
En er is niks mis aan een paard al op jonge leeftijd af en toe blootstellen aan de grote boze wereld!
Ik heb mijn martelwerktuigen klaargezocht, hoofdstellen, jawel met Liverpoolstangen, tuig, en een sleep gemaakt van een afgedankte deur met een pak stro er bovenop. Let the show begin, I can't wait!
Werkwijze is als volgt, vanavond ga ik even pielen net zolang tot ze beide even een eindje hebben gesleept in de bak, vervolgens gaan ze van de week in dubbelspan naast een ervaren paard. Deze rituelen gaan we de komende weken een aantal malen herhalen tot we zijn waar we willen zijn, dat ze beide een stukje voor de kar hebben gelopen in dubbelspan, samen. Als de dames het kunstje kennen, gaan ze terug naar de wei, waar ze dan minimaal tot eind oktober blijven. Ik verwacht dat we een week of twee nodig hebben om ze redelijk te betuigen.
Als ze drie zijn, worden ze verder opgepakt in tuig, tevens zadelmak gemaakt en dressuurmatig licht doorgereden.
Ik vind het zelf een groot voordeel om ze op tweejarige leeftijd tuigmak te maken, dan kunnen ze als ze drie zijn de training in en zijn al een aantal dingen gewend.
Doel van dit span is (ze lijken als twee druppels water op elkaar) om ze volgend jaar daadwerkelijk als span te verkopen voor de mensport en beleerd zijn ze een aardige grijpstuiver meer waard dan groen.

Klinkt als een goed doordacht opgebouwd plan. Pling
Zo overvraag je ze ook niet in een keer, maar bouw je het schematisch op. Klasse!

Soms hoor je dat ze uit de opfpk worden geplukt en in een maand de basis moeten kennen. Clown
Clown Zijn ze drie en hebben ze geen drol mee gemaakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:10

Ja. alleen zit ik nu te wachten op kogels omdat ik de paarden voor de verkoop heb en er geld aan wil verdienen, volgens de Boktikette is dat in sommige kringen streng verboden, maar al te helaas zijn met name Zwitsers, Duitsers en Amerikanen gék op kant en klare dubbelspannen Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:52

Duiters ook???

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 06:41

is het erg dat ze nog weinig gedaan hebben als ze 3 zijn?
ja misschien als ze op jonge leeftijd klaar moeten zijn voor de verkoop.

ik snap best dat je paarden hebt om te handelen en met winst te verkopen,zolang het welzijn ook maar belangrijk blijft.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:25

je kan dit riedeltje ook een jaar later uitvoeren en wat later verkopen Knipoog

maar hoe jonger, hoe meer het oplevert, i get the picture

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:39

suleilitha ik zal je niet neerschieten hoor. Ach gut Knipoog

CindyUniek, niet enkel dat, wat kost een paard waarvan je weet dat je hem voor de verkoop hebt/gaat verkopen aan geld als je hem nog een jaar langer bij houdt? Lachen Mocht ik een paard voor de verkoop hebben, zou ik persoonlijk ook niet langer wachten dan nodig.
(Hoewel ik nu ook niet langer wacht dan nodig, want ik doe dus ook vanalles met mijn jaarling-ponybeest. )

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:45

Vie schreef:
CindyUniek, niet enkel dat, wat kost een paard waarvan je weet dat je hem voor de verkoop hebt/gaat verkopen aan geld als je hem nog een jaar langer bij houdt? Lachen Mocht ik een paard voor de verkoop hebben, zou ik persoonlijk ook niet langer wachten dan nodig.
(Hoewel ik nu ook niet langer wacht dan nodig, want ik doe dus ook vanalles met mijn jaarling-ponybeest. )

ja dus als ik een 2 jarige heb die verkocht moet worden rijd ik m vast een beetje aan want dan kan die dat maar vast want dan brengt ie meer op Clown

nee ik zie niet in waarom het allemaal zo vroeg mogelijk moet gebeuren....

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 09:52

ik heb mij n pony als 10 maanden oud veulentje over zijltjes laten lopen door water laten banjeren..
dan ze ander half was met een zadeldekje en een dekensingeltje op,, en af en toe het zadel van mij andere shettie mee laten nemen ( toen nog een kinderzadeltje Pinokkio ) handoekje om haar hoofdje en volgen.. maar dat heeft er geen schade aangebracht.. en ze vertrouwd me volledig.
ik ben van mening dat als je er niet opr ijdt en geen inspanning mee vericht dat helemaal geen kwaad kan.

mijn pony is nu 2 en half en is zo gezond als een vis Lachen
ze loop ook al 1 keer in de week 5 minuutjes voor de kar.
wat ze overgens graag doet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:19

Lovely schreef:
Een kind op een groen paard, hoe kom je erop.

Mijn kinderen rijden alle drie (ze zijn 5, 9 en 11) op mijn groene, driejarige Fries. Die is betrouwbaarder dan mijn kwpn-er van 15 jaar. Maarja, de kwpn-er had ik dan ook niet van veulen af aan en daar heb ik dus niet zelf mee kunnen rommelen toen ze klein was.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:54

prezies ik weret zeker dat een paard die veel in handen is geweest mee aanhankelijk is..
en ik heb mijn pony echt niet overdreven verwend ofzo.. en ze is gewoon een heel mak braaf paardje waar strax zo iemand op weg rijdt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:38

CindyUniek, het is me geheel duidelijk dat je niks afweet van de mensport........
Kopers willen graag beleerde driejarigen, zodat ze ze zelf verder kunnen trainen, snap je. Niet iedereen durft het aan om paarden zelf te betuigen, snappez vous?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:39

suleilitha schreef:
CindyUniek, het is me geheel duidelijk dat je niks afweet van de mensport........
Kopers willen graag beleerde driejarigen, zodat ze ze zelf verder kunnen trainen, snap je. Niet iedereen durft het aan om paarden zelf te betuigen, snappez vous?

ik weet idd niets van mennen nee Haha! dat geef ik eerlijk toe
maar ik snap ook niet waarom een 3 jarige al perse beleerd moet zijn.... waarom kiezen ze dan niet voor een 4 jarige waarvan je dan weet dat ze gewoon lekker jong zijn geweest tot hun 3e ofzo?!?!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:49

Tieneke schreef:
Sja, ik krijg misschien iedereen tegen me, maar ik vind gewoon gezadeld prima voor een jaarling. Nergens schrijft de TS dat het beestje bereden wordt op de foto of dat er staat dat het echt al zadelmak is.

Eens een zadeltje op een jaarling leggen kan echt geen kwaad. Daar wennen ze alleen maar goed aan. Er wordt ook niet gezegd dat het beestje dit lang moet dragen elke dag? Wie weet doen die mensen dat gewoon eens een keertje per week, een minuutje, meer niet. Is dat zo dramatisch? Ik vind van niet. Moest het beestje nu bereden zijn, dan wel, maar dat staat hier niet.

Moest het beestje nu bereden zijn, zou ik ook absoluut tegen zijn Knipoog

Trouwens, wat is er mis met gevlochten te zijn?

Ik vind ook dat een paard in de beginjaren in de kudde hoort om op te groeien. Maar ik wou dat mijn paard toen ook wat meer in mensenhanden was geweest. Die kwam hier als jaarling met een halster om voor de tweede keer. Die kende 0.0 verder. En dan is het een pak moeilijker om ze alles nog te leren Knipoog

Daarom hang ik mijn baby alvast een zware boekentas op zijn rug zo eens per week voor een minuutje... dan kan ie alvast aan het gewicht wennen voor als ie straks naar de middelbare school moet Gestoord Dat mijn kind zelfs op die leeftijd nog niet volgroeid en sterk genoeg is om met zulke last te zeulen is bijzaak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:54

Een jaarling zou ik zelf ook niet laten wennen aan een dekensingel en zadel enzo als voorwerk, vind ik net weer iets te overdreven.. Een keer zadel erop leggen voor de foto of voor de grap is imo heel wat anders..
Maar dekensingeltje eromheen doe ik met 2.5 een keertje.. jong zat toch Lachen Mijn naarling leg ik weleens een vliegendeken op als ze vaststaat omdat ze anders met al hun vriendjes dr op gaan zitten Tong uitsteken (zit er toch nog iemand op mijn jaarling, met zn allen tegelijk zelfs!! haha)
Maar voor de rest.. neuh Haha!
volgende maand komt onze 2.5 jarige hengst terug (yes Haha! )
en die krijgt eerst braaf-zijn lessen en meeloop-aan-de-hand lessen. Reken maar dat dat nog wel moeilijk gaat worden voor hem, want wij hebben van elk ding wat, de hengst heeft 2 jaar in de opfok gestaan en de jaarling is altijd in de hand gebleven..
Voor de hengst zal t echt een stuk meer wennen zijn en moeilijker..
Met de jaarling doe ik ook weinig hoor, af en toe keertje borstel eroverheen en een goeie vriendin van mij vind het leuk er n beetje mee aan te kl.ten (even los in de bak laten showen, leren dat ze bij je komt, je haar overal aan kan raken enzo)
achja.. met de jaarling is het makkelijker misschien, die heeft ook een wat bangig karakter (en bitchy Tong uitsteken ) dus zou ook neit goed komen als ik die 2 jaar ergens neer had gepleurd, die zou je nooit meer kunnen pakken denk ik Tong uitsteken en al helemaal niet ineens alles leren, hoe je mee moet lopen en stil blijven staan en voetjes geven.. Veel te stressig..
Ik denk dus zelf dat het per paard verschilt wat beter is.... Sommigen kan je maar beter oveal alvast aan laten wennen.. sommigen zijn relaxter en die wennen sneller en makkelijker zonder stress..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:54

Je beweert dat een paard wat licht wordt getraind, niet jong is tot zijn derde? Uit wat voor boom ben je gevallen?

Bij de handel in spannen is het nou eenmaal zo dat beleerde spannen driejarigen erg gewild zijn. Bovendien heeft de ervaring geleerd dat een driejarige toch gemakkelijker dingen oppikt dan een vierjarige.
Verder heb ik vaak meegemaakt dat jonge paarden lijken op te bloeien als ze eindelijk iets mogen doen. Het komt ook voor dat ze zich op een gegeven moment in de wei maar wat lopen te vervelen, waardoor dan weer geklier en vechtpartijen ontstaan.
We hebben nou eenmaal te maken met een gedomesticeerde diersoort.
Aan het eind van het verhaal, als ik een span heb en ze een jaar langer aan moet houden, loop ik ook weer een jaar lang risico dat er wat met ze gebeuren kan, heb een jaar lang onkosten van voeren, dierenarts etc. etc. terwijl ik voor een span driejarigen evenveel geld krijg dan voor vierjarigen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:18

Jana_en_Ik schreef:
Tieneke schreef:
Sja, ik krijg misschien iedereen tegen me, maar ik vind gewoon gezadeld prima voor een jaarling. Nergens schrijft de TS dat het beestje bereden wordt op de foto of dat er staat dat het echt al zadelmak is.

Eens een zadeltje op een jaarling leggen kan echt geen kwaad. Daar wennen ze alleen maar goed aan. Er wordt ook niet gezegd dat het beestje dit lang moet dragen elke dag? Wie weet doen die mensen dat gewoon eens een keertje per week, een minuutje, meer niet. Is dat zo dramatisch? Ik vind van niet. Moest het beestje nu bereden zijn, dan wel, maar dat staat hier niet.

Moest het beestje nu bereden zijn, zou ik ook absoluut tegen zijn Knipoog

Trouwens, wat is er mis met gevlochten te zijn?

Ik vind ook dat een paard in de beginjaren in de kudde hoort om op te groeien. Maar ik wou dat mijn paard toen ook wat meer in mensenhanden was geweest. Die kwam hier als jaarling met een halster om voor de tweede keer. Die kende 0.0 verder. En dan is het een pak moeilijker om ze alles nog te leren Knipoog

Daarom hang ik mijn baby alvast een zware boekentas op zijn rug zo eens per week voor een minuutje... dan kan ie alvast aan het gewicht wennen voor als ie straks naar de middelbare school moet Gestoord Dat mijn kind zelfs op die leeftijd nog niet volgroeid en sterk genoeg is om met zulke last te zeulen is bijzaak...

Kinderen van 3 en paarden van een jaar zijn natuurlijk absoluut niet met elkaar te vergelijken...