Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lovely schreef:Alsof dat goed is? Je krijgt er soms enorm verwende brutale paarden van die niet meer zoveel respect hebben voor de mensen omdat ze teveel lief en schattig gevonden zijn en omdat de mensen veel te veel goed hebben gevonden in de omgang.
Lovely schreef:Alsof dat goed is? Je krijgt er soms enorm verwende brutale paarden van die niet meer zoveel respect hebben voor de mensen omdat ze teveel lief en schattig gevonden zijn en omdat de mensen veel te veel goed hebben gevonden in de omgang.
suleilitha schreef:Lovely schreef:Alsof dat goed is? Je krijgt er soms enorm verwende brutale paarden van die niet meer zoveel respect hebben voor de mensen omdat ze teveel lief en schattig gevonden zijn en omdat de mensen veel te veel goed hebben gevonden in de omgang.
Neem maar van mij aan dat Detour weet wat ze doet, die zorgt heus wel dat een paard weet wat zijn plaats is.....
suleilitha schreef:En er is niks mis aan een paard al op jonge leeftijd af en toe blootstellen aan de grote boze wereld!
Ik heb mijn martelwerktuigen klaargezocht, hoofdstellen, jawel met Liverpoolstangen, tuig, en een sleep gemaakt van een afgedankte deur met een pak stro er bovenop. Let the show begin, I can't wait!
Werkwijze is als volgt, vanavond ga ik even pielen net zolang tot ze beide even een eindje hebben gesleept in de bak, vervolgens gaan ze van de week in dubbelspan naast een ervaren paard. Deze rituelen gaan we de komende weken een aantal malen herhalen tot we zijn waar we willen zijn, dat ze beide een stukje voor de kar hebben gelopen in dubbelspan, samen. Als de dames het kunstje kennen, gaan ze terug naar de wei, waar ze dan minimaal tot eind oktober blijven. Ik verwacht dat we een week of twee nodig hebben om ze redelijk te betuigen.
Als ze drie zijn, worden ze verder opgepakt in tuig, tevens zadelmak gemaakt en dressuurmatig licht doorgereden.
Ik vind het zelf een groot voordeel om ze op tweejarige leeftijd tuigmak te maken, dan kunnen ze als ze drie zijn de training in en zijn al een aantal dingen gewend.
Doel van dit span is (ze lijken als twee druppels water op elkaar) om ze volgend jaar daadwerkelijk als span te verkopen voor de mensport en beleerd zijn ze een aardige grijpstuiver meer waard dan groen.
Vie schreef:CindyUniek, niet enkel dat, wat kost een paard waarvan je weet dat je hem voor de verkoop hebt/gaat verkopen aan geld als je hem nog een jaar langer bij houdt?Mocht ik een paard voor de verkoop hebben, zou ik persoonlijk ook niet langer wachten dan nodig.
(Hoewel ik nu ook niet langer wacht dan nodig, want ik doe dus ook vanalles met mijn jaarling-ponybeest. )
Lovely schreef:Een kind op een groen paard, hoe kom je erop.
suleilitha schreef:CindyUniek, het is me geheel duidelijk dat je niks afweet van de mensport........
Kopers willen graag beleerde driejarigen, zodat ze ze zelf verder kunnen trainen, snap je. Niet iedereen durft het aan om paarden zelf te betuigen, snappez vous?
Tieneke schreef:Sja, ik krijg misschien iedereen tegen me, maar ik vind gewoon gezadeld prima voor een jaarling. Nergens schrijft de TS dat het beestje bereden wordt op de foto of dat er staat dat het echt al zadelmak is.
Eens een zadeltje op een jaarling leggen kan echt geen kwaad. Daar wennen ze alleen maar goed aan. Er wordt ook niet gezegd dat het beestje dit lang moet dragen elke dag? Wie weet doen die mensen dat gewoon eens een keertje per week, een minuutje, meer niet. Is dat zo dramatisch? Ik vind van niet. Moest het beestje nu bereden zijn, dan wel, maar dat staat hier niet.
Moest het beestje nu bereden zijn, zou ik ook absoluut tegen zijn
Trouwens, wat is er mis met gevlochten te zijn?
Ik vind ook dat een paard in de beginjaren in de kudde hoort om op te groeien. Maar ik wou dat mijn paard toen ook wat meer in mensenhanden was geweest. Die kwam hier als jaarling met een halster om voor de tweede keer. Die kende 0.0 verder. En dan is het een pak moeilijker om ze alles nog te leren
Jana_en_Ik schreef:Tieneke schreef:Sja, ik krijg misschien iedereen tegen me, maar ik vind gewoon gezadeld prima voor een jaarling. Nergens schrijft de TS dat het beestje bereden wordt op de foto of dat er staat dat het echt al zadelmak is.
Eens een zadeltje op een jaarling leggen kan echt geen kwaad. Daar wennen ze alleen maar goed aan. Er wordt ook niet gezegd dat het beestje dit lang moet dragen elke dag? Wie weet doen die mensen dat gewoon eens een keertje per week, een minuutje, meer niet. Is dat zo dramatisch? Ik vind van niet. Moest het beestje nu bereden zijn, dan wel, maar dat staat hier niet.
Moest het beestje nu bereden zijn, zou ik ook absoluut tegen zijn
Trouwens, wat is er mis met gevlochten te zijn?
Ik vind ook dat een paard in de beginjaren in de kudde hoort om op te groeien. Maar ik wou dat mijn paard toen ook wat meer in mensenhanden was geweest. Die kwam hier als jaarling met een halster om voor de tweede keer. Die kende 0.0 verder. En dan is het een pak moeilijker om ze alles nog te leren
Daarom hang ik mijn baby alvast een zware boekentas op zijn rug zo eens per week voor een minuutje... dan kan ie alvast aan het gewicht wennen voor als ie straks naar de middelbare school moetDat mijn kind zelfs op die leeftijd nog niet volgroeid en sterk genoeg is om met zulke last te zeulen is bijzaak...