'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 'Ik eet geen paardenvlees want dat is zielig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:10

Idd Ninx. Waarom krijsen varkens bijv. als ze opgesloten zitten en als ze worden geslacht? Zo slim zijn ze dus nog net wel, dat ze pijn voelen, en opsluiting ervaren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:14

Juul schreef:
Idd Ninx. Waarom krijsen varkens bijv. als ze opgesloten zitten en als ze worden geslacht? Zo slim zijn ze dus nog net wel, dat ze pijn voelen, en opsluiting ervaren.

Wetenschappers hebben ook onderzoeken met varkens gedaan om de aanname dat het domme dieren zijn eens aan een test te onderwerpen. Daarbij bleken varkens zowaar intelligenter te zijn dan honden...
Nu wil ik beide niet op mijn bord, maar het onderscheidt dat mensen maken is op niets gebaseerd.
En daarbij: is een dom mens minder waard dan een intelligent mens?
Ben ik omdat ik gestudeerd heb meer waard dan iemand die achter de kassa zit? Lijkt me niet toch?!
Waarom projecteren we die gedachte dan wel op dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:18

Nouja in de mensenwereld komt het ook wel voor dat hoogopgeleiden neer kijken op 'domme' mensen. Maar niet tot leven of dood aan toe. Waarom dat bij dieren gedaan wordt? Omdat die zich niet kunnen verzetten, heerlijk makkelijk dus.

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:19

Ik heb als kind ook heel hard geroepen dat ik geen paardenvlees wilde eten!
Ondertussen gaf mijn moeder paardenvlees onder het mom "dat is van een koe"
Nu ik volwassen ben (28) eet ik het eigenlijk zonder erbij na te denken. Ik vind het ook gewoon lekker! Waarom het een wel en het ander niet??
Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten en het ook heel persoonlijk is.
Hier eten we geen honden en katten vlees, maar wat als je in het buitenland bent?? En je kunt het proberen? Ik weet niet wat ik zou doen....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:23

Ergens vind ik het ook een teken van beschaving dat je alleen datgene tot je neemt wat je nodig hebt, en niet overconsumeert.
Iedere dag vlees is teveel, dat heb je niet nodig. Dat is dus overconsumeren, en niet erg gezond.
Dat je dat geen reet kan schelen en je toch iedere dag volstopt en de consequenties daarvan aanvaard, vind ik wel een gebrek aan intelligentie of emotionele intelligentie...
Niet in het bijzonder aan iemand gericht hoor.... maar die gedachte schiet nu door mijn hoofd.

Goede link voor mensen die 'objectieve' info zoeken. Dit is een organisatie gestart door boeren zelf: http://www.ciwf.org.uk/

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:25

Als ik vlees zou eten dan zou ik alles eten.
Een paard is voor mij niet anders dan een koe of dergelijke.
Maar goed, ik ben nu al ruim 6 jaar vegetariër. Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:26

Wij hadden thuis varkens (fokbedrijf), en vanuit wat ik heb gezien en meegemaakt vond ik het níet zielig. Maar bij ons thuis gaat het imo er sowieso erg diervriendelijk aan toe. Beesten kregen om de dag lekker een schoon verblijf met een laag zaagsel, lagen altijd lekker te soezen onder een lamp. De drachtige zeugen liepen los, en als er strijd bleef tussen 2 varkens dan gingen ze uit elkaar. Maar dat kwam bijna nooit voor, als de rangorde bepaalt was, was er rust in de groep. Als ze uit de groep kwamen en moesten keuen (bevallen), dan gingen ze altijd onder een warme douche, dat was echt een traktatie. Lachen Dus heerlijk gezonde roze biggetjes hier, en ik kan niet geloven dat het dus overal zo anders zou gaan dan bij ons.

Maar om even in te gaan op de intelligentie van een varken; die is inderdaad hoog. Het koste mij altijd weinig moeite om ze 'zit' te leren en 'poot geven'. Makkelijker dan bij onze hond. (maar dat is dan ook een geval apart Haha! )

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:32

Ik vind dat ieder voor zich zelf uit moet maken of hij of zij paardenvlees eet, ik eet het ook niet maar wel koe en varken, enz.

Ik heb gewoon een andere band met paarden en krijg het echt niet door mijn keel heen.
Jammer dat er dan meteen zon discussie losbrand over wat zielig is en wat niet moet ieder toch lekker voor zichzelf weten.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:37

@Paula, zo ging het er bij mij thuis ook aan toe. Had ik altijd een goed gevoel bij. En varkens zijn inderdaad erg slim (hield ik in de zesde klas al pleidooien voor- in een boerendorp had je altijd strijd tussen de koeien- en de varkensboerenkinderen Knipoog )!

En wat betreft het paardenvlees, ik heb (volgens mij bij Wakker Dier) gelezen dat er in Nederland veel paarden worden gefokt voor het vlees. Dit gaat vooral naar de export.
De keuze om wel of geen vlees te eten (van wat voor dier dan ook) moet een ieder voor zich weten natuurlijk. Dat is een discussie waar je toch niet uitkomt. Maar ik sluit me er bij aan dat je je er toch wat meer bewust van moet zijn van wat je eet en waar het vandaan komt (en hoe het daar is gekomen).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:42

barbara1970 schreef:
Ik vind dat ieder voor zich zelf uit moet maken of hij of zij paardenvlees eet, ik eet het ook niet maar wel koe en varken, enz.

Ik heb gewoon een andere band met paarden en krijg het echt niet door mijn keel heen.
Jammer dat er dan meteen zon discussie losbrand over wat zielig is en wat niet moet ieder toch lekker voor zichzelf weten.

Als iedereen altijd voor zichzelf had moeten weten wat wel of niet kan, en wat wel of niet zielig is/was... dan liepen er nog honden voor de wagen, stonden kinderen nog in de fabriek en mocht jij niet stemmen.
Doordat er mensen zijn die nadenken en vervolgens een discussie op gang brengen veranderen er dingen ten goede.
Als iedereen op zijn kont 'zelf zit weten wat ie lekker wel en niet moet doen' is de kans groot dat er nog weinig progressie gemaakt wordt in deze wereld.

Hierbij nog een website van een autistische vrouw die juist door die aandoening in feite de gave heeft beter te begrijpen waar dieren behoefte aan hebben. Zij heeft dat ingezet op verschillende niveau's, en 1 daarvan is dat ze de Amerikaanse vleesindustrie adviseert om het proces van slachten zo 'humaan' mogelijk te laten verlopen... Echt een revolutionair figuur dus.
Ik ga dan ook eens een boek van haar bestellen.
http://www.grandin.com/

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:49

HASser schreef:
@ mick:
Ik weet niet waar jij koeien vastgebonden in de stal tegenkomt als we het over melkvee hebben? Een vrije stal is dan gewoon gebruikelijk hoor.
Toch ben ik ook benieuwd waarom sommige mensen perse biologisch vlees/andere producten willen. Mogelijk heb ik er door mijn opleiding dier- en veehouderij een andere kijk op, maar er zijn echt niet alleen voordelen voor het biologisch houden van dieren.

Ik eet ook alleen biologisch vlees, groente maakt me niets uit maar het gaat er bij mij puur om dat ik het fijn vind dat de dieren een beter leven hebben gehad als niet bilogisch, dat houdt voor mij ook in, geen kalfsvlees, geen lamsvlees (die dieren vind i te jong om al geslacht te worden puur omdat het vlees dan zogenaamd malser is)
Geen kreeft, geen bepaalde vissoorten omdat ze daar netten bij gebruiken die andere vissen onnodig laten sterven, geen ganzenlever en zo staan er nog wel een paar op mijn lijstje.

Overigs vind ik het onzin om ieder dag vlees te eten, is ook helemaal niet goed voor je, als iedereen 1 dag per week geen vlees zou eten zou dat ten goede komen van heel veel dieren en het milieu maar helaas hebben mensen daar geen trek in, wel klagen maar er niets voor over hebben.

Ik haal kip bij een boer hier in de buurt, weidekippen, koevlees bij een buurtwinkeltje die zelf limosine koeien hebben lopen (wat dan dan ook mag wezen) zelf slachten en omdat ze de dieren (klinkt meschien vreemd) op een rustige manier zonder stress slachten is het vlees malser. Het is ook vlees wat je rusig 2 weken in de koelkast kunt bewaren, heel iets anders dan vlees in de supermarkt wat na 2 dagen al groen word. Varkensvlees haal ik bij de scharrelslager maar echt met mate, ben niet zon fan van varkensvlees.

Eieren heb ik tegenwoordig van mezelf ik heb vier slachtkippen gekocht voor 1 euro per stuk en je raadt het al die zijn niet geslacht maar hebben weer veren gekregen en lopen hier lekker in de tuin te scharrelen en geven als beloning iedere dag of om de dag 1 eitje.

Melk halen we hier bij een geiten boerderij vandaan enz.

Mijn motto is ook echt, doe wat je zelf het beste vindt en waar jij je lekker bij voelt, wat voor de een zielig is hoeft voor de ander nog niet zielig te zijn maar respecteer elkaars mening.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:59

Ninx schreef:
barbara1970 schreef:

Als iedereen altijd voor zichzelf had moeten weten wat wel of niet kan, en wat wel of niet zielig is/was... dan liepen er nog honden voor de wagen, stonden kinderen nog in de fabriek en mocht jij niet stemmen.
Doordat er mensen zijn die nadenken en vervolgens een discussie op gang brengen veranderen er dingen ten goede.
Als iedereen op zijn kont 'zelf zit weten wat ie lekker wel en niet moet doen' is de kans groot dat er nog weinig progressie gemaakt wordt in deze wereld.

Hierbij nog een website van een autistische vrouw die juist door die aandoening in feite de gave heeft beter te begrijpen waar dieren behoefte aan hebben. Zij heeft dat ingezet op verschillende niveau's, en 1 daarvan is dat ze de Amerikaanse vleesindustrie adviseert om het proces van slachten zo 'humaan' mogelijk te laten verlopen... Echt een revolutionair figuur dus.
Ik ga dan ook eens een boek van haar bestellen.

Tja je kan ook doordraven hoor, ik heb nergens over fabrieken gelezen waar kinderen werken of over stemmen, volgens mij hadden we het over paardenvlees, en of dat minder zielig is dan het eten van koeienvlees, daar gaf ik mijn mening over .

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:03

Citaat:

idd.
ik ga niet beweren dat iedereen de bres moet mee opspringen voor dierenrechten of zelfs voor mensenrechten he. ik geef eerlijk toe dat dit niet iets is voor iedereen en ik heb er al veel onderdoor weten gaan.
maar, als ik mensen aansprak op straat voor de een of de andere actie, had ik verschillende mogelijke reacties:
- zij die beleefd luisteren, hun standpunt beleefd uitleggen, een tof gesprek volgt en beiden zijn weer wat wijzer geworden.
- zij die beleefd luisteren en ook hun steentje willen bijdragen (ik heb nooit ne cent gekregen of ooit aangenomen trouwens moesten jullie dit hiermee denken Knipoog ) ik heb het dan over mensen die de folders al eens willen doornemen, die zich echt eens willen verdiepen in het onderwerp of ja zelfs mensen die zo verbaasd waren over het dierenleed dat ze er zelf niet meer aan wilden deelnemen.
- zij die beleefd luisterden maar zo eerlijk waren om toe te geven dat ze zichzelf niet wilden of kunnen veranderen. een tof gesprekje volgde dan en beiden waren weer wat wijzer geworden
- mensen die mij negeerden alsof ik lucht was, die zelfs in een zo groot mogelijke boog om mij heen gingen, nog erger of ik had lepra
- mensen die mij verbaal en soms zelfs fysiek aanvielen, mij perse wilden belachelijk maken en uitdagen (jammer voor hun maar wij zijn ten alle tijde fysiek én verbaal geweldloos, no mather hoe fel ze ook provoceren Haha! ) nadat ik hun vertelde over het dierenleed
- mensen die mij verbaal of fysiek te lijf wilden gaan nog voor ik 1 woord kon zeggen. dit waren dan 9/10 de mensen die klagen en zagen dat ze veel te veel moeten betalen en dat er dit en dat scheelt aan de wereld, maar verder op hun gat blijven zitten en een ander het maar laten oplossen...
- mensen die hun kinderen zelfs zeiden dat ze mij moesten uitschelden, die hun kinderen zelfs begonnen op te jutten dat ze ons maar eens moesten komen stampen en van die toeren. dàt is pas opvoeding he

mensen die mij begonnen uit te maken dat ik niets tegen het mensenleed deden, kregen van mij de vraag terug of zij dan wel iets deden voor de mensheid? of zij dan vb amnesty international of andere doelen steunen? of zij bejaarden gaan helpen vermaken in een rusthuis? of zij vrijwillig gaan helpen bij mensen met een handicap op een dagje uit? of zij vrijwilliger zijn voor kansarmen te helpen of om die mensen gewoon eens hun verhaal te laten doen.... jep, daar stonden ze meestal met het schaamrood tot achter hun kaken...

maar het gaat hier over het al dan niet eten van paardenvlees, dus weerom, shame on me voor de oftopic Bloos

tjalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:04

_Emm_ schreef:
Mensen die vegetarier zijn heb ik echt respect voor. Ik zelf eet echter wel gewoon vlees.
Hier in de buurt zijn wel een paar meiden die alleen geen paardenvlees eten omdat dat zielig is... Als het voor een paard zielig is hebben koeien, schapen en kippen het veel slechter. Eet dan gewoon geen vlees...

En wat ik ook niet kan snappen zijn de mensen die zeggen: "ik ben vegetarier maar eet wel vis", wat is er anders aan een vis dan een kip/koe/varken/paard? het dier word nog steeds gevangen en vermoord...

Mensen die wel écht vegetarier zijn heb ik echt respect voor.

komt omdat daar vitamine in zit die je meestal niet kunt vervangen, zelf eet ik geen vis en ook geen vlees, maar eet veel fruit, en genoeg groente

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:18

barbara1970 schreef:
Tja je kan ook doordraven hoor, ik heb nergens over fabrieken gelezen waar kinderen werken of over stemmen, volgens mij hadden we het over paardenvlees, en of dat minder zielig is dan het eten van koeienvlees, daar gaf ik mijn mening over .

Dan heb je geen geschiedenisles gehad...
Het gaat er mij om dat veel zaken in het verleden veranderd zijn bij gratie van het feit dat mensen bepaalde zaken in twijfel trokken, de discussie aangingen en op die manier een verandering in gang zetten.... Dat heeft gewerkt bij bovenstaande zaken, en kan dus ook werken waar het de vleesindustrie betreft.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:26

Je zou toch mogen aannemen dat dit voortschrijdend inzicht ook voor de vleesindustrie (akelig woord) zal gelden?!
Volgens mij is de grens van fatsoen qua grootschalige veehouderij (vleesind.)in verhouding tot dierenwelzijn op een gegeven moment (nu?) bereikt en gaat men weer 'terug naar af'. Zou het niet?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:29

Ninx schreef:
barbara1970 schreef:

Dan heb je geen geschiedenisles gehad...
Het gaat er mij om dat veel zaken in het verleden veranderd zijn bij gratie van het feit dat mensen bepaalde zaken in twijfel trokken, de discussie aangingen en op die manier een verandering in gang zetten.... Dat heeft gewerkt bij bovenstaande zaken, en kan dus ook werken waar het de vleesindustrie betreft.

Geloof niet dat jij bij mij op school hebt gezeten en wel of niet weet of ik geschiedenisles heb gehad.
Ninx ik begrijp je standpunt wel heel goed zelfs, alleen gaat dit topic over meisjes op schoolreisje die geen paardenvlees willen eten omdat ze dat zielig vinden, daarop zeg ik dat zij dit voor hun zelf moeten weten, dat zij recht hebben op hun eigen mening, alle standpunten die jij hierboven opnoemt zijn ooit tot stand gekomen omdat mensen voor hun eigen mening uitkwamen.

Je hoeft mij niet te vertellen dat er veel dierenleed is en dat het allemaal moet veranderen, alleen gaan we dan off topic omdat het hier over iets anders gaat.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:34

krak schreef:
Citaat:

idd.
ik ga niet beweren dat iedereen de bres moet mee opspringen voor dierenrechten of zelfs voor mensenrechten he. ik geef eerlijk toe dat dit niet iets is voor iedereen en ik heb er al veel onderdoor weten gaan.
maar, als ik mensen aansprak op straat voor de een of de andere actie, had ik verschillende mogelijke reacties:
- zij die beleefd luisteren, hun standpunt beleefd uitleggen, een tof gesprek volgt en beiden zijn weer wat wijzer geworden.
- zij die beleefd luisteren en ook hun steentje willen bijdragen (ik heb nooit ne cent gekregen of ooit aangenomen trouwens moesten jullie dit hiermee denken Knipoog ) ik heb het dan over mensen die de folders al eens willen doornemen, die zich echt eens willen verdiepen in het onderwerp of ja zelfs mensen die zo verbaasd waren over het dierenleed dat ze er zelf niet meer aan wilden deelnemen.
- zij die beleefd luisterden maar zo eerlijk waren om toe te geven dat ze zichzelf niet wilden of kunnen veranderen. een tof gesprekje volgde dan en beiden waren weer wat wijzer geworden
- mensen die mij negeerden alsof ik lucht was, die zelfs in een zo groot mogelijke boog om mij heen gingen, nog erger of ik had lepra
- mensen die mij verbaal en soms zelfs fysiek aanvielen, mij perse wilden belachelijk maken en uitdagen (jammer voor hun maar wij zijn ten alle tijde fysiek én verbaal geweldloos, no mather hoe fel ze ook provoceren Haha! ) nadat ik hun vertelde over het dierenleed
- mensen die mij verbaal of fysiek te lijf wilden gaan nog voor ik 1 woord kon zeggen. dit waren dan 9/10 de mensen die klagen en zagen dat ze veel te veel moeten betalen en dat er dit en dat scheelt aan de wereld, maar verder op hun gat blijven zitten en een ander het maar laten oplossen...
- mensen die hun kinderen zelfs zeiden dat ze mij moesten uitschelden, die hun kinderen zelfs begonnen op te jutten dat ze ons maar eens moesten komen stampen en van die toeren. dàt is pas opvoeding he

mensen die mij begonnen uit te maken dat ik niets tegen het mensenleed deden, kregen van mij de vraag terug of zij dan wel iets deden voor de mensheid? of zij dan vb amnesty international of andere doelen steunen? of zij bejaarden gaan helpen vermaken in een rusthuis? of zij vrijwillig gaan helpen bij mensen met een handicap op een dagje uit? of zij vrijwilliger zijn voor kansarmen te helpen of om die mensen gewoon eens hun verhaal te laten doen.... jep, daar stonden ze meestal met het schaamrood tot achter hun kaken...

maar het gaat hier over het al dan niet eten van paardenvlees, dus weerom, shame on me voor de oftopic Bloos

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het bewonder dat je je zelf inzet voor dieren, waren er maar meer zo, alleen jammer dat ik je niet hoor over mensen die wel geintereseerd zijn en zich ook inzetten tegen dierenleed, fijn dat je altijd je woordje klaar hebt voor mensen die je bekritiseren maar meschien moet je daar dan een topic over openen.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:41

ik zei toch dat er (gelukkig) ook nog mensen zijn die openstaan om te horen over dierenleed.
of wil je graag horen hoe mijn mede-activisten alles beleven of erover denken? ik kan nog altijd niet in hun naam spreken he... Knipoog
of wat bedoel je dan? een topic met ervaringen als dierenrechtenactiviste? zowel de positieve als negatieve?

en ja, na 7 jaar heb ik wel mijn standaard antwoorden klaar want meestal zijn het toch ongeveer dezelfde verwijten en provocerende dingen die ze doen hoor Knipoog

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 16:01

Hey hoo, ik bedoel het niet om je aan te vallen hoor, ik bedoel oprecht meschien moet je daar een topic over openen over dierenleed.

Ik begijp je frustraties daarover geloof me,ik heb mezef jarenlang ingezet voor een dierenrechtenorganisatie, jarenlang vrijwilliger geweest bij de dierenambulance enz.

Maar nogmaals dit topic gaat over of het eten van paardenvlees zieliger is dan het eten van koeienvlees, daar gaf ik mijn mening over, dierenleed is een heel ander verhaal en ik denk dat we daar beide wel 100 topics over kunnen openen Knipoog

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:29

zo zag ik het ook niet hoor Knipoog

ja, ik weet het en heb me al 2 keer zelf op de vingers getikt wegens het oftopic gaan Bloos Haha!

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:07

Ik eet geen paardenvlees en konijn,hond,kat..
Het zijn mijn huisdieren en ik krijg het dan ook niet over mijn hart.
Ik heb het als kindje niet gegeten, dus uit gewoonte nu uiteraard ook niet.
Op restaurant zal ik dan ook niet kiezen voor een menu met vlees.
Ik kan niet goed begrijpen dat iemand waar z'n leven uit paarden bestaat, 'het water uit je mond komt' als je paardenvlees op je bord ziet liggen..
Maar dat is ieder zijn mening natuurlijk.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:03

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 08-03-24 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:25

Ik eet lekker frikandel mmm lekker frikandelletje speciaal Tong uitsteken haha
Ik lust helemaal geen paardenvlees vind het ontzettend goor eigenlijk

Crocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:27

kitty_gomez schreef:
maar koeien, kip enzo. mag wel?

Een van de vele misverstanden omtrent wel/geen vlees eten: dat heeft niets met mogen te maken, maar alles met willen: ik eet geen vlees omdat ik dat niet wil, niet omdat ik het niet zo mogen.