Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Juul schreef:Idd Ninx. Waarom krijsen varkens bijv. als ze opgesloten zitten en als ze worden geslacht? Zo slim zijn ze dus nog net wel, dat ze pijn voelen, en opsluiting ervaren.
barbara1970 schreef:Ik vind dat ieder voor zich zelf uit moet maken of hij of zij paardenvlees eet, ik eet het ook niet maar wel koe en varken, enz.
Ik heb gewoon een andere band met paarden en krijg het echt niet door mijn keel heen.
Jammer dat er dan meteen zon discussie losbrand over wat zielig is en wat niet moet ieder toch lekker voor zichzelf weten.
HASser schreef:@ mick:
Ik weet niet waar jij koeien vastgebonden in de stal tegenkomt als we het over melkvee hebben? Een vrije stal is dan gewoon gebruikelijk hoor.
Toch ben ik ook benieuwd waarom sommige mensen perse biologisch vlees/andere producten willen. Mogelijk heb ik er door mijn opleiding dier- en veehouderij een andere kijk op, maar er zijn echt niet alleen voordelen voor het biologisch houden van dieren.
Ninx schreef:barbara1970 schreef:Ik vind dat ieder voor zich zelf uit moet maken of hij of zij paardenvlees eet, ik eet het ook niet maar wel koe en varken, enz.
Ik heb gewoon een andere band met paarden en krijg het echt niet door mijn keel heen.
Jammer dat er dan meteen zon discussie losbrand over wat zielig is en wat niet moet ieder toch lekker voor zichzelf weten.
Als iedereen altijd voor zichzelf had moeten weten wat wel of niet kan, en wat wel of niet zielig is/was... dan liepen er nog honden voor de wagen, stonden kinderen nog in de fabriek en mocht jij niet stemmen.
Doordat er mensen zijn die nadenken en vervolgens een discussie op gang brengen veranderen er dingen ten goede.
Als iedereen op zijn kont 'zelf zit weten wat ie lekker wel en niet moet doen' is de kans groot dat er nog weinig progressie gemaakt wordt in deze wereld.
Hierbij nog een website van een autistische vrouw die juist door die aandoening in feite de gave heeft beter te begrijpen waar dieren behoefte aan hebben. Zij heeft dat ingezet op verschillende niveau's, en 1 daarvan is dat ze de Amerikaanse vleesindustrie adviseert om het proces van slachten zo 'humaan' mogelijk te laten verlopen... Echt een revolutionair figuur dus.
Ik ga dan ook eens een boek van haar bestellen.
http://www.grandin.com/
Citaat:Als iedereen altijd voor zichzelf had moeten weten wat wel of niet kan, en wat wel of niet zielig is/was... dan liepen er nog honden voor de wagen, stonden kinderen nog in de fabriek en mocht jij niet stemmen.
Doordat er mensen zijn die nadenken en vervolgens een discussie op gang brengen veranderen er dingen ten goede.
Als iedereen op zijn kont 'zelf zit weten wat ie lekker wel en niet moet doen' is de kans groot dat er nog weinig progressie gemaakt wordt in deze wereld.
_Emm_ schreef:Mensen die vegetarier zijn heb ik echt respect voor. Ik zelf eet echter wel gewoon vlees.
Hier in de buurt zijn wel een paar meiden die alleen geen paardenvlees eten omdat dat zielig is... Als het voor een paard zielig is hebben koeien, schapen en kippen het veel slechter. Eet dan gewoon geen vlees...
En wat ik ook niet kan snappen zijn de mensen die zeggen: "ik ben vegetarier maar eet wel vis", wat is er anders aan een vis dan een kip/koe/varken/paard? het dier word nog steeds gevangen en vermoord...
Mensen die wel écht vegetarier zijn heb ik echt respect voor.
barbara1970 schreef:Tja je kan ook doordraven hoor, ik heb nergens over fabrieken gelezen waar kinderen werken of over stemmen, volgens mij hadden we het over paardenvlees, en of dat minder zielig is dan het eten van koeienvlees, daar gaf ik mijn mening over .
Ninx schreef:barbara1970 schreef:Tja je kan ook doordraven hoor, ik heb nergens over fabrieken gelezen waar kinderen werken of over stemmen, volgens mij hadden we het over paardenvlees, en of dat minder zielig is dan het eten van koeienvlees, daar gaf ik mijn mening over .
Dan heb je geen geschiedenisles gehad...
Het gaat er mij om dat veel zaken in het verleden veranderd zijn bij gratie van het feit dat mensen bepaalde zaken in twijfel trokken, de discussie aangingen en op die manier een verandering in gang zetten.... Dat heeft gewerkt bij bovenstaande zaken, en kan dus ook werken waar het de vleesindustrie betreft.
krak schreef:Citaat:Als iedereen altijd voor zichzelf had moeten weten wat wel of niet kan, en wat wel of niet zielig is/was... dan liepen er nog honden voor de wagen, stonden kinderen nog in de fabriek en mocht jij niet stemmen.
idd.
ik ga niet beweren dat iedereen de bres moet mee opspringen voor dierenrechten of zelfs voor mensenrechten he. ik geef eerlijk toe dat dit niet iets is voor iedereen en ik heb er al veel onderdoor weten gaan.
maar, als ik mensen aansprak op straat voor de een of de andere actie, had ik verschillende mogelijke reacties:
- zij die beleefd luisteren, hun standpunt beleefd uitleggen, een tof gesprek volgt en beiden zijn weer wat wijzer geworden.
- zij die beleefd luisteren en ook hun steentje willen bijdragen (ik heb nooit ne cent gekregen of ooit aangenomen trouwens moesten jullie dit hiermee denken) ik heb het dan over mensen die de folders al eens willen doornemen, die zich echt eens willen verdiepen in het onderwerp of ja zelfs mensen die zo verbaasd waren over het dierenleed dat ze er zelf niet meer aan wilden deelnemen.
- zij die beleefd luisterden maar zo eerlijk waren om toe te geven dat ze zichzelf niet wilden of kunnen veranderen. een tof gesprekje volgde dan en beiden waren weer wat wijzer geworden
- mensen die mij negeerden alsof ik lucht was, die zelfs in een zo groot mogelijke boog om mij heen gingen, nog erger of ik had lepra
- mensen die mij verbaal en soms zelfs fysiek aanvielen, mij perse wilden belachelijk maken en uitdagen (jammer voor hun maar wij zijn ten alle tijde fysiek én verbaal geweldloos, no mather hoe fel ze ook provoceren) nadat ik hun vertelde over het dierenleed
- mensen die mij verbaal of fysiek te lijf wilden gaan nog voor ik 1 woord kon zeggen. dit waren dan 9/10 de mensen die klagen en zagen dat ze veel te veel moeten betalen en dat er dit en dat scheelt aan de wereld, maar verder op hun gat blijven zitten en een ander het maar laten oplossen...
- mensen die hun kinderen zelfs zeiden dat ze mij moesten uitschelden, die hun kinderen zelfs begonnen op te jutten dat ze ons maar eens moesten komen stampen en van die toeren. dàt is pas opvoeding he
mensen die mij begonnen uit te maken dat ik niets tegen het mensenleed deden, kregen van mij de vraag terug of zij dan wel iets deden voor de mensheid? of zij dan vb amnesty international of andere doelen steunen? of zij bejaarden gaan helpen vermaken in een rusthuis? of zij vrijwillig gaan helpen bij mensen met een handicap op een dagje uit? of zij vrijwilliger zijn voor kansarmen te helpen of om die mensen gewoon eens hun verhaal te laten doen.... jep, daar stonden ze meestal met het schaamrood tot achter hun kaken...
maar het gaat hier over het al dan niet eten van paardenvlees, dus weerom, shame on me voor de oftopic
kitty_gomez schreef:maar koeien, kip enzo. mag wel?