Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paardenmensen en "Mensen met Paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:50

KiWiKo schreef:
nog een definitie van een paardenmens Lachen Lachen sociaal wat zwak tegen wezens op 2 benen Haha! Haha! Haha!

wahwhahha dan zou ik er 1 moeten zijn. Clown

maar als ik aan al die andere dingen denk dan zeer zeker niet. Koe

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:40

LDRD schreef:
Voor paardenmensen en mensen met paarden Clown .

Gelukkig maar, anders had ik mijn niet betaalde contributie teruggevraagd Clown

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:21

Klaus ferdinant hempfling is ook een mens met paarden Ja

kwam pas op latere leeftijd met paarden in contact voor een filmrol,en is zich daarna in het wezen paard gaan verdiepen..

mwa,en toch vind ik hem toch enigsinds wel een "paardenmens" Lachen

en ja,het houden van een paard kunnen meer mensen betalen,mss wel meer als vroeger,maar of dit nu zo slecht is??

ook vroeger waren er mensen met paarden,heel veel zelfs,paardentrams enzo...en paarden voor rijtuigjes,die zich hele dagen uit de naad liepen,tegen een hongervoerbeurtje...

dus nee,al jaren bestaan er echte mensen die hun nek breken voor elk paard wat ze zien,en mensen die het dier paard leuk vind,en mooi,en nuttig...

zie er niet zo'n bezwaar in eigenlijk Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:08

KiWiKo schreef:
Citaat:
Het ik kom met de vraag hoe bepaal je of iemand paardenmens is of een mens met paarden, geef mezelf als voorbeeld, mn paard staat voorop krijgt goed spul, wordt nagekeken krijgt dr inentingen noem maar op, veel dingen die somige mensen niet eens elk jaar laten doen.
Geef aan dat ik ook setjes heb, puur als VOORBEELD.

maar dit maakt je dus geen paardenmens Haha! Haha! tuurlijk zorg je goed voor je paard, absoluut Haha! maar dit maakt je geen paardenmens.......

een paardenmens is iemand die instinctief het goede doet, instinctief weet of iets uit dominantie of angst gebeurd, instinctief weet of er een aai of een skup nodig is, iemand die geen discussies met een paard aangaat, iemand die een natuurlijke aanleg heeft om net dat stukje wat nodig is boven een paard te staan om een goede/gezonde relatie te hebben.

Of je wel of niet in setjes rijd, de entingen op tijd doet, aan NH doet, met S&T rijd of wat dan ook voor een sjit, dat is helemaal niet aan de orde Lachen

Eerst en vooral: ik vind de openingspost prachtig geschreven! Er zit zeker een grond van waarheid in.

Maar ik wil toch nog even terugkomen op bovenstaand vetgedrukt stukje... Met mijn eigen paarden (vooral mijn Arab) kan ik lezen en schrijven. Ze weten waar de grenzen liggen en hebben daar het nodige respect voor.
Ook al voel ik hun goed aan, toch gebeurt het wel eens dat ik fout reageer. En dat gebeurt dan meestal wanneer ik het druk heb en in mijn hoofd nog op allerlei dingen loop te piekeren. Als ik er niet helemaal bij ben zeg maar... Dakastan merkt dat op en hij zou geen rasechte draak zijn als hij me er dan niet op wijst. En ja hoor, ik heb dan wel al eens gepikeerd gereageerd. Maar fouten maken is menselijk... Maakt dit me dan geen paardenmeid meer?
Ach, ik ga er niet van wakker liggen. Paardenmens of mens met paard, zo lang je maar plezier hebt met je paard is het goed!

Ashley250

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:22

Ik vind het beginpost geweldig geschreven. Het is tegenwoordig inderdaad erg makkelijk om een paard te kopen maar dat wilt dus nog niet gelijk zeggen dat je een paardenmens bent.
Zelf rijd ik nu 10 jaar paard en ken ik mijn eigen paard voor zo'n drie jaar. Naar mijn eigen idee moet ik nog zoveel leren. Vaak heb ik het gevoel dat ik nog vanalles fout doe. Ik rijd dus ook geen wedstrijden Tong uitsteken
Maar het belangrijkste is natuurlijk om lekker lol te maken met je paard en gewoon altijd heerlijk te rijden en te verzorgen. Het geeft me altijd een heerlijk gevoel als ik weer bij de stallen aankom en ik mijn paard naar me zie omkijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 21:16

Prachtig hoor de openingspost! Lastig dat niet iedereen begrijpt dat materiele dingen, tijd en moeite en geld er niet toe doen. Dat het gaat om de instinctieve en vanzelfsprekende relatie met het paard.
Ik las laatst een stukje over trailerladen, het draait niet om de trailer, de omgeving of iets, maar om jou en het paard.

Ben je een mens met paard of paardenmens. Geen idee, durf het ook niet van mezelf te zeggen. Ik rijd niet op mijn paarden, de een is te jong de ander op pensioen. Dus hoe de klik tijdens het rijden aanvoelt daar heb ik geen idee van. Ik zie wel hoe ze zich voelen en wat voor bui ze hebben. Ik heb nooit moeite met ze roepen, ze staan braaf bij het hek te wachten. Ik noem ze voor de grap wel eens mijn paardvormige aanhangsels Haha! Mijn kleintje (3) loopt me overal achterna en de grote kijkt ons toe, haha.
Bij sommige paarden kan ik zien dat ze zich rot voelen, bij anderen weer totaal niet. Sommige paarden kijken triest, dof. Maar volgens mij ziet iedereen dat wel.
Ik doe m'n best en mijn paardjes zijn happy, dus of ik nu mens met paard ben of paardenmens, maakt ze op het ogenblik niet zoveel uit denk ik.

Misschien zijn mijn paarden wel mensenpaarden ipv paard met mens.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 11:39

Haha ,ja mensen hebben geen paarden maar paarden hebben mensen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 13:55

@eilander, als je weer eens in daam bent, neem haar van Langerijp Haha! dan eens mee voor een biertje in Holwierde, gezellig!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 15:27

Mindim schreef:
@eilander, als je weer eens in daam bent, neem haar van Langerijp Haha! dan eens mee voor een biertje in Holwierde, gezellig!

Ja ,moet nodig eens!!!
Even bijkletsen.
Duurt alleen wel weer even voordat we weer eens in Daam zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:15

Helemaal eens met de beginpost, heel goed verwoord. Alleen, waar begint de grens paardenmens en mens met paard? Die discussie is hier al vaker langsgeweest, en is onder andere te lezen in deze topics:

[KH] Discussie: Wanneer ben je een 'paardenmens'?

[PP] Mens met paarden of paardenmens?

[VSW] Paardenmensen?

En om heel eerlijk te zijn schaar ik mezelf onder de mens met paarden. Niet omdat ik niet goed voor ze ben, maar omdat ik instinctief bij vreemde paarden niet voel als iets niet goed zit (zoals al eerder in dit topic is beschreven, al herken ik koliek wel degelijk en zie ook als een paard serieus ziek is) en ook fouten maak. Zoals hier al eerder in het topic en in de bovenstaande topics is beschreven.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 19:21

Ashley250 schreef:
Ik vind het beginpost geweldig geschreven. Het is tegenwoordig inderdaad erg makkelijk om een paard te kopen maar dat wilt dus nog niet gelijk zeggen dat je een paardenmens bent.
Zelf rijd ik nu 10 jaar paard en ken ik mijn eigen paard voor zo'n drie jaar. Naar mijn eigen idee moet ik nog zoveel leren. Vaak heb ik het gevoel dat ik nog vanalles fout doe. Ik rijd dus ook geen wedstrijden Tong uitsteken
Maar het belangrijkste is natuurlijk om lekker lol te maken met je paard en gewoon altijd heerlijk te rijden en te verzorgen. Het geeft me altijd een heerlijk gevoel als ik weer bij de stallen aankom en ik mijn paard naar me zie omkijken!

Wat probeer je nu duidelijk te maken?
Je bent gewoon een mens met een paard, naar de mening van anderen.

Het valt me gewoon op dat veel bokkers hier plaatsen van: Ja ik moet nog wel veel leren, MAAR...
Willen sommigen hier horen of ze paardenmensen zijn?
Als je terugleest is niemand die hier post een paardenmens, naar de mening van bepaalde bokkers.
Dus ook de TS niet en de mensen die het roepen niet.
Ik denk hier andes over, maargoed Lachen

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 21:29

Jaja ik snap het. Bij een vriendin van mij op der stal staat een oude man gestalt met zijn 3 shetlanders en paard. Hij doet er helemaal NIKS mee. Mest af en toe de stallen uit omdat ze dat hebben ge-eist van hem. Maar daarvoor deed die dat zelfs niet eens, hij liet de paarden gewoon in de stront staan.. totdat me vriendin de stallen uit wanhoop uitmestte omdat ze het zielig vond voor de paarden. Ik snap hem niet, en ga hem ook niet snappen. Waarom heb je in godsnaam 4 pony's waar je helemaal niks mee doet? Dat paard moet ook nog eens ingereden worden.. en wie doet dat? Echt triest ja, sommige mensen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:50

Ik vind het eigenlijk wel grappig dat kennelijk niemand van zichzelf durft te zeggen dat hij of zij zichzelf een paardenmens vindt. Valse bescheidenheid? En is dat niet minstens zo storend als opscheppen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:56

nah, ik ben handig......... maar ik maak nog teveel fouten, en heb nog teveel te leren

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 09:58

Ik ben vreselijk onhandig, maar heb een heel lief paard Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:07

Zijn paardenmensen klaar met leren dan? Als dat onderdeel is van de definitie dan ziet het er voor die kwalificatie wel erg slecht uit inderdaad Tong uitsteken .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 10:25

Volgens mij ben je nooit klaar met leren. Bij elk nieuw paard steek je wel weer iets op lijkt me. Mensen die zeggen alwetend te zijn, daar zou ik dan ook mijn vraagtekens bij zetten. En mensen die daardoor nooit wat van iemand willen aannemen zijn nog erger.

@LDRD, dat is idd net zo storend, dat gehengel.

Edit:anders had ik 2 posts achter elkaar.
Dat hele speciale, is volgens mij maar voor heel erg weinig mensen weg gelegd en de rest van ons hobbelt er wat tussnin, de een zal het wezen paard beter begrijpen, dan anderen, want sommigen begrijpen er helemaal niets van.

XAngel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 16:18

Ja ja, dat vind ik ook.. nu kom je idd steeds meer mensen tegen die het bijv. chique vinden om een arabier te hebben. of zich heel stoer vinden met een mooie pony in de wei. ik hou ook meer van paardenmensen die echt van hun paard houden en hem liever in de wei zien rollen dan mensen met paarden die het chique vinden en hun paard de hele tijd aan dure keuringen enz. laten meedoen..

xx

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 19:04

Geloof dat je de point niet helemaal meekrijgt Angel Knipoog .

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:19

XAngel_ schreef:
Ja ja, dat vind ik ook.. nu kom je idd steeds meer mensen tegen die het bijv. chique vinden om een arabier te hebben. of zich heel stoer vinden met een mooie pony in de wei. ik hou ook meer van paardenmensen die echt van hun paard houden en hem liever in de wei zien rollen dan mensen met paarden die het chique vinden en hun paard de hele tijd aan dure keuringen enz. laten meedoen..

xx

Dream on!!!
Ik geloof niet dat je helemaal mee krijgt waar het om gaat!!!!

JENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:08

Wauw, erg mooi geschreven. Heb er gewoon geen woorden voor.

Inderdaad, wat vaak kom je mensen met paarden tegen ..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:37

Heb niet alles gelezen, dus vergeef me als ik wat dingen dubbel zeg.

Ten eerste ben ik het absoluut met je stukje eens, maar ten tweede proef ik ook in je stukje dat je tegen mensen met paarden bent. (misschien zeg ik het dan te recht door zee, maar ik weet niet wat ik er anders van moet maken, wil je hiermee niet in een hoekje drukken ofzo..).
Toch zijn er veel mensen (waaronder ook ik val), die niet opgegroeid zijn in een wereld met paarden en die helaas alles moeten leren dmv vallen en opstaan.
Door dit soort teksten krijg je dna toch de onzekerheid of het je bijna niet toegestaan is om een paard te kopen omdat je geen echt paardenmens bent.

Naar mijn idee moet het niet uitmaken of je paardenmens of mens met paard bent, zolang je bereid bent te leren en te luisteren en je het doet met je hart op de goede plaats.
En als zo iemand dna toevallig dol is op dekjes en mooie kleding, heeft dat niets te doen met het zijn van een mens met paard of een paardenmens.

Iedereen heeft fouten gemaakt, ik ben ooit met een paard buiten gaan lopen omdat we dachten dat het koliek was, wat maar net goed uitgepakt heeft, wat het dier had weten we nu nog niet, maar het lopen kwam hem op dat moment niet ten goede denken we (maar ook dat blijft een raadsel Clown , want een kwartier later was hij weer beter), toch deed ik dat met goede bedoelingen, want volgens de dierenarts was het lichte koliek, en mocht hij daarbij niet teveel gaan liggen.

Ik denk dat je absoluut gelijk hebt dat er paardenmensen en mensen met paarden zijn, maar er zijn genoeg mensen die opgroeien met paarden en die er waardeloos mee om gaan, en andersom ook. Ik denk ook dat het totaal niet interessant is of je paardenmens bent of mens met paarden, nogmaals, als je het hart op de goede plek hebt zitten en wil luisteren en leren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:12

secricible schreef:
Naar mijn idee moet het niet uitmaken of je paardenmens of mens met paard bent, zolang je bereid bent te leren en te luisteren en je het doet met je hart op de goede plaats.
En als zo iemand dna toevallig dol is op dekjes en mooie kleding, heeft dat niets te doen met het zijn van een mens met paard of een paardenmens.

Wat mij betreft is er niets op tegen als iemand die geen paardenmens is een paard koopt (uiteraard, want ik heb er zelf ook.... Tong uitsteken ), maar het zou wel goed zijn als je dat pas doet op het moment dat je de fase "ik weet alles van paarden" voorbij bent en geleerd hebt dat je eigenlijk bijzonder veel NIET weet van paarden. Op dat moment sta je namelijk open om te gaan leren met het paard dat je aan gaat schaffen.
En wat iemand met z'n geld wil doen, is z'n eigen zaak, zolang je niet de kastruimte van anderen nodig gaat hebben voor je verzameling Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:01

@secricible
Ga toch maar even het hele topic doorlezen. Het gaat er niet om of je met paarden opgroeit of dat je met flitsende dekjes rijdt of dat je de DA op tijd hebt gebeld. Dat alles maakt je geen paardenmens, dat doet er allemaal niet toe namelijk. Paardenmensen hebben ook heus dekjes of noem ik wat.

Het gaat alleen om de onzichtbare vanzelfsprekende relatie die sommige mensen met paarden hebben, zonder dat ze daarvoor iets in een boek hebben gelezen of iets op dvd hebben gezien. Deze mensen kunnen oude mannetjes zijn, arme sloebers of rijke mensen, dat maakt allemaal niet uit.
Zij kunnen het dier lezen zeg maar (klinkt wat zweverig), daar hebben ze niets voor nodig, behalve zichzelf en het paard.

Dit topic gaat niet over vingerwijzen naar mensen met dekjes of mensen die alles uit boeken halen of mensen die niet met paarden zijn opgegroeid. Dat heeft er allemaal geen snars mee te maken.
Dus lees het topic eens helemaal door, misschien dat het dan wat duidelijker wordt. En voel je al helemaal niet aangesproken, nergens voor nodig. De meesten hiier zijn gewoon mensen met paard Haha!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:36

@Mindim: het staat nog in de planning, maar heb er nu even geen tijd voor Knipoog
Mijn reactie was dan ook vooral gericht op de openingspost van TS, die een vergelijking zet tussen mensen die een bepaalde band hebben met paarden, die niet aan te leren is en mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben.(en die toch behoorlijk vergeleken worden met mensen die dure kleding, vele dekens enz. enz. hebben).
Vandaar dat ook ik die vergelijking inzet.
Ik begrijp dat het niet gaat om de dekjes e.d., maar gewoon om mensen die echt verstand hebben van het paard, iets wat ik helaas nog nooit van dichtbij heb meegemaakt, tot zover ken ik geen echte paardenmensen.

Toch vind ik dat er in de openingspost nogal negatief aangekeken wordt tegen de mensen die een paard kopen omdat ze het geld er voor hebben. En daar is mijn reactie vooral op gericht. Dat vind ik jammer, omdat de "mensen met paarden" een beetje op 1 hoop gegooid worden.
Paardenmensen hebben een aangeleerde "afwijking" (positief in deze zin) en kunnen een paard lezen, zoals je het mooi zegt. Mensen met paarden zijn mensen die een paard kopen, dure spulletjes er omheen hangen en zelf dure kleding aan doen en verder geen verstand hebben van paarden.

Wat ik met mijn post probeer duidelijk te maken is dat er een verschrikkelijk groot grijs gebied tussenin zit, waar wellicht de meeste bokkers ook onder vallen: mensen die geen paardenmensen zijn, maar desalniettemin hun hart en hersenen op de goede plaats hebben. Deze mensen zijn in mijn ogen ook mensen met paarden, maar het is jammer dat in de beginpost de mensen met paarden naar mijn idee te negatief afgeschilderd worden. Dat is alles wat ik probeer te zeggen Lachen