Praat jij tegen je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Praat jij tegen je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:29

Ik sta er geen verhalen tegen te vertellen. Maar als ik met het paard bezig ben (rijden of in de stal) praat ik wel altijd gewoon,

Iriis__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:23

Ik praat wel tegen paarden! Sommige paarden worden daar rustig van:)

SRG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:47

Het paard dat ik op de manege rijd is heel gevoelig voor je stem, dus met haar 'praat'ik eigenlijk wel.
Ik merk gewoon dat ze er rustiger van wordt...

KimRemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:07

bij mijn pony kan ik alles kwijt.
als ik een geheim heb vertel ik het hem, hij kan het toch niet door vertellen..
ook ga ik vaak bij hem in de wei staan & muziek luisteren of zingen Geld, geld!

remylaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:10

ik praat wel tegen mijn paard..
ik kan alles bij mijn pony kwijt.
ik heb het gevoel dat hij begrijpt wat ik zegt..
als ik bijvoorbeeld zeg: hallo lekkerding dan gaat ie hinniken en dan geeft ie je een duw zo van: hoi jij ook hier Vingers aflikken
eigelijk best wel grappigg

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:12

Ik praat ook vaak tegen me paard. Snap niet waarom het slecht zou zijn.

Als er een "enge" wagen aankomt en ik praat niet en loop gewoon kijkt ze er ook ernstig naar..
dus vind niet dat het wat uitmaakt. Meestal als ik dan nog praat is ze rustiger als dat ik gewoon door zou lopen
zeg maar.

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:13

Ik praat tegen mn paard om haar te belonen (''goedzo / braaf '' )
Of als ze onrustig is ga ik praten en dan word ze rustiger.

Ik vind dat het wel aan de hoogte van je stem ligt of je t best kan praten of niet...
(Beetje rare zin Bloos )
Ik bedoel dus; Als een paard bijvoorbeeld in stal heel onrustig is ofzo,
Dan gaan sommige mensen met een hoog stemmetje praten van; Hoooohooo Russstiggg..
En dan vind ik dat je met zo'n toonhoogte het paard juist zenuwachtiger maakt.

Dus ik praat vaak met lage stem, om rustiger te krijgen.

DevilsFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 01:51

ik praat altijd tegen mijn paard/pony..en ik denk dat ze het verstaan.
niet van die lange zinnen natuurlijk..
in mijn parcour bv als ze wat heet loopt op een sprong zeg ik altijd hoho meisje..
word ze echt kalmer van! Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 03:47

Praten tegen een paard vind ik een heel belangrijk middel,met je stem kun je op afstand belonen (of hem de huid volschelden Haha! )
Ik babbel veel,vooral tijdens het rijden en longeren...ik ben lui aangelegen en als ik draf zeg dan hoef ik de rest niet te doen snap je Knipoog nee zonder gekheid.Ik merk dat als ik samen buitenrij en we zijn druk aan de klets dan zijn de pony's enorm tevreden.Ze houden van de ontspannen sfeer die in de stem zit als je aan het ouwenelen bent Ja.

Ook in spannende situaties gebruik ik mijn stem en l*l hem erlangs,geen probleem.
Ook als ze iets doen wat ze heel moeilijk vinden gebruik ik mijn stem om te belonen en als ik dat heul enthousiast doe dan merk je dat hij enorm trots is Haha!

Met longeren,wat ik altijd zonder lijn doe,gebruik ik ook mijn stem om te belonen of af te straffen...natuurlijk ook veel lichaamstaal maar niet zonder stem.
VD gaat ook voor een deel op de stem,de commando's worden zeker verbaal gegeven en met lichaamstaal ondersteund.

Nu we het er toch over hebben...hoe moet je een paard wat voor de kar staat vertellen dat hij moet lopen,stoppen...versnellen en belonen....lichaamstaal??Een ruk aan de leidsels...mep met de zweep,ook daar komt toch echt een groot deel verbale communicatie bij kijken.

Mijn jongens krimpen echt niet ineen als ik mijn mond open doe hoor...in tegendeel Knipoog

Trouwens...ze hebben het vermogen om goed naar je te luisteren zonder je in de reden te vallen,van wie kun je dat anders zeggen.Eigenlijk zijn ze de ideale gesprekspartner Bloos Haha!

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:15

Tuurlijk praat ik tegen mijn paard. Niet hele verhalen, maar stemhulpen en commando's ondersteund met andere hulpen. Paarden onderling communiceren natuurlijk anders maar als wij alles zonder praten zouden moeten doen denk ik dat het zo'n geforceerd gedoe zou worden, voor ons tegennatuurlijk....

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:02

Soms praat ik ertegen... Maar dan wel vaak van Braaf en goedzoo of als ze vervelend is praat je met een boze stem. Maar ik ga niet mijn levensverhaal aan haar vertellen ofzo.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:10

Ik praat ook wel tegen ze maar dan alleen wanneer ze braaf of vervelend zijn en om goeiedag te zeggen.
Als ze erg nerveus is ga ik zingen, daar word ze vaak erg rustig van.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:00

ja ik zeg vanalles tegen hem!!

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:15

Ik praat wel tegen paarden, ik weet niet.. Het gaat gewoon vanzelf Tong uitsteken

In Oostenrijk reed ik op een paard die helemaal op stem was beleerd en als die iets engs zag of onrustig werd dan moest je rühig zeggen en dan werd ie rustig Lachen

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:14

ik vind de stelling: "Praten tegen je paard reduceerd(verminderd) onrust!" een beetje raar geformuleerd. Want dit heeft alles te maken met de manier waarop je tegen je paard praat. Als jij je paard moet aanmoedigen om hem bijvoorbeeld een parcours aan de hand lekker vlot te laten lopen zonder te draven (wat wij dus laatst moesten doen), zal het onrust niet verminderen, maar juist 'uitlokken', alleen dan in de zin van wakkerheid ipv onrust. Wanneer je paard onrustig is, zal ik tegen hem gaan praten wanneer ik erop zit, om hem te laten weten dat ik er nog ben, omdat dat vaak de reden van onrust is bij de paarden die ik rijd. Wanneer ik ernaast sta en hij begint bijvoorbeeld te draaien, zal ik niet meer zeggen dan: 'hooo..', op een rustige manier, om vervolgens door te gaan met hetgeen waarmee ik bezig was (bijvoorbeeld poetsen).

Overigens maken paarden ook niet alleen geluid als er paniek is, of onrust. Zoals een merrie hummelend kan hinniken tegen haar veulen als het iets te ver weg gaat, of zoals een paard wat jou nieuw ontmoet zacht pruttelend verteld dat hij jou wel eens beter wil leren kennen.

ik vind dus dat praten tegen je paard niet slecht is, omdat je paard alleen de intonatie hoort, en niet wát je zegt. Hij hoort dus wel of er reden tot paniek is of niet.

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:12

Kheb er nog nóóit van gehoord dat praten tegen je paard/pony slecht is.
Zlef praat ik af en toe tegen mijn verzorgpaard.
maar geen hele verhalen

Geena909

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:20

ik praat ook tegen mijn paard,

hij verstaat me ook heel goed, tenminste weet hij precies als ik iets zeg wat het betekend,,

zo lijkt het iig:P

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:35

Tijdens het poetsen of als ze opstal staat praat ik tegen haar . Met rijden als ze het goed doet en als ik aan het uitstappen ben zo leert je paard ook je stem herkennen

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:41

ik denk wel dat er verschil moet worden gemaakt tussen stemhulpen en praten. Ik gebruik geen stemhulpen op het paard, imo moet het paard alleen naar zit, kuit en teugelhulpen luisteren. Wel beloon ik heel veel met m'n stem, "braaaaaaf", of "gooooeeeeed zo", op hoge en vrolijke toon.

Buiten gebruik ik m'n stem soms wel om gerust te stellen bij "enge" dingen, ze merkt niet alleen aan mijn stem wel of ik iets eng vind (vaak wel Bloos Clown ) maar aan mijn hele houding en zit, dus dan kan ik beter doen alsof ik het to-taal niet eng vind d.m.v. kalmerende stem, dan dat ik helemaal niks zeg en ze alsnog wel merkt dat ik het toch eng vind (en zij het dus ook automatisch eng moet vinden). Beetje tegenstrijdig dat snap ik, maar ik heb er toch goede ervaringen mee.

JeanineHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 20:37

tuurlijk praat ik tegen mijn paard. Ik zeg hem gedag (wat zie je er vandaag weer mooi uit enz Knipoog )
als hij braaf is hoort hij het, maar als hij fout zit hoort hij het ook.
ook onder het rijden, als hij het braaf doet Haha!

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:50

Ik praat vaak tegen men paard als ik aan het rijden ben, of vaak als ze schrikkerig is dan kan ik ze geruststellen Lachen
Ook zeg ik hem gedag enz Lachen
Maar ik vind het juist een goede manier zodat je paard je stem herkent!
x

JeanineHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:54

JeanineHeart schreef:
tuurlijk praat ik tegen mijn paard. Ik zeg hem gedag (wat zie je er vandaag weer mooi uit enz Knipoog )
als hij braaf is hoort hij het, maar als hij fout zit hoort hij het ook.
ook onder het rijden, als hij het braaf doet Haha!

met als hij fout zit bedoel ik als hij naar een ander paard trapt waar we net langslopen ofzo. je snapt het wel Knipoog (è dat mag niet! ofzo Knipoog ) maar dat gebeurt eigenlijk nooit..
laten we het houden op de gebruikelijke hóóó, bráááf, goedzo! enz.
want die gebruik ik cker Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 17:34

ik praat continu met mijn paard als het goed doet enz.
Wanneer ze overgang moet maken of als ze door het hekje moet zeg ik hek,
zodat ze weet wat ze moeten. Zoals ook met achterwaarts zeg ik back
of zijwaarst side. Dat is makkelijker voor en voormij. Ik vertel haar geen hele verhalen wat ze moet doen,
maar gewoon korte woordjes of zinnetjes.

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 18:22

Ja, praten tegen je paard zegt soms meer dan een aaitje of een tik.

Fennax3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 21:57

Ik ben wel in voor een babbel en als er dan niemand luisterd...
nee zo erg is het nog niet Clown

Maar bijvoorbeeld laatst met springen, (was gewoon een manegepaard;) ik heb geen eigen) ze wou er niet overheen al moest ze de hindernis omver lopen, maakte der niks uit. Zodra ze er dan eindelijk over wilde werd ze ook beloond Bloos Ik vind dat meer dan normaal dat je afentoe wat tegen je paard zegt