een wild idee

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stybba

Re: een wild idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:26

Ik twijfel of ik mee kan toen. Als ik kan, genoeg geld heb en een paard kan lenen wil ik mee doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:31

Mooi initiatief, wat ik me echter afvraag is in hoeveel dagen dit gereden zou moeten worden?

In de endurance zeer getrainde paarden rijdt met 13 km per uur. De meeste paarden hebben lijkt mij niet de conditie voor ritten van meer dat 4 uur op een dag te maken. Dus zou ik maximaal 35 km aan houden en zorgen voor rustplekken tussendoor, waar de paarden even los kunnen of minstens wat kunnen eten en drinken.

Menners mee laten gaan is geen slecht idee aangezien deze ook het benodigde proviand voor de dag mee kunnen nemen en verbandspullen en dergelijke. Alleen betekend een gecombineerde tocht, dat paden voor beiden geschikt moeten zijn of dat bepaalde gedeeltes van de tocht de groep opgesplitst wordt. Met de kar zijn diepe zandpaden erg belastend en mogen paden niet het smal zijn, voor ruiters zijn zandpaden vaak wel aangenaam.

Daarnaast sien je er bij een gecombineerde tocht rekening mee te houden dat niet alle paarden gecharmeerd zijn van het geluid van koetsen. Oftewel welke eisen stel je aan de makheid van de paarden, een paard aan de kletter zorgt uiteraard voor veel onrust.
Dan is het de overweging waard of er bokkers zijn die voor een of meerdere trajecten beschikbaar zijn als begeleiders zonder paard, bijvoorbeeld op onveilige oversteekplaatsen en bij de rustplekken.

Wellicht kun je eens contact opnemen met organisaties die eerder dit soort tochten georganiseerd hebben, Bijvoorbeeld het haflingerstamboek.

Misschien is het ook een idee, om de tocht vanuit diverse richtingen naar een centraal punt in Nederland te laten voeren, Zoals bij de haflinger toendertijd dat gaat naar den bosch toe, vanuit heel Nederland liepen er 5 routes, naar den Bosch, zo blijven de afstanden ook voor iedereen goed te doen. Of op een weekend in heel Nederland diverse 2 daagse tochten uitzetten en die gebruiken om aandacht te vragen en geld in te zamelen voor een speciaal doel. Zo kunnen er veel mensen meedoen, aangezien veel mensen s'weekends vrij hebben, en je hoeft geen uren te reizen met trailer voor de tochten.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:31

Ik zou ook heel graag een deel van de rit mee willen rijden, ik moet alleen nog kijken of ik een paard kan regelen

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:35

ik vind dat idee van sonjim een erg goed idee Ja
dan is het voor meer mensen ook goed te doen

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:35

Denise schreef:
Wanneer is het bij jullie dan voorjaarsvakantie, Sanne?

Oh wacht even.. voorjaarvakantie = bij ons carnaval? Kan dat..
Die is inderdaad al om *LOL*

Ik dacht ff dat je de meivakantie bedoelde (voor de examens die)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:45

Leuk idee, ik lees alleen even mee hoor, heb geen geschikt paard nog voor buitenritjes Knipoog , maar wat ook zou kunnen: als je een vast koppeltje hebt die de hele tocht willen maken, dat je mensen een stukje mee laat rijden. Dus een soort estafette idee. Als je de route weet en je dagschema's, dan kunnen mensen daar een deel van meerijden. Een dag, of een uurtje. Die mensen kunnen zich dan per km laten sponsoren door hun familie/vrienden.
Zit maar een beetje te brainstormen hoor. Leuk idee!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:03

Ik heb twee shetten voor een tweewieler en tegen die tijd een haf voor de kar dus omgeving Heerlen is haalbaar, voor mij en dan weet ik nog wel wat mensen te charteren als het een mooie rit is. Ik sta ook open om te helpen bij de verzorging en dergelijke, en als de rit een stuk heide meeneemt (heerlen, brunssum, landgraaf) dan zijn er twee weides beschikbaar voor rustende paarden.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:10

ik kan ook nog wel wat mensen optrommelen als het door gaat Haha!
ik denk dat we inderdaad gewoon zo her en der wat weides ofzo moeten zoeken waar de paarden dan eventueel in kunnen, dat is denk ik makkelijker te vinden dan stallen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:14

Ik heb twee, nou ja eigenlijk drie weien op een redelijke afstand van elkaar liggen een kwartiertje te paard, 2 van ongeveer 3500 m2 en een kleinere van 1600 m2, mijn paarden moeten ook nog ergens staan. je zou dan alleen moeten bedenken hoe je dat doet al die vreemden paarden bij elkaar is denk ik geen optie, maar allemaal stukjes afzetten misschien ook niet.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:19

daar ehb je gelijk in ik denk dat jou paarden (weet niet hoe sociaal die zijn naar vreemde paarden?) eerder hun wei zullen verdedigen als er een nieuw paard komt ofzo maar miss kunnen er een paar paarden bij elkaar staan? niet allemaal tegelijk maar gewoon de wei in een paar stukken verdelen en daar dan een paar paarden op zetten (het liefst met zo min mogelijk of geen hoeken anders jagen ze daar miss het zwakste paard in die hoek en dan kan die nergens meer heen)

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:21

Als er een website gemaakt gaat worden, ik hou me aanbevolen Haha! Zit al bomvol ideeën Haha!

Ik rij dan zelf toch niet mee (afstand, geen paard), maar wil wel een bijdrage doen (sponsor! Tong uitsteken ) door de site te bouwen en te onderhouden Lachen

sonjim, jij hebt verstand van zaken Knipoog Jouw idee is mijns inziens een stuk haalbaarder dan 1 grote lange rit.

Ik denk dat het nu het beste is als we wachten totdat de TS zich weer meldt, het is tenslotte haar idee. Dus nu even geen hotmailadressen meer aanmaken en onderling beslissen welke route er gereden gaat worden Knipoog Ik geloof niet dat ze verwacht heeft zoveel reactie te krijgen of juist wel en zette ze het daarom op Bokt Clown

Brainstormen mag altijd, maar daar wordt het alleen maar onoverzichtelijker van nu.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:24

Mijn paarden zijn heel sociaal, maar een is hengst dus samen zetten met merries is geen optie, maar mijn kleinste wei is standaard al in stukken verdeeld dus dan kunnen die van mij daar apart staan. Het ligt er ook aan hoeveel paarden meegaan, sommige hebben misschien meerdere paarden die altijd al samen staan die meegaan, die kunnen dan ook samen lopen.

Ik heb zoiets altijd al eens graag willen doen, maar juist die praktische kanten houden mij dan tegen, dus daar heb ik al vaker over nagedacht.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:27

ja dan moeten er een soort van 'vaste' groepjes ofzo zijn?
maar ik denk dat jou idee van naar 1 punt toe rijden wel een goed idee is Haha! dan hoef je niet voor een hele groep onderdak te regelen maar voor een paar, bedoel je dan ook dat er een datum geprikt wordt waarop de mensen dan op een bepaald punt moeten zijn? dat iedereen daar samenkomt?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:31

Jep en dat daar het geld overhandigt wordt, cheque of zo aan de stichting. Of je moet kiezen voor de andere mogelijkheid allemaal op zichzelf staande tochten, zonder centraal doel, maar wel in een weekend, zodat er ook media aandacht aan besteed kan worden, Ik denk ook dat je ter plaatse medewerking van politie moet regelen bijvoorbeeld om door steden heen te trekken of bij gevaarlijke kruisingen. Dat gaat makkelijker als het een grote landelijke actie is, waar media aandacht aan besteed wordt.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:33

Wat trouwens ook nog mooi zou zijn is als je per onderdeel van de tocht een aantal kinderen(in het geval van KIKA) met kanker, mee laat rijden op een koets, die wat dat leuk vinden dan. Zo sla je twee vliegen in een klap, ouders en kinderen een dagje uit en geld voor de stichting.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:35

ja dat is waar een grote groep trekt wel meer aandacht maar dan krijg je dat gedoe met het vervoer enzo dat dat bijv. niet geregeld kan worden dus dan lijkt me naar 1 punt toe rijden handiger? Haha!
o ja dat zou inderdaad heel mooi zijn Ja of misschien gehandicapten als het voor een gehandicaptenstichting is? (volgens mij was het doel toch nog niet helemaal duidelijk?)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:39

Ik bedoel ook niet persee 1 grote groep, maar groot in de zin van in heel nederland mensen activeren hiervoor. Inderdaad doel is slechts een voorbeeld. Eventueel kun je ook samen werken met de stichting doe een wens, om kinderen die graag een dag tussen paarden willen doorbrengen, hierin mee te nemen. Los van het uiteindelijke doel.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:41

ja dan zijn in heel Nederland mensen actief om bijv. naar een bepaald punt te rijden Ja moet je dan een e-mail schrijven naar doe een wens ofzo? (ja ik weet niet hoor noem ook maar even wat in me opkomt Clown )

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:43

ik wil evt wel mee doen, heb een verkeersmakke d-pony die nu getraint voor endurance word. enige probleem is dat ik een trailer moet huren en geen bakken vol geld heb. Dus zou het prettig zijn als het in gelderland of omstreken zou zijn.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:46

ik woon in westervoort dus ik woon ook in de buurt van Arnhem kan wel een trailer regelen en eventueel misschien voor mezelf nog een paard ( Clown ) maar ik weet niet hoe ver het hier vandaan is Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:13

Oja,: moet een paard trouwens hoefijzers hebben voor de tocht?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:32

Ik denk dat je dat het beste zelf kunt inschatten, mijne hebben geen ijzers (killing voor minishet hoeven aangezien de witte lijn zo dun is dat nagels altijd in het leven komen) maar kunnen ook prima zonder.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:36

volgens mij was het de bedoeling zoveel moglijk door bos? of ehb ik het verkeerd begrepen?
anders als het veel over de weg is dan zijn er weer ijzers nodig...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:38

Sodeletuut schreef:
Oja,: moet een paard trouwens hoefijzers hebben voor de tocht?

licht aan jou paard. slijten zij hoeven snel ? dan zou ik dat zekrs doen. maar als hij altijd al op blotenvoeten loopt vooral zo laten lopen. maar idd sonjim ik denk ook dat naar 1 punt toe rijden een goed idee. is mss utrecht ofzo ? (ligt redelijk centraal) en dat er dan een groep start in den bosch en eentje rond amsterdam en eentje uit het noorden en eentje van uit zee land. lijkt mij het gemakkelijkst

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 18:40

en ook een rondom arnhem? aangezien je een beetje het Westen hebt opgenoemd (niet aanvallend bedoelt hoor Knipoog )