Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_

Re: Vervelende "zo goedkoop mogelijk" paardenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:51

Ik ga mee met mensen zoals Nadya, Rosita, Arabesk, Visconti..

Pff wat een reacties hier soms zeg, zulke onwetende mensen.. Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard háát het om op stal te staan. Hij staat 24/7 buiten (een gedeelte van de wei is blubber, de rest is nog mooi groen, als hij staat te rusten staat hij áltijd in de blub, geen idee waarom, zal ie wel fijn vinden oid Vork ) .
Hij heeft momenteel een hoefzweer, dus elke dag zet ik hem ongeveer een uurtje op stal met een hoefzak om waar een reinigend sopje in zit, zodat hij even goed kan weken. Als ik de staldeur open laat, loopt hij er meteen weer uit en gaat ergens anders op het erf gras of hooi eten. En ja, er ligt ook gewoon hooi in de stal. En zo gaat het bij alle paarden die ik ken. Knipoog

Ik reed boomloos maar ben niet zo'n fan van dat concept, vandaar dat ik een zadel op maat ga laten maken; dus wat nou goedkoop? Nors opkijken

Achja de rest van wat ik allemaal wilde zeggen is al gezegd dus ik laat het hier maar even bij voorlopig. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 20:56

hmzzz meis, onwetend is denk ik geen goede formulering....... ik werk al langer in de paarden dan jij oud bent............ en mijn oneens zijn is gebaseerd op 24 jaar werken met paarden, ik heb er honderden zo niet duizenden door mijn handen gehad......... en ik ben van mening dat er geen stroming is die bepaald......... het paard bepaald wat goed voor het dier is, dat hoort bij luisteren.

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:01

KiWiKo schreef:
hmzzz meis, onwetend is denk ik geen goede formulering....... ik werk al langer in de paarden dan jij oud bent............ en mijn oneens zijn is gebaseerd op 24 jaar werken met paarden, ik heb er honderden zo niet duizenden door mijn handen gehad......... en ik ben van mening dat er geen stroming is die bepaald......... het paard bepaald wat goed voor het dier is, dat hoort bij luisteren.

Jij werkt 7 jaar langer in de paarden dan dat ik oud ben, maar op dit punt ben ik het VOLKOMEN met je eens. Je verwoord precies wat ik bedoel eigenlijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:02

KiWiKo het valt me op dat jouw argumentatie altijd bestaat uit opmerkingen die zijn gedoeld de ander te imponeren en je eigen prestige op te krikken. Of heb ik het mischien niet juist?
Daarbij komt dat je enkel datgene wat jij als juist beschouwt aan neemt. Geeft iemand een argument, jij hebt duurdere lessen, geeft iemand een ander argument jij hebt wel niet zo vele jaren ervaring. Ga eens op een argument in zonder je eigen geschiedenis en leven erbij te betrekken.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:05

Ik heb het idee dat je je ergert aan mensen die hun paard zo goedkoop mogelijk houden en daarbij het welzijn van hun paard niet voorop hebben staan. Hiermee ben ik het helemaal met de TS eens. Dit is heel vervelend gedrag en zo moet je niet over je paard denken: alles maar goedkoop waar het kan. Paarden goed houden is duur.

Maar om nou te zeggen dat "naturals" hun paard op deze manier houden, daar ben ik het niet mee eens. misschien zou je je topic aan kunnen passen. Stoor je je aan naturals of aan mensen die enkel aan geld denken?

Naturals zijn naar mijn idee meer met hun paard bezig dan met geld. Ik ken ook mensen die hun paard heel goedkoop houden en die staan nu nog te verteren op een weiland zonder gezelschap. Maar dat heeft niets met naturals te maken.

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:06

echt waar zit je met je hoofd cremellogek?
Geef liever die kennissen een schop onder hun kont als ze echt zo slecht zijn voor hun paarden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:08

@ lara silver heb je inderdaad niet juist Lachen Lachen

tis alleen zo dat ik wel in mijn werkende carriere met paarden een stuk meer "ervaring" heb opgedaan dan de gemiddelde zeg 20 jarige......... en dat is niks denegerends bedoeld..... want dat is het ook niet.

ik heb alleen soms wel eens dat iemand die zo jong is het zelfde denkt als ik toen ik die leeftijd had....... en dat is dat ze het allemaal wel weten Lachen Lachen terwijl men helemaal niks weet Lachen

Ik ben bijna 40 loop al zoo zo gruwelijk veel jaar mee, heb zo, zo gruwelijk veel paarden onder het zadel en aan de hand gehad........

en ik ben me er zo van bewust dat IK nog zo gruwelijk veel moet leren.......

Met paarden ben je nooit uitgeleerd, en daarom is jouw/mijn waarheid nooit de enige echte waarheid........ daarom moet je altijd open staan voor....

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:13

ik denk dat de TS gewoon wil weten of hier ook mensen zijn die ook anderen kennen die op die manier een paard houden, en erbij vertellen dat het ''natural'' is. ze heeft er immers duidelijk bij gezegd dat ze geen naturals wil afkraken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:16

mijn enigste eigenste staat ook hele dagen op het land, wordt natuurlijk bekapt en heeft het gruwelijk naar zijn zin.......... en ik wordt blij van zijn vreugde...... ik hoop dat ik nog 20 jaar mag betalen voor zijn vreugde.......

maar daar had ik hem eigenlijk niet voor gekocht, ik had hem gekocht voor de sport., en dan ook had hij op het land gekomen hoor, omdat ik het belangrijk vind.......

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:19

KiWiKo schreef:

Ja dat luisteren naar het paard ben ik het ook mee eens, voor sommige paarden zal het bv beter zijn om 's nachts op stal te staan ipv 24/7 buiten. Maar dat sommige mensen aankomen met; Mijn paard vind het erg fijn op stal, hij vindt het niet erg om met zijn hoofd op zijn borst te lopen want dat is hij gewend en hij laat nooit merken het niet fijn te vinden enz.. is gewoon dikke b*llshit , en dan zeggen die mensen dat zij rekening houden met de behoeftes van een paard. Rolleyes En juist die mensen kraken dan naturals af.. Nors opkijken

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:24

Of je nu 1 jaar, 10 jaar, of van mijn part 100 jaar Haha! ervaring met paarden hebt - er is niet één manier, één soort paard, één soort ruiter. Iedereen - en dus ook het paard - heeft andere behoeften. Sommige paarden vinden het echt niet fijn om 24/7 op de wei te staan, dus hen een natural-way-of-live laten leiden kun je zien als egoïstisch. Andere paarden daar en tegen zullen het prima vinden 24/7 op de wei te staan en hen een natural-way-of-live onthouden kan men zien als egoïstisch. Een paard dat geboren is voor de topsport, hoge prestaties moet leveren en dus vaak ook heel wat extra aandacht nodig heeft, natural houden kan daarom ook eigenlijk niet. Beiden groepen doen niets liever dan elkander veroordelen, tsjaaa Clown Naturals, wat jullie doen is jullie zaak. Zelf bekappen, paard 24/7 met zijn kont buiten, etc etc. Not-so-naturals, wat jullie doen is ook jullie zaak. Paard onder een dekentje en 's nachts binnen, etc etc. Elkaar overtuigen van elkaars religie heeft toch geen zin Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:25

ik kraak geen natural af............. nooit (bewust om het afkraken, kan het wel niet eens zijn) de redenering is meer dan goed....... maar ik parkeer ook een paardenhoofd tussen de knietjes als het moet........... en dat moet als dat het verschil betekend tussen mij tegen de muur gepakeerd met het nodige letsel wat erbij hoort en er een minuut later fris en vrolijk nog steeds bovenop zitten

Noemy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:33

Pff, hier kan ik ook even niet tegen hoor, ben geen 'natural' of wat dan ook. Maar ik probeer wel mijn paarden zo goedkoop mogelijk te houden. Ze staan 24/7 buiten, en nee dat is niet omdat het goedkoper is, maar omdat ze dat hun hele leven al staan en ik dat ook voor ze wil. En ik heb ook gewoon een nieuw goed zadel met boom gekocht. Dat ik het goedkoop wil houden betekend absoluut niet dat mijn paarden daaronder lijden. Ik geef uit wat nodig is, maar niet overdreven veel meer. Mijn wei is overigens mooi droog, ook met dit weer krijgen ze geen 'flut regendekens' om hoe jij dat omschrijft. Ook krijgt mijn IJslander gewoon krachtvoer (niet veel, dat heeft ze niet nodig, vooral niet nu ze stilstaat)

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:39

Als onze pony's nu in de wei zouden lopen dan zou er helemaal niks van die wei overblijven....

Irmaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:47

Eowyn3003 schreef:
Dat is nou net hélemaal niet waar, die dieren hebben veel meer weerstand. Ik vind dat ze wel een droog plekje moeten hebbenn uit de wind. Maar die paarden kunnen tenminste écht paard zijn.

Wat is echt paard? Paarden die vrij zijn om te doen wat ze willen, om te kiezen of ze wel of niet droog willen staan?

"Echte" paarden hebben we in Nederland niet.

"Echte" paarden zouden niet in een omheining staan en een (boomloos) zadel op de rug krijgen.

Paarden die wij kennen zijn zo geworden door de mens. Zijn gefokt voor de mens om ze zo goed mogelijk te gebruiken.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:55

Is het niet meer dan logisch dat mensen het zo goedkoop mogelijk willen houden?
Paarden houden is al duur genoeg, en zolang de paarden er niet onder lijden is het toch goed?
Ik heb ook gewoon spullen zo goedkoop mogelijk, maar wel wat nodig is.
Just like; geen fratsen, dat scheelt Nagelbijten / Gniffelen .
En wat jij zegt over naturals zetten hun paarden alleen buiten omdat het goedkoper is, daar kan ik me heel weinig bij voorstellen.
Mijn pony's staan ook 24/7 buiten want dat vind ik gewoon het fijnste voor ze. Ze hebben dan wel een schuilstal, maar erg vaak gaan ze dr niet in. En ja, als het flink geregend heeft dan is er ook wel wat modder, maarja dat heb je wel eens he Sigaar . Moet ik ze dan maar in stallen gaan zetten omdat er wat modder ligt? Ze staan nu al bijna nooit in de schuilstal en dat zegt toch wel iets.
En dat het zo goedkoop is, paarden 24/7 op de wei? nou zo goedkoop is het niet hoor.. reken je eens uit wat je in de winter moet bijvoeren aan hooi. Daar komt bij mij nog eens bij stro voor in de schuilstal en brok. Dus volgens jou zou ik iemand zijn die slecht voor z'n paarden is, behalve dan die schuilstal en nee ze staan ook niet met hun knieën in de modder, dat is er maar een beetje en de rest is gewoon droog. Maar nee, ik ben absoluut niet slecht voor mn paarden, ik doe alles voor die beesten.
Dat jij een paar mensen kent die het zo doen, wil niet zeggen dat al die mensen zo zijn!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:09

Leef en laat leven.
Ik trek mij niets aan van mensen die het anders doen dan ik en verkondigen dat alleen hun manier de enige juiste is. Dat wil niet zeggen dat ik niet open sta om iets te leren, want uitgeleerd ben je nooit.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:31

ieder paard heeft zijn/haar eigen behoeften. Sommige ivm. medische redenen andere ivm. welzijns redenen. Aan de baas de taak om uit te zoeken wat die behoefte zijn. natuurlijk de medische zorg waar nodig geven en kijken of het dier ook snachts buiten wil staan. Er is trouwens echt geen enkel dier wat heel de tijd binnen wil staan. een paar uur moet een pony/paard altijd naar buiten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 22:33

Hoe dan ook, je paard niet enten tegen tetanus heeft niks met natural te maken....da's gewoon dom.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 08:45

Irmaatje schreef:
Eowyn3003 schreef:
Dat is nou net hélemaal niet waar, die dieren hebben veel meer weerstand. Ik vind dat ze wel een droog plekje moeten hebbenn uit de wind. Maar die paarden kunnen tenminste écht paard zijn.

Wat is echt paard? Paarden die vrij zijn om te doen wat ze willen, om te kiezen of ze wel of niet droog willen staan?

"Echte" paarden zouden niet in een omheining staan en een (boomloos) zadel op de rug krijgen.

Paarden die wij kennen zijn zo geworden door de mens. Zijn gefokt voor de mens om ze zo goed mogelijk te gebruiken.

he he dit probeerde ik hiervoor ook uit te leggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:22

KiWiKo schreef:
het is duidelijk dat een "wedstrijd" paard gewoon gruwelijk veel duurder in onderhoud is dan een een huis tuin en keuken hobbel paard.......

ten eerste heb je accomodatie nodig, en accomodatie kost geld, zo simpel is het.

Nou nee... van het geld dat het huis kost met de grond erom heen die het mogelijk maakt mijn paard aan huis te houden, kan je een heeeeeeellllllle dure stal huren...

Het is gewoon niet zo dat het ene of het andere altijd duurder of goedkoper is... Je houdt je paard op de manier die jij voor je paard goed acht, en daar heeft geld meestal niets mee te maken...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:24

KiWiKo schreef:
dat hele natuurlijke is inderdaad een hype...... het is niet meer dan "normaal" met paarden omgaan. Er zijn mensen die daar gruwelijk aan verdienen, die he bben commercieel inzicht Lachen Lachen de rest zit gewoon lekker op hun boerderijtje met hun fok, handelspaarden......... en hebben het ook prima voor elkaar... verdienen alleen niet wat die commerciele man verdient Lachen die mensen bekappen al jaahaaaren zelf........ noemen het alleen niet natuurlijk bekappen, maar "ik doe het zelf" Lachen Lachen

Praten met paarden, je hoeft niet te kunnen praten met paarden Lachen je moet er alleen naar kunnen luisteren Lachen en als je kan luisteren....... kan je inspelen op de behoefte van.

Daar ben ik het wel helemaal mee eens Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:32

Over kennis en kunde: het is een illusie als iemand denkt in 1 leven het perfecte rijden onder de knie te kunnen krijgen. Er zal altijd een paard zijn dat om een uitzondering vraagt die je nog niet beheerst. Net als kunde: je gaat nooit alles weten. Er is niet 1 paard hetzelfde, en al heb je nog zoveel kennis van zaken, soms gaat iets buiten je macht.

Zo ook met paarden houden: voor de een is het ene goed, voor de ander iets anders. Er is geen beste manier voor ieder paard, als je hetgene meeneemt wat de eigenaar met het paard wilt doen.

Alle mensen en paarden zijn individuen, die je dus individueel moet benaderen. En soms kan je al het geld van de wereld hebben, en het beste uit zijn met de goedkoopste oplossing... (net als dat het ook andersom het geval kan zijn..)

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:33

Irmaatje schreef:
Eowyn3003 schreef:

En omdat tegenwoordig alle paarden gedomesticeerd zijn moet je hem maar meteen in een box van 3 bij 3 zetten en scheren en alles? Dan hoef je niet meer rekening te houden met zijn natuurlijke behoeften?

Hier word ik altijd zo moe van. Zodra er een discussie is over het natural paarden houden wordt er meteen bijgehaald dat je er dan ook maar niet op moet gaan zitten enz.. Dat heeft helemaal niks met elkaar te maken! (voor mij dan) Je bent natural als je je paard zo natuurlijk mogelijk houdt en of je er dan op rijdt of niks met hem doet of hem alleen poetst, dat maakt niet uit, staat los van elkaar wat mij betreft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 09:36

Ben ik helemaal met je eens, Inge Ja Lachen . Ik vind ook dat er een behoorlijk groot verschil zit in een 24/7 stalpaard of een 24/7 weidepaard.
Natuurlijk zijn er ook nog tussenwegen, prima, je moet ook naar het paard kijken. Maar mijn paard is toch echt een echt paard en zo zie ik hem ook. Ja
En hij is daar erg happy mee. Haha!