Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blizzard2000

Re: Die #@!$! wielrenners ook altijd....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:40

oomens schreef:
Hier heeft het dus ook geen zin met een beschuldigende vinger te wijzen naar de andere partij (hier, op een "ruiterforum" naar "Die #@!$! wielrenners" of op een "wielrenforum" naar "Die #@!$! ruiters")

Hier ben ik het dus volkomen mee eens.
Ik ben ruiter en wielrenner. Als ruiter hou ik ook niet van wielrenners, met name omdat mijn paard (de meeste) het toch een enge ervaring vinden als een groep voorbij komt.

Als wielrenner hou ik totaal niet van ruiters. Ruiters zijn niet te peilen. Je weet nooit wat ze doen.
Als ATB, ben ik al zo vaak bijna van de sokken gereden door ruiters die in volle galop de bocht om kwamen, en dan zijn ze boos op jou. (ben zelfs een keer door een ruiter met de zweep geslagen)

We hebben het over al die assiocale wielrenners, maar ruiters kunnen er ook wat van. Je wilt niet weten wat ik als wielrenner naar mijn hoofd geslingerd krijg van ruiters. Dat wil niet zeggen dat ik het goed keur, zowel van ruiter als wielrenner. Ik vindt dat je respect voor bijde partijen moet hebben.

Probeer als wielrenner en ruiter eens de tegenpartij te groeten.

Daarnaast is mijn ervaring dat de meeste wielrenners echt wel afremmen als je elkaar dicht moet passeren (geen bermen hebt). Je kan alleen niet verwachten dat ze stapvoets gaan rijden, als een groep wielrenners je met 20 km/h voor bij rijden lijkt dat nog heel hard, hoewel ze dan al zeker 10 km langzamer fietsen dan gewoon.

Als er echter een berm is ga ik er van uit dat de ruiter even een stukje door de berm loopt om ruimte te maken. Je kan je nu afvragen moet de ruiter plaats maken voor de wielrenner, NEE ik vindt dit gewoon sociaal gedrag, met je paard heb je de mogelijkheid om in de berm te lopen.

nogmaals Ik keur het niet goed wat de wielrenners gedaan hebben, maar ook zeker niet wat TS heeft gedaan. Hoe weet ze zeker dat de wielrenners niet langzamer gingen, moesten ze met zijn alle in de remmen gaan knijpen (dit geeft ook een leuk effect op je paard al dat gepiep). Wie zegt dat de wielrenners niet achter elkaar gingen, dit heeft even tijd nodig de achterste moeten allemaal gaan remmen om de rest er tussen te laten. Je kan zelfs als voorste rijder dan niet heel hard afremmen. die wielrenners zullen toch ook wel ander verkeer op dat fietspad tegenkomen (fietsers of zo) Hiervoor zullen zij ook achterelkaar moeten.

Er zijn altijd rotte appels bij beide partijen.
Ik wil alleen TS er op wijzen dat zij ook niet al te slim gehandeld heeft, zij gaat er van uit dat de wielrenners rekening moeten houden met haar en hun in haar situatie kunnen inleven. Zelf doet ze echter geen enkele moeite zich in te leven in hun situatie en hoe gevaarlijk het is om in 1 keer te moeten stoppen omdat in 1 keer de weg geblokkerd wordt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 09:44

Rock schreef:
Als ik hoor hoe rustig een compleet groen paard bleef in alle chaos... Daar heb ik écht bewondering voor!

Het páárd is ook het probleem niet, dat is ´paard´. Dat is wat ik al tig keer schreef Knipoog

Verder heeft iedereen ´gelijk´ vanuit de eigen kaart van de werkelijkheid. Daar heeft dat páárd echter niets aan. Iedereen roept alñtijd te pas en te onpas ´alles voor mijn paar´. Welnu, doe dat dan ook in het verkeer: wees de meest wijze. Dat is de hele crux: geven en nemen. Met een paard is het ´nemen´ een NoNo vanwege de kwestbaarheid ervan. Jij als ruiter weet dat beter dan de vrachtwagenchauffer of fietser. Dat is normaal. Ook normaal zou moeten zijn dat jíj daar dus invulling aan geeft.

´Ja maar....´ en geef jezelf een stroopwafel of stuk chocolade voor je zelfmedelijden, maar neem letterlijk of figuurlijk je hoed af en voorkóm problemen. Dat staat los van de verkeerswet of ´voorrangsrecht´. Dát is volwassenheid, dát is goed paardmanschap.

hc

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:16

blizzard2000 schreef:
Als er echter een berm is ga ik er van uit dat de ruiter even een stukje door de berm loopt om ruimte te maken. Je kan je nu afvragen moet de ruiter plaats maken voor de wielrenner, NEE ik vindt dit gewoon sociaal gedrag, met je paard heb je de mogelijkheid om in de berm te lopen.

En ik denk dat daar juist de problemen van komen.
Het er van uit gaan dát ...en dan nog zeker over de ander....

Wanneer iemand en slechte ervaring heeft gehad is de kans groot dat "het sociale gedrag" wat minder wordt, dat zie in heel de samenleving. Maar ook het geval van de berm, misschien kan ze niet de berm in doordat er glas ligt of wat dan ook, wat jij niet kunt zien vanaf je fiets.

Dán krijg je gevaarlijke situaties.

Er van uit gaan dat mensen niet voor je opzij gaan, kan het alleen maar mee vallen.

Carla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:25

bij ons vlak bj stal rijden ook altijd wielrennenrs.. ik word er ook echt helemaal gek van. en mijn paard is neit echt braaf buiten dus ik heb al een paard keer bijna in de sloot gelegen en bijna een fietservan zn fiets afgeslagen:S die mensen leren het nooit!

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:39

superwoman schreef:
blizzard2000 schreef:

En ik denk dat daar juist de problemen van komen.
Het er van uit gaan dát ...en dan nog zeker over de ander....

Wanneer iemand en slechte ervaring heeft gehad is de kans groot dat "het sociale gedrag" wat minder wordt, dat zie in heel de samenleving. Maar ook het geval van de berm, misschien kan ze niet de berm in doordat er glas ligt of wat dan ook, wat jij niet kunt zien vanaf je fiets.

Dán krijg je gevaarlijke situaties.

Er van uit gaan dat mensen niet voor je opzij gaan, kan het alleen maar mee vallen.

Ik zeg ook niet dat je de berm in moet, en dat fietsers er van uit moeten gaan dat de paarden de berm in gaan. Ik zeg alleen dat IK dat doe omdat IK dat sociaal vindt om ruimte te krieren als dat mogelijk is. Maar als de berm supper drassig is en mijn paard er tot de enkels in stapt ga ik de berm ook niet in. Maar als ik weet dat mijn paard voor een gevaarlijke situatie zou kunnen zorgen omdat hij bv. niet verkeersmak is, is het weer een heel ander verhaal. In dit geval was er geen berm, dus gaat het niet op.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 10:41

Carla_ schreef:
bij ons vlak bj stal rijden ook altijd wielrennenrs.. ik word er ook echt helemaal gek van. en mijn paard is neit echt braaf buiten dus ik heb al een paard keer bijna in de sloot gelegen en bijna een fietservan zn fiets afgeslagen:S die mensen leren het nooit!

Dus omdat jou paard bang is moeten de wielrenners maar stoppen met hun sport. Vind eigenlijk ook wel dat wij als ruiter veeeeeeeeeel meer rechten hebben. Kunnen we niet ook zorgen dat er geen bromers meer op het fietspad mogen. Wat wil je nu eigenlijk

Off topic: mooi paard heb je

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:19

Carla_ schreef:

Pardon?
Ik lees zelfs jouw weergave van jouw versie van de werkelijkheid al anders; als jouw paard niet echt braaf is buiten, heb JIJ een extraéxtra verantwoordelijkheid. Dat is niet het probleem van wie ook. Jij hoort dan helemaal niet buiten de rest van de wereld in gevaar te brengen!!!! Artikel 5 .....

Ruiters leren het blijkbaar nooit Haha!

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:22

blizzard2000 schreef:
[Kunnen we niet ook zorgen dat er geen bromers meer op het fietspad mogen.

...waar ruiters nota bene niet mogen komen Tong uitsteken op in de wegenverkeerswet geregelde uitzonderingen na...

hc

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:25

Huertecilla schreef:
blizzard2000 schreef:
[Kunnen we niet ook zorgen dat er geen bromers meer op het fietspad mogen.

...waar ruiters nota bene niet mogen komen Tong uitsteken op in de wegenverkeerswet geregelde uitzonderingen na...

hc

Dat wist ik eigenlijk niet eens Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:28

Huertecilla schreef:
Carla_ schreef:

Pardon?
Ik lees zelfs jouw weergave van jouw versie van de werkelijkheid al anders; als jouw paard niet echt braaf is buiten, heb JIJ een extraéxtra verantwoordelijkheid. Dat is niet het probleem van wie ook. Jij hoort dan helemaal niet buiten de rest van de wereld in gevaar te brengen!!!! Artikel 5 .....

Ruiters leren het blijkbaar nooit Haha!

hc

gut...dit ben ik zowaar met je eens! Bloos!

Alleen je laatste zinnetje dan weer niet, want niet alle ruiters zijn zo...ook niet alle wielrenners Knipoog
Fietspaden zijn inderdaad voor ruiters verboden, tenzij er geen berm naast ligt of er geen andere mogelijkheid is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:35

blizzard2000 schreef:

Oeps.
Dat is dan een overtreding tegen de regel dat je die wegenverkeerswet dient te kennen Knipoog

Al met al is dit topic één grote onderbouwing van waarom de ruiterij een gevaar op de openbare weg is.
1. ze kent de verkeersregels niet
2. ze denkt récht op voorrang te hebben
3. ze denkt verkeersaanwijzingente mogen geven
4. ze beheerst het voertuig niet
5. het voertuig is een ´onvoorspelbaar´ potentieel ongeleid projectiel

Dit is echt wat jullie hier en in vergelijkbare topics zélf schrijven.
Kijk eens in de spiegel!
Is dit wat jullie willen wat de rest van de wereld over jullie denkt?
Ík denk dit, mijn schat van een ruimdenkende schoonvader denkt dat!

Zoals ik al eerder schreef; ik ben geen ruiter, maar een martiaan op een grote rijhond Haha!

hc

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 11:43

Rock schreef:
Toch wel apart dat mijn opmerking over Artikel 5 een paar posts eerder werd genegeerd!

Ik denk trouwens dat het paard wel te passeren was. Als ik hoor hoe rustig een compleet groen paard bleef in alle chaos... Daar heb ik écht bewondering voor!

Dank je.
We hadden ze waarschijnlijk makkelijk kunnen passeren (als ze tenminste een beetje aan de kant gingen...) zonder dat er wat gebeurde.
Maar voor alle veiligheid -stel dat er wat gebeurd en ze fietsen op een 1/2 meter afstand naast me- vroegen we of ze wat zachter wilde rijden....

Toch maar weer terug gekomen HC? Knipoog

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:48

Da's ind niet normaal Wielrenners denken dat de weg van hun is, fietsen altijd midden op de weg en als je toetert zitten ze al op je te schelden.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:51

casperrr schreef:
Rock schreef:
Toch wel apart dat mijn opmerking over Artikel 5 een paar posts eerder werd genegeerd!

Ik denk trouwens dat het paard wel te passeren was. Als ik hoor hoe rustig een compleet groen paard bleef in alle chaos... Daar heb ik écht bewondering voor!

Dank je.
We hadden ze waarschijnlijk makkelijk kunnen passeren (als ze tenminste een beetje aan de kant gingen...) zonder dat er wat gebeurde.
Maar voor alle veiligheid -stel dat er wat gebeurd en ze fietsen op een 1/2 meter afstand naast me- vroegen we of ze wat zachter wilde rijden....

De afstand blijft het zelfde of ze nu hard of langzaam fietsen. Denk je nu echt dat het voor je paard verschil maakt of zoon groep 30 of 20 km/h fietst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:52

blizzard2000 schreef:
casperrr schreef:
Dank je.

De afstand blijft het zelfde of ze nu hard of langzaam fietsen. Denk je nu echt dat het voor je paard verschil maakt of zoon groep 30 of 20 km/h fietst.

Oh ik denk zeker van wel!! Ga zelf eens langs de straat staan. Schrik je erger als er een auto met 100 langs komt scheuren, of als hij met 30 langs rijdt? De wind en slipstream die eraf komt is heel anders, het geluid is heel anders, het beeld is heel anders...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:53

Huertecilla schreef:
blizzard2000 schreef:

Oeps.
Dat is dan een overtreding tegen de regel dat je die wegenverkeerswet dient te kennen Knipoog

Al met al is dit topic één grote onderbouwing van waarom de ruiterij een gevaar op de openbare weg is.
1. ze kent de verkeersregels niet
2. ze denkt récht op voorrang te hebben
3. ze denkt verkeersaanwijzingente mogen geven
4. ze beheerst het voertuig niet
5. het voertuig is een ´onvoorspelbaar´ potentieel ongeleid projectiel

Dit is echt wat jullie hier en in vergelijkbare topics zélf schrijven.
Kijk eens in de spiegel!
Is dit wat jullie willen wat de rest van de wereld over jullie denkt?
Ík denk dit, mijn schat van een ruimdenkende schoonvader denkt dat!

Zoals ik al eerder schreef; ik ben geen ruiter, maar een martiaan op een grote rijhond Haha!

hc

ten eerste; wie is "ze"??

1 ik ken ze wel
2 heeft volgens mij niemand hier genoemd, enkel dat er was gevraagd om even wat vaart te minderen
3 dit leer je met je ruiterbewijs om aan te geven wat je gaat doen, net als op de fiets, in een auto, enz.
4 heb ik geen last van
5 klopt, maar dat kunnen automobilisten, fietsers en voetgangers ook zijn

in de spiegel kijk ik elke dag, niks mis mee, dacht ik Haha!
mensen begroeten me altijd vriendelijk te paard en komen altijd een aai halen bij mijn paard...dus nee, ik denk niet dat er mensen iets geks over mij of mijn paard denken.

Tong uitsteken

edit; typfoutje
Laatst bijgewerkt door klomp op 26-10-07 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 11:53

Wat dacht je van het zeer snelle passeren? Allemaal snel snel voorbij, van die fel gekleurde vestjes die ineens in een flink tempo voorbij komen.
Ga me nou niet zeggen dat er geen verschil tussen zit.....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:55

casperrr schreef:
Wat dacht je van het zeer snelle passeren? Allemaal snel snel voorbij, van die fel gekleurde vestjes die ineens in een flink tempo voorbij komen.

niet aanstellen cas! eerst in de spiegel kijken jij!! Tong uitsteken

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:05

Rock schreef:
Oh ik denk zeker van wel!! Ga zelf eens langs de straat staan. Schrik je erger als er een auto met 100 langs komt scheuren, of als hij met 30 langs rijdt? De wind en slipstream die eraf komt is heel anders, het geluid is heel anders, het beeld is heel anders...

Tussen 100 en 30 km zit echt wel wat verschil. Tussen 30 en 20 zit een stuk minder verschil. Als een groep wielrenners je met 20 km/h uur inhaalt heb je nog het idee dat ze heel hard rijden. Een paard vindt een groep wielrenners vaak eng omdat ze zo geluidloos langs komen suizen. Daarnaast hebben ze bij een groep het idee dat ze het "voorbij suizende voorwerp" maar niet ophoud. Dus eigenlijk kunnen ze beter nog harder fietsen, zijn ze snel voorbij

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-07 12:06

klomp schreef:
casperrr schreef:

niet aanstellen cas! eerst in de spiegel kijken jij!! Tong uitsteken

Tssss Zij zijn groot en ik is klein! Tong uitsteken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 13:41

klomp schreef:
ten eerste; wie is "ze"??

´De Ruiterij´....

Verliefdheid op je eigen spiegelbeeld verandert niet dat jij jouw gebrek aan kennis van het wegenverkeersregelement hier breed etaleert Klomp.
Ook ´het spiegelbeeld´ was beeldspraak namelijk.

Ik vind het héél eng om te lezen met wat voor kennis en mentaliteit in het verkeer paardgereden wordt....

Hoewel iedereen in beginsel gelijke rechten heeft, is paardrijden geen recht. Daarvoor zijn kennis en vaardigheid nodig. Ook geestelijke volwassenheid om de verantwoordelijkheid voor een dier te kunnen dragen.
In het verkeer komt daar meer bij, veel meer: namelijk de rechten van anderen!
Wanneer je niet de vereiste kennis, vaardigheid en volwassenheid hebt, ben je niet klaar voor paardrijden en helemaal niet om in het verkeer de rest van de wereld daarmee confronteren.
Dat is geen recht maar een set verplichtingen.

Samengevat is paardrijden vooral een verantwoordelijkheid en het op de openbare weg paardrijden een nog zwaardere verantwoordelijkheid met set extra verplichtingen.

Het algemene beeld wat de ruiterij presenteert heeft niet voldoende kennis, -vaardigheid en -volwassenheid om op de openbare weg te rijden.

Diegenen die wel aan de voorwaarden voldoen zullen zich niet aangesproken voelen en exact begrijpen wat hier staat.

hc

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 00:48

ik reageer daarom ook alleen op je eerste stuk tekst;

ik begreep heus wat je bedoelde met "je eigen spiegelbeeld", ik maakte enkel even een grapje, dat jij dat direct serieus opvat is aan jou Knipoog

Karamell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:12

(Ik heb mijn boek over het wegregelement er even bij genomen)
Er staat toch ook echt;
"Elke bestuurder moet vertragen, als hij trek-, last- en rijdieren of vee op de openbare weg nadert. Hij moet stoppen, indien deze dieren tekenen van angst vertonen." Dit is natuurlijk wel het Belgische wegregelement, dus misschien is het anders in Nederland.
Maar indien dit hetzelfde is in Nederland, dan waren de wielrenners in dit geval toch écht in fout lijkt me. Lachen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 20:47

Iedere Nederlander dient de wet te kennen niet alleen de wegenverkeerswet en wie kent hem helemaal, niemand zelfs de wethandhavers niet, daar is het te uitgebreidt voor.

Ik kan alleen over mezelf spreken en ik denk dat ik de regels wel beheers. Ik heb deze kennis door het behalen van het bromfietscertificaat en mijn rijbewijs. Daarnaast het ruiter en men bewijs.

Nu wil ik niet zeggen dat ik daarmee de wijsheid in pacht heb, maar ik weet wel hoe ik me dien te gedragen op straat, te paard met de koets op de fiets of met de auto.

Het arm gebaar is niet een teken om het verkeer te willen regelen, maar een aanwijzing net als een remlicht, wat helaas niet funcioneert op mijn paarden, ze missen de aansluiting hiervoor. Als ik in de auto rem verzoek ik ook de auto achter mij niet om te stoppen, maar als hij het niet doet is hij schuldig aan een ongeval, dus meestal stoppen ze wel.

Verder is mij geleerd dat een paard op de weg thuishoort, dus niet in de berm en niet op fiets of voet paden, behalve daar waar de verkeersveiligheid vergroot wordt door het wel te doen. Als ik rij rij ik meestal uiters rechts op straat maar wel met een halve meter (schrik) speling. Met de koets rij ik gewoon waar ik met de auto ook rij en hou ik ook een schrikspeling. Hierdoor kan ik uitwijken als de voorbijganger heel dicht langsrijdt. Verder moet ik zeggen dat hier inderdaad heel positief gereageerd wordt op de ruiterij, en met ATB-er heb ik helemaal nooit problemen. In de heide waar ik rij hebben ze gemakshalve combipaden aangelegd ATB en ruiter pad. Dat betekend dat beiden rekening houden met elkaar en dat gaat prima.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 13:41

ik dacht dat die irritante figuren alleen hier in het Limburgse de bevolking tot wanhoop dreef, maar ik zie dat het in Zeeland niet minder is Boos!

Ze rijden gewoon met z'n 6-en naast elkaar en als jij er met je auto aan komt wijken ze dus niet, ik moet eerlijk zeggen dat ik bij zulke figuren altijd ga snijden, zodat ze zich een ongeluk schrikken.

Zit ik te paard, dan beginnen ze een kilometer achter je al te bellen of je ff opzij wil gaan, meestal krijgen ze dan van mij de opmerking dat ze ook niet schuiven als ik met mijn auto ben en ik dus nu niet voor hun schuif.

Maar na dit verhaal gelezen te hebben denk ik dat ik voortaan mijn mondje maar wat meer dicht ga houden Bloos