Ik vind het goed dat een school zo'n excursie organiseert. Elke avond ligt er een stukje vlees op je bord, en ik vind het behoorlijk naïef om te denken dat dat uit de lucht is komen vallen. Er is niks mis met vlees eten hoor, maar ik vind dat een beetje bewustzijn niet misstaat. Er zijn echt kinderen die denken dat melk uit een fabriek komt

Van Veen is idd een paardenslachter en ik ben blij dat dat in NL nog mag. Ik geloof echt dat slacht beter is dan in laten slapen. Afscheid nemen is sowieso k*t en of je dat nou in een kliniek, thuis of bij een slachthuis moet doen, het maakt de pijn er echt niet meer of minder om

Ik heb dus ook mijn eigen paard, waar ik 9 jaar lang lief en leed mee heb gedeeld zélf weggebracht. Ben niet mee naar binnen geweest, maar ik heb m wel zélf uit de trailer geladen, zoen op z'n neus gegeven en dat was het dan. Mijn vader had het jaar ervoor zijn eigen paard ook naar Van Veen gebracht en als hij het kon, dan kon ik het ook zéker. Ik heb ook echt geen seconde spijt gehad, het was het juiste moment en hoe er dan een eind aan komt maakt niet uit, het was hoe dan ook beter dan hem tot het eind der tijden met kunst en vliegwerk in leven houden.
Tuurlijk is het geen prettig gezicht (ik ben er dus ook niet bij geweest), maar het paard merkt er verder niks van, die is met het 'schieten' in 1x weg en heeft helemaal niet door dat hij nog ligt te stuiptrekken of wat dan ook.
En ja, als ik vanavond een stukje paardenbiefstuk op m'n bord krijg dan zou ik er met smaak m'n tanden inzetten. Of het nou mijn Joop is of een ander paard, ik weet iig dat mijn paard een fantastisch leven heeft gehad en dat is altijd beter dan de bio-industrie kipjes, kalfjes of koetjes. Paardenvlees is vaak meer scharrelvlees dan ander vlees. Dus waarom niet?
Van mij hoeven jullie nu niet allemaal op een holletje naar de paardenslager om een stukkie vlees te halen hoor, ieder z'n meug (en ik heb het ook nog nooit (wel in de vleessalade van de Aldi) op, het is niet zo algemeen verkrijgbaar als een kipfilet).
Over wat voor soort paarden er naartoe gaan: je kunt je volledig gezonde paard idd aanbieden, maar dat is dan je persoonlijke keuze. Daar gaat die slager niet over, die doet gewoon zijn werk. Het is de keuze van de eigenaar wanneer en welk paard hij er naartoe brengt. Mijn paard was in mijn ogen 'op', hij had het niet verdiend om nog een poos door te leven als dat meer lijden was dan een paardwaardig bestaan. Dus ja, hij mankeerde wel wat, maar dat zag je aan de buitenkant ook echt niet hoor. Hij zag er als een weldoorvoede en 'goed' getrainde knol uit.
En over overkopen: dat stelt hij bij elke eigenaar die komt voor. Ook ik kreeg dat aanbod. Paard stond nog in de trailer en hij heeft letterlijk aan mijn vader gevraagd of het paard geslacht mocht worden of dat hij het zou overkopen (en mijn vader zei dat hij het mij moest vragen omdat het mijn paard was).
Mooi detail: de benen van de paarden worden naar DGK gestuurd en daar kunnen DGKstudenten op oefenen. En dan is de cirkel weer mooi rond