verhaal over slachthuis Nijkerk..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laui!

Re: verhaal over slachthuis Nijkerk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:20

Ik heb niet alles gelezen, 10 pagina's is een beetje veel. Ik ga nu ook vast heel bokt over me heen krijgen Clown Geweldig, een paard mag vooral niet geslacht worden... en vanavond wel lekker biefstuk op je bord?

Ik vind het goed dat een school zo'n excursie organiseert. Elke avond ligt er een stukje vlees op je bord, en ik vind het behoorlijk naïef om te denken dat dat uit de lucht is komen vallen. Er is niks mis met vlees eten hoor, maar ik vind dat een beetje bewustzijn niet misstaat. Er zijn echt kinderen die denken dat melk uit een fabriek komt Clown
Van Veen is idd een paardenslachter en ik ben blij dat dat in NL nog mag. Ik geloof echt dat slacht beter is dan in laten slapen. Afscheid nemen is sowieso k*t en of je dat nou in een kliniek, thuis of bij een slachthuis moet doen, het maakt de pijn er echt niet meer of minder om Knipoog
Ik heb dus ook mijn eigen paard, waar ik 9 jaar lang lief en leed mee heb gedeeld zélf weggebracht. Ben niet mee naar binnen geweest, maar ik heb m wel zélf uit de trailer geladen, zoen op z'n neus gegeven en dat was het dan. Mijn vader had het jaar ervoor zijn eigen paard ook naar Van Veen gebracht en als hij het kon, dan kon ik het ook zéker. Ik heb ook echt geen seconde spijt gehad, het was het juiste moment en hoe er dan een eind aan komt maakt niet uit, het was hoe dan ook beter dan hem tot het eind der tijden met kunst en vliegwerk in leven houden.
Tuurlijk is het geen prettig gezicht (ik ben er dus ook niet bij geweest), maar het paard merkt er verder niks van, die is met het 'schieten' in 1x weg en heeft helemaal niet door dat hij nog ligt te stuiptrekken of wat dan ook.

En ja, als ik vanavond een stukje paardenbiefstuk op m'n bord krijg dan zou ik er met smaak m'n tanden inzetten. Of het nou mijn Joop is of een ander paard, ik weet iig dat mijn paard een fantastisch leven heeft gehad en dat is altijd beter dan de bio-industrie kipjes, kalfjes of koetjes. Paardenvlees is vaak meer scharrelvlees dan ander vlees. Dus waarom niet?
Van mij hoeven jullie nu niet allemaal op een holletje naar de paardenslager om een stukkie vlees te halen hoor, ieder z'n meug (en ik heb het ook nog nooit (wel in de vleessalade van de Aldi) op, het is niet zo algemeen verkrijgbaar als een kipfilet).

Over wat voor soort paarden er naartoe gaan: je kunt je volledig gezonde paard idd aanbieden, maar dat is dan je persoonlijke keuze. Daar gaat die slager niet over, die doet gewoon zijn werk. Het is de keuze van de eigenaar wanneer en welk paard hij er naartoe brengt. Mijn paard was in mijn ogen 'op', hij had het niet verdiend om nog een poos door te leven als dat meer lijden was dan een paardwaardig bestaan. Dus ja, hij mankeerde wel wat, maar dat zag je aan de buitenkant ook echt niet hoor. Hij zag er als een weldoorvoede en 'goed' getrainde knol uit.
En over overkopen: dat stelt hij bij elke eigenaar die komt voor. Ook ik kreeg dat aanbod. Paard stond nog in de trailer en hij heeft letterlijk aan mijn vader gevraagd of het paard geslacht mocht worden of dat hij het zou overkopen (en mijn vader zei dat hij het mij moest vragen omdat het mijn paard was).

Mooi detail: de benen van de paarden worden naar DGK gestuurd en daar kunnen DGKstudenten op oefenen. En dan is de cirkel weer mooi rond Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:20

officieel is een noodsclachting een slachting van een vermoeid of gewond dier.
deze week zijn er nieuwe regels ingegaan betrefd het vervoer van slchtdieren, gewonde dieren mogen niet meer vervoerd worden, de dieren moeten zelfstandig kunnen lopen, en naar wat een dierenarts me verteld heeft, mogen ook (verse) prolapsen (endeldarm eruit) niet meer vervoerd worden, en zullen er hoge boetes uitgedeeld gaan worden.
zoals ik al vertelde werk ik op een groot slachthuis, ik regel de ontvangst van de dieren, en moet ze categoriseren, helaas lig ik er uit vanwege een blessure, dus weet niet hoe het nu met de regeling gaat, maar ik heb veel gewonde dieren gezien in mijn leven..
noodslcahtingen mogen dus niet meer vervoerd worden is de nieuwe regel.
dus ook de kleine slachterij zal deze dieren nietm meer mogen ontvangen, komen er wel gewonde dieren, dan worden deze meteen geslacht, en de vervoerder en de leverancier krijgen beide een boete voor het vervoeren van het gewonde dier.
op zich een goede zaak dus, zij het dat de regels nogal krom zijn, een varken met een erg dikke poot die wel kan voortbewegen, die mag wel vervoerd worden, maar een varken in spreidzit of die achter verlamd is, wat erg vaak voorkomt, dat mag dan niet.
een varken dat in spreidzit zit, of achter verlamd is, heeft IMO geen pijn, deze hebben het bekken gescheurd, of een dwarslaisi (weet niet hoe je dat schrijft) die krijgen een boete, terwijl dat varken met die dikke poot wel pijn heeft, maar geen boete oplevert, omdat deze kan lopen.
deze discussie heb ik al met meerdere dierenartsen gevoerd.

wat die shetlanders betrefd, soms gaat het om shetlanders die klein en mager zijn, de kans dat het vlees wordt afgekeurd is erg groot, en ik snap de goede slager dan dat hij deze niet wil slachten.
er zijn in nl een aantal echte noodslachtplaatsen, zoals een in asten, een prima slachter, maar die slacht alle rommel die er binnenkomt, en weet van een varken die bijvoorbeeld een buikvliesontsteking heeft, op een secure manier, toch nog wat goed vlees af te snijden, bij ons gaan zulke varkens de put in, want wij slcahten op hogere snelheid, en zo'n varken secuur slachten, dwz, om de ontsteking heen snijden, is onmogelijk op die snelheid, en kostentechnisch is het dus goedkoper deze gelijk af te maken en de put in te gooien.
vandaar dus dat de ene slachter zulke dieren wel zal nemen, en de andere niet, een goede slachter in de zin van veel productie en goede kwaliteit, die zal het liefst alleen gezonde ,slachtwaardige dieren slachten, terwijl een slachter die minder productie heeft, en meer tijd neemt, voor die dieren zal kiezen, want ze hoeven voor die dieren maar heel erg weinig te betalen aan de leverancier, ze hebben er dan meer werk aan,maar uiteindelijk meer winst per dier.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:27

Garmana schreef:
dat geeft niet Lachen Maar hij gewoon eerlijk tegenover de paarden. Als hij bijvoorbeeld een paard bij hem thuis heeft staan die geslacht moet worden en die word zou maar zeggen om 11uur geslacht. Dan krijgt dat beestje ook gewoon nog het hoopje hooi en het schepje brokken wat de andere paarden ook krijgen! Hij behandeld ze met gelijke waarde dat vind ik echt mooi. En zeker ook respectvol Lachen

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:29

Laui! schreef:
Ik heb niet alles gelezen, 10 pagina's is een beetje veel. Ik ga nu ook vast heel bokt over me heen krijgen Clown Geweldig, een paard mag vooral niet geslacht worden... en vanavond wel lekker biefstuk op je bord?

Ik vind het goed dat een school zo'n excursie organiseert. Elke avond ligt er een stukje vlees op je bord, en ik vind het behoorlijk naïef om te denken dat dat uit de lucht is komen vallen. Er is niks mis met vlees eten hoor, maar ik vind dat een beetje bewustzijn niet misstaat. Er zijn echt kinderen die denken dat melk uit een fabriek komt Clown
Van Veen is idd een paardenslachter en ik ben blij dat dat in NL nog mag. Ik geloof echt dat slacht beter is dan in laten slapen. Afscheid nemen is sowieso k*t en of je dat nou in een kliniek, thuis of bij een slachthuis moet doen, het maakt de pijn er echt niet meer of minder om Knipoog
Ik heb dus ook mijn eigen paard, waar ik 9 jaar lang lief en leed mee heb gedeeld zélf weggebracht. Ben niet mee naar binnen geweest, maar ik heb m wel zélf uit de trailer geladen, zoen op z'n neus gegeven en dat was het dan. Mijn vader had het jaar ervoor zijn eigen paard ook naar Van Veen gebracht en als hij het kon, dan kon ik het ook zéker. Ik heb ook echt geen seconde spijt gehad, het was het juiste moment en hoe er dan een eind aan komt maakt niet uit, het was hoe dan ook beter dan hem tot het eind der tijden met kunst en vliegwerk in leven houden.
Tuurlijk is het geen prettig gezicht (ik ben er dus ook niet bij geweest), maar het paard merkt er verder niks van, die is met het 'schieten' in 1x weg en heeft helemaal niet door dat hij nog ligt te stuiptrekken of wat dan ook.

En ja, als ik vanavond een stukje paardenbiefstuk op m'n bord krijg dan zou ik er met smaak m'n tanden inzetten. Of het nou mijn Joop is of een ander paard, ik weet iig dat mijn paard een fantastisch leven heeft gehad en dat is altijd beter dan de bio-industrie kipjes, kalfjes of koetjes. Paardenvlees is vaak meer scharrelvlees dan ander vlees. Dus waarom niet?
Van mij hoeven jullie nu niet allemaal op een holletje naar de paardenslager om een stukkie vlees te halen hoor, ieder z'n meug (en ik heb het ook nog nooit (wel in de vleessalade van de Aldi) op, het is niet zo algemeen verkrijgbaar als een kipfilet).

Over wat voor soort paarden er naartoe gaan: je kunt je volledig gezonde paard idd aanbieden, maar dat is dan je persoonlijke keuze. Daar gaat die slager niet over, die doet gewoon zijn werk. Het is de keuze van de eigenaar wanneer en welk paard hij er naartoe brengt. Mijn paard was in mijn ogen 'op', hij had het niet verdiend om nog een poos door te leven als dat meer lijden was dan een paardwaardig bestaan. Dus ja, hij mankeerde wel wat, maar dat zag je aan de buitenkant ook echt niet hoor. Hij zag er als een weldoorvoede en 'goed' getrainde knol uit.
En over overkopen: dat stelt hij bij elke eigenaar die komt voor. Ook ik kreeg dat aanbod. Paard stond nog in de trailer en hij heeft letterlijk aan mijn vader gevraagd of het paard geslacht mocht worden of dat hij het zou overkopen (en mijn vader zei dat hij het mij moest vragen omdat het mijn paard was).

Mooi detail: de benen van de paarden worden naar DGK gestuurd en daar kunnen DGKstudenten op oefenen. En dan is de cirkel weer mooi rond Knipoog

Inderdaad Lachen En wat ik dan zo kinderachtig vind is dat als mensen gezien hebben hoe de verwerking van vlees gaat dat ze het dan opeens niet meer hoeven. Je moet er gewoon niet bij stilstaan. Ik eet bijna geen vlees puur omdat ik het niet lekker vind. Er zijn maar een paar stukken vlees waar ik van kan genieten. Ook ik eet frikandellen en kroketten waar afvalvlees in zit. En weet ook dat het paardenvlees is wat er in zit. Maar daar word die frikandel echt niet minder lekker door!

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:31

Oja en ook wij krijgen afgehakte paardenvoeten naar school gestuurd. Ik geloof dat wij ze uit België krijgen ofzo. Waarom vies waarom zielig? Word eerst allemaal schoon gemaakt enzo. En dood was het paard toch al waarom dan niet voor de laatste keer nuttig gebruiken?

Edit: Heb donderdag toets hoefbekappen gehad en heb wel een mooie 7 gehaald en dat dankzij die mooie voetjes waarop ik heb kunnen oefenen!

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:34

Ik ken Jan persoonlijk, alles wat Garmana zegt klopt. Het is een echte paardenman in hart en nieren. Maar op een zeer "humane" manier worden de paarden geschoten, soms bv. bij het uitladen van de trailer; paard is bezig (ook geestelijk) met van de klep stappen en patsboem, pin door de kop en hij ligt halverwege de klep. Het paard zal nooit weten wat hem overkwam. Mijn eerste paard heb ik ook daar laten afmaken en de volgende zal daar ook eindigen als deze niet op natuurlijke wijze overlijdt. That's life.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:35

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:35

NoireIdylle schreef:
Ik ken Jan persoonlijk, alles wat Garmana zegt klopt. Het is een echte paardenman in hart en nieren. Maar op een zeer "humane" manier worden de paarden geschoten, soms bv. bij het uitladen van de trailer; paard is bezig (ook geestelijk) met van de klep stappen en patsboem, pin door de kop en hij ligt halverwege de klep. Het paard zal nooit weten wat hem overkwam. Mijn eerste paard heb ik ook daar laten afmaken en de volgende zal daar ook eindigen als deze niet op natuurlijke wijze overlijdt. That's life.

hij word niet halverwege de klep geschoten hij komt eerst in een soort stalletje..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:38

Ik zou er niet heen zijn gegaan,sorry het is voor mij niks.Ik kan er mijn ogen niet voor sluiten, het gebeurd toch dat weet ik wel.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:39

avanoort schreef:
Nou mooi niet dat ik mijn paard naar de slager breng.

reageer dan niet!!

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:39

Citaat:

hij word niet halverwege de klep geschoten hij komt eerst in een soort stalletje..

Dat is wat Jan mij zelf ooit verteld heeft... Misschien tegenwoordig niet meer?? Of in sommige gevallen??

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:40

Ik eet nu al nooit vlees en als ik dit zou zien zou ik het al helemaal niet meer door mijn keel kunnen krijgen...hoe graag ik het ook zou willen. Ik hoop dat ik nooit voor die keuze kom te staan mbt coco ( niemand hier verwacht ik )

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:41

NoireIdylle schreef:
Citaat:

Dat is wat Jan mij zelf ooit verteld heeft... Misschien tegenwoordig niet meer?? Of in sommige gevallen??

ik weet het niet misschien als het paard vol stress ( op de een of andere maniet) zit.. maar verder in die ruimte..

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:45

In ieder geval goed dat ze dat soort excursies hebben, kan best schokkend zijn zoals je beschreef. Want als je na je opleiding ook een baan vindt in de paardensport, zul je ook de minder leuke kanten van het vak meemaken. Niet alles is pennyroze Lachen Succes met je opleiding iig!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:49

vind het fijn om te lezen dat hij een "goede slachter" is.
Wij hebben besloten dat als het zo ver is, Apollo naar de slacht gaat. Ben dus een beetje aan het rond lezen naar ervaringen met verschillende slachters.
Apollo hout het waarschijnlijk geen jaren meer vol (artrose) en als hij weer een flinke dip krijgt is het voor ons snel over.

Ik zal hem zeker onthouden voor als het zo ver is! Bedankt voor je verslagje!

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:02

Citaat:
Ik neem aan dat het paard ook écht wel dood is, wat doen ze er anders mee?

Jehoort vaak genoeg dat je je paard naar de slager bent na een maand kijk je op marktplaats naar een nieuw paard, zie je daar zo je paard staan die je naar de slager hebt gebracht!

LittleJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:05

avanoort schreef:
Nou mooi niet dat ik mijn paard naar de slager breng.

idd sorry ik ben daar echt tegen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:12

switchx schreef:
Citaat:
Ik neem aan dat het paard ook écht wel dood is, wat doen ze er anders mee?

Jehoort vaak genoeg dat je je paard naar de slager bent na een maand kijk je op marktplaats naar een nieuw paard, zie je daar zo je paard staan die je naar de slager hebt gebracht!

das een andere discussie
je hebt slagers die dit illegaal doen, want ja het is verboden om te handelen in slachtpaarden, amar het gebeurt wel.
en daarom altijd de staart terug vragen, of iemand mee laten gaan naar binnen.
wat ook helpt is manen en staart geheel afscheren,dan is handelen meteen een stuk minder aantrekkelijk
maar eerlijk is eerlijk, ik zou dat mijn paard niet aan willen doen, ik wil dat ze doodgaat zoals ze is, en niet zonder manen en staart.
wat je dan dus kunt doen is de staart invlechten, en er eventueel een lint in meevlechten,en de staart laten tonen zodra het gebeurt is, zo hoef je niet je dode dier te zien, maar de ingevlochten staart met lint bewijst dat jouw paard dood is en niet verhandeld wordt.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:34

NoireIdylle schreef:
In ieder geval goed dat ze dat soort excursies hebben, kan best schokkend zijn zoals je beschreef. Want als je na je opleiding ook een baan vindt in de paardensport, zul je ook de minder leuke kanten van het vak meemaken. Niet alles is pennyroze Lachen Succes met je opleiding iig!

dank je en ik weet het de paardenwereld is kei en keihard!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:37

De paardenwereld wordt keihard gevonden... maar in elke handel is dit zo. Alleen juist omdat het "gezelschapsdieren" betreft en er geld mee te maken is, hoor je het vaker. Maar er zijn genoeg andere dingen hoor. "Gestolen koeien... later vind je een stel kadavers met afgehakte oren terug". Nee, dat is gunstig. Want hoe zijn deze dieren dan aan hun eind gekomen als er geen slager in het spel was...?

Klinkt heel hard, maar je kunt het zo erg en gevoelig maken als je het zelf voordoet.

Garmana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 14:41

Hermesdeux schreef:
De paardenwereld wordt keihard gevonden... maar in elke handel is dit zo. Alleen juist omdat het "gezelschapsdieren" betreft en er geld mee te maken is, hoor je het vaker. Maar er zijn genoeg andere dingen hoor. "Gestolen koeien... later vind je een stel kadavers met afgehakte oren terug". Nee, dat is gunstig. Want hoe zijn deze dieren dan aan hun eind gekomen als er geen slager in het spel was...?

Klinkt heel hard, maar je kunt het zo erg en gevoelig maken als je het zelf voordoet.

Dat wel maar je word vaak voor keuzes gesteld die je liever niet meemaakt!

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:43

Vreselijk. Ik zou er niet eens naar binnen gaan. Ik hoef dit echt niet met mijn eigen ogen te zien! Nooit.

SONY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:49

Jup ben met school ook na slachthuis in Nijkerk geweest en naar een kippen slachterij dat was echt vies daar bij die kippenslachterij. Heb ook een slachting meegemaakt. Niet zo'n prettig gezicht maar is de realiteit hé...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:52

ik heb niet alles gelezen, had ik dus echt geen zin in.
maar ik zou dus als we met school ook zo'n excursie hadden, dus mooi niet meegaan.
ik zou er nog dagen wakker van liggen.

ik zou zelf ook nooit me paard naar de slager brengen.
zo'n paard hoor je met waarde gewoon in te laten slapen als het echt moet.

het idee dat je paardje na een paar dagen bij iemand anders op je bord ligt.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:56

Wij hebben vorig jaar twee paarden naar Nijkerk gebracht. En ondanks dat het feit dat je daar komt niet leuk is. Hadden wij een zeer goede ervaring daar. Ik breng ze liever daar heen dan dat ik een paard thuis laat eutaniseren dat heb ik namelijk al twee keer goed fout zien gaan.