slachten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perrokai

Re: slachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 02:51

ThaGirl schreef:
Hier ben ik het wel mee eens.
En iedereen die niet wil dat er beesten geslacht worden, die zijn dus vegetarier? Want waarom zou het wel eerlijk zijn om jullie paard niet naar de slacht te brengen, maar andere dieren zoals kippen en koeien, dat is wel eerlijk om geslacht te worden en lekker op gegeten te worden?

Wij hebben vorige week ook een koe naar de slacht laten brengen en hebben daar nu het vlees van in de diepvries liggen. Zijn we nou zo'n dierenbeullen??

Dat bedoel ik dus met een andere band met je paard hebben dan ik. Heb je ook bijv. dertig jaar lief en leed gedeeld met die kippen. Of was het je lievelingskoe waar je iedere dag liefde en aandacht aan besteed hebt en wat je maatje was voor het leven ? Waar je iedere dag mee staat te knuffelen en lekker een stukje gaat rijden of wandelen en waar je ieder vrij uurtje aan hebt besteed ?
Moet ik nog duidelijker zijn of snap je het verschil ? Kijk dat je dat zo gewend bent snap ik best dan ga je er ook vanzelf anders mee om. Maar om nou vegetarier te worden omdat 1 van jouw wie weet hoeveel koeien die ik niet persoonlijk heb gekend en van heb gehouden op mijn bordje ligt. Nee dus.
Maar dit bevestigd dus duidelijk mijn vage vermoeden dat sommige paardenmensen een andere band hebben met hun paard of ander huisdier dan ik. Ik laat mijn hond toch ook niet slachten waarom mijn paard dan wel, is het beter voor het paard of wordt jij er beter van. En ja ik eet liever jouw koe op dan bijv. mijn ene koe die ik al jaren heb (heb ik niet) Het gaat puur om een gevoelskwestie.
Niemand heeft ook nog antwoord gegeven op mijn vraag wat het voordeel van slachten is voor het paard ?? en of het echt zo is dat hij na het schieten niet dood is maar in coma, en dat dan zijn halsslagader doorgesneden wordt. Wat is het voordeel nou t.o.v. inslapen en waarom is inslapen slechter voor het paard??? (kom aub niet met doodstrijd als antwoord want dat is echt onzin dan begrijp je de methode inslapen ook niet)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 08:24

met in slapen gaat je paard ook naar een afvalsverwerkingsfabriek en zijn ze daar respectvol met paarden nee en dan komt ie als nog in de lijm e.d. ,,, En slachten gaat sneller.is echt zo snel.. en naar mijn weten zijn ze gewoon gelijk dood ja de hals wordt vrij snel opengesneden anders stolt t bloed.
ik was er eerst altyd op tegen... nu niet meer en ja dat komtt toch door dat vecht gedoe want sommige paarden doen dat...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:14

Alani schreef:
Voor diegenen die voor een spuitje zijn; blijf je erbij als hij de dodelijke injectie krijgt?
Blijf je erbij al hij wordt weggesleept of afgevoerd?

.

ik ben idd tot het laatste erbij gebleven, pas toen hij geen adem meer haalde en hij koud werd ben ik weggegaan....
het ophalen is de stalhoudster bij geweest omdat ik hele spookbeelden zag over mn beestje wat gegerepen werd door zo;n arm van die vrachtwagen.... bleek dat het reuze mee viel, het is een zéér grote schep, waar het hele paard inpast.

idd schijnt het zo te zijn dat overleden paarden in de lijm etc belanden.... als ik er goed over nadenkt, word ik daar ook niet vrolijk van, maar goed...
met dat idee kan ik leven, het ideee dat iemand of ikzelf míjn paard eet, kan ik niet verdragen.... neemt niet weg dat ik best besef dat dat heel egoistisch is, aangezien ik wel van een lekker stukje paardenvlees hou, maar niet de mijne!

verder ben ik niet persé voor of tegen de slacht en mensen..... naar de slacht betekend niet direct dat iemand je paard op eet.... je kan ook je paard naar de slacht brengen en hem niet voor consumtie beschikbaar stellen... dit heb ik in Toos dr paspoort laten zetten, hierdoor wordt er geen uitgebreid medicijngebruik bijgehouden en als dat in een paspoort staat mógen ze (in principe...) niet meer voor consumptie gebruikt worden omdat er geen registratie geweest in het paspoort...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:22

Wat gebeurt er eigenlijk na het slachten met een paard dat niet meer voor consumptie gebruikt mag worden? Ik moet het zelf eigenlijk ook nog laten veranderen in haar paspoort..

Ben verder nog steeds van mening dat slachten (trailer, reizen, slachthuis in, slachten zelf) langer duurt dan in laten slapen.. en met een ziek/kreupel paard wil ik dat niet meer.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 09:29

Ireentjuh schreef:
Wat gebeurt er eigenlijk na het slachten met een paard dat niet meer voor consumptie gebruikt mag worden? Ik moet het zelf eigenlijk ook nog laten veranderen in haar paspoort..

.

wat mijn DA zei is dat ze dan alsnog 'verwerkt' worden net als dat gebeurd als je je paard in laat slapen...ze worden dan ook opgehaald dus door het destructiebedrijf(heet dat zo???)

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:40

Citaat:
Niemand heeft ook nog antwoord gegeven op mijn vraag wat het voordeel van slachten is voor het paard ?? en of het echt zo is dat hij na het schieten niet dood is maar in coma, en dat dan zijn halsslagader doorgesneden wordt. Wat is het voordeel nou t.o.v. inslapen en waarom is inslapen slechter voor het paard???

Citaat:
Wat ik voor een paard een bijzonder stressvol moment vind, is het onder narcose gaan. Het dier voelt dat het de controle kwijt raakt en er zijn er bij die daar volledig van in paniek raken. Niet zo gek ook voor een vluchtdier dat afhankelijk is van zijn benen om te overleven.Honden en katten bijv. vinden het een stuk minder eng, al zitten daar ook wel eens "paniekers" bij. En daarom zie ik liever de slacht, dan heb je die worsteling van bij proberen te blijven niet. Nogmaals, spuitje vind ik ook een volledig acceptabele manier, en als een paard om de een of andere reden beter niet vervoerd kan worden dan gebeurt dat gewoon.

Citaat:
Maar dit bevestigd dus duidelijk mijn vage vermoeden dat sommige paardenmensen een andere band hebben met hun paard of ander huisdier dan ik

Dat denk ik wel. Jij gaat voor je eigen gevoel zonder andere opties te onderzoeken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 10:59

Jammer dat sommigen anderen niet in hun waarde laten...
Ik ben van mening dat het per dier en per persoon verschilt wat het beste voor beiden is.
Nu ik wel moet zeggen dat het belang van het paard natuurlijk wel voorop staat.

Edit: Dit is niet persoonlijk tegen iemand bedoeld, maar in het algemeen!
Sommige mensen reageren wel heel erg fel...

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:16

ik denk dat het aan de situatie ligt. wat de reden is en hoe het paard met vervoer en vreemden is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 11:20

Ik weet niet wat ik zou doen...

Volgens mij is de slager soms diervriendelijker omdat het zo rap gaat, maar is het idee dat je paard geslacht wordt gewoon de drempel.

Ik heb tot nog toe 1 keer meegemaakt dat een paard ingeslapen werd. Hij was heel snel weg en het ging vredig. Maar nu lees ik hier ook verhalen van paarden die nog de wil om te leven hebben en gaan vechten tegen de verdoving. Dat lijkt me vreselijk!! En van tevoren kan je niet zeggen hoe je paard op inslapen reageert...

Dubio!

EDIT: je moet uitgaan van het dier. Waar heeft hij/zij het minst last van? Als het leven uit het lichaam is, is het je paard niet meer.. Wat daar ligt is dan een paardenlichaam, maar niet meer jouw paard. Zo zie ik het. Toch zou ik niet weten wat ik zou doen! Lastig.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:36

Ik heb een paard meegemaakt die naar de slager ging. Dit dier had ongenezelijk letsel aan zijn voorbenen. We zetten hem in de trailer niets aan de hand. We komen bij de slager uit, gaat het paard compleet uit zijn plaat. Normaal gespoken niet aan de hand vele wedstrijden gereden overal en nergens geweest. Alleen hier ging hij finaal uit zijn dak. Hoe komt dat dan mensen? Jullie hadden de angst in zijn ogen moeten zien, het dier vocht omdat het voelde dat het niet goed was waar hij heen ging. Paniek, angst en vluchtgevoel.... Lekker einde van je dier die zijn hele leven voor jou heeft gegeven....

Dan maar een spuitje waarna ze lekker relaxt en rustig gaan slapen en niet meer wakker worden.

Stephanie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:51

Als ik dit zo allemaal gelezen heb zou ik aan de dierenarts vragen of ze wel een extra dosis zou willen geven zodat hij in één keer dood is.

Zou er niet aan moeten denken dat ik hem nog een paar minuten zie lijden...

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:00

Stephanie9 schreef:
Als ik dit zo allemaal gelezen heb zou ik aan de dierenarts vragen of ze wel een extra dosis zou willen geven zodat hij in één keer dood is.

Vindt je dat echt lijden? Ik vindt het meer een natuurlijke reactie op een onnatuurlijke manier van leven beeindigen. Bij de slager en met de spuit. Maar inderdaad vraag meteen een dubbele dossis....

Zeg nou zelf iedereen wil toch dat zijn/haar paard in zijn slaap ten onder gaat. Wie wil zo'n keuze nou maken?

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:05

Als er een goede manier van inslapen wordt gebruikt, zoals wij doen, dan kan ik jullie 200% verzekeren dat er geen gevecht optreedt en dat hij onmiddellijk dood is. Al de verhalen over het vechten en lange doodstrijd, ontstaan enkel door een onoordeelkundig gebruik van het inslapen. Met als grootste boosdoener het bezuinigen op producten. Wat helaas dikwijls niet de schuld is van de dierenarts, maar van de eigenaar die het veel te duur vindt om het inslapen te doen zoals het hoort. Dan moet een dierenarts wel opteren voor een goedkopere methode... Voor alle duidelijkheid, ik ben zeker ook niet tegen slachten. Ik heb veeeeeeel ervaring met beide methodes en als ze vakkundig uitgevoerd worden, is geen enkele methode paardonvriendelijk. Dan is de keuze aan de eigenaar om de methode te kiezen waar hij of zij en eventueel het paard zich het beste bij voelt... Het is zeer persoonlijk en ik denk dan ook niet dat je een oordeel kunt vellen over de keuze van een ander.

Stephanie9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:11

Binckydenice schreef:
Stephanie9 schreef:

Vindt je dat echt lijden? Ik vindt het meer een natuurlijke reactie op een onnatuurlijke manier van leven beeindigen. Bij de slager en met de spuit. Maar inderdaad vraag meteen een dubbele dossis....

Zeg nou zelf iedereen wil toch dat zijn/haar paard in zijn slaap ten onder gaat. Wie wil zo'n keuze nou maken?

Ik begrijp ook wel dat het een natuurlijke reactie is maar denk niet dat er ook maar iemand het fijn vindt om te zien dat je paard vecht tegen de dood terwijl jij ervoor gezorgd hebt dat hij net een spuit heeft gekregen... Het liefst zie je je paardje gewoon rustig inslapen en langzaam dood gaan.
Las net een stukje van een meisje die bij haar paard echt de paniek in zijn ogen zag... Ik kan me echt goed voorstellen dat dat vreselijk moet zijn!!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:33

ik heb begin dit jaar een pasgeboren veulen moeten laten euthaniseren omdat ze met een open buikje ter wereld is gekomen.
Voordat haar hart niet meer klopte heeft zeker 10 minuten geduurd. Dat dit zo lang duurde is natuurlijk logisch; het zuurstofgehalte in het bloed was bij nog dusdanig laag.
Maar een doodsstrijd heeft ze zeker niet gehad en haar korte maar zeer pijnlijke leventje werd volgens mij op een zachte manier beeindigd.

Om antwoord te geven op mijn eigen vragen;
Ik blijf erbij als mijn paard wordt geethaniseerd (3 jaar geleden ook een jaarling moeten laten euthaniseren a.g.v. een ongeval), het weghalen is afhankelijk van de situatie.
Ondanks dat dit heel nuchter van me klinkt, zie ik mijn overleden paard niet als omhulsel, maar doet het uiterlijk me veel te veel denken aan het dier waar ik zoveel van gehouden heb. Maar kwijt ben je hem dan toch of dat voor de destructie of crematie is, dat is voor mij niet zo belangrijk.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:49

Ellebel schreef:
Dat denk ik wel. Jij gaat voor je eigen gevoel zonder andere opties te onderzoeken.

Flauwekul ! Ik vraag hier toch of iemand die voor slachten is en tegen inslapen wat de voordelen voor het paard van slachten is ??? Dan onderzoek ik toch andere opties ?
En nogmaals de "doodsstrijd" bij inslapen bestaat niet het paard is bij het eerste spuitje net zo ver weg als bij die pin in zn hersenen. Blijkbaar alleen in coma zoals hier verteld werd...
Dus Ellebel die blijkbaar ook iets tegen het inslapen heeft, wat is het voordeel voor het paard van het slachten ????

manitoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:54

een vriendin van mij heeft haar paard ook in laten slapen, dat is heel vredig gebeurd, ze vertelde dat ze kon zien dat haar paardje er vrede mee had en zo gezegd " aan toe was". Ze heeft daarna haar paardje laten cremeren.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:22

Ellebel schreef:
Citaat:
Wat ik voor een paard een bijzonder stressvol moment vind, is het onder narcose gaan. Het dier voelt dat het de controle kwijt raakt en er zijn er bij die daar volledig van in paniek raken. Niet zo gek ook voor een vluchtdier dat afhankelijk is van zijn benen om te overleven.Honden en katten bijv. vinden het een stuk minder eng, al zitten daar ook wel eens "paniekers" bij. En daarom zie ik liever de slacht, dan heb je die worsteling van bij proberen te blijven niet. Nogmaals, spuitje vind ik ook een volledig acceptabele manier, en als een paard om de een of andere reden beter niet vervoerd kan worden dan gebeurt dat gewoon.

Dat is voor mij geen afdoende voordeel, er zijn ook paarden die stress beleven aan het naar de slager gaan. Jij en ik weten niet wat er in zo'n paard zn hoofd omgaat op dat moment want we kunnen het hem niet meer vragen. Net zo min als na het inslapen. Dus nogmaals wat is het voordeel voor het paard van slachten ?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:24

ik ben voor inslapen, slachten klinkt al zo horror-achtig.. ookal is het de laatste jaren beter geworden ben ik tegen. Ik zou het ook nooit doen. Een prikkie dan maar.. het liefst een natuurlijke dood. Maar voorlopig nog maar niet aan denken Knipoog

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:42

Citaat:
Dat is voor mij geen afdoende voordeel, er zijn ook paarden die stress beleven aan het naar de slager gaan. Jij en ik weten niet wat er in zo'n paard zn hoofd omgaat op dat moment want we kunnen het hem niet meer vragen. Net zo min als na het inslapen. Dus nogmaals wat is het voordeel voor het paard van slachten ?

Ik heb nog nooit een paard zien panieken bij de slacht, wel bij het inslapen. Dus wat mij betreft is slachten zeker wel een goede optie. Ik probeer ook niet te zeggen "dit is goed en dit niet", maar dat je beweert dat slachten slecht is en alleen voor mensen die niet van hun paard houden vind ik echt te bont voor woorden, vooral omdat je eigenlijk nergens weet van hebt. Ben wel benieuwd wat jou wel zou kunnen overtuigen van het feit dat slachten een goede optie is. Misschien een keer mee?

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:56

nou, wikken en wegen hoop ik toch dat ze in het weiland natuurlijk overlijd..

Maar ik de stal is het ook niet goed om natuurlijk te overlijden, mbij ons op stal is dat gebeurd enmijn ouders moesten dat paard toen uit stal halen, maar dat beest was al zo stijf, nou toen kon hij niet zoo de deur, me ouders vonden het helemaal niet leuk om hem eruit te halen, want het kon niet anders dan dier onvriendelijk.. ze heben op allerlei manieren dat beest moeten kantelen en omdat hij stijf is werkt het niet echt mee... zo zie je maar weer dat alle manieren een nadeel hebben...

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:29

Ellebel schreef:
Ik heb nog nooit een paard zien panieken bij de slacht, wel bij het inslapen. Dus wat mij betreft is slachten zeker wel een goede optie. Ik probeer ook niet te zeggen "dit is goed en dit niet", maar dat je beweert dat slachten slecht is en alleen voor mensen die niet van hun paard houden vind ik echt te bont voor woorden, vooral omdat je eigenlijk nergens weet van hebt. Ben wel benieuwd wat jou wel zou kunnen overtuigen van het feit dat slachten een goede optie is. Misschien een keer mee?

Als je me beter had gevolgd dan weet je dat ik helemaal niet tegen slachten ben op zich alleen niet mijn paard, hond, man, vader, kind of ander dier. Jij hebt misschien geen paniek gezien bij een paard en ik heb nog nooit een doodsstijd gezien of paniek gezien bij inslapen, zelfs bij het intelligentste dier "de mens". Ik beweer ook helemaal niet dat slachten slecht is en dat die mensen niet van hun paard houden dus maak mijn uitspraken niet erger dan dat ze zijn. Ik heb alleen het vermoeden dat mensen die hun dier laten slachten een andere band hebben met hun dier dan ik met mijn paard.
En dat is niet vreemd, een veeboer die fokt voor vleesconsumptie heeft toch gelukkig niet zo'n band met iedere koe of varken als ik met mijn paard? In jouw ogen ga ik misschien ook te ver in mijn band en gevoel naar mijn paard of ander dier, misschien omdat jij anders opgegroeid bent of anders gewend. Ik begrijp dat wel. Jij een ander zn gevoel duidelijk niet.

Op het gevecht om de dood en de paniek wel of niet bij de slager na, deze gebeuren volgens sommigen dan weer wel en dan weer niet bij beide methodes, wat is dan het voordeel van slachten.
Blijf je er ook bij als ze je maatje afstropen en in onderdelen klaar leggen ???

En bedankt voor de de uitnodiging als dat het was maar ik sla toch even af. Heb op tv wel koeien en varkens en kippen en schapen zien slachten en daar heb ik al moeite mee, ik ken ze niet eens!
En ja ook ik ben hypocriet, ben een echte vleeseter zolang ik maar niet met mn neus op de feiten wordt gedrukt, zou ik zelf mn kippetje moeten slachten, was ik vandaag nog vegetarier.

Shoot me for being a coward !

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:49

[/quote]

Op het gevecht om de dood en de paniek wel of niet bij de slager na, deze gebeuren volgens sommigen dan weer wel en dan weer niet bij beide methodes, wat is dan het voordeel van slachten.
Blijf je er ook bij als ze je maatje afstropen en in onderdelen klaar leggen ???

Ik ben benieuwd naar het antwoord hiervan.....

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:53

Heb ik al vaak genoeg gezien, maar ga ik niet bij een eigen paard doen. Waarom zou ik ook, hij is er dan niet meer, voor hem hoef ik het dus niet te doen. Blijven jullie er dan bij als ie in de rendac wagen gaat, daar in de verbandingsoven gaat en de hens er in gaat?

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:00

Toch nog maar even een reactie plaatsen, met name door de post van perrokai.

"Ik heb alleen het vermoeden dat mensen die hun dier laten slachten een andere band hebben met hun dier dan ik met mijn paard."

Ik neem aan dat je met deze opmerking bedoelt dat iemand zijn paard naar de slacht brengt hier minder om zou geven dan dat je hem een spuitje laat geven.

Deze opmerking strijkt mij echt tegen de haren in. Ik heb ook gekozen voor de slacht toen mijn vorig paard afgemaakt moest worden. Ik was ook altijd voor een spuitje totdat ik erop gewezen werd wat de nadelen zijn van een spuitje. Aangezien mijn vorige paard erg dominant was en zijn mannetje stond, heb ik het moeilijke besluit genomen om mijn paard "de kogel"te laten geven. Ik ben tot het laatste moment bij hem geweest, omdat ik dat mijn plicht vind om tot het laatst bij mijn dieren te zijn. Ik heb er nachten lang niet van kunnen slapen en ben trots op mezelf dat ik dit voor mijn paard heb gedaan. Ik heb voor hem de juiste dood gekozen. Hij was nog geen minuut in het slachthuis en was al dood.