welke argumenten zijn dat dan? Ik heb tot nu toe gelezen over
Citaat:
Ten eerste willen mensen die al jaren met deze paarden fokken, een gecoupeerde staart bij een paard. Dit vinden ze gewoon mooier uitzien en hoort bij het ras. Dit is natuurlijk een mening van een fokker.
smaak dus. En verminking voor smaak vind ik onacceptabel.
Citaat:
Maar ook als het om hygiëne gaat, is een korte staart zelfs beter.
dus zou je die staart al kunnen kort knippen.
Citaat:
Een trekpaard heeft zo'n zware staart, het paard kan die bijna niet optillen (een enkeling wel).
en dat leidselverhaal dan?
Citaat:
Dus uitwerpselen blijven erin hangen, komen nog meer vliegen op af, gaan eitjes erin leggen, maden, en ondertussen in ernstige gevallen krijgt het paard myasis (maden vreten zich naar binnen). En dit kan de dood tot gevolg hebben.
schoonhouden, kort houden, staartzak, inveckhten, antiklit
Citaat:
Ook als een merrie gedekt wordt, kan de staart helemaal niet op zij door de zwaarte. Nu kan er wel een bandage om gedaan worden of vlechten, maar wat als die niet op zij kan.
handje helpen? zie ook weer het leidselverhaal.
Citaat:
En als een merrie een veulen heeft gekregen is het een enorme troep. Alles blijft in die staart hangen (is te voorkomen door te bandageren van te voren, maar stel dat die merrie je verrast), merrie slaat eens met de staart en ondertussen zit haar hele kont onder bloed. Ook hier komen weer vliegen, enz. op af.
wassen, bandageren.
Citaat:
En geen enkel paard komt met de staart tot op zijn hoofd om de vliegen weg te jagen. En op het hoofd bij de ogen bevinden zich toch de meeste vliegen.
daarom staan paarden kop aan kont
Citaat:
Als ik een kudde trekpaarden zie, met lange en korte staarten dan hebben de paarden met lange staarten meer vliegen dan die met de korte. Gewoon omdat er mest en alles in die staart blijft hangen. Een trekpaard met korte staart heeft dit niet.
schoonhouden dus
Citaat:
Ook kunnen ze veel eerder achter mok aan de benen krijgen door al het vocht.
Dat uit die staart druipt of zo 
Citaat:
Nu moeten jullie mij niet verkeerd opvatten, iedereen mag een eigen mening hebben over paarden, staarten, enz. De een vindt een trekpaard met lange staart mooier dan de ander, maar wij fokkers vinden het erg dat we vaak zelfs als dierenbeulen gezien worden.
dat snap ik (ik cross zelf
), maar zolang er geen andere redenen dan smaak komen, blijf ik het onverdedigbaar vinden.
Citaat:
Als je met een paard in de ring staat, hoor je maar al te vaak die harde woorden vallen. Terwijl wij allemaal het beste voor hebben met deze paarden. Niet voor niks voelen ook wij ons slecht als er eentje ziek is, blijven we 's nachts waken als een paard bijna haar veulen krijgt, trekken we midden in de winter met een baal hooi naar de wei, enz.
dat doen alle paardenliefhebbers, en niemand twijfelt aan jullie paardenliefde. Maar dat betelent nog niet dat je een paard kan verminken.
Citaat:
Mensen vinden het heel normaal als een hengst gecastreerd wordt. Maar een gecastreerde hengst is geen paard meer, die missen juist dat karakter. En een staart couperen mag niet, terwijl het ook medisch gezien beter is. En zo'n paard blijft gewoon paard.
Het medische argument is al 100 keer weerlegd inmiddels. En een ruin minder karakter? Kom eens kennis maken met onze 2 ruinen zou ik zegggen. Je kunt ook gewoon even in mijn profiel kijken, en dan vooral bij Trammelant. Voor een ruin heeft het bovendien nog het voordeel dat ze met andere paarden samen kunnen staan, wat met de meeste hengsten geen succes is. Oftewel, ze worden meer paard, je biedt ze nl soortgenoten
En daarnaast is dit nog eens een argument in de trant van " ja maar, zij doen het ook"
Citaat:
Ook als mensen plastische chirurgie toepassen vinden we tegenwoordig heel normaal (alle respect voor diegene waar het noodzakelijk voor was, door een ongeluk of door iets anders). In België werd er zelfs over gedacht om het in de verzekering op te nemen.
eigen keuze
Citaat:
En om dan bij een paard de staart te couperen, dat mag weer niet.
geen eigen keuze van het paard
Dat zijn de argumenten uit de beginpost, verder heb ik iets gezien over een te zware staartwortel
en het niet herkend worden van het ras, daar zijn we ook al op ingegaan.
@skitter, typisch bokt is een fijne dooddoener
En er zijn wel meer dingen die vroeger wel konden en nu niet meer, dat heeft te maken met verschuivend inzicht. Ik vind een dier opzettelijk verminken niet acceptabel, jij wel. Ik vind het al not done om oren uit te scheren, die haren zitten er ook niet voor niets
Idem met tastharen, die worden korter geknipt maar nooit weggehaald.
En nou stop ik er echt mee