Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: Coupeerverbod, waarom iedereen voor???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:26

Skitter schreef:
En ik ben het er best mee eens; de meeste (niet allemaal) mensen kiezen toch ook voor 'plastic surgery' alleen voor het mooi?!
Er zijn zelfs mensen die armen of benen laten amputeren omdat ze dat willen.

Nu is een staart echt niet zo ernstig als een been, en de paarden kunnen er gewoon gezond meeleven, ik zie het heisa eromheen dus echt niet.

Misschien offtopic; maar ik ben ook voor om bij bepald hondenrassen de staart of oren te couperen, en mocht ik ook zo'n hond hebben, zorg ik voor dat dat gebeurt. (En nee ik doe het niet zelf Knipoog )

Mensen kiezen er zelf voor, als het paard zou mogen kiezen zou die zeker weten zijn staart willen houden.
Dat zou dan meer zijn alsof jij voor je kind beslist dat deze zonder reden maar 1 been moet missen, (wat dokters al niet eens zouden doen, moet je nagaan) en dat kind dus de rest van zijn leven lijd van een beslissing van een domme ouder.

En wat betreft de honden, je bent al net zo dom als de topic starter... Arme honden, moet halve oren en staarten missen. Alsof die er voor niets aan zitten!!
Boxer met oren en staart is vele malen mooier dan zo'n half geknipte versie, heeft een beter gehoor, beter evenwicht en zeker weten een gelukkiger leven.
Kijk, als een dier er vooruit op gaat om bepaalde lichaamsdelen te missen (bijv bij gebroken staart waar ze last van hebben) dat is niemand er op tegen. Het gaat om het zonder nuttige reden dieren verminken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:27

Evelike schreef:
En elke dag uitkammen.
Paarden die in de opfok staan, worden ook niet elke dag geborsteld en de staarten gewassen.

Paarden die in de opfok staan hebben ook nog niet zo'n lange en volle staart als hun volwassen rasgenoten. Dus is het ook nog een stuk minder nodig!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:27

Eline_ schreef:
als ze hun staart al amper op kunnen tillen,
lukt het met een staartzak natuurlijk ineens heel goed.

Dat is zoiezo onzin, ze kunnen hun staart gewoon optillen.

Maar zelfs al konden ze het niet, de staart zal dan niet vol met stront hangen, aan de staartzak blijft het niet hangen en dan maakt het eigenlijk ook al niet meer uit of ze hun staart wel of niet kunnen optillen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:30

er is hiervoor al gezegd dat dat argument niet klopt met het verhaal dat ze hun staart over de leidsel gooien Verward Bovendien kun je hem nog steeds uitdunnen Knipoog

Skitter, ook dat zijn argumenten die neerkomen op smaak. Ik vind het principieel onverdedigbaar dat je een dier verminkt omdat dat nu eenmaal bij het ras hoort of omdat je het mooi vindt. Mensen die een been laten amputeren kiezen daar zelf voor het paard niet.

Evelike, en het feit dat ze het ras niet herkennen is een argument voor couperen Verward Zegt wel iets over de paardenkennis van die mensen, zou ik zo denken. Over die vieze staart heb ik het al tien keer gehad, met uitdunnen (en dat hoeft niet eens dagelijks) los je dat al heel aardig op.

Ik heb nu 2 paarden die fulltime op de wei staan, het enige wat we daarmee doen is de staart af en toe kort knippen, en verder helemaal niets. Daar zitten straks ook klitten en vuil in, komt wel weer goed als er een op terug op stal komt, en die ander blijft lekker op de wei. Als het heel erg is, knip ik de klitten er wel uit Pling

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:31

Marije_jiplover schreef:
Evelike schreef:
En elke dag uitkammen.
Paarden die in de opfok staan, worden ook niet elke dag geborsteld en de staarten gewassen.

Paarden die in de opfok staan hebben ook nog niet zo'n lange en volle staart als hun volwassen rasgenoten. Dus is het ook nog een stuk minder nodig!

Dit vind ik dus flauwekul he.
Jonge dieren kunnen al net zo'n lange en dikke staart hebben. Zal te gek zijn als bijvoorbeeld een 1--jarige fries nog zo'n iel staartje heeft. Zo'n rassen hebben vrijwel meteen een dikke staart.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:32

En dan knip je die dus kort Haha! Maar die staart kan nog iet lang zijn bij een jong paard, dat heeft gewoon tijd nodig.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:33

Uitdunnen is genoemd, kaal scheren.
Op kaalscheren heb ik een argument op terug genoemd, maar zover ik heb gelezen (of ik heb er overheen gelezen, kan natuurlijk ook) niks meer over gehoord.

En uitdunnen is een optie, maar daar krijg je de staartwortel niet dunner mee.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 11:34

Lielle schreef:
En dan knip je die dus kort Haha! Maar die staart kan nog iet lang zijn bij een jong paard, dat heeft gewoon tijd nodig.

Dat heeft zeker tijd nodig, maar dik zijn ze toch wel al vroeg bij zo'n rassen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:35

maar zolang ze dik en kort zijn is die mest en de klitten geen probleem.

Maar als die staartwortel zo zwaar is kan die staart toch nooit over de leidsels zijn gekomen?

Ik stop hiermee, als er nieuwe argumenten komen met wat meer inhoud doe ik wel weer mee.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:36

er zijn zoveel dingen die evelike in dit topic heeft gezegd, en waar dan dus maar niemand op reageerd.
gewoon omdat evelike gelijk heeft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:37

I rest my case, with stupidity even the gods struggle in vain....

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:37

Evelike schreef:
Toydoll, het gaat om het herkennen van het ras. Niet om een bepaald paard te herkennen, wie het zal zijn ofzo.

Dan vlecht je hem in, bind je hem op en doe je er een hele korte zwarte staartzak in haha, dan lijkt het op een korte staart

Citaat:

de staart is voor het beschermen van de geslachtsdelen, dat is juist. Maar als daar zo'n vieze staart voor hangt waar mest in zit en vliegen, enz. is het dan nog bescherming, of meer om een ontsteking vragen.

De onderkant/achterkant van de staartwortel hangt geen stront in (paarden zijn heel handig ontworpen, zodat, mits er geen idioot is hun staarten gaat amputeren, de staart de perfecte bescherming is) vliegen komen niet in de buurt van de staart, en een ontsteking is dus onzin. Die komt er als de bescherming weg is, de vliegen ineens vrij spel hebben en eitjes kunnen gaan leggen (dat lukt ze niet als er een staart voor hangt, zeker weten niet).
En ik weet het, ik heb een vieze merrie die enorm vieze staarten heeft, (chronisch diarree + pishengstigheid) hij hoort wit te zijn maar is meestal heel donkerbruin met groen, in dreads, echt super ranzig dus, maar geen haar aan mijn hoofd die er aan denkt aan amputeren. En een ontsteking krijgt ze echt niet hoor.
In het begin deed ik er niets aan, later wou ik voor wedstrijden een mooie witte staart en ben ik gaan wassen elke dag, en omdat ik daar geen zin meer in had hangt er nu dus een staartzak in.

Citaat:
En elke dag uitkammen.

Nee, maar dan hebben ze dreads met stront zowat? alleen bij diarree worden de bovenkant ook echt heel vies, en als je een paard heb met chronische diarree moet je hem inderdaad wat beter verzorgen, zo raar is dat niet.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:38

Cassidy schreef:
I rest my case, with stupidity even the gods struggle in vain....

amen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:38

Jaarlingen hebben echt wel een kortere staart dan oudere rasgenoten hoor! En anders is het in dat geval inderdaad handig om dat eens per half jaar kort te knippen, lijkt me dat je toch wel 2x per jaar naar je paard in de opfok gaat kijken? Kun je dat mooi doen, heeftie er de rest van de tijd ook niet zo'n last van.

Uitdunnen kun je ook vanaf de staartwortel doen.
De staartwortel kaalscheren zou ik ook niet zo snel voor kiezen, omdat dat ook niet echt een mooi gezicht is (wij hebben op stal een paardje met leukemie gehad, die kreeg haaruitval en zo'n kale staartwortel is echt geen porem, ben ik zowaar iets met je eens!).

Over of het nu 'sap' is wat in de staart terecht komt of gaat om een staart 'vol stront' heb ik nu ook nog geen duidelijk antwoord gekregen. Het eerste lijkt me niet zo bezwaarlijk, omdat daar zo'n grote dikke staart echt niet in 1 dag hardstikke vies en smerig van kan worden, het tweede lijkt me toch echt wel een rantsoen probleem en dan zou je dat aan moeten pakken, zodat je de staart op die manier schoner kunt houden. Want echt slappe mest druipt ook bij een paard zonder staart langs de vagina en kan daar dus ook infecties geven. En gewoon stevige mestballen, die blijven níet in een staart hangen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:39

Echt een belachelijke redens zeg, wat denk je van schimmels, die hebben ook elke dag een vieze staart, zelfs mijn vosje. En wat denk je van de staarten van shetlanders dan? Die zijn in verhouding net zo dik en net zo zwaar. En die staarten moeten met dekkjen vaak ook even aan de kant gehouden worden. Waarom hebben mensen emt shetlanders het er wel voor over om ze een paardwaardig bestaan te geven en mensen met trekpaarden niet.

Ben het er mee eens dat er nog geen een goede reden voor vouperen vorobij gekomen is

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:44

Typisch bokt weer... Slapen

Okee, maar als het ZO zielig is voor de paarden, waarom was het vroeger gewoon normaal? Waarom was er vroeger niet zo'n iemand die er bij stond van ' nee straks gebeurt er dit, dit en dit.'

Die was er niet omdat het overduidelijk niet zo ernstig is als jullie nu doen alsof het is.
Toen kon het gewoon, om die 1 reden; het werken op het land, en nu kan het niet om tig redenen, terwijl voreger die reden dus niet zo heel belangrijk waren, blijkbaar.

Dat vind ik gewoon een beetje dubbel.
@ Toydoll, dom? Om mijn mening? Grow up, leer een mening van iemand anders te accepteren.
Maar wat de hondenrassen betreft, ik ken gewoon rottweilers die ook een prima leven hebben hoor, zonder staart! Wie zegt dat een hond blijer is met of zonder staart? Of een hond blij is of niet ligt aan veel dingen, maar ik geloof niet zo dat een hond zonder staart een zogenaamd slechter leven zal hebben...of zichzelf zielig vinden.
Ik zou eigenlijk niet eens weten waarom een hond echt een staart nodig zou zijn. Alleen om zijn emoties aan te geven? Voor de evenwicht lijkt me niet, bij katten natuurlijk wel.
Tja en de oren, de oren worden niet afgeknipt, totaal, bij een dobermann bvb worden ze gewoon kleiner gemaakt zodat ze niet gaan hangen, en dat hoort ook gewoon bij het ras. Hier sta ik totaal achter.

Eline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:44

nou karoliena ik kan jou een ding met heel veel zekerheid vertellen: een shetlander heeft een heeel stuk dunnere staart dan een trekpaard.

en dan hebben wy nog een een shetlander met een enorm dikke staart.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:47

Waarom is het nu verboden dan? Heus niet omdat die paarden het zo prettig vinden. Vroeger kan je niet vergelijken met nu als je je paard dan afranselde was er niemand die er raar vanop keek, totaal andere tijden en totaal ander moreel.

Nogmaals er zijn geen redenen gegeven waarom ik van mijn mening kan veranderen dat het geen dierenmishandeling is. Het is niet slecht voor de gezondheid als de staart er aan blijft, niemand komt met goede argumenten, dus vind het niet zo raar dat bijna iedereen tegen is dan

En over der Shetlanderstaart zei ik dat je in verhouding moest gaan kijken, hoe klein zo'n beestjes is en hoe dik en zwaar de staart is. Dus in verhouding is die net zo dik en zwaar. Als je het goed leest dan begrijp je het ook

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:49

mee eens karo. goede, niet weerlegbare argumenten zie ik niet hier. mijn shet is een tijd lang ziek geweest (in de winter!) en ik heb elke dag de staart gewassen omdat die zo vies was.

dat ze de staart niet kunnen optillen is nonsens. verder zie ik geen goed argument tegen het gebruik van een staartzak, behalve dat jullie bang zijn om uitgelachen te worden. mijn paard heeft een maanoog, ik wordt daar ook om belachelijk gemaakt. oog eruit dan maar?? ik denk dat er veel mensen bij jullie voorbij het land komen die die bolletjes staart belachelijk vinden.

jullie spreken jezelf tegen, er komen vliegen bij de poep (wat je ook schoon kunt maken trouwens), maar ze kunnen de staart niet optillen. juist zonder staart komen er makkelijk vliegen bij. met de staart slaan ze ook vliegen weg, daar weleens aan gedacht?

verder zegt verdoving niks. na de ingreep werkt die uit, en reken maar dat je paard dan pijn heeft. het is gewoon een achterhaald modeverschijnsel, en als iedereen stopt met couperen lopen jullie waarsch. ook daar weer mee.

een paard is een levend wezen dat respect verdient, en niet verminkt moet worden omdat jullie dat mooi vinden, of vinden dat het zo hoort. net als het jack russel verhaal van een paar pagina's terug. het couperen van honden is allang verboden, dus... ik vind het niet juist om vast te houden aan zoiets enkel omdat je het zo gewend bent...

@ skitter, waarom was het vroeger normaal? omdat er toen nog geen dierenrechten organisaties waren, die voor de dieren opkwamen. dieren waren er om te werken, voor de status van de eigenaar, en noem maar op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:49

welke argumenten zijn dat dan? Ik heb tot nu toe gelezen over

Citaat:
Ten eerste willen mensen die al jaren met deze paarden fokken, een gecoupeerde staart bij een paard. Dit vinden ze gewoon mooier uitzien en hoort bij het ras. Dit is natuurlijk een mening van een fokker.

smaak dus. En verminking voor smaak vind ik onacceptabel.

Citaat:
Maar ook als het om hygiëne gaat, is een korte staart zelfs beter.

dus zou je die staart al kunnen kort knippen.

Citaat:
Een trekpaard heeft zo'n zware staart, het paard kan die bijna niet optillen (een enkeling wel).

en dat leidselverhaal dan?

Citaat:
Dus uitwerpselen blijven erin hangen, komen nog meer vliegen op af, gaan eitjes erin leggen, maden, en ondertussen in ernstige gevallen krijgt het paard myasis (maden vreten zich naar binnen). En dit kan de dood tot gevolg hebben.

schoonhouden, kort houden, staartzak, inveckhten, antiklit

Citaat:
Ook als een merrie gedekt wordt, kan de staart helemaal niet op zij door de zwaarte. Nu kan er wel een bandage om gedaan worden of vlechten, maar wat als die niet op zij kan.

handje helpen? zie ook weer het leidselverhaal.

Citaat:
En als een merrie een veulen heeft gekregen is het een enorme troep. Alles blijft in die staart hangen (is te voorkomen door te bandageren van te voren, maar stel dat die merrie je verrast), merrie slaat eens met de staart en ondertussen zit haar hele kont onder bloed. Ook hier komen weer vliegen, enz. op af.

wassen, bandageren.

Citaat:
En geen enkel paard komt met de staart tot op zijn hoofd om de vliegen weg te jagen. En op het hoofd bij de ogen bevinden zich toch de meeste vliegen.

daarom staan paarden kop aan kont Knipoog

Citaat:
Als ik een kudde trekpaarden zie, met lange en korte staarten dan hebben de paarden met lange staarten meer vliegen dan die met de korte. Gewoon omdat er mest en alles in die staart blijft hangen. Een trekpaard met korte staart heeft dit niet.

schoonhouden dus

Citaat:
Ook kunnen ze veel eerder achter mok aan de benen krijgen door al het vocht.

Dat uit die staart druipt of zo Verward

Citaat:
Nu moeten jullie mij niet verkeerd opvatten, iedereen mag een eigen mening hebben over paarden, staarten, enz. De een vindt een trekpaard met lange staart mooier dan de ander, maar wij fokkers vinden het erg dat we vaak zelfs als dierenbeulen gezien worden.

dat snap ik (ik cross zelf Knipoog ), maar zolang er geen andere redenen dan smaak komen, blijf ik het onverdedigbaar vinden.

Citaat:
Als je met een paard in de ring staat, hoor je maar al te vaak die harde woorden vallen. Terwijl wij allemaal het beste voor hebben met deze paarden. Niet voor niks voelen ook wij ons slecht als er eentje ziek is, blijven we 's nachts waken als een paard bijna haar veulen krijgt, trekken we midden in de winter met een baal hooi naar de wei, enz.

dat doen alle paardenliefhebbers, en niemand twijfelt aan jullie paardenliefde. Maar dat betelent nog niet dat je een paard kan verminken.

Citaat:
Mensen vinden het heel normaal als een hengst gecastreerd wordt. Maar een gecastreerde hengst is geen paard meer, die missen juist dat karakter. En een staart couperen mag niet, terwijl het ook medisch gezien beter is. En zo'n paard blijft gewoon paard.

Het medische argument is al 100 keer weerlegd inmiddels. En een ruin minder karakter? Kom eens kennis maken met onze 2 ruinen zou ik zegggen. Je kunt ook gewoon even in mijn profiel kijken, en dan vooral bij Trammelant. Voor een ruin heeft het bovendien nog het voordeel dat ze met andere paarden samen kunnen staan, wat met de meeste hengsten geen succes is. Oftewel, ze worden meer paard, je biedt ze nl soortgenoten Knipoog
En daarnaast is dit nog eens een argument in de trant van " ja maar, zij doen het ook"

Citaat:
Ook als mensen plastische chirurgie toepassen vinden we tegenwoordig heel normaal (alle respect voor diegene waar het noodzakelijk voor was, door een ongeluk of door iets anders). In België werd er zelfs over gedacht om het in de verzekering op te nemen.

eigen keuze Knipoog
Citaat:
En om dan bij een paard de staart te couperen, dat mag weer niet.

geen eigen keuze van het paard

Dat zijn de argumenten uit de beginpost, verder heb ik iets gezien over een te zware staartwortel Verward en het niet herkend worden van het ras, daar zijn we ook al op ingegaan.

@skitter, typisch bokt is een fijne dooddoener Knipoog En er zijn wel meer dingen die vroeger wel konden en nu niet meer, dat heeft te maken met verschuivend inzicht. Ik vind een dier opzettelijk verminken niet acceptabel, jij wel. Ik vind het al not done om oren uit te scheren, die haren zitten er ook niet voor niets Knipoog Idem met tastharen, die worden korter geknipt maar nooit weggehaald.

En nou stop ik er echt mee

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:51

Uiteraard heeft een shet een dunnere/kleinere staart dan een trekpaard. Een shet is ongeveer 30%van een trekpaard? Dus zal die staart ook 'maar 30% zijn. Maar in verhouding is het echt wel te vergelijken hoor!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:52

@ Lielle: Hahah Amen had het neit beter kunnen zeggen zelf

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:54

Skitter schreef:
Typisch bokt weer... Slapen

Okee, maar als het ZO zielig is voor de paarden, waarom was het vroeger gewoon normaal? Waarom was er vroeger niet zo'n iemand die er bij stond van ' nee straks gebeurt er dit, dit en dit.'

Die was er niet omdat het overduidelijk niet zo ernstig is als jullie nu doen alsof het is.
Toen kon het gewoon, om die 1 reden; het werken op het land, en nu kan het niet om tig redenen, terwijl voreger die reden dus niet zo heel belangrijk waren, blijkbaar.

Je slaat de spijker op zijn kop. Vroeger waren de dieren alleen maar voor het werk, het waren machines, niemand gaf om het gevoel, zolang ze hun werk maar deden en ze geld binnen kregen. En ja, dan is zo'n lange staart onhandig, en werd ie eraf gahaald.
Ondertussen houden wij paarden allang niet meer voor het werk, en zijn we een stuk wijzer geworden op het gebied van dierenleed. We zijn erachter gekomen dat het onnodig is om de staart te amputeren, dat het op vele andere manieren opgelost kan worden.

Citaat:
@ Toydoll, dom? Om mijn mening? Grow up, leer een mening van iemand anders te accepteren.
Maar wat de hondenrassen betreft, ik ken gewoon rottweilers die ook een prima leven hebben hoor, zonder staart! Wie zegt dat een hond blijer is met of zonder staart? Of een hond blij is of niet ligt aan veel dingen, maar ik geloof niet zo dat een hond zonder staart een zogenaamd slechter leven zal hebben...of zichzelf zielig vinden.
Ik zou eigenlijk niet eens weten waarom een hond echt een staart nodig zou zijn. Alleen om zijn emoties aan te geven? Voor de evenwicht lijkt me niet, bij katten natuurlijk wel.
Tja en de oren, de oren worden niet afgeknipt, totaal, bij een dobermann bvb worden ze gewoon kleiner gemaakt zodat ze niet gaan hangen, en dat hoort ook gewoon bij het ras. Hier sta ik totaal achter.

Punt 1, je beseft niet eens dat je het evenwicht verstoord van een hond als je zijn wervels amputeerd. Ga maar is kijken naar een hond die rent, hij stuurt met zn staart. Als die staart er voor niets zat waren ze wel geboren zonder.
En inderdaad, het is ook heel belangrijk in de omgang met andere honden. Honden zonder staart hebben vaker problemen, zeker als ze ook nog lang haar over hun ogen hebben, omdat andere honden níets kunnen aflezen.
Overigens worden bij dobermans (en de meeste dogachtige) de oren rechtopstaand gemaakt omdat ze dan gevaarlijker ogen, heeft niets met blijven hangen te maken, een hond heeft net zoveel kans op te blijven hangen met rechtopstaande dan hangende oren.
En het is dus weer alleen een kwestie van gewening, en omdat er mensen zijn die het mooier vinden, en er word weer totaaaaaal niet aan het dier gedacht.
Ik weet overigens wel zeker dat honden mét staart en oren gelukkiger zijn, deze zijn teminste baas over eigen lijf, kunnen normaal met andere honden communiceren en kunnen normaal rondrennen zonder omte vallen.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 11:57

Je hebt goede punten genoemd waarom er gecoupeerd zou worden, maar dat kan allemaal verholpen worden met de punten die Lielle noemt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 12:00

Lielle: goed verwoord. Ik geloof dat ik ook klaar ben met de discussie. Onze goede tegenargumenten worden weerlegd met nog meer flauwekul argumenten.

Zoals ik al eerder gepost heb: de enige reden dat die staarten eraf gehaald worden, is ter vermaak van de fokkers, omdat zij het zo nodig mooier vinden dan met staart.
En dat vind ik een zeer slechte reden om een paard daarom te verminken. Ik zal ook nooit echt nooit in mijn latere dierenartsencarrière een handtekening zetten onder een medische verklaring voor een gezond jong trekpaard dat de staart geamputeerd moest worden.