koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexx

Re: koudbloeden niet voor wedstrijdsport??????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:38

Karl66 schreef:
Maar, als koudbloedruiter moet je wel reëel blijven, van de 10 KWPN-ers hebben er gemiddeld genomen een stuk of 6 de potentie om Z te rijden, tegenover 2 bij de koudbloeden.

Waar haal je die wijsheid vandaan? Is daar onderzoek naar gedaan? Zoniet, dan blijft het bij jouw mening, dat wil niet zeggen dat het dus zo is.

amondi schreef:
Minder nog denk ik, kijk maar naar een willekeurige Z baan. Van de 24 starters is er geen een koudbloed! Over de hele provincie op een wedstrijddag, misschien 1( Taco?)

Dan kom ik weer op het punt, dat je niet naar het aantal moet kijken, maar naar het percentage. Er zijn in Nederland nou eenmaal minder koudbloeden dan warmbloeden, dus logisch dat je meer KWPN'ers bovenaan ziet lopen!

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:49

Voor de mensen die denken dat Friezen niet geschikt zijn voor de dressuur. Peter Spahn loopt Grand Prix met de Friese hengst Adel. Dit artikel is al verouderd, Adel is inmiddels geen dekhengst meer en loopt nu al wat langer in de Grand Prix. Nou zeg eens eerlijk, dit is toch nog duidelijk een echte Fries?!

Afbeelding

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:50

Urielle je moet natuurlijk sowieso eerlijk blijven en als je paard het niet in zich heeft pirouettes oid te maken moet je idd bij geen enkel ras piepen en zeuren, en als je dan voor een koudbloed kiest weet je dat de kans gewoon groter is dat het hem/haar niet lukt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:44

Zonder banketstaaf te willen doen: ik heb Peter Spahn zien rijden bij de Beker van Belgie in de Inter toen, en ik was bepaald niet onder de indruk. Hij was toen geloof ik vijfde of zesde ofzo en gezien het Belgische dressuurniveau....
Kan zijn dat ze enorme progressie gemaakt hebben of een slechte dag hadden, ik heb de combinatie immers maar twee keer live aan het werk gezien, maar destijds was het nou niet om van ondersteboven te zijn.
Hou in je achterhoofd als je schermt met Peter Spahn dat het Belgische dressuurniveau gewoon aanmerkelijk lager ligt dan het Nederlandse! De enige Belg die ik ken die enigszins aan het Nederlandse niveau komt (op dit moment) is Jeroen Devroe met Paganini.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:49

punkies schreef:
@ de 1e vraag van de TS;
Natuurlijk natuurlijk natuurlijk moet je lekker met je koudbloed kunnen en moeten en mogen rijden op wedstrijden!

@Destinietje; ik vind echt dat je op zijn aller aller onaardigst reageerd, steeds maar weer, denk f na hee! Dacht je dat ik me niet aangesproken voel met mijn 3 haflingers?! Ik houd ziels en ziels en ziels van ze, en dan zeg je zoiets onaardigs, terwijl je niet eens alle koudbloeden kent!

Ik begrijp niet waarom mensen het niet zouden willen, waarschijnlijk angst voor iets of iemand die anders is, of jaloëzie...

Waar doe ik vreselijk onaardig? Ik geef mijn mening, en verder begint er een met het zo opvatten van mijn woorden, en dan ben ik ineens een omhooggevallen trut. Vind je dat wel aardig doen? Sorry ik ben me van geen kwaad bewust, en als jullie je belidigd willen voelen, ga je gang, maar niet mij de schuld geven. Dat woorden op internet anders overkomen is algemeen bekend, en blijkbaar komen mijn woorden ook anders over, want irl heb ik nooit problemen met mensen, maar misschien dat men daar ook niet zo'n last heeft van het kudde schapen effect als 1 iemand je woorden verkeerd opvat, dat je heel bokt over je heen hebt denderen.
En als "jullie"het over geautomatiseerde dure lelijke kwpners hebben, moet ik me ook aangesproken voelen dus? En dan werd het nog wel tegen mij persoonlijk gezegt, hoe moet ik me dan wel niet voelen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:35

Mexx schreef:
Karl66 schreef:
Maar, als koudbloedruiter moet je wel reëel blijven, van de 10 KWPN-ers hebben er gemiddeld genomen een stuk of 6 de potentie om Z te rijden, tegenover 2 bij de koudbloeden.

Waar haal je die wijsheid vandaan? Is daar onderzoek naar gedaan? Zoniet, dan blijft het bij jouw mening, dat wil niet zeggen dat het dus zo is.

amondi schreef:
Minder nog denk ik, kijk maar naar een willekeurige Z baan. Van de 24 starters is er geen een koudbloed! Over de hele provincie op een wedstrijddag, misschien 1( Taco?)

Dan kom ik weer op het punt, dat je niet naar het aantal moet kijken, maar naar het percentage. Er zijn in Nederland nou eenmaal minder koudbloeden dan warmbloeden, dus logisch dat je meer KWPN'ers bovenaan ziet lopen!

Mexx, Laat die verhouding 5/10 tegenover 3/10 of 7/10 tegenover 1/10 zijn. Waar het om gaat is dat een koudbloed door zijn bouw minder geschikt is. Ik snap alleen al die ophef niet van de koudbloedruiters, wees liever trots op je paard en zijn specifieke kwaliteiten ipv te roepen dat hij hetzelfde moet kunnen als een warmbloed rijpaard.

En natuurlijk zijn er koudbloeden of zware warmbloeden als Adel die wel de kwaliteiten bezitten maar ze zijn een nog veel grotere uitzondering dan bij de warmbloedrijpaarden.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 15:50

@Destinietje, ik heb haar niet zien zeggen dat je een omhoog gevallen trut bent, zo zie je jezelf waarschijnlijk.

Maar goed, ik heb geen zin meer om hier op in te gaan, ik heb plezier met mijn pony en voor mij is ze wel een sportpony.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:17

Urielle schreef:
Ik bedoel het niet banketstaaf Sherwood maar als ik topruiter was zou ik ook echt wel wat beter op mijn woorden moeten letten dan ik nu doe. Er staat menige oprecht gemeende opmerking van mij op Bokt waarvan ik hoop dat hij nooit of te nimmer boven gehaald wordt mocht ik ooit op wat voor manier dan ook nog in de belangstelling komen te staan, simpelweg omdat daarmee je imago aan gort is.
Voor Urielle maakt het nl. niet uit om te zeggen of ik een koudbloed geschikt vind voor de sport (en dan sport boven de Z2 dus) of dat ik het not done vind om je paard met een slof in de krul te trekken of dat ik spuugziek word van het gespam met natural-sites. Een Anky, een Edward, een Imke, een Coby of noem maar op kunnen zich dat niet permitteren omdat het breed uitgemeten wordt in de pers en altijd tegen je gebruikt wordt.

Dit hebben ze niet alleen gezegd omdat ze toen een microfoontje om hadden hoor
Ik heb later nog met ze staan praten ook namelijk. En irene heeft max de piaffe aangeleerd, die heeft er een maan dop rond gereden. Ze zei letterlijk tegen mij, dit paard is fijner te rijden dan de meeste paarden die ik hier krijg.
Dat was oprecht gemeend, en daar houd ik van. Als ze hem niks had gevonden had ze het ook gezegd, dan had ik hem namelijk weer op mogen halen, was ze er niet eens aan begonnen namelijk.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:19

Karl66 schreef:
[ Ik snap alleen al die ophef niet van de koudbloedruiters, wees liever trots op je paard en zijn specifieke kwaliteiten ipv te roepen dat hij hetzelfde moet kunnen als een warmbloed rijpaard.

[/quote]

Ik maak geen ophef omdat ik een koudbloedruiter ben hoor, ik ben namelijk in het bezit van een Fries en dat zijn wel degelijk warmbloedpaarden

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:31

Moniek schreef:
even een foto van een haflinger die heel erg hoog loopt

Nu eentje van een belg!
[/quote]

Afbeelding

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 18:35

Charos schreef:
@Destinietje, ik heb haar niet zien zeggen dat je een omhoog gevallen trut bent, zo zie je jezelf waarschijnlijk.

Maar goed, ik heb geen zin meer om hier op in te gaan, ik heb plezier met mijn pony en voor mij is ze wel een sportpony.

Super toch?! Wat maakt het uit hoe iemand anders erover denkt? Al vinden ze mijn paard een op de kop lopende koe, IK vind hem leuk, en IK vind hem fijn. Dus so what denk ik dan. En daarbij : zeg ik ergens dat jij geen lol met je pony mag hebben, en ie voor jou geen leerpony mag zijn ? Zucht, IK heb ook geen zin om hier op door te gaan, maar ik ben hier meerdere malen tot omhoog gevallen trut uitgeroepen, en als je even terugleest, kan je dat zelf letterlijk lezen. Wie het ook alweer zeiden weet ik zo niet, en ik hoef het ook niet te weten, want tot dat type mensen verlaag ik me niet eens.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:40

Mooi, dan zijn we het daar wel over eens en kunnen we weer verder met het trainen van ons sportpaard/slofknol/recreatiebeest/ (doorstrepen wat niet van toepassing is) in plaats van er discussie's over te voeren.

Ptries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:35

Ik had het in een soortgelijke discussie al eerder gepost.
Ik vind het zelf geen enkel probleem als iemand met een koudbloed in de wedstrijdring verschijnt.
Iedereen moet doen wat hij/zij leuk vind.
Wel vind ik dat je, als je op wedstrijd gaat, in ieder geval wel een beetje serieus met training bezig moet zijn en je paard voor elkaar moet hebben, maar ik zie ook vaak genoeg warmbloedpaarden waarbij dit niet het geval is.

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:53

Heey helemaal met je eens tinkers,haflinger kunnen net zo goed in de sport horen!!!.ik ben nu heel hard met mijn tinker aan het trainen voor een springwedstrijd(je) te gaan springen.iedereen daar zal mij wel uitlachen maar mij gaat het om het plezier met je paard.mijn tinker kon vroeger niet eens een halve volte draven alleen omdat ik dacht dat ze het toch niet kon.nu ik serieus met haar bezig ben merk ik aan haar dat ze me veel meet accepteert en ik snap haar ook veel beter.
koudbloed paarden zijn mischien niet de ideale paarden maar zeker wel om lol en plezier mee te hebben.en dat hebben van die rijkeluis kinderen niet bepaald door!!!

Safarii we komen er wel hvj (K)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:58

Ieder z'n eigen paard....In mijn pony tijd was er een meisje bij mij op de club die haar Haflinger, Sir Humphrey genaamd, uitbracht in het M2-dresuur en M-springen, toen werd hij verkocht. Er zitten altijd uitspatters bij, koudbloeden niet goed genoeg voor de sport? nee, ik durf hardop te zeggen dat ik dat onzin vind, we hebben de koudbloeden nooit echt een kans gegeven, dat denk ik eerder. Tuurlijk speelt de bouw en souplesse etc. een grote rol en ik zal ook niet beweren dat een Belg ooit op Grand Prix niveau zal komen, maar een kansje in de sport mogen ze van mijn wel hebben.

Ik heb zelf altijd de typische sportpaardjes getraind op een paar uitzonderingen na. Na 3 jaar lang springpaarden te hebben getraind rij ik nu Friezen die ik ook uit ga brengen in het dressuur. En eerlijk is eerlijk, voor mij geen KWPN'ers meer! Friezen zijn absoluut top en zeker goed genoeg voor de dressuur. En een Fries op Grand Prix niveau (mits niet belmmerd door bevooroordeelde juryleden ), ja, dat zie ik best gebeuren

immerslief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:01

mij maakt het iet uit als het maar een mooi paardje is. en meestel hebben koudbloede de manen en de staart die je wenst. koud of vol bloed als het maar een mooi koppel is.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:40

@ Destinietje, ik hoef niet meer met je te discusseren eigenlijk, als je zo denkt, vind ik alleen maar heel erg eng... Ik hoop idd voor je dat je IRL niet zo bent nee

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:46

Destienietje even buiten de discussie om, zat net in je profiel te kijken en MAN wat ziet die val er spectaculair uit zo in stukjes zeg, vind al die om zich heen zwaaien ledematen gewoon eng.

Destinietje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:59

@ punkies, wat is hier in godsnaam eng aan ? Sjezus wat kunnen bokkers overdrijven zeg ! En de een komt dómmer over op internet, de ander meer penny enz, nou ik geloof dat ik harder overkom. So what, zo kwetsend vind ik mijn woorden eerlijk gezegt niet. Ik vind het een stuk lomper om iemand persoonlijk voor omhoog gevallen trut uit te maken, en paarden pérsoonlijk af te kraken. En nee, dat deed JIJ niet nee, maar anderen wel. Maargoed, haat me verder, enjoy!

@ sily, hahah! Zijn inderdaad niet echt prettige fotos nee, maar hij doet dit bijna nooit meer, hij word wel braaf!

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:11

Ik heb Stravero zelf alles moeten leren (zakken in de hals, rond lopen, niet bokken, stilstaan als ik het vraag etc etc etc.) en ik ben in één jaar door de B heen met hem, JAA HET IS EEN HAFLINGER! maarja de jury zat soms wel tegen hoor! mijn vriendin reed eerst een fries en die was ook L1 gestart en toen had een jury op haar coupon geschreven:

ZADEL HEM AF EN SPAN HEM IN!!!

nou de bom die barstte en wij naar de jury waar dit op sloeg, jaa het is gewoon een karreknol zei hij, en hij reed weg!

Nou IK zal die ongelooflijke rotkop van hem nooooooit van de nimmer vergeten!

maar mijn haflinger rekenen ze niet zo heel gauw af want bij iedere wedstrijd waar ik geweest ben zei er echt wel iemand wat een mooi paard ik had

maar ik vind het belachelijk dat KWPNers wel op wedstrijd mogen en warmbloeden niet maar ik doe het lekker toch

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:16

Stravero schreef:
maar ik vind het belachelijk dat KWPNers wel op wedstrijd mogen en warmbloeden niet maar ik doe het lekker toch

kun je dit toelichten?

En verder zou het hier best wat vriendelijker kunnen

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:18

Toch zul je met een koudbloed op wedstrijden harder moeten werken, ook het commentaar van je mederuiters is niet van de lucht: heb je geen veld te ploegen? Wat moet je hier met die koe? Je gaat daar toch niet serieus een proefje mee starten?

Ik denk dat veel koudbloedwedstrijdruiters daarom zo fel zijn, je moet je continue verdedingen, ook jury's laten duidelijk blijken dat ze niet op je paard zitten te wachten. Zo ben ik eens de ring na een halve minuut weer uitgegaan omdat ik de jury tegen haar schrijfster een opmerking hoorde maken die zeker niet proffesioneel was. Heb gezegd dat ze me dan maar beter niet kon jureren, dat scheelde zowel haar als mij een hele hoop kostbare tijd.

Overigens was ik in 5 wedstrijden door de b heen, dus aan haar bewegingen lag het niet.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:20

Toch moet ik zeggen dat ik me als diehard KWPN ruiter ook reg4elmatig aangevallen voel door sommige Fjielinker ruiters. Ik kom er diverse voorbeeldne van tegen, mn hier op bokt, en ik snaap daar het nut nooit zo van. We zijn allemaal met veel plezier met onze paarden bezig, dat lijkt me het belangrijkste.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:29

@Stravero, hoezo had je de jury tegen je? Als je netjes rijd krijg je echt je punten wel, ik vind dat altijd zulk onzinnig gemiep. Misschien had je gewoon wel slecht gereden, komt bij iedereen wel eens voor en om dat nou gelijk aan de jury te wijten.

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:30

Destinietje schreef:
@ punkies, wat is hier in godsnaam eng aan ? Sjezus wat kunnen bokkers overdrijven zeg ! En de een komt dómmer over op internet, de ander meer penny enz, nou ik geloof dat ik harder overkom. So what, zo kwetsend vind ik mijn woorden eerlijk gezegt niet. Ik vind het een stuk lomper om iemand persoonlijk voor omhoog gevallen trut uit te maken, en paarden pérsoonlijk af te kraken. En nee, dat deed JIJ niet nee, maar anderen wel. Maargoed, haat me verder, enjoy!

@ sily, hahah! Zijn inderdaad niet echt prettige fotos nee, maar hij doet dit bijna nooit meer, hij word wel braaf!

sorry ik heb geen omhooggevallen trut gezegt hoor. Verder hoor ik áltijd overal dat ik 3 ezels heb, stomme paarden, die niets kunnen, ik ben hier helemaal nergens welkom op ponyclubs en manege's hier in de buurt, zelfs mijn 'vriendinnen' van vroeger maken me belaggelijk omdat ik 3 haflingers hebben(terwijl zij nog steeds op manegepaardjes rondhobbelen iedere week) Ik ben er een beetje zat van, en al helemaal als je dát dan gaat zeggen snap je? Ik ben super trots op Rosa, die maar 1.38 is, die nog helemaal niet kon springen toen ik haar kreeg, dat ik haar nu over de 1 meter krijg, zonder les te hebben gehad, omdat dat niet kan hier in de buurt. Heb 1 x een leraares gehad die meteen zei:"Haflingers springen?!! Nee we gaan wel dressuren..." Eng vind ik het inderdaad omdat je ze zo meteen over 'een kam scheert' en ik hoop, wat me niet lijkt, dat je dat niet bij mensen doet. Ik weet natuurlijk dat dingen op internet harder aankomen omdat je er geen klemtonen en klanken bij hebt idd. Maar 't komt wel aan