het "wist je datjes" topic

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Re: het "wist je datjes" topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:57

Damber schreef:
Weet je dat mok weggaat als je er uierdroogzetter voor koeien erop doet....

Wist je dat mijn paard daar spastisch op reageert, maar dat uiercrème wel hielp bij haar?

irisselada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:21

Ja dat wist ik maar wist je dat je dan 4 dingen kan doen: ofwel
1) gewoon zo lang uitstappen dat hij droog is (wat met een dikke wintervacht onmogelijk is)
2) gewoon een deken aan doen altijd, zodat hij geen wintervacht krijgt en dus snel droog is
3) scheren en altijd deken op in de winter
4) gewoon alleen na het rijden deken op, met dikke wintervacht

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat de gezondste oplossing nogaltijd is om een paard zo lang uit te stappen tot hij droog is. Alleen hebben veel mensen er gewoon geen tijd voor, wat vaak ook te begrijpen is. Ik heb het geluk dat mijn paardje z'n wintervacht helemaal niet zo dik is, al zal ik ooit waarschijnlijk ook wel eens aan de dekens gaan, door tijdsgebrek oid... Maar ik snap het wel dat mensen dekens gebruiken...
[/quote][/quote]

hihi ook dit wist ik allemaal!!!!! maar wist je dat mijn paardje altijd een super beertje wordt met zijn dikke wintervacht?? daarm scheer ik hem nu ik harder net hem aan het werk ga.ik snap jou oiok wel hoor het blijft natuurlijk natuurlijk......

Linda1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:39

Wist je dat:

Het Fjordenpaard in 1954 voor het eerst zijn intrede in Nederland deed?

Linda1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:41

Wist je dat:

Het Fjordenpaard in 1954 voor het eerst zijn intrede in Nederland deed?

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:13

Wist je dat :
- Ik lusitano een heeel mooi ras vind
- een lusitano uit portugal die gecastreerd is, je er eigenlijk altijd vanuit kan gaan dat er iets mis mee is.
- De prijzen redelijk hoog liggen voor een raszuivere lusitano, namelijk:
euro 4.5-5.500 voor een veulen
euro 7.5-12.000 afhankelijk van trainings niveau en afstamming voor een goede merrie
euro 9-13.000 voor jonge onbeleerde hengst (rond 3-4 jaar)
euro 12 - 25.000 voor goede hengsten van zadelmak tot Z-dressuur niveau (goedgekeurde dekhengsten)
25.000 + voor hoger opgeleide hengsten (zz-licht en hoger) van goede afstamming. (goedgekeurde dekhengst)

- Voltige een hele leuke sport is ! (soort van turnen op een paard)
tjaa dat was het

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:46

OemmiejO schreef:
ImkeTarek schreef:
wist je dat: ijslanders qua hoogte onder de ponyrassen vallen, maar toch (ik denk door hun kracht) als paardenras wordt gezien...

(ik weet eigenlijk niet of dit echt zo is... heb t ooit gehoord...)

Fjorden enzo ook.
FjordenPAARD

Dit waarschijnlijk in Duitsland ontstaan is toen robuuste rassen daar geintroduceerd werden? Volwassenen wilden toen niet op 'pony's' rijden dus hebben ze de stevige pony's die gereden konden worden door volwassenen maar paarden genoemd.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:49

reininglover schreef:
Citaat:
volgens mij is dit niet allemaal waar, want de jongste moeder is 8 en er wel albino paarden bestaan

wist je dat de jongste moeder wel degelijk 5 was. ze kreeg haar maandstonden al toen ze 3 was (yek ik moet er neit aan denken)

ik meteen een isabelkleurig paard ga kopen

het staat in m'n biologie boek dat dat meisje 8 was, en m'n biologie boek is van 2005

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:11

"wist je dat dat paarden eigelijk wel door alle plassen durfen? maar niet gaan omdat ze niet weten hoe diep het is en ze zich anders kunnen bleseren?"

Ik hoor zovaak mensen zeggen dat hun paard niet door een plas water door durft, maar eigelijk heeft een paard hier een geheel andere reden voor

Leuk toppic trouwens

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:17

rudi schreef:
wist je dat het goed is voor je paard om ook eens via de rechterkant op te stappen? Mensen stappen altijd links op, omdat vroeger aan de linkerkant de zwaarden zaten, bij het opstappen zouden ze in de buik van het paard steken wanneer je dat via de rechterkant van het paard deed. Maar die gewoonte heeft iedereen nu dus overgenomen. Maar als je altijd links opstapt, zet het paard zich altijd schrap naar de zelfde kant en het is dus beter af te wisselen!
Dat geld ook voor het lopen naast je pony. Je pony raakt zo gewend aan dat je altijd aan de zelfde kant loopt, dat hij altijd zijn half automatisch naar die kant beweegt wanneer er iemand naast hem loopt! Ook goed dus om af te wisselen!

hiermee ga ik naar m'n instructise!
zij zegt altijd "links op stappen!" "aan de linkerkant van de paarden lopen!"

gnagna, ook een keer iets wat ik m'n instructise kan bijbrengen
kom vanavond terug, benieuwd wat ze ervan zegt

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:10

andiamo97 schreef:
Wist je dat je voor je echt begint met rijden je eerst 10 min lekker moet stappen, omdat anders de gewrichten van je paard op ten duur sneller verslijten???

Pas na 10 min komt er gewrichtssmeer vrij waardoor de gewrichten soepel kunnen bewegen zonder dat er op de lange termijn gewrichtsslijtage optreed. Dit zeg ik omdat ik vaak van die blije troela's al na 3,5 min stappen met hun pony/paard door de bak zie galloperen.

Als dit nog leeft heh...ik vroeg me af in hoeverre ze dat bedoelen vanuit stal...of vanuit de wei/paddock. Als je paard al een uur in de paddock loopt te slenteren, valt dat dan onder stappen...of vanuit dag-en nacht uit de wei...als mijn paard al een half uur op stal loopt te stuiteren of niet stil staat tijdens borstelen....telt dat dan mee? Ik ben vanuit stal heel voorzichtig...vanuit de paddock/wei iets minder....maar ik vind het een interessante kwestie....ik heb hetzelfde gehoord trouwens, vandara dat ik er al es over nagedacht heb...

Elpharo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:16

MissEvil schreef:
Wist je dat:
Mijn paard een klootzak is bij het longeren?

Wist je dat:
Hij het gewoon té saai vind..

Wist je dat:
Ik dat wel snap, ik loop ook niet graag de hele tijd hetzelfde rondje..

Wist je dat ik een paard ken dat elk rondje kijkt alsof het zijn eerste rondje is....ook in de stapmolen. Heeeeee, kijk es, hier was ik nog niet geweest...oooh, kijk es, hier is het leuk!! Ik wou dat ik zo'n paard had!! Echt geweldig....

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:50

Elena schreef:
"wist je dat dat paarden eigelijk wel door alle plassen durfen? maar niet gaan omdat ze niet weten hoe diep het is en ze zich anders kunnen bleseren?"

Ik hoor zovaak mensen zeggen dat hun paard niet door een plas water door durft, maar eigelijk heeft een paard hier een geheel andere reden voor

Leuk toppic trouwens

Ik heb nog een aanvulling; ze zien daar de weerspiegeling van de lucht in en denken daardoor dat ze eindeloos naar beneden zullen vallen, daarom willen ze er meestal niet doorheen.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:39

wist je dat:

als je je leer in olie legt, dit niet goed is, omdat het het het leer verslapt?

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:34

wist je dat je je singel niet op je zadel mag leggen (als je gereden heb) omdat anders het zweet in het zadel trekt

NuggT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:55

Handig topic!
Ik heb er helaas geen een, hoe komen jullie eraan?
Quirinake@ Nee dat wist ik idd niet, dat deed ik wel altijd.
*schaam, schaam*

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:05

Paula schreef:
Ik heb nog een aanvulling; ze zien daar de weerspiegeling van de lucht in en denken daardoor dat ze eindeloos naar beneden zullen vallen in een plas, daarom willen ze er meestal niet doorheen.

Kom ik weer bijdehand doen in dit topic hoor, haha. Maar, hoe weet degene die dat 'uitgezocht' heeft nou wat een paard denkt? Ik bedoel, als je je er goed in verdiept zou je aan de lichaamstaal kunnen zien wat een paard wil/voelt/denkt, maar dat er nou ook een speciaal 'teken' is voor: 'oh help, door deze plas wil ik niet heen want ik denk dat ik daardoor eindeloos naar beneden zal vallen', lijkt me sterk
Sorry hoor, ik neem gewoon niet altijd alles aan wat mensen tegen me zeggen hihi.

Wist je trouwens dat ik het wel een beetje onnuttig vind dat er mensen zijn die de hele tijd van die onnuttige dingen vertellen? Over school en hun eigen paard enzo.. aangezien dit topic gaat over dingen waar iedereen wat aan heeft. Hmja, en nu kom ik wel erg bijdehand over denk ik, dus laat ik dan maar wat nuttigs aan dit topic toevoegen.

Wist je dat het heel goed is om af en toe aan de staart van je paard te gaan hangen? En voordat iedereen begint te brullen dat dat diernmishandeling is, zal ik het even uitleggen.
Ten eerste is het bewezen door dierenbewegings/fysiotherapeuten dat het goed is voor de ruggenwervels (die vaak nog wel eens over elkaar willen gaan staan) en de stand van de bekken.
Mijn verzorgpaard (die ik ook nog maar een maandje doe, maargoed) heeft onwijze last van z'n hele lichaam gehad. Er zijn foto's laten maken, en bleek dat zijn bekken helemaal scheef stond. Hij is naar een kraker geweest, en hij heeft nu speciale oefeningen, waaronder na het rijden aan zijn staart te trekken. Dat wordt nu een tijdje bij hem gedaan, en de stand van z'n bekken is echt veel beter geworden!
(Voor de bijdehandjes die gaan zeggen dat ik nu zelf ook over 'mijn eigen' paard praat: dat was als ondersteuning van mijn wistjedat )

Staarthangen trouwens neit bij een paard doen die trapt, of die je niet vertrouwd. Ook geen hele harde ruk ineens geven, of maar aan een paar haartjes trekken. Gewoon goed stevig de hele staart vastpakken en rustig naar achteren trekken.

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:11

Quirinake schreef:
wist je dat je je singel niet op je zadel mag leggen (als je gereden heb) omdat anders het zweet in het zadel trekt

Ik zie hem niet hoor Als ik gereden heb dan gooi ik de singel wel over het zadel want de voorkant van de singel is niet bezweet hoor. Of je moet de singel aan 2 kanten losgooien en vervolgens met de achterkant over het zadel leggen, maar dat lijkt me nou ook weer alles behalve practisch.

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 21:14

Dieuwke1989 schreef:
Quirinake schreef:

Ik zie hem niet hoor Als ik gereden heb dan gooi ik de singel wel over het zadel want de voorkant van de singel is niet bezweet hoor. Of je moet de singel aan 2 kanten losgooien en vervolgens met de achterkant over het zadel leggen, maar dat lijkt me nou ook weer alles behalve practisch.

ohh zo doe ik het wel altijd hoor..
maar ik doe eerst mijn zadel dan zadelhoes en dan singel

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:10

Wisten jullie dat ik zojuist dit hele topic gelezen en me nu echt superslim voel? Ikzelf weet er zo gauw geen, maar vooral blijven posten!

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 22:12

haha super slim !! eigenlijk zou iemand die niet zo heel veel te doen heeft de nuttige wist je datjes op een rijtje moeten zetten

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:29

Liefst de topicstarter, zodat ik niet de hele tijd dit topic door hoef te lezen maar het gewoon bij het eerste bericht kan lezen

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 22:30

haha ja dat ben ik

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 23:36

1. Stalbenen moeten binnen 2 minuten verdwenen zijn als je paard in beweging is.
2. je niet altijd met peesbeschermers moet rijden omdat dit juist niet goed is voor de pezen? i.v.m zelf sterk houden.
3. Je eigenlijk bevroren worteltjes moet voeren?
4. Wist je dat je voor je echt begint met rijden je eerst 10 min lekker moet stappen, omdat anders de gewrichten van je paard op ten duur sneller verslijten??? Pas na 10 min komt er gewrichtssmeer vrij waardoor de gewrichten soepel kunnen bewegen zonder dat er op de lange termijn gewrichtsslijtage optreed. Dit zeg ik omdat ik vaak van die blije troela's al na 3,5 min stappen met hun pony/paard door de bak zie galopperen.
5. Het goed is om nat zand in je stal te gebruiken als je paard hoefbevangen is omdat dat de hoeven koelt?
6. Wist je dat...een uur intensief stappen intensiever is dan 3 kwartier recreatief rijden maar daaronder dus ook draf en galop.

Voor jou rustig en je, kunt heel veel oefeningen makkelijker oefenen en het is ook nog een goed voor de gewrichten van het paard. Het kan ook saai worden maar je moet het m.b.v. oefeningen leuk voor jezelf en je paard houden
7. instappen is ook belangrijk tegen verzuring van de spieren
8. verdunde cole's liniment erg verkoelend werkt op de pezen na het werken
Je moet geen pure cole's gebruiken want dat gaat branden. bij een wondje wel pure cole's. Je kan het trouwens ook zelf gebruiken
9. wist je dat het goed is voor je paard om ook eens via de rechterkant op te stappen? Maar als je altijd links opstapt, zet het paard zich altijd schrap naar de zelfde kant en het is dus beter af te wisselen!
10. Je paard van eiwitten niet hoefbevangen word, maar van teveel suikers?
11. Er geen albino paarden bestaan.
12. De lippen van een paard dezelfde functie hebben als de vingers van een mens
Een paardenoog bijna twee keer zo groot is als het oog van een mens
13. Een paard heel goed in het donker kan zien
14. koud water goed is voor de bloedsomloop. dus na het rijden de benen tot onder de knie met koud water afspoelen is goed voor zijn pezen (zo koelen ze goed af) en goed voor de bloedsomloop
15. Wist je dat (de meeste) paarden banaan lekker vinden?
16. Wist je dat .. Als je paard zijn achterbenen boven de sprong kruist, geeft dit aan dat je paard extreem voorzichtig is. Het is dus niet nodig je paard dit af te leren.
17. Wist je dat een paard niet verhaard omdat het warmer wordt maar omdat de dagen langer worden?
18. Wist je dat als een paard zich even down voelt je het kan zien aan de vacht?
19. paarden niet kunnen overgeven
... Paarden slapen minder dan drie uur per dag!
20. wist je dat paarden niet door hun mond kunnen ademhalen
21. wist je dat een paard ong. 40 tanden en kiezen heeft?
22. een fries paard nooit echt ''boos'' kan zien? Ze kunnen hun oren namelijk niet helemaal plat in de nek leggen zoals bijv. een welshje dat wel kan?
23. Dat beschimmeld leer (meestal) niet uitdroogt?
24. een paard wel 40 liter speeksel per dag afscheidt?
x lijnzaad zorgt voor een glanzende huid (van de het paard:P)
25. wist je dat luizen dodelijk kunnen zijn voor een paard?
26. wist je dat het fijner is voor een paard om met dit weer het bit even warm te maken voor je het indoet??
27. wist je dat er blinde geleidepony's zijn?
28. wist je dat lauwwarme melk erg goed is voor het schoonmaken van je zadel en andere lederen spullen?
29. ieder paard een hoefkatrol heeft. Dit is namelijk een onderdeel van het been.
30. veel paarden het heerlijk vinden om aan koolraap of knolselderij te knabbelen? Ze zijn er lang mee zoet en het is stukken goedkoper dan lik-its en dergelijke
31. wist je dat het vermoeiender is voor een paard om te draven dan te galopperen.
32. Wist je dat Biotex geweldig is om geel geworden paardenstaarten weer wit te krijgen? Idem dito met betadine shampoo. Of met shampoo voor Grijze haren!,
33. Wist je dat Driekhoek shampoo je manen en staart heel zacht en glanzend maakt als je het ermee wast
34. Wist je dat er headshakers zijn die gewoon allergie hebben voor een rvs bit
35. Je krachtvoer pas na het opbouwen van werk moet geven en niet er voor.
Ik zie vaak mensen die een paar kilo brok geven anders loopt hij/zij niet
36. Selenium voor spieren al bij een lage overdosering schadelijk is?
( is al bij 10 keer de behoefte ).
Vergiftigingssymptomen zijn, haaruitval van manen en staart, afbrokkelen van de hoef, kreupelheid en misvorming van de beenderen bij veulens.
37. warm water sneller bevriest dan koud, dus als in de winter je water dreigt te bevriezen (en je hebt geen automatische drinkbak maar vb een emmersysteem zoals ik), je beter gewoon een lepeltje zout in het water kan doen tegen het bevriezen? (Niet bang zijn dat je paard het niet lekker vind of dat het slecht is, de meeste paarden merken het niet en zo krijgen ze nog een beetje zout binnen ook! )
38. Wisten jullie dat babydoekje, van die vochtige. Heel goed zijn voor:
* het laten glimmen van je paard (duh)
*het schoonmaken van je laarzen"
En nog veel meer dus altijd handig om te hebben..!!
39. En dat je met Hema Handcreme ( in zoon zilveren blik) heel goed
*Je leren handschoenen schoon kunt maken
*Je laarzen en je zadel
En heel veel van leer..!!Het knapt er super van op..!!
40. Wist je dat hoeven vet slecht is?? Omdat de hoeven dat geen water meer op kunnen nemen, en uitdrogen. maar je dat NOOIT mag doen wanneer het vriest of snel gaat vriezen
41. Wist je dat: het goed is voor de pezen en banden van je paard om elke dag even over het harde te stappen
42. Wist je dat: teren en vetten tegelijk slecht is omdat je dan de hoef afsluit. En dat teren sowieso al de hoeft afsluit en dat je beter hoefhardner of egyptische zalf kan gebruiken.
43. Wist je dat: je schuurplekken bij de borst van de deken kan voorkomen door er regelmatig antiklit op te spuiten.
44. Wist je dat: voor je de hoeven vet je ze eerst even in een emmertje water moet zetten zodat ze goed gehydrateerd zijn en je dan vet om het vocht op de sluiten (dus ze dan vochtig blijven
45. Wist je dat: Een paard op een bevroren bodem zich sneller bezeert als hij onder de ruiter is, dan dat hij zelf de gekte in zn hoofd krijgt?
46. wist je dat als je rauw witloof geeft aan je paard, dat ie frisser word
47. wist je dat: ijslanders qua hoogte onder de ponyrassen vallen, maar toch (ik denk door hun kracht) als paardenras wordt gezien...
48. wist je dat; het slecht is om een nat paard te poetsen, omdat je dan kans hebt dat er water onder de bovenste vacht komt, en als dit dan tussen zijn wintervachtje komt hij hierdoor kou kan vatten.
49. wist je dat; je als je je paard dan schoon wilt maken, je hem het beste kunt afspuiten(hij is toch al nat)
50. wist je dat; 1 kilo hooi per 100 kilo lichaamsgewicht wordt aanbevolen
51. wist je dat; 1 plak ongeveer 1 kilo weegt
52. wist je dat: je paard zich erg op zijn gemak moet voelen wil hij plassen in de rijbak
53. wist je dat: paarden poepen als ze bang zijn
54. paardenhoeven ong. 6 mm per maand groeien
55. De meeste peesproblemen uit de paardenRUG komen..
Daardoor gaat hij verkeerd lopen..
56. Wist je dat: een merrie ook schijnzwanger kan zijn??
57. wist je dat : de staart borstelen idd zeer slecht is mar dat je hem wel kan ontwarren (VOORZICHTIG) met je hand?
58. wist je dat antiklit spullen helemaal niet goed zijn voor je paard daar zitten super veel siliconen in
59. Wist je dat: het helemaal niet zo gezond is om een paard met dit weer in te pakken? Als je paard geen wintervacht heeft, moet je het natuurlijk wel een deken om doen, maar het is beter om je paard een wintervacht te laten krijgen en hem dan zo te laten lopen. (Maar dat wisten jullie vast ook wel )
60. wist je dat ; de schedel van een paard uit 34 botten bestaat
61. wist je dat; als je last van koude handen hebt als je bijv. naar stal gaat kan je een aardappel koken, in zilverfolie wikkelen, in je zak doen en kan je af en toe je handen lekker opwarmen
62. wist je dat.....Bananen goed zijn voor paarden die zenuwachtig zijn? Er zit veel magnesium in en dat zorgt er voor dat hij minder zenuwacht
63. Wist je dat 20 min. longeren gelijk staat aan anderhalf uur rijden?
64. wist je dat: ezels en paarden wel in 1 wei samen mogen staan in tegenstelling tot wat velen zeggen. Het enige waar dan voor moet zorgen, is dat ze tijdig ontwormd worden.
65. wist je dat: Aardbei ook heel goed voor je paard is omdat er kalk, fosfor, natrium,zwavel, jodium en ijzer inzit. Dus goed voor de bloedsomloop en de afvoer van afvalstoffen en een glanzende vacht
66. ik denk dat het ook wel eens goed kan zijn voor je paard om eens een winter geen deken op te doen. zo kunnen ze het zelf weer eens regelen en ze worden er alleen maar sterker van
67. Wist je dat je een paard een natte wintervacht buiten mag zetten als alleen de bovenste laag nat is. Dus als de haren die dichtbij de huid zit maar droog zijn is er niks aan de hand.
68. Wist je dat een paard een vluchtdier is en daarom altijd probeert weg te rennen van het 'enge'.
69. Hoefijzers zijn helemaal niet goed voor het paard omdat ze de hoeven verbreden...!
70. als je paard dikke benen heeft.. moet je hem/ haar bier geven.. daar slinken ze van
71. wanneer je paard in de zomer droge hoeven heeft je ze beter af kunt spoelen met water dan in te vetten.
72. dat je je paard ook minstens 10 min moet uitstappen en regelmatig stappauzes in moet lassen
73. heel veel paarden allergisch zijn voor aardbeien?
74. Dat je in de winter op moet passen bij het voeren van krachtvoer aan jonge paarden? Als een paard weinig of geen training krijgt en wel grote hoeveelheden krachtvoer kunnen er beschadigingen aan het gewrichtskraakbeen ontstaan
75. Het strelen van een paard natuurlijker is dan een klopje geven als beloning? Strelen lijkt meer op het likken van de moeder en zal bij een paard veel meer als liefkozing over komen. Dus een klopje is meer een aangeleerde beloning (hierdoor niet fout), terwijl strelen een aangenamere beloning is omdat het paard dit herkent
76. shampoo restjes die achterblijven ontzettend kunnen gaan jeuken? Goed de shampoo uitspoelen als je je paard wast dus. Bij pony's met een dikke staart kan shampoo best moeilijk weg te krijgen zijn. Vul na het uitspoelen van de staart eens een emmer met water en gooi daar een flinke scheut azijn in. Als je de staart nu even in de emmer hangt en ervoor zorgt dat hij overal goed nat wordt, dan laat de azijn de allerlaatste restjes shampoo verdwijnen.
77. wist je dat als je een paard meer dan drie seconde na het ongewenste gedrag straft (of beloont) hij niet meer weet dat het voor dat gedrag bedoelt was.
78. wist je dat:
een paard een heel slecht korte termijn, maar een heel goed langertermijn geheugen heeft. Door dingen vaak te herhalen wordt gedrag in het lange termijn geheugen opgenomen.
79. je ook telkens een plukje hooi in de waterbak kan leggen zodat het niet bevriest?
80. je als een paard zn medicijn of poeder niet lust, je dit kan mengen met appelmoes en het dan toch eens op eet?
81. je ook je extra'tje zoals muesli of peentjes door de stal kan strooien zodat hij gaat 'fourageren' (zoeken naar voer tussen het stro) zodat hij er iets langer over doet en dus lekker bezig is..
82. Wist je dat als je tegenover je paard gaat staan (recht van voren) dat hij denkt dat er bij jou nog net zo'n achterlijf aanzit als bij hemzelf
83. Wist je dat: je geen voer moet geven tussen het zand, dan eten ze het zand mee en dat is slecht voor ze.
84. Wist je dat: Je ook een bal in een waterbak kan doen om te zorgen dat het water niet bevriest.
85. Weet je dat mok weggaat als je er uierdroogzetter voor koeien erop doet....
86. Het Fjordenpaard in 1954 voor het eerst zijn intrede in Nederland deed?
87. wist je dat dat paarden eigenlijk wel door alle plassen durven? maar niet gaan omdat ze niet weten hoe diep het is en ze zich anders kunnen blesseren?"
88. wist je dat je je singel niet op je zadel mag leggen (als je gereden heb) omdat anders het zweet in het zadel trekt
89.
Laatst bijgewerkt door Rocco1 op 10-02-06 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocco1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 23:37

alstu haha dit heb ik ff allemaal op een rijtje gezet voor jullie

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 00:29

Dieuwke1989 schreef:
Quirinake schreef:

ik hang mn singel ook op zn zadel, wel eerst mn zadelhoes erop. Maar ja.. Kan er ook niet aan doen heb het zo vorig jaar te horen gekregen wanneer ik iemand zn paard moest rijden met zijn zadel. Met het afzadelen legde ik de singel op het zadel en ik werd bijna doodgeschoten