runningkawa schreef:Een goed passend zadel heeft eigenlijk geen dekje nodig.
Het dekje is er eigenlijk alleen ter bescherming van het zadel.
En als mensen dat nu gewoon mooi vinden, dan kopen ze toch lekker een dekje, setje, bontje enz
idd
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
runningkawa schreef:Een goed passend zadel heeft eigenlijk geen dekje nodig.
Het dekje is er eigenlijk alleen ter bescherming van het zadel.
En als mensen dat nu gewoon mooi vinden, dan kopen ze toch lekker een dekje, setje, bontje enz

danifur schreef:Alane schreef:dat dekjes eigenlijk ook overbodig zijn en dat je ook dekjes hebt die zelfs duurder zijn dan een bontonderleggers..
Ja en ik reageerde hierop.
Dat je zelf bepaald hoeveel je aan een dekje uitgeeft.
Je hoeft niet persee een dekje van weet ik veel hoeveel geld te kopen.
Maar jij bent dus van mening dat we maar het zadel op het paard zijn rug moeten leggen zonder iets eronder?
En wat betreft de bontonderlegger enzo.. waar ik op reageerde was in het algemeen bedoeld
Alane schreef:Verder zou ik het zeer op prijs stellen dat je niet probeerd om voor mij te denken of mij woorden in de mond te leggen...
Een dekje heeft als enige meerwaarde dat je zadel niet vuil wordt, dat is het enige waar een dekje voor dient...
en voor mij part leg je 20 dekjes onder je zadel en heb je er 300 in je kast liggen, zal mij werkelijk wat boeien... dus not !!!![]()
en het me lekker leek voor haar rug...

Ik vind het nergens voor nodig, het gaat prima zo. De manegepaarden bij ons hebben wel allemaal een bontje of een deken onder het sjabrakje. Maar dat hebben ze ook omdat sommige paarden plekjes krijgen van het zweten e.d. Maar de zadels passen we goed, dus daar ligt het niet aan !!

Ik vind het nergens voor nodig, het gaat prima zo. De manegepaarden bij ons hebben wel allemaal een bontje of een deken onder het sjabrakje. Maar dat hebben ze ook omdat sommige paarden plekjes krijgen van het zweten e.d. Maar de zadels passen we goed, dus daar ligt het niet aan !!
Moreno schreef:ik heb er 1 voor mijn paard, omdat zij ook last heeft van de rug..dat is ook de reden waarom ik er een heb aangeschaft, niet omdat het mooi zou zijn. ik gebruik 'm dan ook wel direct op de rug anders heeft het nog geen effect.
ik gebruik um nu dan ook wel op mijn andere paardje maar dat heeft niet echt een speciale reden..

lucydan schreef:heyhey
ik denk nie dat het een kwestie van ''mode'' is maar adt steets meer mensen ondekkn dat je de rug van je paard goed moet behandelen bijv. dmv een bont onderlegger of een gelpad of extra deken
voor me eigen pony ga ik er ook een kopen

Alane schreef:ik heb mijn lammetjes kudde vandaag uitgebreid.... met...
lamsvellen kinketting beschermers, kopstuklammetje en halster lammetjes.....
Ook op het gebied van onderleggers wordt er veel gedaan en onderzocht....
Om het "volle kamer" probleem op te lossen zijn er nu spine-free onderleggers ....
en Mattes kent het saddle-fix systeem dat er voor zorgt dat je onderlegger goed in de kamer blijft zitten/niet kan verschuiven....
en verder heeft een goed passend zadel ook geen zadeldekje nodig... of een staartriem of en voortuig...... en laten we de voorsingel ook niet vergeten....