discussiebijdrage over LDR methode

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:25

Lusitana schreef:
Tyrza schreef:
Ik wil er nog even aan toevoegen dat dit echt veel moeilijker is dan het lijkt...

Daar ben ik van overtuigd, maar dressuur op zich is simpel, dus waarom het dan moeilijk maken?

Ik bedoel het moeilijk in die zin dat ik hier persoonlijk heel veel moeite heb om klein te doen/denken. Controle over jezelf hebben, fine tunen. Dat vind ik echt de grootste uitdaging in deze training:

Herkennen, toepassen, verfijnen, ontspannen.

PDI

Re: discussiebijdrage over LDR methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:30

hey hey,

ik heb opzich geen probleem met het LDR rijden, maar je moet wel goed
begeleid worden. Veel mensen zien dat Anky geweldige successen behaald
met deze methode en gaan het allemaal nadoen. Ze hebben de klok
horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt. (om het zo maar te
zeggen) Ze vinden alles er erg makkelijk uitzien en doen het na. Dan
gaat het LDR rijden ten kosten van je paard.

Als je zorgt voor een goede begeleiding, kan het een ideale rijmanier
zijn.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:39

Tyrza schreef:
Citaat:
En dat go & ho principe werkt natuurlijk ook gewoon zonder dat het paard achter de loodlijn gevraagd wordt...

Uiteraard. Maar ik heb het nu echt over het hogere niveau in de dressuursport.

Ik weet niet wat je afweet van Portugees stierenvechten, maar ik kan je vertellen dat die paarden met gemak Grand Prix kunnen lopen en Hoge School oefeningen (inclusief airs) beheersen. Daarbij worden die in de arena totaal op de zit gereden, is elke vergissing gevaarlijk en de samenwerking tussen man en paard dan ook perfect. Deze paarden worden niet LDR getrained...toch fijn afgesteld, zeer lenig, atletisch, alle voorwaarden die je in een dressuurpaard wilt zien. Ze zijn zo fijn afgesteld, dat er een ruiter is die de teugels totaal loslaat bij het plaatsen van het paard ten opzichte van de stier. Ik denk dat het voor de topdressuurruiters moeilijk is om dit na te doen, ze zullen zich denk ik verloren voelen zonder teugels in handen (maar dat is pure speculatie mijnerzijds).
Ik kan geen enkel nut bedenken van LDR, omdat ik bekend ben met dit werk (stierenvechten), wat ver boven de dressuur zoals het in de ring getoond moet worden staat. Als dat kan zonder LDR, dan kan toch zeker "gewone" dressuur het ook?
Ik blijf erbij dat het moeilijk te bewijzen is of de top minder goed zou presteren als ze de methode niet zouden gebruiken.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:45

Lusitana schreef:
Ik weet niet wat je afweet van
Portugees

stierenvechten, maar ik kan je vertellen dat die paarden met gemak Grand Prix kunnen lopen en Hoge School oefeningen (inclusief airs) beheersen. Daarbij worden die in de arena totaal op de zit gereden, is elke vergissing gevaarlijk en de samenwerking tussen man en paard dan ook perfect. Deze paarden worden niet LDR getrained...toch fijn afgesteld, zeer lenig, atletisch, alle voorwaarden die je in een dressuurpaard wilt zien. Ze zijn zo fijn afgesteld, dat er een ruiter is die de teugels totaal loslaat bij het plaatsen van het paard ten opzichte van de stier. Ik denk dat het voor de topdressuurruiters moeilijk is om dit na te doen, ze zullen zich denk ik verloren voelen zonder teugels in handen (maar dat is pure speculatie mijnerzijds).

Dat is toch geweldig? Ik kan daar alleen maar respect voor hebben.

Ik ben niet bekend met hun methode, maar heeft dit ook niet een beetje te maken met het ras waar hun methode op toegepast wordt?

Overigens vind ik het wel gruwelijk dat die paarden voor de stierengevechten gebruikt worden: het paard wordt blind gemaakt dmv een blinddoek en moet met harnas om maar uit te gaan op de handelingen van de ruiter. Heb het op tv wel eens meegemaakt dat zo'n dier wordt gepakt door de stier.... Vreselijk

Overigens moet het contact met de teugels ten alle tijden gehandhaaft blijven in onze dressuursport he.

Citaat:
Ik kan geen enkel nut bedenken van LDR, omdat ik bekend ben met dit werk (stierenvechten), wat ver boven de dressuur zoals het in de ring getoond moet worden staat. Als dat kan zonder LDR, dan kan toch zeker "gewone" dressuur het ook?
Ik blijf erbij dat het moeilijk te bewijzen is of de top minder goed zou presteren als ze de methode niet zouden gebruiken.

Ik ben niet bekend met het werk van de "stierenvechters", maar ook ik heb onbedoelt al een vooroordeel, met het idee dat de oefeningen wellicht niet zo uitgevoerd hoeven worden als in een proef, waarbij (zoals ik net al vroeg) het ras die hierbij gebruikt wordt wellicht ook een andere benadering nodig heeft als de paarden in de dressuursport.

Neemt niet weg dat ik het ontzettend knap vind

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 17:51

Aangezien Portugees vet gedrukt staat zaler wel weer een verschil zijn met spaans stierenvechten (wat wij op de TV zien)

Maar de vergelijking gaat niet op, want een stierenvechter (en een westernruiter idem dito) rijdt alleen op stang, terwijl een dressuurruiter ook nog een trens heeft. En met een trens moet altijd contact worden gehouden, terwijl er met een stang een los-vast verbinding is. Een stang is bij een goede dressurcombinatie dan ook werkeloos,totdat het nodig is hem op te pakken.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:08

Er is inderdaad een groot verschil tussen Spaans en Portugees.
Ik probeerde iets te zeggen over het fijne afstellen en samenspel tussen ruiter en paard in omstandigheden vergelijkbaar met dressuur en dan vooral in verband met de training van het paard tot atleet, waar Sjef zo prat op gaat, en dat daar dus geen LDR voor nodig is.
Verzameling en oprichting komen niet vanuit het bit, welk type dan ook. Het is dus verder niet belangrijk of je al of niet een constante verbinding hebt met de mond via de trens, in dit verband.
Zowel de goede dressuur ruiter als de stierenvechter zullen een proef ook alleen op de trens of alleen op de stang kunnen rijden en met beide. Er zitten geen geheimen (of rijkunst) in het gebruik van bitten. En dat staat los van "de" of een methode.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:08

Dat 1 methode werkt, hoeft toch niet te betekenen dat de andere methodes maar weggelaten moeten worden?

Wat jij zegt kan net zo goed gelden voor het zgn "klassieke rijden", niet specifiek het LDR.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:46

quote="Tyrza"] Ik ben niet bekend met hun methode, maar heeft dit ook niet een beetje te maken met het ras waar hun methode op toegepast wordt?[/quote]
Natuurlijk zijn Lusitanos de betere paarden Maar ik denk dat de dressuuroefeningen op zich, dus het werk zonder stier, gewoon met elk ander paard ook kan.
Tyrza schreef:

Overigens vind ik het wel gruwelijk dat die paarden voor de stierengevechten gebruikt worden: het paard wordt blind gemaakt dmv een blinddoek en moet met harnas om maar uit te gaan op de handelingen van de ruiter. Heb het op tv wel eens meegemaakt dat zo'n dier wordt gepakt door de stier.... Vreselijk

Dat is beslist niet iets wat je tegenkomt in Portugees stierenvechten
Tyrza schreef:

Overigens moet het contact met de teugels ten alle tijden gehandhaaft blijven in onze dressuursport he. [/quoite]
Heb al gezegd dat het gebruik van teugels niet het punt is, hij zou het ook kunnen met gebruik van teugels
Tyrza schreef:

Ik ben niet bekend met het werk van de "stierenvechters", maar ook ik heb onbedoelt al een vooroordeel, met het idee dat de oefeningen wellicht niet zo uitgevoerd hoeven worden als in een proef, waarbij (zoals ik net al vroeg) het ras die hierbij gebruikt wordt wellicht ook een andere benadering nodig heeft als de paarden in de dressuursport.
Neemt niet weg dat ik het ontzettend knap vind

De uitvoering van de oefeningen (die ze beslist wel zo kunnen als in en proef alleen doen ze dat natuurlijk niet in de arena maar alleen in de training)zijn ook niet het onderwerp op zich. Je kunt ook weer niet zgegen dat de oefeningen alleen zo uit gevoerd kunnen worden als het hoort als paarden LDR getrained zijn. Dat wil ik zeggen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:48

Tyrza schreef:
Dat 1 methode werkt, hoeft toch niet te betekenen dat de andere methodes maar weggelaten moeten worden?

Wat jij zegt kan net zo goed gelden voor het zgn "klassieke rijden", niet specifiek het LDR.

Ik wil alleen maar zeggen dat er niet zoveel noodzaak voor LDR is als meneer Sjef wil doen geloven.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:14

Lustitana: heb jij Anky de laatse jaren in het echie gezien? Zowel in de proef als het losrijden of baseer jij je alleen op foto's en (naar mijn mening) eenzijdige websites?

(Kan me zo voorstellen dat je gezien je woonplaats haar minder vaak ziet dan ik )

Mmm en o ja! Ik heb een dressuurruiter zijn proef zonder handen zien rijden---in Aken, een Spanjaard (ben de naam even kwijt, zat in het Spaanse team) met een Andalusier (was wel een show)

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:22

Lusitana schreef:
De uitvoering van de oefeningen (die ze beslist wel zo kunnen als in en proef alleen doen ze dat natuurlijk niet in de arena maar alleen in de training)zijn ook niet het onderwerp op zich. Je kunt ook weer niet zgegen dat de oefeningen alleen zo uit gevoerd kunnen worden als het hoort als paarden LDR getrained zijn. Dat wil ik zeggen.

Maar dat wordt toch ook helemaal niet beweerd? Sterker nog: elke keer weer lees ik columns van de "LDR rijders", waarbij zij zeggen dat zij niet volgens een vast systeem rijden, maar juist kijken wat goed bij het paard past.

En in bepaalde gevallen is dat LDR, in andere gevallen klassiek, maar het kan net zo goed er wat tussenin zijn.

Daarom vind ik bepaalde opmerkingen in dit topic zo zwart/wit. Deze posters kijken alleen naar het plaatje zoals op de foto, maar hebben zich nooit eens verdiept in de training zoals hij is.

Nu begrijp ik dat niet iedereen ook de gelegenheid heeft om een dergelijke training te volgen, maar roep dan ook niet meteen van de hoogste daken dat iets goed of fout is.

Ik heb het niet persoonlijk tegen je hoor, Lusitana. Ik praat even in het algemeen

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:27

[quote="Tyrza
Nu begrijp ik dat niet iedereen ook de gelegenheid heeft om een dergelijke training te volgen, maar roep dan ook niet meteen van de hoogste daken dat iets goed of fout is.
[/quote]

Bij het inrijden kun je wel gaan kijken

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:28

Het inrijden is maar een klein deel van de training. Hier gaat gewoon heel veel aan vooraf, en daar verslikken de mensen zich in.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:36

Tuurlijk

Ik bedoelde dat het al heel anders is om bij het inrijden te staan,dan je mening van een plaatje te laten afhangen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:39

Dat zowieso, maar je begrijpt wat ik bedoel he

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:39

Nou ja, daar zijn we het helemaal eens, ik heb al twee keer genoemd dat het onmogelijk is een mening te vormen naar aanleiding van foto´s. Maar, ik heb ook gezegd dat gezien de weinige info die er is, men gewoon eenzijdig wordt voorgelicht en mensen die het niet in het echie kunnen zien, moeten af gaan wat er geschreven wordt, of dat nu door voor of tegenstanders is.
Wat ik persoonlijk in het echie heb gezien, maakte me misselijk en kon ik niet begrijpen. Ik weet niet of het anders is dan wat anderen doen, want dat kun je van een foto niet zien en niemand beschrijft in detail wat ze doen.
Ik ken het ook wel van springruiters, maar dat is dan zeker ook weer anders.
Mijn mening dat je zonder LDR ook topsport kunt beoefenen is gebaseerd op het feit dat ik het met eigen ogen zie en dat nogmaals, niet bewezen is dat Anky meteen van de troon zou stuiteren als ze het niet meer zou gebruiken.
Tyrza, ik begrijp dat je in het algemeen praat, dat doe ik gewoonlijk ook en dat bevorderd zeker de perttige sfeer die ik voor het eerst ervaar in dit soort discussies.
Ik wil verder ook geen gelijk krijgen of iets bewijzen, dat scheelt. Ik breng alleen wat dingetjes naar voren.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:42

Overigens is Anky een paar jaar geleden hier geweest en heeft ze toen een demo gegeven op een Lusitanohengst die zie niet van te voren heeft gereden. Chapeu.Waar horsemanship.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:43

Lusitana schreef:
Wat ik persoonlijk in het echie heb gezien, maakte me misselijk en kon ik niet begrijpen. Ik weet niet of het anders is dan wat anderen doen, want dat kun je van een foto niet zien en niemand beschrijft in detail wat ze doen.

Was dat nou Anky ja of nee

En of Anky net zo succesvol zou zijn geweest zonder LDR: haar grote successen zijn gekomen toen ze met Sjef ging trainen. Voor hun werkt het blijkbaar, maar zij prediken echt niet dat iedereen zo moet rijden.

*edit zie in je "tussen"post dat je anky hebt zien rijden, maar dat het niet op bovengenoemde sloeg*

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:56

Ik denk dat er wel één groot verschil zit tussen een stierenvechter en een wedstrijd dressuurruiter. En dat is dat het de stierenvechter niks uitmaakt of zijn oefening met een vier of lager gewaardeerd wordt, zolang hij maar gedaan krijgt wat er gebeuren moet.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:21

Je hebt duidelijk niet begrepen waar ik het over heb, ik had het over de africhting, de fijne afstelling, het vormen tot een atleet zonder LDR, niet over het uitvoeren van oefeningen. Die ze, in een dressuurring trouwens hoogewaardeerd zouden krijgen en hun training niet makkelijker of lager maakt. Het stierenvechterspaard is HOGER opgeleid. Is minstens even lenig, vlug, licht en verheven, spectaculair blabla, alles wat ze zo graag in een dressuurpaard zien, en bereikt dat alles zonder LDR.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 00:30

Albertine_N schreef:
En of Anky net zo succesvol zou zijn geweest zonder LDR: haar grote successen zijn gekomen toen ze met Sjef ging trainen.

Ja, maar, als ze geen LDR gebruikte en toch met haar liefje trainde, was ze misschien toch tot hetzelfde succes gekomen, daar is gewoon niet achter te komen.
Da´s net zo iets als beweren dat je verkering kreeg omdat je beugel uitging. Misschien had je die ook wel gekregen met beugel

En verder vind ik het niet zo relevant of ik Anky wel of niet heb zien rijden. Of is dat een vereiste om in dit topic mee te mogen praten?

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 01:34

Lusitana schreef:
Je hebt duidelijk niet begrepen waar ik het over heb, ik had het over de africhting, de fijne afstelling, het vormen tot een atleet zonder LDR, niet over het uitvoeren van oefeningen. Die ze, in een dressuurring trouwens hoogewaardeerd zouden krijgen en hun training niet makkelijker of lager maakt. Het stierenvechterspaard is HOGER opgeleid. Is minstens even lenig, vlug, licht en verheven, spectaculair blabla, alles wat ze zo graag in een dressuurpaard zien, en bereikt dat alles zonder LDR.

Jammer genoeg kunnen wij hier dus weer niet over oordelen, aangezien wij ze niet in de dressuurring zien. toevallig heb ik een keer een video van, volgens mij een portugese, stierenvechter gezien en daar werd ik dus weer niet gelukkig van. gigantisch stanggebruik, de oren regelmatig plat in de nek, beslist geen paard dat zich edelmoedig aan de ruiter overgaf.

Ik begrijp heel goed dat één video geen beeld geeft van hoe er in het algemeen gereden wordt. Maar dit is wel het enige waar ik mijn beeld op kan bepalen.

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:08

Lusitana schreef:
En verder vind ik het niet zo relevant of ik Anky wel of niet heb zien rijden. Of is dat een vereiste om in dit topic mee te mogen praten?

Vind ik wel, hoe kun je commentaar leveren op een systeem waarvan je de werkwijze je niet kent? Je geeft al toe dat je nog nooit van het go & ho systeem hebt gehoord, dat is dus een van de peilers van Anky's systeem.

Dat is toch hetzelfde als dat ik mijn mening over stierenvechters laat afhangen van een video.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:43

Nogmaals, ik noemde het stierenvechten in verband met het trainen van een atleet. Hoe het in de arena tot uiting komt is van minder belang, want ook de LDR getrainde paarden zijn in de ring nou niet echt het toonbeeld van ontspanning en overgave aan de ruiter...
En, het stierenvechterspaard toont zich niet in de dressuurring. Daar zal het wel een ander beeld geven, want daar kan het tonen waar het gewoon dagelijks dressuurmatig op getrained wordt, en in alle rust uitvoeren, waar een LDR getrained paard in de ring niet toont hoe het getrained wordt. Al wil men nu ook graag zien dat de regels zo veranderen dat het in de ring op en achter de loodlijn mag.
Dat lijkt mij zoiets als bij turnen vragen of de benen niet meer bij elkaar hoeven in de landing. Ja, dat is makkelijker voor de deelnemers en levert dan dus hoger score.
Ik zie ook nog wel eens vergelijkingen met "klassiek" genoemd worden. "Klassiek" is waar de FEI regels op gestoelt zijn. Volgens die regels dient er wedsrijddressuur gereden te worden. Lijkt mij een beetje vreemd om dat dan aan te vallen of niet te willen. Dat is een soort handbal willen spelen tegen een voetbal team...
Om terug te komen op dat go en ho, het is toch wel de bedoeling dat het paard blijft gaan, ook als hij diep loopt, dus echt remmen OF gaan is het niet, het blijf remmen EN gaan,maar ik zal daarover mijn mond houden tot ik het fijne er van weet.
Wat ik wel jammer vind is, dat er nu dus ook in de discussie het liefst mensen uitgesloten worden, terwijl ondertussen wel veel ruiters in Nederland (nou ja, wat ik zie op bokt, ik woon gelukkig niet meer in Nederland) het mooi of zelfs correct vinden dat een paard achter de loodlijn gaat. Ik heb gisteren veel op Horses at Work rondgekeken, en daar kwam ik bv een paard tegen waarvan werd getoond hoeveel het vooruit was gegaan, in plaatjes van hoe het steeds dieper achter de loodlijn kwam. Een ander meisje klaagde dat het laatste stukje niet ging. Pony kwam wel op de loodlijn , maar niet erachter. Toen ik vertelde dat dat ook niet hoort, kwam ze met dat ze dacht dat het juist wel hoorde. Als de jeugd denkt dat een paard achter de loodlijn moet lopen, dan vraag ik me af hoe er les wordt gegeven en wat dat betekent voor de wedstrijddressuur in de toekomst. Daarom volg ik dit soort discussies. Het doet me pijn om te zien dat mensen denken dat het achter de loodlijn vragen (en dat gaat vaak langdurig, al wordt er geroepen dat het niet zo hoort, maar ook dat zien ze niet op een foto, en nogmaals omdat er zo weinig over bekent is, gaan mensen op fotos af! ) normaal of wenselijk is.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 15:07

Laat het stuk maar zien waarin gevraagd wordt of de FEI het aub goed wil keuren dat paarden achter de loodlijn lopen.

LDR mensen hebben nooit de klassieke dressuur afgekraakt, zij zijn er op verder gaan borduren en ze werken gewoon nog met het Skala.

Over go & ho: dat betekent dat je OF een beenhulp geeft OF een hulp met je hand, maar nooit twee hulpen tegelijk. Dat kan dus gemakkelijk gecombineerd worden met LDR. Immers een paard loopt LDR, maar daar kan het worden opgevangen en weer naar voren gereden worden. LDR is slechts een houding. Go en Ho kan ook uitgevoerd worden bij een paard met zijn neus in de lucht.

En dat veel Nederlandse ruiters (naar jij zegt) het mooi vinden dat een paard achter de loodlijn loopt (en dat vonden ze al mooi toen ik bij de
pony's reed en toen was anky nog niet eens in beeld), is niet de schuld van Anky,maar door onvoldoende of slechte kennisoverdracht. Als je je daar aan ergert kun je mss beter een briefje sturen naar Deurne en Ermelo.

en ik blijf benieuwd waar jij je Anti-LDR bevindingen nou op gebasseerd hebt. wie heb jij zien trainen? Een mestre die zijn paard kort bijzette oid en de kindjes hier op HAW of de GP ruiters in kwestie?