Lusitana schreef:Ik weet niet wat je afweet van
Portugees
stierenvechten, maar ik kan je vertellen dat die paarden met gemak Grand Prix kunnen lopen en Hoge School oefeningen (inclusief airs) beheersen. Daarbij worden die in de arena totaal op de zit gereden, is elke vergissing gevaarlijk en de samenwerking tussen man en paard dan ook perfect. Deze paarden worden niet LDR getrained...toch fijn afgesteld, zeer lenig, atletisch, alle voorwaarden die je in een dressuurpaard wilt zien. Ze zijn zo fijn afgesteld, dat er een ruiter is die de teugels totaal loslaat bij het plaatsen van het paard ten opzichte van de stier. Ik denk dat het voor de topdressuurruiters moeilijk is om dit na te doen, ze zullen zich denk ik verloren voelen zonder teugels in handen (maar dat is pure speculatie mijnerzijds).
Dat is toch geweldig?
Ik kan daar alleen maar respect voor hebben.
Ik ben niet bekend met hun methode, maar heeft dit ook niet een beetje te maken met het ras waar hun methode op toegepast wordt?
Overigens vind ik het wel gruwelijk dat die paarden voor de stierengevechten gebruikt worden: het paard wordt blind gemaakt dmv een blinddoek en moet met harnas om maar uit te gaan op de handelingen van de ruiter. Heb het op tv wel eens meegemaakt dat zo'n dier wordt gepakt door de stier.... Vreselijk 
Overigens moet het contact met de teugels ten alle tijden gehandhaaft blijven in onze dressuursport he. 
Citaat:
Ik kan geen enkel nut bedenken van LDR, omdat ik bekend ben met dit werk (stierenvechten), wat ver boven de dressuur zoals het in de ring getoond moet worden staat. Als dat kan zonder LDR, dan kan toch zeker "gewone" dressuur het ook?
Ik blijf erbij dat het moeilijk te bewijzen is of de top minder goed zou presteren als ze de methode niet zouden gebruiken.
Ik ben niet bekend met het werk van de "stierenvechters", maar ook ik heb onbedoelt al een vooroordeel, met het idee dat de oefeningen wellicht niet zo uitgevoerd hoeven worden als in een proef, waarbij (zoals ik net al vroeg) het ras die hierbij gebruikt wordt wellicht ook een andere benadering nodig heeft als de paarden in de dressuursport.
Neemt niet weg dat ik het ontzettend knap vind