Het renpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:37

Wacht even... waarom zou een paard van nature op de voorhand lopen??? In Hempflings boek staat toch iets heel erg anders.
Hempfling heeft sport tussen haakjes gezet, maar dat zou ik ook doen.
Al was het maar om wat renpaardmensen te irriteren

(edit) Oh... nou zie ik de post van dry hierboven staan.... aha... het renpaard is dus misvormd en loopt daardoor op de voorhand...okee

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:41

Arno, je klinkt erg volwassen zo.
Als je geen discussie kan voeren, probeer het dan ook niet.

Maargoed, ben benieuwd wat Hempflings visie is dan. Want paarden lopen welzeker van nature op de voorhand..

arno8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:53

Jij bent ook snel op je tenen getrapt zeg...
Maarre... als een paard zo van nature op de voorhand loopt, waarom zit er dan zoveel meer kracht in de achterhand? En waarom heeft die dan de bouw van een harmonica?
Foutje van de natuur?

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:57

Plagom: Heb je al op die site gekeken en gelezen?

plagom

Re: Het renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:27

dry schreef:
Plagom: Heb je al op die site gekeken en gelezen?

Ja, die heb ik bekeken én gelezen.
Maar die site vertelde me niets wat ik nog niet wist. Al was dat stuk over de bouw van een engels volbloed wel intressant.
Maargoed Sportpaarden slijten dus sneller, en de ren en springsport is over de afgelopen 300 jaar behoorlijk wat veranderd.

arno8 schreef:
Jij bent ook snel op je tenen getrapt zeg...
Maarre... als een paard zo van nature op de voorhand loopt, waarom zit er dan zoveel meer kracht in de achterhand? En waarom heeft die dan de bouw van een harmonica?
Foutje van de natuur?

Neehoor geen foutje.
Maar het gewicht van het paard ligt op de voorhand.
Als jij een vrouw was met Cup dubbel F, zou jij dan niet een beetje naar voren gebogen lopen..

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:31

Waar haal je dat vandaan, dat het paard van nature op de voorhand loopt? Ben wel benieuwd.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:33

Je ziet ook zoveel vrouwen rondlopen die van nature met dubbelcup F rondlopen...
Maar ik wil wel weten waarom een paard van nature op de voorhand zou lopen.

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:39

Omdat 3/5 van het gewicht van een paard op de voorhand ligt, en 2/5 op de achterhand.
Gaan mensen ook nog eens op een paard zitten, dan verhoogt dat het gewicht op de voorhand nog eens.

Edit: Waar ik dat vandaan haal.. Internet, boeken.. Kijken naar paarden als ze rondlopen in de weide..

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:51

plagom schreef:
Omdat 3/5 van het gewicht van een paard op de voorhand ligt, en 2/5 op de achterhand.
Gaan mensen ook nog eens op een paard zitten, dan verhoogt dat het gewicht op de voorhand nog eens.

Edit: Waar ik dat vandaan haal.. Internet, boeken.. Kijken naar paarden als ze rondlopen in de weide..

En juist daarom moeten ruiters niet nog meer gewicht op de voorhand laten komen, want daar is die hele voorhand niet voor bedoeld.
De achterhand draagt paard en ruiter en door zo te rijden dat het zwaartepunt meer richting achter- dan voorhand zit, voorkom je slijtage.

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:07

dry schreef:
En juist daarom moeten ruiters niet nog meer gewicht op de voorhand laten komen, want daar is die hele voorhand niet voor bedoeld.
De achterhand draagt paard en ruiter en door zo te rijden dat het zwaartepunt meer richting achter- dan voorhand zit, voorkom je slijtage.

Als je op een paard zit, verhoog je hoe dan ook het gewicht op de voorhand. De achterhand draagt dus niet paard en ruiter, dat doet de voorhand.
Dit op de voorhand lopen brengt inderdaad slijtage met zich mee.

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:31

maverick schreef:
Probeem ? mischien wel,mischien niet.Dat laat ik in het midden
maar als jij in de posisitie zou zijn , dat er echt van moest leven, kijk je daar toch heel anders tegen aan

Dat is dan een verschil tussen mij en iemand die daarvan wil leven.
Daar kan ik mee leven
Ik zou echt niet willen leven van een paard dat als 3/jarige groen en wel al de baan wordt opgestuurd.

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:37

ZoekStalling schreef:
Daar kan ik mee leven
Ik zou echt niet willen leven van een paard dat als 3/jarige groen en wel al de baan wordt opgestuurd.

Ze worden niet zo eventjes de baan op gestuurd.. Daar komt wel wat werk vooraf bij kijken hoor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:08

Doordat hoofd en hals een stuk meer wegen dan de staart van een paard, rust 58% van het gewicht van het paard op de voorhand tegenover 42% op de achterhand. Dit is als het paard in rust staat. In beweging verandert dit en ligt het tussen de 55-45% en 60-40%.

Op het moment dat een ruiter op het paard gaat zitten breng je nog meer gewicht op de voorhand. Door verzameling breng je een deel van het gewicht naar achteren met als doel minder slijtage aan de gewrichten van de voorhand.

Tegenwoordig werken paarden nauwelijks meer in vergelijking met vroeger toen een paard economisch belangrijk was en vele uren per dag bereden werd. Vandaar dat slijtage als gevolg van op de voorhand rijden tegenwoordig eigenlijk geen issue meer is. Daarvoor worden ze gewoon te weinig bereden.

Daarnaast blijkt uit nieuw onderzoek (Dr. H. Clayton) dat bij verzameling weliswaar meer gewicht naar de achterhand wordt gebracht, maar dat tegelijkertijd de belasting op de gewrichten in de voorhand groter wordt. Dit komt doordat het paard zijn voorbenen rechter neerzet, waardoor er minder vering is.

De reden om een renpaard op de voorhand te laten lopen is om net als bij een trekpaard stuwkracht ipv draagkracht te krijgen. Alle energie die je gebruikt om gewicht te laten dragen, kan niet worden gebruikt om voorwaartse snelheid of trekkracht op te wekken.

Op de site van het EASP staan weliswaar een aantal interessante zaken. Maar Anna's idee over het evenwichtspaard wordt maar door een kleine groep mensen voor de waarheid aangenomen en wordt ook niet al te wetenschappelijk onderbouwd.

Als laatste, ik vind persoonlijk met 6 jaar beginnen met racen niet echt extreem. Een paard is tenslotte op zijn 7e pas volledig volwassen en blijft tot een jaar of 18 in de kracht van zijn leven. Misschien is het trouwens juist wel heel goed mogelijk om hier in Nederland mee te beginnen, juist omdat wij zo klein zijn in de rensport.

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:23

Nou, op zich is het geen slechte zaak om renpaarden op latere leeftijd op de baan uit te brengen.
Helaas is daar dus een drastische verandering voor nodig.. En dat zou in Nederland op zich wel uitgevoerd kunnen worden, omdat de rensport hier kleinschalig is. Alleen heeft dit als gevolg dat Nederlandse renpaarden het erg moeilijk gaan krijgen in het buitenland. Dit omdat de oudere paarden in het buitenland veel meer ervaring hebben, en daar kunnen de nederlandse paarden niet tegenop. De paarden uit België die nu hier racen, zullen dan naar Duitsland uitwijken.
Dat zou dan dus betekenen dat de rensport in Nederland alleen maar nóg kleiner zal worden.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:25

plagom schreef:
Nou, op zich is het geen slechte zaak om renpaarden op latere leeftijd op de baan uit te brengen.
Helaas is daar dus een drastische verandering voor nodig.. En dat zou in Nederland op zich wel uitgevoerd kunnen worden, omdat de rensport hier kleinschalig is. Alleen heeft dit als gevolg dat Nederlandse renpaarden het erg moeilijk gaan krijgen in het buitenland. Dit omdat de oudere paarden in het buitenland veel meer ervaring hebben, en daar kunnen de nederlandse paarden niet tegenop. De paarden uit België die nu hier racen, zullen dan naar Duitsland uitwijken.
Dat zou dan dus betekenen dat de rensport in Nederland alleen maar nóg kleiner zal worden.

Of de Nederlandse oudere paarden winnen juist alles, omdat het eigenlijk heel raar is dat een onvolgroeide peuter harder kan lopen dan een net volwassene...

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:38

Dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik geloof dat jonge paarden eerst een periode alleen tegen elkaar lopen..
Dus een paard van een jaar of 7 zal niet zo snel tegen een 3-jarige lopen. Maar eerder tegen leeftijdsgenoten of oudere renpaarden.
Maar ik pin mezelf hier niet helemaal op vast, ik ga het nog even navragen hoe dat precies allemaal zit!

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:41

plagom schreef:
Dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar ik geloof dat jonge paarden eerst een periode alleen tegen elkaar lopen..
Dus een paard van een jaar of 7 zal niet zo snel tegen een 3-jarige lopen. Maar eerder tegen leeftijdsgenoten of oudere renpaarden.
Maar ik pin mezelf hier niet helemaal op vast, ik ga het nog even navragen hoe dat precies allemaal zit!

Volgens mij lopen 2-jarigen net als 3-jarigen alleen tegen elkaar. Er werd alleen eerder in dit topic door een rensport-liefhebber gezegd dat paarden vanaf hun 5e al langzamer werden.

plagom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:54

Dat klopt, wij hebben maar 1 paard gehad dat tot zijn 12e op de renbaan heeft gelopen, en dat is Karvat.
De meeste worden eerder van de baan gehaald omdat ze het niet meer op kunnen nemen tegen de jongere garde..

Kleine edit: 5 jaar vind ik persoonlijk nog wel erg jong. Ik geloof zelf eerder dat de paarden vanaf een jaar of 8 wat langzamer worden. Maargoed, ik ken de statistieken niet wat dat betreft.

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 00:56

plagom schreef:
Dat klopt, wij hebben maar 1 paard gehad dat tot zijn 12e op de renbaan heeft gelopen, en dat is Karvat.
De meeste worden eerder van de baan gehaald omdat ze het niet meer op kunnen nemen tegen de jongere garde..

En dat vind ik dus raar en onderstreept volgens mij de stelling dat een tweejarige laten starten niet gezond is. Een 12-jarige is juist op de top van zijn kracht. Als je bij andere paardensporten kijkt, dan zijn alle toppers rond deze leeftijd.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:03

Bandida schreef:
maverick schreef:
Mischien wil jij biiv dat jou paardjes de heldag met zn alle in de wi staan en wil
ik
ze maar een een x aantal uur in de wei invidueel.
Van jou dingen zijn dan goede ne slechte punten te noemen en bij dat van mij ook.

Inderdaad, ik ik ik.
Zoals al gezegd is hebben jullie een verschillend uitgangspunt, waarbij de ene denkt in functie van het welzijn van het paard, en de andere in functie van zichzelf.
Overigens, als je paard maar een paar uur individueel naar buiten mag, wat doet hij dan de rest van de dag? Afgezien van de drie uur die hij in snippertjes slaapt?

de rest van de dag staan ze op stal
nee, ze komen bij mij 4 x per dag uit de stal.Ze staan een paar uur buiten(een uurtje of 4) binnen krijgen ze eten, dan gaan ze molen in rijden , longeren, wandelen ezv.
Kijk ik ben gewoon van mening als je een natuurlijk paard wil, moet je m op een groot stuk land jagen en m nooit meer aankijken(bijwijze van)
dan heb je een natuurlijk paard.eerder niet
op een paard gaan zitten is onnatuurlijk.
Conclussie:dan doen we het allemaal fout

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:09

arno8 schreef:
maverick schreef:
Ik hoor hier niemand klagen als het over het stuk vlees gaat , wat je 's avonds op je bord vind., Een klein kalfje, weg gerukt van zijn moeder, om vervolgens in een hokje gestop te worden,zodat ie met 6 weken,naar de slager kan.(om over de vakens en kippen ,maar nie te spreken)
Waarom gebeurdt dit?? Omdat er van geleeft wordt, er wordt geld mee verdiend. En zo is dat bij paarden ook het geval.

Zoals jij het brengt kun je dus beter nooit iets doen om een situatie te verbeteren, want het heeft toch geen zin. Paarden worden nou eenmaal gebruikt... dus laat maar? De mensheid is (nog) niet helemaal vastgevroren hoor. Pas geleden nog is de slavernij afgeschaft! En veertig jaar geleden was het volgens mij (was er zelf nog niet) een stuk moeilijker om vegetarisch voedsel te kopen.
Ik denk dat er met wat inspanning een heleboel te verbeteren is voor de paarden.

En als andere mensen je aanvallen op je mening moet je niet gaan zeggen: "Ik mijn mening, jij de jouwe."
Soms sluit de ene mening de andere uit en zul je je mening moeten onderbouwen.

Mensen veroordelen op een mening is fout.
en verder zo heb ik het geschreven,maar ik zeg niet dat je niets tegen mag doen, mijn zegen heb je, veel suc6 er mee.Zolang er een bussines inzit wordt er niets veranderd.Welkom in de keiharde wereld van de realiteit.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:12

Maverick, er zit een wereld van verschil tussen het "onnatuurlijke van een paard als rijdier" en het bewust inrijden van een onvolgroeid paard, ook al is bekend dat het ongezond voor dat dier is.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:15

ZoekStalling schreef:
maverick schreef:
Probeem ? mischien wel,mischien niet.Dat laat ik in het midden
maar als jij in de posisitie zou zijn , dat er echt van moest leven, kijk je daar toch heel anders tegen aan

Daar kan ik mee leven

super dat jij dat kan
maar ik toch ook mensen die dat niet kunnen, helaas.
Die krijgen een jong renpaard toegeven van een eigennaar,en als je weigerd, gaat ie gewoon naar de volgende,dan ben je dus je inkomsten kwijt, want betalen moeten ze overal.Dus wat doe je dan als jockey/trainer.....??

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:17

Karl66 schreef:
Maverick, er zit een wereld van verschil tussen het "onnatuurlijke van een paard als rijdier" en het bewust inrijden van een onvolgroeid paard, ook al is bekend dat het ongezond voor dat dier is.

klopt, jij snapt dat , maar er zij er hier ook bij die dat niet helemaal snappen.
ff offtopic
jij bent ook nog laat online,ben ik toch niet de eenige

Karl66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 01:18

maverick schreef:
Mensen veroordelen op een mening is fout.
en verder zo heb ik het geschreven,maar ik zeg niet dat je niets tegen mag doen, mijn zegen heb je, veel suc6 er mee.Zolang er een bussines inzit wordt er niets veranderd.Welkom in de keiharde wereld van de realiteit.

Maverick, bij deze wil ik jou dan ook graag verwelkomen, de keiharde realiteit is dat we het niet meer accepteren dat kalveren in een kist zitten en dat kippen in een legbatterij zitten om eens een paar andere uitwassen te noemen. Ik kan me niet echt voorstellen dat jij er op zit te wachten dat paardenrennen hier straks mee vergeleken gaat worden, want als je één keer in zo'n verdomhoekje zit, kom je er maar heel moeilijk weer uit.
[/quote]