Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Re: Oh god....gaat ze haar jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:21

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar volgens mij had TS het erover dat dit niet de 1e keer zou zijn dat er gelongeerd werd, en dat het ook op een vrij kleine volte zou zijn gebeurd.

Longeren vind ik niet bij de basisopvoeding van een jong paard horen, een klein beetje leren wat nodig is (zoals voetjes geven, overal aanraken, afspuiten, die dingen) en voor de rest vrijheid blijheid in de wei (met soortgenoten).
Het liefst dag en nacht.
Dat is de beste opvoeding voor een jong paard.

Vrijheid blijheid in de wei geldt mijn inziens voor het hele leven van het paard (al dan niet dag en nacht, maar wel bijna iedere dag).
Niet alleen als veulen zijnde.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:28

ach... weet je wat je is... het lijkt wel alsof ik de zondebok ben, vind het niet erg om op dit punt de zondebok te zijn... ik weet wat ik met mijn paardjes doe en ze zijn gelukkig... ik heb nog nooit beenproblemen gehad en na dat ze bij mij weg gaan hebben ze zover ik weet ook geen beenproblemen gehad ( ben met een groot deel nog steeds in contact).
Als ik kon zou ik mijn paardjes ook op een bergtop zetten, maar dan zou ik het ze niet aandoen om lekker op te groeien in ruimte en vervolgens als ze drie zijn ze in een manege boxje proppen van 3 bij 3. dat vind ik iets heel moeilijks voor een paard om te accepteren... mijn paardjes staan lekker buiten en slapen snachts in een lekkere dikke pak houtkrullen ( helft hangt smorgens nog aan hun lijf als ze opstaan omdat het tijd word om te voeren...)
er zijn genoeg dingen waarover ik een mening heb. Zoals na het voeren nog bij mijn paarden komen... Wanneer er in de avind gevoerd is dan kan niemand meer naar mijn paarden toe. Na voeren is bedtijd... vind het verschikkelijk om in een manege te komen in de avond en nog paarden te horen schoppen tegen deuren omdat zij geen eten krijgen maar de buurman wel. Bij mij is het smorgens vroeg licht aan, eten en naar buiten en in de avond naar binnen, eten en licht uit, slapen... en je zal ook geen geluid meer horen uit mijn stallen...

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:29

Doh... Die problemen ontstaan ook niet meteen, maar als er een zwaardere kracht op die knieen komt. Wanneer er ietsjes te veel op de voorhand gereden wordt, of wanneer er gesprongen wordt bijvoorbeeld. Het is niet dat je twee keer longeert, en je paard meteen weigert te lopen.

Dat je geen effect ziet, wil niet zeggen dat er geen effect is!!! Waarom denk je dat er onderzoek naar gedaan is? Zodat die wetenschappers ook 'ns wat te doen hebben?

Omdat mensen het wilden weten. En nu weten ze het. Nouja, diegenen die de resultaten bekeken hebben. Maar sommige vinden dat hun methode beter is dan die van anderen, en dat hun methode geen kwaad kan.

Leren op afstand commando's te volgen, kan OOK NOG als ie drie is! Waarom die haast? Leuk hoor, dat ie 't kan. Maar ook als ie 't pas vanaf z'n derde kan, zal hij 'n schat van 'n pony worden later.

Sterker nog, de pony die ik vroeger verzorgde, kon niet op stemcommando overgangen maken. Alleen wist ie dat hooo langzamer inhield, dus 't was met de zweep overgangen heen, en met heel veel gehooo hopen dat ie weer terug zou vallen. Op z'n zevende heb ik 'm geleerd op mijn stemcommando overgangen te maken. En dat deed ie perfect. Alle kanten op, hoe vaak ik 't ook vroeg.

Paarden kunnen heel veel leren, tot ongeveer hun 8ste. Zoals wij mensen moeilijker leren na ons 25ste (natuurlijk is dit voor zowel paarden als mensen een gemiddelde). Natuurlijk wil je ze voor die tijd veel leren. Maar je hebt 8 jaar! Waarom 't grootste deel allemaal in 't eerste jaar al doen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:32

LecyTinker schreef:
ach... weet je wat je is... het lijkt wel alsof ik de zondebok ben, vind het niet erg om op dit punt de zondebok te zijn... ik weet wat ik met mijn paardjes doe en ze zijn gelukkig... ik heb nog nooit beenproblemen gehad en na dat ze bij mij weg gaan hebben ze zover ik weet ook geen beenproblemen gehad ( ben met een groot deel nog steeds in contact).
Als ik kon zou ik mijn paardjes ook op een bergtop zetten, maar dan zou ik het ze niet aandoen om lekker op te groeien in ruimte en vervolgens als ze drie zijn ze in een manege boxje proppen van 3 bij 3. dat vind ik iets heel moeilijks voor een paard om te accepteren... mijn paardjes staan lekker buiten en slapen snachts in een lekkere dikke pak houtkrullen ( helft hangt smorgens nog aan hun lijf als ze opstaan omdat het tijd word om te voeren...)
er zijn genoeg dingen waarover ik een mening heb. Zoals na het voeren nog bij mijn paarden komen... Wanneer er in de avind gevoerd is dan kan niemand meer naar mijn paarden toe. Na voeren is bedtijd... vind het verschikkelijk om in een manege te komen in de avond en nog paarden te horen schoppen tegen deuren omdat zij geen eten krijgen maar de buurman wel. Bij mij is het smorgens vroeg licht aan, eten en naar buiten en in de avond naar binnen, eten en licht uit, slapen... en je zal ook geen geluid meer horen uit mijn stallen...
ook daar zijn andere manieren voor........ Niet iedereen behalve jij heeft de paarden op een manege gestald zonder weidegang

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:33

mijn veulen heeft een extra grote box, 4 bij 4 en nog eens 4 bij 4 ... dus eigenlijk acht bij vier. Maar ik kan tussen de twee boxen een deur op trekken. De ene helft is om te slapen, ligt vol houtkrullen en de andere helft is beton en is maar voor de helft omringt met muren dus kan hij lekker naar buiten kijken... Dus heeft genoeg beenruimte wanneer hij op stal staat. Ik kan op deze manier ook goed zien hoeveel hij eet, drinkt ( hij heeft een waterton) en hoe goed hij poept... dus heeft veel controle... en misschien doe ik in jullie ogen wel teveel met mijn paarden, maar ik geloof oprecht dat ze alle aandacht geweldig vinden en dat haal ik uit het feit dat ze hinneken als ze me zien en graag overal aan meewerken...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:34

hij heeft het ongetwijfeld errug goed bij je............ je maakt alleen de fout het dier te longeren

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:34

o jeetje.. ik ga nu echt stoppen op dit topic, want het is val-mij-aan-op-alles-wat-ik-zeg-dag geloof ik... prima, ik ben een verschikkelij persoon, mijn paarden worden allemaal mishandeld en ze hebben een verschikkelijk leven... succes ermee...

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:37

Volgens mij wordt er alleen gezegd dat longeren niet goed is voor een jong paard...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:38

Ff nog een reactie van mij op n paar pagina's terug. Ik ben niet gegen het paard tot zn 3e jaar op wei te gooien. Maar wel tegen paarden die niet in handen komen. Die in de opfok worden gegooit en waar niet meer naar omgekeken word. Of in het weiland worden gedump en er vervolgens tot zn 3e geen enting ed aan te pas komt Scheve mond Ik vind het belangrijk voor paarden die in kudde verband staan om vaak te controleren of het wel goed gaat. Of er geen dikke knieen, kreupelheid ed is. En dat mis ik helaas vaak in opfok...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:39

dat zeg ik helemaal niet, ik denk dat jouw paarden het inderdaad errug goed hebben. Alleen denk ik niet dat je doordrongen ben van de gevolgen van longeren op jonge leeftijd

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:45

Citaat:
Aan een touwtje rondslingeren vind ik het begin van zadelmak maken en dat doe ik pas met de 3 en dan kennen ze dat rondslingeren in 5 min, dus waarom dan eerder doen? Maar daar krijg ik geen antwoord op, jammer.
Waarom dat risico durven nemen met je liefste bezit?
Onderbowd antwoord zou leuk zjn.

Hier ben ik ook erg benieuwd naar...wat mij ook opvalt is dat we ineens allemaal foto's te zien krijgen van steigerende veultjes.... je hoeft heus niet te bewijzen dat je paardjes het goed hebben... het is gewoon niet goed om je veulen op 1 jarige leeftijd te longeren. Vandaar dat jij je nu de zondebok voelt terwijl dat helemaal niet hoeft Haha!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:49

ben zeer bewust wat er allemaal kan gebeuren met botten... maar ik heb hem misschien twee keer aan de longeerlijn gehad en waren we meer aan het klooien dan wat dan ook... ik heb het over eens een keer. En dat was ook wat ik opmaakte uit de originele tekst.
Ik hecht gewoon heel erg veel waarde aan opvoeding. En er zijn dingen die ik belangrijk vind waarvan jullie het nut niet inzien. Prima, maar dit was een discussie en geen open aanval forum. Ik behandel iedereen met respect en er zijn sommige die blijkbaar problemen hebben om zinnen te formuleren met respect voor elkaars mening. En dan heb ik geen behoefte meer om aan de discussie deel te nemen... ik blijf bij mijn standpunt en respecteer die van jullie ook...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:50

voel mij geen zondebok omdat jullie het niet met mij eens zijn, maar omdat sommige moeite hebben om een gewone discussie te voeren...

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:50

de mijne ben ik met 2.5 jaar mee begonnen op aanraden van de DA (paard heeft ataxie) het liefst had ik hem ook nog n half jaar laten staan, maar dat was niet verantwoord.

Ik vind longeren niks met opvoeding te maken hebben Haha! Maar met belering... imo iets heeeel anders.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:54

maar wat is de toegevoegde waarde van het longeren van een jaarling? Dat is wat wij graag willen weten en dat is wat nog niet uitgelegd is

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:54

gijsenkim schreef:
maar wat is de toegevoegde waarde van het longeren van een jaarling? Dat is wat wij graag willen weten en dat is wat nog niet uitgelegd is

die is er niet Haha!
N jaarling is net als een 2 jarige kleuter. Die kan zich nog niet concentreren.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 17:55

LecyTinker schreef:
voel mij geen zondebok omdat jullie het niet met mij eens zijn, maar omdat sommige moeite hebben om een gewone discussie te voeren...

dat kan wel zo zijn Knipoog
maar toch heb je nog steeds niet ( lees 11 pagina's verder ) verteld
wat nu precies het nut ervan is om een veulen op 1 jarige leeftijd te longeren Schijnheilig

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:16

reden van steigerend veulen is omdat ik het schattige foto´s vond...

en nogmaals voor de laatste keer de reden voor longeren...

Citaat:
Wat longeren temaken heeft met opvoeding? Je paard op afstand leren stil te staan, stap, draf en evt een galopje... en dit op stem en lichaamstaal... ( travail a la longe )...

dat is mijn reden... nogmaals dat is mijn reden, dus nu hoeven jullie niet meer naar de reden te vragen...
en mag ik er op wijzen dat ik ongetwijfeld nog wel fouten maak...
maar jullie hoeven niet te doen alsof jullie allemaal zo uitzonderlijk geweldig zijn...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:19

dat doen we ook niet, alleen wij proberen te leren van fouten die wij gemaakt hebben en van de fouten die andere mensen maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:20

Wat jij daar opnoemt valt bij mij onder beleren, niet onder basis opvoeding.
Basis opvoeding is bij mij,
halster aan uit
Meelopen en stilstaan
Overal aanraken
En voetjes geven.

Wat verstaan jullie onder basis opvoeding?

Verder doet niemand hier alsof hij geweldig is, jij bent de enigste die steeds in een onerdreven verdedigende houding springt en roept ik kap ermee, wat een prettige discussie voeren niet makkelijker maakt.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:21

sjeetje Boos! ik wandel met een jaarling liever in bos. en longeren komt pas tegen de 3de jaar.
sommige mensen kunnen niet wachten Scheve mond

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:23

Bedankt voor het vertellen van de reden...
En nogmaals je maakt het er idd zelf naar dat het geen prettige
discussie is...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:26

LecyTinker, ik zou toch graag jouw echte naam hebben (bij wijze van spreken) zodat ik zeker weet dat ik nooit een paard koop wat door jou is "opgevoed" Ik hecht namelijk belang aan de gezondheid van mijn paarden, ze moeten bij mij minstens 30 jaar meegaan Haha!

Ook ik hecht veel belang aan een goed opgevoed paard, en doe dit ook zelf. Mijn eerste "veulen" is nu 18 jaar, een heel dominante merrie (in de zin dat ze zelfs vreemde mensen aanvalt in de wei of bak- en over ieder paard uberhaupt de baas is) ik kan er mee lezen en schrijven. Thans heb ik weer een jaarling, die ook goed moet luisteren naar mij (anders volgen gepaste maatregelen Knipoog ) maar GEEN HAAR OP MIJN HOOFD die er aan denkt om dit dier te longeren, al is het maar 5 minuten, voordat het 3 jaar is Boos! dat jij dit zoals je zelf zegt, met enige regelmaat doet, draagt imo bij aan de gemiddelde leeftijden van paarden zoals eerder gezegd. Verdrietig
Paarden zijn al kwetsbaar genoeg (en ja, ook door "ons" zo gefokt) om dit soort dingen mee uit te vreten Boos!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:26

Basisopvoeding vind ik:

- niet bijten (belangrijk bij hengstjes)
- vast kunnen staan
- voeten geven
- wijken voor druk (dat wil zeggen kont opzij o.i.d.)
- leren mee lopen en stoppen (niet ergens stiekem doorheen schouderen en zeker niet trekken, steigeren of omdraaien).
- cool reageren op rare dingen (als ik bijvoorbeeld herrie maak of een keer met een paraplu bij de wei kom omdat het regent).
- tegen afspuiten kunnen
- vertrouwen en respect voor mensen hebben
- komen als ik hem roep (gewoon omdat het kennelijk leuk is bij het hek)
- in de trailer willen lopen en er weer rustig uitgaan
- alle andere basisopvoeding is hem door zijn moeder gegeven en wordt nu voortgezet door zijn leeftijdsgenootjes en nu een oudere ruin, tot voor kort een lekker dominante fokmerrie.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-05 18:29

ik heb zelf ook een 19 jaar oude kwpn merrie die we al vanaf geboorte hebben en is nog nooit ziek geweest en geen probleempje waar dan ook...

en geen zorgen... je kan zo mijn veulens herkennen aan de dikke ijzers en de zadeldruk plekken op de rug...

groetjes.