Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

LecyTinker schreef:ook daar zijn andere manieren voor........ Niet iedereen behalve jij heeft de paarden op een manege gestald zonder weidegangach... weet je wat je is... het lijkt wel alsof ik de zondebok ben, vind het niet erg om op dit punt de zondebok te zijn... ik weet wat ik met mijn paardjes doe en ze zijn gelukkig... ik heb nog nooit beenproblemen gehad en na dat ze bij mij weg gaan hebben ze zover ik weet ook geen beenproblemen gehad ( ben met een groot deel nog steeds in contact).
Als ik kon zou ik mijn paardjes ook op een bergtop zetten, maar dan zou ik het ze niet aandoen om lekker op te groeien in ruimte en vervolgens als ze drie zijn ze in een manege boxje proppen van 3 bij 3. dat vind ik iets heel moeilijks voor een paard om te accepteren... mijn paardjes staan lekker buiten en slapen snachts in een lekkere dikke pak houtkrullen ( helft hangt smorgens nog aan hun lijf als ze opstaan omdat het tijd word om te voeren...)
er zijn genoeg dingen waarover ik een mening heb. Zoals na het voeren nog bij mijn paarden komen... Wanneer er in de avind gevoerd is dan kan niemand meer naar mijn paarden toe. Na voeren is bedtijd... vind het verschikkelijk om in een manege te komen in de avond en nog paarden te horen schoppen tegen deuren omdat zij geen eten krijgen maar de buurman wel. Bij mij is het smorgens vroeg licht aan, eten en naar buiten en in de avond naar binnen, eten en licht uit, slapen... en je zal ook geen geluid meer horen uit mijn stallen...

Ik vind het belangrijk voor paarden die in kudde verband staan om vaak te controleren of het wel goed gaat. Of er geen dikke knieen, kreupelheid ed is. En dat mis ik helaas vaak in opfok... Citaat:Aan een touwtje rondslingeren vind ik het begin van zadelmak maken en dat doe ik pas met de 3 en dan kennen ze dat rondslingeren in 5 min, dus waarom dan eerder doen? Maar daar krijg ik geen antwoord op, jammer.
Waarom dat risico durven nemen met je liefste bezit?
Onderbowd antwoord zou leuk zjn.

Maar met belering... imo iets heeeel anders. gijsenkim schreef:maar wat is de toegevoegde waarde van het longeren van een jaarling? Dat is wat wij graag willen weten en dat is wat nog niet uitgelegd is

LecyTinker schreef:voel mij geen zondebok omdat jullie het niet met mij eens zijn, maar omdat sommige moeite hebben om een gewone discussie te voeren...

Citaat:Wat longeren temaken heeft met opvoeding? Je paard op afstand leren stil te staan, stap, draf en evt een galopje... en dit op stem en lichaamstaal... ( travail a la longe )...
ik wandel met een jaarling liever in bos. en longeren komt pas tegen de 3de jaar.
) maar GEEN HAAR OP MIJN HOOFD die er aan denkt om dit dier te longeren, al is het maar 5 minuten, voordat het 3 jaar is
dat jij dit zoals je zelf zegt, met enige regelmaat doet, draagt imo bij aan de gemiddelde leeftijden van paarden zoals eerder gezegd.