Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 23:28

Af en toe heb ik wat moeite met het lezen van je reactie omdat de quotes niet overal gelukt zijn, maar ben het met je eens hoor! Ik heb een polletje gemaakt bij "paardenpraat". Er hebben 130 mensen gestemd en van de 3 kiezen er 2 voor chippen en één voor DNA registratie. Da's toch 60 om 30%! Nu zijn 130 stemmers niet echt heel veel maar die verhouding werd al vrij snel zichtbaar (bij 80 stemmers ongeveer al) en is zo gebleven. Dat zijn meer mensen aan de DNA zijde dan ik had gedacht en dat vind ik persoonlijk dus goed nieuws!

Alane

Re: Twee paarden vonden de dood als gevolg van chip...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-05 11:15

NickAltena schreef:
Het chippen van mensen gebeurd in Nederland op vrijwillige basis. (disco enzo) en is dus niet verplicht...das wat anders?

Als chippen zo gevaarlijk was zou men het dan toestaan dat mensen zich vrijwillig lieten chippen?

NickAltena schreef:
Tja....dan wat anders...uit gegevens van een verzekerings kantoor blijkt dat er bij 1 op de 1000 paarden iets mis gaat.
Das ff slikken hoor....geschat aantal paarden in Nederland ligt tussen de 300.000 en 400.000 (geen tikfout)

Moet je even uit elkaar halen wat transponder problemen zijn en wat botfragmenten zijn... Denk je niet dat die verzekeringsmaatschappijen aan de bel zouden trekken als transponders hun zoveel geld zou kosten?

NickAltena schreef:
Dit zijn dus alle problemen zoals uitvallen van chip ,en hierin zit dan ook het verplaatsen naar een niet gelokaliseerde plek in het lichaam tot aan ontstekingen maar dan doen we er gewoon een nieuwe in?, (nek)spierproblemen door chip en dood enz.

Als een chip niet te lokaliseren is hoe weet je dan zeker dat het paard uberhaupt gechipt was? Nu de overgangsregeling nog gaande is is verwisseling van papieren nog heel goed mogelijk (bewust/onbewust buiten beschouwing gelaten)
Vind je het niet vreemd dat een chip wel een ontsteking in de halsspier zou kunnen geven maar geen belangrijke organen of bloedvaten raakt?
Het is anatomich niet mogelijk dat een chip over langere afstanden reist door een paardenlichaam.... mits goed ingebracht.

NickAltena schreef:
Reken je ff uit om hoeveel problemen het dan gaat? Het zal de jouwe wezen die het overkomt....ben je dan nog voor de chip?

Ja... als ik de ideeen lees van de antichippers over fraudemogelijkheden krap ik me een keer achter de oren als ik een DNA -geregistreerd paard aangeboden krijg en zou ik erop staan dat gelijk met de identiteitscontrole het dier ook gechipt zou worden.
En als er zoveel verzekeringsgevallen bekend zijn is het toch opmerkelijk te noemen dat juist die verzekeringsmaatschappijen niet niet naar buiten treden met hun gegevens... en dat zij niet proberen een halt toe te roepen aan deze gevaarlijke chipverplichting

NickAltena schreef:
Nee hoor, een onderzoek over 20 paarden en dan zeggen dat het veilig is pas een toonaangevend onderzoek!
Kom nou...zo kan je alles gemakkelijk afdoen.

Denk je dat friezeneigenaren en fokkers alles zo maar slikken en net doen of hun neusbloed als het om het chippen van hun paarden gaat? Of de fjordenfokkers? De Amerikanen, de duitsers of de franse endurancerijders?

NickAltena schreef:
Goed geen onderzoek in dit geval...maar praktijk...
Verklaar dan eens waarom men een paard van een kwart ton wel kan verzekeren maar niet kan verzekeren tegen het inbrengen van een chip?
(iets wat overigens nu niet meer te vinden is op diverse site´s)
Zouden daar geen praktijk ervaringen achter steken? Eigenlijk dus ook onderzoeken....uit eigen gegevens.... die verzekerings jongens zijn toch niet gek?

Dat is al achterhaalt en geld niet meer, ik vond dat ook een kromme redenering temeer alles te verzekeren is voor ieder bedrag...
Dus dit is geen praktijk...

NickAltena schreef:
Het is geen kruistocht tegen de KNHS...

Het is een kruistocht tegen de VERPLICHTING van het chippen die op leugenachtige feiten wordt opgedrongen door mensen die nergens geen grondige onderzoeken op doen.

MIJN mening is dat het wel een kruistocht lijkt tegen de KNHS, lees dit topic maar eens terug en kijk maar eens hoevaak de KNHS de schuld krijgt, tel ook maar eens op de antichip site hoevaak de KNHS de zwarte Piet krijgt teogescoven in deze "kruistocht"
Als het tegen een verplichting is waarom dan wel DNA, dan wilde ik helemaal geen registratie, want dan is de reden om DNA te laten bepalen net zo leugenachtig.

NickAltena schreef:
De EU komt niet met een chipverplichting....nu niet en in de toekomst ook niet.
Sterker nog....het paard gaat hoogstwaarschijnlijk van hokje slachtvee verhuizen naar hokje huisdier... en dan is deze hele wet niet nodig.

Zou er maar niet te veel op rekenen, in alle landen behalve NL is een paard een slachtdier, NL kende hobbydierhouders en een wetgeving, het probleem is dat de definitie hobbydier niet duidelijk omschreven is. En denk je dat de duitsers zitten te wachten om het om te zetten? Waarom?
De duitse stamboeken overleggen ook een slag in de rondte over het afschaffen van brandmerken en invoeren van transponders... zal niet zijn vanwege een ommekeer in het chipverplichtingsprocedure of een invoering daarvan.

NickAltena schreef:
Tis zo simpel....men wil dit (zegt men) om enig medicijn controle aan het slachthuis te kunnen hebben.
Heeft men geen paspoort op DNA basis of chip met medicijnregistratie ? Dan ook geen slachtbank? Kan het eenvoudiger?

Zelfs als rendac komt moet het paard te identificeren zijn..
Mischien handig als je de gehele I&R-regeling nog eens doorleest over het hoe en waarom. Is niet alleen voedselveiligheid maar ook traceerbaarheid igv een uitbraak van een ziekte.

NickAltena schreef:
Die chip is voor het overgrote deel van de paarden dus niet nodig...de meeste paardenmensen willen dat dier niet later op hun bord terug vinden lijkt me...

Dat is jouw mening en niet de mening van de NL-overheid. En die laatste stelt chippenverplicht, met een mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen en DNA te laten vastleggen.

NickAltena schreef:
De rest van hun zogenaamde oplossingen als diefstal en derg. heeft er niks mee te maken...een chip is door een beetje handige harry zo onklaar te maken,plaats er een 2de naast en niemand kan nog wat aflezen, magnetron werkt ook super...en een paarden dief denkt niet zo na over dieren welzijn.

Ooit geprobeerd een paard in de magnetron te proppen? En enig idee wat de restverschijnselen zullen zijn bij het dier?
Kun je beter een duplicaatpaspoort aanvragen... paspoort en stamboekpapieren zijn geen juridisch bewijs van eigendom. Bewijslast bij paarden ligt net zo ingewikkeld als het aantonen dat het bankstel in jouw woonkamer van mij is.

NickAltena schreef:
Nieuwe(die 2de dus?) kan men op internet kopen of aanvragen bij ? Juist...de stamboekvereniging....ringring...hij had er nog geen....kan er iemand langs komen?

Denk je dat je zo 1, 2 3 een duplicaat stamboekpapier bij een paard krijgt? Of een duplicaatpaspoort? Ja nu in de overgangsregeling nog, mar op termijn als alles geregistreerd is zul je een groot probleem hebben.

NickAltena schreef:
Bij export komen nog de probelemen dat men in bijv. Amerika niet eens de chip uit Holland uit KAN lezen. (omgekeerd trouwens ook niet)

Als een amerikaan mijn gechipte paard wil kopen is het zijn probleem of hij die transponder met hun readers wel of niet kan lezen, en dacht je dat die daar niet zo slim waren om een reader te kopen in NL? dingen kosten de hele wereld niet.

NickAltena schreef:
Alleen DNA is een fraude ongevoelige (en diervriendelijke) manier om een paard van een paspoort te voorzien...met in de toekomst(zeer nabij) de irisscan.

Over de irisscan is al geproken eerder in dit topic, probeer een paard langgenoeg stil te laten staan en al helemaal een veulen (of een paard op een keuring/wedstrijd) dan mag er geen oogontsteking zijn opgetreden en hoe groter de database hoe onnauwkeuriger de uitslag bij een controle.
DNA op zich is fraudeongevoelig, alleen tussen aren trekken, DNA bepalen, code opsturen en registren en controleren zitten zoveel schakels...
En vraag me af of je zomaar haren mag trekken ter DNA controle... ivm diefstal moet je van goede huize komen dat jij haren van mijn paard mag trekken ter controle (denkt aan de Lowina affaire) want immers moet jij bewijzen dat het paard het paard is en niet ik.
Verder zit er teveel tijd tussen het trekken van de haren en de vergelijking.

NickAltena schreef:
Waarom dan nu deze rare gedachtes, valse/onvolledige voorlichting en doordrukkerij?
Geld....das het enige waar het hier om draait....het kost bergen geld als dit weer wordt afgeblazen....te beginnen bij de makers (weet je nog? die sponsor) van deze chip...die er al zoveel in voorraad heeft liggen.

Denk je dat Virbac een sponsor is van de overheid? Of krijgt de KNHS nu weer de schuld?
Wat kost nu zo'n transponder?
8 euro cent (bruto bedrag van een transponder,excl. injector) het inbrengen kost 20 euro incl registratie.
voor 19.92 euro moet die transponder worden geregistreed, gecontroleerd en in een injector worden gestopt en verpakt, moet er iemand naar een paard komen, die scheren, ontsmetten, chip inbrengen, controleren en het signalement opnemen, papier invullen en stemepelen en naar de PUI sturen. Wat zal dan de netto winst zijn op zo'n transponder?

NickAltena schreef:
Daarnaast...en das iets waar ik persoonlijk tegen ben...is het de (ook al) verboden combinatie van het koppelen van eigendoms gegevens aan een paspoort voor een dier....dat heeft nmm. niks met het paarden paspoort te maken....in mijn ogen wel weer met (toekomstig) geld.

Gaan we het nu hebben over de invoering van paardenbelasting en lachende belastingdienst medewerkers? Moet je dadelijk naar het postkantoor voor eigendomsmutaties.. want het paspoort is geen juridisch bewijs van eigendom... Hondebelasting is een gemeentelijke belasting en paardenbelasting bestaat nog steeds is de huidige auto/wegenbelasting (is volgens mij veranderd in motorrijtuigen belasting of zoiets) en is er een wet die verbied om belasting te heffen op dieren anders dan honden.
Mijn gegevens staan helemaal niet in het paspoort, zijn wel gekoppeld zodat men kan zien waar zich paarden bevinden in welke dichtheid, maar als ik jouw paard moet vervoeren van den helder naar maastricht heb ik ook het paspoort nodig als vervoerder zijnde en die komt dan nooit niet aan mijn naam gekoppeld. Terwijl je trailer wel op mijn naam moet staan en men aan de papieren kan zien dat die trailer van mij is. En aan de autopapieren van wie de auto is, en mijn adresgegevens staan ook op het rijbewijs.... En bij een controle langs de openbare weg is er niemand die het boeit of het paard van mij of van jou is.

NickAltena schreef:
Overigens...op een vraag uit een ander stukje...ja, het inbrengen van een chip is voor de wet een medische handeling/ingreep....DE reden waarom de mensen die dit doen ook een middagje een opleiding moeten volgen, das nml. verplicht bij deze handeling....daar is ook een wet voor.

Goh raar dat mijn DA ook een middag cursus moest volgen om te mogen chippen....

NickAltena schreef:
Dat deze middag bij lange na niet genoeg is blijkt ook in mijn directe omgeving.... een vertrekkende man....en een paard achterlatend waar de naald (met daarin nog steeds de chip) in de hals steekt?

Ach ja, en een DA die een paard een enting geeft en paard valt dood om?
En een DA die scant op drachtigheid en paard overleeft dat niet?
Opleiding voor DA ook niet lang genoeg?