waarom kiezen mensen altijd de harde aanpak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:21

volgende keer beter overleggen *LOL*

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:23

Lielle schreef:
volgende keer beter overleggen *LOL*
\

Ik geloof het ook, is wel humor *LOL*

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 16:43

Ik als 'overtuigd' NH-er Haha! zal er ook nog even mijn licht over laten schijnen Lachen
Wat mij vooral opvalt is dat veel mensen die aan NH beginnen vaak niet gewoon consequent en duidelijk durven/willen zijn tegen hun paard en daarom maar nh gaan doen. Onder het motto : lief zijn............
En dát is dan hetgeen mij vooral stoort. Vervolgens zie je nog steeds dat hun paard de vloer aanveegt met ze en daardoor krijg je weer verkeerde voorbeelden.
Consequent, eerlijk en duidelijk, dat zijn de dingen die ik belangrijk vind, welke discipline of stroming ik ook volg.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 17:20

Een jong paard met praatjes heeft de eerste twee weken geen leven bij me. Zo strak als ik m hou, een ccm afwijken van wat IK wil is goed voor een straf. Uiteraard geef ik hem wel constant de kans om het uit zichzelf goed te doen om hem daar voor te belonen. Paarden denderen niet door me heen, en trekken me niet mee....... steigeren omdat je je zin niet krijgt........... kan me niet herinneren dat dit ooit gebeurt is. Als een paard naar me hapt dan ga ik juist naar voren toe........ doe nooit een stap terug.

Lielle, RK en DPB doen het eigenlijk helemaal hetzelfde als ik Haha! Haha! Haha! Meestal heb je na een spoedcursus een heel best paard

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 19:47

En ik... zelfde recept hoor. NH is er voor het leuke sausje Lachen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 20:24

Lielle schreef:
@promptertje, jij weet helemaal dat ik best wel in discussie wil met NH-ers Tong uitsteken

En jij weet dat ik een discussie met meppers niet uit de weg ga Party!! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:00

Gijsenkim: hoe leer je die terugstap-reflex af? Ik beslis niet dat ik een stap terug moet doen, maar ik reageer gewoon instinctief met terugtrekken. (Als ik paard was zou ik waarschijnlijk vrij laag in de kudde komen denk ik, ik geloof niet dat ik van nature dominant ben.)
Die reactie kan ik soms voorkomen, maar alleen als ik het aan zie komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:18

Die terugstap reflex leer je af door heel bewust met je paard om te gaan Haha! Haha! Haha! Makkelijk gezegd he......

als hij bijvoorbeeld wil bijten....... je weet dit van je paard dat hij dat wel eens wil doen....... dan ga je voordat je met hem aan de slag gaat denken bij jezelf.... wat als, wat als hij dit doet... hoe reageer ik dan. Op het moment dat jij het al een aantal keren door je gedachten hebt laten gaan dan zal het makkelijker worden om daar adequaat op te reageren. mentaal sterker zijn .

Ik stond vanavond bij een trappend 3 maanden oud veulen in zijn stal. Manneke had er de pest over in omdat ik bij moeders dekens aan het passen was en jij niet kon drinken..... hij dacht dat met een paar trappen deze pestkoppen wel weg zouden gaan...... ik blijf dan dus juist staan, zeg niks en geef hem een mega douw de andere kant op......... stond hij overigens heel raar van te kijken.

Ga het niet uit de weg.

Ander voorbeeld. Ineke2 haar moeder is altijd heel bang geweest. Arti heeft nogal de neiging om met aansingelen wat om haar heen te bijten. Zij deed steeds een stap terug en was dus een leuke target. Totdat ik op een gegeven moment zei, stap eens in..... draai niet weg maar draai in... nu bijt Arti niet meer naar haar....

Een reflex moet niet zijn whaahaaa maar WAT!!!

Gaat ook niet overnacht, zowizo is daar heel veel zelfvertrouwen voor nodig... maar het begint met heel bewust met je paard omgaan, Ik wil nu dit en hij kan zo of zo reageren en hoe reageer ik daarop..... gewoon een hele strakke redenering

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:22

Mijn hengst traint mij op de terugstap-reflex, en dat doet hij heel aardig moet ik zeggen Haha!. Wanneer ik hem uit het land haal, fluit ik en dan komt hij meestal megahard aanrennen, om werkelijk 1 cm voor mijn neus te stoppen *LOL*.

Ach, dat is zijn spelletje en zijn manier van kijken wie de baas is Lachen. Ik moet er echter niet aan denken dat ik ooit terug zou stappen, dan zouden de verhoudingen in zijn ogen ineens heel anders liggen denk ik Scheve mond. Een hengst is een heel handig hulpmiddel om je "paardvaardigheden" te ontwikkelen, ze zijn altijd nét iets sneller en handiger dan je denkt.

Oh ja, mijn hengst is NH opgevoed Lachen. Ik geloof niet dat ik hem ooit een mep heb verkocht, is ook niet nodig, hij begrijpt prima of je iets wel of niet waardeert.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-04 23:29

Precies dit is ook een heel goed voorbeeld. Zou Prom wegstappen dan gaat zij uit de weg voor hem............. nie goe..... Een paard moet altijd uit de weg gaan voor jou........... en geloof me (uitzonderingen daargelaten) ze gaan wel uit de weg ......................... op de laatste milimeter Haha! Haha! Haha!

Stand your ground

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:00

Ja, dat is de truc Kim, uitstralen dat je écht niet opzij gaat. Als je aarzelt, merken ze dat meteen - en dan is het gedaan met je overwicht...

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 00:06

Lees het boek; een paard liegt niet......
Te koop bij de divoos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 08:21

ik kan daar wel een heel leuk voorbeeld over aanhalen, aanstormen en die terugstap reflex. Onze Trammelant (type dominantje) werd een jaar of 10 geleden door iemand die hem toen regelmatig reed losgegooid in de binnenbak. Lekker half uurtje laten aankuieren en ik zou hem binnen zetten. Inmiddels waren de lichten in de binnenbak uitgedaan en het was dus donker. Ik stap de bak en Trammelant - denkend dat ik die ander ben - komt in volle galop op me af galopperen "ik zal jou wel eens die bak uitjagen". Het enige wat ik zei was "Trammelant, wat doe je nou?" op de toon waarmee je tegen kinderen praat. Hij heeft een geweldige sliding stop laten zien toen, en kwam met zijn oren naar voren naar me toe gestapt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:36

Dat zou een Rain-actie kunnen zijn Lielle *LOL*. Die flikt dat soort dingen ook bij anderen, bij ons laat hij het wel uit zijn hoofd Haha!. Is Trammelant nog steeds zo lollig Lachen ?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:43

Yep. Hij loopt nu met twee merries in de wei en ik was er om hem te ontwormen. Hij stond achterin, dus daarna loop ik rustig de wei weer uit en de merries lopen gezellig mee. Ik ben bijna bij het hek, komt hij in gestrekte galop zijn meiden terug halen, hoe ze toch het lef hadden om bij hem weg te lopen Haha! 27 jaar oud en nog zo brutaal *LOL*

Laatst hadden ze de merries ook even weggehaald voor het een of ander en ze hebben hem uiteindelijk op stal moeten zetten want hij brak de wei af op zoek naar zijn meiden Lips are sealed
Laatst bijgewerkt door Lielle op 04-11-04 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 09:57

Hahahaha geweldig paard die trammelant, ik kan me zo voorstellen dat hij jullie tot wanhoop gedreven heeft in zijn jonge jaren Haha! Haha! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 10:01

Lips are sealed breek me de mond niet open Knipoog Maar goed, daarom is hij er ook nog steeds.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:43

gijsenkim schreef:
Precies dit is ook een heel goed voorbeeld. Zou Prom wegstappen dan gaat zij uit de weg voor hem............. nie goe..... Een paard moet altijd uit de weg gaan voor jou........... en geloof me (uitzonderingen daargelaten) ze gaan wel uit de weg ......................... op de laatste milimeter Haha! Haha! Haha!

Stand your ground

Dat is jammer genoeg het enige dat je bij Matador niet voor elkaar krijgt, hij loopt gewoon door (ook uitgetest.... Blauw oog ) tenzij je "iets" in je handen hebt, een stok, touw, hoofdstel, desnoods een handschoen.... Maar voor handen alleen..... Erg vervelend dus. Al gaat het beter. Komt omdat ik nu de truc aanwend, om een hele kleine pas opzij te doen, halster te pakken en hem genadeloos direct om te draaien... hierrrrrblijven dus!
Voor de rest heb ik geen suicidale neigingen namelijk Tong uitsteken

Alhoewel ik laatst tot mijn plezier er achter kwam dat hij een soort van sliding maakte toen hij binnen kwam geracet.... maar dat kan ook aan die sinaasappel hebben gelegen Vingers aflikken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:47

hahahaha Matador is zo een uitzondering Haha! Haha! Haha! Gelukkig heb je er daar maar weinig van.............

love_britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:47

ik vind het ook niet normaal Boos!
je hebt toch alletijd Verward
ze kunnen egt niks in een paar dagen leren Boos!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:48

Shana, geen reacties meer van jouw kant?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:57

gijsenkim schreef:
hahahaha Matador is zo een uitzondering Haha! Haha! Haha! Gelukkig heb je er daar maar weinig van.............

Het zijn de krenten in de pap toch? Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:58

love_britt schreef:
ik vind het ook niet normaal Boos!
je hebt toch alletijd Verward
ze kunnen egt niks in een paar dagen leren Boos!

Soms heb je gewoon geen tijd, al zou je het willen.

En paarden zijn slim hoor, die kun je echt wel wat leren in een korte tijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 12:59

DePennyBitch schreef:
Het zijn de krenten in de pap toch? Knipoog

Precies! Haha! Maar ik zou er toch niet aan moeten denken dat zo een paard bij een wanabee NHer terecht zou komen, volgens mij krijg je dan pas ECHT levensgevaarlijke situaties.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-04 13:02

nee = nee
ja = ja
ho = ho
lijkt me simpel genoeg om in een half uurtje te snappen Haha!