Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
boontje schreef:Aangezien er in dit topic allemaal vlas gebruikers zitten stel ik mijn vraag hier: Zijn er mensen waarvan de paarden op vlas staan die onwel zijn geworden?
Onze stal is sinds een paar dagen over gegaan op vlas(nog niet alle stallen maar wel deze 3 paarden) en in een paar dagen tijd hebben er 3 paarden syptomen gekregen die erg op elkaar leken maar in verschillende gradaties.Ze gaan rillen, willen niet meer lopen, gaan zwalken en worden apathies of vallen. 2 paarden bleef het hierbij en zijn weer opgeknapt, 1 staat nog in Utrecht.Alle drie de paarden stonden sinds kort op vlas.Degene die in Utrecht staat heeft ook een maag overvulling gehad en daardoor dachten ze in eerste instantie aan koliek.Dit bleek na 2 dagen niet de oorzaak te zijn toen hij weer neerviel en aan het zuurstof moest.
Het lijken 3 op zichzelf staande gevallen te zijn( andere twee zijn oud en 1 heeft de ziekte van cusching ) Is het toevallig of is er verband met het vlas? zijn er mensen die dit bekend voorkomt?
Ondertussen zijn er zowel van het vlas als van het kuil monster meegenomen die onderzocht gaan worden.
Steefje schreef:Hoe gaat het met de paarden en heb je inmiddels al uitslagen binnen?
Mijn paard staat ook op vlas, maar omdat ze hiervan eet komt ze binnenkort op rubbere matten te staan. Ik vind het jammer, het vlas beviel me erg goed. Maarja, ze eet er redelijk grote hoeveelheden van en aangezien ik van meerdere mensen heb gehoord dat dit erg slecht is, wil ik geen risico lopen.
Bij ons op stal staan er nog 3 op vlas, dus ik ben erg benieuwd of het onwel worden van die paarden te maken heeft met het vlas..
Fasel schreef:Oh bij mij kwam die koek veel sneller Kiara.
Esme_27 schreef:verloop van tijd duurt nogal lang als je 10m3 mest hebt liggen...
en echt niemand die het wilde hebben!!
Citaat:De staleigenaresse zei nl. dat ze dat niet wil hebben omdat vlas dan overal over het erf (terwijl het niet verder dan de paddock komt volgens mij) komt te liggen???
promptertje schreef:Even een update: Rain staat nu 3 weken op Rapsodie, en wat ben ik blij met dat spul zeg. Box heeft onderin een mooie plaat, bovenlaag is droog en rul. Geen ammoniak te ruiken, echt super
. Ondanks mijn bedenkingen in het begin, ben ik nu helemaal "om"