De eerste dagen op vlas: gewéldig!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 00:26

Misschien gaat dat eten over, mijn hengst begon de eerste dag ook van de rapsodie te eten, waarschijnlijk omdat ze denken "vloerbedekking = eetbaar". Ik heb het hem daarna eigenlijk niet meer zien doen - maar ik zorg er wel voor dat hij praktisch de hele dag de beschikking heeft over hooi.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 00:29

Ik vind het heel erg jammer dat wij nu van vlas naar stro zijn over gegaan. Vind het vlas ook geweldig!
Maar het probleem bij ons als kleine stal is de afvoer van het vlas. Niemand die het komt ophalen... alleen voor honderden euro's
Dus helaas hebben we besloten weer over te gaan op stro... balen want ik heb daar ook echt een hekel aan. Gelukkig staan de paarden nauwelijks op stal

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:24

dat vlas verdwijnt helemaal na verloop van tijd, er blijft alleen nog mest over.
Bij ons halen mensen met tuintjes die (tegen betaling) op

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 10:37

boontje schreef:
Aangezien er in dit topic allemaal vlas gebruikers zitten stel ik mijn vraag hier: Zijn er mensen waarvan de paarden op vlas staan die onwel zijn geworden?
Onze stal is sinds een paar dagen over gegaan op vlas(nog niet alle stallen maar wel deze 3 paarden) en in een paar dagen tijd hebben er 3 paarden syptomen gekregen die erg op elkaar leken maar in verschillende gradaties.Ze gaan rillen, willen niet meer lopen, gaan zwalken en worden apathies of vallen. 2 paarden bleef het hierbij en zijn weer opgeknapt, 1 staat nog in Utrecht.Alle drie de paarden stonden sinds kort op vlas.Degene die in Utrecht staat heeft ook een maag overvulling gehad en daardoor dachten ze in eerste instantie aan koliek.Dit bleek na 2 dagen niet de oorzaak te zijn toen hij weer neerviel en aan het zuurstof moest.

Het lijken 3 op zichzelf staande gevallen te zijn( andere twee zijn oud en 1 heeft de ziekte van cusching ) Is het toevallig of is er verband met het vlas? zijn er mensen die dit bekend voorkomt?

Ondertussen zijn er zowel van het vlas als van het kuil monster meegenomen die onderzocht gaan worden.

Hoe gaat het met de paarden en heb je inmiddels al uitslagen binnen?

Mijn paard staat ook op vlas, maar omdat ze hiervan eet komt ze binnenkort op rubbere matten te staan. Ik vind het jammer, het vlas beviel me erg goed. Maarja, ze eet er redelijk grote hoeveelheden van en aangezien ik van meerdere mensen heb gehoord dat dit erg slecht is, wil ik geen risico lopen.
Bij ons op stal staan er nog 3 op vlas, dus ik ben erg benieuwd of het onwel worden van die paarden te maken heeft met het vlas..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 14:51

smurf schreef:
dat vlas verdwijnt helemaal na verloop van tijd, er blijft alleen nog mest over.
Bij ons halen mensen met tuintjes die (tegen betaling) op

verloop van tijd duurt nogal lang als je 10m3 mest hebt liggen...
en echt niemand die het wilde hebben!!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:04

Steefje schreef:
Hoe gaat het met de paarden en heb je inmiddels al uitslagen binnen?

Mijn paard staat ook op vlas, maar omdat ze hiervan eet komt ze binnenkort op rubbere matten te staan. Ik vind het jammer, het vlas beviel me erg goed. Maarja, ze eet er redelijk grote hoeveelheden van en aangezien ik van meerdere mensen heb gehoord dat dit erg slecht is, wil ik geen risico lopen.
Bij ons op stal staan er nog 3 op vlas, dus ik ben erg benieuwd of het onwel worden van die paarden te maken heeft met het vlas..

Zorg voor voldoende ruwvoer. Geef ze iets meer hooi en een plakje stro. Die van mij krijgen de hele dag door hooi te eten als ze binnen staan. 1 vrat haar stro stal altijd leeg. Ik was bang dat ze aan de vlas ging eten, maar ik geef haar doorlopend hooi en ze blijft er van af. Dikke stro pens is ook weg OK dan! Ik wil geen stro meer.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:06

Ik sta nu drie weken op vlas, en NU pas begint er een beetje een compacte onderlaag te komen.
Gelukkig maar, want ik begon ernstig te twijfelen of ik het wel zo super vond allemaal.
Maar eindelijk is de dag gekomen waarop ik geen kale plekken in het midden meer zag, hoera!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:12

Oh bij mij kwam die koek veel sneller Kiara.

Wat ik me trouwens afvraag. Op het moment heb ik longontsteking en ook nog eens een paard op rust staan. Gedwongen. Dus een veel viezere stal. Mijn vriend doet alles alleen dus het schiet er gewoon wel eens bij in. Raak piest veel en toch heb ik niet het idee dat het vies is. HEt is wat bruiner dan normaal maar het stinkt niet en het ziet er niet vies uit.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:21

wees blij Faas, je hebt blijkbaar een goede kwaliteit vlas getroffen

Ik heb altijd maar net wat ze in de buurt hebben en ik heb vorig jaar 1 keer gehad dat ik na 3 weken de boel eruit moest scheppen en opnieuw moest beginnen, maar toen had ik een natte box (die verkeerd afliep) en ook nog eens enorm lekkage van het dak erbij.... ik hoop dit jaar toch 3 maanden met 1 bodem te kunnen doen.....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 17:36

Fasel schreef:
Oh bij mij kwam die koek veel sneller Kiara.

Ik denk dat het komt omdat Novia haar voeten niet echt optilt als ze zich door de stal beweegt.
Ze schuift wat en neemt met haar sokken dan heel veel mee.

Vervelend dat je zo ziek bent, maar wel fijn dat je box niet supersmerig is!
En Smurf, wat naar ik hoop dat je dit jaar een andere box hebt voor Morrie?

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:03

@smurf: maar linabox levert toch overal?
Ik heb de mazzel met mijn Hoving. Morgen bestel ik tien pakken en dan heb ik het waarschijnlijk zelfs morgen nog. Geen linabox maar wel erg goed.

Kiara: ja het gaat alweer de goede kant uit nu hoor. En inderdaad, ik wil gewoon niet weten hoe mijn zaagselbox er nu uitgezien had. En ik kan het mijn lief niet kwalijk nemen want die moet echt alles doen nu.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 18:07

ik heb dit jaar een vrij donkere maar droge box, dat donkere geeft niet, want hij gaat er vanaf 1 nov. alleen 's nachts in, dan is het toch al donker Haha!

Ik moest m'n vlas er vast ingooien voor als ie alleen op de wei over zou blijven, maar hij staat al een aantal nachten alleen en het maakt hem niet uit OK dan!

Ik ga altijd naar de Welkoop en neem daar een trailertje vlas mee, het merk weet ik niet eens, wat ze toevallig net hebben liggen.
Bezorgen doen ze nergens hier, ze zouden het niet eens kunnen vinden, vrees ik Haha!

Ik ben de enige die op vlas staat bij ons, dus die 6 pakken haal ik zelf wel als ik wortels ga halen, en dat ene pak per week dat ik bijstrooi ook wel.....

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-04 22:30

Steefje, de 2 paarden gaat het goed mee.Het paard wat in Utrecht staat, staat er nog steeds.Er is nog steeds niets concreets gevonden.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 05:26

Esme_27 schreef:
verloop van tijd duurt nogal lang als je 10m3 mest hebt liggen...
en echt niemand die het wilde hebben!!

Da's echt vreemd hoor. Vlas staat nummer 1 bij de tuinders. Ze komen het gratis halen als je het hebt.

En volgens mij valt het verschil met de hoeveelheid ook nogal mee. Ik vind in ieder geval dat het behoorlijk snel vergaat.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 08:17

Jee Boontje, ben benieuwd waar die paarden nu precies ziek van zijn geworden.

Ik denk dat ik onwijs gemazzeld heb met mijn merrie. Ze at al het stro en ook gehakseld stro at ze op. Vlas eet ze echter niet van.

Zoals al in deze topic vermeld heb je dus van vlas EETBARE en NIET-EETBARE versies. Mijn merrie krijgt 2 balen eetbare en 2 balen niet-eetbare vermengd in de stal. Ze eet er niet van.
Onze balen vlas komen ook bij Marcel vandaan en ik heb niets gemerkt aan de gezondheid van mijn paard. Eigenlijk alleen maar dat de algehele conditie van mijn paard vooruit gaat. Misschien de tijd van het jaar (dekens weer op etc.), maar ze glimt werkelijk tegen je op, heeft een mooi strak velletje, stropens is idd helemaal weg en ze is nog steeds vrolijk gemutst!!!

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:24

Hebben jullie paarden de eerste dagen op vlas ook wel eens wat diaree gehad.. Zaterdag is een paardje bij ons van stal op vlas komen te staan met strolaag.. prompt was het over met het mooie weer en kwam hij dus binnen te staan.. Vlas met stro eroverheen.. Nu was hij vandaag dus behoorlijk aan de diaree.. Zou dit een reactie op het vlas kunnen zijn.. Bij die van mij heb ik dit niet meegemaakt maar ik heb het vermoeden dat hij toch wel wat vlas binnen heeft gekregen... Omdat het ook een strovreter is..

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 22:41

Veel paarden gaan een beetje aan de dunne bij het omslaan van het weer. Als het ineens heel koud wordt kunnen ze ook wat koliek verschijnselen krijgen.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-04 08:15

Heel misschien komen mijn paarden in een soort containerboxen te staan met uitloop naar buiten (héél misschien hoor). Heeft iemand ervaring met dit spul in een buitenbox? De staleigenaresse zei nl. dat ze dat niet wil hebben omdat vlas dan overal over het erf (terwijl het niet verder dan de paddock komt volgens mij) komt te liggen???
Even betere uitleg: de deuren kunnen opengezet worden zodat de paarden in en uit kunnen lopen maar de deuren kunnen ook gesloten worden als de paarden buiten staan....
Iemand ervaring hiermee???

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 08:20

Citaat:
De staleigenaresse zei nl. dat ze dat niet wil hebben omdat vlas dan overal over het erf (terwijl het niet verder dan de paddock komt volgens mij) komt te liggen???

dat is ook het bezwaar dat de boer waar Morrie staat er tegen heeft, anders was ie er allang op overgegaan. Hij schijnt een probleempje te hebben om stro te kopen dit jaar....

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:21

Het maakt niet uit waar de paarden opstaan. Ze nemen altijd wel wat mee naar buiten.
Ik heb een looptstal waar de 2 Welsh A ruitjes staan. Ik kan nou niet zeggen dat alles onder zit. Ze nemen wel minder mee uit hun stalletje dan met stro.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 09:28

Om het uitlopen te voorkomen vegen wij altijd het deel bij de ingang vrij.
Voor ze naar buiten gaan even de bezem gebruiken om een kaal stuk te creeeren (op die plek ligt dus zeker geen dikke laag), en het loopt vrijwel niet mee naar buiten.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 17:03

ik zoek een goede en goedkope leverancier van vlas waarbij je ook bijv 10 pakken per keer kan kopen ipv gelijk 38..

??wie kan mij helpen??

Groetjes

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 19:49

Even een update: Rain staat nu 3 weken op Rapsodie, en wat ben ik blij met dat spul zeg Lachen. Box heeft onderin een mooie plaat, bovenlaag is droog en rul. Geen ammoniak te ruiken, echt super Lachen. Ondanks mijn bedenkingen in het begin, ben ik nu helemaal "om"

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:19

promptertje schreef:
Even een update: Rain staat nu 3 weken op Rapsodie, en wat ben ik blij met dat spul zeg Lachen. Box heeft onderin een mooie plaat, bovenlaag is droog en rul. Geen ammoniak te ruiken, echt super Lachen. Ondanks mijn bedenkingen in het begin, ben ik nu helemaal "om"

Rapsodie is wel erg duur toch?
ik gellof dat je bij ons 7 euro betaald, het vlas kost nu 4.35.
Annick

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-04 23:29

Annick schreef:
Rapsodie is wel erg duur toch?
ik gellof dat je bij ons 7 euro betaald, het vlas kost nu 4.35.
Annick

Ja hier in de buurt koop je het ook voor tussen de 6,50 en 7 Euro. Ik kan het in gebruik niet vergelijken met vlas, want daar heb ik geen ervaring mee, maar ik vind het wel lekker spul.