waarom zon heisa om een hengst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:24

Lydiia schreef:
Doel je hiermee op Yokie?

Dan zal ik je vertellen dat je dan erg kort door de bocht hebt gereageerd omdat haar paard in het algemeen braver is dan een aantal merries en ruinen die ik ken.

En dat is dan net dat grijze gebied Haha!

Nee, niet op Yokie Verward
Ik bedoelde dat pharagirlke bewust voor een hengst heeft gekozen, en weet dat er een grotere kans bestaat dat er wat mis kan gaan tijdens de dagelijkse omgang of tijdens het rijden...

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:25

Ja dat vind ik ook vaak jammer ken zelfs een paar die geruint zijn waarbij het nodig was en waardoor ze een heel deel qua uitstraling ook op de een of andere manier kwijt zijn, of het karakter wat suffer

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:26

En hoeveel merries en ruinen zijn er niet die opeens kunnen omslaan?

En wie zegt dat die omslag bij die hengst kwam omdát het een hengst was?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:29

Ann schreef:
Nee, niet op Yokie Verward
Ik bedoelde dat pharagirlke bewust voor een hengst heeft gekozen, en weet dat er een grotere kans bestaat dat er wat mis kan gaan tijdens de dagelijkse omgang of tijdens het rijden...

Nee idd, Ann bedoelde mij niet maar pharagirlke. En ben het met haar eens dat er het besef moet zijn dat je doorgaans een groter risico aangaat als je een hengst koopt.

Maar kan me nog niet zo vinden in de stelling niet dekken = ballen eraf.

Een paardenleven hoeft echt niet onaangenaam te zijn als zo'n hengst zijn zakie houdt. Mocht zijn huisvesting zodanig zijn, dat omdat hij nog ballen heeft niet op het land kan.. dan zou ook ik me achter de oren krabben en een operatie overwegen.
Maar als de huisvesting nou ook nog eens geen probleem hoeft te zijn? Dat 'ie gewoon het land op kan (of juist helemaal niet, maar dan krijg je daar weer andere discussies over)?

Oftewel, niet dekken = ballen eraf, is wat mij betreft ook weer te zwart/wit gesteld Knipoog

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:32

@Pharagirlke, nu we het over huisvesting hebben, waar staat je hengst eigenlijk? Thuis bij de andere paarden? Hoeveel land hebben jullie aan huis? Kunnen ze allemaal tegelijkertijd buiten lopen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 16:34

Lydiia schreef:
En hoeveel merries en ruinen zijn er niet die opeens kunnen omslaan?

En wie zegt dat die omslag bij die hengst kwam omdát het een hengst was?

Ik heb in al die jaren nog echt nog nooit een merrie of ruin dit gedrag zien vertonen. Dit was overduidelijk hengstengedrag.
Waar het ineens vandaan kwam was mij ook een raadsel maar ik denk dat dat juist het onvoorspelbare van hengsten is.
Ik ken ook hengsten bij een hengstenstation waar ik rustig met een hengstige merrie naast zou durven rijden, maar dan zit er ook iemand op die weet wat een hengst is en is de hengst goed opgevoedt.
Laten we wel wezen: de kans dat Lancet onder Imke zomaar een ander paard zal aanvallen is bijna uitgesloten.
Het zijn juist de mensen die denken dat hun hengst zo braaf is en denken dat ze hem perfect onder controle hebben waar ik bang voor ben. Niet voor de hengsten zelf.

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 17:22

ThePast03 schreef:
Het zijn juist de mensen die denken dat hun hengst zo braaf is en denken dat ze hem perfect onder controle hebben waar ik bang voor ben. Niet voor de hengsten zelf.

Hier ben ik het wel mee eens.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:07

merries en ruinen gaan niet dwast door de heiningen om bij een hengstige merrie te komen ..

En iemand van 42 die 3 jaar paard rijd moet inderdaad ook veel leren .. maar iemand van 35 die 30 jaar in het vak zit heeft echt eenberg meer ervaring dan een willekeurige ruiter van 14. Tuurlijk mag iedereen een mening.. maar een mening is geen waarheid. Ik kan wel de menign hebben dat appels blauw zijn, maar daarom heb ik nog geen gelijk.

Tuurlijk wens ik je heel veel plezier met je hengst en hoop ik dat het goed gaat maat voor andere bokkers die ook denken dat dat wel stoer is lijkt het me verstandig dat we het erop houden dat hengsten gevaarlijk kunnen zijn. En de braafste sulligste hengsten zijn het ergst omdat de eigenaar niet meer verwacht dat het een keer fout kan gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:09

Riant schreef:
. En de braafste sulligste hengsten zijn het ergst omdat de eigenaar niet meer verwacht dat het een keer fout kan gaan.

AMEN, Ogen in je achterhoofd en gevoel voor het moment heb je nodig bij hengsten........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-04 22:17

gijsenkim schreef:
Ogen in je achterhoofd en .......
Beter nog is een hengst nooit je rug toekeren. Kunnen je ogen ook gewoon op zijn plek blijven zitten Haha!

Ik ken nog een waar gebeurd verhaal.
Eigenaar van hengst moest zelf de box uitmesten. Dus boxdeur open, kruiwagen ervoor. Stal leegscheppen. Hengst bleef braaf op afstand in zijn box staan. Heel normaal eigenlijk.
Tot het moment dat ze zich omdraaide en zich bukte om even iets te pakken wat op de grond lag. Toen zat ineens de hengst in haar nek en zij daarna in de kreukels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-04 22:39

uitkijken blijf ik zoiezo Knipoog het eerste wat iik zei toen mam zei: wat istie rustig
'keer een hengst nóóit de rug toe! want het is meestal juist dát moment dat ie minder lief word.'
en nou mag je mij gerust geloven, dat die merrie van ons gevaarlijker is dan de hengsten mét jonge ruiters die ik al gezien heb!
óók ken ik rottige hengsten, op m&m staat paardje van 12, prijzenhengst! prachtig beest! echt eentje om u tegen te zeggen. rijd alle prijzen weg op dressuur, altijd braaf geweest.
máár....

plots vloog ruitertje lief dat elke week 1 prive les heeft van iemand die op hoog niveau rijd. én nog eens 5 a 6 dagen per week groeplessen rijd door de lucht, en viel de hengst der moeder aan, ze heeft liggen schreeuwen voor hulp etc. niemand durfde. ze heeft longeer zweep gepakt en m letterlijk van der af geslagen.

hij staat nog in zijn stal, en heeft haar ondertussen al 3x aangevallen.

zij heeft die hengst dus de rug toegekeert....
en dat wil ik niet! ik ben ontspannen maar let wel op mijn passen, zoals je bij elk paard moet doen, alleen bij een hengst een beetje meer.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 09:52

Maar je ben dus wel van plan wedstrijden te gaan rijden?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 10:38

En toch denk ik dat als je paard altijd braaf is de dag wel een keer komt dat je net teveel risico neemt .. dan maar liever een merrie die lastig of moeilijkis .. dat blijft een stuk berekenbaarder.

En Pharagirlke .. waarom denk jij dat dit soort verhalen niet bij jou hengst kunnen gebeuren?? Hoe denk je dat hij is straks op wedstrijden (als je je punten hebt)

Waar ik ook wel benieuwd naar ben ik waar hij staat en of hij gewoon buiten kan. Die vraag is al een keer gesteld maar ik heb het antwoord nog niet gezien (of gemist)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:22

Nee, daar is nog geen antwoord op gegeven. Verder zijn de deelname eisen anders in België, van wat ik begrepen heb, kan ze zo op wedstrijd met haar paard. Iedere B-ruiter kan met een hengst starten...

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 11:32

Vreemd dat dat zomaar mag, dat kan gevaarlijke situaties opleveren IMO.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 13:03

Marliesje schreef:
Vreemd dat dat zomaar mag, dat kan gevaarlijke situaties opleveren IMO.

Het kan sowieso gevaarlijk worden met een paard en een onervaren ruiter op wedstrijd, hengst of geen hengst.
Wat je in België wel moet hebben als je op wedstrijd gaat is een B brevet, dat je rijvaardigheid aantoont.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 16:16

ja hij kan gewoon elke dag lekker buiten. de weide is groot genoeg.
mag ik dan even wat vertellen.
vrienden van ons vroegen ons mee om te kijken bij een ruin. ruin viel je aan, heeft me moeder gebeten, daar heeft ze een flinke blauwe plek aan over gehouden.
wat idra zegt is waar, je móet je B brevet hebben eer je mag starten.
ik heb nooit beweerd dat ik er zeker van ben dat t mij niet kan overkomen. maar moet toch ook niet gespannen op m gaan zitten en bij elke beweging ziten krijsen van STTTOOOOPPPP!!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 16:37

In vergelijking met merrie's en ruinen zijn hengsten wel drukken enz. en hebben een grotere eigen wil.

Maar dit is en blijft altijd mijn stelling: je kan een paard maken naar wat je zelf wilt, als je maar geduld hebt en eerlijk bent.

Arabieren hengsten vinden de meeste mensen altijd zo druk en wild, maar je kan zelfs een hengst naar je eigen hand om zetten. En dan niet met geweld of met ruw gedrag, nee met geduld, daar bereik je het meeste mee en daar heeft iedereen het meeste profeit van.

Tevens zou ik zo een hengst kopen, een paar jaartjes lekker hengst laten zijn, mijn best doen hem goed op te voeden en manieren te leren, zodra het misgaat krijgt hij nog een herkansing (ik vind dat alles en iedereen meerdere kansen nodig heeft om zichzelf te bewijzen) en als het dan nog niet gaat, dan zou ik hem wel laten ruinen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 16:59

ik zou hem moest het mis gaan wel meteen laten ruinen, maar ovor de rest ben ik t wel volledig met je eens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 17:49

Heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Waarom wil je hem hengst laten? (en wederom, waarom niet neem ik geen genoegen mee Knipoog

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:26

stef schreef:
Heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag.
Waarom wil je hem hengst laten? (en wederom, waarom niet neem ik geen genoegen mee Knipoog

Hihi Stef.. je blijft wel volhouden hè? Haha! Haha!

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:27

Overigens wil ik nog steeds weten bij welk stamboek hij een goedgekeurde dekhengst is!
Mocht je je aangevallen voelen of et verkeerd opvatten: ik vind et een mooie pony en ben nieuwsgierig!
Lijkt me overigens een welsh-pony!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 19:48

Jnien schreef:
Hihi Stef.. je blijft wel volhouden hè? Haha! Haha!

Tja, ik stel een hele normale vraag, trek niet gelijk conclusies met dat ze achterlijk bezig zou zijn ofzo....
Ik stel gewoon een vraag!!! Huilen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-04 22:18

had k nog niet geantwoord dan?
k laat m hengst omdat ie waarschijnlijk nog mag dekken...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-04 22:22

Nop, althans, ik had het niet gezien, laat ik het zo zeggen.
Is ie ggk voor het welsh stamboek? (was toch een welsh?)