VOLG: de reis van overleven naar Leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Re: VOLG: de reis van overleven naar Leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:10

Jeetje wat een spannende dag Lyona, jullie hebben echt voor ze gevochten! Hopelijk geeft het hierna juist wel weer rust omdat het ondertussen wel zeker is dat ze niet ingeslapen hoeven te worden.

Ik gun het Nosey ook zo, wat een pukkie. Wil zo graag..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:17

Tijd om uit mijn stille meeleeshoekje te komen om je een hart onder de riem te steken: wat doe jij je stinkende best voor deze dieren! _/-\o_
Mocht Nosey het niet halen heb je in elk geval echt alles gedaan wat er in je macht lag. Jij hebt een reuzenhart voor paarden! <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:22

Jeetje wat enorm heftige dag heb jij gehad. Sterkte met uitrusten en wat fijn de afloop!!!!!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:24

Emergie weggevroten wat helemaal niet nodig was geweest!

Wat fijn deze uitkomst!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:26

Oh ik schrok echt even..

Gelukkig is er een oplossing gevonden! Kan Nosey wellicht tzt naar Laura?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:29

Poeh wat een opluchting zeg, wat een vreselijk dag moet jij gehad hebben.
Voor nu zijn ze gelukkig veilig. Nu hopen dat ook Nosey opknapt en straks naar een goed huisje

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:16

Wat een gedoe zeg, fijn dat het voor nu opgelost is.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:24

Jeetje wat een verschrikkelijke dag vol spanning. Onwijs opgelucht dat de paarden mogen blijven leven!

Het is “fijn” dat je het topic op de hoogte houdt, want wat leven er veel mensen met jullie mee!

Het voelt ergens ook zo oneerlijk, alleen omdat bij nosey vastgesteld is dat ze piro heeft, wil Zweden van haar af, maar zo veel andere (Spaanse) paarden in Zweden zullen het ook hebben, maar zolang er geen positieve test is is er niets aan de hand…
Ik vind het daarom ook heel erg voor je dat je alsnog afscheid van haar moet nemen in de zin van een nieuw huisje voor haar vinden in het voorjaar als ze dit allemaal doorstaat. Je legt je hele ziel en zaligheid in dit dier, wat had het mooi geweest als ze bij jou mocht blijven ook :knuffel:

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:27

Jeetje wat een stressvolle dag en wat fijn om te lezen dat ze iig voor nu uit de gevarenzone is.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:07

Poeh dat is wel stressen. Enorm balen dat ze positief is op piro %)

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:20

Pff ik schrok even, maar wat een goed nieuws!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:58

Pfieuw, ik las met schrik het eerste deel, maar gelukkig kent je update een goed einde! Het zal wel zijn dat je gesloopt bent!

Zoals ik eerder al schreef, vind ik het best onbegrijpelijk dat paarden in die lichamelijke conditie (of dieren in het algemeen) zonder problemen door heel Europa kunnen reizen. Dit is geen kritiek op jou TS, helemaal niet, maar in principe zou het niet mogen kunnen.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:31

Met tranen in mijn ogen zat ik het te lezen, want een dag voor je! Zo, ik heb even heel diep gezucht van opluchting. Hopelijk kun je dat zelf ook? Morgen gelukkig weer een nieuwe dag!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 23:32

Wij (ik en ook mijn man die niet op bokt zit maar alles van mij mee krijgt) zijn ontzettend blij met dit nieuws! Ik heb dit verhaal met tranen in mijn ogen voorgelezen. Als wij ons al zo voelen hoe zul jij je wel niet gevoeld hebben.

Wat ben je een topper en wat vecht je hard voor deze 3 paarden! (en de rest die al geweest is).

Er is geen middel dat piro zeg maar onderdrukt wordt zodat het niet overdraagbaar is?

Wij duimen hard door voor Nosey.

En nu kruip ik toch weer onder de meeleessteen. Bedankt dat je ons mee neemt in alles!

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 00:09

Wat een dag voor jou zeg, maar wat fijn dat ze alle drie mogen blijven leven. Wat een opluchting zal dat geweest zijn, je doet echt super je best voor deze paardjes! Ik duim ook nog mee voor Nosey, hoop echt dat ze er bovenop komt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:24

Ik lees altijd mee, maar wat een emotionele dag met een fijne uitkomst!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:49

Oh wat heftig, zo'n dag :(:). Gelukkig krijgen alle paarden de kans op te knappen, ook Nosey.

De sneer naar de regelgeving in Zweden vind ik jammer. Begrijpelijk in de emotie, uiteraard, maar wel jammer. Zweden heeft regels om bepaalde ziekten te weren, en kan actie nemen mocht een paard toch ziek zijn en daarmee een risico vormen voor de gehele paardenpopulatie. Dat is, imo, logisch. Nu blijkt het achteraf te gaan om een relatief onschuldige ziekte die niet verspreid wordt door teken in Zweden, maar toch.

Het klinkt hard, maar het is jouw verantwoordelijkheid op de hoogte te zijn van de geldende regels, en ernaar te handelen. Dus door te testen voordat je de paarden half Europa door laat reizen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:57

_San87_ schreef:
Oh wat heftig, zo'n dag :(:). Gelukkig krijgen alle paarden de kans op te knappen, ook Nosey.

De sneer naar de regelgeving in Zweden vind ik jammer. Begrijpelijk in de emotie, uiteraard, maar wel jammer. Zweden heeft regels om bepaalde ziekten te weren, en kan actie nemen mocht een paard toch ziek zijn en daarmee een risico vormen voor de gehele paardenpopulatie. Dat is, imo, logisch. Nu blijkt het achteraf te gaan om een relatief onschuldige ziekte die niet verspreid wordt door teken in Zweden, maar toch.

Het klinkt hard, maar het is jouw verantwoordelijkheid op de hoogte te zijn van de geldende regels, en ernaar te handelen. Dus door te testen voordat je de paarden half Europa door laat reizen.

Ik ben het hier wel mee eens.
Kijk bijvoorbeeld naar nieuw zeeland, hoe streng ze daar zijn. Daar had je het land niet ingekomen of het dier was afgemaakt.

Maar door de emotie snap ik het heel goed.
Je bent goed bezig, zet hem op!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:31

Australië heeft ook regels die in onze ogen bizar zijn. Zelfs als je reist van de ene regio naar de andere in het binnenland wordt de hele camper op zijn kop gezet om te voorkomen dat je geen (vers) voedsel bij je hebt uit die regio die je gaat verlaten. Ze zijn niet mals als ze je betrappen. Dus iedereen probeerde op de laatste parkeerplaatsen alles weg te geven aan mensen die terug reden naar het gebied waar jij vandaan komt.
Ik vind het fijn dat de overheid zich soepel heeft opgesteld maar zou hier zeker met nieuwe paarden rekening mee houden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:37

_San87_ schreef:

Het punt is, dat er helemaal geen regels zijn rondom piro in zweden!! Die maken en verzinnen ze zelf ter plekken.

Piro positief zijn er vele in zweden, je mag ze gewoon importeren (er zijn géén wettelijke eisen rondom testen of papieren!) en er is dus ook geen verplichting van inslapen of iets.

Heel eerlijk vind ik het gedrag van de dierenarts en overheid gewoon ronduit schandalig. Maar dat is wel echt typisch zweden en ook dingen die ik hier wel echt heel ergelijk vind (ze doen het met veel meer dingen zo).

In zweden zou ze zelfs het best op haar plek zijn, omdat er geen kans op verspreiding is. In bijvoorbeeld Nederland wél, want daar komt de teek die piro verspreid wel voor.

Hele heftige dag TS, voel je onmacht enorm. Ik app je vanmiddag even, Zweedse ruiter die zelf piro positieve paarden heeft. Misschien dat zij jullie ook nog verder kan helpen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:45

Quir schreef:
_San87_ schreef:

Het punt is, dat er helemaal geen regels zijn rondom piro in zweden!! Die maken en verzinnen ze zelf ter plekken.

Piro positief zijn er vele in zweden, je mag ze gewoon importeren (er zijn géén wettelijke eisen rondom testen of papieren!) en er is dus ook geen verplichting van inslapen of iets.

Heel eerlijk vind ik het gedrag van de dierenarts en overheid gewoon ronduit schandalig. Maar dat is wel echt typisch zweden en ook dingen die ik hier wel echt heel ergelijk vind (ze doen het met veel meer dingen zo).

In zweden zou ze zelfs het best op haar plek zijn, omdat er geen kans op verspreiding is. In bijvoorbeeld Nederland wél, want daar komt de teek die piro verspreid wel voor.

Hele heftige dag TS, voel je onmacht enorm. Ik app je vanmiddag even, Zweedse ruiter die zelf piro positieve paarden heeft. Misschien dat zij jullie ook nog verder kan helpen.

Rustig. Dat piro blijkbaar geen wetgeving kent in Zweden, maakt niet dat mijn punt niet meer valide is. Ken de regels en handel ernaar. Nosey werd ook verdacht van EIA, en daar zijn wel regels voor, zoals je zelf al zei.

Nu loopt het met een sisser af, gelukkig.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:50

Lukasje schreef:
Zoals ik eerder al schreef, vind ik het best onbegrijpelijk dat paarden in die lichamelijke conditie (of dieren in het algemeen) zonder problemen door heel Europa kunnen reizen. Dit is geen kritiek op jou TS, helemaal niet, maar in principe zou het niet mogen kunnen.

Het is ook erg heftig. Als je op bokt zit krijg je uiteraard wel mee dat TS het allemaal goed bedoelt, maar voor de buitenwereld en allerlei instanties zijn het gewoon zoveelste paarden in de snelle handel... De regels en controle daarop zou veel strenger mogen.

Kijk het is voor TS emotioneel heel zwaar uiteraard maar als paardeneigenaar in West Europa wordt je er ook niet blij van dat al die ziektes deze kant op komen. Dus helemaal eens met San haar bericht.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 09:54

Eia ook niet direct. Alleen europees dat ze in totale isolatie moeten (Nederland en belgie en zo geldt hetzelfde). Enige waar wel regels voor zijn, is dat totale isolatie verboden is in zweden. Dus niet eia zelf dat ze ingeslapen moeten worden (die plicht is er ook echt niet), maar dat totale isolatie verboden is.

In zweden is er geen enkele ziekte voor paarden met inslaap plicht. Geen enkele ziekte die getest moet worden bij import.

Wel is er meldingsplicht, ook voor droes, influenza, rhino, enz.

Die traces is ook echt wassen neus en geld verdien model. In Nederland kijken ze het paard niet eens aan.

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:05

Quir schreef:
Eia ook niet direct. Alleen europees dat ze in totale isolatie moeten (Nederland en belgie en zo geldt hetzelfde). Enige waar wel regels voor zijn, is dat totale isolatie verboden is in zweden. Dus niet eia zelf dat ze ingeslapen moeten worden (die plicht is er ook echt niet), maar dat totale isolatie verboden is.

In zweden is er geen enkele ziekte voor paarden met inslaap plicht. Geen enkele ziekte die getest moet worden bij import.

Wel is er meldingsplicht, ook voor droes, influenza, rhino, enz.

Die traces is ook echt wassen neus en geld verdien model. In Nederland kijken ze het paard niet eens aan.

Bedankt voor je opheldering!

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:49

Kan het niet helpen, zit te janken, wat fijn.