Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_San87_ schreef:Oh wat heftig, zo'n dag. Gelukkig krijgen alle paarden de kans op te knappen, ook Nosey.
De sneer naar de regelgeving in Zweden vind ik jammer. Begrijpelijk in de emotie, uiteraard, maar wel jammer. Zweden heeft regels om bepaalde ziekten te weren, en kan actie nemen mocht een paard toch ziek zijn en daarmee een risico vormen voor de gehele paardenpopulatie. Dat is, imo, logisch. Nu blijkt het achteraf te gaan om een relatief onschuldige ziekte die niet verspreid wordt door teken in Zweden, maar toch.
Het klinkt hard, maar het is jouw verantwoordelijkheid op de hoogte te zijn van de geldende regels, en ernaar te handelen. Dus door te testen voordat je de paarden half Europa door laat reizen.
_San87_ schreef:Oh wat heftig, zo'n dag. Gelukkig krijgen alle paarden de kans op te knappen, ook Nosey.
De sneer naar de regelgeving in Zweden vind ik jammer. Begrijpelijk in de emotie, uiteraard, maar wel jammer. Zweden heeft regels om bepaalde ziekten te weren, en kan actie nemen mocht een paard toch ziek zijn en daarmee een risico vormen voor de gehele paardenpopulatie. Dat is, imo, logisch. Nu blijkt het achteraf te gaan om een relatief onschuldige ziekte die niet verspreid wordt door teken in Zweden, maar toch.
Het klinkt hard, maar het is jouw verantwoordelijkheid op de hoogte te zijn van de geldende regels, en ernaar te handelen. Dus door te testen voordat je de paarden half Europa door laat reizen.
Quir schreef:_San87_ schreef:Oh wat heftig, zo'n dag. Gelukkig krijgen alle paarden de kans op te knappen, ook Nosey.
Het punt is, dat er helemaal geen regels zijn rondom piro in zweden!! Die maken en verzinnen ze zelf ter plekken.
Piro positief zijn er vele in zweden, je mag ze gewoon importeren (er zijn géén wettelijke eisen rondom testen of papieren!) en er is dus ook geen verplichting van inslapen of iets.
Heel eerlijk vind ik het gedrag van de dierenarts en overheid gewoon ronduit schandalig. Maar dat is wel echt typisch zweden en ook dingen die ik hier wel echt heel ergelijk vind (ze doen het met veel meer dingen zo).
In zweden zou ze zelfs het best op haar plek zijn, omdat er geen kans op verspreiding is. In bijvoorbeeld Nederland wél, want daar komt de teek die piro verspreid wel voor.
Hele heftige dag TS, voel je onmacht enorm. Ik app je vanmiddag even, Zweedse ruiter die zelf piro positieve paarden heeft. Misschien dat zij jullie ook nog verder kan helpen.
Lukasje schreef:Zoals ik eerder al schreef, vind ik het best onbegrijpelijk dat paarden in die lichamelijke conditie (of dieren in het algemeen) zonder problemen door heel Europa kunnen reizen. Dit is geen kritiek op jou TS, helemaal niet, maar in principe zou het niet mogen kunnen.
Quir schreef:Eia ook niet direct. Alleen europees dat ze in totale isolatie moeten (Nederland en belgie en zo geldt hetzelfde). Enige waar wel regels voor zijn, is dat totale isolatie verboden is in zweden. Dus niet eia zelf dat ze ingeslapen moeten worden (die plicht is er ook echt niet), maar dat totale isolatie verboden is.
In zweden is er geen enkele ziekte voor paarden met inslaap plicht. Geen enkele ziekte die getest moet worden bij import.
Wel is er meldingsplicht, ook voor droes, influenza, rhino, enz.
Die traces is ook echt wassen neus en geld verdien model. In Nederland kijken ze het paard niet eens aan.