Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:16

Vandaag wat hersenwerk gedaan met onze kleine :) ik heb mijn inspiratie gehaald uit een video van amable en het voelde erg goed allemaal en dus heb ik het grootste deel los gedaan. Zodat hij ook zelf kon wegwandelen. De vlag vond meneer trouwens ook absoluut niet eng. Die was alleen maar interessant met al zijn kleurtjes. Maar heel trots op onze kleine grote jongen! Zo kunnen we stilletjesaan onze band versterken. Ik ben echt zo dankbaar voor dit leerproces!
Afbeelding

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:30

O leuk! Ik vind de video’s van Amable ook super leuk, het zijn er ook zo veel :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:09

Wat leuk hoe je zo met hem bezig bent geweest. Ik doe met de vlag altijd ontspanningsoefeningen dan zwaai ik met de vlag tot hij ontspant eerst op afstand, als hij dan zijn hoofd laat zakken dan laat ik de vlag ook zakken.
Vervolgens het zelfde dichter bij dus zwaaien tot hij stilstaat en zijn hoofd laat zakken (kleinste beetje zakken is dan al genoeg) dan laat ik de vlag weer zakken.
En uiteindelijk als hij dat kent zwaar ik de vlag echt over hem heen tot hij zijn hoofd laat zakken.

Maar ik heb vandaag dus mijn goede voornemen uitgevoerd.
Met dressuur aan de hand heb ik hem ingestapt over het hele terrein. Vervolgens in het longeerrondje een kort gedraafd en gegalopeerd en daarna ben ik opgestapt. En ben ik zelf even in stap en draf het rondje door gereden.
Ik wist zeker dat mijn voorbereiding goed was dus ging er vanuit dat het stuur en de stop er wel opzitten onder het zadel en we waren in het longeerrondje dus heel ver kon hij toch niet komen. Maar het ging echt perfect. Ik heb zelfs heel even overwogen de deur open te gooien en het hele terrein over te gaan, maar ik hecht meer waarde aan een goede afsluiting dan alles in 1 keer willen. Dus we zijn gestopt en hij mocht nog even lekker grazen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:42

Wat leuk dat je vandaag bent opgestapt en het zo goed ging! Ik had inderdaad uit je berichten al de indruk dat je paard echt al heel veel kende en dat werpt natuurlijk zijn vruchten af!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:08

Waidida schreef:
Ik dacht deze namiddag even wat schriktraining te gaan doen, ik heb een vlag vanop zolder getoverd en wil kijken of ik hier wat mee kan.

Hebben jullie hier nog leuke ideetjes om spelenderwijs met een jong paard bezig te zijn? ik wil ook niet te veel focussen op longeren want dan verveelt hij zich snel en dat laat hij ook duidelijk merken. Ik dacht eventueel met een target oid aan de slag te gaan om zo het grondwerken en loswerken ook in onze training op te nemen.

Ikheb ook nog enkele balkjes liggen en dacht misschien aan een behendigheidsparcoursje zodat hij goed leert waar hij zijn voeten moet neerzetten. Hoe doen jullie dit?

Ter inspiratie:
In Vlaanderen loopt er op plattelandstv een interessante reeks : "Bomproof in 30 dagen".
Het is cowboystijl en natuurlijk met een bijpassend paardje maar dat je ziet altijd wel iets dat je kunt gebruiken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:38

Leuk om ook zo bezig te zijn.

Ik heb nog steeds geen balkjes, maar had noedels gebruikt om van alles mee te doen. Als ik die op de grond leg, leren ze niet echt er overheen te stappen. Ze zien andere opties.

We doen dus wel synchroon stappen. Vooruit, achteruit en nu ook opzij. Hij vindt het blijkbaar leuk, want we doen het in vrijheid en hij komt het praktisch aanbieden.

Ik kreeg een gids van Krämer en zag daar wel van die slingers en ballen dingen om op te hangen tussen staanders. Dat lijkt me echt een mooie uitdaging en ook eenvoudig te maken.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 13:44

Ik heb poosje terug een L van balkjes gemaakt zoals in de WE en daarover zijwaarts stappen en dan ook het bochtje maken waardoor ze eerst de voorhand moet verplaatsen en dan de achterhand pas.
Ze snapte het vrij vlot maar is ook een goede oefening voor de schouderplaatsing.
https://www.instagram.com/reel/DFP3hLqo ... gyYzJweWIx

Wij hebben gister geoefend met trailer laden. Want ze werd steeds moeilijker te laden en echt door de spanning. Gister dus zo afgesloten dat ze achter me aan (maar wel los) er doorheen liep. Ik heb een iforwilliams met voorlader dus ideaal.

Afbeelding

Vandaag hadden we dressuurles. Kan ik het al zo noemen? Want zadelmak maak les is het inmiddels niet meer :+

Ze was weer opperstbraaf en we kregen gratis schriktraining. 3 volle dagen van 9-16u doen ze hier militaire oefeneningen.

Afbeelding
Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:40

Saaams
wat leuk zo over die balk, hoe leer je ze zo iets aan heb je leuke instructie filmpjes die je kan aanraden?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 19:49

DDDara schreef:
Saaams
wat leuk zo over die balk, hoe leer je ze zo iets aan heb je leuke instructie filmpjes die je kan aanraden?

Geen flauw idee of er videos voor bestaan. Verwacht het wel. Het is een sidepass over een balk en daarna heb ik er een L van gemaakt
Zij kent vanuit de basis grondwerk dus wat zweep hulp commando’s. Misschien zoeken op videos in een handtrail western of WE? Maar dat laatste is meer ohz.

Tegen haar aantikken (zachtjes) is wijken voor druk. Zweepje van haar af wiebelen is naar de druk toe wijken. Dit kent ze vanaf de flank, maar ik heb het daardoor ook ingezet voor haar schouders en die link heeft de zelf gelegd :+
Het dier is bijna slimmer dan ik hoor. Want ik heb 0,0 ervaring met grondwerk.

Verder moet ik enorm goed letten op mijn houding. Zij geeft heel snel aan als ik haar blokkeer door gewoon stil te gaan staan.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:08

Hier hebben we vandaag met onze kleine niet perse veel gedaan maar ik denk dat het leerrijk voor hem was. Hij zag namelijk voor de eerste keer iemand op zijn maatje zijn rug zitten. En dat was toch wel heeuuul vreemd en spannend! De poort tussen de wei stond open zodat hij wel een soort van safe space had waar hij heen kon. Gelukkig is ons andere paard intussen echt bomproof, die vond het allemaal maar gek dat die kleine zo uit zijn stekker ging :+

Afbeelding
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 20:14

Wij hebben vandaag mijn neefje van 1 op Amy gezet met het van de wei halen. Mijn zus had hem vast hoor geen zorgen. Amy geeft er geen bal om, zoals verwacht. Kind helemaal door het dolle :D

Jullie gaan allemaal zo snel. Ik ga op z'n vroegst van het voorjaar/begin zomer aan de slag. Leuk om jullie vorderingen te volgen.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:13

denisesilver schreef:
Wij hebben vandaag mijn neefje van 1 op Amy gezet met het van de wei halen. Mijn zus had hem vast hoor geen zorgen. Amy geeft er geen bal om, zoals verwacht. Kind helemaal door het dolle :D

Jullie gaan allemaal zo snel. Ik ga op z'n vroegst van het voorjaar/begin zomer aan de slag. Leuk om jullie vorderingen te volgen.

Wat schattig!

En herkenbaar hoor, hier gaat het ook niet zo vlot. Mijn baby sluit zich zo snel af of reageert veel te groot (lees kaarsrecht overeind en ze is best groot) :+

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:14

Waidida schreef:
Hier hebben we vandaag met onze kleine niet perse veel gedaan maar ik denk dat het leerrijk voor hem was. Hij zag namelijk voor de eerste keer iemand op zijn maatje zijn rug zitten. En dat was toch wel heeuuul vreemd en spannend! De poort tussen de wei stond open zodat hij wel een soort van safe space had waar hij heen kon. Gelukkig is ons andere paard intussen echt bomproof, die vond het allemaal maar gek dat die kleine zo uit zijn stekker ging :+

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wat schattig zo samen in de bak!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:15

Saaams schreef:
Ik heb poosje terug een L van balkjes gemaakt zoals in de WE en daarover zijwaarts stappen en dan ook het bochtje maken waardoor ze eerst de voorhand moet verplaatsen en dan de achterhand pas.
Ze snapte het vrij vlot maar is ook een goede oefening voor de schouderplaatsing.
https://www.instagram.com/reel/DFP3hLqo ... gyYzJweWIx

Wij hebben gister geoefend met trailer laden. Want ze werd steeds moeilijker te laden en echt door de spanning. Gister dus zo afgesloten dat ze achter me aan (maar wel los) er doorheen liep. Ik heb een iforwilliams met voorlader dus ideaal.

[ Afbeelding ]

Vandaag hadden we dressuurles. Kan ik het al zo noemen? Want zadelmak maak les is het inmiddels niet meer :+

Ze was weer opperstbraaf en we kregen gratis schriktraining. 3 volle dagen van 9-16u doen ze hier militaire oefeneningen.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Super leuk allemaal! Echt fijn en bizar hoe snel ze het oppakt idd :D

Ik zag ze idd ook al vliegen maar bij ons kwamen ze niet heel dichtbij

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 23:16

DDDara schreef:
Wat leuk hoe je zo met hem bezig bent geweest. Ik doe met de vlag altijd ontspanningsoefeningen dan zwaai ik met de vlag tot hij ontspant eerst op afstand, als hij dan zijn hoofd laat zakken dan laat ik de vlag ook zakken.
Vervolgens het zelfde dichter bij dus zwaaien tot hij stilstaat en zijn hoofd laat zakken (kleinste beetje zakken is dan al genoeg) dan laat ik de vlag weer zakken.
En uiteindelijk als hij dat kent zwaar ik de vlag echt over hem heen tot hij zijn hoofd laat zakken.

Maar ik heb vandaag dus mijn goede voornemen uitgevoerd.
Met dressuur aan de hand heb ik hem ingestapt over het hele terrein. Vervolgens in het longeerrondje een kort gedraafd en gegalopeerd en daarna ben ik opgestapt. En ben ik zelf even in stap en draf het rondje door gereden.
Ik wist zeker dat mijn voorbereiding goed was dus ging er vanuit dat het stuur en de stop er wel opzitten onder het zadel en we waren in het longeerrondje dus heel ver kon hij toch niet komen. Maar het ging echt perfect. Ik heb zelfs heel even overwogen de deur open te gooien en het hele terrein over te gaan, maar ik hecht meer waarde aan een goede afsluiting dan alles in 1 keer willen. Dus we zijn gestopt en hij mocht nog even lekker grazen.

Wauw dat klinkt als een top ervaring! Gaaf zeg

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:03

Voor iedereen die nog niet zover is, laat je vooral niet opjagen door iedereen die hier zo snel gaat. Dat had ik vorige jaar in het 2024 topic toen ben ik te snel gegaan, met als gevolg een paard dat ECHT niet meer wilde. En ik had toen ook steeds spanning als ik iets wilde doen.
Nu was de voorbereiding gewoon echt goed, ik wist zeker dat hij er oke mee zou zijn waardoor ik zelf ook volledig ontspannen op kon stappen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:08

DDDara schreef:
Voor iedereen die nog niet zover is, laat je vooral niet opjagen door iedereen die hier zo snel gaat. Dat had ik vorige jaar in het 2024 topic toen ben ik te snel gegaan, met als gevolg een paard dat ECHT niet meer wilde. En ik had toen ook steeds spanning als ik iets wilde doen.
Nu was de voorbereiding gewoon echt goed, ik wist zeker dat hij er oke mee zou zijn waardoor ik zelf ook volledig ontspannen op kon stappen.

Precies.

Die van mij zijn we vorig jaar juni mee begonnen. Toen was ie 4.

Inmiddels rijdt mn instructrice er los mee rond, maar zitten we nog niet eens op B-niveau.
Het komt wanneer het komt. Hij was fysiek gezien gewoon later klaar voor een ruiter. :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:27

Amy moet eerst nog flink bijkomen in gewicht, daar kan ik echt nog niet op gaan zitten. En ik heb mijn rijpaard die terug opgebouwd moet worden, dus sowieso ook geen nood voor een om op te rijden. Wil haar wel alvast meenemen om dingen aan de hand te doen. Gewoon in stap. Misschien toch ook even van die noodles halen voor "balkjes" lopen. We gaan donderdag naar de Cranenbroek, dus daar kan ik mooi even kijken of ze wat hebben liggen.

Sherivey, mijn rijpaard was ruim 3,5 toen ze zadelmak werd gemaakt. Ik heb daar nog een maand onder begeleiding gereden drie keer per week, en daarna is ze naar huis gekomen. Maar dat heeft ook tot haar vijfde geduurd voordat ik vond dat de basis er fatsoenlijk in zat. Had met vier echt al wel een b proefje kunnen rijden, maar voelde nog niet voldoende. Helaas in de week voor ons debuut een blessure opgelopen, en een half jaar stil gestaan. Had er in december al op gemogen, maar heb nog wel een beetje levenszin := (al is ze topbraaf)

Hoorde van mijn zus dat mijn neefje vanmorgen vroeg of hij vandaag weer paardje ging rijden. Oeps, zwager niet blij :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 09:37

Mijne loopt net met n zadeltje op de rug aan de longe.. :+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:49

Ik ben vroeg in het jaar begonnen met zadelmak maken maar snap ook dat er mensen wachten tot aan voorjaar/zomer.
Ik vind het heerlijk om haar straks het weide seizoen weer even een korte pauze te geven.
Ze staat nu ook de gehele dag buiten maar toch beperkter in ruimte. De wei bij ons is heel lang rechtuit. Ideaal.

Ik vind juist de verschillen onderling leuk te lezen, waar een ander tegenaan loopt of gelopen is en dingen heeft opgelost of nieuwe oefeningen aan de hand leert enz.

Er staat bij ons nog een 3,5 jarige op stal, die loopt al wijken en contra galop en doet mee aan de springlesjes (kruisjes niveau). Dat is echt een heel verschil met die van mij die voltes maakt en we proberen voor t eerst gebroken lijnen :+
Maar ieder maakt zn eigen keuzes in een opleiding en ik vind soms moeilijk om te negeren wat een ander daar van vind.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 10:54

Ik denk dat je je inderdaad echt niet mag vergelijken met hoe snel anderen gaan. De leeftijd van je paard zegt ook niks, mijne wordt bijna 3 maar toen we hem 2 maanden geleden kochten kende hij enkel poetsen en de trailer. Ik krijg ook regelmatig de vraag of hij al in het werk staat. Dan denk ik echt euh nee? We doen alles hier lekker op het gemakje, geen haast erbij. Ik probeer het longeren er een beetje in te krijgen en dat is voor hem nog erg moeilijk mentaal, dus daar dram ik niet veel in door. Verder zijn we gewoon bezig met het leuk hebben samen. Duurt het nog een half jaar of een jaar of zelfs 2 jaar, dan is dat maar zo. Het zal zo lang duren als het nodig is.

Daarbij ben ik ook meer voorstander van heel rustig aan doen dan met 3 en half al zwaar te werken zoals Saaams zegt dat er ook gebeurt. Liever wat trager en duurzamer dan allemaal snel snel.

Neem je tijd, en doe het zoals voor jou goed voelt! Er zal ook menig mens zijn die vindt dat ik tijd verspil met het los werken enzo maar zo zie ik dat helemaal niet.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:59

Dat geduld betaalt zich uiteindelijk terug (hoop ik altijd) in een fijn rijpaard wat lang mee gaat.

Helaas heeft die van mij fysiek gewokn de nodige pech (gehad) en ben ik echt aan het duimen dat ik hem goed genoeg kan krijgen om recreatief/ basiswerk aan te kunnen.

Had hem oorspronkelijk als endurancepaard gekocht, maar die plannen heb ik aan de kant gezet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:01

Mijne wordt juni pas 3 dus heb ook weinig haast. De planning is dekken, zadelmak maken en wat onderhoudsrijden om zadelmak te houden en t najaar zwangerschapsverlof. En dan ben je alweer 3kwart jaar verder voordat ie opgepakt wordt en zal ze goed 4 zijn. Als t allemaal loopt zoals de planning iig

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:19

Cioccolato schreef:
Mijne wordt juni pas 3 dus heb ook weinig haast. De planning is dekken, zadelmak maken en wat onderhoudsrijden om zadelmak te houden en t najaar zwangerschapsverlof. En dan ben je alweer 3kwart jaar verder voordat ie opgepakt wordt en zal ze goed 4 zijn. Als t allemaal loopt zoals de planning iig

Laat jij je paard dekken voor ze 3 wordt? Ik speel zelf met de gedachten om te laten dekken, maar mijn merrie word pas in November 3. Ik weet eigenlijk niet precies vanaf welke leeftijd je veilig kunt laten dekken/insemineren?

Wij hebben trouwens geen haast met erop klimmen, maar we doen wel veel aan de hand! Ik heb sinds een paar weken elke week een half uurtje grondwerk/lange lijnen les met haar en dat doet ze heel goed! Hieronder wat foto's van haar eerste keer met singeltje aan & lange lijnen/longeerlijnen enz.!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:26

November zou ik niet doen.
Pak een beetje t halfjaar dus mijne is wel vroeg maar voor hoe ze er lichamelijk voor staat voorzie ik geen problemen. Liever n veulen dan gelijk aan de bak.