Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:34

Als ik naar de laatste kijk, zie ik mooie foto's van goede dingen, en bij de financiele verantwoording zie ik dat ze een jaardonatie hebben van zo'n 21.000 Euro.

Hoeveel was het inschrijfgeld per deelnemer ook al weer? Zo'n 17.000 dollar? Waar blijft de rest van dat geld? Er is nergens te vinden wat de paardeneigenaren krijgen. Lucratieve business hoor +:)+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:52

_San87_ schreef:
Ik denk dat we vooral niet hypocriet moeten doen en moeten toegeven dat het voor de pony's gewoon poedersuiker is, maar wij zo graag de derby willen rijden, dat we t goed praten met onze westerse zorg, gewichtslimieten en met de bevolking hebben ze het zwaarder.

Zeg dan gewoon dat die pony's je geen flikker boeien en je die race wil rijden. Klaar.

Dít is het enige juiste antwoordt, er is niets aan goed te praten, als je van paarden houdt doe je een paard dit niet aan, het is 1 groot ego ding..

Echt verschrikkelijk... -O-

Miiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:56

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mongol Derby - twijfels over paardenwelzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:04

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:04

Oh ja, absoluut dat ik voorstander ben van het afkraken van de vijfkamp. Maar ik vind het gewoon enorm hypocriet dat in het ene topic er wel discussie mag ontstaan met onderbouwde kritiek, of zelfs dus topics mogen bestaan met totaal geen onderbouwde kritiek en vooral een hele hoop speculatief geblaat over een persoon die zichzelf niet kan verdedigen, maar in andere topics mag er dus geen onderbouwde discussie ontstaan over paardenwelzijn? Want oh, oh, je zou niet meer meekrijgen wie er wanneer van zijn pony is gevallen.

Eerlijk, toen ik zo'n 15-18 jaar oud was en ik ontdekte de mongol derby, dacht ik echt, dit is mijn grootste droom. Hier wil ik aan meedoen. Elk jaar gevolgd, elke docu gekeken die erover te vinden viel, meerdere malen (toen vond ik wel al dat er echt arrogante en asociale Amerikanen meededen). En ja, het is best pijnlijk als dat romantische beeld van avontuur en pure horsemanship in duigen valt, doordat je morele bril is veranderd met de jaren. Ik kijk nog steeds met heel veel respect naar de nomadische cultuur van Mongolië, maar absoluut niet naar deze race.

En het zijn precies dit soort discussies die bij mij twijfel zijn gaan oproepen, om wat verder te kijken en na te denken.

San, ik hoop voor haar dat het zenuwen zijn, maar ik snap niet hoe je dit zo nonchalant en lachend kan vertellen. "Oh well, this happened, it's all fine now". Ik zou me echt kapot schamen als door mijn toedoen van gewicht en bepakking een paard spierbevangen zou raken. 8)7
En ik durf te wedden dat zij bij verre niet de zwaarste ruiter is.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:18

Vanuit onze Westerse cultuur, waarden en normen kunnen we toch niet anders concluderen dan dat de Mongol Derby niet meer past binnen onze standpunten rond dierenwelzijn? We zijn de laatste tientallen jaren hier toch wel significant gevoeliger aan geworden, dan met een gladgestreken gezicht dit goedpraten, nee...

Allicht gaat het nog een tijd blijven bestaan, maar dat wilt niet zeggen dat we vanuit de Westerse landen niet de keuze kunnen maken om niet meer te sponsoren/deel te nemen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:20

De cultuur van de nomaden vind ik heel bijzonder. Hun leefwijze en ook manier van omgang met paarden is heel anders dan hoe wij hier gewend zijn maar kan ik respecteren. Ze leven 365 dagen per jaar met de paarden, voor zowel mens als dier zal het een ruig bestaan zijn. Maar zo (over)leven ze al eeuwen en daar heb ik ook respect voor.

Wat ik niet kan respecteren is een groep westerlingen die zich er met een zak geld tussen wringt. Om ook eens even ruig en avontuurlijk te doen, alles te laten vastleggen voor de social media en 'zichzelf tegen te komen'. Om onze westerse kennis eens even over te brengen, 'zichzelf uit te dagen' en te bewijzen dat ze een ruig leven ook wel aan kunnen. Deze mensen doen dit voor zichzelf, hun ego en voor niets anders dan dat.
Er zijn 1001 manieren om van het land en de cultuur te genieten en ervan te leren. Zonder je bevoorrechte westerse kont op een ander wezen te parkeren. En zonder jezelf te laten vereeuwigen zodat de andere bevoorrechte westerlingen kunnen zien hoe avontuurlijk je bent.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:21

Suliko schreef:
San, ik hoop voor haar dat het zenuwen zijn, maar ik snap niet hoe je dit zo nonchalant en lachend kan vertellen. "Oh well, this happened, it's all fine now". Ik zou me echt kapot schamen als door mijn toedoen van gewicht en bepakking een paard spierbevangen zou raken. 8)7
En ik durf te wedden dat zij bij verre niet de zwaarste ruiter is.

Ja, ik vond het gelach ook wat vreemd en schreef t ook af op zenuwen.

Blijkbaar zijn de paarden dit gewicht en gerace toch niet zo gewend als dat sommigen ons doen willen geloven :).

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:24

Ik ben met bepaalde aspecten het echt niet eens wat hier gebeurt.

Echter is het niet zo dat er in Nederland nooit een paard spierbevangen is geraakt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:27

shadowstar schreef:

Echter is het niet zo dat er in Nederland nooit een paard spierbevangen is geraakt

Het is ook niet zo dat in NL nog nooit een paard een gescheurde mondhoek of schuurplekken heeft gehad.

Maar dat zou nooit het resultaat mogen zijn van een race/wedstrijd met paarden.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:38

Tieneke schreef:
Vanuit onze Westerse cultuur, waarden en normen kunnen we toch niet anders concluderen dan dat de Mongol Derby niet meer past binnen onze standpunten rond dierenwelzijn? We zijn de laatste tientallen jaren hier toch wel significant gevoeliger aan geworden, dan met een gladgestreken gezicht dit goedpraten, nee...

Allicht gaat het nog een tijd blijven bestaan, maar dat wilt niet zeggen dat we vanuit de Westerse landen niet de keuze kunnen maken om niet meer te sponsoren/deel te nemen.

Ja maar ja, het is in Mongolië hè, dan hoef je je als westerling niet bezig te houden met je westerse waarden, die laat je gewoon thuis achter.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:38

shadowstar schreef:

En omdat het in NL gebeurt is het over de hele wereld ok?
Wederom het Whataboutism.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:49

Ik vind t absoluut niet diervriendelijk. Waarom niet met iets grotere , sterkere en getrainde paarden die voorbereid zijn op t werk wat ze moeten doen. De meeste paarden hebben volgens mij nog nooit iemand op hun rug gehad. Desalniettemin lijkt t me een enorm mooi avontuur, maar ik denk dat de meeste mensen die mee doen best geld hebben, dus ook misschien een paar goed getrainde paarden kunnen betalen.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:50

GDG schreef:
Tieneke schreef:

Ja maar ja, het is in Mongolië hè, dan hoef je je als westerling niet bezig te houden met je westerse waarden, die laat je gewoon thuis achter.

Vandaar alinea twee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:52

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:57

Maar zouden ze daar ooit op een andere manier zadelmak maken dan gewoon zo breken?
Laat maar ff bokken toch zo moe. Dagrit met de rest mee en klaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:03

Dat denk ik niet, maar het toont wel aan dat ze dus niet van te voren getraind zijn anders zouden ze niet zo reageren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:04

Ik denk dat ze best getraind zijn. Op de Mongoolse wijze.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:05

Die zijn niet getraind.. Maar dat was toch al in vorige edities bekend dat het groene paarden zijn. De een wat groener dan de ander

Die locals zijn ook niet gek. Geven ook niet hun beste en betrouwbaarste paard mee. En daarmee duurste

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:06

Tieneke schreef:
Vandaar alinea twee.

Het was ook als aanvulling op jouw post. En tegen de drogreden van sommige mensen dat het 'daar de cultuur is'.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:07

GDG schreef:
Tieneke schreef:

Nou heb ik dus helemaal niet zo'n hoge pet op van onze 'westerse waarden' als het om dierenwelzijn gaat. Ik snap de kritiek op de derby maar kijk hoeveel paarden tijdens steeple chase of military geblesseerd raken en ook vaak sneuvelen.

Dus niet om dit goed te praten, ik vind het alleen veel te zelfgenoegzaam klinken. Maar ik ben, zoals eerder gezegd, dus heel erg tegen wedstrijdsport waarbij dieren worden ingezet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:08

DuoPenotti schreef:
Die zijn niet getraind.. Maar dat was toch al in vorige edities bekend dat het groene paarden zijn. De een wat groener dan de ander

Die locals zijn ook niet gek. Geven ook niet hun beste en betrouwbaarste paard mee. En daarmee duurste

Dat dus, er wordt gewoon wat uit de kudde getrokken..vele zijn ook best schonkig. En dan mogen ze uren met een veel te zware westerling gaan lopen. :(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:09

monnette1 schreef:
Ik vind t absoluut niet diervriendelijk. Waarom niet met iets grotere , sterkere en getrainde paarden die voorbereid zijn op t werk wat ze moeten doen. De meeste paarden hebben volgens mij nog nooit iemand op hun rug gehad. Desalniettemin lijkt t me een enorm mooi avontuur, maar ik denk dat de meeste mensen die mee doen best geld hebben, dus ook misschien een paar goed getrainde paarden kunnen betalen.

Nee joh, dat kost teveel geld, tijd en energie. Moet je ook nog voorzichtig gaan doen met die duurdere paarden, wat een gedoe. Dan kun je echt beter die Mongolese jonkies gebruiken, niemand die er wat aan mist als daar tig procent van 'uitvalt'. Kost ook nauwelijks wat voor de organisatie om te vergoeden.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:11

Ik denk vooral dat ze aan een andere manier van opstappen gewend zijn. En ook wel stukje andere omgang. Denk wel dat er verschil zit in mate waarin ze getraind zijn. Bij sommige vind ik de voedingstoestand ook discutabel en zou ik als organisatie en ruiter ervoor willen kunnen kiezen deze niet te gebruiken. Dat zou mijns inziens strenger mogen. Ook de groep een stuk kleiner want kan mij niet voorstellen dat iedere herder zoveel genoeg getrainde paarden heeft. Wat ik persoonlijk dan wel vreemd vind is dat de lengte/gewichtseis bij zowel de Mongol als Gaucho derby gelijk is.
Denk dat met zulk soort dingen echt nog wel flinke stappen gemaakt kunnen worden.

TienekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 14:12

GDG, sorry, had het verkeerd opgevat ;-)

Mysa, uiteraard is het "bij ons" niet perfect en er zal nog veel evolutie op dat vlak komen, ongetwijfeld. Er is nog héél veel ruimte voor verbetering. Maar zo heeft alles overal ter wereld tijd nodig. En dan is het gewoon een vaststelling dat men in bijvoorbeeld Azië dieren echt nog niet behandelt, laat staan beschermt, zoals dat hier gebeurt. Daar valt gewoon niet echt over te discussiëren zelfs.