Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 08:45

xmarliez schreef:
Idd. Bij Anky op stal stonden ze op de poetsplaats en sloegen ze de bamboestokken er op kapot. Het verdient geen schoonheidsprijs maar dit is dus zo een moment waarop emotie de overhand kan nemen. Wellicht was het paard zo traag als dikke stront en stond er een bepaalde druk op waardoor ze het maximale uit het paard moesten halen waardoor zij haar grenzen daarin verlegd heeft. Het is niet netjes wat we zien en niet zoals het zou moeten maar zij is zich daar van bewust. Er lopen talloze trainers die de paarden van hun leerlingen zo even ‘aanpakken en bijtikken’. En er zijn nog meer stallen waarbij de paarden geen kant op kunnen.
Nogmaals ik ben tegen dierenmishandeling maar ik ben wel voor mensen die over het algemeen goed en kritisch naar zichzelf, de sport en hun paarden kijken en ik denk echt wel dat CD daar een van is. En dat de meeste ellende gebeurd bij amateurs of stallen waar ze aan snelle handel doen.

Ik zie op het filmpje iemand die doelbewust met een longeerzweep over de benen slaat. Welke emotie die de overhand neemt?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:46

mce schreef:
princequillo schreef:

gelukkig ......... dit paard kan nog weg, niet goed te praten maar dan mogen er wel meer mensen bang worden :D

Jammer voor Charlotte - en de hele paardensport - dat deze anonieme client zo hypocriet is om het nu kenbaar te maken, 2,5 (4) jaar zwijgen maakt je zelf medeschuldig

Ik vind deze mening onbegrijpelijk. Timing is voor Charlotte k*t, maar ik ben er blij mee. Zo heeft het de meeste inpakt op de hele paardensport en daarmee op paardenwelzijn.
Hopelijk houdt de rest dit nu uit zijn/haar hoofd!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:48

princequillo schreef:
Enzo_Ollie schreef:
Hoe komen ze nu aan dat stukje ineens?
Ik praat absoluut niet goed wat ze op dat filmpje doet maar hoe kan het zijn dat het filmpje al 2.5 jaar of 4 jaar niet online staat en nu ineens als het 'geheim' gebleven moet worden ivm het onderzoek dat het te zien is?

Ik vind de timing slecht, niet alleen vor Charlotten want dat is het minst belangrijke maar ook voor de melder. Want die wordt nu van alle kanten beticht op social media dat het nep is etc omdat als het dierenmishandeling betreft je iemand niet 2.5 jaar/4 jaar door laat gaan daarmee

Idd dat wat oji zegt vind ik ook, ik kan me er ook niks bij voorstellen dat je dat zou doen, maar blijkbaar wel....

Het is uitgezonden op Good Morning Britain vanmorgen

Kan zomaar zijn dat de advocaat deze alsnog gelekt heeft om de publieke opinie aan zijn kant te krijgen.

Dat mensen dit filmpje nu gaan goedpraten. Ongelofelijk. Dit is echt vies slaan, en door slaan terwijl het paard al reactie gaf. Heeft niks met trainen te maken.

Cjuan

Popstra schreef:
hier aan kun je zien dit dus de normaalste zaak vd wereld is voor haar om te doen.
en zij zal absoluut niet de enigste zijn die deze manier hanteerd.

Eens. Dat is voor mij ook duidelijk helaas. Ik ben ook benieuwd naar wat Carl Hester heeft te zeggen.

Cioccolato

Hier het filmpje ook gezien.
Het is zeker niet oké. Maar zo schokkend vind ik het niet. Zoiets moet gewoon gelijk aangepakt worden.

Overigens vind ik het wel schokkend dat men denkt dat dit een uitzondering is.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:50

Nou, dat filmpje is duidelijk genoeg. Doelbewust en herhaaldelijk. Wat het paard hiervan moet "leren" is mij een raadsel. Nou ja, dat mensen niet te vertrouwen zijn, dat leert hij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 08:51

De 'niet okay, maar' reacties hier vind ik verbazingwekkend.

Er gaat een soort van accepterende nonchalance van uit. Als we dit als paardenmensen al goed gaan praten en bagatelliseren, 'want dit gebeurt overal', dan heb je als sport en paardenliefhebber geen vijanden meer nodig.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:56

prompter schreef:
Nou, dat filmpje is duidelijk genoeg. Doelbewust en herhaaldelijk. Wat het paard hiervan moet "leren" is mij een raadsel. Nou ja, dat mensen niet te vertrouwen zijn, dat leert hij.

Precies, mooier kan ik het niet verwoorden!

Echter .....

Wanneer je de mensen leert kennen, ga je van de "beesten houden"!

Walgelijk, en reken maar dat dit veel vaker voorkomt
dan wij met z'n allen denken!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:59

mce schreef:
princequillo schreef:

gelukkig ......... dit paard kan nog weg, niet goed te praten maar dan mogen er wel meer mensen bang worden :D

Jammer voor Charlotte - en de hele paardensport - dat deze anonieme client zo hypocriet is om het nu kenbaar te maken, 2,5 (4) jaar zwijgen maakt je zelf medeschuldig

Het kan het paard weg dan? Die valt voor mij een beetje in dezelfde categorie als "als paarden echt niet bereden zouden willen worden gooiden ze ons er allemaal gewoon af hoor". Paard wordt van voren in de mond getrokken en zij blijft met hem meelopen om te slaan?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:00

_San87_ schreef:

Er gaat een soort van accepterende nonchalance van uit. Als we dit als paardenmensen al goed gaan praten en bagatelliseren, 'want dit gebeurt overal', dan heb je als sport en paardenliefhebber geen vijanden meer nodig.
Mee eens, tegen de tijd dat je dit niet meer schokkend vindt, is er wel echt iets mis.

Ik heb genoeg vreselijke dingen gezien op verschillende stallen, zowel sportstallen als maneges.
Ook dingen die 'veel erger' zijn nog dan wat er de video te zien is.
Maar geen haar op mijn hoofd die dit normaal gaat vinden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:01

Ik vind nog steeds dat het om 2 verschillende zaken gaat. Allereerst om het handelen van Dujardin.
Absoluut niet goed te praten, maar eens met mce, als het hier om gaat mogen wel meer mensen bang worden.

Tweede is de timing en de manier waarop het naar buiten wordt gebracht.
Behalve de enorme consequenties voor Dujardin en het team, is dit natuurlijk hét moment om maximale aandacht te krijgen. Wensing is een zeer bekende advocaat, die graag de publiciteit zoekt, columns schrijft/schreef voor de Hoefslag, en een aantal spraakmakende paardenzaken heeft behandeld.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:05

Dit is een catastrofe voor de dressuur en bij uitbreiding voor heel de paardensport. CD werd op handen gedragen, ook door niet-paardenmensen. En nu is ze van haar voetstuk gedondert. Ik vind het alleen jammer voor de topruiters die wel correct met hun paarden omgaan want ik geloof nog steeds dat die er ook zijn. Ik zou van mijn stoel vallen als er dergelijk materiaal zou verschijnen van Jessica Von Bredow of van Catherine Dufour. En ik ben ook benieuwd naar de reactie van Carl Hester want ook die schatte ik hoog in, maar hij is wel haar trainer ze heeft alles van hem geleerd. Wordt vervolgd...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:07

prompter schreef:

Eens..

Daarnaast zou ik niet weten of het onder 'pijn' valt, maar het valt sowieso onder stress.. en ik zie (maar ik heb geen verstand van dressuur) ook niet wat het doel is.
Zou ie staken en omhoog gaan, dan kan ik het een soort van beredeneren, maar dit ?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:08

Fika schreef:
_San87_ schreef:

Mee eens, tegen de tijd dat je dit niet meer schokkend vindt, is er wel echt iets mis.

Ik heb genoeg vreselijke dingen gezien op verschillende stallen, zowel sportstallen als maneges.

Het gaat toch ook niet om het normaal vinden? Ik vind het alleen altijd moeilijk te begrijpen dat mensen dit soort incidenten ineens vreselijk vinden maar wel staan te juichen als Dinja een wedstrijd wint of waarbij Anky hun grote voorbeeld is of nooit eens op amateurwedstrijden kijken om te zien hoe die paarden daar behandeld worden. Ik vind het goed dat deze dingen openbaar gemaakt worden maar ik vind het jammer dat de echte mishandelingen nooit aan het licht komen en mensen dan ook net doen of het niet bestaat. Er zijn namelijk nog steeds te veel mensen slim genoeg waardoor van hen dit soort video’s nooit uitgelekt zouden worden.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:10

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 09:11

xmarliez schreef:
Fika schreef:

Het gaat toch ook niet om het normaal vinden? Ik vind het alleen altijd moeilijk te begrijpen dat mensen dit soort incidenten ineens vreselijk vinden maar wel staan te juichen als Dinja een wedstrijd wint of waarbij Anky hun grote voorbeeld is of nooit eens op amateurwedstrijden kijken om te zien hoe die paarden daar behandeld worden. Ik vind het goed dat deze dingen openbaar gemaakt worden maar ik vind het jammer dat de echte mishandelingen nooit aan het licht komen en mensen dan ook net doen of het niet bestaat. Er zijn namelijk nog steeds te veel mensen slim genoeg waardoor van hen dit soort video’s nooit uitgelekt zouden worden.

Het is niet of of, he? Ik zie hier niemand reageren die doet alsof dergelijke praktijken niet bestaan, of die het van een amateur niet net zo hard zouden veroordelen.

We hebben het hier over een amazone die altijd prat ging op welzijn en correct trainen. Dan is het inderdaad even een schok dat het niet zo blijkt te zijn. Is dat raar?
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 24-07-24 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:12

_San87_ schreef:

Helemaal mee eens!

O zo erg is het niet, dat gebeurd zo vaak....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:14

princequillo schreef:

Dit filmpje is niet mals..snap de terechte schorsing wel. Dit is geen trainen...

Wat ie er van moet "leren", ik gok goed van achter naar voren lopen en actief worden/ blijven oid maar dit is echt niet de manier om een paard dat te leren. Het valt ook onder forceren, verzet e.d.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 24-07-24 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:14

xmarliez schreef:

Hoezo is dit niet een echte vorm van mishandeling dan? Zulke klappen met een longeerzweep doen echt ontzettend zeer. Dat er nog meer ellende is of het altijd erger kan, maakt dit nog geen mishandeling. Van mij mogen ze allemaal aan de schandpaal. Idioterie.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:15

Cer schreef:
Daarnaast zou ik niet weten of het onder 'pijn' valt, maar het valt sowieso onder stress..

Een paard voelt een vlieg.. Reken maar dat dit flink pijn doet.

Myrthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:16

Gineke schreef:
Wooow wat doen veel mensen moeilijk over het moment van aangifte! Blijkbaar is het erg onduidelijk waarom er wettelijk zoiets bestaat als een verjaringstermijn en waarom die niet op 1 of 2 jaar wordt gezet bij wat dan ook. De kortste verjaringstermijn is 6 jaar en ernstige misdrijven verjaren überhaupt niet. Dat komt omdat in veel gevallen aangifte doen ontzettend moeilijk is.

En of het nou voor een piaffe of een galop is, zij heeft, op camera, een paard minimaal 20 keer geslagen. Niemand, maar dan ook niemand, zou met een hippisch advocaat een filmpje sturen als aanklacht tegen iemand waarin aanwijzingen worden gegeven met een zweepje of licht wordt bijgetikt. En de FEI zou daarvoor ook niemand van de OS af halen.

En haar reactie? Die is helemaal niet sympathiek. Natuuuuurlijk zeg je: ‘oh ja wat erg dat ik dat gedaan had, he? Dat doe ik anders echt nóóit!’ Want ontkennen dat je een paard mishandelde op het moment dat er gefilmd werd, lukt voor geen meter omdat iedereen die dat filmpje ziet, kan zien wat er gebeurt. Dus dan ontken je maar dat je gewoon zo bent, dat je dat een normale manier vindt om met paarden om te gaan. Zij als professional doet niks per ongeluk op een clinic, ze weet precies waar ze mee bezig is. Ik denk ook helemaal niet dat ze uitfrustratie sloeg, dat doet een professional namelijk niet. En zeker niet op een paard van een ander dat je 1 keer ziet. En voor een publiek ook nog, én waarbij zeker een iemand stond te filmen.

Wat er ook gebeurt: je gaat je paard toch nóóit pijn doen of angst aanjagen om een mooiere beweging te krijgen??

De paardentopsport is door en door rot en de enige manier om de mensen die het wél goed aanpakken met hun paarden ruim baan te geven, is om de mensen die dat niet doen keihard aan te pakken. Hopelijk wordt ze eerst gepakt door de FEI en daarna nog strafrechtelijk vervolgd. Dressuur kán zo mooi zijn, ook voor het paard. Maar niet op deze manier.

Helemaal mee eens!!

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:18

De voorbeelden van dierenleed binnen de paardensport stapelen zich op. Van zeer ondermaatse huisvesting en stalmanagement op maneges tot "onze kampioenen" die het niet zo nauw nemen met dierenwelzijn. Het zal nooit stoppen. Dit keer is het Dujardin, over 4 jaar vast weer iemand anders. Ik schaam me soms diep dat ik mezelf liefhebber noem en vind dat ik me niet meer kan verschuilen achter "mijn paard heeft het beter". Ik vind het echt niet gek dat er steeds meer kritische geluiden te horen zijn. Niet alleen in richting de paardensport, gister nog is er in Colombia een wet getekend die stierenvechten illegaal maakt.

Maar hoe nu verder? Want ik begrijp ook dat de groep die paardensport wil "afschaffen" steeds groter wordt. Gevoedt door zaken zoals die van Dujardin. Ik kan in ieder geval niet meer kijken naar de paardensport zonder te denken: "ben benieuwd hoe dit paard getraind is". Naar mijn mening gaat het "Happy Athlete" in de paardensport niet op. Paarden zijn vluchtdieren en tonen pas ongemak als ze niet anders meer kunnen. Paarden hebben een enorme wil om te pleasen en daar wringt voornamelijk de schoen. Als leeuwentemmer was je al lang gebeten.

Ik ben dus als recreatieruiter met gemengde gevoelens bezig met mijn passie. Ik pomp er ontzettend veel liefde, tijd en geld in en het ontbreekt mijn paard aan niets. En toch is er dat stemmetje dat zegt: "is dat nodig met die sporen", of "die ijzers, die gaan het natuurlijke pompmechanisme van de hoef tegen". En toch doe ik al jaren wat ik doe.

Maar deze berichten brengen me keer op keer aan het twijfelen. En is er een oplossing? Natuurlijk niet. Helemaal niet in de takken waar het geld zit. Dat maakt het zo verdraaid lastig. Maar zo doorgaan is naar mijn mening wel een beetje het einde van de (publieke) paardensport.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 24-07-24 09:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:18

Toen ik het nieuws gisteren las dacht ik nog dat het misschien mee zou vallen. De timing van het filmpje is ook wel bijzonder. Maar nu ik dit zie.. tjonge jonge jonge, hier is geen discussie over mogelijk. En dan lees ik hier dat "het paard gelukkig nog weg kan"? Hebben wij een ander filmpje gezien?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:19

Veronica2 schreef:
Helgstrand is toch ook geschorst? Hij had een paar paarden klaar voor de spelen en die lopen nu bij andere ruiters. Daar lopen ze ook de sterren van de hemel, daar ligt het niet aan. Maar hij kan ze zelf niet meer uitbrengen.

Verder vind ik de post van Mabida interessant en die haalt ook rake punten aan. In aanvulling daarop moeten we misschien gaan beseffen dat de marketingmachine van Stal Dujardin jarenlang heel erg goed heeft gewerkt, maar dat die nu ingehaald wordt door de realiteit. Het is een bewonderenswaardige amazone met uitzonderlijk veel talent en we zijn als publiek heel lang enorm verwend daardoor, maar ze valt nu wel heel erg hard van haar voetstuk af. Een wijze les voor anderen zou zijn om je meer op de vlakte te houden en je niet op een voetstuk moet laten hijsen, het is beter om nuchter te blijven.

Helgstrand is pas in November door de Deense bond geschorst. Daar heeft de FEI volgens mij weinig over gezegd, is enkel door die documentaire geweest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:21

Natuurlijk doet dit pijn, zo'n gemene zwieper.
En de manier waarop ze het doet, de rust, dat is niet iemand die uit een uitzonderlijke keer uit emotie te ver is gegaan, dat is iemand die dit heel vaak doet.

Schorsing heel terecht.