Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalNollie

Berichten: 9251
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 11:50

Het blijft dezelfde pony maar of je 2000 of 12000 besteed doet zeker wat met wel of niet keuren

Padoertje
Berichten: 1591
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:40

StalNollie schreef:
Het blijft dezelfde pony maar of je 2000 of 12000 besteed doet zeker wat met wel of niet keuren


Niet iedereen laat een pony van 2000 keuren, als verkoper doe je dat waarschijnlijk ook niet van tevoren. Maar als je voor diezelfde pony 12000 vraagt, dan mag je als koper op zijn minst wel een rapport erbij verwachten en niet alleen klinisch. Want hoe bepaal je als verkoper anders je prijs voor zo'n pony? Dan wil je op zijn minst toch van tevoren weten dat zo'n dier gezond is? Dat het al x jaar in bezit is en nooit iets heeft gemankeerd, werkt niet meer bij zo'n vraagprijs :')

Wat betreft de vraag over dekken met een Pre; als je helemaal gek bent van het ras prima. Maar voor het coole karakter hoef je het inderdaad niet te doen. De spanjaarden of kruising kwpn/pre die ik ken, vond ik stuk voor stuk rilleriger of onvoorspelbaarder dan bijvoorbeeld de Jazzjes hier op stal _O-
Ik zou gewoon goed informeren bij verschillende hengstenhouders naar passend advies voor je merrie en topics opzoeken van nakomelingen zodat je een inschatting kunt maken van het karakter van nakomelingen. Daarnaast, als het eigen fok is en je hebt zo'n dier zelf dagelijks in de hand, dan zijn ze vaak al een stuk relaxter dan dat ze met 2,5 jaar helemaal groen uit de polder worden getrokken.

ikke

Berichten: 37735
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 12:49

Padoertje schreef:
StalNollie schreef:
Het blijft dezelfde pony maar of je 2000 of 12000 besteed doet zeker wat met wel of niet keuren


Niet iedereen laat een pony van 2000 keuren, als verkoper doe je dat waarschijnlijk ook niet van tevoren. Maar als je voor diezelfde pony 12000 vraagt, dan mag je als koper op zijn minst wel een rapport erbij verwachten en niet alleen klinisch. Want hoe bepaal je als verkoper anders je prijs voor zo'n pony? Dan wil je op zijn minst toch van tevoren weten dat zo'n dier gezond is? Dat het al x jaar in bezit is en nooit iets heeft gemankeerd, werkt niet meer bij zo'n vraagprijs :')

Wat betreft de vraag over dekken met een Pre; als je helemaal gek bent van het ras prima. Maar voor het coole karakter hoef je het inderdaad niet te doen. De spanjaarden of kruising kwpn/pre die ik ken, vond ik stuk voor stuk rilleriger of onvoorspelbaarder dan bijvoorbeeld de Jazzjes hier op stal _O-
Ik zou gewoon goed informeren bij verschillende hengstenhouders naar passend advies voor je merrie en topics opzoeken van nakomelingen zodat je een inschatting kunt maken van het karakter van nakomelingen. Daarnaast, als het eigen fok is en je hebt zo'n dier zelf dagelijks in de hand, dan zijn ze vaak al een stuk relaxter dan dat ze met 2,5 jaar helemaal groen uit de polder worden getrokken.

En ligt dat dan aan de paarden of aan het management?

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:25

Heb in mijn zoektocht alles geprobeert, ook PRE en kwpner's en ook een halve EV.
Vond de PRE's niet rillerig helemaal niet eigenlijk, wel heel gevoelig en mens gericht kan me wel voorstellen dat als je bv angstig bent ze daar meer op zouden reageren.
Ik heb zelf tot nu toe altijd KWPNers met Jazz er in gehad, en nog wat hengsten die niet als de makkelijkste bekend staan.
Igor is ook heel gevoelig voor prikkels van buitenaf. Zeker in het begin, maar ook hij is nu wel echt bomproof en super werkwillig, naar je moet soms over dingen iets beter nadenken.

Jam was super heet en loperig, naar mentaal heel stabiel en echt bomproof geboren. Bij die hoefde je nooit na te denken. Daar kon je zo als 3 jarige met een fakkel op zijn rug gaan zitten en dan nog vond hij het normaal :')

Sky_As

Berichten: 4854
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:29

Het ligt 9,9 van de 10 keer aan het management. Maar als je weet dat het niet jouw ding is, of dat je ze niet kunt bieden wat ze nodig hebben, kun je er beter gewoon niet aan beginnen ;-)

Ik zie bij mij op stal de uiterste namelijk. Super brave PRE's, echt zoals je ze wilt hebben. Maar ook sensibele, die echt wel wat horsemanship vereisen eigenlijk....... Ze zeggen niet voor niks vaak gevoelige spanjaarden.
En een gevoelige is mega fijn, als je er me om kan gaan en op een fijne manier leiderschap kan bieden. Kun je dat niet, zijn er waarschijnlijk rassen die beter bij je passen.
(zelfde geldt voor bijv. volbloeden).

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:44

Zelfde ervaring hier als alsemgeest. De Spanjaarden zijn heel sensibel en gevoelig, maar ze zijn wel heel betrouwbaar!
Je moet er alleen mee weten om te gaan. Heel eerlijk had ik er in het begin moeite mee maar eenmaal aan mijzelf gewerkt en over mijn angst heen kon ik mij geen betere match wensen dan met mijn mega sensibele getraumatiseerde Spanjaard :+

Mijn vorige paard, een 'gewone' warmbloed die rende echt wel met mij door het veld als hij schrok en mijn 'koelbloedige' Quarter springt al weg van een scheve zandkorrel, dus nee geef mij maar die stabiele Spanjaard dan! :D

MarjanB

Berichten: 16640
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:47

Haha ja dat gevoelige vind ik niet zo erg maar spoken wel :+ die hengst die ik op het oog heb geeft juist hele mensgerichte en breed inzetbare dieren. Nakomelingen worden ook echt benoemd als zeer meewerkend en braaf. Zou dan wel eerste kruising worden met spring gefokte kwpn

_Tarzan

Berichten: 11270
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:52

Zelfde hier Marjan, echt ik ben de meest onzekere ruiter die er bestaat maar ik match toch echt het beste met m'n sensibele Spaanse hengst dan alle 'koelbloedige' en brave dieren die ik ken :')

Maar ik denk dat je eens een (of meerdere) Spanjaarden moet uitproberen om te zien of het past. Het zijn paarden op zich, dat wel :+

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:03

Ja ik kijk nooit naar ras of afstamming, puur naar het paard zelf.
Als fokker is dat anders, dan begrijp ik dat je uit bepaalde lijnen weg wil blijven afgaande op karakter.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:14

Ik zou het niet doen Marjan, ben mega fan van PRE's en vind de meeste op een fijne manier sensibel en ze hebben echt mensen nodig met veel gevoel en bewustzijn. Maar.. een PRE is sensibel en tegelijk heel cool. Maar als de nakomeling het sensibele erft van de PRE en het niet coole (soms best wel domme) van de kwpn dan krijg je juist wat je NIET wilt. Zou er dan een springhengst opzetten die goede karakters geeft.

Spaansepony
Berichten: 999
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:17

MarjanB schreef:
Haha ja dat gevoelige vind ik niet zo erg maar spoken wel :+ die hengst die ik op het oog heb geeft juist hele mensgerichte en breed inzetbare dieren. Nakomelingen worden ook echt benoemd als zeer meewerkend en braaf. Zou dan wel eerste kruising worden met spring gefokte kwpn


Hier heb ik dit jaar uit een spring merrie(kwpn ook) die net zoals de jouwe is een Gelders veulen uit gefokt. Bewust om karakter makkelijker te maken en een fijn gebruikersdier.

Daarvoor een spring veulen met hele oude bloedlijn en dat is de braafste 4 jarige ooit.

Mijn pre’s zijn gevoelig en sensibel. Zou daar niet snel mee doorfokken. Maar meer omdat ik brave ongecompliceerde basis dieren wil.

Zonnetje81
Berichten: 18798
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:23

StalNollie schreef:
Het blijft dezelfde pony maar of je 2000 of 12000 besteed doet zeker wat met wel of niet keuren


Ik bedoel meer dat er hier verkondigd wordt dat je voor een laag budget geen beest zonder bemerkingen kan vinden. Ik geloof niet dat perse de prijs bepaalt of je een gezond dier kan kopen.

Farjen

Berichten: 8056
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:34

Ik heb verschillende PRE hengsten gereden en ze zijn niet allemaal betrouwbaar hoor. De ene was super heet en ging je de hele weg naar huis in passage maar hij was wel steeds op 2 vingertjes te rijden en betrouwbaar. Dat was echt mijn dikke vriend <3 Maar de hengst erna was echt wacko, genoeg momenten gehad waarbij je rustig ontspannen aan het rijden was en opeens hij helemaal uit zijn plaat ging zonder reden. Lesgever begreep ook nooit waarom hij het deed. En dat was smerig bokken tot je er af lag, om dan al bokkend kilometers verder weg te lopen :+ Zo waren er ook hengsten waarbij opstappen echt gekkenwerk was.
Ik heb ook 2 PRE ruinen gereden en die waren echt bomproof en heel braaf, maar op buitenrit konden die ook bokken hoor :D

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:36

Zonnetje81 schreef:
StalNollie schreef:
Het blijft dezelfde pony maar of je 2000 of 12000 besteed doet zeker wat met wel of niet keuren


Ik bedoel meer dat er hier verkondigd wordt dat je voor een laag budget geen beest zonder bemerkingen kan vinden. Ik geloof niet dat perse de prijs bepaalt of je een gezond dier kan kopen.


Nee, het is in de handel meer dat wat niet goed is verkocht wordt onder de e4000,- zodat mensen niet keuren. Tenminste dat was zo, vroeger. Geldt niet voor pony's.

Dus het risico is groter dat er dan iets tussen zit wat niet goed is, maar betekent niet dat alles in een lagere prijsklasse automatisch niet goed is.

Change3x

Berichten: 6626
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:19

Op zo’n mooie merrie zou ik ook gewoon een nuchtere springhengst zetten. Vind het eigenlijk ook zonde om geen springhengst te gebruiken. :o

Equipro
Berichten: 403
Geregistreerd: 18-10-09

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:07

Jeetje pagina 11 al!!

Ik kan ook eindelijk melden dat ik dit weekend de Next Level merrie ga ophalen. *\o/*
Had haar in november al RX laten keuren, maar vanwege operabel chipje wilde ik opnieuw om de onderhandelingstafel. Helaas kwamen we er toen niet uit.
Ze heeft een maand of 3 op MP gestaan, maar vorige week kwam er een telefoontje of ik nog interesse had. Ik heb wel minder geboden dan na de keuring, maar verkoper ging akkoord!

Avalanche

Berichten: 16316
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 18:28

Super, gefeliciteerd!!!

vidya

Berichten: 326
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:43

Anja_Joost schreef:
Oh wat naar vidya! Een droom in duigen.. Wel fijn dat je een eerlijk verhaal van de keuringsarts kreeg, daar had je hem uiteindelijk ook voor ingeschakeld.

Ik kom ook even meekletsen hier. Na een zoektocht voor een (E) pony voor mij en m’n dochter hebben we een superleuk dier gevonden. Maandag wordt hij gekeurd. Aangezien hij niet bijzonder veel heeft gedaan (niet mega gesprongen ofzo) verwacht ik (en hoop ik) dat hij wel door de klinische keuring zal komen. Maar met het verhaal van Vidya in m’n achterhoofd moet ik toch rekening houden met een andere uitslag. Blijft spannend!

Als dit m wordt ging mijn zoektocht vrij vlotjes. Heb slechts drie pony’s geprobeerd.


Veel succes hoor! De keuring is er natuurlijk niet voor niets, het scheelt veel ellende in de toekomst, zo moet je maar zien. Toi toi!

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:43

Gefeliciteerd Equipro!

vidya

Berichten: 326
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:54

Gefeliciteerd Equipro. Komt ze dan toch weer op je pad!

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:14

Vraagje.

Ik moet straks een keuze maken tussen een paard die m niveau of hoger heb gelopen maar minder bewegingen heb of jonger gaan en zamen groeien maar wel met bergeleiding. Maar dan wel met de bewegingen die ik leuk vindt.

Wat zou jullie doen?

Zinzi_jewel

Berichten: 8902
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 23:56

Correct bewegen , vindt ik persoonlijk interessanter als mogelijk een grote extra beweger .
En welk Niveau ben je zelf ?
Serieus ambities of niet ?

boemel

Berichten: 8618
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 00:06

En met welk paard voel je de meeste klik.
Ik vind een gewone beweger prima, zolang je maar fijn kunt zitten.

Lynn_Nikita

Berichten: 25587
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 06:59

Phonix wat is je ambitie en doel? Wil je leren dan zeker die eerste.. Met wie heb je een klik en wie spreekt je zelf meer aan?

De pony waar ik zou gaan kijken is teruggetrokken uit de verkoop.
helaas nog nog niks op het pad dus ik wacht verder af

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 08:57

Moet eerlijk zijn dat met mooi bewegen bedoel ik waarschijnlijk gewoon beetje meer dan basis/correct. Ik heb helaas geen geld voor een groot beweger en kan het niet uitzitten.

Aan een kant wil ik een beest die ik meteen wedstrijden me kunt rijden, maar aan de andere kant wil ik samen groeien. Heb eentje aangeboden via via gekregen die echt super lief is, maar nog een beetje groen is voor mij. Het paard tikt alles op mijn lijst af qua karakter, makkelijk in de rijdbarheid en gangen, behalve dat ze dus groen is.