senna21 schreef:Dat lijkt mij een heel goed plan. Sally komt meer onder de mensen en krijgt nieuwe indrukken.
Voor de weide en de kans herbesmetting op de weide is het ook een pluspunt.
Nu hopen op een fatsoenlijke winter, met serieuze vorst.
Ja zeker, ze hebben de eerste 4,5 maand hier al gestaan. Het is dus ook voor Sally en Lucy geen nieuwe plek. Ook de papa van Lucy staat er. Ze kennen de andere paarden, routines en mensen daar dus al. Ik wil ze ook niet hier op de weide laten staan in de periode rond oud en nieuw. De afspraak dat ze rond december tijdelijk daar naar terug zouden gaan, stond al.
Voor de weide is het goed dat ze hem nu niet te veel belasten en kapot lopen. We willen het ook nog verder verbeteren dus daar hebben nu ook meteen de ruimte voor.
Herbesmetting is sws best lastig om te voorkomen aangezien spoelwormen eitjes ruim 10 jaar op een weide of zandpaddock kunnen overleven (ongeacht het weer). Het enige wat er een beetje bij kan helpen is een tijdje schapen op de wei te laten lopen, die eten dan de eitjes weg zonder er zelf last van te hebben. Ook rode bloedworm eitjes overleven prima 1 a 2 jaar buiten het lichaam op een wei. Verder haal ik al dagelijks alle mest weg van de wei vanaf dat ze er staan. Maar ze kunnen echt op ongeveer elke wei besmet raken met spoelwormen. Vooral veulen tot 2 jaar oud zijn hier vooral erg kwetsbaar voor. Een volwassen paard heeft gewoon meer weerstand, beter ontwikkelde darmen waardoor het bij volwassen paarden minder snel zulke heftige reacties geeft. Bij Sally zijn er overigens geen spoelwormen uit gekomen met het ontwormen.
Het is nu zaak om goed te blijven ontwormen. Voor Lucy hebben we het ontwormplan gezet op 1x per maand preventief te gaan ontwormen tegen spoelwormen voor minimaal nog 3 maanden en over 2 maanden nog keer tegen bloedworm. En dan weer eerst een mestonderzoek te doen.