De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 01:03

Sterkte, hopelijk knapt ze vlug op. Ik duim voor jullie!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 08:12

Update:

De nacht is goed gegaan. Ze eet, drinkt, slaapt, wandeld, is attent en alert wanneer je het verwacht en nu in deze ochtend observatie vind ik haar weer wat vooruit gegaan ten opzichte van vannacht. Ze oogt fris en reageert veel meer op een aai en kroel zoals ik van haar gewend ben. Het is nog hartstikke donker op de weide dus met verlichting erbij is alles net wat lastiger goed te zien maar tot nu ben ik blij met wat ik wel zie :)

En daarbij heeft ze geen medicijnen meer gehad want dan mocht alleen bij koorts en ook dat gaat nog goed. Dus al met al een etend en drinkend en wakkerder veulen dan gisteren en eergisteren tot nu toe. +:)+
Foto's van 6.30uur
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft zelfs interesse in haar nieuwe jolly bal die ik maandag gekocht had maarja daar had ze natuurlijk nog geen oog voor maar nu dus wel

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Salinah op 06-11-24 08:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Speirs

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:17

Dat is een fijne update! Zelf nog wat kunnen slapen?

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 08:23

Speirs schreef:
Dat is een fijne update! Zelf nog wat kunnen slapen?

Ikzelf zeer beperkt whaha maarja dat komt wel weer goed als het met Lucy weer goed gaat :)

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 08:56

Oh gelukkig. Hopelijk hebben jullie nu het ergste gehad.

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:07

Oh gelukkig!
Ik hoop dat ze snel weer volledig hersteld is.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:47

Fijne update! Hopelijk nu op naar herstel.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 15:26

Update:

Het gaat naar de omstandigheden echt heel goed met Lucy. Ze heeft inmiddels een keer of 3 gemest waarbij er steeds behoorlijk wat spoelwormen meekomen (zal de fotos jullie besparen). Ze lijken dus niet massaal op een hoop in haar buik vast te klonten maar meer in fases eruit te komen, het doet dus precies waar we heel erg op hoopte.

Ook heeft ze al weer wat meer energie en zie ik langzaam weer wat herkenbare streekjes voorbij komen, alleen nog in een rustig tempo. Maar dat mag natuurlijk allemaal ook nog.
Afbeelding
We zijn nu ongeveer 24 uur verder en min of meer uit de gevarenzone met de resultaten zoals het nu gaat volgens mijn dierenarts. Ik zie gelukkig elke keer wat meer vooruitgang als ik er ben. Helemaal opgeknapt is ze natuurlijk nog niet maar we zitten in de lift. Het lijkt er dus op dat we voorzichtig opgelucht kunnen ademhalen.
Afbeelding

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:41

Ooh gelukkig. Je moet er toch niet aan denken dat zo'n jonkie, net na je jaar hebt gered alsnog overlijdt

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:25

Krijgt ze toevallig vandaag dan ook nog wat lijnzaadolie?
Zodat de mest de komende dagen ook soepel eruit komt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 16:58

Ooo gelukkig een goede update!!
Lucy is gezond en sterk en jong. Ze móet hier gewoon doorheen komen hoor!!
Hup Lucy!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:27

Oh wat fijn om te horen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 00:45

Mooie update, fijn dat het de goede kant op gaat. Wormen kunnen nare gevolgen hebben, helaas zijn mestonderzoeken niet betrouwbaar.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 13:32

Update:

Lucy is weer volledig Lucy. Ze crosst door de wei, maakt flinke bokkesprongen, stijgerd in de rondte, trekt voluit sprintjes met haar staart recht omhoog. Eet gras, eet brokjes en is haar vrolijke brutale zelf weer. Als ik niet zou weten hoe spannend de afgelopen dagen waren, zou je er niets meer achter zoeken.
Ik ga uiteraard ook vandaag nog een extra keer verzorgen, ook omdat de dierenarts had gezegd de eerste 2 dagen wat extra verspreid te voeren, dus dat doe ik ook zeker maar echt zorgen heb ik op dit moment niet.

Dit is weer een feestje om te zien, zo'n heerlijk energiek dartelend blij veulen. *\o/*

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:46

Gelukkig maar. *\o/*
Kan jij nu eindelijk ook weer rustig herademen

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:32

Wat een goed nieuws, grote opluchting voor je!!! Heel fijn

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 16:39

Wat fijn! Hopelijk gaat het bestrijden van de bloedwormen ook goed, en knappen moeder en kind snel verder op
Let goed op je weidebeheer om herbesmetting te voorkomen.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 14:22

Ik zou ook nog terug komen over Lucy en haar Papa. Het is definitief bevestigd door middel van het DNA onderzoek dat de papa van Lucy echt haar Papa is *\o/* daar is dus geen enkele twijfel meer over. Hiermee is het ook definitief dat Lucy 50% ox draagt in haar bloed want haar papa is een 100% ox.

Ik wist wel dat het vrijwel onmogelijk was dat haar papa haar papa niet zou zijn maar het zo definitief op papier te hebben is erg fijn. Ook voor de toekomst van Lucy vind ik het gewoon fijn dat er zekerheid is.

Ik weet niet of hier mensen meelezen/schrijven met kennis van arabieren bloedlijn. Maar zover ik heb gehoord heeft de papa van Lucy een goede lijn, maar hoor hier graag meer over.

Dus we kunnen los gaan :D
Afbeelding

Ze hebben haar kleur toch op bruin laten staan maar ik blijf er wel bij dat dat niet klopt. Maar dat is later uiteraard nog aan te passen mocht ze toch schimmel gaan worden.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-24 14:35

Het gaat op dit moment weer 100% met Lucy. Ze is speels, eet, drinkt en poept weer als van ouds.

Etenstijd, kom dames
Afbeelding

Volgende week krijgen ze de andere kuur die ook wel weer spannend word maar gelukkig heeft ze nu een paar dagen om even bij te komen van alles.
Afbeelding
Afbeelding
Inmiddels heb ik ook een camera besteld zodat we vanuit huis 24/7 in elk geval kunnen observeren. Ik wilde deze al eerder aanschaffen maar we konden geen keuze maken wat we nodig hadden. Nu dus toch maar de knoop gehakt en hopelijk gaat het werken. Hij moet nog binnen komen en dan kunnen we gaan testen.
Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik inmiddels wat meer informatie over de bloedlijn van vaders kant. Erg leuk om er wat meer over te weten en te lezen.
Dit is haar papa (foto is van begin zomer dus niet heel recent)
Afbeelding
Deze knappe man is zelf ook pas 3,5 jaar oud :) inmiddels is hij een ruin en is Lucy zijn enige nakomeling.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:14

Fijn om te lezen dat het goed gaat met Lucy, het was wel heel spannend hè. die camera snap ik helemaal. Hoop dat het goed werkt.

Papa heeft lieve ogen…

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:12

Wat fijn dat Lucy weer de "oude" is! Papa is een knapperd en Lucy is ook een heel erg mooi veulen. Goed idee van de camera!

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 12:32

Vanmorgen hebben ze de andere pasta gehad. Nu hopen dat het goed blijft gaan met Lucy. Voorlopig staan ze gewoon ontspannen te eten en gaat alles zijn gangetje.
Afbeelding
De camera doet het prima en voor nu even onbeperkt data op de kaart. Heb nog even wat extra hooi op de wei gelegd midden in het beeld en ze staan alleen in het voorste gedeelte zodat we ze goed in de gaten kunnen houden.
Afbeelding
Dus nu afwachten en duimen dat alles gewoon goed gaat maar ze heeft het de afgelopen dagen echt heel goed gedaan en volledig opgeknapt dus de start is in elk geval een heel stuk beter.
Afbeelding

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 18:45

Het gaat echt weer super goed met Lucy en Sally. De tweede behandeling is zonder enig probleem verlopen. Ze is echt een super energiek speels veulen en stuitert volop in de rondte. Het ging zo goed dat de dierenarts het vandaag ook aandurfde om te gaan vaccineren. Dat is dus vandaag ook meteen gedaan en hebben Sally en Lucy hun allereerste sticker en stempel in hun paspoort. De vervolg afspraak voor de tweede vaccinatie voor Sally als Lucy staat meteen ook gepland, op vrijdag de 13de :D

Dan is er nog meer nieuws. Morgen verhuizen ze al terug naar de pensionstal. Eigenlijk eerder dan ik wilde maar ik sta achter een kerstboom kwekker en die gaat vanaf morgen volop in de voorbereiding om vanaf 30 november de verkoop te starten. Ik ben afhankelijk van het zandpad langs de bomen op om bij de weide te komen met de auto of om richting de straat te lopen. Het leek me niet handig om dit te gaan doen als het daar een drukte van jawelste is of dat je niet met de trailer bij de weide kan komen. Dus in overleg met de pensionstal besloten dat ze morgen al die kant op gaan. Misschien is het veelste vroeg en maak ik me zorgen om niets maar aangezien dit ons eerste jaar is op deze plek durf ik het risico niet te nemen dat we straks niet kunnen verhuizen als het nodig is door drukte, een te slecht pad of te veel water/modder op de weide. Dus het zekere maar voor onzekere. Vanaf morgen zullen de foto updates dus weer een andere maar ook vertrouwde omgeving hebben voor een tijdje.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 19:09

Dat lijkt mij een heel goed plan. Sally komt meer onder de mensen en krijgt nieuwe indrukken.
Voor de weide en de kans herbesmetting op de weide is het ook een pluspunt.
Nu hopen op een fatsoenlijke winter, met serieuze vorst.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-24 19:24

senna21 schreef:
Dat lijkt mij een heel goed plan. Sally komt meer onder de mensen en krijgt nieuwe indrukken.
Voor de weide en de kans herbesmetting op de weide is het ook een pluspunt.
Nu hopen op een fatsoenlijke winter, met serieuze vorst.

Ja zeker, ze hebben de eerste 4,5 maand hier al gestaan. Het is dus ook voor Sally en Lucy geen nieuwe plek. Ook de papa van Lucy staat er. Ze kennen de andere paarden, routines en mensen daar dus al. Ik wil ze ook niet hier op de weide laten staan in de periode rond oud en nieuw. De afspraak dat ze rond december tijdelijk daar naar terug zouden gaan, stond al.

Voor de weide is het goed dat ze hem nu niet te veel belasten en kapot lopen. We willen het ook nog verder verbeteren dus daar hebben nu ook meteen de ruimte voor.
Herbesmetting is sws best lastig om te voorkomen aangezien spoelwormen eitjes ruim 10 jaar op een weide of zandpaddock kunnen overleven (ongeacht het weer). Het enige wat er een beetje bij kan helpen is een tijdje schapen op de wei te laten lopen, die eten dan de eitjes weg zonder er zelf last van te hebben. Ook rode bloedworm eitjes overleven prima 1 a 2 jaar buiten het lichaam op een wei. Verder haal ik al dagelijks alle mest weg van de wei vanaf dat ze er staan. Maar ze kunnen echt op ongeveer elke wei besmet raken met spoelwormen. Vooral veulen tot 2 jaar oud zijn hier vooral erg kwetsbaar voor. Een volwassen paard heeft gewoon meer weerstand, beter ontwikkelde darmen waardoor het bij volwassen paarden minder snel zulke heftige reacties geeft. Bij Sally zijn er overigens geen spoelwormen uit gekomen met het ontwormen.

Het is nu zaak om goed te blijven ontwormen. Voor Lucy hebben we het ontwormplan gezet op 1x per maand preventief te gaan ontwormen tegen spoelwormen voor minimaal nog 3 maanden en over 2 maanden nog keer tegen bloedworm. En dan weer eerst een mestonderzoek te doen.