Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 08:18

Moet de staleigenaar ook door de stal heen of kan er vanaf buiten gevoerd worden?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:17

Nee die moet er ook doorheen. En dat vind ik best gevaarlijk. Hij kan dus trappen uit of angst/spannend vinden of uit "blijf weg van mijn eten!".
Vooral ook omdat het een man op leeftijd is.

Van buitenaf voeren kan trouwens wel, als je creatief over een stro baal wil klimmen.

Zal het eens met hem bespreken vrijdag. En hopelijk weet ik dan ook meer over die andere stal. Dat zal echt al veel schelen. Vooral ook omdat ik dus denk dat het van achteren benaderen het probleem was en niet zozeer dat hij gemeen is. Anders had ik er daarna ook niet meer bijgekund.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:26

Zertab schreef:
Nee die moet er ook doorheen. En dat vind ik best gevaarlijk. Hij kan dus trappen uit of angst/spannend vinden of uit "blijf weg van mijn eten!".
Vooral ook omdat het een man op leeftijd is.

Van buitenaf voeren kan trouwens wel, als je creatief over een stro baal wil klimmen.

Zal het eens met hem bespreken vrijdag. En hopelijk weet ik dan ook meer over die andere stal. Dat zal echt al veel schelen. Vooral ook omdat ik dus denk dat het van achteren benaderen het probleem was en niet zozeer dat hij gemeen is. Anders had ik er daarna ook niet meer bijgekund.

Ik vroeg het vooral omdat je beschreef dat hij zo'n grote schrikreactie had na het trappen... weet je zeker dat hij niet al vaker dit heeft gedaan en toen flink op zijn donder heeft gekregen?
Correctie bij dit gedrag is wel op z'n plaats, maar verkeerd getimed kan dit wel behoorlijk escaleren. Dat zou zonde zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 09:42

Vind het nogal link idd.
M'n zus heeft het ooit mee gemaakt da een staleigenaar haar paard bedreigde met een staaf of misschien zelfs geslagen heeft dat weten we niet. Haar paard was vroeger nogal vals ook op gebied van eten durfde ze je aanvallen. Die stalbaas zei doodleuk tegen haar pak deze staaf maar mee. Haar paard zag de staaf en ging in een hoek van de stal staan... Zegt genoeg. Zus is gelukkig van stal verhuisd.

Maar waarom staat er stro aan de kant waar je wel langs buitenaf kan voeren? 1 strobaal is nog geen ramp toch? Meerdere is wat moeilijker.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:48

Ik begrijp uit de posts dat het paard nu net 2 dagen thuis is en na 1 dag heeft uitgehaald. Wat Zertab beschrijft komt op mij over als een paard waarbij het emmertje gewoon is overgelopen van alle nieuwe prikkels die hij te verwerken krijgt.

Net verhuisd, ineens in de hand komen, prikkels verwerken van een andere routine en andere huisvesting. Het paard was al ontsnapt tijdens het scheiden van de andere paarden (lees: emmertje was kennelijk al overgelopen), moest daarna nog even oefenen met braaf meelopen (lees: emmertje was maar deels geleegd tijdens het ontsnappen en loopt opnieuw vol met nieuwe dingen leren), daarna alleen op stal terwijl hij anders met meerdere paarden staat en dan zijn er 2 mensen tegelijk om hem heen bezig met andere dingen en benadert er eentje hem van achter (lees: emmer loopt opnieuw over en paard geeft een flinke reactie in een poging om van de prikkels af te komen).
Dat paard is niet bang om straf te krijgen, dat paard is op zo’n moment helemaal overprikkeld en reageert daarom zo gespannen.

Na de bovenstaande gebeurtenissen had ik bijvoorbeeld mijn paard niet meer kunnen borstelen toen hij net een dag uit de opfok was. De eerste 2 maanden heb ik heel wat van 0 naar 100 momenten gehad met mijn jonkie, want prikkels kunnen nou eenmaal snel stapelen en je hebt niet alles in de hand in je omgeving. Ik heb in die periode heus wel eens getwijfeld of hij misschien een maatje te groot kon zijn, maar met veel rust, geduld, tijdig stoppen en consequent zijn is hij nu super makkelijk. Ga ik iets nieuws met hem doen dat hij heel spannend vindt, moet ik hem daarna ff losgooien zodat hij de spanning eruit kan rennen en bokken. Doe ik dat niet en zet ik hem met die bijna onzichtbare spanning op stal, zou ik eigenlijk niet verbaasd zijn als hij in stal ‘ineens’ iets zeer ongewenst doet. Volstrekt onacceptabel of ongewenst gedrag zou verder echt nooit in hem opkomen wanneer hij niet overprikkeld is.

Oftewel, gewoon rustiger aan doen en het paard rustig beter leren kennen, zodat je beter op kan pikken wanneer het hem teveel wordt en je tijdig kan stoppen of hem beter kan ontladen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 10:55

3heathcliff5 schreef:
Ik begrijp uit de posts dat het paard nu net 2 dagen thuis is en na 1 dag heeft uitgehaald. Wat Zertab beschrijft komt op mij over als een paard waarbij het emmertje gewoon is overgelopen van alle nieuwe prikkels die hij te verwerken krijgt.

Net verhuisd, ineens in de hand komen, prikkels verwerken van een andere routine en andere huisvesting. Het paard was al ontsnapt tijdens het scheiden van de andere paarden (lees: emmertje was kennelijk al overgelopen), moest daarna nog even oefenen met braaf meelopen (lees: emmertje was maar deels geleegd tijdens het ontsnappen en loopt opnieuw vol met nieuwe dingen leren), daarna alleen op stal terwijl hij anders met meerdere paarden staat en dan zijn er 2 mensen tegelijk om hem heen bezig met andere dingen en benadert er eentje hem van achter (lees: emmer loopt opnieuw over en paard geeft een flinke reactie in een poging om van de prikkels af te komen).
Dat paard is niet bang om straf te krijgen, dat paard is op zo’n moment helemaal overprikkeld en reageert daarom zo gespannen.

Na de bovenstaande gebeurtenissen had ik bijvoorbeeld mijn paard niet meer kunnen borstelen toen hij net een dag uit de opfok was. De eerste 2 maanden heb ik heel wat van 0 naar 100 momenten gehad met mijn jonkie, want prikkels kunnen nou eenmaal snel stapelen en je hebt niet alles in de hand in je omgeving. Ik heb in die periode heus wel eens getwijfeld of hij misschien een maatje te groot kon zijn, maar met veel rust, geduld, tijdig stoppen en consequent zijn is hij nu super makkelijk. Ga ik iets nieuws met hem doen dat hij heel spannend vindt, moet ik hem daarna ff losgooien zodat hij de spanning eruit kan rennen en bokken. Doe ik dat niet en zet ik hem met die bijna onzichtbare spanning op stal, zou ik eigenlijk niet verbaasd zijn als hij in stal ‘ineens’ iets zeer ongewenst doet. Volstrekt onacceptabel of ongewenst gedrag zou verder echt nooit in hem opkomen wanneer hij niet overprikkeld is.

Oftewel, gewoon rustiger aan doen en het paard rustig beter leren kennen, zodat je beter op kan pikken wanneer het hem teveel wordt en je tijdig kan stoppen of hem beter kan ontladen.

Goed geschreven en jelemaal mee eens.
Heb het idee dat te ook goed haar jonkie aanvoelt. Het was even schrikken maar gelukkig goed afgelopen en een een leermoment van beide

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:16

Oh die 2 dagen pas thuis had ik zelf gemist, ja dan is het een andere context

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:26

3heathcliff5 schreef:

Bedankt voor je reactie! Ik denk dat je zeker ook gelijk kan hebben. Ik laat hem vrijdag eerst rustig eten en ga dan borstelen. Even het meelopen laten voor wat het is en focus op aanraking van nek, borst en stukje buik zoals we gister hebben gedaan.
Ik heb hem niet gestraft idd, omdat ik dus dacht dat het een schrik reactie is en dat kan ik hem niet kwalijk nemen omdat k zelf ook fout was. En omdat eigenaar nog in de stal was en ik niet wilde dat hij door mijn reactie helemaal van de kaart raakte.

Overigens is hij niet volledig gescheiden van zijn vriendjes hoor! Overdag samen buiten en hij staat in de stal naast ze, fysiek contact ook mogelijk :)

Het borstel leek hij aan het einde heel prettig te vinden. Op rust, hoofd zakte en lip ontspannen. Dus dat was een fijn gevoel voor beide!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 11:43

Borstelen is ook een beetje zoals kroelen bij elkaar he :)
M'n draver vind het wel fijner als ik hem gewoon kriebel in z'n hals dan begint hij Baron te kroelen aangezien Baron er altijd bij komt staan, de kleine opdonder gunt ons geen privacy :')

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 12:10

Zertab schreef:
…Overigens is hij niet volledig gescheiden van zijn vriendjes hoor! Overdag samen buiten en hij staat in de stal naast ze, fysiek contact ook mogelijk :)

Dit is eigenlijk ook precies wat ik bedoelde met alleen op stal. Voor een paard dat gewend is altijd in een kudde te staan, is een eigen stal al een hele verandering. Dus ook dat is al een prikkel. Die van mij kwam de eerste dagen boven de tralies uit als er paarden voor zijn stal langsliepen. Puur omdat hij niet gewend was aan het feit dat er paarden ‘uit zijn nieuwe kudde met eigen stalletjes’ even weggingen en later weer terugkwamen. Nu vindt hij het wel lekker dat hij ongestoord kan eten en liggen. Verder kan hij ook rondom neuzen met z’n buren.

Zo vers in de hand, heb je gewoon met heel veel ‘eerste keren’ te maken voor een paard. Zeker als je een wat gevoeliger paard hebt, kan de emmer erg snel vol raken in het begin. Niks is vanzelfsprekend met een jonkie, maar het wordt vanzelf beter.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 13:40

Bedankt voor de reacties! :) Voel me wel schuldig erover nu, was niet mijn bedoeling om hem te overprikkelen. Rustiger aan dus, kijken of ik dan signalen opmerk dat hij gaat uithalen of het te veel vindt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:36

Ik denk ook dat het gewoon veel tegelijk geweest is.
Mijn ervaring is dat mensen het nog wel eens onderschatten wat bepaalde dingen voor een paard betekenen. Ook 'simpele' dingen als in een stal staan, alleen.

Ik pak ze liever vaker kort dan een paar keer lang.
1 'werkje' per dag. Vorige week met die storm was op stal staan het werkje van de dag, dat is dan meer dan genoeg. Afgelopen zondag trailer laden, er op, er af en nog een keer er op. Binnen 10 minuten waren we klaar en dat is genoeg.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:46

Ik heb met de storm iets positief gemerkt. Baron is voor den duvel niet bang.
Had aan 1 zijkant van de stal een zeil gehangen omdat de draver de plastieken wand stuk gekregen had. En tegen inregenen dus een zeil in de plaats.
Helaas is dat zeil stuk gewaaid. Draver en BWP bang ervoor. Maar Baron blijft in de stal ongeacht of dat zeil hard ligt te flapperen en de stal in waait ook :+

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:51

Dat is ook een beetje het ‘probleem’ van opfok, ze leren er niks dus je begint echt op 0.

Was daar vroeger juist een voorstander van, ook omdat ik niet beter wist dan dat jonge paarden in een opfok thuishoren. Tegenwoordig heb ik mijn mening daarin toch een beetje bijgesteld. Blijkt ook een best wel typisch Nederlands ding te zijn, hier bestaat zoiets als een opfok helemaal niet. Mijn paarden lopen dus wel in een gemengde kudde maar komen ook elke dag in de hand, en zijn met 3 jaar oud zó veel makkelijker en zo veel meer gewend.

Denk inderdaad toch ook dat het emmertje gewoon over is gelopen met alle nieuwe indrukken, en paard heeft nooit geleerd om nieuwe indrukken te verwerken dus dat heeft even tijd nodig :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:57

Niet elke opfok is hetzelfde. Je hebt er waar ze wel in de hand komen en gecontroleerd worden op wondjes etc. :) je hebt ubergrote waar ze meer dan 60 paarden hebben staan maar ook kleinschalige.

Moest ik een veulen kopen ooit zou ik die in een kleinschalige opfok zetten. Liefst op max 1u afstand zodat ik zelf ook regelmatig kan gaan kijken en waar je hem ook uit de groep mag halen eventjes.
Liefst ook eentje waar oudere paarden bij de jonkies lopen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:01

Ondertussen is mijn vriend nu iets meer als een week op stal. Gisteravond op de poetsplaats gestaan met op en afzadelende pony's en kinderen er langs.

Vandaag het hoofdstel voor het eerst ingedaan op de poetsplaats. Kent hij alleen vanuit de stal tot op heden. Beschermertjes om en weer even een dekje op en af gehaald. Om daarna voor het eerst een rondje door de bak te lopen. Linksom en rechtsom en ik heb zelf ook aan beide kanten gelopen. Voor het eerst ook even uit zijn zicht geweest om te kijken of hij het spannend vindt om alleen met een paard er naast te staan. Geen kick, heerlijk zo'n nuchter gevalletje.

Al met al weer een braaf paard. Volgende keer weer een stapje verder.

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:31

Hier ook altijd in de opfok in de buurt gehad (10 minuten afstand) of op eigen stal. Scheelt heel veel als je ze in de hand hebt. Hier mest ik de stal na 3 dagen al uit met Fier er nog in en ga gewoon achter hem langs en stukken met de mestschep onder hem door. Geeft hem niks maar eerste 2 dagen inderdaadwat gespannen.
Toch moet ik ook eerlijk zeggen, als je de eerste 5 a 6 maanden als veulen er veel in investeert merk je dat ook als je ze uit een opfok haalt ipv veulens die alleen op de wei gaan en dan de opfok in. Ze vergeten dat niet in die 2 jaar.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 16:43

Hij stond niet op een opfok maar in eigen beheer op verschillende weilanden. Gewoon wl
Wel lekker paard kunnen zijn in een kudde. Helaas geen ouder paard

Ik ga denk ik morgen even langs om een aai te geven. Hij staat op vijf minuten afstand. Hij staat dan buiten dus even bij het draad. Positieve ervaringen op doen samen. En dan vrijdagavond weer het borstelen oppakken.
Ik had ook gewoon niet achter hem moeten gaan staan. Ben blij dat ik alleen een flinke blauwe plek heb en verder niets. Volgens mij haalde hij ook niet op zijn hards uit, anders had ik wel meer last gehad.

@Moonlight17: Aah fijn dat hij zo braaf is! :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:38

Op 5 lin afstand is wel lekker dichtbij. Waarom ga je er dan niet dagelijks heen?

Edit, even je berichten gelezen terug. Het is niet je eigen paard maar verzorgpaard. Dan snap ik ook wel dat je niet dagelijks gaat.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:14

StalMelyn schreef:
Hier ook altijd in de opfok in de buurt gehad (10 minuten afstand) of op eigen stal. Scheelt heel veel als je ze in de hand hebt. Hier mest ik de stal na 3 dagen al uit met Fier er nog in en ga gewoon achter hem langs en stukken met de mestschep onder hem door. Geeft hem niks maar eerste 2 dagen inderdaadwat gespannen.
Toch moet ik ook eerlijk zeggen, als je de eerste 5 a 6 maanden als veulen er veel in investeert merk je dat ook als je ze uit een opfok haalt ipv veulens die alleen op de wei gaan en dan de opfok in. Ze vergeten dat niet in die 2 jaar.

Mee eens! Als veulen heeft de mijne een keurig abc-tje meegekregen bij de fokker. Als 2 jarige opgehaald uit de opfok, omdat er een stal vrijkwam voor het landseizoen en mijn paard op de huidige stal ook een paar leeftijdsgenootjes heeft om mee te stoeien.
De gehele opfokperiode is er niet veel meer mee gedaan dan af en toe een aai over z’n bol van mij, naar de smid en dierenarts (castratie en entingen). Ten opzichte van de jonkies die al een jaar langer in de hand zijn, loopt de mijne niks achter in z’n hanteerbaarheid en leerproces.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:19

Art_Ificious schreef:
Op 5 lin afstand is wel lekker dichtbij. Waarom ga je er dan niet dagelijks heen?

Edit, even je berichten gelezen terug. Het is niet je eigen paard maar verzorgpaard. Dan snap ik ook wel dat je niet dagelijks gaat.

Jaa dat en omdat ik ook gewoon werk overdag, sociale contacten heb en nog fitness naast paardrijden :D dus soms gewoon geen tijd. Vanavond met vrienden afgesproken bijvoorbeeld.

Maar morgen kan ik prima even een aai gaan geven. Lijkt me ook goed voor hem dat als ik kom, ook niet elke keer iets van hem wil

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:42

Haha ja snap het.
Ik werk ook full-time maar is soms wel kijken om de dag in te plannen idd

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:45

Art_Ificious schreef:
Haha ja snap het.
Ik werk ook full-time maar is soms wel kijken om de dag in te plannen idd

Ik ben op woensdagen vrij. Maar zit ook nog bij een ehbo vereniging, als hobby ook nog het houden van aquaria... Dus al met al best druk :o

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 20:34

Jeetje wat gaat dit topic ineens hard… :’)

Nou inderdaad, wat Stalmelyn zegt… die eerste 5 maanden doen echt wel veel. Ben bij die van mij nog amper geweest van 1,5 tot 2,5 omdat ik toen verder weg ben gaan wonen.

Hij is de dag van vandaag nog steeds niet vergeten dat die kriebels als veulen op z’n billen nog steeds heel erg lekker zijn. Parkeert zich nog steeds precies hetzelfde tegen mij aan. Hoewel ik geen paard hierin zou vertrouwen (zelfs z’n moeder niet) doe ik het bij hem wel. Tot zijn maat in de buurt komt om te spelen. :wave:

Afbeelding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 21:28

Haha da doet mijn draver ook. In begin wist ik nie goed wat ik ervan moest denken. Maar toen hij ook achteruit naar mij keek begreep ik dat hij gewoon kriebels wil. :') liefst van al aan de staartbasis :+

Ben jij klein of is hij zo groot al :+