Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 21:11

Even mijn puppy showen!
Hij gaat de hoogte in! En dag mag ook wel want zijn hoofd en hoeven zijn echt flink groot voor de rest van zijn lijf. _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3 <3

Zo braaf aan fotohalster en los. :+:

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 05:26

Zou ik hier mee mogen komen kletsen? Lees al vanaf het begin mee, maar nog niet aan toe gekomen om wat te plaatsen. Ik heb 2 kleuters uit 2020, echt rijden wil ik nog niet echt gaan doen, maar erop zitten en ze aan de hand steeds serieuzer gaan trainen zeker wel!

Maartje_M, wat gaaf dat je er al op gezeten hebt! :):)
Dat is altijd zo'n gaaf moment dat het echt jammer is dat je het maar een keer hebt :D

Wat een lieve foto's AlwaysH <3

En voor de rest enorm leuk om alle verschillende verhalen te lezen en paardjes te zien.

Mijn paarden krijgen een brok met 20% eiwit, extreem hoog in vitamine en mineralen en 10% s+z. Op dit moment krijgen ze beide maar een halve kilo omdat ze wat te rond staan, mijn volwassen merrie en mijn 2022 veulen krijgen beide 1 hele kilo. Daarnaast onbeperkt droog hooi en een paar uur gras per dag.

Mijn dames zijn Loulou en Liv. Beide zelf gefokt, Lou is 5 weken ouder. De "zusjes" hebben nog nooit een nacht zonder elkaar door gebracht, en gedragen zich ook echt als zusjes :+ Niet met en niet zonder elkaar. Ze hebben elk een andere vader, maar Lou haar moeder is een kleindochter van Liv haar moeder, dus ze zijn een klein beetje familie.

Lou is de zwartbonte, als veulen was ze wat onzeker, maar met vertrouwen konden we alles met haar doen. Inmiddels heeft ze veel vertrouwen in ons, en in zichzelf. En hebben we een paard wat altijd vrolijk is, meedenkt en fijn gevoelig is. Ze is wel een tikkeltje onhandig lomp soms, maar dat maakt het ook wel weer grappig. Een echte Tinker zeg maar. Al lijkt ze de looplust van haar moederlijn gelukkig mee gekregen te hebben.

Liv is de valkbonte en compleet anders. Als veulen was ze al enorm zelf verzeker en mens gericht. Met haar kon je de gekste dingen, niks boeide haar, en alles wat mensen deden wat leuk en interessant. Zo is ze nog steeds. Nadeel is wel dat ze zich dus ook niet op liet jagen. Ze wil best achter je aan rennen, maar voor je uit vertikt ze. Echter, vreemde dingen vindt ze lastig en maken haar ineens een onzekere baby. Maar toch ook te stoer om dat te laten zien. Dus een paard met een typisch emmertje, wat dan ineens (extreem) ontploft. Laatst was ze ineens wel makkelijk voorwaarts te krijgen tijdens loswerken, toen was popje nadien nog steeds van het padje af, wilde ik dan geen vriendinnen meer zijn? :(:)

Tijdens wandelingen moet ik ook echt mijn aandacht bij haar houden, kalmte, rust, belonen, grondwerk. Paar weken terug liep ik iets teveel te kletsen en dan is ze op den duur zo onzeker en overprikkeld dat er maar iets hoeft te gebeuren en ze veranderd in een heuse rodeo stier. En als het dan even onhandig gaat, gaat ze in haar eentje om volle galop naar huis, om vervolgens eind van het bos weer bij zinnen te komen en dan maar braaf 10minuten te gaan staan wachten tot vrouwtje, vriendinnetje en kuddegenootje ook het hele bos door zijn (en al tig mensen gebeld hebben dat ze los was). En dan echt zo'n zielig hinnikje "waar waren jullie nou toen ik jullie nodig had?". Waarna we met iets meer aandacht voor mijn baby vervolgens ruim 3 kwartier alsnog gezellig kunnen wandelen.

Tot nu toe is de opleiding van beide dames redelijk gelijk. Van veulen af aan zijn ze veel in handen, kennen de basis als vast staan, wassen, zijn al eens op de trailer geweest, op clinic, op keuring, en kunnen beide alleen mee van huis en door het verkeer.

Maar door hun verschil in karakter, én bouw, moet ik er maar aan gaan wennen dat het 2 individuen zijn, en niet alles hetzelfde hoeft. Maar dat is een proces bij mijzelf ook, merk ik. Iets met gelijke behandeling en schuldgevoel ofzo, want beide willen zo onwijs graag! Als ik met halster kom is het echt dringen wie als eerste mag.

Zadelmak maken is al jaren geleden :=

Afbeelding

Afbeelding

Dit was afgelopen week

Afbeelding

Afbeelding

Ik beleer/hertrain al meer dan 10 jaar koudbloeden, met name Tinkers. Dus van uit handen geven is hier geen sprake. Al bijna 5 jaar heb ik wel een geweldige bijrijder. Die de paarden dus ook vanaf de geboorte kent, en alle ouders van ze. Ze helpt veel en ik geef Lou ook vaak uit handen aan haar om haar mee te laten genieten van het avontuur om een paardje op te leiden. We werken vanuit een R+ force free principe naar een schakel met het reguliere. Zeker voor de meest lompe, afgesloten en getraumatiseerde koudbloeden werkt dit fantastisch, maar ook met mijn eigen "onbeschreven blaadjes" vind ik het een fijne manier van samenwerken.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 07:27

Welkom Caily! En inderdaad het is jammer dat je zo’n eerste keer maar 1x hebt :') gelukkig komen er nog meer eerste keren haha
Wat een leuke dames heb je! En al lekker bezig ook!

Hier ging het gister echt helemaal prut. Lissy vindt het donker al spannend, en toen werd er in de buurt ook nog vuurwerk afgestoken :(:) zelf heeft de daar normaal niet heel veel van, maar mijn andere merrie stond flink te stressen dus toen wist Lissy zeker dat het einde van de wereld naderde :(:) ik heb haar maar terug gezet :=

Sfh1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 09:47

Hier gister weer grondwerk les gehad, wat ging het fantastisch! Rechtsom vind hij erg lastig en wilt hij het liefst in mij plakken, met wat overtuiging van de juf deed hij het super goed!

Stiekem er laatst in een speelse bui mijn been over hem heen gedaan en daar zat ik! Hij maakte er niks van <3

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:06

Welkom Caily, leuk om te zien hoe jij met je paarden werkt.

Vuurwerk is ook echt vervelend Maartje, in zulke gevallen is er met die van mij helaas ook geen land mee te bezeilen.

Wat fijn dat de grondwerk les goed ging sfh! Altijd leuk om progressie te zien.

Ik heb vandaag weer even 'gelongeerd' met mijn eigenwijze prinses. De buurman was bezig met zn trekker naast de longeercirkel dus in het begin had ze veel spanning. Wel goed kunnen afsluiten, ze begint nu uit zichzelf ook al wat te zakken van voor, super blij mee.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 16:19

Hey allemaal!
Ik meld me ook!
Ik heb een merrie van mei 2020 dus nu 2,5jaar oud
Haar mama is een bwp en papa pre
Ze was met de keuring in juli ongeveer 1.56

2 weken terug de paarden van weide verzet waarbij het een halfuurtje stappen is
Normaal neem ik haar met mijn schimmel beide aan de hand mee maar nu heb ik haar als handpaard meegenomen zonder problemen :D

We ‘longeren’ af en toe 5-10min
Zodat de stap draf galop erop staan
Ook blijven staan, naar mij toe komen enz is geen enkel probleem!
Laatst een longeersingeltje om gedaan en ook dat deed ze precies al jaren :')

Hier was ze juist 2jaar

Afbeelding

En de voorbije weken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Haar manen moeten weer groeien (ze durfde schuren -O- )

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:40

Sfh1992 ook voor het eerst gezeten. Gaaf he!

Elina wat fijn dat ze ook al wat gaat zakken als er zo veel spanning is!

Welkom Furioso! Wat wordt ze al knap zeg!

Lissy heeft een cadeautje gekregen. Was ze zelf ook zichtbaar echt HEEL blij mee :+
Afbeelding
Ik was voorheen het stuur en de rem aan het oefenen met de kaptoom, maar dat vond ze echt niet fijn en erg lastig. Met het hoofdstel kon ik vandaag keurig wenden! En halthouden ging ook al een heel stuk beter

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:57

Bij mij is de tandarts maandag geweest.
Blijkt mijne dus een dikke tong te hebben maar ook nog eens nauwelijks ruimte om die tong überhaupt tussen z’n twee kaakhelften te hebben.. dus ik denk dat ik Bitloos zal “” moeten”””…

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:58

Oh dat is vervelend voor je paar Muze... heeft hij daar in het dagelijkse leven geen last van?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:59

Ik heb er tot nog toe niets van gemerkt.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:31

@Maartje

Je ziet dat ze echt dolgelukkig is met het hoofdstel :')
Wat goed dat het zo wel beter gaat! Zal veel duidelijker zijn voor haar dan met de kaptoom

@Muze
Dat is wel lastig.. past een dun bitje niet of een lederen bitje of iets dergelijks?
Ik ben maar aan het denken

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 17:42

Welkom Furioso! Mooi dier :j .

Wat een mooi hoofdstel Maartje, mag ik vragen welke dit is? Mijn merrie heeft ook een schurft hekel aan de kaptoom namelijk super jammer maar misschien dat ze zoiets wel beter accepteerd.

Balen Muze, maar wel goed dat je er nu achter komt voordat er eventueel issues met een bit ontstaan. Er zijn wel vrij dunne bitjes op de markt maargoed ik weet niet of dat alsnog te dik is natuurlijk.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:03

ElinaSK schreef:
Welkom Furioso! Mooi dier :j .

Wat een mooi hoofdstel Maartje, mag ik vragen welke dit is? Mijn merrie heeft ook een schurft hekel aan de kaptoom namelijk super jammer maar misschien dat ze zoiets wel beter accepteerd.

Balen Muze, maar wel goed dat je er nu achter komt voordat er eventueel issues met een bit ontstaan. Er zijn wel vrij dunne bitjes op de markt maargoed ik weet niet of dat alsnog te dik is natuurlijk.

Gokje maartje heeft de hooks:
https://www.hooks.nl/paard/paardenuitru ... -fairfield

Ik vind ze echt wel mooi maar twijfel over de stevigheid van de stiksels bij de ringen waar je de teugels bevestigd
Maartje, is het inderdaad fragiel of lijkt dat alleen zo?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:15

Haha de was echt heel blij furious :') ik hou me er maar aan vast dat ze me met de tijd vast meer gaat waarderen :')
Elina het is inderdaad het hoofdstel van hooks. Ze hebben hem ook zonder de bling bling. Mijn eerste indruk was niet dat het super fragiel is dieseltje, maar ik kan er dit weekeind wel even detailfotos van maken als je wilt?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:24

Maartje_M schreef:
Haha de was echt heel blij furious :') ik hou me er maar aan vast dat ze me met de tijd vast meer gaat waarderen :')
Elina het is inderdaad het hoofdstel van hooks. Ze hebben hem ook zonder de bling bling. Mijn eerste indruk was niet dat het super fragiel is dieseltje, maar ik kan er dit weekeind wel even detailfotos van maken als je wilt?

Als je wilt heel graag! Gaat mij om dat stukje leer waar de teugel ring aanzit :D

Waarschijnlijk ook mijn eigen hoofd hoor, heb eens een keer een micklem los zien schieten toen die als sidepull gebruikt werd en sinds dien heb ik het niet zo op de bitloos hoofdstellen :+ terwijl ik juist met deze nieuwe het een poging wil wagen haha

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:34

Doe ik morgen of overmorgen even! Ben morgen de hele dag weg dus ik weet nog niet of ik bij daglicht ga voeren :+ ik heb er nog niet zo over nagedacht dus zal ook eens kritisch kijken haha

Feit: close up uit een andere foto

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 21:25

Nou, mijne is eindelijk RX gekeurd en was helemaal goed op de benen. Hij meet nu 1,59m en besloten om hem nog tenminste tot volgend jaar juli in de opfok te laten staan om hem meer tijd te geven. Het is niet dat ik nu niets te rijden heb en dan kan ik de beslissing welke te verkopen ook nog even uitstellen want de opfok is een behoorlijk stuk goedkoper dan de pensionstal.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 21:36

Even vraagje, hebben jullie paardjes ook van die opgezwollen koppies van het tanden/kiezen wisselen?
Dexter heeft aan beide kanten van zijn hoofd duidelijke bollingen zitten (daar waar zijn bles uitloopt naar de zijkant). Ook zijn onderkaak, flinke bobbels te voelen en te zien.

Op de foto (net genomen) zie je het niet helemaal goed, maar vind het toch wel aanzienlijk. :(:)

Hij is ook wat loom, maar goed ze hebben ook net 12 uur buiten in weer en wind gestaan en de temperatuur is natuurlijk ook flink gedaald, dus misschien gewoon wat rozig nu ze op stal staan. ;)

Afbeelding

withamission

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:17

Ik ga dit topic lekker volgen. Geen eigen paard. Wel als kind altijd gezegd ‘als ik later groot ben, wil ik een eigen Fries in de tuin’.
Nouja die droom komt niet helemaal uit, maar wel een klein beetje nu ik over een paar weken op vaste frequentie een weekje kan bijtanken op een logeerboerderij (ivm handicap). Inclusief bereden paarden en twee, tweejarige Friese hengsten in de ‘tuin’ plus een bak ter beschikking.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 22:32

JJ4 schreef:
Even vraagje, hebben jullie paardjes ook van die opgezwollen koppies van het tanden/kiezen wisselen?
Dexter heeft aan beide kanten van zijn hoofd duidelijke bollingen zitten (daar waar zijn bles uitloopt naar de zijkant). Ook zijn onderkaak, flinke bobbels te voelen en te zien.

Op de foto (net genomen) zie je het niet helemaal goed, maar vind het toch wel aanzienlijk. :(:)

Hij is ook wat loom, maar goed ze hebben ook net 12 uur buiten in weer en wind gestaan en de temperatuur is natuurlijk ook flink gedaald, dus misschien gewoon wat rozig nu ze op stal staan. ;)

[ [url=m/92tMX1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Lumi heeft aan de onderkaak 2 bollen/verdikkingen zitten
Tandarts/dierenarts geweest maar kan er nog niets aandoen omdat ze niet los zitten en je dan meer kwaad dan goed doet..
als ik het goed begrepen heb
Moeten de ‘doppen’ loslaten voordat er nieuwe tanden kunnen komen
ze komt in april hiervoor terug
Dan is ze juist geen 3jaar en gaat dit hoogstwaarschijnlijk wel kunnen

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 07:56

Dank Maartje, ik ga eens rondshoppen daar :D !

Wat vervelend JJ4, mijne had net als Furioso's paard wat bobbels op de onderkaak. Volgens mijn tandarts was dit normaal en zolang ze van gelijke grootte zijn kon het geen kwaad. Inmiddels zijn ze weg en ga ik er dus vanuit dat ze gewisseld zijn. Echt opgezwollen was ze echter niet overigens.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 08:13

Hier nooit iets gemerkt van het wisselen, behalve dat ze zo af en toe een dag of 2, 3 flink stond te proppen en dan was alles weer over.
De doppen laten overigens pas los als de nieuwe tanden er al zijn. Bij paarden groeien de nieuwe tanden omhoog waardoor de oude steeds platter worden. Dat zijn dan de doppen die uiteindelijk af moeten vallen. De tandarts heeft er hier wel eens verwijderd die dan wel los zaten maar net niet los genoeg

Yontheke fijn dat hij helemaal goed is op de benen!

Elina tipje: als je je aanmeldt bij hooks als klant, krijg je korting :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 10:12

Bij mijn 3 jarige (3 jaar en beleerd dit jaar, halfbroertje van die in de opfok) kwamen er spontaan doppen af na de eerste paar keer longeren met bit (longeerlijn aan het halster en niet aan het bit overigens). Ik heb ze bijgehouden, haha.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 20:38

JJ4 schreef:

[ [url=m/92tMX1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja mijn kleine smurf heeft dit ook zijn Bulten komen ook naast zijn bles. Komt omdat er geen ruimte in bekkie is. Tandarts is er bij geweest. Laat hem voorlopig elk half jaar controleren.
Afbeelding

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:40

Ik was jullie even kwijt! Hoe groot is hij nu AlwaysH? Hij lijkt echt groot al maar naast jou heb ik het idee dat het weer meevalt. Of jij bent heel erg lang :') lekkere slungel is het nu

Gisteren is Pankina gewogen en gemeten. Ze is nu (bijna 2,5) 155,7 cm. Paard zal ze wel worden maar ben wel bang dat ze kleiner uit valt dan ik had gehoopt. Gok dat ze zo tussen de 160 en 162 cm zal worden. Ben zelf ook niet zo groot en zwaar. Paard van 170 + is wel echt onpraktisch voor mij. Moet het zadel dan echt vaak verleggen tot het goed recht ligt _O-