Afknappers op (pension)stallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 16:27

Spenk schreef:
superpony schreef:
Ook een te dik paard mag je niet uithongeren. Ook ene te dik paard krijgt maagproblemen als het te lang zonder ruwvoer staat.

Het probleem zit ook niet in teveel hooi, maar dat de meeste paarden veel en veel te weinig beweging krijgen.
En men wil geen onbeperkt hooi, maar als je ziet wat sommigen er weer in gooien qua hardvoer omdat ze bang zijn voor allerlei tekorten............

Er zit een verschil tussen uithongeren en onbeperkt hooi. Het probleem zit hem in dat het een nieuwe standaard geworden is dat een paard lekker rond moet zijn en dat veel hooi ook nog te rijk is.

Wanneer een paard dat 5x per week flink sport dus niet rondhobbelt maar op niveau sport. Die de hele dag buiten loopt te dik wordt van onbeperkt hooi dan zal je moeten minderen in dat hooi om gezondheidsproblemen te voorkomen. Dus dan geef je porties in slowfeeders en bied je daarnaast onbeperkt stro aan. Dat is ook ruwvoer. Maar het idee ontstaat dat een paard altijd zich moet kunnen volstoppen in een enorme berg hooi. Maar ruwvoer is ook stro, takken etc.

Ja idd. Maar er is ook verschil per paard. De ene eet met onbeperkt niet onbeperkt en de ander wel. Blijft maatwerk. Maar er is wel een minimum wat een paard moet krijgen en sommige stallen gaan daaronder zitten als zij een paard te dik vinden. Dat vind ik niet oké.

Mijne werd te dik tijdens blessure, met gras en hooi. Dat had niet met te weinig beweging te maken die superpony noemt naast trainen, want ze stond juist wel buiten. Enige verschil was geen training. Krachtvoer was al terug naar een handje per keer, maar we moesten toch ook ruwvoer gaan aanpassen. Als je de beweging niet kan aanpassen moet je iets anders. Maar niet minder als minimale behoefte, dan zoek je de oplossing in slowfeeders oid. Niet in gewoon veel te weinig ruwvoer. Stro is een fijne aanvulling, maar niet de bedoeling dat dat het grootste gedeelte is van het ruwvoer aanbod. (Helemaal niet als de stal dus elke dag leeg gegeten wordt)

Domino_2006

Re: Afknappers op (pension)stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:13

Nog een afknapper voor mij is het ongevraagd voeren van brok (want anders staan ze onrustig als de rest krijgt).

Ik heb gewoon steeds pony’s die van brok opstijgen. Al is het maar twee keer per dag een handje. Ik voer zelf vitaminekorrel bij en wanneer er gevoerd wordt zal er gewoon eerst ruwvoer gegeven moeten worden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 17:17

Hier krijgt wel alles tegelijk krachtvoer. Er is dan allang ruwvoer gevoerd, want dat doen ze ruime tijd uit elkaar. Maar de mensen die niet de standaard brok willen zetten zelf bakjes klaar, de ene met brok, de andere met ruwvoermix en vitaminebrok.
Maar eerst ruwvoer geven zorgt er hier niet voor dat ze niet staan te wachten op het krachtvoer := Ik heb er juist een hekel aan als iedereen apart gaat voeren, dat is niet fijn met een paard dat enorm gaat bedelen en zichzelf daarmee blesseert met een beetje pech. Bijvoeren doen de meeste wel, maar dan hebben de andere paarden ook al eten gehad dus geen reactie. Op de plek waar ze allemaal apart gevoerd werden was heel veel onrust als de 1e wat kreeg, de rest wilden dan ook. Dus dat is juist voor mij een afknapper :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:01

Bij ons wordt de ochtendvoerbeurt door de staleigenaar gedaan en die voert wat je zelf klaarzet (kuip met ruwvoer/gevuld hooiberg/emmertje (kracht)voer voor in de voerbak).

De andere voerbeurt(en) doe je in principe zelf, of kun je uit laten besteden (sta op pensionstal naast een zorgboerderij en de zorg cliënten doen onder toezicht taken als buiten/binnen zetten, afmesten en voeren, wat je weer kunt intekenen op een lijst, per dag).
Grappig genoeg komt er dus echt helemaal geen voernijd voor bij ons, alle paarden weten van wie ze voer krijgen en die boeit het dus verder niks als de buurman van zijn baasje/verzorger.

Als de staleigenaar de ochtendronde doet, zie je wel iets van enthousiaste paarden, maar zo erg voernijd als ik vroeger wel op de manege zag waar ik toen reed en zogenoemde opstijgende paarden? Nee, die hebben we hier niet op stal.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:15

Wanneer paarden van de 'eigenaar' privileges hebben.
Dat die paarden bijv met slecht weer wel op het land mogen, en de pension paarden niet.
Of dat die paarden los mogen in de bak en pension paarden niet
Dat soort dingen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 21:48

MirandaDvG schreef:
Dat die paarden bijv met slecht weer wel op het land mogen, en de pension paarden niet.
Dat soort dingen

Maar wat boeit dat voor jou?
Hier bvb zelf ook al mijn eigen paarden los in de bak laten lopen terwijl de eigenaars dat niet mogen. Het verschil zit erin dat ik dat doe direct voor ik sleep, terwijl de pensionners dan voor iedereen putten laten. Het is toch logisch dat je als staleigenaar jezelf niet beperkt op eigen terrein?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 01:38

Spenk schreef:
Hoe verklaar je dan dat er zoveel veel te dikke dieren staan op Paddock paradises? Als hapje stapje dé oplossing is. Niet voor niks dat er zo gewaarschuwd wordt voor te dikke dieren.

Ten eerste komen er vaak te dikke paarden op pp's die daar gaan afvallen. Dus die zijn in eerste instantie te dik, maar blijven dat niet.

Niet elke pp, is een echte pp en volstaat zoals jij het noemt met stapje, hapje, stapje.......

Ook zijn heel veel eigenaren stronteigenwijs en voeren hun paarden abnormaal bij uit angst voor tekorten.

PP's hebben dezelfde problemen als andere plekken waar paarden in groepen leven en de behoeften verschillen. Dat verandert niet opeens. Het aanbod van pp's is nog klein en niet elke past bij elk paard. Waar je bij traditionele stallen kan kiezen waar je wil staan met x aantal uren buiten, x aantal voerbeurten etc, heb je qua pp's vaak maar 1 keus met hun beleid.

Natuurlijk zijn dikke paarden ongezond. Niemand zegt iets anders.........

Er is alleen een groot verschil tussen een gevulde buik of vetopslag. Dat eerste wilde men vroeger voorkomen door minder hooi te geven. Nu weten we dat dit een negatief effect heeft op de algehele gezondheid, ook mentaal, dus krijgen paarden meer ruwvoer. Maar niet elk paard met een ronde buik is vet. Dat kan komen en is een gevolg van, maar de meesten zien het verschil niet en beoordelen alles als TE dik.

En zoals eerder gezegd; dat maakt het niet goed om paarden hele avonden en nachten zonder eten te laten staan. Oke, dan voorkom je vet, maar krijgen ze maagzweren...........een hele verbetering.

Wij hebben in de voeding gezeten en vrijwel de meesten willen alles oplossen met voeding en of een supplement. Ik zeg altijd; het tovermiddel.
Waar meer beweging toch echt vaak de oplossing is om het paard in balans te houden en goed te voeren.

Ik zie juist veel paarden die zogenaamd sober gehouden worden en er gewoon slecht uit zien. Juist door de hype van hooi en een vitamine brokje en gaat het dan nog niet, minder hooi en nog minder hooi.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 01:41

MyWishMax schreef:
Ja idd. Maar er is ook verschil per paard. De ene eet met onbeperkt niet onbeperkt en de ander wel. Blijft maatwerk. Maar er is wel een minimum wat een paard moet krijgen en sommige stallen gaan daaronder zitten als zij een paard te dik vinden. Dat vind ik niet oké.

Mijne werd te dik tijdens blessure, met gras en hooi. Dat had niet met te weinig beweging te maken die superpony noemt naast trainen, want ze stond juist wel buiten. Enige verschil was geen training. Krachtvoer was al terug naar een handje per keer, maar we moesten toch ook ruwvoer gaan aanpassen. Als je de beweging niet kan aanpassen moet je iets anders. Maar niet minder als minimale behoefte, dan zoek je de oplossing in slowfeeders oid. Niet in gewoon veel te weinig ruwvoer. Stro is een fijne aanvulling, maar niet de bedoeling dat dat het grootste gedeelte is van het ruwvoer aanbod. (Helemaal niet als de stal dus elke dag leeg gegeten wordt)

Maar dat is alweer anders. Een paard heeft een blessure.....

Voer moet in verhouding staan tot beweging, dan krijg je een paard dat in balans is. En dan heb je het over het geheel. Voldoende vrije beweging, voldoende ruwvoer, training en voldoende daarop passend voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:12

Jij zegt gevulde buik. Heb je social media? Ga dan paardenartsen iris van gulik en aimee de rooij maar eens volgen hoe verschrikkelijk veel veel te vette dieren die zien in hun werk en daar inmiddels allerhande dingen als een dieetclub voor op richten om mensen te helpen ze te laten afvallen.

Het is geen gevulde ruwvoer buik meerendeel van de paarden is gewoon veel te vet. Echt vet. En onbeperkt hooi is een soort nieuwe hype geworden waarbij het bij veel mensen ongeremd hooi geworden is. Ik heb alleen op bokt al regelmatig gelezen van mensen waarbij het paard dan 25 kilo hooi op een dag naar binnen schuift.

Onbeperkt is niet ongeremd en een paar uur zonder hooi krijgt een paard geen zweren van. Jij hebt het over de hele nacht zonder. Ik en volgensmij ook poekkie niet. Dan heb je dus een waardeloos stalbeleid. Hier om 24:00 snachts nog een gevulde slowfeeder wat ze meestal rond een uur of 5/6 in de ochtend ophebben de vreetzakken. De niet vreetzakken hebben nog over sochtends. Om 7:30 komt er dan weer hooi en daarna naar de wei.

Het is nog echt onderbelicht hoeveel hooi doet. Mensen laten hun hooi niet testen en komen er dan als het paard al mega vet geworden is pas achter het bomvol suikers en energie zit. Mensen maken nog altijd de fout te denken voordroog meer suikers bevat en grod hooi lekker arm is. De analyes wijzen met regelmaat het tegenovergestelde uit. Zolang je niet weet wat je voert wat er in zit heb je dus ook geen idee hoeveel je ervan kan eten. Als je zelf elke dag 4 boterhammen eet en die vervangen gaat voor 4 hamburgers wil het waarschijnlijk ook wel met aankomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 08:27

Poekkie schreef:
MirandaDvG schreef:
Dat soort dingen

Hier bvb zelf ook al mijn eigen paarden los in de bak laten lopen terwijl de eigenaars dat niet mogen. Het verschil zit erin dat ik dat doe direct voor ik sleep, terwijl de pensionners dan voor iedereen putten laten. Het is toch logisch dat je als staleigenaar jezelf niet beperkt op eigen terrein?

Dat maakt mij niet zo uit. Op een stal waar we eerder stonden werden paarden die in.training stonden gelongeerd in de binnenbak. Pensionklanten mochten dat niet. Enige wat wel eens onhandig was, dat ons paard er erg op kon reageren als een ander paard uit zijn stekker ging. Dan wachtte ik meestal maar met rijden tot ze klaar was. Waren meestal jonge paarden dus duurde vaak niet lang.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:06

Poekkie schreef:
MirandaDvG schreef:
Dat soort dingen

Bwah, als het om weidegang gaat kan het toch echt een afknapper zijn. Heb dat idd ook wel eens meegemaakt, pensionpaarden stonden om wie weet wat voor reden hele dagen binnen (terwijl dagelijkse weidegang beloofd was), de eigen paarden lekker buiten. Daar was dan ook nog eens geen mogelijkheid om je paard los te gooien oid, want er waren geen paddocks, op de weide mocht dus niet, en in de bak ook niet. Ik vind daar wel iets van, als pensionpaarden niet buiten mogen en de eigen paarden wel, dan kan je als stalhouder ook een oplossing zoeken waarbij alle paarden even buiten kunnen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:16

@superpony: ik herken mij totaal niet in jouw uitleg. Ik heb nog nooit een situatie meegemaakt waarbij een gezond paard vermagerde op onbeperkt hooi. Omgekeerd daarentegen kan ik de tel al niet meer bijhouden. En ja ik maak daarbij heus onderscheid tussen gevulde buik en vetkwabben overal.
Ook mijn eigen paarden werkt het niet bij hoor… en die lopen 4/5 uur per week, dus meer beweging dan het gemiddelde paard. (Wat ik ook zo’n lauw excuus vind: ze kan niet bewegen dus laat ze maar te dik worden. Juist bij een blessure is het zaak van niet NOG extra gewicht op die benen te stapelen zou ik denken).

En ik spreek nu niet over de stallen waar ze van 17:00 tot 10:00 zonder staan, maar mijn paard(en) staat/staan regelmatig echt wel eens een paar uur zonder hooi doorheen de dag en ook momenten dat het alleen korte sprietjes knabbelen is. En daar worden die echt niet slechter van.

@ Eilandje: bij jou hadden ze dagelijkse weidegang beloofd en niet gedaan, dat heeft niet perse met de eigen paarden te maken. Zolang de afspraken naar jou toe worden nagekomen, kan de staleigenaar kiezen hoe die zijn eigen paarden wil houden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:20

Ik heb ooit mijn paard een paar maanden op een manege gestald na een verhuizing.
Daar waren ongeveer 15 pensionpaarden, maar de eigenaresse van die manege had altijd wat lievelingetjes onder de pensionklanten.
Die paarden kregen ook meer privileges, als de andere paarden naar binnen moesten, stonden die wel buiten. In de kantine kregen die meiden hun koffie vaak gratis terwijl een ander altijd moest betalen.
Ik ben er zo snel mogelijk weg gegaan toen ik een betere plek vond.
Dat vind ik echt een afknapper, als er met 2 maten wordt gemeten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:39

poekkie, je praat er wel heel makkelijk er veroordelend over? Hoe houd jij een geblesseerd paard op gewicht dan? Als ze al geen krachtvoer meer krijgen en al naar het minimale aan hooi gegaan zijn. Eventueel naast weidegang met graasmasker. :+ Tuurlijk wil je een geblesseerd niet te dik hebben, maar ze moeten alsnog wel het minimale aan voedingsstoffen binnen krijgen. Dus ergens stopt het kunnen terugschroeven wel, ook ivm maagzweren.

Onbeperkt is idd qua tijd, niet perse hoeveelheid. Daar moet je sommige paarden gewoon mee beschermen. En ik wil bijvoorbeeld niet al het ruwvoer uit netten, die houding is ook niet goed om het grote gedeelte van de eertijds te hebben. Je kan dezelfde hoeveelheid voeren in voerbeurten als bij onbeperkt.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:47

Barbet schreef:
Dat vind ik echt een afknapper, als er met 2 maten wordt gemeten.

Dit vooral. Ik heb maar één keer 1,5 jaar in pension gestaan als uitstapje, verder heb ik de paarden al 15 jaar in eigen beheer. Maar het verschil in wat welke pension klant wel of niet mocht t.o.v. de rest vond ik echt een grote afknapper. In de onderlinge sfeer was dat ook goed merkbaar.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:49

MyWishMax schreef:
poekkie, je praat er wel heel makkelijk er veroordelend over? Hoe houd jij een geblesseerd paard op gewicht dan? Als ze al geen krachtvoer meer krijgen en al naar het minimale aan hooi gegaan zijn. Eventueel naast weidegang met graasmasker. :+ Tuurlijk wil je een geblesseerd niet te dik hebben, maar ze moeten alsnog wel het minimale aan voedingsstoffen binnen krijgen. Dus ergens stopt het kunnen terugschroeven wel, ook ivm maagzweren.

Onbeperkt is idd qua tijd, niet perse hoeveelheid. Daar moet je sommige paarden gewoon mee beschermen. En ik wil bijvoorbeeld niet al het ruwvoer uit netten, die houding is ook niet goed om het grote gedeelte van de eertijds te hebben. Je kan dezelfde hoeveelheid voeren in voerbeurten als bij onbeperkt.

Met kleine porties hooi 4x per dag en de wei op met graasmasker voor max een paar uurtjes per dag.
Die minimale hoeveelheid hooi op papier boeit mij niet zo, ieder paard is anders en ik kijk ook gewoon naar het paard. Verdikt ie nog op de minimale hoeveelheid, dan schroef ik toch nog verder terug maar dan 5 porties ofwel stro bij geven. En altijd wel nog vitaminekorrel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 09:53

Maar daar ga je ook alweer, dan is dus je hooi niet geschikt en zul je armer hooi moeten zoeken als je van mening bent dat verder terugschroeven niet kan. Maar ik zie het niet de paarden die te dik aankomen op een PP en dan vermageren ik zie het wel met regelmaat andersom := En is het lastig? Ja! Maar neem vooral haflinger fjorden en tinkers daar bestaat echt het idee ze lekker barok zijn. Terwijl ze gewoon veel te dik zijn :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:00

Armer was er niet te vinden. Maar de mijne was niet obesitas dik, maar werd wel dikker van stilstaan. Dat was in principe eerst een reactie op superpony, bij wel gewoon in vrijheid bewegen de hele dag verdikken en dat dat niet altijd vanwege op stal opsluiten is dat paarden te weinig bewegen.
Van de da mochten we absoluut niet terug schroeven meer. Dat is het dus, elk paard is anders maar er blijft wel een minimale hoeveelheid.

Maar jullie zeggen zelf dat elk paard anders is en niet op onbeperkt kan, maar vervolgens kan ieder paard wel in jullie visie meedraaien en bestaat er geen minimale hoeveelheid?

Ben het er echt mee eens dat er veel veel te dik zijn hoor. En dat onbeperkt meer de tijd zou moeten zijn en niet qua hoeveelheid. Want hoeveelheid is voor veel paarden gewoon niet geschikt. We hebben een verdraaid beeld. En vooral weinig inspanning naast veel eten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:06

Dat zegt toch helemaal niemand? Poekkie zegt alleen IK zou het dan alsnog minderen.

En weeg jij je hooi? Ik kan namelijk een groot hooinet volproppen met droog hooi en dat bleek maar 3 kilo te zijn. Maar dat hooi was gewoon grof en woog niks. Daar kunnen ze dan dus veel meer van eten om aan kilo's te komen. Ik begrijp eigenlijk niet wat je slecht kan vinden aan een voerbeleid waarbij ze max paar uurtjes zonder hooi staan maar wél stro kunnen knabbelen. Als je gaat rijden en alles eten ze toch ook zo 2 uur niet? Wat is dan het verschil met in stal 2 uur niet eten? Daar kunnen ze zelfs nog stro pakken.

En ohja er zijn zeker paarden die wél op onbeperkt kunnen vooral jongere dieren. Maar er is lang een hype geweest dat elk paard maar op onbeperkt moet.

Edit: zie nu je toevoeging. Daar ben ik het dus helemaal mee eens!

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:14

MyWishMax schreef:
Armer was er niet te vinden. Maar de mijne was niet obesitas dik, maar werd wel dikker van stilstaan. Dat was in principe eerst een reactie op superpony, bij wel gewoon in vrijheid bewegen de hele dag verdikken en dat dat niet altijd vanwege op stal opsluiten is dat paarden te weinig bewegen.
Van de da mochten we absoluut niet terug schroeven meer. Dat is het dus, elk paard is anders maar er blijft wel een minimale hoeveelheid.

Maar jullie zeggen zelf dat elk paard anders is en niet op onbeperkt kan, maar vervolgens kan ieder paard wel in jullie visie meedraaien en bestaat er geen minimale hoeveelheid?

Ben het er echt mee eens dat er veel veel te dik zijn hoor. En dat onbeperkt meer de tijd zou moeten zijn en niet qua hoeveelheid. Want hoeveelheid is voor veel paarden gewoon niet geschikt. We hebben een verdraaid beeld. En vooral weinig inspanning naast veel eten

Wat bedoel je met meedraaien in mijn visie?
Mijn visie is zo veel mogelijk buiten, in de winter de nachten op stal en verder geen te dikke paarden. Dat zou voor elk paard moeten lukken ja. Maar dan nog is het aanpassen. Mijn haflinger staat ‘s nachts apart met een klein netje hooi, terwijl ik een pensionner ‘s avonds apart neem met een grote bak slobber en extra rijk voordroog. 1 pp die voor elk paard werkt zonder daarin individueel te schipperen bestaat imo niet.

Qua minimale hoeveelheid: voor mij bestaat dat niet, nee. Als een paard nog verdikt en niet meer mag/kan bewegen dan krijgt die te veel. Minderen en/of armer ruwvoer geven dan. Maar wel zien dat ze een redelijke tijd tussen de voerbeurten houden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:17

Over dat voeren heeft toch niets met het topic meer te maken?
Dan kan je daar beter een eigen topic over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:19

Barbet schreef:
Over dat voeren heeft toch niets met het topic meer te maken?

Mensen vinden het nog altijd een afknapper als paardlief niet 24/7 zich vol kan eten dus daar kwam van onder andere een pension eigenaar (poekkie) toch even een nuance op. Er wordt een beeld geschetst of er maar 2 smaken zijn, onbeperkt of waar ze om 17 uur de laatst portie krijgen die in een uur op is en de volgende ochtend pas om 10 uur weer krijgen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:28

Spenk schreef:
Mensen vinden het nog altijd een afknapper als paardlief niet 24/7 zich vol kan eten dus daar kwam van onder andere een pension eigenaar (poekkie) toch even een nuance op. Er wordt een beeld geschetst of er maar 2 smaken zijn, onbeperkt of waar ze om 17 uur de laatst portie krijgen die in een uur op is en de volgende ochtend pas om 10 uur weer krijgen.

En zelfs als er maar 1 of 2 keer gevoerd wordt, ligt eraan hoeveel hooi je per voerbeurt doet. Ik heb op een pensionstal gestaan waar ze hun portie altijd binnen een uurtje op hadden, nu als mijn paard om 7u s ochtends hooi krijgt heeft die in de avond nog genoeg liggen om aan te knabbelen. Met goede slowfeeders kun je het zelfs tot 1x hooi per 2 dagen ofzo oprekken.

Ik vind het jammer dat stallen het niet vaker in kilo's aangeven en afrekenen, "veel hooi" "extra portie" "6 voerbeurten" dat zegt me allemaal niet hoe goed er voor het paard wordt gezorgd.... Zeg eens dat die maximaal 8/10/15/whatever kilo per dag gaat krijgen, daar kan ik wel iets mee :)

Palmboom95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 10:33

Sky_As schreef:
kastcontrole? je mocht daar vooral heel veel niet. Bijv. geen paardensnoepjes in je kast houden. daar werd dus echt op gecontroleerd. Vond ik heel bijzonder, want wat nou als er spullen uit je kast verdwijnen, hoe ga je dat met de verzekering oplossen als er dus iemand zomaar af en toe in je kast zit.

(ik stond hier overigens niet hoor, ik reed hier een paard van een vriendin) Maar hier heb ik wel echt veel geleerd over wat ik niet zou willen/accepteren op een stal.
Zonder zadel mocht gewoon niet, net zoals zonder hoofdstel niet mocht. Waarom? geen idee, was gevaarlijk ofzo, je mocht niet eens je beugels uit doen tijdens het uitstappen.

En dan waren dit niet eens de gekste regels hoor. Ik heb echt gekke dingen daar gehoord waarvan je oren gaan klapperen.....

Zonder zadel/beugels kan volgens mij een verzekeringstechnische reden hebben. Vroeger werden er op mijn oude stal om de zoveel tijd lessen zonder beugels gereden en uitstappen zonder zadel etc. maar uiteindelijk mocht dit niet meer i.v.m. aansprakelijkheid.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 13:21

Het allergekste vond ik dat toen ik kwam kijken alles wel fijn en mooi leek. Toen ik kwam staan bleek de eigenaar vijf hengsten te hebben staan die wei ig buitenkwamen. En ik een merrie. Dat werd een grote gilpartij. Ik ben naarstig gaan zoeken naar wat anders maar zo makkelijk bleek dat niet.
Na een week liet ze me zien hoe ze uitgezocht had wat voor veulen ze zou krijgen van haar hengst en mijn merrie, had haar er naast verplaatst ( ze stond uit het zicht )e zei ( niet vroeg, maar zei) dat zodra ze hengstig werd ze ze samen los zou gooien.
Diezelfde avond naar een stal gevlucht die echt nergens aan voldeed maar iig geen ongewenste dekkingen gaf. Echt zo bizar.

Ook ooit een eigenaar die dan naast de bak stond en aan zijn kruis begon te eh wrijven. Ook een afknapper.

Beschimmeld hooi, afknapper. Onbesproken meerkosten, ook een afknapper.