Het grote working equitation topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 20:03

xDenies schreef:
God je moet toch ergens beginnen :') Wat maakt het toch uit dat je oefenen voor WE ook WE rijden noemt. Er zijn ergere dingen om je druk om te maken.

Nou precies dit zeg. Je zou er haast maar niet eens meer aan beginnen op deze manier pfff.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-23 21:48

Foreverkliek schreef:
Interessante discussie.
Marco geeft fijn les en is voor mij zeker voor herhaling vatbaar, ergens van de zomer wil ik graag weer naar Elcid om bij hem te lessen.
Maar paard en ik zijn nog zo beginnend dat ik van de mindere goden ook nog genoeg kan leren. En hoewel ik mijn paard graag biomechanisch zo correct mogelijk rij ben ik toch vooral het type meer-lol-met-je- knol. En daarom organiseer ik 11 maart een clinic in het midden van het land. Christa Exalto geeft de les en brengt het heel leuk en voor iedereen toegankelijk. Mocht iemand meer informatie willen, stuur maar een pb.

Waar is die clinic? Ligt een beetje ana wat je midden van het land noemt of het voor ons aan te rijden is

Foreverkliek

Re: Het grote working equitation topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 19:54

Bij mij ligt alles wat in de provincie Utrecht is in het midden :D
De clinic is bij de Valleiruiters in Woudenberg.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:09

ElCid schreef:
Nee, het is geen WE. Je kan er van alles aan "fixen" maar dat maakt niet dat stuntelend door een poortje rijden zonder de juiste hulpen WE is.....heel simpel. Dan ben je aan het oefenen en leren.

Maar ik laat het hierbij, als jullie met obstakels willen stoeien is dat jullie keuze en als jullie WE willen gaan rijden ( wat iets meer is dan door een obstakel heen zien te komen!) is dat ook prima.

Western ruiters rijden ook trailwedstrijden, dus met obstakels, maar dat is ook geen WE. Dat is dus western trail. Binnen de WE bestaan de stijl en speed trail + de dressuur proef + ( soms) met koeien werken. Dus enkel trail rijden/ met obstakels stoeien is geen WE...........

Succes en ik hoop dat de WE in Nederland nog lang bestaat, want zoals gezegd, is het een prachtige sport die het beoefenen waard is.

Ik snap wel wat je bedoeld, denk ik.

Hier hebben we meer dat mensen denken de WE bijna hetzelfde is als TREC want er staan obstakels.
Nu bestaat de TREC ook uit meerdere onderdelen..

Een WE-trail les is naast de obstakels ook vooral dressuurmatig.
Althans bij de lessen die ik heb gevolgd. Eerst kijken hoe het paard reageert op het obstakel an sich,dat kan al een obstakel zijn. Daarna de dressuurmatige aanpak, hoe hoor je de oefening te rijden.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:03

Foreverkliek schreef:

Is het buiten of binnen? Ik zou graag weer wat meer 'actie' willen gaan fotograferen, als jullie uiteraard open staan voor een fotograaf op de dag.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 16:54

Voor mijn rijvereniging (Friesland, Oenkerk) ben ik aan het rondkijken voor een clinic in WE of TREC. Weet iemand hier misschien een instructeur in de buurt die ik daarvoor kan benaderen?

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 18:25

Hester Bischot en Marco Boavista zijn in juni bij jubileum van onze rijvereniging in Hardegarijp geweest om een clinic en demonstratie te geven. Dus Oenkerk kan vast ook. Was erg geslaagd, een aanrader!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 19:21

Marco en Hester rijden het hele land door, Marco komt dus ook bij ons ( Bantega), dus Oenkerk zal geen probleem zijn! Gewoon een berichtje sturen ;-)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 20:07

Drico schreef:
Foreverkliek schreef:

Is het buiten of binnen? Ik zou graag weer wat meer 'actie' willen gaan fotograferen, als jullie uiteraard open staan voor een fotograaf op de dag.

Het is binnen. De binnenbak is 20x80 en de buitenbak 20x40. Dus we doen alles binnen :D
Ik ben een groot liefhebber van actiefotos van mij en mijn paard dus hier kunnen we zeker over praten +:)+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 21:07

Ik had contact gezocht met Marco Boavista maar het is gewoon erg duur om hem helemaal naar BOZ te laten komen. Ik krijg hopelijk volgende week datums om Pedro weer te laten komen en dan eens zien wanneer we een clinic kunnen organiseren op stal :)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-23 22:08

xDenies schreef:
Ik had contact gezocht met Marco Boavista maar het is gewoon erg duur om hem helemaal naar BOZ te laten komen. Ik krijg hopelijk volgende week datums om Pedro weer te laten komen en dan eens zien wanneer we een clinic kunnen organiseren op stal :)

Je kunt ook Margo Timmermans laten komen, die zit meer bij jou in de buurt.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 22:36

Leuk topic, ik haak graag aan! Met mijn vorige paard helaas nooit toegekomen aan WE voor zijn overlijden en mijn jonkie is nog veeeul te jong. :D Leuk om jullie en dit topic alvast te volgen. Als er clinics en wedstrijden zijn omgeving midden Nederland waar gekeken mag worden dan hoor ik 't graag.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 23:34

tennan schreef:
Voor mijn rijvereniging (Friesland, Oenkerk) ben ik aan het rondkijken voor een clinic in WE of TREC. Weet iemand hier misschien een instructeur in de buurt die ik daarvoor kan benaderen?

Voor TREC kan je misschien Wendy Koekoek benaderen van TREC-Noord. http://www.trecnoord.nl/ . http://www.trecnoord.nl/trainingen/ en dan even doorscrollen naar PTV-trainingen op locatie, dan kan je zelf de kosten daarvoor wel uitrekenen.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 09:54

tennan schreef:

Gemma Nienhuis zou je kunnen benaderen
http://rijkunstacademie.nl/wordpress/ov ... -academie/

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:02

Gemma is ook elke maand in Fochteloo voor trainingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:19

Zijn er hier ook mensen die thuis oefeningen van de trail oefenen?

Ik neem sinds kort wel wat oefeningen mee.
Vervang de tonnen voor autobanden en het hek voor een touw tussen twee staanders dan werkt het natuurlijk ook.

Ben ook weer dressuurmatig de training meer aan het oppakken.

Hoop dit jaar wel een keer een WE-wedstrijd te kunnen starten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 17:55

Wij hebben bijna standaard de trail obstakels in onze bak staan; poort, brug, balken, pionnen. Dus als we zin hebben pakken we een obstakel mee tijdens onze dressuurmatige training ;-).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:20

ElCid schreef:
Wij hebben bijna standaard de trail obstakels in onze bak staan; poort, brug, balken, pionnen. Dus als we zin hebben pakken we een obstakel mee tijdens onze dressuurmatige training ;-).

Dat is ideaal maar mijn stalgenoten zullen daar niet blij mee zijn. :D

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 18:37

fransje23 schreef:
[Dat is ideaal maar mijn stalgenoten zullen daar niet blij mee zijn. :D

Hebben wij, gelukkig, geen last van ;) .

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 19:52

Ik bouw 1x in de maand wat op en geef daarin les aan onze pension / manege klanten.
Soms een buiten staander erbij.

En in de manege groepslessen doordeweeks pakken we ook wel eens een oefening mee.

Ene keer gericht op gymnastiseren, andere keer juist wedstrijd gericht.

En tijdens de instructie dagen in de zomer hebben we een WE dag naast de dressuur / spring / freestyle en cross dag.

In het begin deden we vaak iemand uitnodigen met meer ervaring in WE, maar de kosten daarvan zijn behoorlijk en de ruiters op intro en WE1 niveau vinden een lager niveau instructie geen probleem.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:43

Overigens is het bij ons ook mogelijk om de binnenbak te huren met obstakels om te oefenen ( al dan niet met hulp/ les). Omgeving Lemmer, Friesland.

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 20:21

Ik volg al een tijdje! Ik oefen ook vaak WE hindernissen. Grote blauwe ton met een lange bezemsteel, emmers voor de slalom, klein kindernisje, 2 staanders en een longeerlijn voor een poort, balk om er zijwaarts over heen te stappen, een L met balken om achterwaarts eruit te rijden. Zo kan ik nog wel veel meer bedenken om thuis dingen te oefenen.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:48

Ik oefen ook vaak zelf :j Bij ons op stal hebben ze ook echt spullen voor WE, dus dat is wel leuk. Slalom, tonnen, meestal "poort" met longeerlijn, maar we hebben ook een echt hek. Balk voor zijwaarts, tussen balken achterwaarts, ook wel in L vorm, sprongetje.. Ringsteken heb ik ook één keer gedaan toen er op stal een WE dag was, was ook heel leuk. Ik hoop dat we dat binnenkort een keer weer gaan doen :j Sowieso hoop ik dat er binnenkort weer een WE dag komt bij ons op stal, met of zonder ringsteken :)

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 23:58

Ik weet dat er een Fjord meedeed aan een belangrijke wedstrijd, nu zoek ik heel internet af en kan geen filmpje of foto's vinden. Zo jammer....

Daannvd92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-23 09:57

LaPluche schreef:
Ik weet dat er een Fjord meedeed aan een belangrijke wedstrijd, nu zoek ik heel internet af en kan geen filmpje of foto's vinden. Zo jammer....

Bedoel je deze? *D

https://www.youtube.com/watch?v=wcrfM91JV-Q