Mira's PSSM2 verhaal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:47

LyonaHorse: Kwetsbaar dat je telkens weer je verhaal met Mira hier durft te delen! Ik heb er respect voor hoe je voor het paard vecht. Ik hoop dat je je niet teveel aantrekt van de zeer stellige reacties hier in het topic en dat je er wel fijne tips uit kan halen. Hopelijk heb je in het echte leven mensen die met je mee kunnen denken en mee kunnen beslissen wanneer het genoeg is. Dit is namelijk helemaal niet vanachter een computerscherm te beoordelen.
Daarnaast zijn er heel veel mensen die dagelijks met pijn leven en het niet overwegen om uit het leven te stappen. Dit is een mindset van een persoon of van een dier die niet vanaf het internet te zien is.
Veel sterkte en wijsheid in het goede zoeken voor je paard!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 15:59

Femek2902 schreef:
LyonaHorse: Kwetsbaar dat je telkens weer je verhaal met Mira hier durft te delen! Ik heb er respect voor hoe je voor het paard vecht. Ik hoop dat je je niet teveel aantrekt van de zeer stellige reacties hier in het topic en dat je er wel fijne tips uit kan halen. Hopelijk heb je in het echte leven mensen die met je mee kunnen denken en mee kunnen beslissen wanneer het genoeg is. Dit is namelijk helemaal niet vanachter een computerscherm te beoordelen.
Daarnaast zijn er heel veel mensen die dagelijks met pijn leven en het niet overwegen om uit het leven te stappen. Dit is een mindset van een persoon of van een dier die niet vanaf het internet te zien is.
Veel sterkte en wijsheid in het goede zoeken voor je paard!

Dank je! Ik wil ook het hele verhaal hier opschrijven. Ook voor mezelf, en om mijn ervaring met mensen te kunnen delen. Het is jammer dat sommige mensen zo'n felle mening hebben zonder Mira ooit te hebben gezien, terwijl elk pssm paard totaal anders is. Maar ik krijg hier zo veel nuttige tips dat ik wel wil blijven doorgaan.

En alle steun is heel fijn en doet me heel goed, iedereen enorm bedankt daarvoor!

Suliko

Re: Mira's PSSM2 verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:12

Knuffel voor jou LyonaHorse! Je doet alles wat in je macht zit, meer kun je niet doen. Als ze alleen milde pijnstilling krijgt is het denk ik niet gek dat de pijn daar doorheen breekt. Maar lastig is het wel. Je staat ook pas aan het begin van een management vinden die bij haar past en dat zal ook met de seizoenen en omstandigheden weer verschillen, dat kost tijd.
Normale gedragingen zijn inderdaad geen graadmeter voor pijn, maar reactief zijn, nog in contact zijn met soortgenootjes en je mens, is wat anders dat je afzonderen en niet meer reageren. Ik denk dat TS door het hele topic heen heeft laten zien dat ze er realistisch in staat.

Wij hebben afgelopen juni onze hond in moeten slapen. Ze at niet meer en de klachten begonnen zich op te stapelen. We hebben nog een test laten doen om te achterhalen waarom ze niet meer at, maar daar kwam eigenlijk uit dat ze geen goed celmateriaal meer had. Dus los van de oorzaak, was haar lichaam gewoon op. Ze was nog wel vrolijk en zichzelf en we hadden het vast nog wel kunnen rekken, maar wij vonden het wel belangrijk dat ze kon gaan als zichzelf en niet als een weggekwijnde ziel die er nog maar amper is. Anderen hadden dat misschien te vroeg gevonden, zo maakt iedereen een eigen beslissing en dat is ook een proces. Maar ik denk dat de meeste eigenaren die zielsveel van hun dieren houden wel aanvoelen wanneer het genoeg is voor hun dier.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 16:14

Eerst gewoon maar eens aankijken hoe ze op de seizoenen reageert. Ze staat er nu nog niet eens 3 maanden toch?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 16:26

Ik heb Mira nu bijna 6 maanden. Ik weet pas een maand dat ze pssm heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:57

Er zijn eigenaren die daar een stukje langer over doen om die diagnose boven water te krijgen.
Mede door je goed in te lezen op reacties en die ook ter harte te neemt.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 19:37

Ik heb bij de dierenarts Metacam gehaald voor als ze een slechte periode heeft. Vandaag gaat wel wel iets beter met Mira, maar ze zondert zich wel af...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:48

Heb je voor jezelf een tijdsbestek waarin je een verbetering door het dieet wilt zien?

Ik snap dat ze niet direct "fit" is met zo'n dieet en dat meerdere factoren meespelen...

Maar misschien wel zo "eerlijk" om een bepaalde periode te geven en dan te bekijken of ze meer goede of slechte dagen heeft

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 19:55

hagelslag schreef:
Heb je voor jezelf een tijdsbestek waarin je een verbetering door het dieet wilt zien?

Ik snap dat ze niet direct "fit" is met zo'n dieet en dat meerdere factoren meespelen...

Maar misschien wel zo "eerlijk" om een bepaalde periode te geven en dan te bekijken of ze meer goede of slechte dagen heeft

Nee want ik zou echt niet weten wanneer ik verandering zou moeten gaan zien.
Ik blijf kijken tot wanneer het nog gaat.

Ik ga dat elektrolyten spul kopen, kijken of dat wat doet. En op aanraden van Hannanas ga ik appelsap door haar water doen waardoor ze meer gaat drinken. Dat kan nooit kwaad!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:59

Als je voor jezelf op de kalender bij houd of ze een goede of een slechte dag heeft. Of een matige dag.

Dan heb je een eerlijker beeld denk ik.
En dan heb je ook voor jezelf een duidelijker beeld of het de goede kant op gaat of niet

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 20:00

hagelslag schreef:
Als je voor jezelf op de kalender bij houd of ze een goede of een slechte dag heeft. Of een matige dag.

Dan heb je een eerlijker beeld denk ik.
En dan heb je ook voor jezelf een duidelijker beeld of het de goede kant op gaat of niet

Goed idee! Dat is idd wel een slimme! Dank je!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:01

Bijvoorbeeld met kleurtjes werken...
Groen is goed rood is slecht en oranje is niet goed en niet slecht

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-22 20:36

Ik heb een therapie deken besteld voor Mira, misschien kan die helpen om de spierspanningen weg te halen. Geen idee of het helpt, maar ik wil het op zijn minst proberen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:12

Een dagboek bijhouden is zeker nuttig. Met externe factoren zoals weer, stress, maar ook dingen als dierenarts, hoefsmid, ontwormingen etc. En hoe ze zich voelt.

Binnen 6 weken zou je verandering moeten zien met het dieet, dat is de cyclus van de cellen in het lichaam om zo te zeggen. Na 6 weken kan je eventueel gaan spelen met doseringen en toevoegingen.

Ze heeft k1 toch? Er zijn ook k1 paarden die baad hebben bij Q10, geen idee of dat al was genoemd.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 10:23

Vraagje maar weer, de hittegolf is vannacht afgelopen, het regent nu eindelijk!
Voor Mira niet zo top, ik heb haar de afgelopen dagen extra vitamine gegeven als voorbereiding.
Ze staat relatief droog (de schuilstal is nog niet klaar, daar kunnen ze nog niet in.)

Ik heb haar 2 zweetdekens opgedaan en een regendeken. Dit is voor nu zeker warm genoeg.
Maar het is nu nog 27 graden (15 graden koeler dan gisteren) en het gaat nog meer zakken in temperatuur.

Dus ik wil vast gevoerde dekens gaan kopen. Alleen, welke dikte zal ik doen? 50 gram, 100 gram of nog meer? Het moet ook niet te warm zijn, maar ik kom er echt niet uit... (ik heb tot Mira kwam nog nooit dekens nodig gehad voor de paarden)
En zal een halsstuk verstandig zijn?

Verder gaat het goed met haar, mede door de voorbereiding denk ik. Ik had het veel erger verwacht.
Dus dat valt heel erg mee!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:30

Ik zou met liners gaan werken. Dus een goed merk regendeken, waar je onderdekens bij kunt kopen. Dan heb je altijd wat in huis en kun je wisselen. Merken als Bucas, Amigo, Rambo, Horseware.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 10:31

Daihyo schreef:
Ik zou met liners gaan werken. Dus een goed merk regendeken, waar je onderdekens bij kunt kopen. Dan heb je altijd wat in huis en kun je wisselen. Merken als Bucas, Amigo, Rambo, Horseware.

Dat is een goed idee! Dank je wel!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:43

Een pssm er kan prima tegen regen en kou. Die van mij staat ook veel buiten. Ik heb voor de winter een stal waar ze in de nacht staat (meer om zeker te stellen dat ze voldoende ligt zodat haar spieren rust krijgen) maar zo lang ze zelf niet aangeeft dat haar “snachts op stal” tijd is aangebroken blijft ze nog buiten. En dat is ook in de herfst bij veel regen. Afgelopen jaar heeft ze vanaf half december tot maart de nachten binnen gestaan.

regen kunnen ze dus hebben Maar niet op de spieren in de bovenlijn. Wat je dus moet doen is zorgen dat de rug ten alle tijde droog blijft. Dit kan door een vliegendeken met waterdichte bovenkant bij warm weer of een regendeken als het minder warm is.

Dus: altijd droog. Dat is de regel. Je hoeft ze niet overdreven warm aan te kleden. Je moet gewoon kijken wanneer je paard aangenaam is. Twee fleecedekens en een regendeken bij 27 graden is veel te warm. Alleen een regendeken is eigenlijk al te warm.

Ik heb het al eerder gezegd: fleecedekens zijn leuk om een paar uurtjes op te warmen op stal als er iets misgaat. Absoluut niet als deken of onderdeken voor lange tijd. Het triggert de spieren door wrijving Dus alsjeblieft gooi de zweetdekens eraf en gebruik ze ook niet meer als deken om lang op te houden. Ook als je een deken koopt Aub een gladde en geen met fleece aan de binnenkant.

Ik zweer bij de liners van horseware. Ik heb een 0 gram en een 400 gram buitendeken en liners (100,200,300,450 gram) zodat je het beste kunt inspelen op wat je paard op dat moment nodig heeft. Maar bij jou wordt het niet zo koud denk ik?

Ik zou gaan voor een amigo bravo met losse hals of iets in die richting met een liner 100 gram en voor de winter een 200 gram achter de hand.

Met echt guur weer (combinatie van koude wind en regen) heb ik een hals aan m’n deken (50 gram) die hals maakt heel veel verschil.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:46

Hier ook dekens met liners gekocht voor komende winters. Afgelopen winter (toen nog geen diagnose, wel vermoeden) voor het eerst dekens gebruikt en dit maakte voor mijn paard veel verschil. Daarom nu geïnvesteerd in goede dekens met liners. Die van mij moet echt een halsstuk om, die verkrampt echt in de halsspieren als deze koud worden.
Verder raad ik je aan om de berichten van Pluisje nog eens na te lezen. Dit zijn echt de beste en meest uitgebreide adviezen hier in het topic, ook over de dekens.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 10:48

pluisje88 schreef:
Een pssm er kan prima tegen regen en kou. Die van mij staat ook veel buiten. Ik heb voor de winter een stal waar ze in de nacht staat (meer om zeker te stellen dat ze voldoende ligt zodat haar spieren rust krijgen) maar zo lang ze zelf niet aangeeft dat haar “snachts op stal” tijd is aangebroken blijft ze nog buiten. En dat is ook in de herfst bij veel regen. Afgelopen jaar heeft ze vanaf half december tot maart de nachten binnen gestaan.

regen kunnen ze dus hebben Maar niet op de spieren in de bovenlijn. Wat je dus moet doen is zorgen dat de rug ten alle tijde droog blijft. Dit kan door een vliegendeken met waterdichte bovenkant bij warm weer of een regendeken als het minder warm is.

Dus: altijd droog. Dat is de regel. Je hoeft ze niet overdreven warm aan te kleden. Je moet gewoon kijken wanneer je paard aangenaam is. Twee fleecedekens en een regendeken bij 27 graden is veel te warm. Alleen een regendeken is eigenlijk al te warm.

Ik heb het al eerder gezegd: fleecedekens zijn leuk om een paar uurtjes op te warmen op stal als er iets misgaat. Absoluut niet als deken of onderdeken voor lange tijd. Het triggert de spieren door wrijving Dus alsjeblieft gooi de zweetdekens eraf en gebruik ze ook niet meer als deken om lang op te houden. Ook als je een deken koopt Aub een gladde en geen met fleece aan de binnenkant.

Ik zweer bij de liners van horseware. Ik heb een 0 gram en een 400 gram buitendeken en liners (100,200,300,450 gram) zodat je het beste kunt inspelen op wat je paard op dat moment nodig heeft. Maar bij jou wordt het niet zo koud denk ik?

Ik zou gaan voor een amigo bravo met losse hals of iets in die richting met een liner 100 gram en voor de winter een 200 gram achter de hand.

Met echt guur weer (combinatie van koude wind en regen) heb ik een hals aan m’n deken (50 gram) die hals maakt heel veel verschil.

Dank je wel voor je uitgebreide verhaal weer Pluisje! Mira kan juist minder goed tegen kou. Als ik haar niet zo dik inpak, (ook als het droog is) is ze de volgende dag veel erger.
Maar dit zal per paard verschillen.

Ik voel meerdere keren per dag of ze het niet te warm heeft, en ik gebruik nu zweetdekens omdat ik domweg nog niks anders heb. Daarom vraag ik nu maar weer advies, omdat ik andere dekens nodig heb en er echt nul verstand van heb :+

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 10:54

Ik heb van Rambo alle diktes waterdichte dekens en alle diktes liners, zo kan ik alle kanten op.
Ideaal ook als een keer iets ingeregend of stuk gaat, kun je altijd met liners een zelfde dikte vervangend er op gooien.

Afgelopen winter was de eerste winter dat mijn pssm paard niks deed aan werk vanwege zijn peesblessure en ik merkte dat het toen veel lastiger was om hem warm te houden dan wanneer ik hem geschoren had en dagelijks aan het werk.
Ik heb hem nog nooit zo dik in de dekens gehad zonder hem te scheren, heel bizar en ook helemaal niet mijn stijl zo dik inpakken, maar hij bleek het even nodig te hebben.

Met regenachtig weer en hogere temp heb ik de Rambo summer op of een hele dunne regendeken, bij een paar spetters staat hij bloot.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:00

Oké wil je letterlijk een lijstje wat je moet kopen?

1. Een vliegendeken met uv wering (ik heb amigo aussie, hoody vindt ze helemaal top maar is wel erg warm)

2. Een vliegendeken met een waterdichte rug. Ik heb de amigo en de busse rainfly. De busse vind ik haar nog bijna mooier passen dan de amigo.

2. Lichte 0 grams regendeken met afneembare hals. Amigo bravo. (Amigo bravo heeft andere vorm dan rambo en Rhino die qua Snitt hetzelfde vallen) bucas ligt meestal niet denderend op de meeste paarden. Te smal in de schouders. Op echt smalle paarden liggen ze wel goed is mijn ervaring)

3. Liner 100 gram

4. Liner 200 gram

Richtlijn:
Boven de 12 graden droog: vliegendeken
Boven de 12 graden regen: waterdichte vliegendeken.
Onder de 12 graden: regendeken.
Combi van koud en neerslag (in de winter) : hals aan de regendeken

Liners doe ik naar wens. Meestal begin ik half tot eind september met de 100 gram en bouw op als het koud wordt. Een dag te warm? Dan doe ik er ook echt een minder warme liner onder.

Er is geen paard die bij 27 graden twee fleecedekens en een regendeken nodig heeft. Wat je er ook van denkt: haal het er aub af. Het is gewoon niet gezond.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 11:04

Ik pak haar echt niet voor niks zo dik in. Het is in 1 nacht 15 graden koeler geworden, en als ik haar niet zo warm inpak dan maak ik het zo veel erger. Als ze gewent is aan de temperatuur dan doe ik weer minder tot overdag geen dekens op, maar nu kijk ik per uur hoe warm het is en hoeveel ze nodig heeft.
En blijkbaar doe ik het zo goed want Mira heeft nergens last van, ze ziet er beter uit dan de afgelopen dagen en is niet heel warm onder de dekens.

Maar bedankt voor het lijstje.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-22 11:06

Nouvel schreef:
Afgelopen winter was de eerste winter dat mijn pssm paard niks deed aan werk vanwege zijn peesblessure en ik merkte dat het toen veel lastiger was om hem warm te houden dan wanneer ik hem geschoren had en dagelijks aan het werk.
Ik heb hem nog nooit zo dik in de dekens gehad zonder hem te scheren, heel bizar.

Jup ook mijn ervaring. Of ze nu werken of niet: wel scheren! Geeft echt zo veel meer comfort voor het paard!

Ik heb zelfs wel eens geschoren en meteen daarna dezelfde deken op gelaten als ze daarvoor op had zonder extra dikte toe te voegen en ze was toch meteen veel comfortabeler.

Die van mij was je gelooft het bijna niet koud onder 750 gram met hals. Uit frustratie scheerapparaat gepakt en daarna zelfde dekens op gedaan. Ze was meteen super comfortabel en een dag later kon er zelfs een dunnere liner onder omdat ze echt warm was!

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-22 11:08

Weten jullie waarom scheren dan beter is? En wanneer beginnen jullie met scheren?