Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Femek2902 schreef:LyonaHorse: Kwetsbaar dat je telkens weer je verhaal met Mira hier durft te delen! Ik heb er respect voor hoe je voor het paard vecht. Ik hoop dat je je niet teveel aantrekt van de zeer stellige reacties hier in het topic en dat je er wel fijne tips uit kan halen. Hopelijk heb je in het echte leven mensen die met je mee kunnen denken en mee kunnen beslissen wanneer het genoeg is. Dit is namelijk helemaal niet vanachter een computerscherm te beoordelen.
Daarnaast zijn er heel veel mensen die dagelijks met pijn leven en het niet overwegen om uit het leven te stappen. Dit is een mindset van een persoon of van een dier die niet vanaf het internet te zien is.
Veel sterkte en wijsheid in het goede zoeken voor je paard!
hagelslag schreef:Heb je voor jezelf een tijdsbestek waarin je een verbetering door het dieet wilt zien?
Ik snap dat ze niet direct "fit" is met zo'n dieet en dat meerdere factoren meespelen...
Maar misschien wel zo "eerlijk" om een bepaalde periode te geven en dan te bekijken of ze meer goede of slechte dagen heeft
pluisje88 schreef:Een pssm er kan prima tegen regen en kou. Die van mij staat ook veel buiten. Ik heb voor de winter een stal waar ze in de nacht staat (meer om zeker te stellen dat ze voldoende ligt zodat haar spieren rust krijgen) maar zo lang ze zelf niet aangeeft dat haar “snachts op stal” tijd is aangebroken blijft ze nog buiten. En dat is ook in de herfst bij veel regen. Afgelopen jaar heeft ze vanaf half december tot maart de nachten binnen gestaan.
regen kunnen ze dus hebben Maar niet op de spieren in de bovenlijn. Wat je dus moet doen is zorgen dat de rug ten alle tijde droog blijft. Dit kan door een vliegendeken met waterdichte bovenkant bij warm weer of een regendeken als het minder warm is.
Dus: altijd droog. Dat is de regel. Je hoeft ze niet overdreven warm aan te kleden. Je moet gewoon kijken wanneer je paard aangenaam is. Twee fleecedekens en een regendeken bij 27 graden is veel te warm. Alleen een regendeken is eigenlijk al te warm.
Ik heb het al eerder gezegd: fleecedekens zijn leuk om een paar uurtjes op te warmen op stal als er iets misgaat. Absoluut niet als deken of onderdeken voor lange tijd. Het triggert de spieren door wrijving Dus alsjeblieft gooi de zweetdekens eraf en gebruik ze ook niet meer als deken om lang op te houden. Ook als je een deken koopt Aub een gladde en geen met fleece aan de binnenkant.
Ik zweer bij de liners van horseware. Ik heb een 0 gram en een 400 gram buitendeken en liners (100,200,300,450 gram) zodat je het beste kunt inspelen op wat je paard op dat moment nodig heeft. Maar bij jou wordt het niet zo koud denk ik?
Ik zou gaan voor een amigo bravo met losse hals of iets in die richting met een liner 100 gram en voor de winter een 200 gram achter de hand.
Met echt guur weer (combinatie van koude wind en regen) heb ik een hals aan m’n deken (50 gram) die hals maakt heel veel verschil.
Nouvel schreef:Afgelopen winter was de eerste winter dat mijn pssm paard niks deed aan werk vanwege zijn peesblessure en ik merkte dat het toen veel lastiger was om hem warm te houden dan wanneer ik hem geschoren had en dagelijks aan het werk.
Ik heb hem nog nooit zo dik in de dekens gehad zonder hem te scheren, heel bizar.