Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:34

Avalanche schreef:
In die dingen is het niet handig om op je gevoel af te gaan :) als ze de eerste 7 jaar overleven, kun je er vanuit gaat dat ze redelijk stevig in elkaar zitten :)

Daar zou ik ook niet helemaal van uit gaan haha.
Mijn huidige merrie kreeg pas op haar 13e haar eerste blessure ;) .

Jonkies keuren is ook belangrijk, maar bij de echt onbeleerde kan dat soms lastig zijn als ze longeren etc. Niet kennen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:35

Avalanche schreef:
In die dingen is het niet handig om op je gevoel af te gaan :) als ze de eerste 7 jaar overleven, kun je er vanuit gaat dat ze redelijk stevig in elkaar zitten :)

Of, zoals een kennis het benoemde: als ze gezond 15 worden, moet je er t.z.t. zelf een einde aan maken. Die paarden hebben alles overleeft, die gaan niet meer vanzelf dood.

Als ik zo om me heen kijk, snap ik zijn uitspraak wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:35

ikke schreef:
Avalanche schreef:

Of, zoals een kennis het benoemde: als ze gezond 15 worden, moet je er t.z.t. zelf een einde aan maken. Die paarden hebben alles overleeft, die gaan niet meer vanzelf dood.

Als ik zo om me heen kijk, snap ik zijn uitspraak wel.

Die 14/15 ken ik idd ook. 7 is nog te jong. Hoewel het meer een gezegde is als een waarheid, maar dan heb je wel een paard wat belast is en lang en breed uitgegroeid. Met 7 nog niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:24

Ik heb voor een fokker gereden en het is bedroevend hoeveel jonge paarden niet goed zijn, hoe netjes ze ook opgroeien. Niet dat ze allemaal stuk zijn, hoor. Maar elk paard is er een teveel.

Eentje wilde maar niet oké worden met het harnachement. Dan ga ik er niet mee verder. Er moet iets aan de hand zijn als ze zó panisch blijven op een zadel en singel. Hij was helemaal gekeurd en goed bevonden. De paarden werden daar vaak om de x tijd gekeurd (ook om te bepalen of je een paard door laat rijden of niet). Bleek er uiteindelijk een fractuur te zitten in het bekken. Was lastig om dat goed op de foto te krijgen. Het was ook iets wat je verder totaal niet aan hem zag. Hij is uiteraard ingeslapen. Er was verder helemaal niets aan te zien. Bewoog los ook echt fantastisch. En zo waren er wel meer voorbeelden. Ook eentje die echt in no time spat ontwikkelde. Die is alleen nog maar als draagmerrie ingezet.

Ik heb zelf geen problemen met een ouder paard dat bewezen functioneert met een bemerking. Nu ben ik niet echt een doorsnee persoon, want ik heb tot nu toe geen causaal verband kunnen ontdekken (puur eigen ervaring!!) tussen de keuringsuitslag en de gezondheid van een paard of de pech/geluk die je ermee hebt. Toch vind ik een jong paard spannender dan een oudere.

Overigens heb ik ook eens een paard mogen trainen dat klinisch afgekeurd was op de rug (negatief advies i.v.m. verhoogd risico). Na enkele maanden training was de rug zo ontzettend verbeterd dat het geen bemerking meer was. Dierenartsen waren positief verbaasd. Dat kon natuurlijk twee kanten op. Ik durfde het in dit specifieke geval aan om erop te stappen. Het was echt een fantastisch paard en ik had hem graag zelf willen hebben. In veel gevallen was het misschien al wel einde oefening geweest na die eerste keuring.

Anoniem

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:38

Dat is het ook he, het werkt per situatie ook nog eens verschillend.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:45

Babootje schreef:
CalipsoLover schreef:
Gefeliciteerd aan degene die een pony/paard gevonden hebben! Knappe PRE idd <3

Daantjuh: Ik heb mijn merrie bij aankoop klinisch en RX laten keuren. Dat was allemaal super goed dus laat ze nu niet weer keuren, koper mag van mij uiteraard overkeuren. Ik zou persoonlijk altijd klinisch laten overkeuren, RX hangt af van hoe lang geleden de RX foto's gemaakt zijn en de leeftijd van het paard. Maar ik vind het persoonlijk wel altijd al handig als een paard gekeurd is op voorhand.

Maar hoe lang is dat geleden CL?

2020, ik ga ze niet laten overkeuren voor verkoop. Op een jaar kan inderdaad veel gebeuren, daarom heb ik er ook absoluut geen bezwaar tegen als iemand anders haar nog eens wil laten keuren, zowel klinisch als RX. Gelukkig heeft Marie nog nooit een dag mank gelopen of nog nooit iets voor gehad op de weide. Voor mij is een goede thuis ook belangrijker dan de prijs, ik ben niet op geld uit. Natuurlijk is het geen goedkoop paard, maar ik ben 23, volop bezig met mijn studies, ik heb echt geen interesse om haar nog een keer te laten keuren om er dan misschien nog 5000 euro extra uit te persen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:07

_Lorette_ schreef:
Overigens heb ik ook eens een paard mogen trainen dat klinisch afgekeurd was op de rug (negatief advies i.v.m. verhoogd risico). Na enkele maanden training was de rug zo ontzettend verbeterd dat het geen bemerking meer was. Dierenartsen waren positief verbaasd. Dat kon natuurlijk twee kanten op. Ik durfde het in dit specifieke geval aan om erop te stappen. Het was echt een fantastisch paard en ik had hem graag zelf willen hebben. In veel gevallen was het misschien al wel einde oefening geweest na die eerste keuring.

Ik heb dat met een paard met beginnende KS idd ook gedaan, en een paar maanden consequent en gericht trainen was het paard echt enorm verbeterd.
Mensen onderschatten het effect van goede training.

Anderzijds blijft een zwakke plek wel een zwakke plek en moet je daar in de rest van het leven ook rekening mee houden, ook qua verkoop.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:27

Avalanche schreef:

Nou, Fly was 9 toen ik haar kocht, leek stevig zat in elkaar te zitten ;) wel ongelijke voorvoeten en geen rx keuring bij de aankoop (eigen schuld, dikke bult, I know :') ). Ook nogal vaag verhaal, ze is al minstens eenmaal een projectpaard geweest, vermoedelijk verwaarloosd geweest ook. Bleek extreem slecht straalbeen en HKO te hebben zonder klassieke symptomen om het zo te noemen (geen aanhoudende vage kreupelheden, altijd op de hielen landen met de aangetaste voet en dat zonder ijzers ook), wel een reeks compensatie peesblessures. Ook wat gevoeligheid op het harde wat destijds op hoefsmidsfouten afgeschoven werd...

Waar ik nu op vast loop - zo liep ze terwijl ze zo kapot was:

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie dagelijks paarden op MP en sporthorses die veel stijver, meer gespannen en in alle andere opzichten slechter lopen. Paarden die "zomaar" gevoelig zijn op het harde. En dan denk ik stiekem, als mijn paardje zo liep terwijl die niet te redden was, wat moeten al die "gezonde" paarden dan mankeren...?

Ja, ja, ik weet het, n=1 is anekdotisch bewijs zonder echte waarde ;) maar het is dus iets wat ik niet zo 123 kan loslaten. Ik denk ook dat de betekenis van "bewezen functioneren" heel erg kan verschillen per peroon en doel dat die voor do ogen heeft, die paarden die zo stijf als een hark sterren lopen te kijken met allemaal startgezwiep en drama functioneren volgens sommigen ook goed zolang ze maar niet onregelmatig zijn... Niet aanvallend bedoeld trouwens tegenover wie dan ook in deze discussie :) meer iets wat me op basis van advertentiesites te binnen schiet.

Met jonkies bedoel ik overigens jonge paarden die wel onder het zadel lopen, jonger dan 3-4 durf ik niet aan juist omdat ze ook zo kwetsbaar zijn qua gezondheid. Te veel gezonde jaarlingen gezien die toch nooit gezonde rijpaarden zijn geworden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:31

CalipsoLover schreef:
2020, ik ga ze niet laten overkeuren voor verkoop. Op een jaar kan inderdaad veel gebeuren, daarom heb ik er ook absoluut geen bezwaar tegen als iemand anders haar nog eens wil laten keuren, zowel klinisch als RX. Gelukkig heeft Marie nog nooit een dag mank gelopen of nog nooit iets voor gehad op de weide. Voor mij is een goede thuis ook belangrijker dan de prijs, ik ben niet op geld uit. Natuurlijk is het geen goedkoop paard, maar ik ben 23, volop bezig met mijn studies, ik heb echt geen interesse om haar nog een keer te laten keuren om er dan misschien nog 5000 euro extra uit te persen.

Er een bezwaar tegen hebben als iemand haar nog eens laat overkeuren zou al helemaal raar zijn, toch?

Als de foto's zo oud zijn als die van jou dan moeten ze zeker over gedaan. De foto's die je hebt zeggen helemaal niets over de situatie van nu. Als koper wil ik recente foto's of de keuring betaald hebben door de verkoper bij een negatief advies. Dan heb ik het natuurlijk niet over een paard van ca 5000 want dan weet je eigenlijk al dat de kans groot is dat er iets zit. Als ik dat niet kan afspreken bij een prijs van pakweg 10K of meer, dan ga ik het paard niet kopen.

Er is nog een andere reden waarom je het zou willen doen. In ieder geval RX. Klinisch is zo'n moment opname; dat moet je gewoon doen op het moment van verkoop.
Ten eerste vinden kopers dat heel fijn. (ik zelf ook :D ) en zijn dan eerder geneigd om te gaan kijken. Het kan jou dus meer geïnteresseerde kopers opleveren.
Ten tweede kan het altijd dat zich in dat jaar dat jij haar hebt een bemerking heeft ontwikkeld. Dat gebeurt wel vaker in het eerste jaar van belasting. Dat wil niet altijd een bezwaar zijn voor verkoop, maar soms wel. Je kunt dan eigenlijk direct je verkoopprijs daar al op aanpassen. In plaats van dat je ter plekke nog moet gaan onderhandelen als dat überhaupt dan nog kan. Als je al weet wat er zit en je een goed advies van jouw DA hebt over een eventuele prognose, kun je je daar ook veel beter op de verkoop voorbereiden.
Ten derde: Als je je paard zelf laat keuren heb je alles in eigen hand. Dan heb je invloed op de kwaliteit van de foto's en voorkom je een negatief advies bij een andere veearts die zijn klant helpt om de prijs naar beneden te krijgen (want dat gebeurt soms ook).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:36

Fly_high schreef:
Avalanche schreef:

Nou, Fly was 9 toen ik haar kocht, leek stevig zat in elkaar te zitten ;) wel ongelijke voorvoeten en geen rx keuring bij de aankoop (eigen schuld, dikke bult, I know :') ). Ook nogal vaag verhaal, ze is al minstens eenmaal een projectpaard geweest, vermoedelijk verwaarloosd geweest ook. Bleek extreem slecht straalbeen en HKO te hebben zonder klassieke symptomen om het zo te noemen (geen aanhoudende vage kreupelheden, altijd op de hielen landen met de aangetaste voet en dat zonder ijzers ook), wel een reeks compensatie peesblessures. Ook wat gevoeligheid op het harde wat destijds op hoefsmidsfouten afgeschoven werd...

[ [url=m/0m1uNj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ER4QIn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zie dagelijks paarden op MP en sporthorses die veel stijver, meer gespannen en in alle andere opzichten slechter lopen. Paarden die "zomaar" gevoelig zijn op het harde. En dan denk ik stiekem, als mijn paardje zo liep terwijl die niet te redden was, wat moeten al die "gezonde" paarden dan mankeren...?

Ja, ja, ik weet het, n=1 is anekdotisch bewijs zonder echte waarde ;) maar het is dus iets wat ik niet zo 123 kan loslaten. Ik denk ook dat de betekenis van "bewezen functioneren" heel erg kan verschillen per peroon en doel dat die voor do ogen heeft, die paarden die zo stijf als een hark sterren lopen te kijken met allemaal startgezwiep en drama functioneren volgens sommigen ook goed zolang ze maar niet onregelmatig zijn... Niet aanvallend bedoeld trouwens tegenover wie dan ook in deze discussie :) meer iets wat me op basis van advertentiesites te binnen schiet.

Met jonkies bedoel ik overigens jonge paarden die wel onder het zadel lopen, jonger dan 3-4 durf ik niet aan juist omdat ze ook zo kwetsbaar zijn qua gezondheid. Te veel gezonde jaarlingen gezien die toch nooit gezonde rijpaarden zijn geworden.

Het feit dat jij ziet dat paarden niet los door het lijf lopen, geeft je al een voorsprong op de rest, die zulke paarden wel door een keuring trekken en dan tijdens die keuring "ontdekken" dat het paard niet goed is, of later het zoveelste "kapotte paarden topic" op Bokt zetten.

Ik blijf het bijzonder vinden dat mensen blijven roepen dat je geen rontgen-ogen hebt, maar jij behoort duidelijk al tot die selecte groep mensen die ze wel heeft +:)+

}>

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 12:48

Avalanche schreef:
Ik heb dat met een paard met beginnende KS idd ook gedaan, en een paar maanden consequent en gericht trainen was het paard echt enorm verbeterd.
Mensen onderschatten het effect van goede training.

Anderzijds blijft een zwakke plek wel een zwakke plek en moet je daar in de rest van het leven ook rekening mee houden, ook qua verkoop.

In dit geval zat er geen KS, maar was de rug wel bijzonder week. Vandaar alleen de klinische 'afkeuring'. Aan de vereniging liep eens een paard dat echt last had van KS en met aangepaste training er weer helemaal was, dus ik snap dat je in zo'n geval ook erg veel vooruitgang kunt boeken!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:16

Ja punt is dat een blessure niet per se het einde van alles is.

Ik heb overigens ook heel goede paarden voor minder dan 5000 gekocht, laten keuren en goed. Die waren alleen op andere vlakken heel wat werk :') 't is helemaal niet omdat een paard goedkoop is, dat ze niet gezond zijn.

Overigens was mijn prachtige zwarte kind iets duurder dan dat. Maar ik had er een heel goed gevoel bij, wat bevestigd werd door de keuring en 3 weken later had ik mijn prachtige paard thuis :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:20

Fly_high schreef:
Avalanche schreef:

[ [url=m/0m1uNj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ER4QIn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh, maar ik zie ook zat paarden die volgens eigenaren gewoon goed zijn, terwijl ik er geld op in durf te zetten at ze dat niet zijn. Alleen niet stokkreupel, nee. Mij noemen ze extreem voorzichtig, omdat de keren dat ik naar kliniek ga er voor de meeste mensen echt niks te zien is. Ik voel dan wel wat of er zit een lichte zwelling die andere zouden negeren. Helaas heb ik wel altijd gelijk :+ Maar zelfs de dierenarts geeft aan dat het grootste deel van de mensen met dat beeld gewoon doorrijden omdat ze het niet merken, of als het paard 2 weken niet goed liep daarna gewoon verder gaan zonder onderzoek. En dan komen ze pas bij de kliniek als het echt kapot is.

Dus aan de ene kant ben ik heel blij dat ik het blijkbaar snel zie of voel, aan de andere kant word ik wel een zeikerd genoemd en vinden ze het opbouwen maar debiel langzaam :')

Qua blessures, nee hoeft niet het eind van alles te zijn. Maar er zijn er zat die ik gewoon niet wil hebben omdat ik gewoon onbezorgd wil genieten. Ook al hebben ze met die blessures jaren rondgelopen nog, maar was voor mij toch niet fijn.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-03-22 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:21

Mijn bezichtiging gistermiddag is heel positief uitgepakt, het is echt precies wat ik zoek. Morgen nog keuren en als alles dan goed is lekker mee naar huis. :D

Ik had niet verwacht dat ik zo snel al een match zou vinden omdat ik vaak toch wel zo'n meh gevoel heb of iets aan te merken en niet zo snel denk wow dit is echt een paard dat ik voor mezelf zou willen hebben. Daarom voelt het wel wat snel, maar het voelt ook heel goed gelukkig.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:31

Baileyi schreef:
Mijn bezichtiging gistermiddag is heel positief uitgepakt, het is echt precies wat ik zoek. Morgen nog keuren en als alles dan goed is lekker mee naar huis. :D

Ik had niet verwacht dat ik zo snel al een match zou vinden omdat ik vaak toch wel zo'n meh gevoel heb of iets aan te merken en niet zo snel denk wow dit is echt een paard dat ik voor mezelf zou willen hebben. Daarom voelt het wel wat snel, maar het voelt ook heel goed gelukkig.

Spannend nog even! Ik duim voor je dat ie morgen mee kan :D

Wat voor een paard/pony is het?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:32

Baileyi schreef:

Hey wat leuk voor je!!! Ik duim dat de keuring goed is, en dan heb je je nieuwe maatje :D

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:35

Ik kom me helaas ook melden in dit topic. Had gehoopt dat het nog lang niet aan de orde was, maar ik heb mijn paard vorige maand moeten laten gaan i.v.m. een breuk in zijn bovenbeen.
Het zal voor mij nog wel meer op lange termijn zijn dat ik echt fanatiek ga zoeken, moet eerst nog flink gaan sparen met de huidige prijzen!
Maar kom graag alvast meekletsen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:36

Spannend allemaal hoor Bailey, ik duim :j

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:38

_coquette_ schreef:
Ik kom me helaas ook melden in dit topic. Had gehoopt dat het nog lang niet aan de orde was, maar ik heb mijn paard vorige maand moeten laten gaan i.v.m. een breuk in zijn bovenbeen.
Het zal voor mij nog wel meer op lange termijn zijn dat ik echt fanatiek ga zoeken, moet eerst nog flink gaan sparen met de huidige prijzen!
Maar kom graag alvast meekletsen!

Wat verdrietig zeg van je paard. :knuffel:

Veel succes met sparen en in de uiteindelijke zoektocht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:46

Ach wat verdrietig coquette. Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:51

Baileyi schreef:

Wat leuk, en snel ook.
Hopelijk kan hij/zij gauw mee naar huis.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 13:56

Sterkte met het verlies!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:04

Babootje schreef:
CalipsoLover schreef:

Er een bezwaar tegen hebben als iemand haar nog eens laat overkeuren zou al helemaal raar zijn, toch?

Als de foto's zo oud zijn als die van jou dan moeten ze zeker over gedaan. De foto's die je hebt zeggen helemaal niets over de situatie van nu. Als koper wil ik recente foto's of de keuring betaald hebben door de verkoper bij een negatief advies. Dan heb ik het natuurlijk niet over een paard van ca 5000 want dan weet je eigenlijk al dat de kans groot is dat er iets zit. Als ik dat niet kan afspreken bij een prijs van pakweg 10K of meer, dan ga ik het paard niet kopen.

Er is nog een andere reden waarom je het zou willen doen. In ieder geval RX. Klinisch is zo'n moment opname; dat moet je gewoon doen op het moment van verkoop.
Ten eerste vinden kopers dat heel fijn. (ik zelf ook :D ) en zijn dan eerder geneigd om te gaan kijken. Het kan jou dus meer geïnteresseerde kopers opleveren.
Ten tweede kan het altijd dat zich in dat jaar dat jij haar hebt een bemerking heeft ontwikkeld. Dat gebeurt wel vaker in het eerste jaar van belasting. Dat wil niet altijd een bezwaar zijn voor verkoop, maar soms wel. Je kunt dan eigenlijk direct je verkoopprijs daar al op aanpassen. In plaats van dat je ter plekke nog moet gaan onderhandelen als dat überhaupt dan nog kan. Als je al weet wat er zit en je een goed advies van jouw DA hebt over een eventuele prognose, kun je je daar ook veel beter op de verkoop voorbereiden.
Ten derde: Als je je paard zelf laat keuren heb je alles in eigen hand. Dan heb je invloed op de kwaliteit van de foto's en voorkom je een negatief advies bij een andere veearts die zijn klant helpt om de prijs naar beneden te krijgen (want dat gebeurt soms ook).

Nee, daar heb je wel gelijk in. Ik neem het wel even in overweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:32

Gefeliciteerd Baileji :) hopelijk een positieve uitslag!

Wat verdrietig coquette, welkom en succes met de zoektocht!

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 16:02

Ineke2 schreef:
Spannend allemaal hoor Bailey, ik duim :j

Hoe laat is het voor jou spannend?