Avalanche schreef:In die dingen is het niet handig om op je gevoel af te gaan

als ze de eerste 7 jaar overleven, kun je er vanuit gaat dat ze redelijk stevig in elkaar zitten

Nou, Fly was 9 toen ik haar kocht, leek stevig zat in elkaar te zitten

wel ongelijke voorvoeten en geen rx keuring bij de aankoop (eigen schuld, dikke bult, I know

). Ook nogal vaag verhaal, ze is al minstens eenmaal een projectpaard geweest, vermoedelijk verwaarloosd geweest ook. Bleek extreem slecht straalbeen en HKO te hebben zonder klassieke symptomen om het zo te noemen (geen aanhoudende vage kreupelheden, altijd op de hielen landen met de aangetaste voet en dat zonder ijzers ook), wel een reeks compensatie peesblessures. Ook wat gevoeligheid op het harde wat destijds op hoefsmidsfouten afgeschoven werd...
Waar ik nu op vast loop - zo liep ze terwijl ze zo kapot was:
[ [url=m/0m1uNj.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ER4QIn.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zie dagelijks paarden op MP en sporthorses die veel stijver, meer gespannen en in alle andere opzichten slechter lopen. Paarden die "zomaar" gevoelig zijn op het harde. En dan denk ik stiekem, als mijn paardje zo liep terwijl die niet te redden was, wat moeten al die "gezonde" paarden dan mankeren...?
Ja, ja, ik weet het, n=1 is anekdotisch bewijs zonder echte waarde

maar het is dus iets wat ik niet zo 123 kan loslaten. Ik denk ook dat de betekenis van "bewezen functioneren" heel erg kan verschillen per peroon en doel dat die voor do ogen heeft, die paarden die zo stijf als een hark sterren lopen te kijken met allemaal startgezwiep en drama functioneren volgens sommigen ook goed zolang ze maar niet onregelmatig zijn... Niet aanvallend bedoeld trouwens tegenover wie dan ook in deze discussie

meer iets wat me op basis van advertentiesites te binnen schiet.
Met jonkies bedoel ik overigens jonge paarden die wel onder het zadel lopen, jonger dan 3-4 durf ik niet aan juist omdat ze ook zo kwetsbaar zijn qua gezondheid. Te veel gezonde jaarlingen gezien die toch nooit gezonde rijpaarden zijn geworden.