Ach goed, ik ga weer in meeleesstand. Jij typt veel te leuke stukken.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yvk schreef:Wauw, ik heb alles in 1 keer gelezen. En wauw! Wat heeft dit paard een geluk dat ze bij jou is mogen komen.
Ik heb zelf ook zo'n merrie die alles in de wereld eng vind. Ze heeft een hart van goud, maar is zo sensibel en heel onzeker. Nu zijn we 3 jaar verder en begrijpen we elkaar best oké. Maar als ik jou verhaal zo lees, zou ik zo graag een dag bij je in de leer willen om mijn merrie nog veel meer te kunnen helpen en te leren dat de wereld niet zo eng is.
zigranta schreef:Je schrijfstijl is geweldig en dat je trots bent, kan ik heel goed begrijpen!
pien_2010 schreef:Klopt, je hebt een megastoer paard. Altijd worden de bomproof paarden als megastoer gezien, maar die zijn zo geboren. Madame, Polie en alle andere floeperts die hun angsten overwinnen die zijn pas echt mega stoer en het treurige is dat dit meestal niet gezien wordt.
ikke schreef:pien_2010 schreef:Klopt, je hebt een megastoer paard. Altijd worden de bomproof paarden als megastoer gezien, maar die zijn zo geboren. Madame, Polie en alle andere floeperts die hun angsten overwinnen die zijn pas echt mega stoer en het treurige is dat dit meestal niet gezien wordt.
Maar je ziet alleen dat paard dat nergens voor terug deinst, niet de berg werk die daarvoor verzet is.
pien_2010 schreef:Klopt, je hebt een megastoer paard. Altijd worden de bomproof paarden als megastoer gezien, maar die zijn zo geboren. Madame, Polie en alle andere floeperts die hun angsten overwinnen die zijn pas echt mega stoer en het treurige is dat dit meestal niet gezien wordt.
tita schreef:Targetten ik snap er geen ruk van.
Ik hou van dit topic ik heb zelf ook apart paard maar vind dat eigenlijk helemaal niet leuk.
Mijn merrie kan ik ontspannen uit de paddock halen we gaan alleen maar poetsen.
Ze staat even op de poets plaats en daar komt het…. Ze wordt groot en druk… of ze wordt groot en gaat trillen over haar hele lichaam
Soms zie je in de hals dan ook bloed pompen …. Ze blijft druk, blijft groot opengesperde neusgaten, oren die naar voren vallen
Ik krijg haar nooit nooit terug naar ontspannen fase…ja tot ik de poets plaats afloop dan is ze tam.
Ik snap dit gedrag niet en snap ook niet waar vandaan komt, jullie snappen wel dat ik met zo’n bui dus niet ga rijden
Hoe en met wie kan ik dit aanpakken, kun je dit aanpakken?
pien_2010 schreef:Wellicht als je haar los laat staan dat het over is. Polie heb ik jaren nergens vast gezet en dan had ik er geen kind aan. Zo relaxe als het maar zijn kan. Pas na jaren kon ik haar (met paniekhalster zodat ze gelijk los zou zijn zodra de paniek toesloeg) aan een paaltje of in de poetsplaats, trailer vastzetten. Vaak in de trailer stond ze al los als ik haar eruit haalde.
tita schreef:Targetten ik snap er geen ruk van.
Ik hou van dit topic ik heb zelf ook apart paard maar vind dat eigenlijk helemaal niet leuk.
Mijn merrie kan ik ontspannen uit de paddock halen we gaan alleen maar poetsen.
Ze staat even op de poets plaats en daar komt het…. Ze wordt groot en druk… of ze wordt groot en gaat trillen over haar hele lichaam
Soms zie je in de hals dan ook bloed pompen …. Ze blijft druk, blijft groot opengesperde neusgaten, oren die naar voren vallen
Ik krijg haar nooit nooit terug naar ontspannen fase…ja tot ik de poets plaats afloop dan is ze tam.
Ik snap dit gedrag niet en snap ook niet waar vandaan komt, jullie snappen wel dat ik met zo’n bui dus niet ga rijden
Hoe en met wie kan ik dit aanpakken, kun je dit aanpakken?
Elisa2 schreef:Ik ben niet zo van de fokkerij de schuld geven, vaak gaat het mis bij mensen die zichzelf overschatten. Juist in het doorrij stukje gaat er veel mis..je moet geen ferrari kopen als je net je rijbewijs hebt zeg maar.
Een sensibele kun je ook een goede basis geven als je weet wat je doet en veel tijd, rust en geduld hebt dan komt dat op langere termijn ook wel goed. Zoals Avalanche nu doet dus bij deze.
tita schreef:Nee wat ze staat er zo vaak, soms wordt ze zo als de andere paarden binnen staan.
Ik weet niet wanneer ze die bui krijgt zo heeft ze um 4x per week zo 3 weken niks.
Feit is dat ik er niet aan toe doet tuurlijk kan ik even aandacht krijgen maar is gelijk gespannen modus
Ze kan niet los, ze loopt dan gewoon terrein op
En in zo’n bui is ze gevaarlijk heel snel met draaien
Maar dit is niet mijn topic maar ik zou wel graag willen weten waar ik moet beginnen om hier een ander paard van te kunnen maken
Ze heeft mij teveel bloed, teveel weg springen, heel vaak spanning alleen met 30 graden volop zon is ze tam.
De hele omgeving wordt bij mij onder zadel in de gaten gehouden.
Ik wil graag weten wat ik moet doen voordat ze op marktplaats komt ….laatste redmiddel… ik wil eigenlijk bos paard geen kopie van haar opa’s ( numero uno en damiro)
Wij wonen Breda dus als iemand iets weet stuur maar pb