[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AlwaysH

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:06

Van targetten wordt die van mij mega enthousiast. We gebruiken het net carot-tricks (stretches), trucjes aanleren en inderdaad grondwerk (schriktraining). Hij voelt zich dan ook zo trots. _/-\o_ <3

Ach goed, ik ga weer in meeleesstand. Jij typt veel te leuke stukken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 22:19

Overigens vraagt dit om een nieuw verhaal.

Het hoofdstel.

Madam heeft een probleem met het hoofdstel. En niet een beetje. Ze heeft er een enorme aversie tegen. Het bit is namelijk in haar mond geduwd, zonder dat zij dat wilde, en dat vond ze heel erg, en heel naar, en ook wel eng.

Elke poging die ik doe om haar hoofd naar beneden te krijgen mislukt. Ze blijft boven, en ik beneden. Ïk ben namelijk maar 1.62, en hoewel ik die lengte heel respectabel kan laten lijken als ik boos wordt, resulteert dat niet in meer centimeters. Zij is 1.73. En zij heeft een lange hals. Ik sta al op mijn achterbenen, zij kan dat ook.

Ik ben vastbesloten dat ik haar niet wil dwingen, op geen enkele manier.
De oplossing dient zich natuurlijk aan: targetten! Het bit is nu een target. Amable sloopt mijn hoofdstel, tot ik slechts bakstukken, een frontriem en een bit heb. Een vriendelijk bit, maar wel een die geheel op de gok gekocht is. Passen is onmogelijk.

Het bit aanraken is heel eng, maar na even nadenken probeert ze het toch. Ik beloon haar met luid gejuich, en snoep. Véél snoep. Dat moedigt aan, en ze doet het nog een keer. Nog een paar keer lukt het, en ze neemt heel voorzichtig het bit zelfs tussen haar lippen. Uiteraard tegen betaling met snoep.

Dan geeft ze aan dat ze genoeg heeft, en we stoppen.
De dagen erop zet ik haar 's ochtends buiten, voer ik haar, haal ik haar binnen, en 's avonds met afvoeren, neem ik een enorme zak met wortels en appels mee.
Dat vindt ze een goed plan, en ze wenst hem nu direct te krijgen.

Ik heb andere plannen, en pak het hoofdstel. Weer de aversie, maar weer overwint ze hem, en neemt het bit steeds meer in haar mond. Ook de frontriem en de bakstukken probeert ze. Gek paard toch.
In de les gaan we ermee verder. Dank, lieve Danielle, voor je aanmoediging, dank voor je steun, dank voor je begrip van mijn frustratie met mezelf.

Het lukt! Ze neemt het bit helemaal in haar mond, ik krijg de opdracht haar pas te belonen als ze hem daar even heeft. En dan, de volgende les.... het kopstuk gaat over haar oren, en potverdorie ze draagt een hoofdstel.

Een suikerklontje blijkt dé jackpot, en ze heeft ze verdiend. Principes aan de kant. Who needs them anyway?
De komende dagen puzzel ik het hoofdstel terug in elkaar, fijn dat ik het nu ook passend kan maken, en ja hoor, een heel hoofdstel lukt ook.

Knappe, knappe, knappe merrie.

Wat maakt ze moedige keuzes. Wat ben ik verdomme trots.

Yvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:20

Wauw, ik heb alles in 1 keer gelezen. En wauw! Wat heeft dit paard een geluk dat ze bij jou is mogen komen.

Ik heb zelf ook zo'n merrie die alles in de wereld eng vind. Ze heeft een hart van goud, maar is zo sensibel en heel onzeker. Nu zijn we 3 jaar verder en begrijpen we elkaar best oké. Maar als ik jou verhaal zo lees, zou ik zo graag een dag bij je in de leer willen om mijn merrie nog veel meer te kunnen helpen en te leren dat de wereld niet zo eng is.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:24

Je schrijfstijl is geweldig en dat je trots bent, kan ik heel goed begrijpen!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 22:27

Yvk schreef:
Wauw, ik heb alles in 1 keer gelezen. En wauw! Wat heeft dit paard een geluk dat ze bij jou is mogen komen.

Ik heb zelf ook zo'n merrie die alles in de wereld eng vind. Ze heeft een hart van goud, maar is zo sensibel en heel onzeker. Nu zijn we 3 jaar verder en begrijpen we elkaar best oké. Maar als ik jou verhaal zo lees, zou ik zo graag een dag bij je in de leer willen om mijn merrie nog veel meer te kunnen helpen en te leren dat de wereld niet zo eng is.

Dankjewel <3

Ik geef in principe geen mensen les, ik werk met paarden. Amable kan wel heel goed lesgeven, maar die heeft veel meer geduld met mensen dan ik <3
Ik ga met liefde een keer met een paard aan de gang, en meekijken kan dan wel natuurlijk :)

zigranta schreef:
Je schrijfstijl is geweldig en dat je trots bent, kan ik heel goed begrijpen!

Aaahhh wat leuk, dankjewel <3

Ja, oh mensen, ik ben zo trots op het knappe kind. Ze is echt zo stoer, en zo moedig....... je zal de hele wereld maar doodeng vinden en dan toch besluiten met zo'n halvegare mee te gaan, en dan heel veel angsten overwinnen, dan ben je toch gewoon megastoer? :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:49

Klopt, je hebt een megastoer paard. Altijd worden de bomproof paarden als megastoer gezien, maar die zijn zo geboren. Madame, Polie en alle andere floeperts die hun angsten overwinnen die zijn pas echt mega stoer en het treurige is dat dit meestal niet gezien wordt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 22:57

pien_2010 schreef:
Klopt, je hebt een megastoer paard. Altijd worden de bomproof paarden als megastoer gezien, maar die zijn zo geboren. Madame, Polie en alle andere floeperts die hun angsten overwinnen die zijn pas echt mega stoer en het treurige is dat dit meestal niet gezien wordt.

Maar je ziet alleen dat paard dat nergens voor terug deinst, niet de berg werk die daarvoor verzet is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-21 22:58

Volkomen mee eens. En dit paard is gewoon een floepert, zoals jij het mooi zegt :D en dan toch he, toch nadenken, terwijl ze het liefst wil vluchten, toch proberen, toch zélf besluiten de spanning los te laten en door te gaan, en als kers op de taart: zélf aangegeven dat ze niet meer kon, zonder te ontploffen! Hoe knap is dat :D

@ikke: ook waar :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:18

ikke schreef:
pien_2010 schreef:

Maar je ziet alleen dat paard dat nergens voor terug deinst, niet de berg werk die daarvoor verzet is.

Hercule is bomproof geboren, en ik was daar ongelooflijk blij mee en dankbaar. Maar Polie was de dapperste ook al durfde Hercule alles altijd met 2 vingers in de neus al vanaf zijn veulen zijn en was voor Piep piep kleine dingetjes enorm angstig.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 00:26

pien_2010 schreef:

Niet ieder bomproef paard is zo geboren. Die van mij is een echte held op sokken. Toch kan ik overal met hem langs. Tijd, rust en geduld hebben ervoor gezorgd dat hij heeft geleerd dat het kan. Dus oo training doet erg veel.

Ik volg je met plezier ava

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 00:59

Ja nu moet ik zeggen dat madame het inmiddels heel normaal vindt als ik binnen kom wandelen met een roze jurk en een blonde pruik :+ maar goed, had ze maar niet zo'n dwaas uit moeten kiezen :+

Ik doe ook heel vaak gewoon dingen omdat ik ze nu eenmaal zo doe, en idioot genoeg wennen zelfs de meest sensibele dieren daar rap genoeg aan. Het is dan wel weer zo dat ik degene ben die het moet doen, en dan is het prima. Zou jij het doen, krijg je een heel andere reactie.

En om heel eerlijk te zijn zijn hier ook maar 3 mensen die met haar mogen lopen, haar op stal mogen zetten of haar voeren. En dat is dan wel weer gewoon rekening houden met haar karakter, ze voelt zich veel fijner bij mensen die ze goed kent.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:23

Oh dat gekke dingen normaal moeten worden dat is met mijn kleine grote vriend ook gegroeid. Toen ik vorig jaar begon met wandelen met hem was een borstel eng, iets op hem eng (dekjes, singeltje, dekens). Wandelen prima, maar wel achter jou verstopt enz enz. En nu looot hij met dubbele lijnen voorop. Kan ik hem met de bezem borstelen als ik zou willen enz. Geduld en laten zien wat ik doe. Belonen als ik zijn reactie goed vind.

En die roze jurk met blonde pruik ... Geniaal dat zou ik ook kunnen doen.

quni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 09:54

Ik volg. Wat super leuk om te lezen en wat kan ik hier veel van leren....Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:19

Super leuk om dit alles te lezen! Ook hoe en waarom je iets doet!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:20

Targetten ik snap er geen ruk van.

Ik hou van dit topic ik heb zelf ook apart paard maar vind dat eigenlijk helemaal niet leuk.

Mijn merrie kan ik ontspannen uit de paddock halen we gaan alleen maar poetsen.
Ze staat even op de poets plaats en daar komt het…. Ze wordt groot en druk… of ze wordt groot en gaat trillen over haar hele lichaam

Soms zie je in de hals dan ook bloed pompen …. Ze blijft druk, blijft groot opengesperde neusgaten, oren die naar voren vallen
Ik krijg haar nooit nooit terug naar ontspannen fase…ja tot ik de poets plaats afloop dan is ze tam.

Ik snap dit gedrag niet en snap ook niet waar vandaan komt, jullie snappen wel dat ik met zo’n bui dus niet ga rijden
Hoe en met wie kan ik dit aanpakken, kun je dit aanpakken?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:22

Is het gespannen worden gerelateerd aan de poetsplaats of doet ze dat overal nadat ze uit de paddock komt?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:25

Wellicht als je haar los laat staan dat het over is. Polie heb ik jaren nergens vast gezet en dan had ik er geen kind aan. Zo relaxe als het maar zijn kan. Pas na jaren kon ik haar (met paniekhalster zodat ze gelijk los zou zijn zodra de paniek toesloeg) aan een paaltje of in de poetsplaats, trailer vastzetten. Vaak in de trailer stond ze al los als ik haar eruit haalde.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:46

Nee wat ze staat er zo vaak, soms wordt ze zo als de andere paarden binnen staan.
Ik weet niet wanneer ze die bui krijgt zo heeft ze um 4x per week zo 3 weken niks.
Feit is dat ik er niet aan toe doet tuurlijk kan ik even aandacht krijgen maar is gelijk gespannen modus

Ze kan niet los, ze loopt dan gewoon terrein op
En in zo’n bui is ze gevaarlijk heel snel met draaien

Maar dit is niet mijn topic maar ik zou wel graag willen weten waar ik moet beginnen om hier een ander paard van te kunnen maken
Ze heeft mij teveel bloed, teveel weg springen, heel vaak spanning alleen met 30 graden volop zon is ze tam.
De hele omgeving wordt bij mij onder zadel in de gaten gehouden.
Ik wil graag weten wat ik moet doen voordat ze op marktplaats komt ….laatste redmiddel… ik wil eigenlijk bos paard geen kopie van haar opa’s ( numero uno en damiro)

Wij wonen Breda dus als iemand iets weet stuur maar pb

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 10:50

tita schreef:

Ik hou van dit topic ik heb zelf ook apart paard maar vind dat eigenlijk helemaal niet leuk.

Ze staat even op de poets plaats en daar komt het…. Ze wordt groot en druk… of ze wordt groot en gaat trillen over haar hele lichaam

Soms zie je in de hals dan ook bloed pompen …. Ze blijft druk, blijft groot opengesperde neusgaten, oren die naar voren vallen
Ik krijg haar nooit nooit terug naar ontspannen fase…ja tot ik de poets plaats afloop dan is ze tam.

Ik snap dit gedrag niet en snap ook niet waar vandaan komt, jullie snappen wel dat ik met zo’n bui dus niet ga rijden

Vraag het aan Amable.

pien_2010 schreef:
Wellicht als je haar los laat staan dat het over is. Polie heb ik jaren nergens vast gezet en dan had ik er geen kind aan. Zo relaxe als het maar zijn kan. Pas na jaren kon ik haar (met paniekhalster zodat ze gelijk los zou zijn zodra de paniek toesloeg) aan een paaltje of in de poetsplaats, trailer vastzetten. Vaak in de trailer stond ze al los als ik haar eruit haalde.

Over los in de trailer: mijn eerste was ook niet zo van het vast staan. Geen paniek of zo, maar ze vond het niet zo leuk.

Had ik een nieuwe bijrijdster, gingen we een weekend weg met paard dus zij netjes paard vastgeknoopt op de vrachtwagen. In die wagen kon je je paard zien staan dus na een paar km, paard los, bijrijdster gaat erheen, knupt paard vast... paar km, paard los, bijrijdster.. enz.

Na drie keer heeft ze het opgegeven :D
Laatst bijgewerkt door ikke op 26-12-21 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-21 10:52

Tita stuur Amable even PB. Ik kan echt alleen met paarden werken, ik geef soms rijles, maar dit kan ik mensen niet aanleren. Zij kan dat wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:01

tita schreef:

Zet haar eens op een andere plek. Mijn paard was ook meer opgejaagd op de wasplaats en haar daar alleen laten kon ik zeker in het begin absoluut niet, dit terwijl de poetsplaats vanaf dag 1 normaal was en ik haar daar een uur alleen kan laten staan als het moet. Compromis is dat ik op de wasplaats alleen exact die dingen doe waarvoor ik de wasplaats nodig heb en haar dan (voor de verdere afwerking) op de poetsplaats zet. Hierdoor is ze vanzelf rustiger geworden op de wasplaats omdat ze het vertrouwen heeft dat ik haar niet langer forceer om op die plek te staan dan nodig.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:17

Elisa2 schreef:
Ik ben niet zo van de fokkerij de schuld geven, vaak gaat het mis bij mensen die zichzelf overschatten. Juist in het doorrij stukje gaat er veel mis..je moet geen ferrari kopen als je net je rijbewijs hebt zeg maar. ;-)
Een sensibele kun je ook een goede basis geven als je weet wat je doet en veel tijd, rust en geduld hebt dan komt dat op langere termijn ook wel goed. Zoals Avalanche nu doet dus bij deze.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

Waar het volgens mij misgaat is dat mensen te snel denken dat ze wel toe zijn aan een jong paard doorrijden. Dat ze niet snappen dat al best een leuk stukje kunnen rijden op een ervaren paard, iets heel anders is als zelf de basis aan een paard meegeven, in alles. Rijtechnisch, opvoedkundig, paard een basis van zelfvertrouwen geven. Dat kun je een fokker niet kwalijk nemen. Het is volkomen logisch dat een fokker die voor de verkoop fokt, een kwalitatief zo goed mogelijk paard wil fokken, en volgens mij wordt er echt al wel veel met fokken naar het karakter gekeken, alleen gaat het daarna in de opleiding vaak de verkeerde kant op.

Ik vrees wat dat betreft ook met grote vrezen voor over een paar jaar. Ik zie zoveel mensen uit budgetaire redenen op dit moment een groener paard kopen als dat eigenlijk bij ze past. Ook vaak onzekere ruiters die denken dat een brave groenen wel kan en die dan toch net even beter bij de portemonee passen als die goed opgeleidde 9-10 jarige. Dit gaat toch heel vaak fout, omdat die brave groene ook zijn zekerheid nog bij de ruiter/opleider zoekt en hele slechte basis krijgt als die zekerheid niet voldoende geboden wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:27

tita schreef:
Nee wat ze staat er zo vaak, soms wordt ze zo als de andere paarden binnen staan.
Ik weet niet wanneer ze die bui krijgt zo heeft ze um 4x per week zo 3 weken niks.
Feit is dat ik er niet aan toe doet tuurlijk kan ik even aandacht krijgen maar is gelijk gespannen modus

Ze kan niet los, ze loopt dan gewoon terrein op
En in zo’n bui is ze gevaarlijk heel snel met draaien

Maar dit is niet mijn topic maar ik zou wel graag willen weten waar ik moet beginnen om hier een ander paard van te kunnen maken
Ze heeft mij teveel bloed, teveel weg springen, heel vaak spanning alleen met 30 graden volop zon is ze tam.
De hele omgeving wordt bij mij onder zadel in de gaten gehouden.
Ik wil graag weten wat ik moet doen voordat ze op marktplaats komt ….laatste redmiddel… ik wil eigenlijk bos paard geen kopie van haar opa’s ( numero uno en damiro)

Wij wonen Breda dus als iemand iets weet stuur maar pb

Ergens is er iets wat haar triggert. Kan zijn van een tuinslang de anders ligt, geluid van buiten wat ze hoort maar niet kan plaatsen, tijdstip van de dag tot aan de hengstigheid en nog veel meer.
Ik zou haar op zo een moment niet te lang daar laten staan want dan vloeit ze geen spanning af. Het op de poetsplaats zetten en een paar seconde rustig staan is dan al genoeg oefening.
Het in de gaten houden van de omgeving is an zich ook geen probleem. Het is vooral hoe je paard met dat wat ze ziet om gaat. Kijken is niet erg, wegschieten en ontploffen wel.
Daarbij is het ook belangrijk hoe je er zelf mee omgaat. Stoïcijns rustig of pak je de spanning op en reageer he dan ook gespannen of juist boos?
Hoop dat je passende hulp gaat vinden en het plezier terug krijgt! :(:)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:28

Wat fijn dat je dit proces op zo'n leuke manier deelt, het klinkt als een geweldig paard die even hulp nodig heeft om de weg te vinden in een wereld met rare wezens die vanalles van haar willen :D

Ik zie steeds meer trainers zoals jou tevoorschijn komen die rekening houden met de mening van het paard. Er begint echt een omslag te komen in de omgang met paarden en dat is hoognodig als we willen dat de paardensport blijft bestaan. Te lang roepen mensen al 'ik ben de baas, ze moeten maar luisteren en doen wat er van ze gevraagd wordt'. Zo heb ik, en met mij vele anderen, het ook geleerd en lange tijd gedaan. Maar het is niet nodig. Ze zijn bereid om alles te doen wat we vragen als we netjes uitleggen wat de bedoeling is. Voorheen was alles gericht op het controleren van het paard maar het is toch veel logischer en veiliger als we het paard leren om zichzelf en zijn/haar eigen emoties te leren controleren? Je kunt zo onwijs veel van ze leren als ze ruimte krijgen om hun mening te geven. En ja, dat is soms confronterend maar het kan zoveel opleveren.
Je bent goed bezig ts, jullie gaan vast een geweldig team worden :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 11:32

Heerlijk om te lezen dat een paard met een slechte start, een nieuwe kans krijgt en alle tijd. Ikzelf ben alleen geen voorstander om alles maar te belonen met snoep. Een aai, een kriebel en een beloning met stem zijn in mijn ogen net zo effectief maar maken ze veel minder verwend. Bij mij is het altijd, tijdens het werk belonen met stem, kriebeltje, aai en als het werk gedaan is een grote appel/peen of een lekkere bak slobber afhankelijk van hoe lichamelijk inspannend de training geweest is.

Maar goed, ik heb ook geen ervaring met clicker training, dus misschien maakt dat verschil. Ik vind het in ieder geval leuk om te volgen, want ook als mensen dingen anders doen als dat je zelf gewend bent, leer je daar enorm veel van. Er zijn altijd dingen waarvan je denkt, hé, misschien ook eens proberen als je weer eens ergens tegenaan loopt.