Van jonkie tot rijpaard, de route..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Van jonkie tot rijpaard, de route..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 19:23

Nee snap ik :D
Daar heb ik ook wat moeite mee :+
Behalve bos hebben wij dat gelukkig ook allemaal. Bos zit op een half uur stappen. Vooral een bak met licht is zeker in de winter wel heel dijn :j

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 01:28

Melewel94 schreef:
Wou mijn jonkie ook weer op de luzerne zetten, handig dat die ook in brok vorm zijn.

Vandaag tot 2x toe zand kunnen happen... Pfoe seg... 8)7
Meneer schrikt dan ergens van, prima, maar ik vlieg uit balans en dan schrikt hij ook nog eens van mij die langs z'n lijf bengelt :=

Weet er iemand handige oefeningen om dit vertrouwd te krijgen op een speelse manier?

Die van jou is pas 3 jaar toch?

Ik zou echt overwegen een pauze in te lassen, geef het dier de tijd om lekker even paard te zijn op een grote wei in een kudde. Dan kan die al het geleerde even op een rijtje zetten. Gewoon een pauze van minimaal 6 weken niets doen en niets moeten doen. Dan rustig weer oppakken, beginnend met grondwerk een paar weken en bijvoorbeeld schriktraining vanaf de grond. Als het vanaf de grond goed gaat met spannende dingen, dan pas weer opstappen.

Zeker bij zulke jonge paarden is het belangrijk echte pauzes in te lassen om alles te verwerken, anders kunnen ze mentaal overbelast/overprikkeld raken.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 22:20

Ik heb geloof ik besloten om mijn spaanse kleuter te verkopen. Zonde want het is een heel leuk en lief beest. De reden om hem te verkopen is dat hij nogal ingewikkeld en gevoelig is en ik meer van de hup hup en schiet op ben. Ik heb niet de zachtheid om hem op te leiden tot een goed gebruikspaard. Ik heb hem gekocht om hem op te leiden tot een bospaard, maar ik zie het niet gebeuren en wil ook niet het risico lopen hem te verpesten. Hij is zo fijn puur. Ik kan best veel met paarden en het voelt dan ook als een afgang. Maar dit is echt beter.
Nu iets waar ik niks van weet: Hoe verkoop je een paard

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 22:43

Och echt??? Ik houd juist zo van het sensitieve en gevoelige van dat soort paarden….
Maar, het moet je wel liggen. Je kan inderdaad niet geïrriteerd of gehaast zijn, dat trekken ze slecht.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 02:28

Vervelend als het toch niet de wereldmatch is die je hoopt te hebben
Mijn jonkie staat met mn ruin. Bewust niet gekozen voor opfok. Tis een gevoelig, werkwillig paard die echt veel aanbied uit zichzelf. Laat hem vaak gewoon staan ook al staat ie te trappelen bij de bakrand als ik een sprongetje klaarzet voor mn ruin.
Die twee zijn echt heel verschillend maar zijn zo leuk met elkaar. Ik merk dat het chille van mn ruin reflecteerd op mn jonkie. Binnenkort met beiden naar het bos (jonkie aan de hand) ben benieuwd!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 18:09

Ik houd ook van dat sensitive, zachte, aaibare, maar met deze lukt het gewoon niet en ik verrek het om er druk op te zetten.
Nogmaals mijn vraag, hoe zouden jullie een verkoop aanpakken?

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:18

Daphara schreef:
Melewel94 schreef:
Wou mijn jonkie ook weer op de luzerne zetten, handig dat die ook in brok vorm zijn.

Vandaag tot 2x toe zand kunnen happen... Pfoe seg... 8)7
Meneer schrikt dan ergens van, prima, maar ik vlieg uit balans en dan schrikt hij ook nog eens van mij die langs z'n lijf bengelt :=

Weet er iemand handige oefeningen om dit vertrouwd te krijgen op een speelse manier?

Die van jou is pas 3 jaar toch?

Ik zou echt overwegen een pauze in te lassen, geef het dier de tijd om lekker even paard te zijn op een grote wei in een kudde. Dan kan die al het geleerde even op een rijtje zetten. Gewoon een pauze van minimaal 6 weken niets doen en niets moeten doen. Dan rustig weer oppakken, beginnend met grondwerk een paar weken en bijvoorbeeld schriktraining vanaf de grond. Als het vanaf de grond goed gaat met spannende dingen, dan pas weer opstappen.

Zeker bij zulke jonge paarden is het belangrijk echte pauzes in te lassen om alles te verwerken, anders kunnen ze mentaal overbelast/overprikkeld raken.

Geen paniek, pauze staat zeker op de planning. :) heb ook begeleiding dus doe het gelukkig ook niet alleen.

3x in de week gaat ie 'aan het werk'.
Dit wil zeggen, longeren/rijden/grondwerk/wandelen/noem maar op. Alle andere 4 dagen heeft ie vrij :) in de winter mag ie op pauze (of licht werk voor hersentraining/schriktraining).

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 20:00

Ik zou het dier echt even vakantie geven, maargoed, das mijn mening.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 21:46

Muze schreef:
Ik zou het dier echt even vakantie geven, maargoed, das mijn mening.

Citaat:
Alle andere 4 dagen heeft ie vrij :) in de winter mag ie op pauze

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-21 21:50

Ja? Dat heb ik gelezen.
Ik zou hem nu op pauze zetten.
Voor mij zijn dit signalen dat er even een grens bereikt is

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 02:04

Voor mij ook hoor! Het paard is pas 3 jaar en geeft imo duidelijk aan dat een grens is bereikt. Waarom nu niet gewoon 4 tot 6 weken op pauze?
De winter is nog 4-5 maand weg.

Nu rustig aan en een flinke stap terug doen kan juist veel (gedrags)problemen in de toekomst voorkomen.

4 maand geleden reed je er nog niet op en nu ben je al zover met rijden dat het dier de kans heeft je in één sessie er twee keer af te mikken. Dus in de laatste 4 maand is het van wat grondwerk naar beleerd onder het zadel gegaan. Juist nu is imo de tijd om een pauze in te lassen en de kans te geven om alles te verwerken, als je nog eens 4 maand wacht daarmee, kun je het dier mentaal echt overbelasten.

Maar goed het is niet mijn paard.

Ik heb er echt geen probleem mee om een dier jong te beleren, de mijne is ook met (nog net geen) 3 jaar zadelmak gemaakt. Maar daarna heeft ze wel 7 maand pauze gehad. Rustig weer opgepakt met grondwerk en een paar keer opstappen en toen weer 4-5 maand pauze. Nu net weer opgepakt.
Ik heb daardoor nu een super evenwichtig 4 jarig paard waar ik nu al aan merk dat ze bombproof begint te worden. Deze keer maar 5 minuten de longe er aan gehad toen de ruiter naar maanden weer voor het eerst opstapte en daarna kon ze al los rondrijden.

Lees de link eens door die ik in mijn eerste bericht in dit topic deelde, een paar pagina’s terug. Daarin wordt heel duidelijk uitgelegd wat de kunst van het doseren is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-21 10:16

Je overvraagt ze zo makkelijk die jonkies.
Merk ik bij de mijne ook. Heb ook wel iets twijfels of een rustigere stal wellicht toch fijner is… lastig.
Gisteren even geoefend om weer even rustig op de wasplaats te staan zonder mij weg te willen beuken.
Gewoon alleen even staan,
Snoepjes erin en klaar.
Dat is dan al genoeg…

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:11

Ik heb mijn 4 jarige jonkie ook nog niet op de pensionstal staan waar mijn 8 jarige wel staat. Semi drukke stal met 35 paarden, vind ik voor die van mij ook veel te druk. Ze staat (nu ivm hoog water) bij een boer 5 minuten met de auto verderop van de pensionstal. Ik neem haar 1 of 2 keer per week even mee op de trailer en dan echt even op de poets plaats staan, zadelen, in de binnenbak opstappen en even rondrijden. Tegen de tijd dat ze weer terug naar de boer mag is ze echt moe, vooral mentaal merk ik dat ze dan zich afsluit voor wat er om zich heen gebeurt. Met het trailer laden voor de terugweg moet ik dan gewoon de tijd nemen, omdat er in lopen al veel gevraagd is en ze daar echt de tijd voor nodig heeft om letterlijk de stap te nemen. De heenweg loopt ze er wel altijd zo in, dus het verschil is duidelijk merkbaar.

Voor de rest werkt mijn bijrijder met haar af en toe bij de boer aan de hand. Wat lange teugel werk en vrijheidsdressuur.

Ze is nu voor de derde week uit de uiterwaarden, ivm hoog water, dus een mooie kans om tussendoor weer te trainen en wennen, maar zodra de uiterwaarden weer goed begaanbaar zijn, gaat ze weer het natuurgebied op. Hopelijk nog maar een week of twee en dan mag ze waarschijnlijk terug, lekker weer alles verwerken tot eind oktober/ half november.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 19:18

Dat overvragen merk ik ook wel. Noura is een ontzettende pleaser en heel graag bij me. Maar ook snel ‘vol’. Aan mij om die grens te bewaken. Maar door haar karakter betekent het wel dat ik haar continu in de gaten moet houden. En ik zal daar ook best wel eens te laat in zijn.
Maar goed, ze is een jaarling en ons ‘werken’ gaat nog niet veel verder dan een wandeling (wereld verkennen), beetje grondwerk (stappen, stilstaan, pasje achteruit, pasje opzij en rondje om mij heen stappen) en kennismaken met nieuwe dingen.
Afgelopen week de vliegenspray maar weer eens gepakt. Eigenlijk moeten we dit vaker oefenen, dus maar even een spuitfles met water maken. Ze vond het okee als ik het op mijn hand spoot en dan op haar smeerde. Maar spuiten zelf liever niet. En niet eens het geluid, maar ze leek heel gevoelig op haar huid. Dat heeft ze overigens ook met regen. Meteen de kont in de wind. Daar is de huid wat minder gevoelig en mocht ik ook gewoon sprayen.
Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 09:06

Bij de mijne is t ook simpel kennis maken met vanalles. En hoewel ik het enerzijds fijn vindt dat dat “ vanalles” echt aanwezig is hier op stal ben ik nu enigzins aan t twijfelen of wellicht dan toch moet too much is. Zoveel prikkels.

De mijne had vrijdag een heerlijk poep hoofd. Maar water is nog te spannend dus hij moet het er maar even mee doen haha.
Gisteren weer even gekeken samen bij het uitmesten en op strooien van de stallen ( inclusief herrie, machine, gedoe). Dat vindt hij dan toch best nog spannend soms.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 09:39

Ja snap ik. Is kwestie van wennen en ervaren. Maar kan me voorstellen dat de prikkels ook teveel kunnen worden.
Langs 1 pad van de track loopt een vrij drukke weg. Daar leert ze kennis maken met groot verkeer en herriemotoren enzo. Maar er is ook genoeg ruimte om er afstand van te nemen. En omdat ze ziet dat het de andere 3 niets interesseert is ze nu zo goed als verkeersmak :+
Toch wel handig :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-21 09:47

Verkeer is gelukkig bij ons niet vanaf de weides te zien. Maar daar geeft ie niets om. De plek waar hij in de kudde staat is best rustig, alleen als ik hem eruit haal. Zijn er wel gelijk veel prikkels.
Anderzijds. Als dat maar om de dag eventjes is…
Nouja maar eens over malen haha.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 10:18

Dat is wel lastig. Dan ervaart hij de prikkels ook alleen als jij hem eruit haalt. Maar aan de andere kant, wel super om dat samen te verkennen en te verwerken :j

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 08:26

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:25

Ik lees stilletjes mee, wij doen nog niet echt iets, dus ook nog niet zoveel te vertellen.

Beleren gebeurd hier rustig aan vanaf 4 jaar, maar bij ijslanders is het ook gebruikelijk om wat later te beginnen. Ook pas beginnen bij 5-6 jaar zijn geen uitzonderingen. Bij de trainer waar ik vaak langs ga, is het ook zo dat als ze bij het opleren op teveel verzet stuiten, ze de training weer een paar maanden stil leggen. Ze redeneren dat de paarden er dan nog niet klaar voor zijn. Na een paar maanden worden ze terug opgepakt en zie je vaak dat ze inderdaad mentaal wat gegroeid zijn en het rijden dan als vanzelf gaat. Nu vind ik de meeste (niet allemaal natuurlijk) ijslanders ook wel echt opstappen en wegrijden. Veel verzet bij inrijden (zoals ruiter er af gooien bv) is dan al snel een rode vlag dat er iets niet goed zit.

Mijn driejarige staat in een klein groepje aan huis. Vind het vooral handig dat ze helemaal mee draait in de groep (van wei wisselen, even halster aan, hoefsmid, tandarts, ontworming, vliegenspray als nodig,...) zonder dat ik er bewust op hoef te trainen. Ze kijkt het af van de anderen en zolang die er relaxt onder blijven, heeft zij ook geen reden tot paniek :D

edit: wat foto's van dat 'meedraaien' :D

Bij de tandarts, de eerste twee jaar moest er bij haar nog niks gebeuren, maar kreeg ze het ding toch altijd even rond haar hoofd en werd er eens in haar mond geloerd. Vind het super dat de tandarts daaraan meewerkt, dan kan je zonder de druk van dat het moét, heel relaxt even oefenen. Nu op drie jaar zijn haar wolfstandjes verwijderd en ging gelukkig zonder problemen. Foto van tweejarige Elding aan het oefenen:

Afbeelding

en ook de hoefsmid staat echt open voor het relaxt oefenen, als veulen deed hij haar al 'mee', lees: hoefjes optillen en er met de vijl een paar x op kloppen en vijlbeweging maken. Ze mag ook altijd mee kijken als hij de rest doet:

Afbeelding

Heeft er echt voor gezorgd dat ze zelf makkelijk is bij de hoefsmid zonder dat er echt op getraind is.

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:43

Daihyo schreef:
Dat overvragen merk ik ook wel. Noura is een ontzettende pleaser en heel graag bij me. Maar ook snel ‘vol’. Aan mij om die grens te bewaken. Maar door haar karakter betekent het wel dat ik haar continu in de gaten moet houden. En ik zal daar ook best wel eens te laat in zijn.
Maar goed, ze is een jaarling en ons ‘werken’ gaat nog niet veel verder dan een wandeling (wereld verkennen), beetje grondwerk (stappen, stilstaan, pasje achteruit, pasje opzij en rondje om mij heen stappen) en kennismaken met nieuwe dingen.
Afgelopen week de vliegenspray maar weer eens gepakt. Eigenlijk moeten we dit vaker oefenen, dus maar even een spuitfles met water maken. Ze vond het okee als ik het op mijn hand spoot en dan op haar smeerde. Maar spuiten zelf liever niet. En niet eens het geluid, maar ze leek heel gevoelig op haar huid. Dat heeft ze overigens ook met regen. Meteen de kont in de wind. Daar is de huid wat minder gevoelig en mocht ik ook gewoon sprayen.
[ [url=m/59Z9V7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ach ze kijkt er inderdaad wel een beetje ongerust bij :knuffel:

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 10:22

Lunar eclipse: ik word er zelf wel erg geprikkeld van.
Maar op dit moment vind ik het voor een 2 jarige ook wel weer heel fijn dat hij 24/7 in een groep buiten kan en das hier heel zeldzaam in de omgeving.
De kudde zelf is rustig en ruimte zat dus daar zit geen prikkeling in voor de mijne
Gisteren nog een eind gewandeld en best enge dingen tegen gekomen. Hij vindt het dan even eng maar vloeit wel vlot af.

Solleke_noah; wat een leukerds!
Ik vind IJslanders sowieso wel erg leuk

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 19:15

Gisteren worm onderzoek gedaan, vandaag uitslag.
Gelukkig schoon. Dat is altijd wel fijn.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 19:35

Afbeelding

Die van mij heeft een maand of twee stilgestaan i.v.m. drukte van mijn kant, en even niet meer helemaal weten wat ik met hem van plan ben. Ik heb wel een doel met hem en een stappenplan, maar ik had twee maand terug het idee dat hij wel meer moet gaan doen, maar nog niet klaar was voor het werk aan de hand.

Dus even pas op de plaats gemaakt. Van de week besloten weer eens terug naar Warwick Schiller's videos te kijken, en ben daarmee aan de slag gegaan. We moesten er allebei even inkomen, maar ik zie tijdens de training zelf al wel voorzichtig wat verbetering, dat is leuk. Nu wachten op het moment dat dit zo geoefend is dat het vanzelf gaat en ik er dusdanig voordeel aan heb dat ik inderdaad aan de hand kan gaan werken.

Voor de mijne is het belangrijkste oefenpunt voornamelijk aandacht erbij houden, buigen door het lijf en om me heen in plaats van over me heen lopen. Was ik mij wel bewust van, maar dit paard is héél anders dan de paarden die ik gewend ben (die neigen eerder naar het rennerige, overgevoelige en schrikkige - hij is superchill en heel recht voor z'n raap - ik hou er niet van om paarden 'lomp' te noemen, maar bij gebrek aan betere terminologie issie best lomp), en daar liep ik een beetje op vast.

Maargoed, nu dus weer een leuk beginnetje gemaakt. Ben benieuwd waar dit ons heen gaat leiden :) Hij is pas 3 geworden, beleren onder de man wacht ik nog zeker een jaartje mee. Eerst een beetje grondwerken, werken aan de hand en dit overbrengen naar het werk aan de lange teugel. Voor we zover zijn is er al heel wat water door de Rijn gestroomd :')

Leuk om te zien waar iedereen mee bezig is!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 19:42

Ah leuk!
Warwick Schiller heeft ook mooie filmpjes op YouTube volgens mij?
Ik heb van de week even wat in de bak “ gedaan”… dat wil zeggen… even los en mijn ruimte innemen en hem laten weglopen.
Samen even bij de enge hoek kijken en vliegenspray geoefend.