Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 16:28

het zou echt top zijn als er wetten komen. maar hoe gaan we die handhaven?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 18:51

ruitje schreef:
Shae schreef:
<3 Prachtig. Ik zie ook blije, nieuwsgierige paarden.

In Nederland hebben we inderdaad minder ruimte, maar als je 2 dierenartsen kan inhuren dan zal je ook wel een brok land kunnen huren of kopen. :D

Ten eerste, waar een wil is is een weg en het hoeft niet meteen perfect dus verbeteren kan altijd.

Maar:
Besef je dat:
-Land in Nederland echt heel erg duur is/niet aan te komen is.

-Dat de gemeentes niet altijd meewerken en dat gaat van je mag geen boom planten, geen hekwerk zetten, tot je mag geen paddocks maken.

-Banken er niet om zitten te springen om paarden bedrijven te financieren.

Wij willen als bedrijf graag schakelen, maar je kan gewoon soms niet.

Hele andere sectoren krijgen subsidies om welzijn/duurzaamheid aan te pakken. Onze sector hangt er maar bij.
En zolang 80% van de klanten nog wil staan volgens het oude systeem, ga je ook niet alles omzetten om vervolgens failliet te gaan :)

Bokt denkt dat bedrijven het maar even moeten aanpassen( en dat dat mag van de gemeente) en dat de klanten dan in de rij staan.

Dat is helaas niet zo :o

Daarom ligt er ook gewoon nog plofkip naast de bio kip denk ik :)

Bedankt voor je informatieve aanvulling. Hoewel ik ook voorstander ben van "meer ruimte", vind ik het wel interessant om te lezen hoe tot keuzes worden gekomen en dat het allemaal niet zo zwart/wit en makkelijk is. Net als de bijdragen van Jenny eerder in het topic die er ook wat uitleg op gaf.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:01

ruitje schreef:
Ten eerste, waar een wil is is een weg en het hoeft niet meteen perfect dus verbeteren kan altijd.

Maar:
Besef je dat:

-Dat de gemeentes niet altijd meewerken en dat gaat van je mag geen boom planten, geen hekwerk zetten, tot je mag geen paddocks maken.

Hele andere sectoren krijgen subsidies om welzijn/duurzaamheid aan te pakken. Onze sector hangt er maar bij.
En zolang 80% van de klanten nog wil staan volgens het oude systeem, ga je ook niet alles omzetten om vervolgens failliet te gaan :)

Bokt denkt dat bedrijven het maar even moeten aanpassen( en dat dat mag van de gemeente) en dat de klanten dan in de rij staan.

Denk ook dat een groot deel van de paarden lobby het gewoon niet belangrijk vindt. Daar draait het om geld ipv welzijn.

Voor verandere wet- en regelgeving op BTW gebied etc wordt er volop gelobbyt voor uitzonderingsposities.
Zodra de export in gevaar loopt kan er ook van alles.
Maar op dit gebied hoor je niets?

Als DE lobby zich er voor zou inzetten zou het zo maar kunnen dat er meer mogelijk gaat worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:07

ruitje schreef:
Maar:
Besef je dat:

Dat is voor de doorsnee paardenhouder misschien nog wel een begrijpelijk excuus. Voor die megastallen waar paarden nog net niet uit gouden voerbakken eten, vind ik dat moeilijker verdedigbaar.

ruitje schreef:

Ook hier weer: doorsnee paardenhouder versus die luxestallen. Het kan hoor, dat zij er ook mee te maken krijgen. Maar wanneer je net een heel paardendorp hebt neergepoot met alles en erop eraan geloof ik het net minder snel dat je net voor dat ene weiland geen vergunning kreeg.
Daarnaast hebben deze stallen vaak wel enige buitenmogelijkheid als paddocks of weilandjes. Het probleem is dat de paarden er te weinig en helemaal alleen gebruik van kunnen maken.

ruitje schreef:

Andere sectoren zijn ook aan veel meer regels en controles gebonden. Dat zijn heel wat nadelen. Voordeel is dat je subsidie kan ontvangen. Maar wilt de paardenwereld dat? Ik denk dat het fijner is om meer in eigen handen te houden. Als we het voordeel van de subsidie aannemen, moeten we namelijk ook leren leven met de bemoeienis van de overheid. Maar ik vrees dat het daar inderdaad wel naartoe zal gaan als we niet snel zelf de pijnpunten binnen de paardensector aanpakken. Nu, als het het paardenwelzijn wezenlijk ten goede komt en we kunnen het zelf niet, dan helemaal voor.

ruitje schreef:

Wilt 80% van de klanten echt hun paard 20-24 uur op stal? Jij bent de stalhouder, ik niet, dus jij hebt de ervaring, maar dat vind ik toch echt een hoog cijfer.

denisesilver

Re: Stal Tops. Een paardenstal of mensenstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:34

Dat laatste inderdaad. Ik denk dat er meer eigenaren verder niets kunnen vinden waar de paarden langer op het land kunnen, dan dat ze zo nodig zo veel uur binnen willen blijven.

Hier in de regio moet je in ieder geval goed zoeken.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 19:34

Ik heb op zo’n stal gewerkt, andere ruiter maar wel olympisch niveau. Precies hetzelfde. Alleen daar kwamen de paarden een uur/ 2 op de paddock, 3x per dag in de molen en top verzorging, grote boksen met kijk luiken en een geit die elke avond zelf een paard uit koos om bij te slapen. Het is denk ik net wat ze gewend zijn ook. Die paarden waren echt gelukkig en blij. Ik schrok eerlijk gezegd van het filmpje, niet een kijk luikje, niet een raampje. De verzorging zal top zijn (als het gaat om voer en behandelingen) maar vind het schandalig dat dit op deze manier kan en mag. Leuk dat je veel geld hebt maar laat je paard ook een beetje paard. Ze zijn allemaal bang dat er wat gebeurd in de wei maar ze kunnen ook vastliggen op stal, zich openhalen, etc. Ik snap het probleem nooit. Daar waar ik werkte kwamen zelfs de 160 paarden, dus echt de dure, gewoon lekker 2 uurtjes buiten op het gras. Ik heb ook liever langer buiten maar zolang ze happy zijn is het goed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:11

Citaat:

Eerlijk gezegd denk ik dat het precies andersom is.
Je word vaak gedwongen om in een oud systeem te staan omdat er iets anders gewoon niet beschikbaar is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:21

Gini schreef:
Dat is voor de doorsnee paardenhouder misschien nog wel een begrijpelijk excuus. Voor die megastallen waar paarden nog net niet uit gouden voerbakken eten, vind ik dat moeilijker verdedigbaar.

De grond is vaak niet te koop, dus dan kan je al niet kopen. Ten tweede: een hectare grond kost iets meer dan een gouden voerbak. En even zakelijk doorberekend:
Stel ik bouw een nieuwe stal voor 75.000: die levert per direct 20 x stallingsgeld op.
Ik koop een hectare grond erbij en.... Ja, wat levert dat zakelijk op? Dat kun je niet het jaar rond inzetten dus je zal dan alsnog die stal moeten bouwen :)
Terwijl er voor die stal met de gouden voerbak mensen in de rij staan. Waar investeer je dan in als ondernemer?

Buiten het welzijn he, want dat ben ik echt 100% met je eens!

Citaat:
Ook hier weer: doorsnee paardenhouder versus die luxestallen. Het kan hoor, dat zij er ook mee te maken krijgen. Maar wanneer je net een heel paardendorp hebt neergepoot met alles en erop eraan geloof ik het net minder snel dat je net voor dat ene weiland geen vergunning kreeg.
Daarnaast hebben deze stallen vaak wel enige buitenmogelijkheid als paddocks of weilandjes. Het probleem is dat de paarden er te weinig en helemaal alleen gebruik van kunnen maken.

Ik ben niet bekend genoeg op andere stallen om je laatste zin te kunnen beoordelen. In je eerste stuk zit iets wat soms dus helaas zo is. Gemeentes werken met bouwblokken, daarin kan vrij veel, daarbuiten niks. Dat betekend dat als je bijv. Land bijkoopt je daar dus soms niet veel meer mee kan dan het 'land' te laten zijn. Wat wel kan is iets in je bouwblok opofferen, je kan dus van de stapmolen een paddock maken, of van een gewone stal een groepshok. Maar zelfs dat( gewone stal ombouwen naar groepsstal) koste bij ons meerdere jaren qua vergunningsaanvraag.

Overigens is dat niet overal he, sommigen kunnen bij de gemeente op tafel schijten :')
Citaat:
Andere sectoren zijn ook aan veel meer regels en controles gebonden. Dat zijn heel wat nadelen. Voordeel is dat je subsidie kan ontvangen. Maar wilt de paardenwereld dat? Ik denk dat het fijner is om meer in eigen handen te houden. Als we het voordeel van de subsidie aannemen, moeten we namelijk ook leren leven met de bemoeienis van de overheid. Maar ik vrees dat het daar inderdaad wel naartoe zal gaan als we niet snel zelf de pijnpunten binnen de paardensector aanpakken. Nu, als het het paardenwelzijn wezenlijk ten goede komt en we kunnen het zelf niet, dan helemaal voor.

Eens!
Citaat:
Wilt 80% van de klanten echt hun paard 20-24 uur op stal? Jij bent de stalhouder, ik niet, dus jij hebt de ervaring, maar dat vind ik toch echt een hoog cijfer.

Bokt is niet representatief voor de markt in mijn regio( volg ook de FB groep stalling in Zuid Holland maar, staat ook vaak gezocht: 4 uur buiten), hoe dat in andere regio's is weet ik niet. Ik heb 100 pensionklanten, 20 staan in een 24/7 stalling, de andere 80 staan in de zomer 24/7 of 09.00-17.00 buiten en in de winter een dagdeel.

Van die 80 klanten zijn er heel veel die ik gesproken heb over het 24/7 concept, mensen willen dat niet vanwege verschillende redenen.

Wat ik wel denk: dat deze mensen hun paard 6 tot 8 uur buiten zouden willen hebben met ruwvoer.

Maar, ook die stallen zijn er in de omgeving. En mensen blijven toch bij ons staan.

Dus ik denk in dit soort topics altijd: vreemd? Waarom heb ik dan 80 klanten en een wachtlijst voor een dagdeel buiten in de winter? En plekken zijn er hoor( zelfs bij ons dus, we bieden ook winter 24/7 aan) . Ik weet het niet, ik denk dat er op Bokt gewoon meer mensen zitten die 'voorlopen' op dit gebied?

@ Fransje: eens!

@Beert: thanks!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:59

ruitje schreef:
De grond is vaak niet te koop, dus dan kan je al niet kopen. Ten tweede: een hectare grond kost iets meer dan een gouden voerbak. En even zakelijk doorberekend:
Stel ik bouw een nieuwe stal voor 75.000: die levert per direct 20 x stallingsgeld op.
Ik koop een hectare grond erbij en.... Ja, wat levert dat zakelijk op? Dat kun je niet het jaar rond inzetten dus je zal dan alsnog die stal moeten bouwen :)
Terwijl er voor die stal met de gouden voerbak mensen in de rij staan. Waar investeer je dan in als ondernemer?

Buiten het welzijn he, want dat ben ik echt 100% met je eens!

Hmmm, ja, dat klopt inderdaad wel. Dan klopt het dus dat de hoofdreden voornamelijk geld is.
Maar de overige argumenten die in dit topic genoemd worden om deze manier van paarden houden goed te praten zijn dus eigenlijk maar secundair of zelfs onwaar? Geld speelt de hoofdrol en al de rest zijn mooie redenen om dat goed te praten.

ruitje schreef:
Ik ben niet bekend genoeg op andere stallen om je laatste zin te kunnen beoordelen. In je eerste stuk zit iets wat soms dus helaas zo is. Gemeentes werken met bouwblokken, daarin kan vrij veel, daarbuiten niks. Dat betekend dat als je bijv. Land bijkoopt je daar dus soms niet veel meer mee kan dan het 'land' te laten zijn. Wat wel kan is iets in je bouwblok opofferen, je kan dus van de stapmolen een paddock maken, of van een gewone stal een groepshok. Maar zelfs dat( gewone stal ombouwen naar groepsstal) koste bij ons meerdere jaren qua vergunningsaanvraag.

Overigens is dat niet overal he, sommigen kunnen bij de gemeente op tafel schijten :')

Maar uiteindelijk lukt het. Jou is het toch ook gelukt om ondertussen een heel diverse vorm van paardenhouderij op te zetten. En dan denk ik niet dat jij tot de personen behoort die op tafel kan schijten bij de gemeente. :D
En weet je, op zich ben ik daar ook heel rechttoe rechtaan in, misschien tot het naïeve toe, dat geef ik toe. Maar als je geen grond kan aankopen/huren waar het mogelijk is om 20 paarden paardwaardig te huisvesten, dan moet je dat ook niet doen. Dan kan je er misschien maar 5 houden of 10, maar geen 20, jammer.

ruitje schreef:
Bokt is niet representatief voor de markt in mijn regio( volg ook de FB groep stalling in Zuid Holland maar, staat ook vaak gezocht: 4 uur buiten), hoe dat in andere regio's is weet ik niet. Ik heb 100 pensionklanten, 20 staan in een 24/7 stalling, de andere 80 staan in de zomer 24/7 of 09.00-17.00 buiten en in de winter een dagdeel.

Van die 80 klanten zijn er heel veel die ik gesproken heb over het 24/7 concept, mensen willen dat niet vanwege verschillende redenen.

Wat ik wel denk: dat deze mensen hun paard 6 tot 8 uur buiten zouden willen hebben met ruwvoer.

Maar, ook die stallen zijn er in de omgeving. En mensen blijven toch bij ons staan.

Dus ik denk in dit soort topics altijd: vreemd? Waarom heb ik dan 80 klanten en een wachtlijst voor een dagdeel buiten in de winter? En plekken zijn er hoor( zelfs bij ons dus, we bieden ook winter 24/7 aan) . Ik weet het niet, ik denk dat er op Bokt gewoon meer mensen zitten die 'voorlopen' op dit gebied?

Ah ja, als het over 24/7 aankomt, snap ik jouw eerder genoemde percentage. Dat kan kloppen. Ik ben zelf ook niet blind fan van 24/7 buiten. Dat is een manier van paarden houden die in mijn ogen enkel kan slagen in quasi perfecte omstandigheden en dan nog. Ook mijn paard kent dus de binnenkant van een stal en staat daar in de winter ook wat langer in dan in de zomer. Het is ook niet de stal die mij stoort, het is de enorme hoeveelheid tijd op stal. De buitengang die er wel is wordt gekenmerkt door de korte duur, de eenzaamheid en verveling.

Wat jij bv. aanbiedt voor die 80 klanten vind ik gewoon oké. Ik zou zelf net iets meer willen, maar ik vind het zeker oké. En er zullen vast wel meerdere factoren zijn waarom mensen bij jou blijven staan, een stal is ook meer dan enkel dat. Maar wanneer er paarden zijn die zelfs alleen nog maar kunnen dromen van jouw "slechtste" dag (qua vrije en sociale buitengang), dan valt er toch echt nog wel heel veel winst te behalen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:20

Horseloverl schreef:
Ik heb op zo’n stal gewerkt, andere ruiter maar wel olympisch niveau. Precies hetzelfde. Alleen daar kwamen de paarden een uur/ 2 op de paddock, 3x per dag in de molen en top verzorging, grote boksen met kijk luiken en een geit die elke avond zelf een paard uit koos om bij te slapen. Het is denk ik net wat ze gewend zijn ook. Die paarden waren echt gelukkig en blij. Ik schrok eerlijk gezegd van het filmpje, niet een kijk luikje, niet een raampje. De verzorging zal top zijn (als het gaat om voer en behandelingen) maar vind het schandalig dat dit op deze manier kan en mag. Leuk dat je veel geld hebt maar laat je paard ook een beetje paard. Ze zijn allemaal bang dat er wat gebeurd in de wei maar ze kunnen ook vastliggen op stal, zich openhalen, etc. Ik snap het probleem nooit. Daar waar ik werkte kwamen zelfs de 160 paarden, dus echt de dure, gewoon lekker 2 uurtjes buiten op het gras. Ik heb ook liever langer buiten maar zolang ze happy zijn is het goed.

Dagelijks twee uur vrije beweging is toch al een stuk beter dan sporadisch een uurtje.
Even gewoon paard zijn :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 21:35

@Gini, ik denk inderdaad echt dat het geld is nu je het zo omschrijft.

Denk jij niet?

Misschien is het voor enkelen ook ideologie, maar ik denk dat dat verdwijnt bij genoeg geld :') ?

En ik denk echt wel dat er een verschuiving komt, ik denk alleen ' boeiend' genoeg dat die van onderop komt. Dus dat de normale recreatieruiter steeds meer welzijn wil. In ieder geval, dat ervaar ik wel zo de laatste jaren.

Alleen is het dan nu afwachten om te zien of topsport dan volgt, of dat er een kloof gaat ontstaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:03

Popstra schreef:
Dit is een totaal zinloze discussie tussen 2 compleet andere werelden. Ik voel vooral veel afgunst hier naar mensen die veel geld in de bussines besteden en mensen die het goed doen in de sport, naam hebben door mensen die nooit wat op hoog niveau gepresteerd hebben of ambitie in die richting ( waar niks mis mee is) en daardoor hele zure meningen met overtrokken opmerkingen als dat het mishandelen zou zijn.

Geloof mij dat deze paarden ook gewoon blij zijn. Net zo blij als jou paard wat elke dag hetzelfde riedeltje leeft in pp, weide of wat ook. Vervelen die zich nooit op die eeuwige zelfde plek dan denk je? Paarden passen zich aan.
Gelukkig kan iedereen zelf kiezen wat hij/zij prefereert maar dat is nog geen rede om het geen een ander anders doet maar altijd af te moeten branden..doen zij ook niet over jou namelijk ;-)
Ik zie de “onze” die in kuddeverband het merendeel van de dag buiten staan anders niet weven, luchtzuigen, kribbebijten of andere stalondeugden vertonen. Dit was wel anders op de stallen waar ik gewerkt heb.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 22:43

ruitje schreef:

Wij zeggen altijd sommige zitten dat de elleboog in het achterste van de gemeente :')

Verder bedankt voor het belichten van de zakelijke kant

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:51

fransje23 schreef:
Horseloverl schreef:

Dagelijks twee uur vrije beweging is toch al een stuk beter dan sporadisch een uurtje.
Even gewoon paard zijn :)

Sporadisch een uurtje wordt ook niet gezegd in het filmpje.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 09:52

Voor dit geval specifiek over Tops gaat ‘geen grond hebben’ niet op, zij hebben echt een groot weiland tegenover liggen. Wordt altijd op geparkeerd met evenementen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 11:15

Mkango schreef:
Popstra schreef:
Dit is een totaal zinloze discussie tussen 2 compleet andere werelden. Ik voel vooral veel afgunst hier naar mensen die veel geld in de bussines besteden en mensen die het goed doen in de sport, naam hebben door mensen die nooit wat op hoog niveau gepresteerd hebben of ambitie in die richting ( waar niks mis mee is) en daardoor hele zure meningen met overtrokken opmerkingen als dat het mishandelen zou zijn.

Geloof mij dat deze paarden ook gewoon blij zijn. Net zo blij als jou paard wat elke dag hetzelfde riedeltje leeft in pp, weide of wat ook. Vervelen die zich nooit op die eeuwige zelfde plek dan denk je? Paarden passen zich aan.
Gelukkig kan iedereen zelf kiezen wat hij/zij prefereert maar dat is nog geen rede om het geen een ander anders doet maar altijd af te moeten branden..doen zij ook niet over jou namelijk ;-)
Ik zie de “onze” die in kuddeverband het merendeel van de dag buiten staan anders niet weven, luchtzuigen, kribbebijten of andere stalondeugden vertonen. Dit was wel anders op de stallen waar ik gewerkt heb.

Beetje overdreven opmerking over weven etc. Heel wat stallen gewerkt, als klant gestaan etc, en over een periode van ruim 40 jaar nog geen 10 wevers/luchtzuigers meegemaakt.
Een persoonlijke ervaring is precies wat het is: persoonlijk, maar niet maatgevend voor een hele sector.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:16

Ik heb ook weinig luchtzuigers gezien, maar dat kwam omdat die vrij snel naar België gingen om geopereerd te worden zodat ze niet meer konden luchtzuigen...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:20

wacht ff...geopereerd zodat ze niet meer kunnen luchtzuigen? Hoe gaat dat dan?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 12:36

Kinke schreef:

Pin me er niet op vast, maar volgens mij snijden ze dan spieren door in de keel/nek waardoor ze geen kracht meer kunnen zetten. In Nederland is dat illegaal, vandaar dat ze naar België gaan.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:29

Earth schreef:
Kinke schreef:

Pin me er niet op vast, maar volgens mij snijden ze dan spieren door in de keel/nek waardoor ze geen kracht meer kunnen zetten. In Nederland is dat illegaal, vandaar dat ze naar België gaan.

Dat heb ik eigelijk nog nooit gehoord en ik ben van belgie. Kom wel af en toe een luchtzuigerband tegen en ik heb ook wel eens gehoord van operaties waarbij ze de stembanden fixeren (voor cornage?). Beiden erg twijfelachtig, dat wel.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 13:57

ruitje schreef:
Shae schreef:
<3 Prachtig. Ik zie ook blije, nieuwsgierige paarden.

In Nederland hebben we inderdaad minder ruimte, maar als je 2 dierenartsen kan inhuren dan zal je ook wel een brok land kunnen huren of kopen. :D

Maar:
Besef je dat:

Een bedrijf is geen verplichting hè. Als mijn kippenbedrijf alleen rendabel kan zijn door ze als plofkippen te houden, dan zie ik daarvan af. Bij een groot familiebedrijf snap ik dat je daar niet zomaar afstand van doet en probeert mee te groeien met de nieuwste ontwikkelingen en dat je er gewoon het beste van probeert te maken, maar als 80% van de klanten hun paard 23/7 in stands zou willen houden ga je daar op een gegeven moment ook niet meer in mee. Bovendien komt die 80% ook gewoon voort uit wat in jouw (natte) omgeving de norm is. In het oosten van het land neemt met niet zo gauw genoegen met een eenzame modder postzegel. Het is er droger en de druk op de ruimte net iets lager vanwege een lagere bevolkinsgdichtheid.

Aangezien de meeste pensionstallen wel vanuit de eigen liefhebberij verrijzen hoop dat ik er bij elke verbouwing en nieuwe ontwikkeling van een pensionstal toch wel weer een stapje wordt gezet richting een andere manier van paarden houden die wat meer bij de huidige ontwikkelingen op het gebied van welzijn passen (is ook noodzaak om de sector op langere termijn overeind te houden denk ik). Precies wat jij met jouw stal doet eigenlijk :) En je laat wel heel veel mensen, ook al stallen die zelf hun paard momenteel nog wat traditioneler, kennis maken met een alternatief. Daar mag je heel trots op zijn en ik denk dat het heel waardevol is. Alleen op die manier kan de norm verschuiven.

Bij een stal op de schaal als die van jou denk ik dat je daar redelijk een pionier in bent en dat blijkt ook uit de vraagstukken waar je tegenaan loopt. Er zijn altijd grenzen aan wat je kan doen en niemand eist van je dat je een filantropische miljonair bent, maar jij doet wat je kan en daar begint het mee.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 14:20

ruitje schreef:
@Gini, ik denk inderdaad echt dat het geld is nu je het zo omschrijft.

Denk jij niet?

Misschien is het voor enkelen ook ideologie, maar ik denk dat dat verdwijnt bij genoeg geld :') ?

En ik denk echt wel dat er een verschuiving komt, ik denk alleen ' boeiend' genoeg dat die van onderop komt. Dus dat de normale recreatieruiter steeds meer welzijn wil. In ieder geval, dat ervaar ik wel zo de laatste jaren.

Alleen is het dan nu afwachten om te zien of topsport dan volgt, of dat er een kloof gaat ontstaan?

Ja, ik denk dat ook, dat geld de enige reden is.
Maar er worden talloze excuses gebruikt die bijna doen blijken dat een topsportpaard een heel andere diersoort is met heel andere behoeften. En als je daartegenin gaat, dan word je beschuldigd van "afgunstig te zijn" of "weet je helemaal niks ervan". Ik vrees dat dus eerder de kloof groter gaat worden voordat het beter wordt. Wie nu doet wat die doet en daar grof geld mee verdient, gaat niet ineens midden in de nacht snikkend wakker worden met het besef dat hij/zij zijn paarden niet paardwaardig houdt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:11

Is Tops een trainings/verkoop stal of een pension stal?

Maakt ook nogal eens een verschilletje in de manier waarop paarden gehouden worden namelijk als paarden er enkel een periode voor training/ verkoop komen.

Mijn paarden staan thuis nu van 8 tot 18 uur op de paddocks maar die bij de trainer staan komen 2 uur buiten omdat de paddocks gedeeld moeten worden en er een shift gedraaid word.
Ik heb mijn paarden In training nooit minder blij gezien als ze ,,uit,, staan.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:42

Zeker geen pension :+

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 17:57

sureido schreef:
Voor dit geval specifiek over Tops gaat ‘geen grond hebben’ niet op, zij hebben echt een groot weiland tegenover liggen. Wordt altijd op geparkeerd met evenementen.

Parkeren ze hun paarden er ook ? Los , dus ?