Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ruitje schreef:Shae schreef:Prachtig. Ik zie ook blije, nieuwsgierige paarden.
In Nederland hebben we inderdaad minder ruimte, maar als je 2 dierenartsen kan inhuren dan zal je ook wel een brok land kunnen huren of kopen.
Ten eerste, waar een wil is is een weg en het hoeft niet meteen perfect dus verbeteren kan altijd.
Maar:
Besef je dat:
-Land in Nederland echt heel erg duur is/niet aan te komen is.
-Dat de gemeentes niet altijd meewerken en dat gaat van je mag geen boom planten, geen hekwerk zetten, tot je mag geen paddocks maken.
-Banken er niet om zitten te springen om paarden bedrijven te financieren.
Wij willen als bedrijf graag schakelen, maar je kan gewoon soms niet.
Hele andere sectoren krijgen subsidies om welzijn/duurzaamheid aan te pakken. Onze sector hangt er maar bij.
En zolang 80% van de klanten nog wil staan volgens het oude systeem, ga je ook niet alles omzetten om vervolgens failliet te gaan![]()
Bokt denkt dat bedrijven het maar even moeten aanpassen( en dat dat mag van de gemeente) en dat de klanten dan in de rij staan.
Dat is helaas niet zo![]()
Daarom ligt er ook gewoon nog plofkip naast de bio kip denk ik
ruitje schreef:Ten eerste, waar een wil is is een weg en het hoeft niet meteen perfect dus verbeteren kan altijd.
Maar:
Besef je dat:
-Dat de gemeentes niet altijd meewerken en dat gaat van je mag geen boom planten, geen hekwerk zetten, tot je mag geen paddocks maken.
Hele andere sectoren krijgen subsidies om welzijn/duurzaamheid aan te pakken. Onze sector hangt er maar bij.
En zolang 80% van de klanten nog wil staan volgens het oude systeem, ga je ook niet alles omzetten om vervolgens failliet te gaan![]()
Bokt denkt dat bedrijven het maar even moeten aanpassen( en dat dat mag van de gemeente) en dat de klanten dan in de rij staan.
ruitje schreef:Maar:
Besef je dat:
ruitje schreef:-Dat de gemeentes niet altijd meewerken en dat gaat van je mag geen boom planten, geen hekwerk zetten, tot je mag geen paddocks maken.
ruitje schreef:Hele andere sectoren krijgen subsidies om welzijn/duurzaamheid aan te pakken. Onze sector hangt er maar bij.
ruitje schreef:En zolang 80% van de klanten nog wil staan volgens het oude systeem, ga je ook niet alles omzetten om vervolgens failliet te gaan
Gini schreef:Dat is voor de doorsnee paardenhouder misschien nog wel een begrijpelijk excuus. Voor die megastallen waar paarden nog net niet uit gouden voerbakken eten, vind ik dat moeilijker verdedigbaar.
Citaat:Ook hier weer: doorsnee paardenhouder versus die luxestallen. Het kan hoor, dat zij er ook mee te maken krijgen. Maar wanneer je net een heel paardendorp hebt neergepoot met alles en erop eraan geloof ik het net minder snel dat je net voor dat ene weiland geen vergunning kreeg.
Daarnaast hebben deze stallen vaak wel enige buitenmogelijkheid als paddocks of weilandjes. Het probleem is dat de paarden er te weinig en helemaal alleen gebruik van kunnen maken.
Citaat:Andere sectoren zijn ook aan veel meer regels en controles gebonden. Dat zijn heel wat nadelen. Voordeel is dat je subsidie kan ontvangen. Maar wilt de paardenwereld dat? Ik denk dat het fijner is om meer in eigen handen te houden. Als we het voordeel van de subsidie aannemen, moeten we namelijk ook leren leven met de bemoeienis van de overheid. Maar ik vrees dat het daar inderdaad wel naartoe zal gaan als we niet snel zelf de pijnpunten binnen de paardensector aanpakken. Nu, als het het paardenwelzijn wezenlijk ten goede komt en we kunnen het zelf niet, dan helemaal voor.
Citaat:Wilt 80% van de klanten echt hun paard 20-24 uur op stal? Jij bent de stalhouder, ik niet, dus jij hebt de ervaring, maar dat vind ik toch echt een hoog cijfer.
ruitje schreef:De grond is vaak niet te koop, dus dan kan je al niet kopen. Ten tweede: een hectare grond kost iets meer dan een gouden voerbak. En even zakelijk doorberekend:
Stel ik bouw een nieuwe stal voor 75.000: die levert per direct 20 x stallingsgeld op.
Ik koop een hectare grond erbij en.... Ja, wat levert dat zakelijk op? Dat kun je niet het jaar rond inzetten dus je zal dan alsnog die stal moeten bouwen![]()
Terwijl er voor die stal met de gouden voerbak mensen in de rij staan. Waar investeer je dan in als ondernemer?
Buiten het welzijn he, want dat ben ik echt 100% met je eens!
ruitje schreef:Ik ben niet bekend genoeg op andere stallen om je laatste zin te kunnen beoordelen. In je eerste stuk zit iets wat soms dus helaas zo is. Gemeentes werken met bouwblokken, daarin kan vrij veel, daarbuiten niks. Dat betekend dat als je bijv. Land bijkoopt je daar dus soms niet veel meer mee kan dan het 'land' te laten zijn. Wat wel kan is iets in je bouwblok opofferen, je kan dus van de stapmolen een paddock maken, of van een gewone stal een groepshok. Maar zelfs dat( gewone stal ombouwen naar groepsstal) koste bij ons meerdere jaren qua vergunningsaanvraag.
Overigens is dat niet overal he, sommigen kunnen bij de gemeente op tafel schijten
ruitje schreef:Bokt is niet representatief voor de markt in mijn regio( volg ook de FB groep stalling in Zuid Holland maar, staat ook vaak gezocht: 4 uur buiten), hoe dat in andere regio's is weet ik niet. Ik heb 100 pensionklanten, 20 staan in een 24/7 stalling, de andere 80 staan in de zomer 24/7 of 09.00-17.00 buiten en in de winter een dagdeel.
Van die 80 klanten zijn er heel veel die ik gesproken heb over het 24/7 concept, mensen willen dat niet vanwege verschillende redenen.
Wat ik wel denk: dat deze mensen hun paard 6 tot 8 uur buiten zouden willen hebben met ruwvoer.
Maar, ook die stallen zijn er in de omgeving. En mensen blijven toch bij ons staan.
Dus ik denk in dit soort topics altijd: vreemd? Waarom heb ik dan 80 klanten en een wachtlijst voor een dagdeel buiten in de winter? En plekken zijn er hoor( zelfs bij ons dus, we bieden ook winter 24/7 aan) . Ik weet het niet, ik denk dat er op Bokt gewoon meer mensen zitten die 'voorlopen' op dit gebied?
Horseloverl schreef:Ik heb op zo’n stal gewerkt, andere ruiter maar wel olympisch niveau. Precies hetzelfde. Alleen daar kwamen de paarden een uur/ 2 op de paddock, 3x per dag in de molen en top verzorging, grote boksen met kijk luiken en een geit die elke avond zelf een paard uit koos om bij te slapen. Het is denk ik net wat ze gewend zijn ook. Die paarden waren echt gelukkig en blij. Ik schrok eerlijk gezegd van het filmpje, niet een kijk luikje, niet een raampje. De verzorging zal top zijn (als het gaat om voer en behandelingen) maar vind het schandalig dat dit op deze manier kan en mag. Leuk dat je veel geld hebt maar laat je paard ook een beetje paard. Ze zijn allemaal bang dat er wat gebeurd in de wei maar ze kunnen ook vastliggen op stal, zich openhalen, etc. Ik snap het probleem nooit. Daar waar ik werkte kwamen zelfs de 160 paarden, dus echt de dure, gewoon lekker 2 uurtjes buiten op het gras. Ik heb ook liever langer buiten maar zolang ze happy zijn is het goed.
Popstra schreef:Ik zie de “onze” die in kuddeverband het merendeel van de dag buiten staan anders niet weven, luchtzuigen, kribbebijten of andere stalondeugden vertonen. Dit was wel anders op de stallen waar ik gewerkt heb.Dit is een totaal zinloze discussie tussen 2 compleet andere werelden. Ik voel vooral veel afgunst hier naar mensen die veel geld in de bussines besteden en mensen die het goed doen in de sport, naam hebben door mensen die nooit wat op hoog niveau gepresteerd hebben of ambitie in die richting ( waar niks mis mee is) en daardoor hele zure meningen met overtrokken opmerkingen als dat het mishandelen zou zijn.
Geloof mij dat deze paarden ook gewoon blij zijn. Net zo blij als jou paard wat elke dag hetzelfde riedeltje leeft in pp, weide of wat ook. Vervelen die zich nooit op die eeuwige zelfde plek dan denk je? Paarden passen zich aan.
Gelukkig kan iedereen zelf kiezen wat hij/zij prefereert maar dat is nog geen rede om het geen een ander anders doet maar altijd af te moeten branden..doen zij ook niet over jou namelijk
fransje23 schreef:Horseloverl schreef:Ik heb op zo’n stal gewerkt, andere ruiter maar wel olympisch niveau. Precies hetzelfde. Alleen daar kwamen de paarden een uur/ 2 op de paddock, 3x per dag in de molen en top verzorging, grote boksen met kijk luiken en een geit die elke avond zelf een paard uit koos om bij te slapen. Het is denk ik net wat ze gewend zijn ook. Die paarden waren echt gelukkig en blij. Ik schrok eerlijk gezegd van het filmpje, niet een kijk luikje, niet een raampje. De verzorging zal top zijn (als het gaat om voer en behandelingen) maar vind het schandalig dat dit op deze manier kan en mag. Leuk dat je veel geld hebt maar laat je paard ook een beetje paard. Ze zijn allemaal bang dat er wat gebeurd in de wei maar ze kunnen ook vastliggen op stal, zich openhalen, etc. Ik snap het probleem nooit. Daar waar ik werkte kwamen zelfs de 160 paarden, dus echt de dure, gewoon lekker 2 uurtjes buiten op het gras. Ik heb ook liever langer buiten maar zolang ze happy zijn is het goed.
Dagelijks twee uur vrije beweging is toch al een stuk beter dan sporadisch een uurtje.
Even gewoon paard zijn
Mkango schreef:Popstra schreef:Ik zie de “onze” die in kuddeverband het merendeel van de dag buiten staan anders niet weven, luchtzuigen, kribbebijten of andere stalondeugden vertonen. Dit was wel anders op de stallen waar ik gewerkt heb.Dit is een totaal zinloze discussie tussen 2 compleet andere werelden. Ik voel vooral veel afgunst hier naar mensen die veel geld in de bussines besteden en mensen die het goed doen in de sport, naam hebben door mensen die nooit wat op hoog niveau gepresteerd hebben of ambitie in die richting ( waar niks mis mee is) en daardoor hele zure meningen met overtrokken opmerkingen als dat het mishandelen zou zijn.
Geloof mij dat deze paarden ook gewoon blij zijn. Net zo blij als jou paard wat elke dag hetzelfde riedeltje leeft in pp, weide of wat ook. Vervelen die zich nooit op die eeuwige zelfde plek dan denk je? Paarden passen zich aan.
Gelukkig kan iedereen zelf kiezen wat hij/zij prefereert maar dat is nog geen rede om het geen een ander anders doet maar altijd af te moeten branden..doen zij ook niet over jou namelijk
Earth schreef:Kinke schreef:wacht ff...geopereerd zodat ze niet meer kunnen luchtzuigen? Hoe gaat dat dan?
Pin me er niet op vast, maar volgens mij snijden ze dan spieren door in de keel/nek waardoor ze geen kracht meer kunnen zetten. In Nederland is dat illegaal, vandaar dat ze naar België gaan.
ruitje schreef:Shae schreef:Prachtig. Ik zie ook blije, nieuwsgierige paarden.
In Nederland hebben we inderdaad minder ruimte, maar als je 2 dierenartsen kan inhuren dan zal je ook wel een brok land kunnen huren of kopen.
Ten eerste, waar een wil is is een weg en het hoeft niet meteen perfect dus verbeteren kan altijd.
Maar:
Besef je dat:
ruitje schreef:@Gini, ik denk inderdaad echt dat het geld is nu je het zo omschrijft.
Denk jij niet?
Misschien is het voor enkelen ook ideologie, maar ik denk dat dat verdwijnt bij genoeg geld?
En ik denk echt wel dat er een verschuiving komt, ik denk alleen ' boeiend' genoeg dat die van onderop komt. Dus dat de normale recreatieruiter steeds meer welzijn wil. In ieder geval, dat ervaar ik wel zo de laatste jaren.
Alleen is het dan nu afwachten om te zien of topsport dan volgt, of dat er een kloof gaat ontstaan?