Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimvicious

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:27

Ik ga samen met mijn trainer Bo doen. Het zadelmak maken en inrijden heb ik al wel ervaring mee maar dat was eigenlijk altijd op gevoel en trail & error :P om het vanaf dag 1 goed aan te pakken doen we het straks samen. Ik ben nog wel eens te lief en Bo hoeft niet hars aangepakt te worden maar wel heel consequent, ik val nog wel eens voor die lieve ogen :D

Oehh en.... Vandaag opgehaald <3
Afbeelding

Cheyenne0252

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:33

Wat een mooie trailer!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 23:35

Vet cool!

Wat heeft jullie voorkeur. 1,5 of 2 paards trailer voor jong paard.

Ik heb een trailer en de bodem is aan vervanging toe. Bodem is hout, rest aluminium. Ik twijfel of bodem vervangen of nieuwe trailer

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 00:11

Ik heb een anderhalf paards. Vooral omdat ik anders een veel zwaardere auto nodig zou hebben en met maar 1 paard was dat niet logisch :P Bo valt altijd in coma op trailer dus geen idee wat zijn voorkeur heeft, geloof dat dit formaat wel bevalt haha.
Nu is hij vrij breed gebouwd dus kan dit prima, hele smalle paarden hebben vaak liever een tweepaards zodat ze wat meer "steun" hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 06:57

Wauw mooi zeg!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:40

Wat leuk om al jullie paarden te zien. Enorm divers en toch ook een paar stippels. Ik heb me met Roos laat aangemeld in het 2020 topic. Maar dat was eigenlijk te vroeg. Dus ik doe graag hier mee.

Roos is een 3,5 jarige araloosa/ara-appaloosa. 62,5% arabier en verder NAS waarvan voornamelijk knabstrupper. Ze zit qua stokmaat rond de 1,55m.

De stamboekopname is ons eerste doel. Ik weet nog niet helemaal zeker of we voor NAS en NRPS gaan of voor 1 van beide. (Nu is ze vooral een wollige modder pony... Maar er zit een plaatje onder hoor. :') )

Daarna wil ik haar verder beleren met als doel om haar uit te gaan brengen in de endurance sport.

Een uitdaging is dat ik geen eigen bak heb. Het meeste zal dus gewoon buiten plaats moeten vinden of incidenteel in de bak van buurtgenoten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zondag is ze voor het eerst een stukje met me van ons eigen terrein gewandeld. Dat ging heel goed. Dus ik denk dat we ons daar eerst maar eens op richten. Zekerder worden en netjes 'aan de hulpen' aan de hand.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:49

Mooi die stippels!

Ik heb verplicht 5 weken vakantie dus kan nu een beetje doorpakken met Hunk. Vanmorgen singel met staartriem om gedaan. Totaal geen reactie, had toch wel iets verwacht :roll:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 15-12-20 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

garffpamela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:25

Wat een leuke paarden komen hier voorbij zeg!
En leuk ook een paar appies.

Ik heb net een berichtje van de zadelmaker gehad dat er eindelijk een zadel binnen is, als het goed is komt ze morgen

@Jolstje Wij hebben een 1,5 paard trailer, bewust voor gekozen omdat ik maar 1 paard had destijds en ze net wat fijner ruimte hebben om te Bewegen voor hun balans.
Nu heb ik wel 2 paarden dus wie weet in de toekomst. Alleen om een 2 paards te kunnen trekken heb je wel weer een grote auto nodig.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:27

@Jolstje mooie trailer zeg!
Wij hebben een jaar geleden een nieuw paardenwagentje gekocht, wij maken veel km's waren het meer dan zat. Voor het behoud van de gewone auto vonden we het ook een stuk beter, voor carrosserie en voor de binnen-en buitenkant.
Twee paards trailer hebben we ook nog , ik heb nooit anders geweten dan dat we vanaf dat ik nog heel klein was een twee paards hadden.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:06

Jeetje wat gaat het topic hard, kon al weer meerdere pagina's bijlezen :Y)

Leuk om alle updates te lezen. Velen al een eerste keer bit ingehad, aan de longe gelopen, en/of verschillende soorten harnachement op/om gehad. Dat blijft toch het leuke van jonge paarden, al die eerste keren :D

Ik zag een vraag/opmerking m.b.t. zelf inrijden of iemand erbij halen. Ik heb uiteindelijk mijn bijrijdpaard zelf ingereden samen met de eigenaar omdat we geen geschikt persoon konden vinden die bij ons paste. Dit is me zo goed bevallen dat ik zelf ook weer voor een jong paard ben gegaan! Wat voor mij heel fijn was is werk aan de hand i.c.m. longeren, waardoor je eigenlijk een soort van kunt opstappen en wegrijden... stem- en teugelhulpen kennen ze immers al, en ze zijn ook niet zo wiebelig meer. Enige wat je hoeft te doen is gewichts- en beenhulpen koppelen aan oefeningen die ze al kennen. Verder inrijden heel rustig aan... je hoeft echt niet in de eerste 3-4 keer al alle gangen onder het zadel te doen! Doe het net zo rustig aan als voor het paard of de ruiter nodig is :) Ik heb op deze manier i.i.g. bok- en racepartijen weten te voorkomen. Hopelijk gaat me dat bij deze ook lukken :')

Die van mij heeft inmiddels een dekensingeltje omgehad (no problemo 8-) ) en een bit in, maar die bleek veel te groot dus moet daar t.z.t. een nieuwe voor hebben in 12,5 i.p.v. 13,5. Maar geen haast, ik ga toch niet met bit beleren en ik heb het idee dat hij inmiddels aan het wisselen is geslagen, dus laat maar even zo. Ook is de longeersingel onvindbaar, dus dat moet ook vervangen worden...

Wij zijn nog steeds bezig de puntjes op de i te zetten met 'meeloopmanieren' (halthouden, meestappen langzaam en snel, achterwaarts, meedraven). Hij is echt nog enorm puppy en snel afgeleid, met name 'tegelijk' halthouden vind hij heel erg moeilijk, al is het nu al flink verbeterd :j Na Oud&Nieuw wil ik weer meer gaan wandelen. Ik denk dat ik hem eind februari, begin maart ga oppakken met werk aan de hand, en van de zomer een keer ga beginnen met longeren. :j

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:54

Leuk om te lezen dat iedereen zo z'n eigen manier heeft voor het zadelmak maken en het voorbereidend werk!

Ik wandel ook heel veel met die van mij, soms alleen en soms met andere paarden erbij, dat vindt hij helemaal prachtig. Deze week ook voor het eerst galop meegepakt met het grondwerk, eerder had hij daar echt de kracht nog niet voor. Dat is zo leuk om te zien, hoeveel die jonkies veranderen in korte tijd :D . Hij heeft ook al even een bitje in gehad maar vanwege het wisselen heb ik dat al eventjes niet meer gedaan. En ik heb voor nu ook besloten dat ik bitloos ga beleren, aangezien ik al het grondwerk bitloos doe met hem en ik denk dat hij dat ook beter zal begrijpen.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:30

Wat leuk, al die verschillende paarden die voorbij komen! Wij lopen volgens mij wel wat achter op de meeste van jullie. Maar des te leuker vind ik het om met jullie mee te kijken! :D Ik denk dat ik het bit pas vrij laat ga introduceren. Sowieso wil ik eerst de tandarts eens naar zijn gebit laten kijken voor de zekerheid. Of ik het echte beleren met of zonder bit ga doen weet ik eigenlijk nog niet, dat hangt er toch wel vanaf hoe hij op beide reageert.

Wij hebben ook een klein mijlpaaltje gehad afgelopen weekend. *\o/* Nimbus is pas 2 maanden van ons dus we zijn vooral bezig geweest met elkaar leren kennen. Mijn grote valkuil is mijn enthousiasme, als ik te hoog in mijn energie zit loopt hij bij me weg. Soms zelfs regelrecht naar mijn vriend... ^) Maar afgelopen weekend heb ik een kriebel-plekje gevonden! We hebben zeker een halfuur samen staan kroelen waarbij hij mij ook af en toe terug kriebelde. En dit deed hij echt super lief en voorzichtig! Ik vond zijn mond zo dicht op mijn huid toch even spannend maar hij was echt zo lief! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 10:59

Wat lief Mooblie! Tandarts heb ik inderdaad ook eerst laten komen voordat ik met het bit ging beginnen. Zo wist ik zeker dat alles in orde was voordat ik er een bit in zou hangen.

@Roos_h: Leuk inderdaad om te zien hoeveel ze veranderen :D Galop is bij die van mij ook een dingetje. Ze mist ook was kracht maar het wordt iedere week beter.

Gisteren Lady voor de 2de keer met hoofdstel gelongeerd. Waar ze vrijdag nog hevig op het bit aan het kauwen was en soms met haar hoofd weg trok als er iets van druk op het bit kwam was ze nu heerlijk rustig in haar mond. Op het einde had ik haar los geklikt en even met haar gespeeld. Waar ze 4 weken geleden nog vol door mij heen liep (zelfs met zweep) als ik haar weg blokkeerde om haar van richting te laten veranderen reageerde ze nu direct op mijn lichaamstaal en kon ik haar op ieder moment van richting laten veranderen. Ook het slaan met de achterbenen tijdens het hoeven krabben deed ze gisteren ineens niet meer.

Ik ben in ieder geval blij met de vooruitgang! Galop is wel nog een dingetje om goed op te oefenen maar ook dat komt wel goed. Ik denk dat ik tegen februari/maart ga beginnen met het zadel.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:54

Ik heb inderdaad ook eerst de tandarts laten komen, toen zijn er ook 2 wolfkiesjes getrokken.

Die galop blijft lastig ja, die kracht om de achterhand eronder te zetten ontbreekt nog een beetje. Zeker op de volte is dat natuurlijk vet lastig, dus ik stop eigenlijk meteen als hij gewoon aanspringt, dan mag hij meteen naar binnen komen voor wat lekkers haha. Zo breiden wij dat een beetje uit :) .

Zadel vind ik nog wat lastig, ik heb zelf geen verstand van wat een passend zadel is, en vind het ook zonde om een zadel helemaal voor hem te laten aanmeten als hij 2 maanden later weer een compleet andere rug heeft. Hoe doen jullie dat? Ik denk er nu over om hem te beleren met barebackpad en dan misschien voor de eerste paar jaar een boomloos zadel te nemen, of misschien een wintec die je kan aanpassen...

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 12:02

Ja met een zadel ben ik er ook nog niet uit. Ik zat te denken om een goede tweedehandse aan te schaffen met een verstelbare boom. Zodra hij eenmaal uitgegroeid is dan een zadel op maat laten maken.
De tandarts heb ik ook eerst laten komen. 2 wolfstandjes eruit laten halen. Dat was vorige maand geweest dus nu kan het bit er weer in. Mocht al eerder maar heb expres wat langer gewacht.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:19

Ik ga zowieso al eens bijlezen
Ik ga volgend jaar op het gemak beginnen met Willem. Een bijna 3 jarige Trekpaard.
De doelen zijn voor volgend jaar heel simpel. Er op kunnen zitten en eventueel een rondje stappen.
Hij is al bij mij sinds hij 9 maand is.
Hij heeft al 1 x een zadel op gehad
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:48

Qua zadel heb ik ook lang liggen twijfelen wat ik nu moet doen. Toevallig heeft een stalgenootje van mij een tijd terug een tijdelijk zadeltje gekocht en ze gaat binnenkort de zadelmaker laten komen voor een op maat gemaakt zadel voor haar paard. Het zadeltje wat zij nu heeft hebben we even op mijn paard gelegd en het ligt over het algemeen vrij goed. Met dit zadel ga ik haar zadelmak maken en inrijden en dan zsm een zadelmaker laten komen voor een goed passend zadel.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:56

Oh ik ben nu al fan van Willem! <3

Qua zadel hoop ik Nilay's (mijn andere paard) zadel te kunnen gebruiken. Het is een Pegaso sport. Daarvan kan ik zelf de vulling in de kussens aanpassen. En anders wellicht voorlopig een tweedehands startrekk omdat die ook aan te passen zijn en bij het type korte ronde rug passen.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:02

@rayoow Wat is Willem ontzettend leuk!! Echt zo fan van dat soort paarden <3.

Ik ga nog even nadenken over de zadelkwestie, gelukkig is Gijs chill genoeg om hem met bbp te beleren (ga ik van uit hihi). Ik heb er al een paar keer op gehangen enzo en hij gaf er echt helemaal niks om.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:41

Ik zie vaker voorbij komen dat er met een bbp bekeerd wordt. Hoe stappen jullie dan beheerst op? Zelfs op mijn vorige pony van 1.50 lukte me dat maar moeizaam :o

Ik heb nog een oud veelzijdigheidszadel liggen. Ik hoop dat deze enigszins past. Verder denk ik aan een wintec om mee te beginnen omdat deze goed aan te passen zijn en niet al te duur.

Roos_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:16

In mijn geval heb ik Gijs al geleerd in te parkeren naast het opstapkrukje. Dan hoef je alleen nog maar erop te glijden haha. Maar het gaat dan idd om een tinker van 1.55, ik weet niet hoe ik dat zou doen bij een paard van 1.80

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:37

Ik ben zo stijf als een hark en als de dood voor rijden zonder zadel dus hier doen we gewoon met alles erop en eraan :P vandaag lekker gelongeerd, wat buig oefeningen en daarna springen naast het zadel alsof ik erop zou springen. No problemo :)
En hard werken moet dan beloond worden met een bak slobber. Gelukkig heeft hij deze tafelmanier al bij de fokker geleerd (feb 2019 vs dec 2020)
Afbeelding

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:46

Voor Willem heb ik nu een kunstof aanpasbaar zadel van tekna.

We zijn zoekende naar een bitloos hoofdstel in dezelfde kleur maar lastig in zijn maat _O-

Hangen/opstappen word moeilijk hier. Mijn Krukje is te laag _O- heb al wel eens geprobeert over zijn rug een snoepje aan te geven maar moet opzoek naar een hogere kruk/ladder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:49

@ Kimvicious: Ik precies hetzelfde. Zonder zadel heb ik zo'n slechte balans dat ik daar echt niet aan ga beginnen. Opstappen wordt zowiezo dan al een aandachtspuntje gezien mijn paard 1,75 is. Oke ook met zadel wordt dit een aandachtspuntje :7

Kimvicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:07

Haha ja heb Bo zowieso al aan krukje laten wennen. En al eens alleen mn been op zn rug gelegd als ik op krukje stond(voordeel dat hij maar 1,45m is haha).
Verwacht ook echt niks geks bij eerste keer opstappen enzo, hij is er mentaal helemaal klaar voor.