Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Eindelijk klaar voor een eigen paard, vriend niet blij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:01

Ts

Mens lijdt het meest van het lijden wat ie vreest.
Dus onderneem actie

Hoe is de band met je eigen ouders?

zarynxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 19:09

Praten is niet altijd even makkelijk als alles wat je probeerd duidelijk te maken geen donder uitmaakt voor hem. Maar we zijn er een soort van over uit. Ik ga zondag gewoon bij het paardje kijken samen met mijn vriendin, maar ga duidelijk aangeven dat ik eerst een rijbewijs wil halen. Als ze het paardje zo lang voor mij wil vasthouden (misschien kan ik het paardje ondertussen al afbetalen, ondanks dat hij dan nog bij haar staat) dan is het gewoon voorbestemd.
Zoals ik al eerder aan hem uit probeerde te leggen; het heeft geen haast, een paard, maar ik wil juist dat paard, daarom ben ik er nu zo hard achteraan gegaan.

Daarnaast wil ik dat hij een spaardoel gaat bepalen, zoveel moet er binnen zoveel tijd opstaan.

Ik ga proberen meer openlijk over dingen die ik belangrijk vind en wil te praten. Dat deed ik wel, maar blijkbaar ziet hij het als ik over dromen praat dat het allemaal pas over 10 jaar gaat plaatsvinden, terwijl ik zoiets heb van, als je de mogelijkheid en de middelen hebt om je droom nu waar te laten maken, waarom zou je dan wachten?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:44

Het leven is één groot feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen!

Leef naar dit motto, blijkbaar is een paard voor jouw een slinger! Dus ga ervoor!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 19:58

Poekkie schreef:
Wat ik hier hoor over 'paard aan huis en dan heb je er minder tijd/werk aan' vind ik kant nog wal raken. Paarden aan huis zijn ongelofelijk veel werk en een dagelijkse verplichting. Paard op volpension daarentegen zou je gemakkelijk maar bvb 2 of 3 dagen kunnen gaan en hem de rest lekker op de wei laten staan, dat is al een veel minder zware druk.

Klopt helemaal. En paard op volpension kan zelfs goedkoper zijn wanneer je maar eentje heb dan wanneer je ze aan hebt met alle bijkomende kosten.
Bij mijn volpension kan ik trouwens zelfs gerust 2 weken weg blijven. Al vinden ze wel fijn om het te weten.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:01

Oehlala schreef:
Het leven is één groot feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen!

Leef naar dit motto, blijkbaar is een paard voor jouw een slinger! Dus ga ervoor!

Helemaal mee eens *\o/*
Als je vriend niet wil genieten van het leven :wave:

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:02

Ts wil jij zelf wel een kind? Je geeft aan voor mij hoeft het niet, hij wil dat, maar ik mag hopen dat je er echt samen voor gaat, want jij moet het vooral doen, de eerste 9 maanden, bevalling en waarschijnlijk groot deel opvoeding. Kinderen kosten geld en je kan het zo duur maken als je wil. Maar je hebt wel een basisbedrag nodig. Wat betreft het paard, om je even een andere kant te laten zien, ik heb mijn paarden aan huis, de 9 maanden zwangerschap kon ik weinig ivm bekkenpijn. De volgende zeker 1.5 jaar heb ik amper een stal gezien, door resterende bekkenpijn, gebrek aan energie en drukke baan, naast huishouden/familie/kind. Mijn dochter is 3.5jaar nu en sinds kort doe ik weer af en toe wat op stal. Ik denk dat je voor nu echt even moet kiezen. Een rijpaard of een baby, dat kan straks vast combineren maar hou het leuk. Door alle drukte heb ik jaren geen plezier meer gehad. En ja ik ben zelf zo n spaargek, ik krijg het warm en koud als ik een groot bedrag uit moet geven. Wil niet onder een bepaald bedrag komen enzovoort.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 20:27

Ts goed van je dat je bij dit paardje gaat kijken ik hoop dat het voorbestemd is.

En voor alle azijnzeikers in dit topic een huis met tuin is geen voorwaarde voor het krijgen van een kind, je kunt ook nog altijd verhuizen als je kind wat ouder is. en 2 auto’s voor de deur is geen eerste levensbehoefte of de standaard je kunt ook prima gelukkig zijn met 1 of geen auto. Bizar dat door sommige gezegd wordt dat je niet aan kinderen moet beginnen als je die 2 dingen niet voor elkaar hebt.

Wel zou ik als ik ts was eens goed nadenken of je wel oud wil worden met hem

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:54

_O-
Litilaura, ik ben het helemaal met je eens. Spullen en veel geld is geen garantie voor goede jeugd en mogelijkheden om goed op te groeien.

Wat wel heel belangrijk is voor een kind is ouders die heel veel van hun kind houden en alle tijd voor ze hebben.

Als niet zeker wilt of je kinderen wilt dan raad ik je aan om niet te doen. Elk kind verdient een ouder die 100% achter zich staan.
Is geen huisdier die je weg kunt doen wanneer je hem zat bent. En kan echt heel zwaar zijn kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:00

Je hebt nog mazzel dat je in Zweden woont wat betreft huizen kopen. Daar kun je voor drie ton een compleet op paardenhouderij ingerichte boerderij kopen met acht bunder grond en ook nog eens perfect gelegen tussen Vanern en Vattern in. Maak er een camping van twee hectare bij en zonder Corona zit je zo vol.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:11

Dus, je wil nu per se dat ene paard... iig bekijken. Eventueel op afbetaling tot je rijbewijs. Ondertussen zeg je dat communicatie met vriend geen donder uit steekt maar er nu een staakt het vuren is. Daarbij staan jullie tegenover elkaar in besteding van tijd/ geld aan het leven en hobbies.

Als dat rijbewijs belangrijk is, ga eerst daarvoor.

Praat echt met je partner, maak afspraken over spaargeld en leefgeld.

Praat over hoe jullie het voor jullie zien met een kindje.

Het paard waar je nu je zinnen op hebt gezet lijkt meer een uitvlucht voor alles waar je nu tegen aanloopt.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 02:04

Mag ik vragen waar in Zweden je zit?
Ik ga vaak voor werk naar Zweden en help daar op een fokkerij. Het zal wel heeeel toevallig zijn als je in de buurt daar zit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 05:23

Andere kant

Be careful what you wish for :+

Mijn man had niets met paardensport, maar hij was niet bang, hij kwam van de boederij.
Het leek mij ook zo leuk als hij wat met de paarden zou doen. :o

Hij ging met mijn rijpaard haflinger op menles om het mennen te leren en om op zondag een rondje met de koets te kunnen doen.

Resultaat........
Ze bleken het samen heel goed te doen en hij vroeg een menstartkaart aan. Vervolgens was ik mijn paard kwijt -O-
10 jaar lang draaiden alles op de mensportvan mijn man en mijn haflinger.
Geen tijd meer voor mijn rij wedstrijden onder het zadel, opleiding van de haflinger gericht op het mennen. ~~}>

Ze zijn samen ZZ dressuur mennen en ZZ vaardigheid mennen geworden. Het hoogt haalbare en na 10 jaar kreeg ik eindelijk mijn Haflinger weer terug voor mezelf. Eindelijk. *\%/*
En is hij begonnen met een nieuw paard.

Zo kan het dus ook nog gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 07:47

anjali schreef:
Polly schreef:
Toen ik mijn vriend leerde kennen had ik een paard, ik vond het altijd maar een beetje overdreven als hij wat zei over hoe veel ik weg was etc, ik vond het belangrijk dat ik mijn ontspanning had etc etc, een beetje wat ik (bijna) iedereen in dit topic hoor zeggen.

Tot ik door omstandigheden mijn paard weg deed en nu snap ik pas echt wat hij bedoelde, ik was namelijk écht altijd bezig met de paarden en heel heel heel veel weg.
Ik snap de zorg van je vriend echt wel en ik zou het heel goed bespreken en bv ook duidelijke afspraken maken over hoeveel tijd je met het paard wil doorbrengen.

Ik lees ook dat je nog geen rijbewijs hebt, dat zou ik nu meer prioriteit geven dan een paard.
Een eigen paard is echt niet zaligmakend en mijn ervaring is dat paardenmeisjes echt het paard boven een relatie stellen (wat ik hier eigenijk ook regelmatig lees..)

Ik heb nog niet alles gelezen.Maar ik ben wel zo'n overjarige Penny die inderdaad het paard op nr.1 heeft staan.Daar moet ik wel het een en ander voor opgeven in mijn leven maar nooit een seconde spijt van gehad. Het is inderdaad heel intensief maar een vriend die van me houdt gunt me dat.

Mijn vriend gunt me dat ook, ik heb de paarden weggedaan om andere redenen maar toen kwam ik er wel pas achter hoe achterlijk veel tijd er in de paarden zat en dat ik er echt nooit was.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:42

Het klinkt heel raar wat ik nu denk maar wat ik me afvraag is of de vriend van TS wel eens van dichtbij nare dingen heeft meegemaakt. Wat ik er mee wil zeggen is dit: Mijn man is een hele hele harde werker, niets mis mee, hij wil heel graag dat alles goed voor elkaar is. Dat resulteerde in meer dan 90 uur per week werken. Hierdoor hebben we het heel goed maar ik miste het vooral om dat wat we hebben bereikt samen met hem te kunnen delen. Vaak genoeg over gesproken maar iemand verandert alleen als ze dat voor zichzelf doen en niet voor een ander. Helaas hebben we van heel dichtbij een aantal mensen om ons heen verloren, ouders-zus-opa's en oma's. Maar ook mensen van onze leeftijd. Bijvoorbeeld bij kennissen van ons, zij was 's nachts in haar slaap overleden, was 41 jaar. Voor hem een enorme klap. We hebben mensen van onze leeftijd om ons heen verloren aan bijvoorbeeld kanker. Dit heeft bij mijn man zijn ogen geopend, werken is leuk, door hard te werken bereiken we wat, maar we kunnen er daardoor niet vol samen van genieten. Nu werkt hij wat minder, is daardoor meer thuis, zijn we meer samen en genieten we samen van wat we hebben. Dat is ook heel wat waard. Want nu ben je samen, je weet niet wat de toekomst brengt, je moet daarvoor geen angst hebben en heel krampachtig worden maar wel beseffen wat je hebt en wat je nu kunt doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:39

Citaat:
Mijn vriend geeft zelf ook toe dat hij teveel angsten heeft hoor, hij durft geen cent uit te geven want wat als. Toen we op vakantie gingen kregen we al ruzie om een kopje koffie buiten het all inclusive hotel. Hij wil er graag aan werken maar weet zelf niet hoe, hij kan er niet van genieten als hij geld uitgeeft

Het klinkt niet als een slechte vent, je zal niet voor niets met hem samen zijn toch :)
Hij bedoelt het vast goed en geeft zelf ook aan dat hij er graag een wat ander gevoel bij zou willen hebben.

Ik blijf het bikkelhard vinden dat veel bokkers dan meteen zeggen "ren weg bij die vrek - hij gunt je niets - zal altijd een grote frustratie blijven - enz."

Natuurlijk bestaat die mogelijkheid :j
Maar zeker als iemand het zelf ook wel inziet en gewoon niet weet hoe hij het schakeltje om kan zetten, maar dat wel wil, en je houdt van zo'n vent....dan ga je er toch eens goed samen voor zitten om de neuzen in 1 richting te krijgen en samen een visie te ontwikkelen waar jullie je allebei goed bij voelen :)

Ik denk dan: of trek de stekker er uit als je er zelf niet in gelooft dat het fijner gaat worden, of GA er samen voor en doe je best om het beste in elkaar naar boven te halen en het samen leuk(er) te maken, voor elkaar en jezelf :j

Wat wil hij? Wat wil jij? Wat zijn toekomstplannen die je echt nodig hebt voor je welzijn, en binnen hoe veel tijd wil je die gerealiseerd zien? Is het realistisch om een huis volledig in 1 keer te betalen? Of ga eens uitrekenen hoe het anders kan, en hou daarbij ook rekening met NU leven en niet alleen met de toekomst. Okee dan kost een huis je uiteindelijk (misschien! Want denk ook aan waardestijging en huurgeld dat je nu "weggooit", reken het gewoon eens goed uit samen of met een hypotheekadviseur ofzo) meer als je een hypotheek afsluit....maar als je er er dan wel NU al plezier van hebt in plaats van over 10+ jaar als je eindelijk genoeg gespaard hebt... dan heb je 10 jaar langer van dat huis gebruik kunnen maken, heerlijk toch!!

En wie weet ga je morgen wel dood.... dan had je liever leuke dingen gedaan met dat geld toch :)

Bepaal samen dat sparen niet het enige is dat belangrijk is voor een goed leven. Kies wat dingen die je nu al wilt, en richt je leven NU zo in, dat het de komende jaren goed geregeld is allemaal, als er een kindje komt, maar ook als het zwanger worden niet lukt.

Ga er eens goed voor zitten en kijk realistisch naar wat jullie uit willen geven aan een huis, als je wat leuks langs ziet komen. Wat kost dat aan hypotheek, hoeveel hou je dan over, wat voor bedrag wil je nu ècht op de bank hebben staan voor onvoorziene zaken, wat is een realistisch bedrag, wat wil je precies op kunnen vangen?

Probeer de zaken terug te brengen tot hun essentie en niet te overdrijven zodat er ook ruimte komt voor NU. Hij "moet" leren inzien dat je geld hebt om iets leuks / fijns mee te doen. Begin bvb. eens met een rekening te openen waar je 100 euro per maand op zet om echt leuke dingen van te doen. Ergens naartoe, lekker wat eten of drinken.

En dat hij dat dan gaat zien als goed besteed geld omdat je daarvoor een leuke ervaring hebt gekregen, een fijne herinnering, die meer waard is dan die paar euro die het gekost heeft :) Zodat het voor hem niet voelt als verdorie we hadden die 15 euro kunnen besparen als we brood van huis mee hadden genomen.

Je kan hem vast helpen hiermee, toch? Zelf ben je vast ook niet perfect, net als alle bokkers die die kerel zo de grond in schoffelen.... :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:47

Heel mooi gezegd, pmarena. :j

Mijn vader is veel te vroeg overleden, maar dat was gelukkig wel een levensgenieter. Ik had het vreselijk gevonden als hij alles had gespaard voor later, terwijl er geen later kwam... Daarom ben ik niet zo van dromen / wensen / geluk uitstellen. Leef nu. Binnen verantwoorde kaders natuurlijk. Maar het is niet zo dat je je vriend meteen aan de kant moet zetten, omdat hij moeite heeft met het uitgeven van geld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 09:54

Ik zou over dat sparen toch ook nog eens dieper praten. Ik proef een bepaalde controle-drang, en vaak zit daar toch ook een bepaalde angst onder. Lijkt me goed die eens op tafel te krijgen. Of is hij misschien bang dat jullie kinderwens hiermee in gevaar komt, omdat je het zoveel drukker krijgt?

Ik ben zelf ook iemand die bloednerveus wordt van een te lege spaarrekening en die niet goed geld durft uit te geven. Ondertussen ben ik wel zover dat ik dat met mijn hoofd wat beter kan rechtpraten, maar dat vraagt wel iets van mijn man en een stukje acceptatie dat die onrust er is bij mij.

Daarnaast zou ik samen ook eens kijken naar hoe jullie financiën verdeeld zijn. Een gezamelijke spaarrekening voor het huis en ieder een eigen spaarrekening voor eigen dingen kan jullie beide wellicht rust geven als jullie zo'n verschillende visie hebben op sparen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:03

Heel mooi pmarena :j

Mijn vader heeft helaas een aantal keer flink pech gehad, dus een grote spaarboek was er niet. Hij telde wel enorm af naar zijn brugpensioen, vooral naar de tijd die hij zou hebben om terug te kunnen genieten van (kleine) dingen. Helaas is hij na zijn pensioen eerst in een dip geraakt (ineens de confrontatie hoeveel zijn werk opslokte) en toen hij na een paar maanden daarvan bekomen was, is hij helaas plots overleden na een beroerte. Hij was 58 en 6 maanden op pensioen. Hij heeft van geen enkele droom de kans gehad om ze uit te voeren.

Hij is jarenlang niet op vakantie gegaan, ook niet in eigen land. Denk dat zijn laatste vakantie 10 jaar geleden was, en dat was naar onze caravan op een uurtje van huis. Hij keek zo uit naar een reisje door Frankrijk met een camper...

Op een bepaald punt heb ik besloten om te genieten van alles waar ik de kans toe krijg. Ik wil niet zoals papa meemaken: dat dromen dromen blijven. Ik ben daardoor bijvoorbeeld opnieuw gaan studeren maar ook minder gaan werken. Financieel is dat niet altijd even makkelijk geweest, maar de dromen die ik intussen heb kunnen uitvoeren, dat zijn onbetaalbare herinneringen geworden.

Je vriend kan het nu al kopen van een woning ook bekijken als een investering ipv enkel een uitgave. Mits goed aangepakt en het goeie moment kan die investering op termijn winst opleveren bij verkoop. Vaak zelfs meer dan wat rente nu nog oplevert. Heeft hij daar al over nagedacht?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:03

pmarena schreef:
Je kan hem vast helpen hiermee, toch? Zelf ben je vast ook niet perfect, net als alle bokkers die die kerel zo de grond in schoffelen.... :)

Nu ja, tussen perfectie en op je donder krijgen omdat je een broodje bij de slager haalt. :D
Ik raad TS niet aan om meteen weg te lopen van haar relatie. Ik raad haar wel aan naar zichzelf te kijken als een eigen individu en een volwassen vrouw. Volwassen vrouwen horen geen gezeur te krijgen van hun man wanneer ze op vakantie een koffietje buiten het hotel drinken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:30

pmarena schreef:
Ik blijf het bikkelhard vinden dat veel bokkers dan meteen zeggen "ren weg bij die vrek - hij gunt je niets - zal altijd een grote frustratie blijven - enz."

Belangrijkste lijkt mij dat ze geen kind op de wereld zet onder deze omstandigheden. Verder woont ze nu lekker goedkoop en kan ze voor een paard gaan omdat dat haar hartewens is. Kunnen ze verder rustig kijken of de relatie daartegen bestand is. Zo niet dan zit TO niet aan een kind en/of aan Zweden vast.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 14:53

Ik lees diverse opmerkingen dat de ts toch geen kind op de wereld moet zetten met zo’n man, maar dat wil ze wel. Ze is daar al een poosje mee bezig en als ik het goed lees geeft dat stress waarvan ze denkt dat een eigen paard dat zou verminderen.

Grofweg lijken hier 2 problemen te zijn: tijd en geld.
De ts heeft een fulltime baan en flinke reistijd. Uit eigen ervaring weet ik dat alleen een fulltime baan combineren met een stal waar je zelf het een en ander moet doen een opgave is. Als het jullie wel lukt om zwanger te worden blijft er nog minder tijd over.
Wat betreft het geld hebben jullie nu inkomens om flink te sparen, maar als er een kindje komt zal er ook minder overblijven om te sparen. Zeker als 1 van jullie, of misschien allebei, minder gaat werken om voor jullie kindje te zorgen. Een paard houden kost ook geld, dus ook minder sparen. En zoals gezegd is vooraf niet te zeggen hoe een zwangerschap verloopt of hoe makkelijk een kindje is.

De ts vindt haar partner de moeite waard om een gezin mee te stichten. Maar niet makkelijk lukken daarvan zorgt voor stress en bijkomende wensen die blijkbaar niet met elkaar te matchen zijn.
Het lijkt mij dat je dit uit moet spreken tegen jouw partner en samen bekijken wat jullie beiden nodig hebben om gelukkig te zijn en blijven. En of jullie dat aan elkaar kunnen geven. Alleen de ts en haar partner kunnen dat bespreken en bepalen. Wij kunnen alleen maar vanuit ons eigen gevoel en op basis van wat we hier lezen uitspreken. En dat is misschien wel iets heel anders dan wat de ts wil.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 15:12

In Zweden krijg je een jaar betaald verlof na de bevalling en de garantie dat je weer in je oude baan kunt instappen, verder is( of was) de kinderopvang daar gratis en heel goed geregeld , veertig jaar geleden al omdat Zweden een land is waar je beide moest werken om goed rond te kunnen komen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:50

Maar wil TS een kind omdat dat het logische gevolg van een relatie is, of omdat ze echt heel graag 'n kind wil? Ze is nog maar 25, het leven kan nog alle kanten uit en wil ze ook in Zweden biljven wonen mocht haar relatie voorbij gaan? Want dat is met 'n kind lastig als ze terug zou willen naar Nederland bijv.
Zou gezien de financiele issues van haar vriend nog 'n paar jaar bedenktijd nemen en ondertussen rijbewijs halen voor meer onafhankelijkheid én genieten van dat eigen paardje.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:51

elnienjo schreef:
Maar wil TS een kind omdat dat het logische gevolg van een relatie is, of omdat ze echt heel graag 'n kind wil? Ze is nog maar 25, het leven kan nog alle kanten uit en wil ze ook in Zweden biljven wonen mocht haar relatie voorbij gaan? Want dat is met 'n kind lastig als ze terug zou willen naar Nederland bijv.
Zou gezien de financiele issues van haar vriend nog 'n paar jaar bedenktijd nemen en ondertussen rijbewijs halen voor meer onafhankelijkheid én genieten van dat eigen paardje.

Wat ben jij vervelend aan het doordrammen over dat potentiële kind zeg... Wat gaat het jou in godsnaam aan waarom TS een kind wil.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 18:57

_San87_ schreef:
elnienjo schreef:

Wat ben jij vervelend aan het doordrammen over dat potentiële kind zeg... Wat gaat het jou in godsnaam aan waarom TS een kind wil.

Persoonlijk zou het mij aan mijn derriere roesten, maar het lijkt me wel van belang waar haar prioriteiten liggen: bij het paard of bij het kind. Al dat geld wat ze nu denkt te kunnen uitgeven aan het paard wordt toch een ander budget als er ook een kind onderhouden moet worden.