Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bowo

Re: Wie gaat er in 2020 afstand doen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:27

Soms komen er bij een keuring wel onverwachte dingen naar boven, als het echt zo erg is dat een paard (binnen korte termijn) niet meer geschikt is als rijdier, dan zag een eigenaar dat waarschijnlijk wel aankomen, maar niet altijd. En met een beetje geluk kent een koper het paard niet zo goed omdat die vermoedens te herkennen.
Maar zeker bij een röntgenologische keuring komen er soms rare dingen naar boven.

Trouwens fijn dat jouw pony ook verkocht is!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:40

De keuring wordt toch niet openbaar.
T is aan de verkoper om te melden of t paard goed of niet goed bevonden is .
Klinische vindt ik wel echt moment opname. En ligt ook veel aan de keurend arts, de een trekt hard aan de benen de ander stuk minder .
En scheelt ook veel of t paard koud van stal komt of toch al gelopen heeft op de keurings dag .

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 22:49

Lolala73 schreef:
mag ik hier binnenvallen? Ik ben nml op zoek naar een jong paard en zoek me wezenloos naar een leuk dier voor een normale prijs die bij mensen vandaan komt die ik kan vertrouwen. Dat is echt niet makkelijk. Wat ik zoek is een paard tot 6 max 7 jaar, hoeft niet veel te kunnen, vanaf 1.60 max prijs 5500. Overal waar ik ben wezen kijken waren mensen die niet wilden dat we gingen keuren of waren er dingen die niet klopten. Het paardje dat ik gevonden had voor een fijne prijs bij een fijne eigenaar, kwam niet door de keuring. Dus als iemand een fijn paard weet of er 1 te koop weet of handelaren waar je met een gerust hart heen kunt, heel graag

Weet niet of België te ver is? Op www.2dehands.be staat toch wel wat in je prijs- en leeftijdklasse.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:13

Proeftijd van de mijne is om en hij mag bij die mensen blijven

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:45

SandravdB schreef:

Oh dat is fijn!

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:53

Ja net ook wezen kijken bij hem en meteen laatste dingen geregeld, had zoiets van wilde ook graag zien hoe hij erbij stond enzo. Was helemaal prima met fijne inloopstal, fijn maatje, veel aandacht van kleinkinderen van die man

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 19:17

Hier is waarschijnlijk mijn 2 jarige ook verkocht. Eerste kijker stond al wel een maand of 5 te koop maar wilde niet zomaar iemand.
Hele leuke vrouw dus heb er een goed gevoel bij

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 21:10

Fijn als ze een leuk nieuw huisje krijgen!

Hier was het plan om mijn 10-jarige Arabische ruin (zelfgefokt) eindelijk te laten inrijden en dan te verkopen. De trainster is nu 2x geweest, eerste keer was kennismaking, en vandaag eerste trailerladen en ook eens aan de hand de weg op. Ik dacht dat hij te fel zou zijn voor mij, maar hij doet het zo goed, en trainster is er al helemaal verliefd op, dus veel kans dat hij toch blijft. Normaal vertrekt hij in augustus op training. Alles met een goede basis, veel grondwerk en rechtrichten, basisopvoeding, netjes leren inparkeren en zo, en alles op het tempo van het paard.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 00:42

Lolala73 schreef:
mag ik hier binnenvallen? Ik ben nml op zoek naar een jong paard en zoek me wezenloos naar een leuk dier voor een normale prijs die bij mensen vandaan komt die ik kan vertrouwen. Dat is echt niet makkelijk. Wat ik zoek is een paard tot 6 max 7 jaar, hoeft niet veel te kunnen, vanaf 1.60 max prijs 5500. Overal waar ik ben wezen kijken waren mensen die niet wilden dat we gingen keuren of waren er dingen die niet klopten. Het paardje dat ik gevonden had voor een fijne prijs bij een fijne eigenaar, kwam niet door de keuring. Dus als iemand een fijn paard weet of er 1 te koop weet of handelaren waar je met een gerust hart heen kunt, heel graag

Ik heb er eentje in jouw criteria. Normaal wel iets duurder. Is qua karakter geen recreatiepaard. Niet stout, maar wel kijkerig. Voornamelijk als hij zoals bij mij niet genoeg aan de bak komt.
Heeft bovengemiddeld goede gangen. Stuur maar pb indien interesse.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 07:27

SandravdB schreef:

Gefeliciteerd. :j

Hier de laatste week van de proeftijd.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:09

Ik heb mijn paard net verkocht, en ik vroeg het bij mijn vorige verkochte pony al af. Maar hoe werkt dat?

Het paard word betaald en opgehaald (1 en 2 jarige beestjes dus onbeleerd, enkel in de hand geweest) , worden niet gekeurd. Kopers 1 x geweest om te kijken.

Ik vroeg mij af hoe dat zit qua terugbrengen. Want ik heb dat geld van de verkoop eerlijk gezegd hard nodig. Hoe lang na de verkoop mogen ze het paard terug brengen? Zonder koopcontract en beide partijen zijn particulier. Of is verkocht verkocht? Aangezien ik het geld anders die tijd opzij moet zetten

Wie weet dit? Op internet lees ik vooral dat dat is voor bedrijven en voornamelijk rijpaarden of verborgen gebreken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:22

Waarom geen koopcontract? Ik zou dat wel doen, als bewijs van eigendomsoverdracht. Als er geen contract is en de koper beweert dat hij de dieren nooit gekocht heeft maar enkel houder was,...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:25

Heb ik nog nooit gedaan , ben ik eerlijk gezegd nu ook niet van plan

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:27

Waarom zou een koper zeggen dat hij houder was?

Waarom zouden de paarden eventueel terug kunnen komen dan?
Verwacht je problemen? Zijn ze gezond zo ver jij weet?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:34

Nee verwacht geen problemen. Paard is super gezond en heeft nog nooit iets gehad. Maar mijn moeder zei tegen mij hou het geld nog maar even opzij voordat de koper zich wellicht bedenkt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:55

Kabayo schreef:
Ik heb mijn paard net verkocht, en ik vroeg het bij mijn vorige verkochte pony al af. Maar hoe werkt dat?

Het paard word betaald en opgehaald (1 en 2 jarige beestjes dus onbeleerd, enkel in de hand geweest) , worden niet gekeurd. Kopers 1 x geweest om te kijken.

Ik vroeg mij af hoe dat zit qua terugbrengen. Want ik heb dat geld van de verkoop eerlijk gezegd hard nodig. Hoe lang na de verkoop mogen ze het paard terug brengen? Zonder koopcontract en beide partijen zijn particulier. Of is verkocht verkocht? Aangezien ik het geld anders die tijd opzij moet zetten

Wie weet dit? Op internet lees ik vooral dat dat is voor bedrijven en voornamelijk rijpaarden of verborgen gebreken

Bij proeftijd wordt er normaal toch een termijn afgesproken? Waarom zou je een groen paard op proef meegeven? Tenzij bij verborgen gebreken kunnen ze toch nog niet beoordelen of het paard zal voldoen aan wat ze willen? Veiligheidshalve zou ik een termijn van 6 maand aanhouden, ik dacht dat dit de termijn is om verborgen gebreken te kunnen melden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 16:56

We hebben geen proeftijd afgesproken

Moet ik dan 6 maand het aankoopbedrag opzij houden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:16

En daar wordt het dus moeilijk als er geen koopcontract is. Verborgen gebreken kunnen namelijk ergens pas ingeroepen worden, wanneer de aankoop contractueel vastgelegd is. Als nergens staat vastgelegd wat er precies verkocht wordt en voor welk doel, kan er dus ook geen beroep gedaan worden op verborgen gebreken. Hoe kan de koper beweren dat iets niet goed is, als nooit op papier gezet is wat onder 'goed' verstaan wordt.

Hoe lang je het aankoopbedrag nog apart moet houden is dus puur nattevingerwerk en wat je eigen gevoel ingeeft, daar is geen correct of wettelijk antwoord op te geven omdat er dus geen specifieke overeenkomst is.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:21

Okee , dus in dit geval , verkocht is verkocht?

Ik heb zelf ook nooit een paard gekocht met contract. Zo'n 6 dieren (van welsh veulen tot gereden kwpners)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 17:53

Jep, verkocht is verkocht, geen keuring, geen contract. Kan je juridisch niets mee. Tenzij de koper kwaadwillend is en dus het argument gaat gebruiken dat er nooit een koop geweest is en dat het nog steeds gewoon jouw paard is. Maar goed, dat gaat enorm ver natuurlijk.

Zelf zou ik het niet durven om zo een precaire en dure aankoop te doen zonder contract, maar genoeg bewijs dat het ook goed gaat dan. :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 18:02

Je hebt geen contract nodig, de bedoeling van partijen kan ook uit mondelinge of andere schriftelijke communicatie blijken. Als jij hebt gemaild/geappt dat het paard 100% gezond is terwijl je weet dat ie zo rot als wat is, dan heb je nog steeds potentieel een probleem.

Dat gezegd hebbende is dat bij zulke jonkies verder niet zo relevant en zou ik me daar verder ook niet al te druk over maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 19:33

Gini schreef:
Jep, verkocht is verkocht, geen keuring, geen contract. Kan je juridisch niets mee. Tenzij de koper kwaadwillend is en dus het argument gaat gebruiken dat er nooit een koop geweest is en dat het nog steeds gewoon jouw paard is. Maar goed, dat gaat enorm ver natuurlijk.

Zelf zou ik het niet durven om zo een precaire en dure aankoop te doen zonder contract, maar genoeg bewijs dat het ook goed gaat dan. :)

Waarom zou de koper zeggen dat het nog steeds jouw paard is?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:04

Geen koop 0vereeenkomst is verkocht, verkocht.
Als ze zich dan binnen 2 weken niet melden met zware onoverkomelijkheden
Zou ik er niet meer over inzitten.

Ik verkocht mijn bijna jaarling voor leuk geld , dier werdt zelfs RX gekeurd door koper .
Goed bevonden betaald en opgehaald.
Nu voldeed hij toch niet aan haar verwachtingen ( springen)
Gelders paard met super draf erin
Zij heeft hem zelf doorverkocht.
Geen reden om terug te brengen .

En zo zit dat normaal gezien bij jonge onbeleerde paarden
Verkocht is verkocht

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:06

anjali schreef:
Gini schreef:

Waarom zou de koper zeggen dat het nog steeds jouw paard is?

Als die het beestje niet meer wil.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-20 20:10

veerledec schreef:
Je hebt geen contract nodig, de bedoeling van partijen kan ook uit mondelinge of andere schriftelijke communicatie blijken. Als jij hebt gemaild/geappt dat het paard 100% gezond is terwijl je weet dat ie zo rot als wat is, dan heb je nog steeds potentieel een probleem.

Dat gezegd hebbende is dat bij zulke jonkies verder niet zo relevant en zou ik me daar verder ook niet al te druk over maken.

Bwa, 1 enkel appje zou het in een rechtbank niet standhouden hoor. Zeker in de particuliere verkoop. Dan moet je namelijk als koper kunnen bewijzen dat de verkoper wist dat het paard rot was. Zonder klinische of röntgenologische keuringen of overduidelijke, uitwendige blessures die er al bewijsbaar zaten ten tijde van verkoop, ben je met dat whatsappje niet veel hoor.