G&K bij A8H! Verslag van een weekend Creil

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 01:12

Pellie"]
[quote="Zep"][quote="Aqua8horse"]
Tja ZEP, je moet elk paard als individu bekijken. Mijn trainings methode is van toepssing op elk paard dat moet dragen. De manier waarop je dat aan een paard leert, heeft te maken met vertrouwen en rijtechniek. Omdat geen paard gelijk is, een eigen verleden en een eigen karakter heeft is het van belang om dat tijdens een training te erkennen en mee te nemen. Een soort service op maat principe, zou je kunnen zeggen.
[/quote]

In dat geval werk ik ook met een holistische visie ik noem het alleen niet zo.
[/quote]

[quote="Pellie"]
[quote="Zep"][quote="Aqua8horse"]
Voor Gammon is een holisitische visie noodzakelijk
[/quote]

Wat bedoel je met een holistische visie en waarom is dat voor dit paard zo belangrijk?
[/quote]

Ik kan het wellicht wat duidelijker maken.
Gam heeft het nodig omdat het in alles een zeer gevoelig paard is; in de training en omgang met andere paarden. Ik heb in de afgelopen tijd geleerd dat het heel nauw komt met hem. Het is psychisch gewoon niet een sterk paard wat ook op zijn lichamelijke gezondheid slaat als hij te lang onder stress staat. Ook het voer heb ik moeten aanpassen.
Door hem op de A8H methode te trainen voorkom je veel van bovengenoemde zaken.
[/quote]

Volgens mij was ik degene die het holisme in de mond nam, nogal raar om dit aan Carole op te hangen... Verward
[/quote]

[quote="Aqua8horse schreef:
Voor Gammon is een holisitische visie noodzakelijk

ga het nu niet weer moeilijk maken voor mij...... maar volgens jouw quote heeft aqua het toch gezegd....

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 02:46

Ik heb ook eens even dit topic gelezen..
Wel leuk om te zien hoe de diverse mensen hun manier uitleggen..

Waar ik het hele verhaal op vindt lijken is het gewoon recht toe/recht aan rijden...(tijdens de diverse lessen bij de diverse instructeurs heb ik op deze manier les gehad..zijn er ook zat die gelijk alles in een uur willen zien.. Boos! )
Als je paard daarmee goed loopt (dus op 2 teugels, tussen je benen en recht onder je kont..)dan voer je de diverse oefeningen op..dus wat schoudervoor, slangevoltes, zo nu en dan wat contra stelling en het mij graag gereden onzin figuren...en hoe verder je paard is hoe meer oprichting en draagkracht je krijgt
Puur om meer draagkracht te kunnen ontwikkelen en losheid, natuurlijk uiteindelijk op zo weinig mogelijke hulpen (zeg nu zelf als er altijd duits tegen je gesproken is dan kan je nederlands niet in 1 dag verstaan..)
Als een paard (jong of herstellende van een blessure..) dit goed oppakt dan vraag je steeds meer...doet hij/zij dat niet dan val je terug op het weer recht toe/recht aan rijden...
Als een paard goed rechtgericht is, en op 2 teugels loopt, door die basis dan zal het lichaam minder op een verkeerde manier belast worden..(in hoeverre dat kan, immers hoort een paard wel op die manier belast te worden?? Verward ..)
Nou dit was mijn meningkje heb respect voor ieders eigen en zo zie ik het..
Kan er natuurlijk volledig naast zitten, ben ook maar een mens..
*LOL*

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 08:03

zie vorige bladzijde

astridh schreef:

......

Vraagje aan AQ8 met betrekking tot een groen paard

ik open verwachtingsvol dit topic en.... geen antwoord Huilen

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:25

Pellie"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Gisteren heb ik de Tinker van Pellie getraind die ook niet op de correcte manier aan de teugel wilde lopen, als dat al lukte. Binnen 10 minuten liep het dier aan de teugel en later ook bij Pellie. Het heeft dus niets te maken met of een paard het kent of niet. Als je de capaciteiten hebt om het dier te laten dragen, ervaren ze dat als zeer plezierig en worden dus op die manier heel eenvoudig nageeflijk. Eigenlijk al vanaf het moment dat je erop gaat ziiten want dan moet het dier al dragen.

ja het was geweldig om eens op een totaal andere manier les te krijgen. en hoe moeilijk gam het vond om te doen wat er gevraagd werd maar toen hij het snapte ging 'ie ook!
en wat er zo anders is? voor mij in ieder geval totale rust en begrip. Carole is heel holistisch ingesteld en daar varen Gam en ik wel bij. Maar goed, ik geloof dat veel dressuurmensen niet veel aan mijn denkwijze en ervaring hebben want ik bekijk het allemaal wat anders dan de rest hoewel ik het dressuren schitterend vind maar het moet bij Gam en mij in het straatje passen en dit voelt meer dan goed....
[/quote]

jee alane het is zo idd erg verwarrend om te lezen... maar nee, ik was het toch echt die er het eerst over begon Lachen
ach.. het boeit verder ook niet, ik ben er blij mee!

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 20:58

kan iemand mij uitleggen hoe het holisme hier in verband met het trainen van paarden wordt gebracht? en graag klare taal en niet meer van dit soort abstracte termen.

een holistische visie bekijkt het grote geheel en negeert details. juist het tegenovergestelde wat je volgens mij moet doen met paarden. bovendien door het negeren van de details, valt het geheel nooit te overzien. daarom vind ik holisme ook 1 grote kul.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:11

als je met je trainingsmethode niet alleen wilt dat je paard er beter door gaat lopen maar dat zijn lichamelijke en psychische gezondheid ook vergroot wordt. Denk aan klachten aan organen en een ik-zwak paard meer zelfvertrouwen geven zodat, o.a. hij beter in de groep ligt of alleen met ruiter op pad kan gaan.

oh je hebt wat toegevoegd zie ik... details negeren? wie heeft je dat geleerd? het holsime verbind juist de details aan elkaar tot één geheel.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:13

wat heeft dat met holisme te maken? dat is volgens mij gewoon goed zorgen voor je paard. een paard kan alleen goed lopen als hij gezond is.

dat verhaal van het zelfvertrouwen en een ik-zwak paard vind ik behoorlijk zweverig. misschien heeft dat dan wel wat met holisme te maken Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:27

nou dan begrijp je het toch nog niet helemaal nee Lachen Een paard zijn gezondheid kan ook een psychische oorzaak hebben, en die psychische oorzaak kan door een foute rijtechniek zijn oorsprong hebben.... en zo was het balletje weer rond.

en het zelfvetrouwen van een paard kan niet zweverig zijn, je eigen knol barst er volgens mij van. Oké de term ik-zwakte kan wat onbekender zijn omdat het een psychologische term is.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:43

holisme is een term die de laatste tijd commercieel gebruikt wordt. oa. door emile ratelband-managers en door ondernemers die zo klanten willen trekken. echter hebben ze er weinig kaas van gegeten en het is een new-age lachertje geworden.

om hier een discussie op te zetten over paarden die onzeker zijn van zichzelf (en of dat uberhaupt al kan) lijkt me even niet nuttig, gaat erom dat het van belang is dat het paard psychisch gezond is en dat iedereen dat weet, niet alleen A8H.

wat ik graag wil horen, als dat kan, is welk specifiek onderdeel van holisme gebruikt wordt in de training van A8H dat het hare zo uniek maakt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 21:57

Holisme is al sinds jaar en dag aanwezig in de gezondheidszorg en heeft niks met new age te maken. Verward Wellicht is het voor jouw, dankzij ratelband, het meest bekend? Voor mijn (overigens niet afgeronde) HBO psychosociaal werk heb ik menig boekwerk moeten doorspitten dus er is niks zweverigs aan.

Carole gebruikt geen specifiek onderdeel vanuit het holisme, ik zeg dat ze Gam (en mij) in zijn totaliteit bekijkt, nog duidelijker verwoord in de post hierboven. Ik wil dat er niet langer wordt doorgezaagd over de trainingsmethode en holisme. Ík vind dat ze Gam zo benaderd. Ik ga al bijna spijt krijgen dat ik het hier genoemd heb. Alles wat met A8H in verband wordt gebracht wordt uitgemolken.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:13

idd het zou niets met new age te maken moeten hebben. holisme werd ook gebruikt als verdediging voor apartheid en antisemitisme en juist daar is het voor mij bekend door. ik vind het prima dat je de visie van A8H wil beschouwen als een holistische, maar ik zie geen raakvlakken in de training van A8H en de 4 holistische kenmerken en ook niet waarom dat het uniek maakt.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:19

nee vind je het gek als je het alleen vanuit je eigen belevingswereld bekijkt. ik kan het je niet kwalijk nemen. holisme vanuit de gezondheidszorg zal voor jou abracadabra zijn als holisme als verdediging voor apartheid voor mij... Lachen

ik gebruik het woord uniek ook niet, dank u. Scheve mond

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 22:22

vreemd dan dat de A8H-trainingsmethode zo wel gepropagandeerd wordt. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 04:31

Je zou Holisme kunnen beschouwen zoals Eric Laarakker het voor zichzelf en zijn praktijk omschrijft:

"De term holisme komt van het woord holos, wat “het geheel” betekent.
Bij de Holistische geneeswijze gaat men uit van drie “lagen”: fysiek, energetisch en emotioneel/spiritueel.
Onderzoek en behandeling zijn erop gericht is het dier in zijn totaliteit te behandelen en te streven naar een emotionele en lichamelijke balans.
De combinatie van therapieën maakt het geheel meer dan de som der delen: men bereikt beter resultaat door de oorzaak op te sporen en van diverse kanten te benaderen."

powergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:18

Laatst bijgewerkt door powergirl op 15-02-04 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:27

Food for thought???

Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

powergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:28

ik vind dat aqau8horse een mooie ruimte heeft voor hun paarden en de manier van rijden vind ik goed!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:50

Botervlieg schreef:

Food for thought???

Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig

sja... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 13:53

Ook al fan van UB-40 Schijnheilig Lachen

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:39

Lovely schreef:
Je zou Holisme kunnen beschouwen zoals Eric Laarakker het voor zichzelf en zijn praktijk omschrijft:

"De term holisme komt van het woord holos, wat “het geheel” betekent.
Bij de Holistische geneeswijze gaat men uit van drie “lagen”: fysiek, energetisch en emotioneel/spiritueel.
Onderzoek en behandeling zijn erop gericht is het dier in zijn totaliteit te behandelen en te streven naar een emotionele en lichamelijke balans.
De combinatie van therapieën maakt het geheel meer dan de som der delen: men bereikt beter resultaat door de oorzaak op te sporen en van diverse kanten te benaderen."

Gefeliciteerd RK Hyper!

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:44

♪ "Er is er 1 jarig, hoera, hoera, dat kun je wel zien, dat is.......

RK!!!!!!!!! " ♪♪

Van harte & fijne dag, met veel verwennerij!

OK dan!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 14:46

Botervlieg schreef:
♪ "Er is er 1 jarig, hoera, hoera, dat kun je wel zien, dat is.......

RK!!!!!!!!! " ♪♪

Van harte & fijne dag, met veel verwennerij!

OK dan!

Ook van mij:

EEN FIJNE VERJAARDAG!!!!!!!!!!!!!! OK dan!

Miffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 22:21

Pellie schreef:
Ik heb gezien hoe Carole werkt en voor mij was het hocus pocus... maar dat joggen is het juist woord. Lachen (het compacte, beheerste bewegen)

Volgens mij mag ik blij zijn dat Gam en ik morgen onze eerste les van haar krijgen.

Tja idd! t is hokus pokus. Ik heb daar een tijdje terug stage gelopen en ik heb daar heel veel onmogelijke paarden weer goed zien worden. T is onvoorstelbaar maar haar methode werkt wel!! en dat is t belangrijkste toch??

enne? hoe was je les?? beviel t?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 23:14

Hahha, zie het nu pas in dit topic

Dank je wel Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:26

Miffie schreef:
enne? hoe was je les?? beviel t?

vanavond onze 2e les gehad. verbazend van mijn tinkie hoe goed hij het al doet. oké ik ook natuurlijk haha! Vraag me niet naar termen want het meeste gaat het ene oor in en het andere er weer uit. Scheve mond