Mirranda schreef:@ Anjali: in 1874 werd er Arabisch bloed ingekruist en de huidige generatie Haflingers is dan ook raszuiver (max vreemd bloed toegestaan is nog 1,56%) te noemen.
Daar waar men recenter nog Arabisch bloed inkruist zijn de zgn. Edelbloed Haflingers, maar deze hebben nog steeds niet bewezen daardoor over betere kwaliteiten te beschikken dan de Reinzucht Haflingers. Er is slechts een zeer selecte groep die Edelbloed Haflingers fokt.
De moderne haflinger is er slechts door selectie van modernere types met elkaar te kruisen waardoor het oude type "tank" inmiddels zowat is verdwenen en de huidge Haflinger geworden zijn tot hele fijne sport en reacreatiepaarden met nog steeds dat fijne ongecompliceerde karakter.
Onze beste Haflingers hebben echter 0% vreemd bloed
Ik kocht in 1995 een Duits gefokt Haflinger met 6,5% Arabisch bloed ingekruist om te moderniseren. Duitsers deden dat toen wel, in Nederland niet. Was toen een chique pony, jaren later kwam mijn bijrijder met haar op een Haflingerrit en daar kreeg ze te horen dat ze zo’n mooie klassieke merrie had.
Was beslist een recreatiepony, flinke aversie tegen werken in de bak maar super op buitenrit. Mismatch met mij maar een top combi met mijn bijrijdster. Zij heeft de pony dan ook van mij gekregen.