Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:36

Mirranda schreef:
@ Anjali: in 1874 werd er Arabisch bloed ingekruist en de huidige generatie Haflingers is dan ook raszuiver (max vreemd bloed toegestaan is nog 1,56%) te noemen.

Daar waar men recenter nog Arabisch bloed inkruist zijn de zgn. Edelbloed Haflingers, maar deze hebben nog steeds niet bewezen daardoor over betere kwaliteiten te beschikken dan de Reinzucht Haflingers. Er is slechts een zeer selecte groep die Edelbloed Haflingers fokt.

De moderne haflinger is er slechts door selectie van modernere types met elkaar te kruisen waardoor het oude type "tank" inmiddels zowat is verdwenen en de huidge Haflinger geworden zijn tot hele fijne sport en reacreatiepaarden met nog steeds dat fijne ongecompliceerde karakter.

Onze beste Haflingers hebben echter 0% vreemd bloed ;)

Ik kocht in 1995 een Duits gefokt Haflinger met 6,5% Arabisch bloed ingekruist om te moderniseren. Duitsers deden dat toen wel, in Nederland niet. Was toen een chique pony, jaren later kwam mijn bijrijder met haar op een Haflingerrit en daar kreeg ze te horen dat ze zo’n mooie klassieke merrie had.
Was beslist een recreatiepony, flinke aversie tegen werken in de bak maar super op buitenrit. Mismatch met mij maar een top combi met mijn bijrijdster. Zij heeft de pony dan ook van mij gekregen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 21:43

Mirranda schreef:
@ Anjali: in 1874 werd er Arabisch bloed ingekruist en de huidige generatie Haflingers is dan ook raszuiver (max vreemd bloed toegestaan is nog 1,56%) te noemen.

Dat ingekruisde Arabische bloed blijft in de populatie en maar is dan geen vreemd bloed meer.
Dat Arabische bloed is trouwens ook de reden dat een haflinger eigenlijk geen koudbloed is.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 09:07

@tiwi1969: Wat jij bedoeld is de Edelbluthaflinger :) Die wordt nog steeds gefokt in Duitsland met aanzienlijk aandeel Arabisch bloed (max 25%). Worden door het HPT niets als volwaardige Haflinger aangemerkt en zullen op keuringen altijd in een aparte klasse worden ondergebracht. Ook aan een EK mogen ze niet deelnemen. Verder niets mis mee natuurlijk. Is maar net wat je zoekt/wilt.

@fransje23: Natuurlijk blijft er altijd nog een minideel aanwezig (0,0000000x%) hoever je ook gaat met de generaties. Betekent dat de Haflinger nog steeds 99,99999999999x% Haflingerbloed heeft (of tenminste toch 98,44% anders is het geen Reinzucht Haflinger). Bij een groot deel van de paardenrassen is er ergens een keer vreemd bloed ingekruist vanwege bepaalde eigenschappen.

Maar goed, dat was even heel offtopic :D

Een fijn recreatiepaard of sportpaard heeft naar mijn mening meer te maken met wat een paard in zijn leven heeft geleerd/meegemaakt en in de basis niet eens hoe hij is gefokt. Met elk type paard kun je in meer of mindere mate sport bedrijven, maar zeker ook recreatierijden. Het lastige hier is inderdaad wel (ik zag het al meerdere keren langs komen) dat men vaak een sportpaard met (oude) blessure aanbied als recreatiepaard en dat maakt de term recreatiepaard anders dan we er mee bedoelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 16:07

Benzz schreef:
Bij het springen is dat anders, dan moeten ze ook gewoon erover heen kunnen.

Bij de dressuur valt het in de praktijk ook tegen hoe elk gezond paard Z kan lopen. :(:) Vind het altijd mooi om te zien dat mensen die dat zo hard beweren eigenlijk allemaal, in mijn ogen, boven gemiddelde paarden hebben.

Naar mijn mening moet echt ieder gezond paard het Z kunnen halen. Of iedere ruiter ook met elk paard het Z kan halen is weer een ander verhaal.

Dit inderdaad, een goede ruiter/trainer kan met ieder gezond paard de Z halen qua dressuur.

Overigens is er bij de fjorden ook ooit arabisch bloed ingefokt, mijn ouders hadden er destijds een met arabisch bloed (wel verder weg) was voor een fjord groter, rijtypischer en slanker.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:24

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:
Bij het springen is dat anders, dan moeten ze ook gewoon erover heen kunnen.

Bij de dressuur valt het in de praktijk ook tegen hoe elk gezond paard Z kan lopen. :(:) Vind het altijd mooi om te zien dat mensen die dat zo hard beweren eigenlijk allemaal, in mijn ogen, boven gemiddelde paarden hebben.

Naar mijn mening moet echt ieder gezond paard het Z kunnen halen. Of iedere ruiter ook met elk paard het Z kan halen is weer een ander verhaal.

Dit inderdaad, een goede ruiter/trainer kan met ieder gezond paard de Z halen qua dressuur.

Overigens is er bij de fjorden ook ooit arabisch bloed ingefokt, mijn ouders hadden er destijds een met arabisch bloed (wel verder weg) was voor een fjord groter, rijtypischer en slanker.

Maar kon die Fjord met Arabisch bloed dan in het stamboek worden opgenomen?Want inderdaad gekruiste Fjorden zie je wel vaker.Maar heet die dan nog Fjord?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 17:38

Ja hij was zelf niet gekruist, zijn voorouders..ik weet niet precies welke generatie. Maar 100% fjord met papier.

Volgens mij is er toen een expiriment geweest in Noorwegen met arabieren, al enige tijd geleden.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:04

Elisa2 schreef:
Ja hij was zelf niet gekruist, zijn voorouders..ik weet niet precies welke generatie. Maar 100% fjord met papier.

Volgens mij is er toen een expiriment geweest in Noorwegen met arabieren, al enige tijd geleden.

Ik ken ook een fries met fjordpapier (en een D-pony met shetlanderpapieren) dus weet niet of dat echt wat zegt :+

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:13

dat zal geen papier zijn geweest, maar gewoon een paspoort. Papierloze dieren hebben nu eenmaal ook een paspoort nodig en elk stamboek geeft ze uit. Fjordenstamboek en al helemaal Shetlander stamboek zal daar minder voor vragen dan bv een KWPN, die worden dus vaak gekozen voor dit soort dieren.
Maar paspoort is niet hetzelfde als papier. Beide voorbeelden die je noemt hebben echt geen Fjordenpapier cq Shetlander papieren gehad, maar een paspoort die uitgegeven is door desbetreffende stamboeken. Daar staat dan idd de naam van het uitgevende stamboek voorop de kaft.

Stanboekpapier is nog een extra papiertje, los van het paspoort.

nessinator

Re: Bestaan er geen recreatiepaarden meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 18:22

Ah, weer wat geleerd! (ik heb geen stamboekpaard, mijne heeft een KNHS-paspoort, die zijn nog goedkoper dan Shet of fjord-paspoort)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 19:22

Elisa2 schreef:

Ik heb een Fjord X Arabier gekend, en een Fjord X Welsh. Dit waren dan echt wat je zou noemen recreatiepaardjes. Ook geschikt voor kleine volwassenen.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:13

Snadrem schreef:
Chasey schreef:
Toevallig ben ik ook rustig op zoek naar een recreatie paard voor erbij. Heb al een haflinger en een Shetlander.

Maar jij hebt dus ook al twee sportpaarden. Wat zoek je voor de recreatie? :+

Ik vind m leuk ................ :D :D :D :D :D :D

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:37

:+ :') Ja mijn zin staat daar een beetje krom, maar ik bedoelde een 3e recreatiepaard voor erbij.
Dus gewoon in totaal 3 leuke gezins knollies.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:56

Ik heb niet het hele topic met alle berichten gelezen maar mij viel het ook al op dat recreatiepaarden niet voor het oprapen liggen.

Zelf had ik heel vroeger een Fjord en later een KWPNxEV en een AVxKWPN voor de endurance.

Ergens dacht ik voor de toekomst voor mijzelf wel eens aan een Akhal Teke voor recreatie en dan nog de mogelijk om endurance te kunnen rijden.

Maar voor mijzelf besloten dat recreatie wel de grootste wens is.

Ik rijd nog wel op de KWPN'r van mijn vrouw maar voor het echte buitenrijden (alleen op pad, van huis af gaan met een bosrit ) maar die is wel erg sensibel (wel een heel lief paard trouwens maar ook wel een soort van bibberend juffershondje).

Ik heb dagen/momenten dat ik verlang naar mijn oude Fjord en twijfel of een KWPN wel een geschikt paard is voor relaxte buitenritjes (uitzonderingen daargelaten).

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:02

Chasey schreef:
:+ :') Ja mijn zin staat daar een beetje krom, maar ik bedoelde een 3e recreatiepaard voor erbij.
Dus gewoon in totaal 3 leuke gezins knollies.

Je hebt groot gelijk, ik weet eerlijk gezegd nog niet wat ik ga doen. De kans is heel groot dat ik de KWPN merrie van mijn vrouw over kan nemen over twee jaar (ze is nu 4, de merrie dus ;-) )

We proberen haar nu minder sensibel/bang te krijgen door heel veel met haar buiten te lopen. Ik heb wel eens geroepen thuis dat ik weer een Fjord koop......
Maar met mijn 1,82 en 83kg is een grote tinker denk ik een betere keuze ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:10

Ik heb 3 jaar geleden een Haflinger gekocht die ontzettend gevoelig was!! En nog steeds trouwens. Hij schrok van alles, om van te huilen.
Ik dacht 'waar ben ik aan begonnen??!'
Ik heb ontzettend veel tijd en energie in schriktrainingen gestoken en vooral veel grondwerk, om in elkaar te gaan vertrouwen!
En dat heeft enorm geholpen!
En gewoon de 'enge' dingen opzoeken, dus ook naar buiten. Zodat alles steeds normaler wordt :)
Iedere steen was zowat eng. We wonen aan het industrie, dus daar zie en hoor je heel wat. En dat helpt echt! Voordat het minder eng wordt en normaal, moet het paard er wel mee in aanraking zijn gekomen. Heeft tijd nodig.

De eerste keer dat hij perongeluk een pet flesje aanraakte, sprong hij met 4 benen tegelijk in de lucht. Nu banjeren we door een lading vol flesjes die alle kanten opvliegen, het maakt niet meer uit!
Herhalen, herhalen, herhalen, en veeeel belonen :D

En hij is echt heel gevoelig, toch heel betrouwbaar buiten!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:34

Kijk eens voor een draver ;) Heel betaalbaar, over het algemeen, en fijne recreatiepaarden.

Heb de mijne gekocht als recreatiepaard, die loopt nu klasse 1 endurance. Maar zonder wedstrijden zou ie ook een heel fijn buitenrijpaard zijn hoor :)
Ik train en voer hem nu wel gericht op langere afstanden, zou ik het puur bij de basis houden, zou dat ook geen probleem zijn.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 11:58

Chasey schreef:
Ik heb 3 jaar geleden een Haflinger gekocht die ontzettend gevoelig was!! En nog steeds trouwens. Hij schrok van alles, om van te huilen.
Ik dacht 'waar ben ik aan begonnen??!'
Ik heb ontzettend veel tijd en energie in schriktrainingen gestoken en vooral veel grondwerk, om in elkaar te gaan vertrouwen!
En dat heeft enorm geholpen!
En gewoon de 'enge' dingen opzoeken, dus ook naar buiten. Zodat alles steeds normaler wordt :)
Iedere steen was zowat eng. We wonen aan het industrie, dus daar zie en hoor je heel wat. En dat helpt echt! Voordat het minder eng wordt en normaal, moet het paard er wel mee in aanraking zijn gekomen. Heeft tijd nodig.

De eerste keer dat hij perongeluk een pet flesje aanraakte, sprong hij met 4 benen tegelijk in de lucht. Nu banjeren we door een lading vol flesjes die alle kanten opvliegen, het maakt niet meer uit!
Herhalen, herhalen, herhalen, en veeeel belonen :D

En hij is echt heel gevoelig, toch heel betrouwbaar buiten!

Ohh er is nog wel hoop!!! Zei is ook heel gevoelig, gaat overal voor stil staan en als ze dan van de zenuwen mest, dan schrikt ze van haar eigen mest wat op de grond klettert :')
We lopen nu even een blokje om buiten, elke dag. Zeg maar "even het paard uitlaten" en dat gaat wel beter en ik merk dat ze wat zekerder word. Dat enge bankje of hekje is nu wat minder eng.

Dilan93 schreef:
Kijk eens voor een draver ;) Heel betaalbaar, over het algemeen, en fijne recreatiepaarden.

Heb de mijne gekocht als recreatiepaard, die loopt nu klasse 1 endurance. Maar zonder wedstrijden zou ie ook een heel fijn buitenrijpaard zijn hoor :)
Ik train en voer hem nu wel gericht op langere afstanden, zou ik het puur bij de basis houden, zou dat ook geen probleem zijn.

Leuk, dravers zijn goed in Endurance, ik weet in mijn tijd dat ze regelmatig in de top 5 voorkwamen. :j

Ik keek ook al (vanaf achter het toetsenbord naar een Akhal Teke ) maar kreeg ik al de tip voor een draver gezien mijn doel vooral recreatief is).

De buren om mij heen zijn een aantal die western rijden dus die zeggen ook al: Koop een Quarter.

Ik zit nog niet zonder, dus nog maar even kijken hoe de KWPN'r verder opdroogt. :(:)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:25

Tja ik was zelf helaas ook weer op zoek, ponylief is ingeslapen na een ongeluk.
heb inmiddels een inport iers ponytje, die moet ook een hoop leren maar zo lief van karakter...afstamming onbekend maar ik hoop dat hij nog 20 jaar kan blijven.
Was het wat ik zocht...ik wist wel wat ik zocht maar had geen idee van ras of uiterlijk, je moet er tegenaan lopen.

zaridjjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:10

Nelly was een eventing/crosspony toen ik haar kocht.
Reed.regelmatig wedstrijden, maar ik rij haar recreatief.
Ze heeft mij over mijn angst/onzekerheid geholpen.
Ze is haar geld dubbel en dwars waard
We genieten van buitenritten en rijden in de bak.
Ondanks haar sportverleden heb ik toch écht een recreatiepony
I love it

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 16:21

Tegen dit probleem loop ik momenteel ook aan. Ik ben (langzaam) op zoek naar mijn eerste pony. Ik wil er geen 4000 euro voor neerleggen, omdat de pony puur recreatie zal worden bereden. Een beetje Fjord, tinker, haflinger etc lopen al gauw op met de prijzen. En idd vaak niet geschikt voor beginners of onzekere ruiters. Zo lastig..

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:02

Afbeelding
Ik heb inmiddels een leuke gevonden. Een 8 jarige ruin (Hannoveraan x KWPN).
Lekker makkelijk in omgang, heel voorwaarts. Niet schrikkerig en alleen buiten te rijden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:07

xMarizka schreef:
Tegen dit probleem loop ik momenteel ook aan. Ik ben (langzaam) op zoek naar mijn eerste pony. Ik wil er geen 4000 euro voor neerleggen, omdat de pony puur recreatie zal worden bereden. Een beetje Fjord, tinker, haflinger etc lopen al gauw op met de prijzen. En idd vaak niet geschikt voor beginners of onzekere ruiters. Zo lastig..

Dit is één van de redenen dat er zogenaamd weinig recreatiepaarden zijn. Je vraagt nogal wat namelijk: Stikbraaf zijn paarden zelden blijvend vanzelf. Sommigen zijn goedzakken pur sang + zijn heel zeker aangelegd zonder dan de leiding over te nemen. Maar dat is maar een heel klein groepje.
De rest doorloopt een gedegen opleiding en pas nadat deze ook diep geworteld bevestigd is, is een paard echt geschikt voor een beginnende onzekere ruiter. Dat vergt méér van een paard dan leuk een wedstrijdje lopen in het Z. Dat is Z+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:13

Exact Pol013 en mensen willen veel voor weinig. Brave pony, goed opgeleid, gezond en moet nog jaren meegaan. En dat mag dan bijna niks kosten.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:25

pol013 schreef:
Dit is één van de redenen dat er zogenaamd weinig recreatiepaarden zijn. Je vraagt nogal wat namelijk: Stikbraaf zijn paarden zelden blijvend vanzelf. Sommigen zijn goedzakken pur sang + zijn heel zeker aangelegd zonder dan de leiding over te nemen. Maar dat is maar een heel klein groepje.
De rest doorloopt een gedegen opleiding en pas nadat deze ook diep geworteld bevestigd is, is een paard echt geschikt voor een beginnende onzekere ruiter. Dat vergt méér van een paard dan leuk een wedstrijdje lopen in het Z. Dat is Z+

Inderdaad, en dat is echt zoeken zelfs met een budget van 8.000-10.000.

Sideswipe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:29

xMarizka schreef:

Een goede Fjord ("goede" als in: bij erkende fokker vandaan) kost zon 2500-3000 voor een onbeleerde.
Dan maak je nog wel een kans dat je een leuk paard hebt, zeker bij een fokker die de hengst ook kent qua karakter.

Voor 4000 heb je echt niks (of een ouder paard waar je nog een paar leuke jaren recreatief mee kan rijden)