bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:58

Evelien4 schreef:
Sommige paarden zijn gewoon etters die je eraf willen gooien op sommige momenten, kwaad en vaak ook angst in hun ogen hebben, weinig vertrouwen in diegene die erop zitten. Gelukkig heb ik die nog niet/nauwelijks meegemaakt, daarvoor weiger ik :Y).

Vaak zie ik het al op het moment dat je voor het eerst bij het paard in/bij zijn box komt. Hoe staat zijn blik, hoe kijkt het paard uit zijn ogen. Hebben jullie dat ook ?

Dat heeft allemaal altijd een reden. Paarden zijn geen etters. De mensen die ermee omgaan wel. Jammer dat zoiets weer gezegd moet worden.

Braaf is gewoon een paard dat stabiel is, goede opleiding heeft en betrouwbaar is voor veel ruiters. Dat krijg je bij elk gezond paard voor elkaar als je het goed aanpakt. Vertrouwen in de mens is nr1, maar dan moeten ze wel de kans krijgen om die te ontwikkelen.

GJ9

Re: bestaan ze nog? "gewone brave paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:19

Gewone brave paarden bestaan zeker wel. Alleen zijn niet vaak te koop.
Eentje rijd ik op: kan ik alleen mee naar bos, over de weg, met los teugeltje langs wegwerkzaamheden (asfalteren, kraan, rolmachines, etc). Makkelijk te laden, niet kijkerig op wedstrijd, en als ze iets moeilijk vindt sputtert ze alleen wat door zich bijv aan het contact te onttrekken, heb nog nooit een boksalvo of steiger gehad, terwijl ik echt geen sterruiter ben en heus wel eens iets vraag wat ze niet leuk vindt.

De andere heb ik nog in de opfok staan, nog hengst, 3 jaar. Ik denk dat ik daar straks alles mee kan: dressuur, springen, buitenrit, trailer. HIj heeft tot nu toe nog nergens een probleem mee gehad en is echt mak. Ooit komt hij wel te koop maar dan idd niet voor een dubbeltje, dat is wat mensen vaak denken bij een ongecompliceerd paard.

Beide omschreven paarden zijn Gelders.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:21

superpony schreef:
Evelien4 schreef:
Sommige paarden zijn gewoon etters die je eraf willen gooien op sommige momenten, kwaad en vaak ook angst in hun ogen hebben, weinig vertrouwen in diegene die erop zitten. Gelukkig heb ik die nog niet/nauwelijks meegemaakt, daarvoor weiger ik :Y).

Vaak zie ik het al op het moment dat je voor het eerst bij het paard in/bij zijn box komt. Hoe staat zijn blik, hoe kijkt het paard uit zijn ogen. Hebben jullie dat ook ?

Dat heeft allemaal altijd een reden. Paarden zijn geen etters. De mensen die ermee omgaan wel. Jammer dat zoiets weer gezegd moet worden.

Braaf is gewoon een paard dat stabiel is, goede opleiding heeft en betrouwbaar is voor veel ruiters. Dat krijg je bij elk gezond paard voor elkaar als je het goed aanpakt. Vertrouwen in de mens is nr1, maar dan moeten ze wel de kans krijgen om die te ontwikkelen.

Dat vind ik echt weer voorbijgaan aan het karakter van het paard zelf. Niet alles is maakbaar. Dus niet elk paard zal echt braaf worden, maar dat wil niet zeggen dat het een rotzak is. Als echt alles maakbaar is dan had je veel meer van beide, rotzakken en goedzakken. Hier in het topic krijg ik bij sommige reacties het idee dat het aan het paard ligt als deze braaf is en aan de eigenaar als die het niet is. Het is altijd een combinatie, aangeleerd gedrag icm karakter.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:36

Daar ben ik mee eens. Aangeleerd en karakter.
Toch zie je ook wel hoeveel het al scheelt als je een veulen fokt hoeveel karakter deze tijdens de eerste maanden meekrijgt van de moeder. In het jaar dat ik mijn veulen fokte waren er meer.
Mijne netjes opgevoed, liep goed mee luisterde redelijk, wel iets brutaal.
Andere werden niet veel mee gedaan veel schichteriger en beduidend meer ‘angst’ in de ogen ook omdat ze weinig/ niks gewend zijn. Dat is al lastig als die terug komt uit de opfok als 3jr.
Denk dat de basis zeker al begint zodra ze geboren zijn. Zie het verschil al op stal tussen de 3 jarige paarden

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:51

Evelien4 schreef:
Aan alle eisen voldoet ze, Ik vind haar geen spillepoot. maar eerder een rank chique type paard.
Ze zal wat meer body moeten krijgen met spieren omdat ze nu eigenlijk gewoon te weinig doet.
zo breed als een haflinger zou je haar niet krijgen, (tenzij je haar vetmest _O- )

Daar ben ik goed in. Mijn vorige was een Groninger en haar veulen is Gelders x Gronings dus ik vind alles al snel spillepoot :Y)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 19:20

Paarden die veelzijdig worden gebruikt zijn worden ook braver. Ik zie hier veel mensen met brave paarden die dressuren, buiten rijden, springen, mennen, ...
Als ik als paard alleen maar rondjes mocht lopen in de binnenbak zou ik ook gek worden.
(Ik begrijp overigens prima dat het omgekeerde ook waar is: met brave paarden ga je sneller op pad of wat anders proberen :) ...)

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:35

Dat is ook waar, hoe meer ze zien hoe meer ze gewend raken. Alhoewel ik met ieder paard afwisseling en evt bos ritjes wel aandurf :) alleen langs de weg vind ik niks, teveel risico op kamikaze piloten

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:40

Mijn merrie is echt wel braaf, negen van de tien keer als ze hem peert kijkt ze toch even achterom of ik wel meekom :').

Ik kan haar rijden tijdens oud en nieuw maar een ontspannen buitenrit langs de weg zit er voor haar echt niet in. Verkeer is het probleem niet zo maar onverwachte stenen, rare paaltjes, een stok die op de grond ligt. Daar kan ze echt heel moeilijk over doen.

Ik rij hierdoor heel weinig buiten helaas, gewoonweg te veel idioten die niet even een seconde willen wachten als mijn Fries weet eens schrikt van een graspol.
Ik had liever gehad dat ze echt bang was voor auto's of motoren, dan kun je veel gerichter trainen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:06

Ik denk dat ik ook wel mag zeggen dat ik een gewoon braaf paard op stal heb staan hier. Makkelijk in de opvoeding geweest, makkelijk zadelmak te maken geweest, na een paar keer oefenen nu makkelijk op de trailer, allemansvriend, nog jong en nu aan het wennen op vreemd terrein onder het zadel maar pakt dat goed op, nooit gebokt, gesteigerd en is ook niet snel bang ergens van, reageert goed op hulpen maar niet overactief, maakt graag een sprongetje, spiegelt spanning bij de ruiter niet en neemt dit niet over. Wordt komende maand 4 jaar en heeft net de eerste wp in de B dressuur gehaald. Tja.. wat wil je nog meer? Nee, misschien geen grand prix paard, maar wel een paard waar je heel blij van kan worden als gemiddelde ruiter/eigenaar denk ik. Ik wel en daarom inderdaad ook niet te koop. Maar omdat ik een ander ook graag zo'n paard gun hoop ik dat deze nog 1 of 2 broertjes of zusjes mag krijgen die dan wel iemand anders blij zouden mogen maken.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:08

Zowel mijn Haf als Shet waren beide schrikkerige, bange poeperds bij aanschaf. Op het vervelende af.
Met de goede training en omgang omgetoverd tot echte allround familieponys! Hele gezin heeft er nu plezier van. Lief en betrouwbaar. Zo heb ik ze gemaakt. Door de manier van omgang.
Ze bestaan dus nog zeker. En anders zijn ze wel zo te maken. Heeft tijd, geduld en wederzijds vertrouwen nodig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:25

Murosch schreef:
Ik denk dat ik ook wel mag zeggen dat ik een gewoon braaf paard op stal heb staan hier. Makkelijk in de opvoeding geweest, makkelijk zadelmak te maken geweest, na een paar keer oefenen nu makkelijk op de trailer, allemansvriend, nog jong en nu aan het wennen op vreemd terrein onder het zadel maar pakt dat goed op, nooit gebokt, gesteigerd en is ook niet snel bang ergens van, reageert goed op hulpen maar niet overactief, maakt graag een sprongetje, spiegelt spanning bij de ruiter niet en neemt dit niet over. Wordt komende maand 4 jaar en heeft net de eerste wp in de B dressuur gehaald. Tja.. wat wil je nog meer? Nee, misschien geen grand prix paard, maar wel een paard waar je heel blij van kan worden als gemiddelde ruiter/eigenaar denk ik. Ik wel en daarom inderdaad ook niet te koop. Maar omdat ik een ander ook graag zo'n paard gun hoop ik dat deze nog 1 of 2 broertjes of zusjes mag krijgen die dan wel iemand anders blij zouden mogen maken.

Groninger toch ook?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:29

Ja klopt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:42

Ja ik ben gek op dat ras hoor. Lekker nuchter en breed inzetbaar.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 22:44

Mijn paard is echt braaf, ongeveer 1.63, ongeveer 800 kilo. Maar mijn dochtertje van net 9 jaar oud kan er zo op weg rijden en de bak rond sturen. Maar ja, paard is ook alles behalve een sport paard -O- :') _O- :
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 07:16

MyWishMax schreef:
superpony schreef:

Dat vind ik echt weer voorbijgaan aan het karakter van het paard zelf. Niet alles is maakbaar. Dus niet elk paard zal echt braaf worden, maar dat wil niet zeggen dat het een rotzak is. Als echt alles maakbaar is dan had je veel meer van beide, rotzakken en goedzakken. Hier in het topic krijg ik bij sommige reacties het idee dat het aan het paard ligt als deze braaf is en aan de eigenaar als die het niet is. Het is altijd een combinatie, aangeleerd gedrag icm karakter.

Ja, het heeft vaak wel een reden: te kort bij moeder gestaan, slecht opgefokt, slecht ingereden... en helaas is het dus niet altijd de schuld van de huidige eigenaar...
Been there!
Mijn vorige paard was er zo eentje met regelmatig vuur in de ogen. Ik ben niet van de harde aanpak. Duidelijk: ja, nee is nee, ja is ja. Maar niet iemand die eens flink eronder mept.
Twee jaar lang dat paard alle kansen gegeven. Paar keer bijna mee verongelukt en hij viel gericht aan ook. Helaas: slecht opgefokt en van maand of 5/6 tot hij bijna 3 was ergens gestaan waar de zorg ook echt sub-optimaal was... Toen hij bij mij kwam, leek het 'gewoon, normaal jonge paarden gedrag', keertje happen, wat gebrek aan respect voor ruimte. Alleen werd het al best gauw abnormaal: corrigeren resulteerde in agressief gedrag. Ook naar andere paarden overigens - hij is meer dan eens andere paarden naar de strot gevlogen, letterlijk.
Nadat hij mij 'een beetje gesloopt had' (zit vol littekens van zijn bijten en hij heeft mijn arm uit de kom getrokken), heb ik gezegd 'hij gaat eruit, verkopen of slager, maar hij gaat!'

Is naar iemand gegaan die hem echt wel een paar keer goed op zijn donder gegeven heeft, en dan ook écht. En op de wei tussen veel grotere, aardig aanwezige ruinen gezet. Die zijn bullshit niet accepteerden... Was gauw over met zijn gedrag.

Mijn huidige merrie wordt op precies dezelfde manier getraind. Maar is stabiel gefokt, keurig sociaal opgefokt en een heel ander karakter.

Vorige paard en ik bleken een enorme mismatch. Huidige paard is absoluut mijn maatje. Beiden als driejarige bij mij gekomen en met dezelfde aanpak behandeld... vlak karakter en opfok absoluut niet uit - en wat bij de een een draak is, kan voor de ander dus uiteindelijk een braaf paard worden. Tot in het extreme dus zelfs. (Hey, sommige mensen halen ook het bloed onder mijn nagels vandaan en andersom, maar ik heb heus ook vrienden... :Y) :+ )

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 07:52

Wendy_Komen schreef:
Mijn paard is echt braaf, ongeveer 1.63, ongeveer 800 kilo. Maar mijn dochtertje van net 9 jaar oud kan er zo op weg rijden en de bak rond sturen. Maar ja, paard is ook alles behalve een sport paard -O- :') _O- :
[ [url=m/2vVc9w.png]Afbeelding[/url] ]

Wat mooi! :D

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 08:58

Ik heb mijn ultrabrave paard uiteindelijk zelf gefokt. Haar moeder (KWPN) is er een waar toen ik haar net had nog regelmatig eens de opmerkingen "die spoort niet" "zo, da's er geen voor een amateur" en "en daar ga je vrijwillig op zitten?" over naar mijn hoofd gehad heb. Goudeerlijk dier, maar wel een echte merrie die snel op haar teentjes is getrapt en extreem graag werkt, dus wanneer je daar met de botte aanpak of juist heel onzeker mee omgaat je ongelukken krijgt. Niks mis met het paard want het is naar mijn mening echt een heerlijk blij kroelschaap wat ontzettend graag werkt voor de baas, maar dat is geen garantie voor iedereen. Net wat iedereen zegt hier: de basis is een braaf dier, maar het is de omgang ermee die het maakt of breekt.

Haar dochter (NRPS) is gefokt om een braaf, allround groot sportpaard te worden waar een amateur als ik uiteindelijk lekker onbezorgd mee wat kan dressuren, springen en op buitenrit kan, plus alle andere gekke fratsen die ik me maar kan bedenken. Het type wat iedereen zoekt en niet lijkt te kunnen vinden tegenwoordig dus :D Daar is de vader op uitgezocht, en ben ik al sinds ze geboren is mee bezig om aan voor te bereiden. Ze is nu 2,5 en werkelijk zo mak als dat ze groot is, dapper en meewerkend. Maar ja, ze probeert ook echt wel eens de grenzen uit en is bij tijd en wijlen flink fris (wat alleen maar goed is, zo'n jong dier hoort energie te hebben en door de wei te springen een deel van de dag). Ik zie dat de minder dappere/handige stalgenoten daar niet zo makkelijk mee uit de voeten kunnen en dat spannend vinden.

Kan me zo voorstellen dat als mijn schaapje bij een van hen hoorde dat het toch niet zo braaf zou blijven. Als zelfs een jong paard wat bewust (op-)gefokt is om ongecompliceerd te zijn al veel is voor mensen, kan ik me helemaal indenken dat alles wat voor potentie voor het hogere werk plus bijbehorende drive gefokt is al helemaal lastig wordt. Dat ligt niet geheel aan hoe er gefokt wordt natuurlijk, denk dat een groot deel van het probleem is dat je tegenwoordig vooral veel mensen met paarden hebt ipv paardenmensen.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:03

Vientje schreef:
tegenwoordig vooral veel mensen met paarden hebt ipv paardenmensen.

en dan de mensen met paarden die hebben ambities tot Grandprix.. en een laag budget want ik moet ook nog een zadel kopen want dat is duur. maar ik wil wel een paard hebben die braaf is en ... en .. en ..

mensen, ik kan je vertellen, een paard is duur. :')

Vientje; ik heb bijna hetzelfde verhaal. Moeder echt een karakter, ik kan er mee omgaan en wil haar nooit meer kwijt. Hoop dat haar dochter (nu bijna 3) wel ietjes makkelijker is _/-\o_ voor zover ik gezien heb in de opfok gaat dat wel lukken

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:09

@Vientje

Welke hengst had je als braafmakende vader gekozen?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 09:59

koend schreef:
@Vientje

Welke hengst had je als braafmakende vader gekozen?

Spielberg :)

Ik ben bewust maar niet begonnen over de 'voor een dubbeltje op de eerste rang' bevolkingsgroep nee :P

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 10:03

alice0cullen schreef:
Mijn merrie is echt wel braaf, negen van de tien keer als ze hem peert kijkt ze toch even achterom of ik wel meekom :').

Hier moest ik even om lachen :') .

Mijn merrie is braaf, maar wel een merrie.
Ze is goudeerlijk, maar doe jij het niet goed, dan doet ze het ook niet.

Maar ik kan mijn vriend rustig met haar alleen laten. Had geen kennis van paarden, nu een beetje, maar hij kan er alles mee. Ben ze ook geregeld kwijt, dan staan ze samen te knuffelen.