[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justdjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:51

Ik volg ook!

Apple

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:23

Aan iedereen: dit is een blog waarvan het begin al 2 jaar geleden is :-)

Ook ik lees het met een glimlach en vooral een 'o ja, jonge merrie, uit haar vertrouwde omgeving, die moet nog alles leren en wennen aan de nieuwe mens'. Herkenbaar voor iedereen die weleens een nieuw (jong) paard heeft gekocht.

Bij elk nieuw paard zie ik weer op tegen de eerste periode :)) Totdat je overal een beetje doorheen bent en het is alsof het paard er altijd is geweest en zich keurig gedraagt zoals jij wilt.

Aan goedbedoelde adviezen en 'ik had dit nooit zo gedaan' heeft de TS niet zoveel: het begin van de blog is inmiddels 2 jaar terug :-)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:25

Apple schreef:
Aan iedereen: dit is een blog waarvan het begin al 2 jaar geleden is :-)

Ook ik lees het met een glimlach en vooral een 'o ja, jonge merrie, uit haar vertrouwde omgeving, die moet nog alles leren en wennen aan de nieuwe mens'. Herkenbaar voor iedereen die weleens een nieuw (jong) paard heeft gekocht.

Bij elk nieuw paard zie ik weer op tegen de eerste periode :)) Totdat je overal een beetje doorheen bent en het is alsof het paard er altijd is geweest en zich keurig gedraagt zoals jij wilt.

Aan goedbedoelde adviezen en 'ik had dit nooit zo gedaan' heeft de TS niet zoveel: het begin van de blog is inmiddels 2 jaar terug :-)

Het klopt zeker dat TS niet zoveel meer aan de adviezen heeft, toch vind ik de discussie over hoe je dit aanpakt met een jong paard wel erg interessant, al dan wel niet voor TS.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:29

Een paard van die leeftijd daar ging ik hooguit 1 of 2 x per wk op ( en dan gewoon thuis).. buiten zou ik er vooral naast gaan lopen..overal/langs/over/onder/
doorheen! Km maken maar dan ernaast!
Een jong paard die jou niet kent zal eerst vertrouwen vanaf de grond moeten hebben alvorens ze de grote wereld zelfverzekerd aankan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:31

Zeker interessante discussie. Ik ga wel mee met oa Dreamer dat schriktraining misschien juist averechts zou werken bij dit paard. De paniek is duidelijk, maar komt op onberekenbare momenten en van dingen die anders misschien niet zo eng zou zijn. Ik vind imo dat het hier op buitenrit goed aangepakt is, juist door te bevestigen en kalm te blijven (zoals met een beekje) en uiteindelijk te belonen omdat het goed ging.

Een paard dat paniekerig wordt van dingen waar andere paarden misschien niet van zouden schrikken kan je best aan een schriktraining onderwerpen, maar de kans is aanzienlijk dat het vertrouwen alleen maar minder wordt als je een paard in z'n vertrouwde, veilige omgeving gaat confronteren met enge dingen. Ik lees ook in dit verhaal wel dingen waarvan ik denk oei, dat had ik inderdaad niet zo aangepakt (oa het snel beginnen met rijden) maar anderzijds verwachtte TS dat ze een braaf paard zou krijgen waar ze zo het bos mee in kon, dan kan ik me best voorstellen dat je gelijk gaat kijken of het echt geen braaf paard is of dat ze gewoon moet wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:32

Ag, als ik aan mijn eigen begin met eigen paard terugdenk denk ik nu ook wel is "dat had ik anders aan moeten pakken", volgens mij heeft iedereen wel van dat soort momentjes :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:38

Dreamer, tout a fait (=inderdaad ).
Daarnaast eens met Apple.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:40

@ emmaaa: confrontatie laten aangaan in de vertrouwde omgeving kan nooit kwaad. Zolang een paard op zijn/ haar eigen tempo grenzen kan verleggen en op ontdekking kan gaan, ga je hier geen negatieve effecten van ondervinden.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:59

Nieuwe lezer meldt zich :-)

Ik vind je erg fijn schrijven! Ik denk wel dat jouw verwachtingen veel te hoog waren...
Callas is opgegroeid bij haar fokker, de mensen zijn vertrouwd, de omgeving is vertrouwd en dan na 3,5 jaar komt ze in een nieuwe omgeving, nieuwe vriendjes in de wei, nieuw mens dat de dingen anders doet dan de vorige mensen.
Ik vind ze nog heel braaf en stoer en ja, ook ik had het anders gedaan.
Rustiger aan en alleen onder begeleiding een ritje maken. Iedere keer dezelfde route tot die vertrouwd is en dan een keer alleen.
Maar daar heb je nu niks meer aan ;-)
Ik hoop dat alles goed komt!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:06

Weer een volger erbij. Het is een spannend verhaal om te lezen maar ik vrees het ergste.
Een van mijn oude paarden was met 2 zadelmak gemaakt en liep op diezelfde leeftijd springlessen. Dat verhaal heeft helaas geen mooi einde gekregen. Ik hoop voor jou en Callas dat dit verhaal wel een mooi einde heeft.

Wbt dingen anders doen. Ja dat is achteraf inderdaad makkelijk te zeggen. Ik zou 1001 dingen anders doen.
Laatst bijgewerkt door Selka op 29-08-17 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:27

Anoniem schreef:
Maar even, hoe zou jij dit aanpakken? Elke keer maar terug naar huis omdat je paard ergens bang voor is?
Ik heb het ook zo gedaan. Ergens bang voor? Prima! Even snuffelen, goed bekijken zolang als ze zelf nodig heeft, maar daarna toch echt de benen erin en er langs ja (of in een extreem geval afstappen en erlangs leiden, maar data ben ik zelf niet zo'n fan van)
En wat heeft dat opgeleverd? Een paard vol vertrouwen dat nu (soms met een kleine aanmoediging) overal langsgaat omdat ze weet dat ongekende dingen niet gelijk gevaar betekenen :j

Het is geen aanval :) Ben oprecht benieuwd hoe jij dat zou doen met een paard dat dus letterlijk overal bang voor is

Dreamer, ik ben het helemaal met jou eens, zo pak ik het ook aan en de paarden zijn super onder het zadel en voor de wagen, in de omgang, gewoon alles. Omdat IK mijn grenzen aangeef en niet andersom.

Erg leuk om dit verhaal te volgen en te ervaren hoe jij dingen hebt opgelost. Ondanks alles ben je wel erg nuchter en pak je alles weer op, dapper hoor dat je zover bent gekomen tot nu toe. En ook ik ben heel benieuwd hoe dit verhaal gaat aflopen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:28

Ik moet zeggen dat ik dit een behoorlijk heftig topic vind. Je schrijft erg vlot en het is leuk om te lezen, maar als er zoveel fout gaat, dan gaat er wel heel erg veel fout en dat geeft het voor mij een wat nare bijsmaak.

Niet de pony zelf trouwens. Tinkers zijn vaak erg gevoelige binnenvetters, dus bij een paardje van 3,5 dat door jouw aankoop voor het 1st in haar leven van haar geboorteplek geplukt wordt is het niet meer dan logisch dat ze daar behoorlijk van onder de indruk is, bang is van alles wat nieuw is (stomweg omdat ze op de vorige plek geboren is en 'nieuw' nog nooit heeft meegemaakt), en heel erg kleeft aan het enige wat nog bekend is, namelijk die ene shet.
Juist de gevoeligere paarden hebben gewoon heel veel tijd nodig (lees maanden!) voor ze helemaal op hun plek zijn, niet meer overprikkeld zijn door het dagelijks leven en dus ook weer ruimte hebben voor andere nieuwe prikkels (nieuw zadel, nieuwe ruiter, nieuwe training, nieuwe buitenrittenomgeving enz). Deze merrie heeft dan helaas de pech gekregen dat ze bij een baasje terecht is gekomen dat weliswaar het hart op de juiste plek heeft en ook alles voor haar over lijkt te hebben, maar rijden als prioriteit nummer 1 had en dat ook meteen vanaf die eerste paar dagen elke dag moest doen, zelfs de dag direct nadat het paard 3 meter omlaag is gevallen. Maar goed, zoals je schrijft is dit in het verleden en waarschijnlijk trek je nu ook de haren uit je hoofd als je terugkijkt. Je schrijft zelf dat je het voor het leedvermaak schrijft, daar vind ik de situatie persoonlijk iets te schrijnend voor, maar ik vind het wel positief dat je dit zelf ook niet als je beste beslissingen ziet en dapper dat je het wilt delen.

Omdat tips zinloos zijn als al deze drama's zich twee jaar geleden afspeelden wil ik alleen nog even hier op reageren:
Citaat:
Ik stond met een brok in mijn keel. Arm dier. Wat gaat er toch in je kop om dat je zo vaak schrikt, wat is er ooit gebeurd, heb je een trauma opgelopen in een situatie waarin je alleen was, waarom ben je zo bang en wat een pech dat je zulke zere voeten hebt.

Op Bokt zie je bij 'paardenredders' heel vaak een erg hardnekkig traumadenken. 'Mijn paard wil zijn halster niet op -> Hij zal wel met het halster op zijn hoofd zijn geslagen'. 'Mijn paard wil niet over balkjes draven' -> 'Hij zal wel met hindernisbalken op zijn hoofd zijn geslagen'.
Jij lijkt hier in dit topic ook vrij direct de link te leggen tussen jouw problemen en dat dat dan wel fout moet zijn gegaan in haar verleden/dat de vorige eigenaars haar wel een trauma bezorgd moeten hebben. Als ik jouw verhaal lees dan lees ik exact hetzelfde verhaal wat ik ook bij andere Tinkers voorbij heb zien komen die op een stuk land geboren zijn, niet echt opgevoed/getraind zijn en dan op hun 3e/4e ineens uit de wei getrokken worden en verkocht worden aan iemand die al wereldwijze en beleerde paarden gewend is. Die tinkers zijn helemaal niets gewend, en helemaal bij introvertere rassen betekent dat dat hun emmertje onzichtbaar voldruppelt en ze vervolgens 'vanuit het niets' exploderen, bovenop je springen, op hol slaan enz enz enz. Dit komt niet door een onderliggend trauma, maar stomweg door een onderliggend karakter in combinatie met voor dat karakter desastreuze ontwikkelingen, en die hebben heel veel tijd nodig. Helaas zijn dat inderdaad niet de opstappen&wegrijden paardjes.
Heel erg jammer om te lezen dat ze lichamelijk alsnog zo in de knoop komt te zitten dat belasten niet meer mogelijk is, maar misschien helpt het je als je het traumadenken even stopt en gewoon kijkt naar het paard dat voor je staat als een paard dat op jouw situatie en jou reageert.
Mijn eigen paard is ook een projectje maar qua karakter 1000x makkelijker, maar die is ook enorm veranderd toen hij van de ene naar de andere stal verhuisde. Dat soort veranderingen heeft gewoon impact, en hoe gevoeliger een paard en hoe slechter hij op veranderingen/nieuwe dingen is voorbereid, hoe moeilijker hij het zal krijgen en hoe meer tijd ze nodig hebben voor je ze kunt belasten, want anders stapel je mentale belasting op een toch al compleet mentaal overbelast paard.

Mijn paard heeft trouwens ook enorm gevoelige zolen op steentjes en dergelijke (struikelen, korte pasjes, en dat allemaal zonder ruiter). Ik weet niet of jouw paard daar nog steeds last van heeft, maar als ik 1x met Keralit Huffestiger (hoefverharder) over de zool smeer dan loopt hij 10 minuten later weer volkomen normaal. Ik ben ook heel lang bang geweest dat er een onderliggend griezelig hoefprobleem was, maar doordat het smeren met Huffestiger het meteen oplost weet ik bij hem nu 99,99& zeker dat hij gewoon echt stomweg gevoelige zolen heeft.

Ik hoop hoe dan ook dat jullie toch samen een uitweg vinden!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 14:44

ZusJacobs, Justdjen, Emmaa, Maximuss, ClauH, Selka, Suffie, Xyzutu2 welkom in Callas haar topic.

Dank voor al jullie reacties en ondanks dat sommige van jullie reacties voor mij uiteraard minder prettig zijn om te lezen, blijf ik doorgaan met dit topic. JUIST daarom. Opdat anderen óf zichzelf kunnen herkennen, óf kunnen denken "ben ik blij dat ik het anders gedaan heb!" óf om mensen te waarschuwen hoe het niet moet.

Dus blijf vooral met elkaar praten hoe jullie het zouden hebben opgelost, dat geeft een hoop ideeën voor weer andere mensen. Het is niet erg dat het al twee jaar geleden gebeurd is, iedereen kan aan die discussie wat hebben.

Jullie grootste vraag is meestal waarom heb je het nou zo gedaan? Nogmaals, dingen lopen soms in het leven zo. Waarom trouw je met die moordvent en ben je 7 jaar later gescheiden met twee kleine kids? Je kunt niet alles van te voren weten. Ik denk nu dat Callas met een reden op mijn pad is gekomen. Maar daarover later meer.

Over de praktische kant van het verhaal. Laat je niet misleiden door het woord buitenrit, ik maakte toen alleen maar cirkeltjes van rond het uur max. Meestal was het korter half uur drie kwartier omdat ze nog zo jong was qua groei wilde ik haar niet te veel belasten.

Waarom ging je niet met andere paarden om haar te begeleiden. Er zijn hier geen andere ruiters in de buurt waarmee ik kan samenrijden. Er is 1 meneer, maar die heeft een jonge Merens die nog hopelozer leek dan Callas en samen aan de kletter leek me nog minder goed plan.

Waarom ging je niet veel wandelen. Ik kan niet lang lopen. Een kwartier, twintig minuten gaat goed en dan is de koek op. En dat heb ik ook wel met haar gedaan overigens.

Waarom op buitenrit, omdat ik geen bak heb. Ik kan alleen trainen op ons erfje, ons pad en een heel klein veldje van 8 bij 10 dat plat is.

Maar vooral deed ik al deze dingen omdat mij voorgehouden was dat het kon. Waarom heb ik niet beter nagedacht. tja. Van die dingen.

En zoals ik eerder al schreef, ik begon op de max omdat zie vorige regel en ben steeds meer gas gaan terugnemen.

En bovenal, op dit moment in deze updates, heb ik haar pas een maand... Ik weet het, het leek al heel lang, maar het is echt nog maar een maand.

Straks weer een nieuwe update.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:45

xyzutu2 ik vat jou gequote stukje niet zo op als jij, maar meer als een vraag :)
"heb je een trauma opgelopen in een situatie waarin je alleen was"

Ik lees niet dat TS beweerd dat ze een trauma heeft, wel dat zij denkt dat dat zo kan zijn.
Maar nergens dat zij denkt dat dat daadwerkelijk zo is, alleen dat ze denkt dat dat een optie kan zijn :)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:48

k lees even mee

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:50

Ik geniet heel erg van je schrijfsels Monique, heb ook bewondering voor je, zeker gezien het feit dat je geen 18 meer bent. En ach, val jezelf niet te hard, je werd verliefd en liefde maakt nu eenmaal blind. Ben erg benieuwd naar het vervolg van je verhaal. Dat heel veel mensen dezelfde 'fout' maken als jij en verliefd werden op het wellicht verkeerde paard blijkt wel uit het feit dat ik een tijdje op een pensionstal heb gestaan midden in het bos, bijna de helft van de pensionklanten durfde niet het bos in met zijn/haar paard. Paarden gingen aan de kletter voor elk opwaaiend blaadje of overstekende mier. Heel jammer.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:51

Ik vin het erg fijn dat je updates blijft plaatsen TS! (Was eigenlijk al bang dat het hierdoor zou stoppen (de discussie))

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:54

Ik vind dat je heel knap reageert op de discussie(s) TS! Chapeau en laat je vooral niet tegenhouden je verhaal te delen :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 14:56

Fijn dat je zo eerlijk over alles schrijft TS - en een maand is inderdaad nog niet lang.
Ik ben het wel erg eens met xyzutu2, maar het is ook goed om je te realiseren dat het bijstellen van je eigen verwachtingen soms knap ingewikkeld is. Ook bij mij heeft het wel eens een tijdje geduurd voordat ik toe durfde geven dat een paard een ander karakter had dan ik altijd had aangenomen - terwijl ik ook bijna 30 jaar in de paarden zit.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 15:23

Afbeelding

Dank voor jullie feedback allemaal. Lief. En welkom Toverbal.

9 november 2015
Eergisteren alleen op het erf aan de hand met haar gestapt. Langs de pallet die zelfs het besnuffelen niet waard was. We hebben geoefend met ho en ze lijkt minder onrustig en ook houdt ze meer afstand tot mij.
Achterwaarts aan de hand gaat goed als het koekje maar komt. Ze is slim en weet precies het geluidje van mijn hand dat in mijn zak verdwijnt voor een beetje biks. Verder geoefend met haar oren, ogen en mond aanraken. Oren zijn geen probleem meer. Ogen mag ik ook aaien wanneer het maar niet allebei haar ogen dicht zijn en haar mond mag ik af en toe haar lippen aaien en optillen.
Ze heeft diverse "lekkere" plekjes waar van ze een heerlijke tuut-lip krijgt en de lekkerste is het plekje tussen haar navel en uier.
Ik heb ook samen met haar en de oude Bubbles op het erf gelopen in de hoop dat de dames wat meer oor zouden vertonen, maar ze gedogen elkaar, maar that's it. In de kudde jaagt Callas nog vaak Poupette weg, toch nog, en iedereen wil vriendjes met Shadow zijn. Hij heeft aan elke hoef zowat een vrouw.

Gisteren heb ik alleen op het erf gestapt en gestuurd. Alleen maar stuuroefeningen gedaan. Wel het bit in, maar niet gebruikt, alleen op het halster gestuurd. Zo breed mogelijk dat ze mijn hand letterlijk kan zien. Dat ging prima. Daar ben ik blij mee!
De hoefschoenen van Renegades zijn fijn. Fijner om aan te trekken dan de easyboots omdat ze een omklapbare achterkant hebben. Inmiddels heb ik ook een leukere pad en fijner halster gekregen. Staat mooi die felle kleurtjes.

Vandaag hebben we een miniritje in de omgeving gemaakt om de Renegades te testen op ruig terrein, om te bepalen of we ze houden ja of nee. Vriend ging op de fiets mee om te filmen. Ik heb beloofd het filmpje aan de verkoper te sturen. Maar het allerbelangrijkste is, ze was zóóó top! Zo stoer. Dat is wel ontzettend lief van haar, wat ik ook voor moeilijks aan haar vraag qua terrein, dat doet ze toch maar mooi! Daar heeft ze helemaal geen problemen mee, teamwork!
En... eindelijk voor het eerst gegaloppeerd op haar, op commando, allemaal op het halster, niet op het bit. Ze was echt helemaal megabraaf. Ik heb zitten stralen en volgens mij heeft ze het zelf ook naar haar zin gehad. En de renegades... die houden we.

Renegades
https://www.youtube.com/watch?v=WxKz8JvugGw

Galopperen
https://www.youtube.com/watch?v=1AvvWlN4RwY

Traplopen ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=VoGogTs0Fwg
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 29-08-17 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:29

Ik ben benieuwd hoe lang dit feuilleton duurt...
Ik zit soms echt met kromme tenen te lezen zo van "oef..." en "ohnee..echt??"
Die afdaling ook... 100manieren om naar beneden te storten..

Schrijf vooral door! Het is spannend :j

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:32

wat een prachtig dier, stoer zo doe het je niet na :oo

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:39

Mag ik mijn Shire niet bij jou brengen? Volgens mij krijg ik hem terrein-klaar terug!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:41

Misschien moet je maar een trap in je weide maken, want dat lijkt d'r beter af te gaan dan een helling :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 15:43

Dubbel!
Laatst bijgewerkt door IMJ op 29-08-17 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt